31.8.2022 - 21:18 #90166

JP

+388
Liittynyt:
12.2.2019
Viestejä:
241
Mikael Hakim kirjoitti:

 

JP kirjoitti:

Onko joku jo äkännyt miksi Lindexiä, edelliset neljä kvartaalia yhteensä liikevaihto 660 me ja liikevoitto 100 me, saa pörssistä 370 me markkina-arvolla? Onko Stockmannin arvo -200 me?

 

Stockmann-osan arvo voi hyvinkin olla raskaasti negatiivinen. Entä jos lisäksi Lindexin seuraavan neljän kvartaalin liikevoitto on esim. 50 mEUR satasen sijaan?

Aiheellinen kysymys, joten kaivetaan esiin arvostustason tynkää muilta rättipajoilta.

Länsinaapurin H&M teki koko vuonna 2020 EPSiä vain 0,75 kruunua, mutta 2021, 2019, 2018 ja 2017 osakekohtaiset tulokset olivat kelvommat 6,65kr, 8,12kr, 7,64kr ja 9,78kr. Alimmillaan osakekurssi oli noina vuosina ~120 kruunua, heiluen jopa yli 200 kruunun. Lasketaan P/E:ksi siis minimissään 12 (120 / 9,78).

Espanjalainen Inditex saavutti 2021, 2020, 2019 ja 2018 seuraavat osakekohtaiset tulokset: 1,04e, 0,35e, 1,16e, 1,06e. Osakekurssi alimmillaan 21 euron tietämillä ja korkeimmillaan päälle 31 euron. Annetaan P/E:ksi minimissään 18 (21 / 1,16).

Lindexiltä ei saada suoraan osakekohtaista tulosta, vaan käytetään raportoitua liiketulosta, jolle löydetään numerot täysiltä vuosilta 2021, 2020 ja 2019 seuraavasti: 74,6me, 38,6me ja 38,2me. Arvotaan, että osakkeenomistajille jää tulosta 40 miljoonaa euroa ja markkina-arvona käytetään tuota 370 miljoonaa euroa, mikä tuottaisi P/E luvuksi hieman päälle 9.

Jos markkinat arvostaisivatkin Lindexin kertoimella 12, markkina-arvon tulisi olla 480 miljoonaa euroa ja osakkeen arvo tuolloin 3 euroa kappaleelta. Ja tuo on siis luullakseni alakanttiin tuloksen ja arvostustason osalta. Tämä pöytäliinalaskelma ei tietenkään huomioi kasvua, velkaantuneisuutta, laatua, ESG:tä, tai muitakaan hinnanmuodostukseen vaikuttavia tekijöitä. Kaikista vähiten se huomioi mikä on Stockmannin oikea arvo.

Se mitä minä tästä opin on se, että Lindex repii rajumpaa myyntikatetta kuin nuo kaksi verrokkia cool

  • ITX FY21 57%, Q1/22 60%
  • HM FY21 53%, Q2/22 55%
  • Lindex FY21 65%, Q2/22 65%

 

0
0
1.9.2022 - 08:30 #90170

A

-55
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
481

Hyvää analyysiä.

JP kirjoitti:

Se mitä minä tästä opin on se, että Lindex repii rajumpaa myyntikatetta kuin nuo kaksi verrokkia cool

  • ITX FY21 57%, Q1/22 60%
  • HM FY21 53%, Q2/22 55%
  • Lindex FY21 65%, Q2/22 65%

Arvelen, että Lindexin luvut tulevat heikkenemään merkittävästi, sillä uskon myyntikatteiden tasaantuvan lopulta melko samoiksi kaikkien alan firmojen kesken. Stockan muu bisnes on melkolailla arvotonta ja monia rahareikiä löytyy ja on, jos alettaisiin kunnolla perkaamaan (ja vaikka jakamaan) yhtiötä. Mielestäni nykyarvostus Stockkalle on aikalailla kohdallaan, lievää nousuvaraa kyllä on. Riskit ovat liian hankalat ja Stocka on aiemmin osoittanut hoitavansa hommat niin huonosti kuin voi.. Siihen yhteen Stockan onnistumiseen, eli Lindexiin pelkästään voisin sijoittaa isostikin näillä hinnoilla.

0
0
7.9.2022 - 13:31 #90388

Olpa

+81
Liittynyt:
5.9.2022
Viestejä:
34

Osaako joku viisaampi selittää, millä tavalla lease liability tarkastellaan? Pitääkö olla huolissaan Lindexin 1,8 vuoden keskimääräisestä leasing-ajasta ja siihen liittyvästä 282 miljoonan lease liability:stä? 

0
0
7.9.2022 - 14:27 #90393

Velho

+1412
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
544
Olpa kirjoitti:

Osaako joku viisaampi selittää, millä tavalla lease liability tarkastellaan? Pitääkö olla huolissaan Lindexin 1,8 vuoden keskimääräisestä leasing-ajasta ja siihen liittyvästä 282 miljoonan lease liability:stä? 

Vastaisikohan tämä Inderesin juttu, missä selostetaan vuokrasopimusten IFRS-kirjanpitoa? https://www.inderes.fi/fi/uutiset/ifrs-16-standardin-kayttoonoton-vaiku…

IFRS-kirjanpidossa toisin kuin FAS-kirjanpidossa, vuokrasopimukset on velkaa ja ne käsitellään taseessa, eikä tuloslaskelmassa kuten FAS:ssa. Jos firmalla on vaikkapa 5v kiinteä vuokrasoppari myymälästä, jonka vuokra on 200k/v, niin se on IFRS:ssä ilmeisesti miljoonan velka taseessa. Nuo Lindexin sopimukset näyttäisivät olevan kohtalaisen lyhyitä, alle 2 vuoden sisällä erääntyviä. Tavallaan maallikkona vähän vaikea nähdä, miksi ne olisivat velkaa samalla tavalla kuin oikea vieras pääoma. Idea varmaankin on, että jos firma haluttaisiin lopettaa tänään, niin nuo IFRS-aktivoidut vuokrat pitäisi kuitenkin maksaa. Käytännössä eihän kukaan lopeta Lindexiä kuin seinään, vaan jos se lopetettaisiin, niin sopimukset feidattaisiin ajan kanssa. Ei niistä tulisi pelkkää tappiota, kun myymälät voisivat pyöriä sopimuksen loppuun. Siinä tapauksessa että toiminta kääntyisi tappiolliseksi ja sitä haluttaisiin nopeasti skaalata alas, niin vuokrasopimukset on tietysti rasite. Stockmannillehan tavallaan kävi näin. Ymmärrän että vuokrasopimukset noin raportoidaan, mutta jos vaan katsoo velkaantuneisuusastetta eikä sitä mistä velat koostuvat, niin näissä voi mennä helposti harhaan.

0
0
7.9.2022 - 14:31 #90397

Late

+402
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
438

Tämä Stokka oli kyllä hauska  - lähdin mukaan muiden mukana tietämättä mistään mitään 2,4-tasolla (pidin konkkafirmana :) ) ja sain ensimmäiselä kerralla hyvät voitot. Kirosin kun myin liian aikaisin 2,8 -tasolla loput kun lappu oli 3,2€

 

Sitten juhlin päästessäni takaisin junaan sen palatessa 2,80-tasolle, ja vielä lisää 2,4 tasolle.... ja sitten myinkin kaiken 2,35-2,25 -tasoilla...... Ja siihen meni se keikka ja voitot :)

 

Seuraan hetken sivusta.

0
0
12.9.2022 - 13:19 #90539

JP

+388
Liittynyt:
12.2.2019
Viestejä:
241

STOCKMANN Oyj Abp, Sisäpiiritieto 12.9.2022 klo 9.00 EET

Göteborgin kamarioikeus on 8.9.2022 antanut tuomionsa Stockmannin ja Ruotsin verohallinnon väliseen riitaan, joka koski verotusta Stockmannin tytäryhtiön Stockmann Sverige AB:n AB Lindexin osakkeiden kauppaa varten nostaman lainan korkomenojen vähennysoikeuteen vuosina 2013-2016.

Päätöksen mukaan kamarioikeus kumoaa aiemmat oikeuden päätökset ja hyväksyy Stockmannin valituksen ja vahvistaa, että Stockmann Sverige AB on oikeutettu korkokulujen vähennykseen, joka vastaa noin 20 miljoonan euron alhaisempaa verokustannusta vuosina 2013-2016.

Heja Sverige! Näköjään kaikkien Stockmannin keskeneräisten kiistojen ei tarvitse päätyä tappioksi.

0
0
28.10.2022 - 14:29 #92439

Aki Pyysing

+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

En nähnyt Stockan tulosta yhtä synkkänä kuin markkina (-15% @2,03) Guidance ennallaan ja liikevaihto paikallisissa valuutoissa kasvussa. Mutta mie oonkin vanha optimisti.

Stockmann-konsernin liikevaihdossa vahva kasvu ja Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos ylitti kannattavuusrajan

STOCKMANN Oyj Abp, Osavuosikatsaus 28.10.2022 klo 8.00 EET

Heinä–syyskuu 2022:
- Stockmann-konsernin liikevaihto oli 244,0 miljoonaa euroa (237,8), jossa oli nousua 4,2 % paikallisissa valuutoissa.
- Suhteellinen myyntikate laski 56,8 %:iin (59,5).
- Oikaistu liiketulos oli 22,0 miljoonaa euroa (32,9).
- Liiketulos oli 6,0 miljoonaa euroa (32,7).
- Osakekohtainen tulos oli 0,00 euroa (0,15).
- Vuosineljänneksen nettotulos oli 0,6 miljoonaa euroa (22,9).

Tammi–syyskuu 2022:
- Stockmann-konsernin liikevaihto kasvoi 709,1 miljoonaan euroon (621,5), jossa oli nousua 15,4 % paikallisissa valuutoissa.
- Suhteellinen myyntikate laski 58,1 %:iin (59,1).
- Oikaistu liiketulos oli 53,7 miljoonaa euroa (38,6).
- Liiketulos parani 130,3 miljoonaan euroon (31,5).
- Osakekohtainen tulos oli 0,54 euroa (0,13).
- Katsauskauden nettotulos oli 84,1 miljoonaa euroa (12,6).

Tulosennuste vuodelle 2022 (ennallaan):
Stockmann odottaa konsernin liikevaihdon kasvavan ja oikaistun liiketuloksen paranevan edelliseen vuoteen verrattuna. Tulosennuste perustuu olettamukseen, että kulutuksessa ei tapahdu suuria muutoksia loppuvuoden aikana. Maailmanlaajuinen geopoliittinen epävakaus yhdistettynä korkeaan inflaatioon, toimitusketjujen haasteisiin ja kansainväliseen logistiikkaan sekä COVID-19-rajoitusten aiheuttamat haasteet edellyttävät kummaltakin divisioonalta mukautuvuutta ja joustavuutta tulevaisuudessa.

Vuoden 2022 näkymät:
Maailmantalouden epävarmuuden odotetaan jatkuvan koko vuoden 2022 ajan. Geopoliittinen epävarmuus tulee vaikuttamaan toimitusketjuihin sekä kansainväliseen logistiikkaan, ja pandemia vaikuttaa edelleen maailmantalouteen, kunnes koronatilanne saadaan paremmin hallintaan. Lisäksi kiihtyvällä inflaatiolla on vaikutus kotitalouksiin sekä kulutukseen, ja se johtaa myös käyttökustannusten nousuun. Vähittäiskaupan markkinoiden odotetaan pysyvän haasteellisina kuluttajien käyttäytymisen ja luottamuksen muutosten vuoksi.

 

 

 

 

 

Stockmann-divisioona jatkaa saneerausohjelman toteuttamista, ja Lindex tutkii uusia kasvumahdollisuuksia.

 

 

 

0
0
28.10.2022 - 15:04 #92441

JP

+388
Liittynyt:
12.2.2019
Viestejä:
241

Stockan Q3 julki ja osaketta taotaan pörssissä kuin viimeistä päivää: -15% taulussa ja osakkeen arvo on jälleen 2 euroa.

Paremman kuvan tilanteesta varmaan saa katsomalla tavaratalopuolta ja Lindexiä erikseen.

Suhteellinen myyntikate pieneni ja oli 61,7 % (65,0). Lindexin suhteellinen myyntikate pieneni, koska Yhdysvaltain dollarin ja Ruotsin kruunun valuuttakurssien suhde oli epäsuotuisa. Hyvään asiakasarvoon perustuvan hinnoittelun säilyttämiseksi valuuttakurssin nousua ei ole täysimääräisesti siirretty kuluttahintoihin.

Toiminnan kulut kasvoivat 1,8 miljoonaa euroa ja olivat 61,1 miljoonaa euroa (59,4). Tämä on seurausta korkeammista strategisista investoinneista digitalisaatioon ja uusiin brändeihin sekä lisäksi toimintaympäristön normalisoitumisesta pandemian vaikutusten ja koronatukien jälkeen.

Lindexin kolmannen neljänneksen liiketulos laski 8,3 miljoonaa euroa ja oli 22,9 miljoonaa euroa (31,2). Edellisvuoden kolmannen neljänneksen tulos oli erittäin hyvä, ja tämän vuoden tulokseen vaikuttivat heikommat valuuttakurssit, tulevaisuuden kasvuinvestoinnit sekä kulujen normalisoituminen.

Edellisen neljän kvartaalin liiketulos yhteensä enää 91 miljoonaa euroa. Asiakasarvo lienee sanahelinää ja on yksinkertaisesti todettu ettei hintoja kannata tarkistaa vastaamaan entistä, enkä odottaisi jouluksi muutosta, mutta hyvä kateprosentti tuo on yhä verrokkeihin nähden.

Huomionarvoiseksi seikaksi nostettiin myös investoinnit, joihin rahavarat pitäisi riittää

Investoinnit vuosineljänneksellä olivat 28,5 miljoonaa euroa (1,9) ja liittyivät pääasiassa uuden kaikkikanavaisen varaston rakennustöiden käynnistymiseen. Varaston on määrä valmistua vuonna 2024.

Tavaratalot sitten vetivät jälleen kertaluonteista pakkasta

Toiminnan kulut kasvoivat 17,6 miljoonaa euroa ja olivat 45,6 miljoonaa euroa (28,0). Kustannusten nousu johtui LähiTapiola Keskustakiinteistöt Ky:n välimiesmenettelyn päätökseen liittyvästä, varovaisuuden periaatteen mukaisesti kirjatusta, vertailukelpoisuuteen vaikuttavasta 15,9 miljoonan euron varauksesta, energian korkeista hinnoista ja myynnin kasvuun liittyvistä korkeammista kustannuksista.

Vuosineljänneksen oikaistu liiketulos kasvoi 0,2 miljoonaan euroon ja oli 0,2 miljoonaa euroa (0,0). Tämä johtui myynnin ja suhteellisten myyntikatteiden kasvusta.

Vuosineljänneksen liiketulos laski -15,8 miljoonaan euroon (0,0) LähiTapiola Keskustakiinteistöt Ky:n välimiesmenettelyyn liittyvän varauksen vuoksi.

Näkemykseni on yhä, että Lindex on raskaasti aliarvostettu osana Stockmannia. Kunhan se pääsee irtautumaan esimerkiksi listautumisella länsinaapurin pörssiin, tuo piilevä arvo vapautuu osakkeenomistajille. Odotan tuon tapahtuvan muutaman vuoden sisällä kun kaikki saneeraushommat on saatu päätökseen, mutta korjatkaa jos olen aivan metsässä tämän kanssa.

EDIT: Aki ehti ennen kun minä vielä viilailin tekstiäni, pirullista.

0
0
28.10.2022 - 19:41 #92456

eshata20

+28
Liittynyt:
29.2.2020
Viestejä:
12

Aamulla katsoin osarin ja vähän pureskeltuani mietin että tämä on oikeastaan aika hyvä. Lindex tuotti valuuttakurssit oikaistuna noin kolme miljoonaa vähemmän ebittiä verrattuna huippuhyvään vertailukauteen. Investoinnit söivät vajaa pari miljoonaa tulosta niin bisnes tuotti lähelle saman. Retail puoli menee hyvinkin oikeaan suuntaan kertaerät oikaistuna. Nykyinen toimintaympäristö  kun otetaan huomioon niin tämähän on erinomainen suoritus. Markkinat ovat asiasta eri mieltä ja tuomio oli aika tyly😀

0
0
31.10.2022 - 09:43 #92517

Hynägrande

+1747
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1203

Kolumnissa mielenkiintoinen juttu tuo välittäjätilastojen piilottaminen. Taas kustaan pientä ihmistä silmään.

Heikko signaalihan se on, mutta olen itsekin tarkastellut välittäjätilastoja ja yrittänyt monesti miettiä mistä on kyse kun USA painaa jotain lappua laitaan ja kotimaiset Nordnet-sijoittajat on toisella laidalla. Ja olen antanut sen vaikuttaa myös omiin päätöksiini, yleensä niin että USA:sta painaville me ollaan joku Siperian perämetsä, eikä sieltä jakseta mitään numeroita ja osareita tarkempaa analyysiä tehdä. 

 

0
0
31.10.2022 - 11:53 #92521

Longrun

+231
Liittynyt:
16.10.2018
Viestejä:
258

En näitä välittäjiä mitenkään aktiivisesti seuraa mutta Stockmannia on myynyt tänään (1942 kappaletta) Market Wizards B.V. Muistaakseni tämä on aivan uusi tuttavuus ja on kyllä niin hieno nimi, että nyt puntti tutisee siirtyä ostopuolelle.

0
0
8.11.2022 - 16:02 #92741

Aki Pyysing

+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

Hipsin Pörssisaliin ensisijaisesti nähdäkseni Stockmannin toimitusjohtajan Jari Latvasen livenä. UB:ta ja Biohittiä ei ole ja tuskin tuleekaan. Mutta Stockaa on ihan ok-määriä ja intressiyhtiön toimitusjohtajan silmänvalkuaiset on hyvä nähdä. 

En tiennytkään, että Stockmannin tavaratalo  on nykyisin tietoisesti suunnattu naisille ja yli 70% kantakorttilaisista naisoletettuja. Tosin sen tiesin, että miehet (incl. me) ei oikein jaksa enää siellä käydä. Lindexin naisten muoti-, naisten alusvaate- ja lastenvaatetalona suuntauksen tiesin itsekin.

Miulla ja muillakin oli paljon kysymyksiä. Latvanen on käynyt saman esiintymiskoulutuksen kuin nykypoliitikotkin: Vaikeisiin kysymyksiin ei vastata, vaan puhutaan jostain aivan myystä. Kysyin itse Lindexin 2024 valmistuvasta logistiikkakeskuksen investoinnin ajoituksesta ja budjetissa pysymisestä. Ajoituksesta ei vastausta ja budjetissa pysymiseenkään ei oikein. "Etenee suunnitelmien mukaan" voi tarkoittaa mitä tahansa. Sama kaikissa muissa vähänkään hankalissa kysymyksissä. "Paljonko käytät aikaa Lindexiin ja paljon Stockmanniin" ei pitäisi olla kovin hankala, mutta siihenkin selitettiin organisaatiokaavoita eikä vastattu suoraan. Puhe ei tauonnut hetkeksikään, mutta vastaus ei välttämättä liittynyt kysymykseen. Etelä-Karjalassa tätä kutsuttaisiin paskanpuhumiseksi.

Lyhyesti sanottuna leikkasin Stockmannin targettejani radikaalisti alaspäin. Ellei erityisesti tykkää toimitusjohtajasta, tulee pitkät minuutit webcasteja katsellessa. Tosin voi hyvin käydä niin, että pidän yli taantuman. Tulkitsin, että ajuria kurssille ylöspäin rivakasta joulu- ja talvimyynnistä ei odottanut edes toimitusjohtaja. 

0
0
8.11.2022 - 20:56 #92758

Remy Extra

+55
Liittynyt:
8.3.2017
Viestejä:
104

Huolestuin viestistä #375 sen verran, että pitkästä aikaa raapustan tänne itse päivittäisen seuraamisen lisäksi. Tarkoittaako viestin viimeinen kappale sitä, ettet  Aki enää pidä tätä tödennäköisenä?:

Viime vuonna oikaistu liiketulos oli 68,3M€. 1-9 2022 on tehty 53,7M€. Eli viimeisellä kvartaalilla pitäisi tulla liiketulosta yli 15M€. Ottaen huomioon rahtien hintojen laskun ja viime vuonna tehdyn vajaan 30M€ tämän pitäisi onnistua helpohkosti. Tämä johtanee suuruusluokkaa 0,30€ osakekohtaiseen tulokseen ja johonkin seitsemän paikkeilla olevaan P/E:hen (=hinta per osakekohtainen tulos). ( lähde: Aki Pyysingin Sijoitustietokolumni 30.10.2022)

 

Se, että toimitusjohtaja muistuttaa sanalliselta ulosanniltaan poliitikkoa ei välttämättä leikkaa sijoituksen odotusarvoa alaspäin.

Johto on myös käsittääkseni indikoinut että se isoin vuokrariita voikin päättyä Stockmannin kannalta parempaan lopputulokseen (kuin mitä markkina odottaa.)

Oman mielikuvani mukaan johto työskentelee uutterasti saadakseen yrityssaneerauksen maalin ja koko putiikin voitolliseksi. Kyllä se Joulumyynti voi onnistuakin.

Totta on tosin se että positiivisin signaali olisi johdon omat osakeostot. Vaisua on ollut, siitä olisikin pitänyt eilen kysyä..

 

(Omistan itselleni merkittävän määrän Stockmannin osakkeita)

 

0
0
8.11.2022 - 23:15 #92761

TL

+1095
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
849
Remy Extra kirjoitti:

Se, että toimitusjohtaja muistuttaa sanalliselta ulosanniltaan poliitikkoa ei välttämättä leikkaa sijoituksen odotusarvoa alaspäin.

Tästä vahvasti eri mieltä. Oman, kylläkin pienehkön, otokseni mukaan poliitikoilta kuulostavien johtajien johtamistyyli hämmästyttävän usein muistuttaakin poliitikkoja. Se ettei TJ ole viestinnällisesti kovin sujuva ei välttämättä ole minulle  vahva signaali mutta tuo Akin kuvaama kyllä on.

En ole kuitenkaan vielä laittamassa Stockiani myyntiin.

0
0
9.11.2022 - 17:55 #92796

Aki Pyysing

+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540
Remy Extra kirjoitti:

Viime vuonna oikaistu liiketulos oli 68,3M€. 1-9 2022 on tehty 53,7M€. Eli viimeisellä kvartaalilla pitäisi tulla liiketulosta yli 15M€. Ottaen huomioon rahtien hintojen laskun ja viime vuonna tehdyn vajaan 30M€ tämän pitäisi onnistua helpohkosti. Tämä johtanee suuruusluokkaa 0,30€ osakekohtaiseen tulokseen ja johonkin seitsemän paikkeilla olevaan P/E:hen (=hinta per osakekohtainen tulos). ( lähde: Aki Pyysingin Sijoitustietokolumni 30.10.2022)

Se, että toimitusjohtaja muistuttaa sanalliselta ulosanniltaan poliitikkoa ei välttämättä leikkaa sijoituksen odotusarvoa alaspäin.

Johto on myös käsittääkseni indikoinut että se isoin vuokrariita voikin päättyä Stockmannin kannalta parempaan lopputulokseen (kuin mitä markkina odottaa.)

Oman mielikuvani mukaan johto työskentelee uutterasti saadakseen yrityssaneerauksen maalin ja koko putiikin voitolliseksi. Kyllä se Joulumyynti voi onnistuakin.

Totta on tosin se että positiivisin signaali olisi johdon omat osakeostot. Vaisua on ollut, siitä olisikin pitänyt eilen kysyä..

(Omistan itselleni merkittävän määrän Stockmannin osakkeita)

Ei tarkoita. Mutta ensi vuoteen suhtaudun aavistuksen aiempaa epäluuloisemmin. Näkemykseni harvoin reivaantuvat mustasta valkoiseksi, vaan muokkaantuvat pikku hiljaa matkalla. Ei tj:n ulosannin muistuttaminen poliitikkoa välttämättä leikkaa sijoituksen odotusarvoa alaspäin. Mutta saa miut aina huolestumaan.

0
0
13.11.2022 - 20:57 #92931

eshata20

+28
Liittynyt:
29.2.2020
Viestejä:
12

Itseänikin ehkä hieman huolettaa tuo Latvanen jostain syystä vaikka ihan kohtuu hyvää työtä Stockmannilla tähän mennessä on tehnytkin. Voisin mielellään joku päivä nähdä koko konsernin toimitusjohtajana loistavaa työtä Lindexin toimarina tehneen Susanna Ehnbågen. 

0
0
15.11.2022 - 00:04 #92984

T_T

+2
Liittynyt:
30.4.2021
Viestejä:
1
Aki Pyysing kirjoitti:

Miulla ja muillakin oli paljon kysymyksiä. Latvanen on käynyt saman esiintymiskoulutuksen kuin nykypoliitikotkin: Vaikeisiin kysymyksiin ei vastata, vaan puhutaan jostain aivan myystä. Kysyin itse Lindexin 2024 valmistuvasta logistiikkakeskuksen investoinnin ajoituksesta ja budjetissa pysymisestä. Ajoituksesta ei vastausta ja budjetissa pysymiseenkään ei oikein. "Etenee suunnitelmien mukaan" voi tarkoittaa mitä tahansa. Sama kaikissa muissa vähänkään hankalissa kysymyksissä. "Paljonko käytät aikaa Lindexiin ja paljon Stockmanniin" ei pitäisi olla kovin hankala, mutta siihenkin selitettiin organisaatiokaavoita eikä vastattu suoraan. Puhe ei tauonnut hetkeksikään, mutta vastaus ei välttämättä liittynyt kysymykseen. Etelä-Karjalassa tätä kutsuttaisiin paskanpuhumiseksi.

 

Korkataas tämä keskustelu myös täällä sijoitustiedon puolella kun Aki on synkistellyt siitä että mitä Latvanen tekee.cool

 

Itse olen webcastien ja muiden Jarin puheiden perusteella saanut sellaisen käsityksen että Jari keskittyy melkein sataprosenttisesti saamaan Stockmann divisioonan kääntymään plusmerkkiseksi ja näin ollen Lindexin naiskaksikko pääsisi toimimaan suhteellisen vapaasti omien mielitymystensä mukaisesti ja hyvinhän tuo työnjako varsinkin Lindexin suhteen näyttää menevän.

Tässä juuri ennen pandemiaa äänitetyssä erinomaisessa jaksossakaan ei Jari montaa sanaa Lindexille antanut ja kaikki intohimo tuntui keskittyvän tavarataloihin.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-50300870

Stockmannikin on lähiaikoina laajentunut Woltiin suhteellisen suurella valikoimalla ja toivottavasti tämä siirto tekisi Stockmannista taas hieman enemmän relevantimman liikkeen myös nuoremman väestön keskuudessa myös sillä tavalla että he asioisivat useammin kivijalassa kun nimi pysyy paremmin mielessä.

Eiköhän tuo retailikin tuosta hieman parempaan suuntaas taas käänny kun Itiksessä päästään pienempiin tiloihin vuoden alkupuolella ja toivottavasti suhteellisen lyhyellä aikaperiodilla Stockmann pääsee myös kokonaan irtaantumaan Itiksestä kun se ei taida voitollinen tavaratalo olla.smiley

Lyhyellä tähtäimellä positiiviset kurssiajurit ovat tosiaan kiven alla mikäli saneerauksen oikeudenkäynneistä ei mitään uutisia saada.

0
0
8.12.2022 - 14:29 #93606

Aki Pyysing

+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

Stocka ei sittenkään häviä kaikkia oikeudenkäyntejään, vaikka sillä olisi rahaa kassassa, millä maksaa.

Stockmannin ja Pirkanmaan Osuuskaupan väliseen oikeudenkäyntiin koskien vahingonkorvausta Tampereen tavaratalossa sijaitsevan liikehuoneiston vuokrasuhteen päättymisestä on tänään saatu Korkeimman oikeuden päätös. Korkein oikeus on päätöksessään hylännyt Pirkanmaan Osuuskaupan valituksen ja katsonut, että Pirkanmaan Osuuskaupan alivuokrasuhteen ennenaikaiseen päättämiseen perustuva vahingonkorvaussaatava on yrityksen saneerauksesta annetun lain mukaista saneerausvelkaa, mikä oli myös Helsingin käräjäoikeuden, Helsingin hovioikeuden ja valvojan, asianajaja Jyrki Tähtisen kanta.

Stockmannin Tampereen tavaratalon entinen alivuokralainen Pirkanmaan Osuuskauppa valitti Stockmannin saneerausohjelman vahvistamista koskevasta Helsingin käräjäoikeuden 9.2.2021 päivätystä päätöksestä siltä osin kuin käräjäoikeus on katsonut, että Pirkanmaan Osuuskaupan vahingonkorvaussaatava on saneerausvelkaa eikä yrityssaneerauslain 32 §:n mukaista saneerausmenettelyhakemuksen vireilletulon jälkeen syntynyttä velkaa. Helsingin hovioikeus hylkäsi Pirkanmaan Osuuskaupan valituksen 4.11.2021.

Korkeimman oikeuden tänään antaman päätöksen mukaan Pirkanmaan Osuuskaupan vahingonkorvaussaatava Stockmannilta määrältään 1,5 miljoonaa euroa on yrityssaneerauslain 27 §:n 1 ja 4 momentin nojalla Stockmannin saneerausmenettelyssä huomioitavaa saneerausvelkaa, ja Helsingin hovioikeuden antaman päätöksen lopputulosta ei ole siten aihetta muuttaa.

0
0
12.12.2022 - 22:59 #93710

Velho

+1412
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
544
Juha kirjoitti:

https://www.hbl.fi/artikel/e62297d1-dd9f-43d1-9934-d6a3e42f17a8

Hetkeksi kuopatut järjestelyspekulaatiot ovat taas elävät. Tänään siis 5%:n liputus uudelta omistajalta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/inderes-stockmannin-viiden-prosentin-...

Todella vahvat yritysjärjestelyvibat tulee tästä. HBL:ssä haastattelu: https://www.hbl.fi/artikel/e62297d1-dd9f-43d1-9934-d6a3e42f17a8. Liputusta kommentoi... viestintätoimisto Tekir surprise 

Miksi palkata viestintätoimisto, jos tarkoitus on vain tehdä pieni finanssisijoitus. Liputtava holding-firma on erikoistunut retailiin ja on ostanut mm. Tanskasta vastaavanlaista toimintaa kuin mitä Stockmann tekee. Melkein olisi yllätys, jos tämä ei johda tarjoukseen jossain vaiheessa. Stockmann (=Lindex) on aivan nauruhinnoissa pörssissä. Ihme olisi, jos joku ei sitä yrittäisi ensin nurkata ja sitten ostaa kokonaan.

0
0
13.12.2022 - 10:50 #93720

Hynägrande

+1747
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1203

Tässähän tekee mieli ostaa sitten lisää Stockmannia. Yritysjärjestelyä pitää silti ajatella bonuksena, en halua perustaa sijoituspäätöstä ensisijaisesti sille että ostotarjous on tulossa.

 

0
0
18.2.2023 - 19:22 #95760

Olpa

+81
Liittynyt:
5.9.2022
Viestejä:
34

Satuin huomaamaan, että Lindexin toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge tuplasi positionsa (4000 -> 8000 @ 2,04) samoihin aikoihin pari kuukautta sitten tapahtuneen JC Switzerland Holding AG 5% omistuksen ylittyessä. Taitaa Susannekin pitää Stockmannia aliarvostettuna näillä hinnoilla. Sitä ihmettelen, miksi toimitusjohtaja Jari Latvasella ei ole lapun lappua.

0
0
24.2.2023 - 12:55 #95959

Aki Pyysing

+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

 Stockmann-konsernin koko vuoden liikevaihto ja tulos paranivat selvästi. Lindexin liikevaihto ja liiketulos olivat ennätyksellisen korkeat.

STOCKMANN Oyj Abp, Tilinpäätöstiedote 24.2.2023 klo 8.00

Loka-joulukuu 2022

- Stockmann-konsernin liikevaihto laski 1,8 % ja oli 272,6 miljoonaa euroa (277,5).

- Suhteellinen myyntikate oli 57,4% (57,7).

- Oikaistu liiketulos oli 26,1 miljoonaa euroa (29,6).

- Liiketulos oli 24,6 miljoonaa euroa (50,6).

- Osakekohtainen tulos oli 0,11 euroa (0,23).

- Vuosineljänneksen tulos oli 17,6 miljoonaa euroa (35,3).

- Lindexin liiketulos ja liikevaihto Ruotsin kruunuissa paranivat, raportointivaluutassa liikevaihto ja liiketulos laskivat.

- Stockmann-divisioonan liikevaihto parani edelleen, mutta liiketulos laski poistojen kasvun ja liiketoiminnan muiden tuottojen pienenemisen seurauksena. 

Tammi-joulukuu 2022

- Stockmann-konsernin liikevaihto kasvoi 9,2 % ja oli 981,7 miljoonaa euroa (899,0).

- Suhteellinen myyntikate laski 57,9%:iin (58,6).

- Oikaistu liiketulos parani 79,8 miljoonaan euroon (68,3).

- Liiketulos parani 154,9 miljoonaan euroon (82,1).

- Osakekohtainen tulos oli 0,65 euroa (0,42).

- Katsauskauden tulos oli 101,6 miljoonaa euroa (47,9).

- Lindex-divisioonan liikevaihto ja liiketulos olivat ennätyksellisen korkeat.

- Stockmann-divisioonan vuotuinen liikevaihto ja liiketulos paranivat.

Tulosennuste vuodelle 2023:

Vuonna 2023 Stockmann arvioi konsernin liikevaihdon olevan 960-1 020 miljoonaa euroa ja konsernin oikaistun liiketuloksen 60-80 miljoonaa euroa,

valuuttakurssien vaihtelu vaikuttaa toteutumaan. Tulosennuste perustuu oletukseen, että korkeana jatkuva inflaatio kasvattaa kustannuksia vuoteen 2022

verrattuna ja heikentää kuluttajakysyntää. Samaan aikaan Stockmann-konserni jatkaa määrätietoista työtään kustannusnousun vaikutusten pienentämiseksi.

Nyt yritän vielä lukea läpi koko pumaskan ajatuksella. 

0
0
24.2.2023 - 13:06 #95960

Aki Pyysing

+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

STRATEGIA

"Vahvaa sitoutumista oikeudenmukaisiin ja vastuullisiin liiketoimintamalleihin ja käytäntöihin pidetään yllä ja kehitetään edelleen."

"Lindex-divisioonan tarkoitus on voimaannuttaa ja inspiroida naisia kaikkialla. "

"Tavoitteidensa ja visionsa toteuttamiseksi Lindex lupaa toimia tulevien sukupolvien eduksi."

Pitäisiköhän laittaa laput laitaan🤔? Yleensä jos ei ole mitään kunnon strategiaa, kerrotaan konsernin ansiosta jääkarhujen pelastuvan. 

0
0
24.2.2023 - 13:42 #95964

TL

+1095
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
849

Ottamatta kantaa jääkarhuihin niin numeroita katsoessa Stockmannin halpuus kai riippuu siitä minkä EPS:n mukaan laskee tunnuslukuja. Oikaisemattomalla 0.65 tämä olisi halpaa kuin saippua ja oikaistulla 0.32 vielä halvahko jos uskoo tason säilyvän. Minusta oikaisut näyttivät aidoilta kertaeriltä, joten olisin taipuvainen käyttämään oikaistua tulosta. Inderes tosin oli jostain kaivanut 2022 oikaistuksi EPS:ksi 0.30??

Inderes ennustaa tämän vuoden oikaistun EPS:n olevan 0.18 ja pitää nykykurssia kai pääasiassa sen pohjalta about oikeana. Jos EPS tosiaan laskee noin reilusti niin olisin taipuvainen harkitsemaan vähintään position keventämistä. Stokka ennustaa tuloksensa pysyvän melkein viime vuoden oikaistun tuloksen tasolla, joten Inderesin 0.18 ennuste tarkoittanee että tänä vuonnakin olisi odotettavissa positiivisia kertaeriä?? (Ja rahaa ne kertakorvauksetkin ovat, joten kai niillekin joku arvo pitää laskea).

Johtopäätös: Toistaiseksi hold jollei tästä löydy jotain virheitä tai bisnes kehity ennustamattomasti.

0
0