Olet täällä

Kamux - 13.8.2021 03.03

>Kasvu yli odotusten, mutta kannattavuus jäi selkeästi, eikä tähän tunnu löytyvän äkkiseltään selkeää selitystä. Integroitujen palvelujen suosio laskussa. Taitaa tulla reipasta miinusta?

Ruotsi ja Saksa muodostaa jo yli 40% liikevaihdosta. Kun ne kasvavat paljon nopeammin, kuin Suomi, (Q2 ~100% vs 30%) kannattavuus on  paineessa, kun ulkomailla kate-% on toistaiseksi pienempi kuin suomessa. Tässä ainakin yksi selittävä tekijä. Toinen on se, että lisäpalvelut ovat pitkälti autokohtaisia ja kun autojen keskihinta nousee, lisäpalveluiden osuus liikevaihdosta laskee.

Sinänsä ihan strategian mukaista mennä nyt kasvu edellä.

Näytä koko viesti
Sijoituslainalla vauhtia salkun rakentamiseen, vinkkejä? - 10.8.2021 11.32

Sijoitusvarallisuus korkkasi 500 keur. Lisäksi oma asunto ja lainaa jäljellä noin 130 keur, jota ei ole kiire maksaa pois. Ei mennyt sitten 20 vuotta päästä tähän asti.

Näytä koko viesti
Stockmann - 23.7.2021 02.29

>EPS samalla kaavalla: 2,63 * 75 101 769/154 436 944 = 1.28 euroa.

>Toistaiseksi se on ollut kutistumassa (1-12/2020 2,90 laimentamattomana).

Oliko kyseessä osakekohtainen pääoma eikä EPS?

Näytä koko viesti
TietoEVRY - 21.7.2021 07.04

Minulla oli aiemmin kaksi tuttua töissä Tiedossa perus työntekijöinä. Toinen koodarina ja toinen hallinnossa. Heidän kertomansa perusteella oli silloin ylhäältä alas kulttuuria ja ei niin hyvin organisoitua tekemistä. Molemmat vaikuttivat tyytyväisiltä kun pääsivät muihin ympyröihin.

No isommissa corporaatioissa se fiilis valitettavasti on usein tämän kaltaista.

Kuulemani on vaikuttanut jonnin verran sijoitusintoon osakkeessa.

Näytä koko viesti
Sijoituslainalla vauhtia salkun rakentamiseen, vinkkejä? - 7.7.2021 05.12

S-pankki. Enkä edes tingannut, vanha marginaali oli 0,99 ja pankkihenkilö otti itse puheeksi että voitaisiin tarkistaa 0,85:een. Yllätti hieman, vanhakin olisi oletuksena mulle kelvannut.

S-pankissa nyt pitkät jonot lainaneuvotteluihin ainakin pks, joten kannattaa varautua useamman viikon odotteluun että pääsee juttusille.

Mutta kantsii kyllä laittaa lainahakemus sisään oman kokemuksen perusteella.

Näytä koko viesti
Sijoituslainalla vauhtia salkun rakentamiseen, vinkkejä? - 6.7.2021 09.30

Asuntolainojen marginaalit on nyt 0,4-0,5% tasoilla enkä näe syytä, miksi sijoituslainojen marginaalitkaan olisi nousseet vuoden takaisesta. Vastaavalla setupilla kuin sinulla otin 0,85% marginaalilla sijoituslainaa reilu vuosi takaperin.

Näytä koko viesti
Joutomiesten vertaistukiryhmä - 31.1.2021 12.48

Bear skenaario oli se että osakemarkkinalle tulee vähintään 5 vuoden karhumarkkina, jolloin osakkeista saa enintään pientä osinkoa. 10% tuotto lienee pörssin keskimääräinen vuosituotto tai aavistuksen ylikin. 

Tuli sitten kirjoitettua epäselvästi kun joku onnistui tuonkin käsittämään väärin 😜

> Niin, bull olisi kolminumeroinen. 

Bull on vaikka 15% ja kaikki siitä ylöspäin. Viime vuonna tuli 50% mutta yhtä hyvin tänä vuonna voi tulla selkäsauna, jos markkina hermostuu. Kuplaantumisen merkkejä näkyy.

Näytä koko viesti
Joutomiesten vertaistukiryhmä - 30.1.2021 08.06

Isoja salkkutavoitteita monella. Johtaja palkoilla toki tavoitteet nousevat isomman kassavirran kautta helposti korkeammalle. Itse olen laskenut että 500k nykyrahassa mahdollistaa jo aika hyvin palkkatyön muuttumisen vapaaehtoiseksi. 400k osakkeissa ja 100k muissa sijoituksissa, joissa ei ole osakeriskiä. Jos tulisi pitkä karhumarkkina, osakkeista voisi arvioida pessimistisesti osinkoja 1,5% joka on 6 tonnia. Pakollisten menojen ollessa 20k vuodessa, 100k muut sijoitukset piisaisivat noin 7 vuodeksi ennen kuin osakesijoituksia tarvitsee myydä.

Toki jos muut sijoitukset tuottavat jotain tai osinkovirta on vuolaampi, niin rahat riittää vielä kauemmin. Mutta tsunamin iskiessä kaikki omaisuusluokat voivat kärsiä vähintään jonkin verran.

Tämä on bear skenaario. Jos osakesalkku tuottaa 10% ja muut sijoitukset 5%, tuo salkku takoo 45 tonnia vuodessa. Tietysti alkuun olisi hyvä saada yksi tai kaksi hyvää vuotta, jotta pääoma kasvaisi satkun tai pari, niin saisi lisää turvamarginaalia touhuun.

Oma ajatus on jatkaa toistaiseksi asiantuntijana tuntihommissa. Aion tiputtaa tehtyjä tunteja reippaasti ja jatkossa keskittyä enemmän sijoittamiseen ja muun elämän projekteihin. Palkkatyöstä ei enää tarvitse säästää sijoituksiin.

Näytä koko viesti
Joutomiesten vertaistukiryhmä - 9.1.2021 12.44

Kuura kirjoitti:

Itsellä ikää noin 23v, käyn 8-16 päivätöissä ja viimeiset 2,5vuotta olen tienannut sijoitustoiminnalla suunnilleen saman verran kuukausi tasolla kuin itse päivätöistä. Ihmeellistä kylläkin vaikken vielä ole taloudellisesti täysin vapaa, koen päivittäin olevani vapaa tekemään juuri niitä asioita mitä itse haluan ilman pienintäkään huolen häivää. En käy töissä palkan takia, käyn töissä sen takia että kun olen tuon pätkän poissa kotoa, se mahdollistaa itselle tuottavan sijoitustoiminnan kun elämä pysyy rytmissä ja päätökset hyvinä. Suurimmat tappiot mitä olen tehnyt, olen tehnyt kun olen halunnut kokeilla miten oma elämä pyörisi ilman päivätyötä, noh, ei se pyörinyt. Tottakai suosin omasta mielestä joustavia "kukkienkastelutöitä" missä mahdollista nollata päätä. En pysty sanoin kuvailemaan miten onnellinen olen jokaisena aamuna kun herätyskello soi ja tiedostan että tällä kaikella on todella suuri merkitys omassa kokonaisuudessani.

Voisin hyvin vähentää työn tekoa niin, että palkkatyöstä tulisi tonni kuussa. Juuri tuollaisia kukkien kastelu duuneja olen pohdiskellut osa-aikaisena tai sitten yrittämistä. Kuura jos sulla on hyviä vinkkejä, niin olen kuulolla. :)

Näytä koko viesti
Smart Eye Ab - 9.12.2020 04.16

>Itse ajavat autot on toinen hype joka viimein laantunut. Sellaisia ei ole ihan heti tulossa julkisiin tiloihin. Erikois alueille kyllä kuten varastoihin ja halleihin.

Ei ne tulekaan hetkessä vaan vaiheittain. Kokonaan itseajavat autot yleistyvät vasta joskus 2030 tai jopa 2040 luvuilla. Siirtymävaiheessa autot osaavat ajaa tietynlaisissa olosuhteissa ja kuskin valvonnassa (level 1-4). Tämä kehitys etenee 2020 luvulla. Tämän mahdollistamiseksi siirrytään kamerapohjaisiin DMS järjestelmiin lähivuosina.

Ei autonvalmistajat huvikseen laita rahaa autojen itseohjautuvuuteen vaan kyllä niillä halutaan myös tehdä rahaa kaupallistamalla sitä tekniikkaa nyt ja lähitulevaisuudessa eikä sitten joskus.  Auto joka vaikka osaa pitää itsensä kaistalla mootttoritiellä kuskin valvonnassa on eri asia kuin kokonaan itse ajava auto ilman valvontaa.

Näytä koko viesti