21.8.2020 - 03:12

Pörssimörssäri

+1182
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
821

Onnittelut hyvista betseista indeed. Mika on Fiilismiehen TSLA-plani? Oletko ostanut/myynyt sitten viime paivityksen ja miten jatkossa? Holdata kaikkia viimeiseen saakka?

0
0
21.8.2020 - 08:13

Hynägrande

+1789
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1234
Junas kirjoitti:

 

Hynägrande kirjoitti:

Eihän siinä mitään, mutta jos mä nyt laskin oikein niin P/E on aivan naurettava kun tällä tuloksella osakekohtainen tulos on noin 2 dollaria osakkeen hinta noin 2000 dollaria. Olettaen nuo luvut kertovat todellisesta operatiivisesta tuloskunnosta, eivätkä ole kirjanpidollista kikkailua.

 

 

Tuo P/E luvun laskeminen ei ole kovin mielekästä nopeasti kasvaville firmoille. Olisi aika erikoista jos nykyisellä laajentumistahdilla tehtäisiin vielä isoja liikevoittojakin. Jos nykyisestä 25% bruttokatteesta kaikki rahat menevät investointeihin ja R&D -kuluihin niin se on tämänkaltaisessa bisneksessä sijoittajien kannalta positiivinen asia. Markkinaosuus pitää ottaa silloin kun se on tarjolla tai joku muu ottaa sen. Tällä hetkellä on rakenteilla 3 uutta tehdasta joiden yhteiskapasiteetti valmiina 5,7 miljoonaa ajoneuvoa ja myös vanhaa Fremontia laajennetaan. Liikevoittoa voi olla suhteellisen haastavaa tehdä nykyisessä skaalausvaiheessa eikä siinä olisi edes järkeä niin kauan kun investointitarpeita riittää. Olisin aika yllättynyt jos seuraavaan viiteen vuoteen nähtäisiin Teslalta merkittävää liiketulosta, mutta liikevaihdon kasvua senkin edestä. 

Luonnollisesti ymmärrän tämän, kasvuyhtiö on kasvuyhtiö ja silloin kun business on luonteeltaan Teslan tyyppistä niin softakehityksen R&D kustannukset skaalautuvat ilmaiseksi -> isot volyymit tai oman teknologian lisenssointi ovat ainoita järkeviä tapoja rahastaa softatuotteen kehityspanokset kassaan.

En silti pidä P/E lukua huonona mittarina, mutta sitä pitää tulkita kasvuyritykselle niin että se kertoo paljonko kurssiin on ladattu odotuksia tulevaisuudesta. Osakekurssihan perustuu myös kasvuyhtiössä sille oletukselle että jossain kohtaa kasvuvaihe on ohi ja silloin kassavirran pitäisi tuottaa suhteessa osakkeen hintaan järkevästi, jolloin P/E normalisoituu. Näen Teslan kohdalla tilanteen niin että kurssi on ladattu nyt aivan yli niillä odotuksilla.

Tulevaisuus on aina epävarma ja high-tech busineksessa voittava hevonen voi vaihtua nopeasti, jolloin rohkea kasvustrategia voi johtaa siihen että tuottovaihe ei toteudukaan. Sijoittajan pitää huomioida tämä riskinä ja P/E luku on yksi inputti tämän riskin arvioimisessa. Eikä se Teslan kohdallakaan ole asia joka kannattaa ohittaa huolettomasti - varmaa profittia ei ole, on vain todennäköisyyksiä.

0
0
21.8.2020 - 10:12

TuuriTuuli

+706
Liittynyt:
16.3.2020
Viestejä:
434

Muotoilen Hynägranden vastauksen toisin:

Kyllä. P/E on ongelmallinen mittari silloin kun firman tulos on ollut mitä on kaikkien tuotekehitysinvestointien, liiketoiminnan rakennusten ym. jälkeen.

Mutta kun määritellään "normaali tulos", eli se mitä firma todennäköisesti tekee kun kaikki on ok ja puhutaan operatiivisesta, vakiintuneesta, ja kannattavasta liiketoiminnasta ilman kertaeriä, niin se kertoo karua tarinaa firman arvostuksesta jos P/E luku huitelee useissa sadoissa ja firman liikevaihto on jo valmiiksi kymmeniä miljardeja. Vihjaa, että markkinat odottavat joko inflaation jylläävän liikkeellä olevia rahamääriä kasvattaen, tai firman kattavan merkittävän osan bruttokansantuotteesta joskus tulevaisuudessa kun on aika palata kypsyneen firman arvostuslukuihin (PE noin 10 plus/miinus kohtuullien lukema).

On aika optimistista olettaa, että juuri nyt helvetin hyvin johdettu ja helvetin hyvin markkinoita nurkkaava nakkikioski tekee samaa jokusen kymmenenkin vuoden päästä, ja että se on silloin niin iso ja arvokas että siitä kannattaa juuri nyt maksaa sellaiset summat jotka edustavat sen arvoa vasta kymmenen tai parin kymmenen vuoden päästä. Aivan kuin diskonttauksen filosofia tulevaisuuden tuottojen epävarmuudesta olisi unohtunut.

Kaikkein karmeinta tässä on, että saatamme käydä samaa keskustelua vielä tuon kymmenenkin vuoden päästä ja siinä välissä optimistit saattavat olla tienanneet helkkaristi fyrkkaa (ovathan pörssit olleet kuulemma kuplassa jo useita vuosia nytkin). Tai sitten vuosi 2000 toistaa kohta itseänsä ja on lähinnä arvan heittoa mitkä nykyisistä helvetin hyvin johdetuista ja helvetin hyvin markkinoita nurkkaavista firmoista jatkavat menestystään.

 

0
0
21.8.2020 - 13:17

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
TuuriTuuli kirjoitti:

Muotoilen Hynägranden vastauksen toisin:

Kyllä. P/E on ongelmallinen mittari silloin kun firman tulos on ollut mitä on kaikkien tuotekehitysinvestointien, liiketoiminnan rakennusten ym. jälkeen.

Mutta kun määritellään "normaali tulos", eli se mitä firma todennäköisesti tekee kun kaikki on ok ja puhutaan operatiivisesta, vakiintuneesta, ja kannattavasta liiketoiminnasta ilman kertaeriä, niin se kertoo karua tarinaa firman arvostuksesta jos P/E luku huitelee useissa sadoissa ja firman liikevaihto on jo valmiiksi kymmeniä miljardeja. Vihjaa, että markkinat odottavat joko inflaation jylläävän liikkeellä olevia rahamääriä kasvattaen, tai firman kattavan merkittävän osan bruttokansantuotteesta joskus tulevaisuudessa kun on aika palata kypsyneen firman arvostuslukuihin (PE noin 10 plus/miinus kohtuullien lukema).

On aika optimistista olettaa, että juuri nyt helvetin hyvin johdettu ja helvetin hyvin markkinoita nurkkaava nakkikioski tekee samaa jokusen kymmenenkin vuoden päästä, ja että se on silloin niin iso ja arvokas että siitä kannattaa juuri nyt maksaa sellaiset summat jotka edustavat sen arvoa vasta kymmenen tai parin kymmenen vuoden päästä. Aivan kuin diskonttauksen filosofia tulevaisuuden tuottojen epävarmuudesta olisi unohtunut.

Kaikkein karmeinta tässä on, että saatamme käydä samaa keskustelua vielä tuon kymmenenkin vuoden päästä ja siinä välissä optimistit saattavat olla tienanneet helkkaristi fyrkkaa (ovathan pörssit olleet kuulemma kuplassa jo useita vuosia nytkin). Tai sitten vuosi 2000 toistaa kohta itseänsä ja on lähinnä arvan heittoa mitkä nykyisistä helvetin hyvin johdetuista ja helvetin hyvin markkinoita nurkkaavista firmoista jatkavat menestystään.

Näinhän se menee. Kypsän liukuhihnabisneksen 10 P/E houkuttelee aika eri tyyppisiä sijoittajia kuin Tesla tällä hetkellä. Teslan kaltaisten firmojen kohdalla taas on pakko ymmärtää myös teknologiasta eikä vaan luvuista. Muuten tulee takuuvarmasti pahasti takkiin jossain kohtaa sijoitusuraa. Aika moni piti tätä kuplana jo 10v sitten ja vielä useampi 2v sitten. Juuri nytkin moni pitää. Viiden vuoden päästä todennäköisesti sama homma edelleen jos mittarina on P/E. 

Yksi erikoisimmista keskusteluista Teslan ympärillä on aina ollut tuo "Ei tee edes voittoa" -hokema. Miksi ihmeessä sen pitäisi tehdä voittoa jos rahalle on parempaakin käyttöä? Kasvusijoittajat ja optimistit katoavat nopeasti jos liikevoitto laitetaan kasvun edelle. Siksi edelleen väitän, että tuo P/E ei merkitse juuri mitään kunhan kassavirta on positiivista ja kasvu jatkuu nopeana. Mitä sillä P/E -luvulla ylipäätään pystyy laskemaan jos muutama ison kokoluokan investointi lisää lukuun yhden nollan perään? Olisiko Tesla jotenkin houkuttevampi osake jos vaikka Shanghain, Berliinin ja Austinin investointeja ei olisi käynnistetty? P/E luku olisi kyllä parempi. En vaan pysty ymmärtämään mitä yritätte laskea tuolla P/E -luvulla.

Teslan kohdalla mielestäni kasvuvauhdin seuraaminen on ainoa merkittävä indikaattori tulevasta. Tällä hetkellä puhutaan seuraavan 5v näkyvyydellä 50% CAGR -tasosta kun katsoo investointien kokoluokkaa. Viimeisimmässä sijoittajapuhelussa virallinen ohjeistus oli seuraava: “I think in the absence of some massive force majeure event, I think 50% is the likely number. It’s possible it’s 40%. I think I would be very shocked if it’s less than 40% even with a force majeure short of World War III.” Vertailun vuoksi Fiilismiehen arvioihin 2030 tasosta (7-20 miljoonan auton kapasiteetti) päästäisiin laskujeni mukaan 32-43% CAGR-prosentilla. Toki jossain kohtaa väistämättä kasvu hidastuu vaikka juuri tällä hetkellä se kiihtyykin voimakkaasti. 

0
0
21.8.2020 - 16:33

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
Aaron Brown kirjoitti:

Pitääkö tuo 10k profit per auto paikkansa, voiko olettaa sen olevan jatkossa noin kova, varsinkin edullisemmissa malleissa?

Tällä hetkellä ei pidä paikkaansa ainakaan omien laskujeni mukaan. Tuohon varmaan sisältyy odotuksia softamyynnin suhteen. FSD-paketti yksistään maksaa jo $8000 per auto ja hinta on sama sekä isoissa että pienissä autoissa.  

Alkuvuoden myynnin osalta Tesla teki katetta 2890€ per auto eli toiseksi eniten automerkeistä Porschen jälkeen. Teslan keskimyyntihinta 56k ja Porschen 96k. Korona toki vaikuttanut tasapuolisesti kaikkiin valmistajiin tehdasseisokkien muodossa joten katteet oletettavasti nyt matalammat kuin olisivat ilman koronaa. Koko artikkeli maksumuurin takana, mutta linkkaan kuvan alkuvuoden tilastosta:

https://img.welt.de/img/wirtschaft/mobile213620740/9492507107-ci102l-w1…

0
0
21.8.2020 - 17:42

TuuriTuuli

+706
Liittynyt:
16.3.2020
Viestejä:
434
Junas]Kypsän liukuhihnabisneksen 10 P/E houkuttelee aika eri tyyppisiä sijoittajia kuin Tesla tällä hetkellä.[/quote kirjoitti:

Junas kirjoitti:
Yksi erikoisimmista keskusteluista Teslan ympärillä on aina ollut tuo "Ei tee edes voittoa" -hokema.

Sijoittajia on mielestäni kolmea perustyyppiä, ja muut ovat niiden välimuotoja.

Holdarit haluavat tehdä sijoituksen ja saada sijoitukselleen sen jälkeen korkoa (eli osinkoa) tarvitsematta luopua osakkeesta, eli osakkeen hinnalla ja sen vaihtelulla ei pitäisi olla väliä kunhan vain firma tosiaan tuottaa voittoa ja maksaa sitä heille.

Treidaajat haluavat omistaa osaketta rajoitetun ajan ja tehdä korkonsa osto- ja myyntihinnan erotuksella, firman tuloksella koko sinä aikana ei pitäisi olla väliä kunhan vain osakkeen kurssi kasvaa.

Sitten on molempien eräänlaisena itsenäisenä alaryhmänä spekulantit, jotka holdareina luottavat että joskus osinkoja alkaa tulla jos niitä ei nyt tule, ja treidareina luottavat että osakkeen hinta joskus muuttuu heille edulliseen suuntaan.

Täytyy näissä keskusteluissa muistaa, että kyse on ihan erilaisista ajattelumalleista: Ei-spekulanttina holdarina kyllä valitan, että on suuri riski sille että Tesla ei lunasta markkina-arvoaan osinkoina takaisin kymmenissä vuosissa, jotta kukaan muu holdari ei erehtyisi hyppäämään Teslan kyytiin. Samalla jää vähän unohduksiin, että spekulantti treidaaja ei suinkaan aio omistaa Teslaa kymmeniä vuosia, vaan vain sen aikaa mitä tällä kurssinousulla riittää momentumia. Ja juuri se momentum perustuu tämän hetken kasvuvauhtiin, ei tulevaisuuden kasvuvauhtiin, ja tämän hetken markkinatunnelmiin, joiden surkastumiseen ei ole ollut mitään syitä.

Junas kirjoitti:
En vaan pysty ymmärtämään mitä yritätte laskea tuolla P/E -luvulla.

Pidän korkeaa P/E-lukua (realistiseen kasvuodotukseen yhdistettynä) karkeana indikaattorina sille todennäköisyydelle että firma tuottaa jossain muodossa juuri nyt tehdylle sijoitukselle tuottovaatimuksen mukaista tuottoa.

Todennäköisyys tarkoittaa sitä, että mitä suurempi P/E-luku, sen suurempi on päivittäinen riski sille, että spekulantit kadottavat luottamuksensa osakkeen ikuiseen kasvuun ja etsivät toisia todennäköisempiä kasvajia pienemmällä P/E-luvulla, pienemmällä riskillä, ja paremmalla lyhyen aikavälin tuotolla suhteessa riskiin.

Momentum on toki tärkeämpi asia pohdittaessa kannattaako ostaa ja myydä, mutta P/E kertoo silloinkin miten todennäköistä on että ylös-momentum kestää ja että alas-momentum jää lyhyeksi. Eli kurssit laskevat todennäköisemmin suurella prosentilla ja pitkäkestoisesti P/E 1000:ssa kuin P/E 100:ssa sitten kun momentum hyytyy ja jostain pullahtaa musta joutsen tappamaan markkinatunnelmat.

...

No myönnetään, että P/E:stä puhuminen on harhaanjohtavaa. P/E-luku ei sisällä kasvua, joten se ei suoraan kerro onko firma yli- vai alihinnoiteltu suhteessa tulevaisuuden tuottoihin. Tai kerro yhtikäs mitään muutakaan hyödyllistä, kun hetkellinen tuloskin voi olla mitä tahansa. Pitäisi olla tunnusluku jossa on kyse juuri tuosta mainitusta korosta sijoittajan sijoitukselle. Pitäisi puhua "P/E = Price / Earnings" sijasta "P/SFDMRS = Price / Sum of Future Discounted Money Returned to the Shareholder" (yhtä korkeampi lukema on tappiollinen sijoitus, oli sitten holdari tai treidaaja). Eli osinkojen DCF-laskennasta puhtaalle holdarille, osakkeen myynnistä tulevasta pääoman palautumisesta ja myyntivoitosta puhtaalle treidaajalle, ja näiden summasta oikean elämän sijoittajille.

 

0
0
21.8.2020 - 21:05

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
TuuriTuuli kirjoitti:

 

Sijoittajia on mielestäni kolmea perustyyppiä, ja muut ovat niiden välimuotoja.

Holdarit haluavat tehdä sijoituksen ja saada sijoitukselleen sen jälkeen korkoa (eli osinkoa) tarvitsematta luopua osakkeesta, eli osakkeen hinnalla ja sen vaihtelulla ei pitäisi olla väliä kunhan vain firma tosiaan tuottaa voittoa ja maksaa sitä heille.

Treidaajat haluavat omistaa osaketta rajoitetun ajan ja tehdä korkonsa osto- ja myyntihinnan erotuksella, firman tuloksella koko sinä aikana ei pitäisi olla väliä kunhan vain osakkeen kurssi kasvaa.

Sitten on molempien eräänlaisena itsenäisenä alaryhmänä spekulantit, jotka holdareina luottavat että joskus osinkoja alkaa tulla jos niitä ei nyt tule, ja treidareina luottavat että osakkeen hinta joskus muuttuu heille edulliseen suuntaan.

Täytyy näissä keskusteluissa muistaa, että kyse on ihan erilaisista ajattelumalleista: Ei-spekulanttina holdarina kyllä valitan, että on suuri riski sille että Tesla ei lunasta markkina-arvoaan osinkoina takaisin kymmenissä vuosissa, jotta kukaan muu holdari ei erehtyisi hyppäämään Teslan kyytiin. Samalla jää vähän unohduksiin, että spekulantti treidaaja ei suinkaan aio omistaa Teslaa kymmeniä vuosia, vaan vain sen aikaa mitä tällä kurssinousulla riittää momentumia. Ja juuri se momentum perustuu tämän hetken kasvuvauhtiin, ei tulevaisuuden kasvuvauhtiin, ja tämän hetken markkinatunnelmiin, joiden surkastumiseen ei ole ollut mitään syitä.

Hyvin tiivistetty. Riippuu täysin ajatusmallista ja sijoitushorisontista mikä on houkuttelevaa ja mikä ei. 

Uskoakseni kukaan ei sijoita Teslaan osinkojen toivossa. Vastaavista teknologiafirmoista muutkaan eivät ole perinteisesti olleet erityisiä osinkokoneita. Tuskin kukaan Applen osakettakaan osingon takia on ostanut. Silti firmalla on mennyt ihan kohtuullisesti kun on maailman arvokkain yritys tällä hetkellä. Veikkaan ettei kovin moni sijoittaja kadu ostopäätöstään vaikka osinkopolitiikka on ollut nihkeää. Vaikka Teslaa on turha verrata Appleen monestakin syystä niin näissä on sen verran samaa, että molemmilla on (Applen tapauksessa oli) ylivertainen tuote kilpailijoihin nähden. Vaikka muutamat kilpailijat ottivat Applen kiinni teknisesti niin se on silti maailman arvokkain yritys tällä hetkellä.

Teslan kaltaisiin teknologiafirmoihin sijoittaessa tärkeintä on analysoida markkinan tilanne useita vuosia nykyhetkestä eteenpäin. Lisäksi on tärkeää päästää irti osakkeista jos joku kilpailija oikeasti pääsisi niskan päälle. Tällaiseen tilanteeseen on kuitenkin vielä vuosikausia matkaa vaikka asiaa miten pyörittelisi. Autoinsinööreistä ei vaan tehdä softainsinöörejä vaikka olisi millaiset resurssit. Kilpailijoilla ei ole tällä hetkellä yhtään mitään ja Wall Street on lopultakin tajunnut tilanteen. Osakekurssi tietenkin elää omaa elämäänsä ja vasta markkinan vakiintuessa nähdään minne se lopulta asettuu. 

0
0
21.8.2020 - 21:20

Pluribus

-16
Liittynyt:
11.6.2020
Viestejä:
30

Osinkoja? Se on erittäin hyvä merkki siitä, että TSLA on aika myydä, jos yritys alkaisi maksaa osinkoja :D Onneksi on epätodennäköistä, että moiseen pelleilyyn tämä firma lähtisi vaikka kasvaisi maailman arvokkaimmaksi yritykseksi. 

 

0
0
21.8.2020 - 21:29

r0g3r_m00r3

+21
Liittynyt:
1.1.2016
Viestejä:
19

Voin vähitellen myöntää, että olen ollut täysin väärässä Teslan osakkeen osalta. 

Perustin omien Tesla-kokemuksieni varaan näkemyksen osakkeen (en firman) tulevaisuudesta. En ymmärtänyt, että suurin osa Teslan ostajista ei arvosta niitä ominaisuuksia mihin itse olen tottunut.

Toinen asia - vähemmän mairitteleva - on, etten uskonut tiettyjen aktiivisempien osallistujien kirjoituksia nousupotentiaalista, koska kyseenalaistin heidän ymmärryksen sijoittamisesta yltiöpäisien arvostuksiensa takia. 

Olin väärässä. 

0
0
21.8.2020 - 23:02

Laskupäivä

-33
Liittynyt:
8.3.2016
Viestejä:
110

Tässä rupee nyt joka ukolle valkenemaan että kyse ei ole pelkästään autoista, vaan myös datasta jota autot tuottavat. Tuo data tulee olemaan tulevaisuuden öljy. 

Googlen Waymo sai väännettyä 4 vuodessa 6 miljoonaa kilsaa, Tesla repäs neljäs kuukauteen 60 miljoonaa kilsaa dataa. Tuo tietomäärä auttaa ratkaisevasti tulevaisuuden itse-ajavan auton kehitystyössä. Eikä siinä kaikki, sanois Elon...aurinkokennot ja sähköverkot ym. En osaa yhtään arvioida onko Tesla ylihinnoiteltu, muutenkin kun siirrytään 2020-lukua eteenpäin niin rahan arvo alkaa menettämään merkityksensä. Tärkeämpää on ideat ja yhteispeli. 

 

0
0
21.8.2020 - 23:48

idkf

+47
Liittynyt:
8.4.2019
Viestejä:
40
Laskupäivä kirjoitti:

Googlen Waymo sai väännettyä 4 vuodessa 6 miljoonaa kilsaa, Tesla repäs neljäs kuukauteen 60 miljoonaa kilsaa dataa. Tuo tietomäärä auttaa ratkaisevasti tulevaisuuden itse-ajavan auton kehitystyössä.

Neuroverkkojen opettamisessa pihvi on karkeasti sellainen, että tekemällä asioita fiksusti pärjää pienemmällä datamäärällä, mutta paras on jos dataa on vain helvetisti. Waymon ja Teslan datasettejä vertaillessa oleellista on kuitenkin ymmärtää, että kilometri ei ole kilometri, vaan pihvi on siinä, että täytyy olla jokin tieto mitä siinä datassa on. On aivan eri asia lähteä opettamaan konenäköverkkoa, kun on sitä kamerakuvaa vastaava 3d kuva Lidarilta jotta voit kertoa verkolle mitä siinä pitäisi nähdä. Tai vastaavasti opettaa reittisuunnittelijaa generoimaan ajolinjaa kun sinulla on etukäteen mäpätty 3d kartta ympäristöstä josta selviää yksityiskohtia sekä kontekstitietoa miksi ihmiskuljettajat ajavat niinkuin ajavat.

Pidän edeleen Teslan arvostusta ihan poskettomana niinkuin jo 1500 tasollakin, mutta kiitän kyllä onneani etten lähtenyt tekemään vastabettauksia siltä tasolta. Mitään poikkeuksellista etumatkaa Teslalla ei sähklautoteknologiassa nähdäkseni ole, mutta toisaalta latausverkosto tekee kyllä Teslasta ykkösvalinnan ainakin mikäli sillä pitäisi ajaa muutakin kuin kodin ja työpaikan väliä. Norjassa muiden valmistajien IONITY verkosto on sen verran kattava ja pystyy tarjoamaan kilpailukykyiset lataustehot, että uskon sen olevan yksi syy Teslan markkinaseman katoamiseen ja Audin ja Mersun siirtymisessä kärkeen.

0
0
22.8.2020 - 02:15

Junas

+199
Liittynyt:
24.1.2020
Viestejä:
162
r0g3r_m00r3 kirjoitti:

Voin vähitellen myöntää, että olen ollut täysin väärässä Teslan osakkeen osalta. 

Perustin omien Tesla-kokemuksieni varaan näkemyksen osakkeen (en firman) tulevaisuudesta. En ymmärtänyt, että suurin osa Teslan ostajista ei arvosta niitä ominaisuuksia mihin itse olen tottunut.

Toinen asia - vähemmän mairitteleva - on, etten uskonut tiettyjen aktiivisempien osallistujien kirjoituksia nousupotentiaalista, koska kyseenalaistin heidän ymmärryksen sijoittamisesta yltiöpäisien arvostuksiensa takia. 

Olin väärässä. 

Hienoa nähdä, että joku pystyy myöntämään rehellisesti olleensa väärässä. Arvostan suuresti. En ole varma olisinko itse tullut tänne huutelemaan jos olisin hävinnyt vaikkapa miljoonan Teslan konkurssissa. Ehkä olisin tullut, mutta en ole varma. Ehkä olisi ollut munaa, mutta tuskin. Siksi oikeasti hattu päästä.

Tesla on haastava osake ymmärtää enkä itsekään sitä ymmärtänyt ensimmäisten parin vuoden aikana vaikka seurasin firmaa päivittäin. Perimmäinen syy miksi itse olen saanut jo lähes 10x tuotot tästä sijoituksesta on aktiivisijoittajien foorumi: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-tsla-the-investment-world-the-2019-2020-investors-roundtable.139047/. Pakko nostaa hattua näille ihmisille joille kunnia siitä oikeasti kuuluu. Jos lukee tuon foorumin jokaisen viestin ja avaa jokaisen linkin niin aivan varmasti tajuaa enemmän kuin Wall Street yhteensä. Ilman tuota informaatiota (noin 200 000 postausta pelkästään 18kk aikana) en olisi ikinä nähnyt sen bluffin läpi mitä valtavirtamediasta saa lukea. 

Mitäs mieltä muuten olette: Gulfstream vai Bombardier jos puhutaan private jeteistä?

 

0
0
22.8.2020 - 03:00

FiilisVoittaa

-342
Liittynyt:
24.7.2020
Viestejä:
112

Totuushan on kuitenkin se, että tuurilla olette seilannut tähän asti ja varmasti seilaatte vielä pitkään aikaan. Kyllä se paska osuu tuulettimeen vielä jossain vaiheessa. Tuo mainitsemasi teslamotorclub on kyllä jo käytännön itsemurha jokaiselle ihmiselle :D 

0
0
22.8.2020 - 11:52

Artsipappa

+2121
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1938
FiilisVoittaa kirjoitti:

Totuushan on kuitenkin se, että tuurilla olette seilannut tähän asti ja varmasti seilaatte vielä pitkään aikaan. Kyllä se paska osuu tuulettimeen vielä jossain vaiheessa. Tuo mainitsemasi teslamotorclub on kyllä jo käytännön itsemurha jokaiselle ihmiselle :D 

Ei haise kateus tästä. Oli miten oli niin bullit ovat olleet oikeassa. Tähän asti. Voi toki tulla kuoppia, isojakin sellaisia. Mutta turha sitä on kiistää kumpi puoli tässä on oikeassa ollut. Itsellä käynyt älytön tuuri kun olen shortannut mutta olen vihreällä. Suljin onneksi maaliskuun kuopissa. Tosin harkitsen vakavasti taas shorttaamista. En ole lainkaan varma että splitin jälkeen raketoi lisää.

0
0
22.8.2020 - 11:54

starsailor

-154
Liittynyt:
26.5.2017
Viestejä:
220

Miten paljon Teslaan laitetuista odotuksista johtuu nykyisestä politiikasta, joka haluaa messias yrityksiä pelastamaan ilmastomuutokselta? Tesla on varmasti isoin tai isoimpia fosiilisten käytön vähentämiseen tähtääviä yrityksiä, joten markkinat ja politiikka tästä syystä antaa rahansa, kun on edes yksi oljenkorsi jolle voi sitä tarjota. Tältä pohjalta en pitäisi ihmeenä, vaikka Tesla ei möisi tai menestyisi kuten oletettua, mutta kurssi pysyisi korkealla.

0
0
22.8.2020 - 16:13

Heikin Ashi

+2603
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
880

Reilu  vuosi  sitten joku onneton analyytikko kirjoitti, että Teslan osake voi kolminkertaistua.

https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-can-triple-in-price-fund-manager-51563907431

Täysin väärässähän tämäkin  kyvytön analyytikko  oli  (niin kuin analyytikot yleensä) ja varmaan lienee jo saanut ansaitut potkut.  Reilun vuoden kuluessa arvo on noin kymmenkertaistunut  2000 USD:hen. 

Jos sama meno jatkuu, niin arvo on varmaan vuoden päästä 20.000 USD /osake näinä erikoisina aikoina,  ellei sitten 200.000 USD /osake, jos oikein vauhtiin päästään ja painokoneet pyörivät laakerit vinkuen.

Noo,  splittejä  tiedossa välillä.

Tämä Teslan vuosijuhlan kunniaksi ja opiksi meille kaikille.

 

PS. Tätä ei ole missään nimessä tarkoitettu  sijoitus- eikä miksikään muuksikaan suositukseksi.

PS: 2. USA:ssa ei kukaan näyttäisi olevan enää shorttina missään osakkeessa. Viisas nero on tainnut kieltää shorttauksen. Voi tätä iloista menoa ja salkun paisumista.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-21/bears-are-going-extinct-in-stock-market-s-13-trillion-rebound

0
0
30.8.2020 - 02:49

Fiilismies

-40
Liittynyt:
26.11.2019
Viestejä:
65

Niin kauan kun aikamme suurin keksijänero on puikoissa ja Tesla säilyy insinöörien halutuimpana työpaikkana SpaceX:n kanssa voi pitää perusteltuna odottaa Teslan säilyttävän innovaatio- ja kilpailuedun. Vaikea keksiä tällä hetkellä todennäköistä syytä miksi päästäisin lapusta irti tällä vuosikymmenellä. Aika pilviin pitäis kurssin ampua ilman korreloivaa tulosennusteiden nousua.

Aikaisemmin puhuin gross Marginista / Profitista, en Net Profitista / Incomesta.

Muskin mielestä Teslan suurin kilpailuetu on "manufacturign". Paitsi että Tesla on tehnyt parhaat tuotteet, on ne myös halvimpia. Edit: ainakin hinta/laatusuhteelta. Aika hurjaa kun miettii. Gigafactoryt on myöskin rakentunu huomattavasti kilpailijoita nopeammin 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-23/elon-musk-opened-tesla-s-shanghai-gigafactory-in-just-168-days

Tehtaiden tehostus on Muskille suorastaan pakkomielle ja lonkalta on helppo heittää, että Teslan tehtaat on huomattavasti kilpailijoiden tehtaita tehokkaampia. Tuotteen hinnat ja marginit puhuvat puolestaan. Lisäksi Tesla kehittyy valtavalla tahdilla ja asioita tehoistetaan moninkertaisesti kilpailijoita nopeammin. 

Teslan uusin malli Model Y on isompi kuin Model 3, mutta halvempi valmistaa. Lisätietoja löytyy Youtubesta hakusanalla "Sandy Munro Tesla". Model Y:n marginit tulevat olemaan ennennäkemättömät ja Teslan Q3 tulee jälleen kerran yllättämään Wall Streetin. Troyteslike Twitterissä ennustaa 141k Q3 Deliverys ja 190k Q4. Kaverin aikaisempien ennustusten tarkkuudet:

• Q3 2019: 96.1%

• Q4 2019: 96.7%

• Q1 2020: 93.9%

• Q2 2020: 98.6%

Twitter @garyblack00 2025 Tesla arviot:

 

 

0
0
30.8.2020 - 10:01

tomjar

-5
Liittynyt:
30.1.2017
Viestejä:
113

Jep jep, laatua tekee juuh laugh laugh laugh laugh laugh laugh 

”Raivaustraktorilla maan tasalle” – Autoalan vahva vaikuttaja tylyttää Teslan tehtaan laatuongelmia

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/raivaustraktorilla-maan-tasalle-autoalan-vahva-vaikuttaja-tylyttaa-teslan-tehtaan-laatuongelmia/1f824825-68a0-4565-b0cf-577d91a8da96

Eli menee pohja pois jutulta, jos samaan lauseeseen laitetaan Tesla ja laatu. Uskottavuus laskee entisestään, jos Teslan tämänhetkistä hintaa perustellaan millään tavalla nykyhetkellä, sillä tämänhetkisessä arvostuksessa ei ole järjen häivää, mittaa sitä millä mittarilla tahansa. Kaikki varmaan myöntää, että Teslan nykykurssi ei kerro nykytilasta vaan se on "lähes täysin" tulevaisuuden odotusta (korvaa sitaattien väli haluamallasi %:lla). Ainoa mikä on nykytilassa totta, on nykyisten tuotteiden myynti ja päästökaupan tuoma raha, loput on lupauksia, tavoitteita ja odotusta. Ja em. asioita on paljon. 

Pointti: Nykytilan ja tavoitteiden välillä siis on sellainen kuilu, että paljon saa tulevaisuudessa myydä mitä tahansa Teslan tuotteita, että siihen pääsee (pelkkä innovointi ja henkilökultti siihen ei riitä). Sen toteutumisen todennäköisyyden voi jokainen arvioida itse. Osa uskoo siihen ja on valmis maksamaan siitä jo nyt, osa taasen ei usko mitenkään. Mutta on absurdia väittää nykyhintaa "oikeaksi" ja tulevaisuutta täysin varmaksi ja sen kautta nykyhintaa "oikeaksi". 

 

Ja nyt kovimmat fanit voi sitten syyttää em. Tesla-vihaksi. wink

0
0
30.8.2020 - 11:32

Tinggeli

+3010
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1938

Tesla - autoalan bitcoin.

Teslan osakkeen hinta perustuu täysin kysynnän ja tarjonnan lakiin. Aivan kuten kryptoissakin.

Tällä hetkellä Teslan osakeelle löytyy enemmän ostajia kuin myyjiä joten kurssi nousee. Samalla tavalla käyttäytyvät kryptot.

Tilanne saattaa muuttua nopeastikin. Näinhän on tapahtunut kryptoille. Ja joillekin osakkeille mm. tekno-kuplassa 20 vuotta sitten.

0
0
30.8.2020 - 12:05

hauturi

+3207
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371

Laadunkin voi ymmärtää niin monella tavalla. Perinteisten autotehtaiden perinteinen laatu ei varmaankaan ole sitä samaa laatua kuin mitä Teslaan ja sen tulevaisuuteen vahvasti luottavien tarkoittama laatu.

0
0
30.8.2020 - 12:08

Lakaisija

-111
Liittynyt:
24.7.2020
Viestejä:
58

Kyllä se kohtuullista olisi että maalit pysyisi pelleissä kiinni edes 10 vuotta suhteellisen arvokkaassa autossa, oli laatukriteeri normaali-ihmisen tai Tesla-uskovaisen.

0
0
30.8.2020 - 14:54

Fiilismies

-40
Liittynyt:
26.11.2019
Viestejä:
65

Munro: Tesla Model Y Costs "Are Shocking"

https://www.thestreet.com/tesla/articles/sandy-munro-tesla-model-y-costs-are-shocking

Munro on lytännyt aiemmin Model 3:en ja nostanut esiin Fremontin tehtaan karmeat maaliongelmat.Teslan autojen teardownaaminen ja niiden kautta oivallettu Teslan kilpailuetu on kuitenkin tehnyt Munrosta lopulta osakkeenomistajan ja yhden isoimmista Bulleista. Model 3:n lyttäämisestä on menty lähes jokapäiväseen Tesla hehkutukseen. Aika tuttu tarina..

https://cleantechnica.com/2020/08/29/tesla-introduced-a-business-model-the-world-has-not-seen-before/

Tesla Introduced A Business Model The World Has Not Seen Before

Teslan laatua täällä jaksetaan aina haukkua, mutta silti auto säilyttää arvonsa ylivoimaisesti parhaiten verrattuna kilpailijoihinsa. 

Sen lisäksi asiakastyytyväisyys on Teslan kohdalla kaikkein korkein:

https://www.cnbc.com/2019/02/11/consumer-reports-teslas-model-3-most-satisfying-car.html

https://insideevs.com/features/403607/consumer-reports-tesla-highest-satisfaction-rate/

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-topped-1st-place-in-consumer-reports-owner-satisfaction-survey

 

Törmäsin tänään Iltasanomissa uutiseen, ilmeisesti kilpailijan itse maksamaan sellaiseen: 

https://www.is.fi/autot/art-2000006615703.html

Honda e:n ohjaamo loksauttaa leuat – saa Teslan näyttämään kömpelöltä

 

Toimittajan löpinät luin vähän sivusilmällä. Eniten kiinnosti uutisen alaosassa olevat detailit:

Ehkä shokeeraavin specsi näistä oli hinta. Verrataanpa näitä esim. Teslan Model 3:een, joka säilyttää arvonsa paljon paremmin, saa jatkuvia OTA-päivityksiä, jottei kuluttajan tarvitse ostaa uutta mallia heti seuraavana vuonna. Tuote joka peittoaa kaikilla teknisillä specseillä + softalla jne Honda e:n 100-0. Tuote joka myös on Giga Berlinin valmistuessa ensivuonna suomalaisille huomattavasti halvempi: 

 

 

0
0
30.8.2020 - 15:33

hawkofarroyo

+83
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
204

"Teslan laatua täällä jaksetaan aina haukkua, mutta silti auto säilyttää arvonsa ylivoimaisesti parhaiten verrattuna kilpailijoihinsa."

 

Sellainen huomio että onko tuossa huomioitu myyntimäärät?

Muumimuki jota on valmistettu 50kpl säilyttää arvonsa tai jopa nousee paremmin kuin muumimuki jota valmistetaan 10000kpl

Kuitenkin osaa noista graafissa mainituista autoista on valmistettu moninkertainen määrä Model 3 verrattuna.

Ehkä tuosta ei vielä pysty vielä vetämään 10v aikamatkalla pysyviä päätelmiä arvonsäilyttämisestä.

 

Mitä mieltä ikinä oletkaan, on maanantai hyvää viihdettä jos ei muuta. (Bear-Bull-momentum-put-katsomossa)

 

0
0
30.8.2020 - 15:50

Positiivinen alfa

+23
Liittynyt:
25.2.2020
Viestejä:
10

Toi artikkeli arvonsäilytyksestä on jo yleisesti hyväksytty debunkatuksi? Taisipa olla Twitterissä jakamasi artikkelin kommenteissakin. Välillä haiskahtaa confirmation biakselta tämä homma.

0
0
30.8.2020 - 16:25

Fiilismies

-40
Liittynyt:
26.11.2019
Viestejä:
65
hawkofarroyo kirjoitti:

"Teslan laatua täällä jaksetaan aina haukkua, mutta silti auto säilyttää arvonsa ylivoimaisesti parhaiten verrattuna kilpailijoihinsa."

 

Sellainen huomio että onko tuossa huomioitu myyntimäärät?

Muumimuki jota on valmistettu 50kpl säilyttää arvonsa tai jopa nousee paremmin kuin muumimuki jota valmistetaan 10000kpl

Kuitenkin osaa noista graafissa mainituista autoista on valmistettu moninkertainen määrä Model 3 verrattuna.

Ehkä tuosta ei vielä pysty vielä vetämään 10v aikamatkalla pysyviä päätelmiä arvonsäilyttämisestä.

 

Mitä mieltä ikinä oletkaan, on maanantai hyvää viihdettä jos ei muuta. (Bear-Bull-momentum-put-katsomossa)

 

Sulla on ihan hyvä pointti, vaikkei muumimukivertaus ole ehkä paras. Osa Teslan arvonsäilymisestä liittyy siihen, että tarjonta uusista autoista ei riitä vastaamaan kysyntää, joten osa ostajista ostaa käytetyn vaikka ihan vaan sen takia että saisi Teslan alle ilman kuukausien jonotusta.

Rolexeissakin osa malleista on käytettynä kalliimpia kuin uusina, koska uuden saamiseen voi olla yli vuoden jono. 

Tämä on tosin vain osasyy. Ilman, että odottaa +10v dataa pitäisi olla jo helposti pääteltävissä että sähköautot säilyttää arvonsa ICE autoja paremmin johtuen pienemmästä huoltotarpeesta ja voimansiirtolinjan kestävyydestä(?). Tesla taas säilyttää arvonsa ICE ja EV autoja paremmin mm. OTA-päivitysten takia. 

Positiivinen alfa kirjoitti:

Toi artikkeli arvonsäilytyksestä on jo yleisesti hyväksytty debunkatuksi? Taisipa olla Twitterissä jakamasi artikkelin kommenteissakin. Välillä haiskahtaa confirmation biakselta tämä homma.

Selvennätkö asiaa tarkemmin?

Artikkeli on julkaistu eilen, mutta on mielestäsi jo yleisesti hyväksytty debunkatuksi etkä laita mitään lähdettä tai perustelua asialle. Tais olla aika kiire näpyttää viesti siitä, ettei Tesla voi olla paras jossain. 

0
0
30.8.2020 - 16:31

Fiilismies

-40
Liittynyt:
26.11.2019
Viestejä:
65

Confirmation biaksesta jauhamisen ymmärtäisin, jos Tesla vyöryisi alamäessä ja Bullit koittais keksiä syitä miks ovat oikeassa, ei väärässä, koettan etsiä kaikkea mahdollista perustetta omien näkökulmien tueksi, vaikka firma olisi menossa konkurssiin. 

Huomaatko mitä itse teet, kun olet päättänyt että Tesla menee alas, mutta meneekin ylös?

0
0
30.8.2020 - 17:20

katuviisas

+68
Liittynyt:
8.5.2020
Viestejä:
38

https://www.jato.com/registrations-for-electrified-vehicles-in-europe-hit-volumes-record-in-july/

 

Tesla posted a 76% decline to 1050 units following shipping delays to Europe, as a consequence of production challenges in its Fremont, California plant

In contrast to the general trend of increasing demand for electric cars, Tesla is losing ground this year in Europe. Some of this can be explain by issues relating to the production continuity in California, but also by high competition from brands that play as locals in Europe.

Jännä nähdä onko tämä trendi jatkuva. 

0
0
30.8.2020 - 17:42

Tince111

+92
Liittynyt:
27.6.2014
Viestejä:
42

Sähköautot kyllä teoriassa säilyttävät arvonsa polttomoottoriautoja paremmin. Ongelmana/riskinä nykyisten sähköautojen arvonsäilytyksessä on kuitenkin teknologian kehittyminen, sillä se menee tällä hetkellä hyvin nopeasti eteenpäin ja voi romahduttaa nykyisen sähköautokannan arvoa merkittävästi. Eli jos esim. akkuteknologia todella kehittyy niin, että lähitulevaisuuden akut ovat sekä edullisempia että kapasiteetiltaan suurempia, niin uudet mallit tulevat vaikuttamaan myös vanhojen autojen arvoon merkittävästi. Jos taas uskoo, että suuria teknologisi harppauksia ei tulla ottamaan, niin on perusteltua odottaa sähköautojen säilyttävän arvoaan perinteisiä polttomoottoriautoja paremmin. 

Itse näkisin myös, että Teslat säilyttävät tällä hetkellä paremmin arvonsa kuin monet muut sähköautomallit mm. näiden jatkuvien päivitysten vuoksi, eli tässä suhteessa Teslalla voi olla etua. Toki suurin syy tuohon nykyiseen hyvin pieneen arvonalenemaan on sähköautojen toistaiseksi pieni tarjonta, mutta tämä tullee lähivuosina muuttumaan.   

0
0
31.8.2020 - 16:52

Mustakasi

+19
Liittynyt:
19.12.2014
Viestejä:
74

Hyvää tahtia nousevat uudet gigafactoryt, jotka tuovat lisää kapasiteettiä Model 3 ja Model Y:lle. Austinissa tullaan valmistamana myös Cybertruckkeja. 

Mielenkiintoista tulee oleman kuinka alas Model 3 hinta saadaan painettua. 

Gigafactory Austin: 

https://www.youtube.com/watch?v=9QKI1iw07ls

Gigafactory Berlin: 

https://www.youtube.com/watch?v=mg1Cijb7pQM

0
0