Olet täällä

Ukrainan tilanne - 30.1.2023 05.58

joeplotter kirjoitti:

 

Äärimmäisen kiehtova miltei parin tunnin haastattelu, joka käsittelee Ukrainassa olevaa ja sinne meneviä asejärjestelmiä ja vertailu venäläiseen rautaan jne. Ja yleisnäkemystä sodan kulusta ja voimasuhteista. Vahva suositus tsekkaamiselle.

Onko cliffnoteseja? Jos vaikka sattuisi olemaan niin kiireinen ettei ehdi kuunnella?

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 30.1.2023 12.07

Jos twitteriä seuraa, niin Iranissa paukkuu huolella ja isohkoja iskuja. Niistä ei kuitenkaan missään medioissa oikein uutisoida, miksiköhän? Ukraina-ketjuun, koska tämähän on Ukrainalle hyväksi, ei taida Iran paljoa lennokeita tai ammuksia toimittaa jos twitteriin on yhtään luottamista.

Pyrin seuraamaan henkilöitä jotka mielestäni ovat ihan kartalla ja aikaisemmin osoittaneet että raportoivat totuudenmukaisesti. Mutta silti aina pitää ottaa suolahipun kera uutiset nykyään. Tämä Iran keissi on mielestäni riskialttein tilanne tähän asti missä sota voi eskaloitua. En ikinä ole ostanut selitystä että tankit tai edes F16 sen ihmeemmin sotaa eskloi Ukrainassa, Venäjähän tekee jo kaiken mihin pystyy (paitsi ydinaseet). Iran ei varmaan anna asian olla.. Onneksi niillä on isoja ongelmia sisäpoliittisestikin, kansa todella haluaa vapautta.

Kuten monesti todettu, jänniä aikoja eletään.

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 27.1.2023 11.50

aliisan_avaimet kirjoitti:

Maailmalla huhutaan että Venäjä keskustelee Talibanin kanssa sinne jätetyn jenkkikaman ostosta. Nostaa jännyyskerrointa jos pian molemmat puolet taistelevat jenkkivarusteilla.

Ehkä olen optimistinen, mutta mahtaako Taliban tai venäjä osata käyttää ja huoltaa laitteita? Varaosia ei ainakaan ole, eikä varmaankaan tietotaitoa huoltoon. En jaksa uskoa että sieltä ostetut vermeet ihan älyttömästi venäjää auttaa, jonkin verran ehkä. 

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 24.1.2023 09.20

aliisan_avaimet kirjoitti:

Puoli hallintoa jäi kiinni korruptiosta. Ainakin presidentin avustaja, neljä varaministeriä, varapääsyyttäjä, kasa kuvernöörejä ynnä muita on pistänyt lahjoituksia omaan taskuun, ajellut loistoautoilla, lomaillut ulkomailla ja rakennuttanut palatseja keskellä sotaa. Myös puolustusministeriä tutkitaan parhaillaan.

https://www.axios.com/2023/01/24/zelensky-leadership-corruption-allegations

Puoli hallintoa hiukan liioittelua, mutta helvetin hyvä! 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 18.1.2023 11.07

Merta kirjoitti:

 

Fiilismies kirjoitti:

Teslan closing tänään ensimmäistä kertaa yli 2 000$. Tapahtui nopeammin kun odotin. Kukaan ei lopulta tarttunu tarjoukseen osakkeen shorttaamista handicapilla tai betsiin FSD:stä haluttu kilpailija vs Tesla.

Se että bearien puheet keskittyy vuodesta toiseen kilpailijoihin ja niiden tuloon ja sen vaikutuksesta Teslaan osoittaa miten kujalla oikeasti ollaan aiheesta. Teslalla on paras tuote, joka myy niin paljon kun sitä pystytään valmistamaan. Uudet EV mallit ei ole Teslalta pois vaan ICE-autoilta, tulevaisuudessa kaikki myydyt autot on sähköautoja.  Kilpailijat ja "Tesla Killerit" on Teslalle tällä hetkellä täysin irrelevantti asia. Kysyntä on Teslan ongelmista pienin, kun taas akkupula yksi suurimmista. Akkutuotannon skaalaaminen on kenties ainut faktori joka määrää montako autoa Tesla tulee myymään seuraavan 10v aikana. 

Tesla Semi esimerkiksi on aikataulusta myöhässä akkupulasta johtuen. Taannoin  tuli uutinen, jossa ilmoitettiin Tesla Semin tuotannon aloittamisesta. Osake otti +10% ylös ja jengi huuti kilpaa miten "irrationaaliset markkinat" jne. vaikka kyseessä oli signaali siitä, että akkupulaan on löytynyt ratkaisu ja nousut hyvinkin perusteltuja. Nyt on jo hetken aikaa huhuiltu Teslan edistyksistä akkuteknologiassa ja akkutuotannon skaalauksessa. 

Pointteja jotka tukee Teslan läpimurtoa akuissa:

A) Semin valmistus lopulta on ilmoitettu alkavaks. Aikasemmin sitä ja muita malleja viivästytti huutava akkupula.



B) Teslalla yhtäkkiä huutava pula nikkelistä (yleinen pyyntö maailman nikkelintuottajille, että tuottakaa lisää nikkeliä, saatte meiltä todella pitkät ja hyvät sopimukset)



C) Elon twiittaa, että Tesla on valmis toimittamaan akkuja ja voimansiirtolinjoja kilpailijoille - *HUGE* - tähän asti akut ei ole riittäny edes omaan tuotantoon.



E) Battery Day:nä esitellään Teslan uus akkutuotantolinja, jonka huhutaan pystymään moninkertaistamaan nykyisen akkutuotannon 

En nää kovin epätodennäköisenä skenaariona, että jonain päivänä Tesla valmistaisi kaikkien kilpailijoiden akut, voimalinjat ja FSD:n. 

Olettaen että akkutuotanto saadaan skaalattua, pidän base casena 2030 7m autotuotantoa ja bull case +20m. 10k gross profit per auto ja freerollina FSD:n, akkujen ja voimalinjojen lisensointi. Aika helposti saadaan triljoonien arvoinen market cappi näillä parametreilla, jotka varmasti naurattaa monia, mutta väitän, että ei naurata 10v päästä.

 

 

 

Helppo se on olla jälkiviisas, mutta tämä  21.8.2020, 00:48 kirjoitettu viesti ei nykyvalossa vanhentunut kovinkaan hyvin. Tuossa oltu kiiman huipulla ja 2k usd per lappu on ollut vain välietappi kohti kuuta.

En tiedä miksi kaivella vanhoja ja vinoilla. Maailma on muuttunut noista ajoista.

Mutta sanoisin, että tämä viesti ei vanhene lainkaan hyvin. Osake nimittäin splitattu tuosta. 

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 13.1.2023 04.45

Turmiolan Tommi kirjoitti:

 

GHearst kirjoitti:

Edetään hitaasti, koska halutaan minimoida ydinsodan mahdollisuus. On olemassa kuitenkin pieni toivo vallan vaihtumisesta Venäjällä järkevämpiin käsiin.

 

Tässä perustelussa on pahasti ontuva logiikka. MiG:ien luovuttaminen on kosher, mutta Horneteista syttyy ydinsota. Ei ole mitään ongelmaa antaa Ukrainalle neuvostopanssareita, Mardereita tai Bradleyta. Sen sijaan Leopardin tai M1 Abramsin myötä Putlerin sormi menee laukaisunapille. Himarseilla on tuhottu venäläisten varastoja ja miehistöä kesästä lähtien, mutta saman tekeminen 200 km kauempaa ylittää punaisen viivan. 

Juu ei tässä järkeä munkaan mielestä ole. Jos putte haluaa nappia painaa niin sehän painaa. Se on aivan sama mitä on tehty. Jos haluaa painaa, niin syyn voi aina valehdella. 

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 12.1.2023 11.51

Kilppari kirjoitti:

 

Turmiolan Tommi kirjoitti:

 

Kilppari kirjoitti:

Venäjä on kuitenkin ydinasevaltio ja jonkinlainen sen täydellisen sotilaallisen kukistumisen toivominen on ihan yhtä suurta haihattelua kuin pasifistien toive sodattomasta maailmasta.

 

Sen sijaan on realistista ajatella, että on löydettävissä Ukrainaa ja Venäjää tyydyttävät rauhanehdot, joita molemmat osapuolet noudattavat? 

 

Joka tapauksessa tilanne jossain kohti päättyy rauhaan. Ei tästä pääse ulos kukaan mitenkään oikeudenmukaisesti. Toki voidaan tappaa vielä jokunen kymmenen tuhatta siviiliä jos se rauha sitten tulee helpommin.

On vähän huono peruste sanoa, että ei voida sopia kun ei toinen noudata sopimusta. Sopimuksissa pitää olla tietenkin systeemit joilla sitä seurataan, sanktiot jne. Kyllä sopimuksia voi rikkoa eri tasoilla ja voidaan tehdä sopimuksia joista kiinnipitämisestä vastaavat myös muut. Esimerkiksi kiina on tämmöinen taho joka ei ole vielä lyönyt lopullista puoltaan kiinni.

Siviilejä pommittamalla rauha ei tule yhtään helpommin, jopa päinvastoin. Kerroppa sota missä siviilejä pommittamalla on saatu kansa polvilleen? Jos jätetään siis nuket pois. Japani toki meni kyykkyyn kun painettiin nukella sisään, toki häviö oli muutenkin tulossa.

Vaikka se aiheuttaa kurjuutta ja uhreja, siviilikeskusten järjestelmällinen pommittaminen on useammin sodissa osoittautunut vastarintaliikkeen lisääntymisenä ja entistä kovempana puolustustahtona. Siksi en ole ikinä ymmärtänyt venäjän strategiaa pommittaa kerrostaloja. Ok, saavat siviiliuhreja, mutta sodan voittamista se ei tuo yhtään lähemmäksi. Useita kaupunkeja on jo raunioina, mutta onko Ukrainan kansa luovuttamassa sen takia? Ei todella ole. Miksi käyttää hupenevat ohjukset turhiin kohteisiin sotilaskohteiden sijaan? Onneksi venäjä ei ole oppinut aikaisemmista sodista mitään. 

 

Ja siis ajattelet tosiaan että kun sopimuksessa on sanktio niin estää venäjää rikkomasta sitä...? Mitä helvettiä kilppari 🤔

 

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 12.1.2023 11.40

Kilppari kirjoitti:

 

Turmiolan Tommi kirjoitti:

 

Kilppari kirjoitti:

Jos tällä palstalla tuntuu olevan yksimielisyys kovemmista otteista, niin samalla tavalla fanaattisempia ääniä löytyy näköjään toiseltakin puolelta:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e80e7819-2bfa-48dc-b894-cacef8aa22cc

 

Selvästi paheksut vallalla olevaa mielipidettä Ukrainan auttamisesta mahdollisimman modernilla sotakalustolla. Mikä on sinun ratkaisuehdotuksesi?

 

Ei tässä meidän mielipiteet juurikaan vaikuta. Uskon, että parhaat strategit Naton puolella on jo valjastettu ja niillä analyyseillä mennään. Eli apua juuri sen verran, että tilanne pysyy jähmeänä ja paikallaan.

Lisäys: mutta jos minulta kysyttäisiin, niin päinvastoin kovempien otteiden sijaan neuvottelisin rauhan.

Ei vittu jätkät. Miksei kukaan kysynyt kilpparilta. Rauha tässä pitää neuvotella. Ei tullut mieleen..

 

Kamoon. Alussa yritettiin, nopeasti tuli selväksi ettei venäjän kanssa voi keskustella. Näyttää siltä, että ainoa vaihtoehto on ratkaista tämä rintamalla. Kaikki mahdollinen tuki pitäisi antaa. Mutta ei. Onneksi pikkuhiljaa tankit alkaa liikkua sinne. Pitää muistaa, että venäjä voi tämän sodan lopettaa koska tahansa. Mutta rauha missä Ukraina menettää alueita ei nyt vain ole kelvollinen. Toki Ukraina päättää, mutta olisi helvetin huono ja vaarallinen lopputulos.

 

 

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 11.1.2023 02.07

jelly kirjoitti:

 

TL kirjoitti:

 

 

Uskallan väittää ettei koko uusien autojen globaali markkina oli siirtynyt sähköiseksi 2030-35; tuskin edes Euroopassakaan.

 

Ja väitteesi perustuu mihin? Jos vuonna 2022 markkinaosuus oli 12% ja se on kaikkien tilastojen mukaan kiihtyvä niin miksi ei olisi 2035 käytännössä 100%? Itse uskon että ollaan Euroopassa jo lähes 100%:ssa lähempänä vuotta 2030. Norjassa EV osuus oli 12% noin vuonna 2016. Viime vuonna eli 6 vuotta myöhemmin oltiin jo 80%:ssa. Kaikkien tärkeimpien markkinoiden EV osuus tuntuu orjallisesti seuraavan Norjan esimerkkiä. 

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/9f5a2468-a348-4167-990a-2da175789127

Yksi iso ongelma on tosiaan akkumineraalit ja niiden saaminen ulos maasta. Periaatteessa kai riittää maailmassa materiaaleja, mutta käytännössä ei välttämättä. Toisekseen Kiina kontrolloi akkumineraalimarkkinoita aivan älyttömällä prosentilla. Aiheuttaako se ongelmia, kuka tietää. Mutta uskallan myös epäillä onko euroopassa uusien autojen markkina sähköistynyt v.2030 mennessä 100%. Veikkaisin että ei.

 

Näytä koko viesti
JR:n allokaatioblogi - 10.1.2023 09.05

Saunatonttu kirjoitti:

Alen idea oli pitää luovutusaikataulusta kiinni, jotta vuodenvaihteessa ei ole parin kuukauden tuotanto pihassa (ja taseessa) asiakkaiden venyttäessä auton vastaanottamista tuen takia. 

OK.

Mutta miten tämä sitten? Mistä se lasku tulee jos hankintatuella ei olekaan merkitystä?

Saunatonttu kirjoitti:

Suurin lasku (150000 ajoneuvoa) on USAssa, minkä laitan suoraan tammikuussa jatkuneen $7500 hankintatuen odottelun piikkiin. En huolestu.

Näytä koko viesti