Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 1.4.2020 06.16

Miksi markkinointia tarvitsisi aloittaa tai hintoja alentaa? Luulisi, että Teslan varastot tyhjenee viimeistään kun kriisi hellittää. Rahastakaan ei ole pulaa, toisin kuin kilpailijoilla.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 28.3.2020 04.53

Voidaanko olla ehkä ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa viisaan rahan määrä ei yksinkertasesti riitä oikeinhinnoittelemaan markkinoita? Ollaan tilanteessa jossa virus vaikuttaa koko maailman talouteen, jokaiseen pörssiin ja jokaiseen ihmiseen merkittävästi. Vaikka kaikki viisas raha painaisi kaikki miljardinsa niin sekään ei välttämättä riitä alkuunkaan, kun tyhmän rahan määrä on poikkeuksellisesti niin valtava. 

Vedonlyöntimarkkina on myös erittäin tehokas, mutta aina silloin tällöin tulee joku erittäin iso kohde mihin kertoimia vuosikaudet ja lukemattomia miljoonia tahkonneiden rahat ei enää välttämättä riitä painamaan kerrointa sinne missä se pitäisi olla, koska viihdepelaajien rahavirta on niin valtava. Esimerkkinä vaikka Mayweather vs McGregor. Tästä teoriasta en oo täysin varma, mutta se tuntuis erittäin loogiselta.

 

Näytä koko viesti
Eurot poikimaan - miljonääriksi seitsemässä vuodessa - 26.3.2020 08.52

Mun näkemyksen mukaan asuntojen arvot on jo laskenu, mutta se ei näy listahinnoissa vielä. Listahintoja ei myyjät laske ennenkun ne kauppaa sitä liian pitkään huomatakseen ettei ostajia löydy ja kaupat tehään lopulta reilulla alennuksella. Tän takii asuntojen hinnat putoaa "viiveellä". Nyt kannattaa olla varuillaan ettei maksa turhan suurta summaa siitä asunnosta. Vaikka sais 10% halvemmalla kun viimevuoden toteutuneet samanlaiset ja listahinnasta alennusta niin ei oo automaattisesti super hyvä kauppa. Asuntojen listahinnat kun ei muutu reaaliaikasesti niin kuin  pörssissä.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 19.3.2020 10.30

Hyvää settiä mm. Junakselta tähän ketjuun.

Tesla tosiaan kestää kriisin kilpailijoita paremmin, koska sillä on enemmän rahaa kassassa ja kysyntä ei Teslalla ole ollut ongelma koskaan. Jos Tesla ei edes pysty vastaamaan tuotannollaan kysyntään, niin en nää miten kysynnän hetkellinen lasku olisi liian huonoksi Teslalle. Sitä paitsi Teslan tuotanto on pitkälti automatisoitu ja tehtaat pystyy operoimaan kilpailijoita paremmin kriisin aikana.

En välttämättä lähtis liikaa treidaamaan Battery Dayn alla, kun on mahdollista että siihen satsataan niin isoja odotuksia, että jos ne eivät täytykkään niin kurssi voi ottaa osumaa. Ei siis ole mikään freerolli ostaa ennen Battery Day:tä

Ite oon naputellu tätä lisää hiljalleen sitä mukaan kun kurssi on tippunut. En nää Teslalla minkäänlaista konkurssiriskiä vaikka olis kuinka paha kriisi päällä. Jos Tesla edes tulee tarvitsemaan lisärahoitusta, niin tulee se sitä saamaan niin kauan kunnes raha loppuu maailmasta. Tuote on vaan niin älyttömän hyvä.

Näytä koko viesti
Ovaro (os. Orava) - 12.3.2020 07.42

von Fyrckendahl kirjoitti:

 

Fiilismies kirjoitti:

Mitä käy Ovaron taseelle jos asuntojen arvot romahtaa finanssikriisin seurauksena?

 

Hidastaa asuntomyyntiä ja pahentaa myyntitappioita. Heikentää omaa pääomaa. Mutta romahtavatko asuntojen arvot Kotkassa ja Heinolassa koronan vuoksi?

Asuntojen hintojen pitäis kaiken järjen mukaan laskea siinä missä kaiken muunkin. Kriisi pakottaa osan kiinteistösijottajistakin realisoimaan omistuksiaan, jonka lisäks ostajilla vähemmän ostovoimaa -> hinnat tippuu. Tän pitäis ulottua ihan kaikkialle, jopa Heinolaan saakka. 

P.S Jos Ovaro menee konkurssiin niin sillonhan niitä Heinolan kämppiä vasta halvalla myydäänkin.

 

 

Näytä koko viesti
Ovaro (os. Orava) - 12.3.2020 05.40

Mitä käy Ovaron taseelle jos asuntojen arvot romahtaa finanssikriisin seurauksena? Tää pulju on nippanappa selvinny tekohengityksellä kaikkien aikojen parhaiden suhdanteiden aikaan. Uskooko joku, että Ovaro tulis tän jälkeen kestää vaikeimpia aikoja?  Minä en.

Näytä koko viesti
Nordea - 28.2.2020 06.51

Tinggeli kirjoitti:

Onko kellään käsitystä mikä Nordeaa painaa näin paljon. Luulisi, että Nordean busines on paljon immuunimpi koronaa vastaan kuin monen muu firman. Kurssi on kuitenkin tippunut jo karvan yli euron verran eli 13% luokkaa. Valmeti, joka on Kiinan ja muun maailman suhteen paljon enemmän korona-hittiä ottava ei ole kuitenkaan laskenut juuri lainkaan, vain 5%.

Mutuarvaus: keskuspankkien koronaviruksen ja potentiaalisen laman vastaiset toimet ovat haitallisia pankkisektorille (korkojenlasku).

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 11.2.2020 01.25

Niinkun Roope ylempänä sanoi, Tesla Roadster on paljon parempi vertailukohde Taycanille, ja siinä vertailussa Taycanilla ei ole palaakaan. 

Jos kilpailija pystyy tekemään lähes yhtä hyvän tuotteen 50% kalliimmalla hinnalla, jota jossain tapauksissa joutuu myymään miinuskatteella, on tämä minun mielestäni takamatkaa. Roadster vs Tayacan vertailussa Tesla > Porsche about kaikilla osa-alueilla, mukaanlukien hinta. 

Teslan etumatkaa:

  • 1: MOTORS

    ...one of the biggest under-the-hood advantages, pun intended, that Tesla has is their motor design. No other company has an electric motor on the market that comes close to the performance/price ratio of the Tesla Model 3’s permanent magnet synchronous reluctance motor. 

  • 2: BATTERIES

    This is one area where Tesla has had a significant lead for some time. And not just in the battery pack design itself, but also the cell chemistry and performance, as well as production capacity needed to build EVs at scale.

  • 3: SUPERCHARGERS

    As of right now, Tesla has over 14,000 Superchargers at 1,600 Supercharger stations around the world... and they’re not slowing down adding more. And these are fast-charging stations where you can usually get most of the charge you need in about 30 min

  • 4: AUTONOMY

    Tesla has been on the path to full autonomous driving for some time now Tesla has designed and built their own custom full self-driving computer, which is now shipping in cars they’re making today.

Kun jonain päivänä taksikuskit vaihtuvat taksiroboteiksi, tai vähintään ihmisiksi jotka valvovat taksirobottia, niin näettekö taksirobottien valmistajaksi Volkswagenin, Toyotan tai Hyundain? Pidemmällä tähtäimellä nään Elonin ja Teslan automatisoivan kaiken roskakuskeista taksikuskeihin ja bussikuskeihin ja niin edelleen. Lisäksi tätä teknologiaa voi hyödyntää lähes mihinvaan, vain taivas on rajana.

Hyppäsin itse bearista bulliksi ja ostin 500k:lla Teslan osakkeita ja seuraavaks täytyy tilata itse tuotekkin. Vakuutuin Elonin pitkän tähtäimen visioista ja aloin ymmärtämään tän osakkeen pidemmän ajan ääretöntä potentiaalia paremmin. Jopa niin, että ei edes kiinnosta vaikka olisin maksanut 50% ylihintaa tästä lapusta, potentiaali tässä on niin ääretön. Täydellisessä hypejunassa ja FOMO:ssa oon 100%:lla mukana, ei edes hävetä myöntää. 

Lisäsi Nokiakin puhelimiinsa kosketusnäytöt Applen perässä, vaan ei Nokiaa enää puhelinmarkkinoilla näy. Uskon, että suurin osa autonvalmistajista kokee Nokian kohtalon. Muutama ehkä pääsee Samsung puhelimiksi.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 10.2.2020 04.29

Jos ymmärsin oikein, niin Porsche on tuonut 7v Teslaa myöhemmin sinneppäin samoilla specseillä toimivan auton kaksinkertaisella hinnalla. Eikö tämä ole sitä teknistä etumatkaa?

Pystyisikö Porsche halutessaan tehdä yhtä halvan sähköauton kuin Tesla?  Ei.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.11.2019 10.45

Tavallisen tallaajan yks isoimmista virheistä tuntuu olevan todennäköisyyksien suhteuttaminen hintaan. Analysoimatta sen tarkemmin Teslaa, nään siinä aika paljon piirteitä, mitkä saattaa tehdä siitä ylipelatun kohteen.

Urheiluvedonlyönnissä "tuularit" miettii mikä joukkue voittaa tänään ja painaa rahat sinne miettimättä kertoimia ollenkaan. Parhaat joukkueet on keskimäärin yleensä aina hieman yliarvostettuja ja ylipelattuja. Tälläsiä tiimejä on esimerkiksi fudiksessa Fc Barcelona tai PSG. Kyllä, on totta että nää tiimit hyvin todennäköisesti voittaa seuraavan pelin ja teet voittoa, mutta kun kerroin on 1.10 tai 1.05, niin voittaako se jengi oikeesti niin usein, että jäät pitkässä juoksussa voitolle? Tavan tallaaja miettii ainoastaan ensimmäistä asiaa, eli voittamista, eikä ollenkaan toista asiaa, eli kerrointa ja sen suhteuttamista voiton todennäköisyyksiin.

Nään Teslassa jonkinverran yhtäläisyyksiä ylipelattuihin urheiluseuroihin. Yhtiö näyttää kaikin puolin seksikkäältä betsikohteelta. Tavallinen sijoittaja saattaa miettiä, että "mikähän olis sellanen tulevaisuuden juttu joka ei oo nyt vielä lyöny läpi, mutta jonka uskon tulevaisuudessa lyövän läpi raketin lailla.. no tää Tesla näyttää just siltä " ja sit painetaan betsiä sisään miettimättä kerointa tai hintaa sen tarkemmin.

Barcelona kerroin 1.05 voi jonain päivinä olla ihan hyväkin betsi, mutta keskimäärin Barcelonan betsaaminen häviää enemmän rahaa, kun jonkun vähemmän seksikkään seuran betsaaminen. Myös Tesla saattaa teoriassa olla hyvä betsi nykyisellä hinnalla, joka muuten muistuttaa aika paljon Barcelonan 1.05 kerrointa, mutta todennäköisesti joudut kumpaakin kohdetta lyömään vähän huonommalla hinnalla, kun mitä ehkä pitäisi.

Näytä koko viesti