Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 27.6.2020 07.48

Alhaalla pari videota Teslan FSD:n nykytilasta. Perkele kun on kurottavaa, Mitsubishit, Fordit ja Waymot hirmuisessa johdossa.

Ensviikolla ostan taas parilla satkulla Teslan lappuja, suurimpana päänsärkynä miettien, mitä kaikella tulevalla Tesla-rahalla ostankaan.

Otan nyt hiukan taukoa tästä ketjusta. Palaan kirjoittelemaan, kun Teslan osake on rikkonut 2k$ rajan. Toivottavasti saan edes hetken hengähtää ennen sitä. Ei muuta kuin hyvää loppukesää kaikille!

p.s Betsitarjoukset edelleen voimassa. Instagrammissa nickille fiilismies viestiä.

 

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1270961382301679616?s=20

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1270947909979127808?s=20

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 27.6.2020 01.20

Sun linkkaama oli vanhempi. On heillä uudempiakin "tutkimuksia", joissa Tesla pärjää yhtä hyvin. 

Helsingistä Tampereelle robottitaksilla, jossa ei ole ihmistä. Kumman yrityksen teknologialla se onnistuu, voittaa betsin. 

Rahat escrowina esim. Pyysärille.

EDIT: Jos haluut shortata osaketta mua vastaan, niin sekin onnistuu. Tarjoon sulle 2.5% edgeä, eli mä maksan sulle siitä, että shorttaat, kun normaalisti se menee toisinpäin, 2v minimiholdilla.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 27.6.2020 12.41

Turmiolan Tommi kirjoitti:

Nähtävästi kaikki eivät ole samaa mieltä Teslan ylivoimasta itseohjautuvuuden suhteen (Tesla löytyy sijalta 18). Täälläkin on näkynyt paljon perusteluja millainen rahasampo FSD-paketit ja robotaksit ovat. Luulisi samojen odotusten heijastuvan esimerkiksi Fordin kurssiin. Se on kuitenkin tällä saralla rutkasti Teslaa edellä.  

 

https://guidehouseinsights.com/reports/guidehouse-insights-leaderboard-automated-driving-vehicles

Kyseessä on ilmeisesti vanha Tesla-vastaisen Navigant Researchin "tutkimus". Mitsubishit ym. selkeässä johdossa FSD kisassa Teslaan nähden. Kuulostaako luotettavalta tutkimukselta? Jos oikeasti uskot noihin juttuihin, niin alan ymmärtämään Tesla-vastaista näkemystäsi paremmin.

Tarjoan sulle betsiä, missä saat valita kenet vaan listalta Teslaa vastaan FSD kisassa. 1:1 50k capilla. Ota löysät pois hölmöltä pokerinpelaajalta.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.6.2020 11.13

Muskin uusi profiilikuva Twitterissä. Villeimmät fanaatikot on kehittäny teorian, että profiilikuva kuvastaa shorttien polttamista tai lift offia. Tiedä näistä. Omaa empiiristä tutkimusta tehdessäni oon huomannu, että sillon kun on vaikeempaa, niin johtaja on Twitteristä pois, ja silloinkun menee paremmin niin siellä ehtii rupatella niitä näitä. Tällä hetkellä siellä rupatellaan niitä näitä. Koitin reverse image searchilla hakea kuvaa netistä, joskos siihen löytyis jotain kontekstia, mutta sitä ei ilmeisesti interenetissä ole ikinä ollut aikaisemmin. ilmeisesti viisaana miehenä johtaja ei ollut kuvaa netistä poiminut, vaan jostain muualta. 

Oli miten oli, niin huhut kylillä (Twitterissä) nojaa niihin kuuluisiin nimettömiin lähteisiin eri mantereilla, ennustaen lähemmäs 100k delieveryitä Q2:lle. Wall Streetin konseus taitaa olla 71k, mutta he ovat näistä olleet todella pihalla kerta toisensa jälkeen. Vaikea sanoa mitä markkina odottaa, eli mikä numero nostaa kurssia ja mikä laskee. En yllättyisi vaikka 80k delieveryä laskisi kurssia reippaasti. Oma tuntuma sanoo, että ollaan jossain lähellä 100k rajaa. Ensi viikolla se selviää.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.6.2020 10.43

Aloittelija: 

"Norjan ja monien Euroopan maiden luvuista jo nähdäänkin, miten Teslalle käy, kun edes muutama perinteinen merkki tulee markkinoille. Teslan myynti on romahtanut töysin aikaisemmilla Teslan tärkeillä markkinoilla. Fiilismies poimi teslafanien tapaan taas yhden kuukauden myynnin Kiinasta. Autojen myyntiä pitää tarkastella pidemmällä ajanjaksolla etenkin Teslan tapauksessa. Norjankin yksittäisiä kuukausia hehkutettiin usein ja sitten kun myynti lähenteli nollaa, niin asia unohdettiin mainita uutisissa ja keskusteluissa. Nyt myynti onkin lähes nollassa kuukaudesta toiseen ja siitäkään ei paljoa kirjoitella. "

Implikoit ilmeisesti, että cherry pickkailen tilastoja, jotka tukevat Teslojen hyvää myyntiä, kun mainitsin Kiinan myynneistä. Tesla myy eniten sähköautoja maailmassa, eikä tilastoja tarvitse erikseen cherry pickkailla. Toisaalta olet löytänyt yhden maan maailmasta, jossa Tesla ei myy enemmän kuin muut, ja postailet siitä innoissasi joka välissä perustaen argumenttisi sen pohjalle. Tesla muuten priorisoi kotimaan kysyntää ensin ja ulkomaille lähetetään laivoja vasta quarttereiden lopussa jos lähetetään. Tällä hetkellä Norja on Teslan prioriteeteissa häntäpäässä, kun kysyntä kotimaassa on korkeampaa kuin tuotanto. 

"Sanoitko jossain, että olet kauppislainen? Jos olet, niin on kyllä taso laskenut aika lailla. Shortatessa ajoitus on ensisijaisen tärkeää(ks. esim Tilray @100$ per osake), niin ehkä kannattaa alkuun itse opetella perusteet ennen kuin alat trollaamaan muita."

Shorttaamisessa muuten tärkein juttu ei oo ajoitus, se on yleensä vain tuurista kiinni, vaan se, että shorttattu firma on oikeasti yliarvostettu ja shorttaaminen tuottaa sulle positiivisen odotusarvon. Se, että et ymmärrä valutaatiota != yritys on yliarvostettu. Sulle vinkiksi, että jos haluut jotain firmaa shortata ja yrittää ajottaa niitä, niin koita löytää jokaiselle kurssinousulle ja laskulle syy ja tunnistaa mikä heilunta on kohinaa ja mikä ei. Jos et ymmärrä nousujen tai laskujen syytä, niin koita pienempää ja helpompaa firmaa. Tee arvio firman arvosta, jos se on 4x pienempi kuin markkinan arvio, niin takaan, että sun arvio on väärässä, ellei firma ole ns. fraud tai jotain muuta vastaavaa. Esim. NKLA:n tapauksessa shorttaaminen maksaa +500% korkoa, joten markkina ei pysty korjaamaan täysin yliarvostettua hintaa.

"Tänään uutisoitiin, että Volvo liittoutui Waymon kanssa - eli itseohjautuvuudessa ollaan huipulla. Volvo on myös varsin pitkällä autojen sähköistymisessä  ja käyttöliittymästä vastaa jatkossa Android. Volvo tekee voittoa, myy selvästi enemmän autoja kuin Tesla, on kasvava merkki ja Volvolla on tehtaita ympäri maailmaa. Kiinassa on kotikenttäetu, sillä Volvon omistaa kiinalainen autojätti Geely. Kuulostaa mahtavalta. Volvon omistaman Geelyn markkina-arvon täytyy siis olla ainakin 200 miljardia. No ei ole - se on noin 15 miljardia eli alle 1/10 Teslan arvosta. Voisiko joku perustella."

Meinasin jättää kokonaan vastaamatta sun viestiin, kun en ollut varma kirjoitatko niitä tosissaan, vai yritätkö vaan provoilla foorumeilla nimimerkin takaa. Tälle vika lause nauratti niin paljon et oli pakko vastata. 

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 26.6.2020 10.11

Aki Pyysing kirjoitti:

 

Fiilismies kirjoitti:

 

Trump rally delivers Saturday-record 7.7 million viewers on Fox News

 #FakeNews jätti asian uutisoimatta.

 

Ei jättänyt. Trump sanoi, että jätti, mikä on eri asia.

https://www.washingtonpost.com/opinions/2020/06/22/some-wins-trump-can-extract-his-tulsa-rally/

https://www.newsweek.com/students-trump-pack-arizona-event-after-tiktok-teens-tulsa-rally-mischief-1512955

Tässä nyt kaksi Fake News -palkinnon saajaa. Eivät toki vetäneet sellaisilla otsikoilla kuin Trump ja Fox haluaisivat.

 

Sitä et varmaan kiistä, että tästä uutisoitiin todella näkymättömästi, kun taas koronavirustartuntojen kasvulla heti paraatin jälkeisenä päivänä otsikoitiin isoilla otsikoilla. Tavantallaajalle ei paraatista jäänyt kuin 2 mielikuvaa: Mitätön yleisömäärä ja virustartuntojen nousu. CNN ja MSNBC näyttivät paraatista alle 4 minuuttia, koostaen klippejä jossa saatiin Trump huonoon valoon. Suomen mediassa sama juttu. 

Omaan feediini pamahti tälläisiä uutisia paraatin jälkeen:

Ainoastaan tunti näiden uutisten välillä. Aika härskiä.

Demokraattien arvot on mun arvojen kanssa paljon lähempänä kun republikaanien, mutta äänestäisin Trumppia protestiksi siitä härskistä ja moraalittomasta pelistä, mitä he käyvät Trumppia vastaan. Demokraattipuolueen, ja sitä tukevan median mielestä "end justifies the means". Olen eri mieltä.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.6.2020 12.54

https://arstechnica.com/cars/2020/06/teslas-are-the-most-unreliable-new-cars-in-the-us-survey-finds/

Tesla included in J.D. Power survey for the first time, and it’s bad

Teslalla eniten laatuongelmia. Kurssiin ei vaikutusta. Pörssi uskoo, että laatuongelmat saadaan aikanaan kitkettyä, eivätkä ne ole ongelmista vaikeimpia korjata. 

Huomattavaa on, että vaikka ongelmia on eniten, ovat Teslan asiakkaat kaikkein tyytyväisimpiä. 

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-ranked-by-owner-satisfaction/

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 25.6.2020 02.01

https://thehill.com/homenews/media/503908-trump-rally-delivers-saturday-record-77-million-viewers-on-fox-news

Trump rally delivers Saturday-record 7.7 million viewers on Fox News

President Trump's rally in Tulsa, Okla., generated the largest Saturday audience in Fox News Channel's 24-year history in delivering 7.7 million viewers, according to the early Nielsen data.

The rally, which began shortly after 8 p.m. and ran for approximately one hour and 45 minutes, was also the network's highest-rated telecast of the year after the president's State of the Union address, which drew 8.2 million viewers in early February.

The Trump campaign also says 4 million additional unique viewers watched on streaming platforms online.

“President Trump’s rally in Tulsa attracted over 4 million unique viewers across all of the campaign’s digital media channels. The live-streamed pre-rally shows drew an audience of more than 2.5 million unique viewers by themselves,” said Tim Murtaugh, communications director for Trump 2020.

CNN and MSNBC did not carry the rally live.

Nää oli itelle vähän huojentavia uutisia. Vaikka halli oli puoliksi tyhjä, oli videoyhteyden takana ennätysmäärä yleisöä. #FakeNews jätti asian uutisoimatta.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.6.2020 04.29

Turmiolan Tommi kirjoitti:

 

Fiilismies kirjoitti:

Osasyy minkä takia et ymmärrä valutaatiota on se ettet ymmärrä App Storen tai softamyynnin valtavia katteita tai skaalautuvuutta. 

 

Ottamatta kantaa muuhun vänkäykseen lainattu pätkä kiinnitti huomiota. Applen tai Googlen storen vertaaminen Teslan vastaavaan on aika kaukaa haettua. Apple myy kvartaalissa yli 40 miljoonaa puhelinta vs Teslan alle 100 000 autoa. Hyvän softabisneksen kannattavuus ja skaalautuvuus tulee olemattomista jakelukustannuksista ja rajattomista markkinoista. Autoissa jälkimmäinen ei toteudu, vaan potentiaalinen markkina jää väkisinkin pienehköksi. Vaikka Tesla saisi joku päivä myytyä 10 miljoonaa autoa ja näistä jokainen generoisi app store -ostoksia keskimäärin 100 taalaa vuodessa, kyseessä olisi kuitenkin 'vain' miljardi (miinus kehityskulut) lisää tulokseen. Kun tämän suhteuttaa nykyiseen 185 miljardin market capiin, valuaatiolle täytyy löytyä aivan muita perusteluja.   

Toki App Storen tuotot pieniä kun kattoo kokonaiskuvaa, mutta se tuotto on täysin ylimääräistä ja täysin ilmaista. Jos joskus autotuotannot loppuis, niin se hypoteettinen miljardi tulee sieltä tekemättä mitään kuitenkin. Softamyynnissä Autopilot / FSD myyntituotoissa puhutaan jo miljoonan auton fleetillä miljardeista. Ja tää siis nykyisellään, vaikka FSD ei ole vielä valmis. Ennustan, että Q2 tuottoja tulee vauhdittaa Autopilot / FSD ostot ja analyytikot on taas yllätetty.

https://electrek.co/2020/06/22/tesla-autopilot-upgrade-discount-for-current-owner-fsd-price-increase/

Tesla discounts Autopilot upgrade option for current owners ahead of FSD price increase

Eli siis samaa mieltä, ettei valutaatio perustu App Storeen, mutta se on nyt puheena, kun laitoin sen listalle yhdeksi kohdaksi syistä sijoittaa Teslaan. Suuri kakku koostuu pienistä palasista.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.6.2020 03.52

Taas keskustelu siirtyy. Miksi et ottanut kantaa tuohon 72 miljardiin? Kuka tahansa voi olla voitollinen, kun operoi tarpeeksi pienillä volyymeilla. Muistutetaan vielä, että Daimlerin arvo ei ole koskaan ollut lähelläkään Teslan arvoa ja Daimlerkin teki sen 72 miljardia voittoa viimeisen 10 vuoden aikana, niin voin vaan kuvitella, että paljonko Tesla tulee tekemään seuraavan 10 vuoden aikana. Vai onko niin että Tesla esittää lisää lupauksia tulevaisuudesta ja niistä voitoista jotka tullaan saamaan 2030->

Jaskan Grilli myy hodareita 10e / kpl, joista tekee voittoa 5e/kpl. Jaskan Grilli on tehnyt miljoona euroa voittoa viimeiseen 10 vuoteen. Musk perustaa viereen grillin joka myy samoja hodareita 8e/kpl ja tekee voittoa 6e/kpl. Muski myy vuoden näitä hodareita, mutta käyttää samalla sijoittajien rahaa 2 miljoonaa rakentaakseen isommat makkaratehtaat ja uudet putiikit vastaamaan tulevaisuuden kysyntää. Mennään pari vuotta eteenpäin ja Jaskan Grillin myynnit on laskemaan päin, kun taas Muskin Grillin myynnit on valtavassa nousussa. Töölön pörssi arvostaa Muskin Grillin 10 miljoonan euron yhtiöksi, kun taas Jaskan Grillin saa sadalla kilolla. Paikalle tulee Onkja, joka tuumii, että Jaskan Grilli on tehnyt 10 vuoteen miljoonan voittoa ja Muskin Grilli 2 miljoonaa tappiota. Onkija ostaa Jaskan Grillin ja myy lyhyeksi Muskin Grillin. Mennään 10 vuotta eteenpäin ja Jaskan Grilli on konkurssissa, niinkuin Onkijakin. 

Niinkuin sanottua, pörssi katsoo tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Jos oikeasti uskot, että Daimler on hyvä sijoitus ja Tesla huono, ja että pörssi on täysin kujalla tulevaisuuden ennusteista, niin miksi et mene shortiksi Teslaan ja longiksi Daimleriin? *odotan tähän vastaukseksi liutaa selityksiä*

On tehty maailman isoimmat sähköautotehtaat (muutama gigafactory siellä sun täällä..) miten tehtaan suuruus vaikuttaa? ei mitenkään, oleellista on että siellä pystytään kustannustehokkaasti tuottamaan autoja. PR-osasto on brändännyt näistä Tesla fanaatikkojen meccoja.

Tehtaan suuruus vaikuttaa sikäli, kun ihmettelet miksi Tesla on tehny "6.5 miljardia tappioita". Iso tehdas maksaa ison rahan ja pieni tehdas pienen rahan. Heat pumpista olet oikeassa. 

p.s

Siitä "Teslan PR-tiimistä". Tarvitseeko muistuttaa monta miljardia kilpailijat käyttää mainostukseen, siinä missä Tesla keskittyy paremman tuotteen kehittämiseen. 

Näytä koko viesti