Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 19.2.2020 03.52

Jeans kirjoitti:

Mielestäni on selvää, että ARKin Teslan target pricet ovat vaan osa heidän rahastojen markkinointistrategiaa, jota pidän nerokkaana. Pääsevät isosti lööppeihin ja telkkarihaastatteluihin. Jossain vaiheessa kun target price ei enää herätä huomiota niin sitä nostetaan kuten ARK teki $4000->$7000 ja sama mediarumba alkaa uusiksi. En yllättyisi jos target price nousee tänä tai ensi vuonna kymmeneen tuhanteen. Taktiikalla ei ehkä saada alan kilpailijoiden rispektiä, mutta retail rahaa luulisi virtaavan ovista ja ikkunoista. Toki en väitä, etteikö ARK myös voisi aidosti uskoa Teslaan yhtiönä, mutta vaikka oikeasti ajattelisivat yhtiön olevan yliarvostettu niin en näe syytä miksi lähtisivät muuttamaan nykyistä strategiaa jos pyrkivät maksimoimaan hallinnointipalkkioiden tuoton. 10% Tesla-position tulevan muutaman vuoden tuotto tuskin vaikuttaa yhtä merkittävästi rahaston kokonaistuottoon kuin se, paljonko tämä tuo heille medianäkyvyyttä ja lisää AUMia.

Markkinointiaspekti on hyvä nosto. Cathie Wood & Tasha Keeney ovat rampanneet haastatteluissa jo vuosikausia. Nyt hiljattain heistä on tullut jenkkilän "petterijärvisiä" joilta pyydetään kommentteja vähän jokaiseen autoalan uutiseen. Kukaan ei menisi vapaaehtoisesti tuonne CNBC:n haastatteluun jossei saisi siitä mitään hyötyä. Meno on vähän kuin 7päivää -lehdessä.

En tiedä uskovatko itsekään tavoitehintoihinsa, mutta ainakin jollain tasolla näyttävät uskovan Teslaan. Cathie Wood henkilökohtaisesti teki yli 6000% tuotot JAN/21/$460 call optioilla joita osti 5-10 dollarin hinnoilla ennen viimeaikaista kurssinousua. Toki uutinen ei kertonut paljonko hän on hävinnyt aiemmin odottaessaan kurssin raketointia. Omilla rahoilla pelaaminen tuskin on markkinointia kuitenkaan. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 19.2.2020 02.37

Onkija kirjoitti:

Junas ja Artsipappa. Ongelma ei ole siinä, että miten he hoitavat salkun allokaatiotansa, vaan siinä, että jos Tesla nousee nopeasti, niin he ovat valmiita myymään. Näin ollen he eivät usko siihen, että osake nousee sen takia että oikea arvo on $7000 per osake, vaan syy nousuun on joku muu. Muutenhan ei kannattaisi myydä?

Kukaan tuskin jaksaa vääntää rautalangasta, mutta laitan nyt viimeisen kommentin vielä tähän aiheeseen:

Ark Invest ei ole väittänyt, että osakkeen oikea arvo on $7000 per osake. Tuo luku on heidän tavoitehinta VIIDEN VUODEN päähän. Normaalisti analyytikkojen tavoitehinnat ovat 12-18kk päähän. Se jo yksistään selittää miksi Arkin tavoitehinta eroaa muista tavoitehinnoista niin paljon. Heidän analyysinsa ihan selvästi kertoo, että tuolle $7000 tavoitehinnalle he antavat alle 30% todennäköisyyden (median target on $2700 eikä $7000). Tämä yksi kuva heidän sivuilta kertoo paljon enemmän kuin kymmenen höpöhöpö-haastattelua: https://ark-invest.com/wp-content/uploads/2020/01/Tesla-Price-Valuation-Blog-Graph-1-ARK-Invest.png 

Rahastoyhtiönä heidän duuninsa on yrittää tehdä oikein ajoitettuja kauppoja ja sitä kautta yrittää voittaa buy&hold strategia. Portfolion sisältö on julkista tietoa joten kukaan ei maksaisi rahastofirman palkkioita jossei usko heidän tekevän oikein ajoitettuja kauppoja. Jos he myyvät osaketta X ja ostavat osaketta Y niin se tarkoittaa, että Y on heidän analyysissaan lyhyellä aikavälillä potentiaalisempi omistus. Se ei tarkoita etteikö päinvastaista kauppaa tehtäisi heti seuraavassa osakkeen X dipissä. Kun rahaston sisältöä viilataan viikottain parin prosentin osalta niin se ei liity mitenkään viiden vuoden päässä olevaan tavoitehintaan. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 19.2.2020 11.41

Hivenen off-topic tämäkin, mutta pre-market näyttää $916. 

Helmikuun alun nousupäivät olivat isolla vaihdolla (50-60 miljoonaa osaketta). Eilisen ja yön aikana noustiin 110+ dollarin verran reilun 16 miljoonan osakkeen vaihdolla. Jos laskin "open interestin" perusteella oikein niin market makereiden tarvii hedgettää 11-12 miljoonalla osakkeella call optioitaan. Osa on varmasti hedgetetty jo, mutta kaikkea ei mitenkään ole voitu repäistä 16 miljoonan vaihdosta. Tänään nähdään joko jättimäinen päivävaihto tai jättimäinen kurssinousu. En oikein keksi muita vaihtoehtoja. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 19.2.2020 01.23

Onkija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla, että kuinka moni täällä on sitä mieltä, että Teslan hint=arvo atm?

https://www.youtube.com/watch?v=jhW1VJE-DyU

Oheisessa videossa haastatellaan Ark Investin PMää Teslasta. Kohdassa 4.00 PMältä kysytään

Kysymys: Miksi myisit koskaan Teslan osaketta ja oletko koskaan myynyt osakkeita?

Vastaus: Voimme sijoittaa ainoastaan 10% salkusta per osake ja tällä hetkellä Tesla on 10% salkusta. Eli myymme pääsääntöisesti ainoastaan jos Tesla kasvaa suuremmaksi kun 10 % salkusta. Mutta myymme myös jos osake nousee 50 % lyhyessä ajassa

Kysymys: Mutta jos osake on menossa $ 7000, niin miksi koskaan myydä?

Vastaus: Koska olen PM, jos Tesla + 50% ja joku muu -20 %, niin aion tehdä osto ja myyntiliikkeitä.

Kysymys: Mutta teidän muiden positioiden arvo ei koskaan tule nouseman 10X kuten Tesla, niin miksi myydä? Mikä toinen positio voi olla parempi kun Tesla?

Vastaus: Olen ollut PM vuosia ja tarinalla on aina toinen puoli ja saattaa tulla jokin tapahtuma joka saattaa vaikuttaa hintaan ja silloin haluan olla ostamassa osaketta.

 

Jos Teslalla oikeasti olisi yli 700 % nousuvaraa, niin kannattaako myydä? Ei. Onko kannattanut ostaa ja myydä Amazonia ja Google, eli market timeata (kun näitä aina halutaan verrata Teslaan)? Ei. Tuolla kikkailulla olisi suurin osa saanut pienempiä tuottoja, kun ainoastaan buy and hold strategialla. Ei taida täti oikein itsekkään uskoa noihin satuihinsa.

Ark Investin tuotteet ovat rahastoja. Vaikka portfolio manager näkisi yhdessä osakkeessa muita paremman potentiaalin niin rahastossa pitää olla muitakin osakkeita. Ei kai kukaan maksaisi hallinnointikulua yhden osakkeen omistamisesta rahaston välityksellä?

Onhan Nvidian kurssikin noussut yli 1000% suhteellisen lyhyessä ajassa ja sitäkin on ollut Ark Investin rahastoissa vuosikaudet. Ei Tesla varmasti ole ainoa firma jota he pitävät potentiaalisena. Lähinnä kertoo toimittajan asiantuntemuksesta jotain jos kyselee tuollaisia kysymyksiä rahastofirman edustajalta. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 18.2.2020 03.57

Pre-market aika villinä tänään. Volyymi kovempi kuin helmikuun alun optiosqueezessa. Onkohan jotain uutisia tulossa taas? Luottoluokituksen nosto voisi olla yksi mahdollinen. 

Joidenkin analyysien perusteella MS & GS (osakeannin järjestäjät) pitävät kurssia tukitoimilla $800 yläpuolella kunnes anti hoidettu. Piti paikkansa tai ei niin tämän päivän pre-marketin $859 huippu varmaan johtuu jostain muusta.

Piti tänään sulkea viime viikolla avattu pelitilin 100 osakkeen positio, mutta taitaa ahneus voittaa vielä... Toisaalta kaikki hyvä tuuri tämän osalta on jo käytetty kun sattui ostamaan juuri ennen cap raisea. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 02.42

Tinggeli kirjoitti:

 

Junas kirjoitti:

Cybertruckin akku lienee karkeasti 1200-1500kg/200-250kWh/500mailia paikkeilla.

 

Okei. Jos kevyempi akku painaa 1200 kg ja auton kantavuus on 1500 kg, niin nämä jo yhteensä ovat 2700 kg. Eipä jää paljon kiloja korille + tekniikalle + kuskille (75 kg). Eli yli 3,5 tonnin mennään heittämällä.

Pahoittelut epäselvästä lauseesta. Tuo 1200-1500kg on siis nimenomaan 500 mailin version akun arvio. Tietenkin 250 ja 300 mailin versiossa on kevyempi akku. 

Teslahan on ainoastaan ilmoittanut rangen. Sen perusteella monet ovat laskeneet todennäköisiä kWh ja kg lukuja. Kukaan ei pysty tekemään tarkkaa laskelmaa vaikka ilmanvastus ja rungon paino on saatukin melko tarkasti arvioitua. Siksi on oletettu, että 200-250kWh on tarvittava akkukapasiteetti tuon liikuttamiseksi 500 mailin verran. Tuon perusteella puolestaan voi arvioida painoksi suunnilleen 1200-1500kg riippuen kWh-määrästä. Tarkemman arvionkin voi tietenkin tehdä, mutta se menee jo arvauksen puolelle. Kenelläkään ei ole tietoa myöskään sähkömoottorin spekseistä joten tässä oletetaan, että moottorin hyötysuhde olisi entisten mallien tasolla. Nythän esim. Model Y sai yllättäen ilmoitettua pidemmän rangen kun sähkömoottoria oli jatkokehitetty ensijulkaisun jälkeen.

Olet ihan oikeassa, että tuon julkaistun version kantavuuden huomioiden tarvittaisiin melkoista kikkailua saada kokonaismassa alle 3,5 tonnin. Ainakin long range version kohdalla voi unohtaa koko homman. Itse en muutenkaan odottaisi Euroopan versiota hetkeen kun konffapuhelussa sanottiin ettei edes jenkkien kysyntään pystytä vastaamaan vuosikausiin. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 01.29

Cybertruckin akku lienee karkeasti 1200-1500kg/200-250kWh/500mailia paikkeilla. Kun vertaa lukuja muihin Tesloihin niin kannattaa muistaa, että akkupaketin rungon paino on suhteessa pienempi mitä isommasta packista kyse. Itse olen laskeskellut, että tuo 500 mailin version monessa lähteessä esiintyvä 250kWh akkuarvio on hieman yläkanttiin veikattu. Cybertruckin aerodynaamisuus on parempi kuin yhdelläkään muulla pickupilla ja monissa laskelmissa päästään .30 - .33 Cd -tasolle. Vertailun vuoksi F-150:n kohdalla puhutaan .40 Cd -ilmanvastuksesta ja markkinoiden paras ilmanvastus .22 on mersun A-mallin nimissä. Nopeasti laskettuna jos F-150 olisi sähkö-pickup niin se tarvitsisi noin 15%-20% isomman akun saman rangen saavuttamiseen ilmanvastuksen takia (vaikutus suurempi kuin polttomoottoriautoissa (lisä)akkukapasiteetin tuoman lisäpainon takia). Vaikka Cybertruck näyttää monen mielestä aika vammaiselta, niin muotoilussa on ihan pointtikin. 

Tuo 3mm exoskeleton on selvästi kevyempi kuin normaali pickupin runko pelteineen. Sandy Munro arvioi tuota painoa ja kustannuspuolta hiljattain aika hyvin parillakin eri videolla. Toista en löytynyt, mutta toinen on tämä pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=_uRwZRPQ8RE. Tämä kannattaa katsoa ihan tuon kustannuspuolenkin takia. Esimerkiksi itselleni tuli hieman yllätyksenä, että autotehtaan maalaamo laitteineen maksaa 500 miljoonaa ja tätähän ei Cybertruckin tapauksessa tarvita. Munro on yleensä aika hyvin tällaisista perillä kun konsultoi työkseen teollisuutta. 

Summa summarum: Cybertruckin eri versioiden painoissa on iso ero. Toisaalta tuo esitelty versio ei varmaan ole lähelläkään lopullista kuten Model Y:n tapauksessakin kävi. Mielenkiintoinen tuote valmistuskustannus&myyntikate -näkökulmasta, mutta asiakkaat varmaan lähinnä muilla mantereilla. Hienoa silti jos joku Suomessakin tilannut tuon :)

 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.2.2020 08.58

Jotenkin omituista arvioida tulevaisuuden markkinaosuuksia nykyisten autohintojen perusteella. Sähköautojen ns. price parityn polttomoottoreihin verratuna on ennakoitu tapahtuvan v2022 tai viimeistään v2023. Siihen on 2-3 vuotta. 

Esim. uusi Seat Mii Electric maksaa alle 16k tukiaisten jälkeen Suomessa ja ilmankin tukiaisia jo alle 20k. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-seat-mii-electric-hinta-edella-sahkovirtaan/. Kyseinen auto ei tietenkään sovi kaikkien tarpeisiin, mutta tuossa hinnoittelu antaa jo merkkejä tulevasta. 

Tiedämme hyvin, että Model 3 on juuri nyt useimmille suomalaisille liian kallis. Toisaalta täytyisi olla aika huono kauppamies jos myisi halvemmalla kun nykyhinnallakin menee kaikki kaupaksi. Euroopan kaikkien autojen keskimyyntihinta kuitenkin lähestyy nopeasti kun poistaa ensin tuontitullit paikallisen tuotannon myötä. Lisäksi kannattaa vilkaista millaisella prosentilla akustot ovat viime vuosina halventuneet ja paljonko niiden ennakoidaan halpenevan jatkossa. Vaikka katteet pysyisivät nykytasolla niin ei mene kauaa kun Model 3 ja muutkin sähköautot ovat jo halvempia kuin tuo nykyinen keskimyyntihinta. Jos markkinaosuuksia ennustaa kauemmas tulevaisuuteen yhtään vakavasti niin olisi hyvä pohjustaa laskelmat johonkin muuhun kuin tämän vuoden myyntihintoihin. 

 

 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.2.2020 06.29

Tinggeli kirjoitti:

Haluatko selittää, miten osakekurssi (markkinoilla olevat osakkeet) vaikuttavat mitenkään Teslan omaan taseeseen? Uudella osakeannilla kun vahviutsetaan Teslan tasetta (*) ja jo markkinoilla olevat osakkeet eivät siihen mitenkään vaikuta. Oli se kurssi mikä tahansa. Taseeseen saadaan euroja omaan pääomaan vasta uudella osakeannilla. Kuten varmasti tiedät.

Jos muuneltua totuutta puhuva Musk olis ilmoittanut tammikuussa että Tesla tarvitsee pari miljardia rahaa taseen vahvistamiseen, olisi kurssi todennäköisesti paljon alempana kuin nyt. Kyllä tässä on selkeästi tilanne jossa pelimeis Musk:in pitäisi taas päätyä SEC:in tutkimuksiin. Ei tilanne ole mihinkään muuttunut osakekurssin nousun myötä.

Siitä olemme yhtämieltä, että kun kurssi on noussut tammikuusta, niin se on laimentanut dillutointia, kun uusia osakkeita tarvitaan vähemmän parin miljardin kerämiseen.

En nyt ihan ymmärrä mitä ajat tässä takaa. Olenko väittänyt osakekurssin vaikuttavan taseeseen?

Totesin ainoastaan (kuten myös Jeans ja puoli internetiä on todennut), että nykykurssilla osakeanti on erittäin kannattava osakkeenomistajien kannalta. Tammikuussa se oli vähemmän kannattava osakkeenomistajien kannalta. Jos tehtäisiin gallup kuinka moni omistaja puoltaa nyt julkistettua antia niin prosenttiosuus on varmasti isompi kuin olisi ollut tammikuussa. Markkinat näyttävät olevan myös samaa mieltä kun osakekurssia katsoo. Varsin mielenkiintoinen tuo sinun näkökulma ettei osakeyhtiön johto saisi tehdä osakkeenomistajia hyödyttäviä siirtoja tilaisuuden tullen.  

Täysin eri asia olisi tietenkin jos tammikuussa olisi jo tiedetty, että rahaa tullaan tarvitsemaan lähiaikoina ja väitetty konffapuhelussa muuta. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä kun käteistä on ennestään yli 6 miljardia jonka lisäksi käyttämättömiä credit linejä yli 3 miljardia. 

Off-topiccina vielä SEC filing liittyen tuohon antiin ($767.29 näyttää olevan pohjahinta): https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000119312520034289/d861752d424b5.htm

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.2.2020 04.42

Aki Pyysing kirjoitti:

 

Kaksi viikkoa sitten Elon Musk sanoi, ettei #Tesla tarvitse antirahaa. Tänään kahden miljardin anti. Tällaiseen saattaisi Suomessa jopa Fiva reagoida🧐. SECciä huutaa moni apuun, jännä nähdä mitä tekee. https://t.co/l1Bf5VZeV1

— Aki Pyysing (@AkiPyysing) February 13, 2020

Elon Musk is the Master of Surprise.

Hyvä myös huomioida, että osakkeen hinta on aivan eri tasolla kuin tuolloin muutama viikko sitten. Konffapuhelun kommentit on annettu sen hetkisen tiedon valossa joten SEC:n apuunpyytäminen lienee aika turhaa. Takkia on toki käännetty, mutta kyllähän sitä kannattaa kääntää tällaisessa tilanteessa. Antiraha on osakkeenomistajien kannalta nyt paljon halvempaa kuin tammikuussa. 

Jos nyt nopeasti päässä laskettuna dilutio on jotain 1,5% luokkaa niin tuo 2 miljardia taskussa on huomattavasti isompi asia. Talouden laskusuhdannekin kuitenkin jossain kohtaa tulee ja siihen on hyvä varautua vaikka olisi millaiset näkymät. 

 

Näytä koko viesti