Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 31.7.2020 01.39

Mustakasi kirjoitti:

Aika kunnianhimoinen ohjeistus, kun ainakaan seuraavaan neljään-viiteen vuoteen ei ole tulossa massatuotantoon uusia halvempia automalleja. 

Lähivuosina focus on vahvasti Model 3/Model Y ja Cybertruckissa, joiden tuotantoa ajetaan vasta ylös. 

Seuraava investointi tehdään Semeihin ja Roadstereihin.

Ohjeistus on toki kunnianhimoinen. Melko kunnianhimoinen on myös veikkaus, että neljään-viiteen vuoteen ei tule uusia malleja. Viimeisimmässä konffapuhelussa tästä aiheesta oli analyytikkokysymys ja Tesla mainitsi parista uudesta parhaillaan suunnittelupöydällä olevasta mallista jotka ovat "compact vehicle" ja "higher-capacity vehicle" (ehkä pakettiauto/minivan?). En uskaltaisi itse veikata, että suunnittelussa kestää enää useita vuosia kun se kerran on aloitettu. Lyön vetoa, että ainakin tuo pitkään huhuttu kompakti hatchback julkaistaan viimeistään ensi vuonna. Mainitsemasi Roadster on käsityönä tehtävä marginaalituote jolle ei tarvita sellaista määrää tehdaskapasiteettia mitä parhaillaan ollaan rakentamassa. Ihan kiva peli, mutta aika varmasti vielä pari mallia ajaa prioriteetissa siitä ohi Model Y:n ja Cybertruckin lisäksi. 

Alkuaikoina Teslalla kesti ~3v saada mallit massatuotantoon, mutta Model 3:n ja Model Y:n kohdalla tuo aika on enää ollut noin vuosi. On varmaan kohtuullista odottaa, että myös tulevien mallien kohdalla kestää noin vuoden verran julkaisusta tuotantoon. Jos halvemman hintaluokan hatchback ei tule markkinoille vielä 2022-2023 talvena niin en usko itsekään tuohon autodivisioonan pitkän aikavälin 40% CAGR minimiohjeistukseen. 

Referenssin vuoksi tässä vielä copy-paste muistiinpanoistani siitä kauanko eri malleilla on kestänyt julkaisusta tuotantoon:

Model S (unveil date: 26.3.2009, first delivery 22.6.2012)
Model X (unveil date: 9.2.2012, first delivery 29.9.2015)
Model 3 (unveil date: 31.3.2016, first delivery 7.7.2017)
Model Y (unveil date: 15.3.2019, first delivery 13.3.2020)
Cybertruck (unveil date 21.11.2019, first delivery ??.??.????)

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 30.7.2020 02.45

Artsipappa kirjoitti:

Tai sitten Morgan Stanley ei usko Muskin puljun omiin arvioihin? Ja miksi uskoa, Muskilla vähän paha tapa liioitella. Ja voihan sitä pyrkiä valmistamaan vaikka 50 miljoonaa autoa vuodessa, mutta kuinka monta niistä saa myytyä. Maailmalla myydään entistä vähemmän autoja. 2018 myytiin 78,9 miljoonaa, v.2019 myytiin 75 miljoonaa ja 2020 ennuste on 59,5 miljoonaa.

Sanomattakin varmaan selvää että näistä suurin osa on aivan eri hintaluokassa kun Tesla. Ja kyllä, 2020 lukuun vaikuttaa korona, mutta jos tästä ei nopeasti toivuta niin ei se sieltä välttämättä palaudu. 15 miljoonaa nyt on vain utopistinen väite. Musk on yksi aikamme kovimmista neroista, mutta ei ihan kaikkea silti kannata purematta niellä.

Siitähän tässä on todennäköisesti kyse, että Morgan Stanley ei näytä uskovan myynnin lisäykseen. Toisaalta on vähintään erikoista rakentaa tuollaista määrää uutta tehdaskapasiteettia jos tuotteiden kysyntä olisi epävarmaa. Shorttaisin itsekin välittömästi jos joku valmistaja rakentaisi tyhjiä tehtaita joille ei ole käyttöä.

Se on tietenkin eri asia millä hinnalla tuotteet myydään. Hinnanalennuksia ja selvästi halvempia malleja on takuuvarmasti tiedossa. Juuri nyt Teslan tuotteet ovat liian kalliita monelle tavalliselle kuluttajalle ja MS varmaan pohjaa laskelmiaan tähän faktaan. Jos volyymit tästä 10-30 kertaistuvat kuten tehdaskapasiteetin rakentamisesta voi päätellä niin tuotteiden hinnatkin tulevat selvästi alas. Kukaan tuskin kuvittelee Teslan myyvän miljoonia autoja nykyisellä hintatasolla. 

Artsipappa kirjoitti:

Ja miksi sua edes kiinnostaa lukea Morgan Stanleyn arvioita? Osta lisää jos dippaa!

Kyllä mun mielestä on mielenkiintoista lukea ihan joka näkökulmasta kirjoitettuja arvioita. Vaikka itse olisi eri mieltä niin on hyvä tietää minkä tiedon varassa muut treidaa. Tällä samaisella Morgan Stanleylla oli muuten 2019 loppuvuodesta tavoitehinta $10 bear-case ja $250 base-case. Ei mennyt ihan putkeen jos joku heidän asiakkaistaan lueskeli analyysin ja teki päätöksiä sen pohjalta. 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 30.7.2020 12.13

Morgan Stanleylta jälleen "timanttista" analyysia: https://pbs.twimg.com/media/EeFs9WaWoAAi-vM?format=jpg&name=900x900

  • Odottavat Teslan saavuttavan tai ylittävän VW:n ja Toyotan liikevaihdon tällä vuosikymmenellä. (okei, tästä samaa mieltä)
  • Odottavat Teslan valmistavan 3 miljoonaa autoa vuodessa vuoteen 2030 mennessä
    • Olisi hauska nähdä laskutoimitus tämän takana huomioiden, että nykyiset & rakenteilla olevat tehtaat (Fremont, Shanghai, Berliini, Austin) ovat tämän hetkisen tiedon valossa kapasiteetiltaan yhteensä noin 6 miljoonaa autoa vuodessa. Kokoeroja voi hieman hahmottaa vaikkapa tästä: https://external-preview.redd.it/3lEQ0dwRyDHArTSwRMLv6brSku46b4D8I7BYpwI...
    • Tesla on ohjeistanut autodivisioonan minimitavoitteekseen 40% CAGR -kasvua pitkällä aikavälillä (kasvuvauhti ilman energiapuolta siis). Teslan 40% CAGR minimiohjeistuksen toteutuessa 3 miljoonan vuosituotantoon päästään 2026 mennessä. Viimeksi konffapuhelussa Tesla kommentoi asiaa seuraavasti: "we would be very shocked if automotive compound annual growth rate (CAGR) did not exceed 40% until 2030, implying a target of at least 15 million vehicles in 2030"
    • Olettaako Morgan Stanley todellakin, että Tesla kymmenessä vuodessa saa valmiiksi ainoastaan puolet nykyisin rakenteilla olevasta kapasiteetista eikä käynnistä uusia tehdasprojekteja? Tesla itse ohjeistanut rakentavansa useita tehtaita lisää lähivuosina (neuvotteluissa ollut ainakin Brasilia, Intia ja toinen tehdas Kiinaan). Vai kestääkö rakenteilla olevien tehtaiden valmistuminen Morgan Stanleyn mielestä yli 10 vuotta? Ei vaan pysty käsittämään millä helmitaululla päädytään kolmen miljoonan lukemaan...

Ehkä tämä on taas joku epätoivoinen yritys painaa kurssia alas jotta MS:n omat sijoitusasiakkaat voisivat ostaa halvemmalla? Jos tuo kaveri oikeasti uskoo tuohon analyysiinsa toimitusmäärien osalta niin vetää aika sanattomaksi. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 25.7.2020 02.31

Aiemmin käytyyn energiapuolen keskusteluun liittyen erinomainen tiivistelmä: https://youtu.be/hX6Cp4vNexc?t=124

Nähtävästi pikkuhiljaa nämä isommatkin pääomasijoittajat alkavat hahmottaa, että energiapuoli+softa on se juttu eikä autot. Hienoa kerrankin kuunnella analyysia jossa puhuja on oikeasti perehtynyt bisnekseen eikä vaan availe suutaan työkseen. 

"This is no longer about cars, that’s the first wave of growth."

“What Tesla is going to do with their battery packs and software will all of a sudden allow each of us to be in the energy business, as well."

"Again, people will get angry, they will not understand, they will try to push back, and they will be wrong."

Oma ennustukseni on, että tämän kaverin analyysi menee aika nappiin 3-5 vuoden tähtäimellä. Nythän suurimmalla osalla ihmisistä ei ole hajuakaan miksi Tesla liittyi vaikkapa Euroopan EPEX SPOT sähköpörssiin tai aussien ja USAn vastaaviin. Mitä autovalmistaja tekee sähköpörsseissä? Näistä kirjoitellaan vähemmän mediassa ja tietoa joutuu kaivamaan enemmän energia-alan palstoilta ja esim. autobidderiin liittyvistä esityksistä. Sinänsä surullista, että mediaseksikkäämpi pellin taivutus vie kaiken huomion vaikka firman isoin potentiaali on ihan muualla. 

EDIT: Tiivistän nyt vielä Autobidderin idean tähän kun luultavasti täälläkään ei ole moni siihen perehtynyt. Sori jos spämmään, mutta omasta mielestäni tämä on se asia mikä jokaisen Tesla shortin/longin pitäisi ymmärtää jos on mikä tahansa panos tähän yhtiöön liittyen. Tiivistettynä Teslan ajatus on koota runkoverkkoon liitetyt Powerwallit, Powerpackit ja myöhemmin myös autojen akut (V2G -tekniikka) yhdeksi sähköpooliksi. Käytännössä siis Tesla myy sähköpörsseissä energiaa hajautetuista lähteistä. Tesla on tukkukauppias ja kuluttaja on micro-utility. Jos verkkoon liitettyjä ajoneuvoja on vaikkapa miljoona ja 50% niistä haluaa tienata rahaa seisoessaan parkissa niin Tesla pystyy tarjoamaan merkittäviä määriä sähköä. Tesla siis hoitaa sähkökaupan Powerwallin tai auton omistajan puolesta. Softahallittujen akkujen ollessa kyseessä tällä saavutetaan parempi reaktionopeus kuin perinteisesti kysynnän tasauksessa käytetyt ns. peaker plantit saavuttavat. Jokainen sähkömarkkinoiden hinnoittelun tunteva ymmärtänee idean pointin. Bisnesmielessä liiketoiminnan tuotto jaetaan akkukapasiteetin omistajan ja Teslan kesken. On hiukan vielä arvailua mikä tämä diili tulee missäkin olemaan, mutta kyseinen palvelu on ihan oikeasti käynnistymässä. Jos jotakuta kiinnostaa aihe syvällisemmin niin esim. tästä saa jotain yleiskuvaa autobidderistä & tulevasta sähköverkon virtualisoinnista softan avulla: https://www.infoq.com/presentations/tesla-vpp/. Sijoitusmielessä tämä on ehkä vaikea hahmottaa jos lukee vaan pari artikkelia, mutta teknisessä mielessä uskoakseni myös ei-insinööri pystyy tajuamaan oleellisimmat jutut. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.7.2020 09.45

Turmiolan Tommi kirjoitti:

Samalla toinen mieltä askarruttava kysymys. Mitä mieltä olet Teslan jatkuvasta tuotekehityksen supistamisesta? Eikö tämä ole aika ristiriitaista yhtiöltä, jonka valuaatiosta 95% perustuu tulevaisuuden teknologisiin innovaatioihin? 

Tämän onkin ihan pätevä kysymys johon ei taida olla varmaa vastausta. Tämän vuoden osalta toki pudotuksen syy on aika selvä: Jos katsoo R&D statseja niin työntekijöiden määrä on hieman kasvanut, mutta kulut laskeneet kun Tesla laski kaikkien työntekijöiden palkkoja väliaikaisesti koronan takia. Nuo palkkojen ja etuisuuksien leikkaukset ovat suoraan pois R&D kuluista. 

Moni fiksumpi tuolta englanninkielisiltä foorumeilta on sitä mieltä, että alunperin pieleen mennyt 2017-2018 Model 3 ramp-up nosti R&D kuluja väliaikaisesti kohtuuttoman suuriksi ja 2019 ne palasivat ns. normaalitasolle. 

Toisaalta kuten Verneri Pulkkinen jonkin aikaa sitten mainitsi Teslaan liittyen niin R&D budjetin koko ei ratkaise vaan se mitä panostuksilla saadaan aikaiseksi. Muutenhan volkkarin 14,3 miljardin R&D budjetilla olisi jo aikaa sitten kehitetty täysin ylivertainen sähköauto. Eipä tainnut budjetti auttaa aikanaan Nokiaa ja Blackberryäkään kun rahalle ei vaan saatu vastinetta. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.7.2020 09.26

Turmiolan Tommi kirjoitti:

Aivan asiallinen kysymys, jota Hauturi jo valottikin. Jos kysyntä ei olisi ongelma, olisi halvimman mallin poiston yhteydessä jätetty kalliimman mallin hinta ennalleen. Hinnan alennus syö aina katteita, joten siihen ei ole mitään järkeä turvautua kysynnän ylittäessä tarjonnan.

Hinnanalennus syö aina katteita eikä siitä varmaan oltukaan eri mieltä. Olettaisin myös Teslan perustaneen arvionsa kysynnästä tällä hetkellä voimassaolevaan hintaan. 

Jos katsotaan raakoja faktoja niin Model 3:n kohdalla halvimman SR+ mallin osuus myynnistä on n. 50-60% (Kiinan myötä kokoajan kasvussa). Suurin osa sijoittajista muistaa vielä 2018/Q3 kvartaalin (toistaiseksi paras Q taloudellisesti) jolloin Tesla myi ainoastaan kalliita versioita Model 3:sta. Halvempi SR+ tuli vasta 2019 keväällä myyntiin ja samalla talousluvut heikkenivät. Tästä syystä moni sijoittaja pitää Model Y:n SR+ version perumista erittäin positiivisena asiana liikevaihdon ja katteiden osalta. Lisäksi on tiedossa, että Model Y:n myynti USA:n markkinoilla ohittaa Model 3:n myynnin kuluvalla kvartaalilla. Model Y:n kate on sekä Teslan että ulkopuolisten arvioiden (mm. Munro Assiociates) mukaan selvästi parempi kuin Model 3:n kohdalla.

Näiden kolmen yllämainitun asian yhdistelmä mielestäni johtaa väistämättä keskimääräisen myyntihinnan ja katteiden kasvuun huolimatta tuosta $3000 hinnanalennuksesta. Ei tästä tarvitse samaa mieltä olla, mutta Q3 luvuista se sitten nähdään kumpi oli oikeassa. 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.7.2020 01.00

Turmiolan Tommi kirjoitti:

Samaan aikaan kuitenkin lasketaan hintoja? Jos minä omistaisin tuotteen, jonka kysyntä ylittää tuotannon, nostaisin hintoja kysyntää vastaavaksi.

En tiedä kirjoitatko nyt tosissasi vai trollaatko vaan. Huomasitko ollenkaan, että halvin Model Y poistui kokonaan myynnistä tuon kalliin version hinnanalennuksen yhteydesssä... 

Jäätelökioskilla on jonoa. Menussa on 5 euron ja 8 euron jäätelö. Lasket 8 euron jäätelön hinnaksi 7 euroa ja ilmoitat ettei myydäkään halvempaa 5 euron jäätelöä ollenkaan. Jonoa on riittävästi 7 euron jäätelöhinnalla. Jos todella koet tuon jäätelön hinnanalennuksen negatiiviseksi niin jäätelökioskin Q3 luvut saattavat yllättää sinut. 

 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 23.7.2020 12.11

Mustakasi kirjoitti:

Kiitos täsmennyksestä Junas. 

Tuulipuvun silmillä liikevaihdon kasvua ei ole tapahtunut 2018 Q3 jälkeen. Energy & Service ei ole kasvanut käytännössä ollenkaan ja vaikuttaa muutenkin olevan pieni katteista puuhastelua. 

Automotiven puolella, Semi, Cybertruck, Roadster ovat kaukana vielä massatuotannosta. Shanghai Model Y-linja saadaan käyntiin 2021. Veikkaan, että Berlin saadaan oikeasti käyntiin 2022 H1. Austin ehkä 2023? 

Eli seuraavat kolme vuotta automotiven pitäisi kasvaa pelkästään Model Y:llä ja Model 3:lla? EV-markkinoilla kilpailutilanne kiristyy kokoajan, sen huomaa esim. Norjassa. Vaikuttaa siltä, että markkinaosuudet sähköautoissa tulevat olemaan hyvin hajautuneita. Tesla tulee olemaan "vain" yksi high-end brändi muiden joukossa. 

Ymmärrän, että liikevaihto näyttää pikaisella vilkaisulla jämähtäneen paikoilleen. Sehän on perinteisesti kasvanut hyppäyksinä eikä lineaarisesti kun uusia tuotantolinjoja rakennetaan. Koronan aiheuttamat tehdasseisokit lisäksi sotkivat Q1 ja Q2 lukuja kuten kaikilla muillakin firmoilla. 

Jos oletetaan ettei korona aiheuta uusia seisokkeja niin Q3 ja Q4 liikevaihto tulee olemaan noin 9-11 miljardin tasolla eli noin tuplat Q2 verrattuna. Tesla toisti ohjeistuksensa 500k toimituksesta tänä vuonna eli käytännössä he odottavat toimittavansa 320k autoa vielä loppuvuoden aikana. Viimeiset neljä kertaa Tesla on ylittänyt ohjeistuksensa näissä. Jos tämän 320k toimitusta jakaa kahdelle kvartaalille niin se on 160k toimitusta per kvartaali (vrt. Q2 koronakvartaalin 91k toimitusta). Shanghain Model 3 ramp-up on edelleen käynnissä ja Fremontin toinen Model Y kokoonpanolinja valmistuu nyt heinäkuussa. Model Y:n myynti toki syö Model 3:n myyntiä, mutta toisaalta se myydään paremmalla keskihinnalla (hyvä liikevaihdon kannalta) ja paremmalla katteella. Kysyntä on myöskin konffapuhelun mukaan suurempi kuin tuontanto ja Tesla kertoi ohjeistuksen suurimmaksi riskiksi joidenkin alihankkijoiden suoriutumisen. Jos kuuntelit konffapuhelun niin siellä kerrottiin paljon tarkemminkin. 

Siinä olet ihan oikeassa, että pidemmän aikavälin liikevaihto on paljon kiinni siitä pysyvätkö tehdasprojektit aikataulussa vai ei. Pidän melko epätodennäköisenä sinun vuosilukujasi ottaen huomioon, että Shanghain tehtaan ensimmäinen vaihe saatiin pystyyn 9kk ajassa ja keväällä aloitetussa Model Y -laajennusosassa tehdään jo sisätöitä ja asennetaan robotteja. Shanghain Model 3:n tapauksessa Tesla aloitti tuotannon noin 3kk ennen ohjeistuksessa mainittua päivää joten tuo Model Y -linja takuuvarmasti käynnistyy jo loka-marraskuussa. Ainakin kuvien perusteella Y-linjasto on nyt pidemmällä kuin Model 3 -linjasto oli vuosi sitten (silloin eka auto tuli linjalta lokakuussa ja massatuotanto alkoi joulukuussa). Berliini ja Austin ovat toki vaikeampia ennustaa kun rakentamisen tehokkuus ei ole Kiinan tasolla. Tuo v2023 arviosi alkaa kuulostaa jo Olkiluodon kaltaiselta projektilta huomioiden, että rakennustyöt on jo aloitettu ja aikataulun mukaan ensimmäinen vaihe on valmis ensi keväänä. Toisaalta pessimisti harvemmin pettyy. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 23.7.2020 02.44

Mustakasi kirjoitti:

Olenko ainoa, jonka mielestä Teslan kasvuvauhti ei jotenkin vakuuta?

Tulevaisuuden markkina-arvo lepää automotiven puolella, joka ei tällä hetkellä kasva tarpeeksi arvostukseen nähden. Energy & Service on lukujen perusteella ei merkittävää ja pieni katteista. 

Tällä hetkellä tulosta tehdään lähinnä regulatory creditseillä, jotka koostuvat ns. päästökaupasta. Nämä tulot ovat kertaluontoisia, koska häviävät EV-markkinoiden vakiintuessa. Softan puolella paljon hehkutettu Full Self Driving (FSD) kasvatti liikevaihtoa 48 miljoonalla eurolla. 

Nykyiseen arvostus edellyttäisi paljon kovempaa kasvua. 

Paljonko pitää kasvaa jotta olet vakuuttunut? Ihan kohtuullista kasvua mielestäni samaan aikaan kuin tärkein tehdas 50% kvartaalista kiinni ja OEM-autovalmistajilla 30-40% pudotus (jos siis ei vertaa teknologiafirmoihin vaan autofirmoihin kuten monet täällä).

Pieni asiavirhe: FSD ei kasvattanut liikevaihtoa 48 miljoonalla eurolla vaan "Deferred revenue recognition of $48M related to a Full Self Driving (FSD) feature release. As of Q2, our FSD-equipped cars will either stop at an intersection or drive through it without driver confirmation when it is deemed safe to do so." Sama kirjanpitotermeillä: pitkäaikaisista saamisista (= jo aiemmin edellisillä kvartaaleilla ostetut FSD-paketit) kirjattiin tulokseen 48 miljoonan edestä FSD-rahaa. Tesla on perinteisesti huomioinut FSD-rahoja tuloksessaan sitä mukaan kun uusia ominaisuuksia julkaistaan. FSD:n myynti on eri luokassa kuin tuo mainitsemasi 48 miljoonaa vaikka kukaan firman ulkopuolinen ei pystykään kertomaan täsmällistä lukua. Tesla ei erittele raportissaan mikä osuus autojen 25,4% myyntikatteesta on softapuolta ja mikä itse auton katetta. 

Q2-konffapuhelusta/raportista pari muuta mielenkiintoista poimintaa:

  • Kahden neliökilometrin (2000 acres) kokoinen tehdas rakenteilla Austiniin Texasiin (rakennustyöt aloitettu viime viikolla), Fremontiin jää ainoastaan 500-600k vuodessa tuotanto USAn länsiosia varten. Side note: mielenkiintoinen tuo 2000 acres jos Fremontin 370 acres nykyisin puoli miljoonaa autoa kapasiteetiltaan. 
  • Berliinin lopullinen kapasiteetti 2 miljoonaa autoa vuodessa (eka vaihe 520k vuodessa valmis ensi talvena). 
  • Nikkelin saatavuus ainoa haaste akkutuotannon skaalauksessa ja "haastavaa löytää riittävästi eettisiä toimittajia". Side note: Nyt hereillä siellä harjavallassa ja talvivaarassa :)
  • MegaPack ensimmäistä kertaa voitollinen vaikka korona hidasti asennustahtia. Energiadivisioona/autobidder tulee ottamaan autosektorin liikevaihdon kiinni nopeammin kuin ihmiset uskovat. 
  • Zack Kirkhorn (CFO)  puhui Shanghain ja Model Y:n marginaaleista. Operatiivinen tulos tulee vahvistumaan jatkossa. 
  • Ainoa negatiivinen itselleni oli Muskin kommentit FSD:sta. Kovaa puhetta jälleen ja varmaan isot otsikot tiedossa. Itse olisin silti jättänyt sanomatta ja odottanut vaan kun jotain tapahtuu käytännössä. 

Kannattaa lukea raportti ja kuunnella Q2-puhelu. Voin luvata, että tunnin panostuksella saa paremman käsityksen kuin 500 kauppalehti/cnbc -artikkelin perusteella. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 23.7.2020 12.15

Sieltähän se tupsahti: https://ir.tesla.com/static-files/f41f4254-f1cc-4929-a0b6-6623b00475a6

Näin koronan aikana puolen kvartaalin tehdasseisokilla ihan kohtuulliset luvut... Jos tämä oli hyvä shortti $35, $100, $300, $500, $750, $1000, $1250, $1500 tasoilla niin nyt $1700 tasolla voidaan kai puhua jo ilmaisesta rahasta? Kurssi on 100-kertaistunut IPO:n jälkeen. Nyt kun on 10v "kuplaa" takana niin mielenkiintoista nähdä mitä seuraavat 10v tuo mukanaan. 

 

Näytä koko viesti