Olet täällä

Pikavippi sijoituskohteena - 2.12.2022 04.11

No ei mene hyvin pikavippi-firmoillakaan. On tilanne vähän muuttunut ja oma jakokelpoinen vapaa pääoma on kadonnut alaskirjauksiin (9 miljoonaa) eli varmaan luottotappioita on tullut. Osinkoa firma ei voi maksaa ja sijoittajien sijoitukset (57 miljoonaa) ovat nyt jumissa yhtiössä, koska pääomaa on enää 0,81 miljoonaa. On tilinpäätöksen valmistuminen venähtnyt melkoiseesti.

 

Blue Financen tiedote sijoittajille ja uutiskirjeen tilaajille 2.12.2022

Vuoden 2021 tilinpäätös on valmis ja tilintarkastus suoritettu - Osingonmaksut keskeytetään toistaiseksi

Vuoden 2021 tilintarkastus on saatu päätökseen. Tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus julkaistaan Osinkotuottoa -palvelussa viikolla 49. Vuoden 2021 tilinpäätöksen valmistumista viivästytti Blue Finance Oy:n tytäryhtiön, Blue Finance Suomi Oy:n (BFFI) saatavakantaan kohdennettu alaskirjaus ja tuon alaskirjauksen vaikutuksen määrittäminen Blue Finance Oy:n tuloslaskelmaan ja taseeseen. Nyt valmistuneessa ja tarkastetussa tilinpäätöksessä BFFI:ssä toteutettu saatavakannan alaskirjaus johti 9 009 951,03 euron tulosvaikutteiseen alaskirjaukseen Blue Financen tilinpäätökseen. Alaskirjauksen jälkeen Yhtiön kertyneet voittovarat olivat 31.12.2021 809 148,49 euroa. Kertyneitä voittovaroja on tilikauden päättymisen jälkeen vähentäneet etuosakkeille maksetut osingot, 3 691 870,26 euroa.

Osakkeille, mukaan lukien etuosakkeet voidaan maksaa osinkoa vain kertyneistä voittovaroista vahvistetun tilinpäätöksen perusteella. Varojenjaon tulee perustua viimeksi vahvistettuun tilinpäätökseen ja siinä tulee huomioida tilinpäätöksen laatimisen jälkeen yhtiön taloudellisessa asemassa tapahtuneet olennaiset muutokset.  Mikäli jaettavia voittovaroja ei ole, osinkoa ei osakeyhtiölain pakottavien säännösten vuoksi voida jakaa.

Blue Finance Oy:n vuoden 2021 tilintarkastuksen yhteydessä on ilmennyt yllä mainitusta syystä johtuen, että jaettavia voittovaroja ei ole, eikä osingonjako siten ole mahdollista osakeyhtiölain säännösten mukaan. Tämän takia olemme velvoitettuja keskeyttämään osingonmaksun alkaen 1.12.2022. Osingonmaksua tullaan jatkamaan heti, kun yhtiöllä on kertyneitä voittovaroja.

Tavoitteena osingonmaksukyvyn palauttaminen

Velvollisuutemme on pyrkiä kaikin tavoin palauttamaan osingonmaksukyky sekä jatkamaan lunastuksia tulevaisuudessa. Osingonmaksukyvyn palauttaminen edellyttää kertyneitä voittovaroja ja yhtiön kannattavuuden parantaminen tulee olemaan keskeinen tavoitteemme tuleville kuukausille. Yhtiö on varautunut tuottamaan välitilinpäätöksen vuoden 2023 aikana, jotta osingonmaksukyky voidaan palauttaa nopeutetusti.

Lunastuksia jatketaan vuonna 2023

Osakeyhtiölain ja Blue Financen yhtiöjärjestyksen mukaan etuosakkeiden lunastaminen on mahdollista yhtiön vapaan oman pääoman puitteissa. Lisäksi lunastaminen ei saa vaarantaa yhtiön maksukykyä. Osingonmaksusta poiketen, osakkeiden lunastaminen ei edellytä kertyneitä voittovaroja, vaan lunastuspäätös voidaan tehdä, kun olosuhteet muuten sen mahdollistavat. Kassavarojen puitteissa tulemme toteuttamaan lunastuksia jo vuoden 2023 aikana, riippumatta osingonmaksukyvystä. Tulemme tästä tiedottamaan tarkemmin lähempänä.

En edelleenkään ole enkä aiokaan olla sijoittajana näissä pikavipifirmoissa.

Ja julkista tietoa on jaossa yhtiön taloudesta: https://www.osinkotuottoa.fi/avainluvut-ja-raportit/

Näytä koko viesti
Kryptovaluutat sijoituskohteina - 29.11.2022 09.48

Blockfi on nyt hakeutunut vapaahetoiseen Chapter 11 -konkurssimenettelyyn (vastaa Suomen yrityssaneerausta) FTX:n konkurssin jälkiseurauksena (palveluhan on ollut "suljettuna" jo jonkin aikaan eli nostot eivät ole onnistuneet). Oikeuden asiakirjojen mukaan Blockfilla on yli 100 000 velkojaa. Näistä toiseksi suurin on FTX 275 miljoonalla dollarilla. Suurin on useita velkojia edustava Ankura Trust -yhtiö 729 miljoonan dollarin potilla.

Blockfi ajautui kriisiin jo aiemmin tänä vuonna, kun kryptovaluuttojen arvot ja sitä myötä kryptoyhtiöiden arvostukset hupenivat. Sam Bankman-Fried (FTX) teki tällöin Blockfin kanssa 400 miljoonan dollarin velkajärjestelyn. Uutistoimisto Reutersin mukaan Bankman-Fried olisi tuolloin hankkinut osto-optioillaan yhtiön enintään 240 miljoonalla dollarilla. Parhaimmillaan Blockfin markkina-arvoksi on laskettu 4,8 miljardia dollaria.

SEC antoi helmikuussa Blockfille 100 miljoonan dollarin rangaistusluonteisen maksun. SEC katsoi, että yhtiön asiakaslupaukset eivät vastanneet sen todellista toimintaa. Blockfi lupasi turvallista tallettamista ja korkeaa tuottoa, mutta toiminta oli hyvin riskialtista ja jopa holtitonta.

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 28.11.2022 10.24

Marraskuu kirjoitti:
Valitettavasti Venäjän viimeisin nokitus pommittaa Ukrainan energiaverkko maan tasalle on ollut sitä luokkaa, että länsi on jäänyt suu auki kauhistelemaan ja tuomitsemaan kykenemättä vastaamaan.

Ei ole länsi sentään jäänyt vain suu auki kauhistelemaan. Kyllä länsi on tähän reagoinut. Olemme toimittaneet Ukrainaan lisää tehokaampaa ilmatorjuntaa (USA, Norja, Hollanti, Britit, Saksa ja Ranska nyt ainakin). Juur viikonloppuna Puola kieltäytyi vastaanottamasta Brittien tarjoaman Patriot ohjuksiin perustuvan IT-torjuntajärjestelmän ja sanoi, että oikea kohde sille on Ukraina. Käsittääkseni sinne se sitten on menossa.

Jos Venäjän ohjusten ja Droonien torjuntaprosentti on tällä hetkellä luokkaa 80-90% niin se tulee paranemana kun lännen järjestelmät korvaavat Neuvostoliiton aikaisen järjestelmän (S-300). Lännen järjestelmissä (esim. NASAMS) onnistumisprosentti on lähempänä 100% ja niissä on paremmat tutkat. Järjestelmiä vaan tarvitaan paljon enemmän suojaamaan Ukrainan kriittistä infraa.

Marraskuu kirjoitti:
Länsi elää toiveessa, että venäjältä loppuisivat ohjukset. Ymmärtääkseni Putin on määrännyt ohjustehtaat kolmivuorotyöhön, jotta ohjuksien virta ei pysähdy.

Vaikka ohjustehtaat pystyisivätkin tuottamaan länsi-komponettien puutteessa ja omien tuhottujen tehtaiden (mm. se joka tuottaa polttoainetta ohjuksiin) ohjuksia, niin ei niiden tuotanto riitä läheskän siihen määrään mitä Venäjä ampuu Ukrainaan. Pahimmillaan ampuvat päivässä enemmän kuin tehtaat ovat ennen sotaa tuottaneet parissa kolmessa kuukaudessa.

Sitä en minä eikä oikein kukaan ulkopuolinen pysty sanomaan, onko Venäjän ohjukset jo lopussa ja mikä on todellinen ohjusten tuotantokyky. Mutta seuraavat tosiseikat antavat viitteitä näkyykö ohjusvaraston takaseinä vai ei:

  • Venäjä joutuu ostamaan ohjuksia (ja droneja) Iranilta
  • Venäjän droneiskut loppuivat viikko pari sitten kuin seinään ja on nyt taas ostamassa lisää droneja Iranista / aloittaa oman kokoonpanon Iranin toimittamista osista
  • Venäjä ampuu nyt jo keskuussa 2022 valmistettuja ohjuksia (yleisohjeena ohjuksia ammutaan vanhimmasta päästä johtuen polttoaineen vanhenemisesta)
  • Venäjä on joutunut muuttamaan S300 IT-ohjuksia maaohjuksiksi
  • Venäjä on poistanut taktisista ydinohjuksista ydinkärkiä ja ampunut niitä Ukrainaan (tuhovaikutus ohjuksen massasta ja nopeudesta)

Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä että me voisimme tehdä enemmän. Ukrana tarvitsee kyvyn iskeä pidemälle, vaikka iskun kohde olisi vielä Ukrainan alueella eikä iskettäisi Venäjälle. Tosin sitäkään en pois sulkisi, kunhan kode on "riittävän" sotilaallinen. Logistiikan tuhoaminen olisi hyvä alku.

Näytä koko viesti
Twitter - 28.11.2022 11.24

Pörssijumala kirjoitti:

Se että Twitterin toimii samalla tavalla kuin ennenkin vaikka työntekijämäärä laski alle puoleen pitäisi nähdä isona onnistumisena.

Ei softat niin toimi, että ne vaativat jatkuvasti softareita pyörittämään softakampea ja vääntämään taustalla koodia jotta se toimisi. Jos Twitterin softa oli kohtuu toimiva ja riittävän vakaa ennen irtisanomisia, niin kyllä se softa pyörii samalla tavalla irtisanomisten jälkeenkin. Jäljellä oleva joukko pystyy vielä ylläpitämään (maintenance) tuotannossa olevaa (eli julkisessa käytössä olevaa) softaa ja tekemään siihen pieniä korjauksia ja muutoksia. Se mihin irtisanomiset varmasti vaikuttavat, on Twitterin tulevat softat eli suuremmat muutokset ja toiminnallisuudet. Eli vaikutukset nähdään vasta tulevaisuudessa ja irtisanomiset vaikuttavat suoraan tulevaan kehitykseen. On myös saattanut tapahtua niin, että irtisanomiset ovat heikentäneet joukon osaamista, tämäkin näkyy vasta tulevaisuudessa.

Sama juttu on myös Twitterin muilla osastoilla, esim. lopetettu oikeudellinen osasto. Ei näiden muidenkaan osastojen vähennykset ihan heti näy, vaikutukset näkyy myöhemmin.

Näytä koko viesti
Venäjän tilanne - 26.11.2022 11.36

Perassic Park kirjoitti:

Tässä männä päivinä uutisoitiin Wagneriin palkatun 15 000 jantteria vankiloista pitkin Venäjää. Palkkiona vapautus muutaman kuukauden palveluksesta.

Kun tätä uutista ajattelee tarkemmin, voisi arvuutella miilainen sotilaallinen arvo tällaisella materiaalilla on?

Kun vankilaan tuomitiulle rikollisille annetaan vapaus (ei kaltereista ja 24/7 vahtia ympärillä), ase käteen ja mahdollisuus ottaa ajoneuvoja käyttöön, niin tietäähän se mikä on lopputulos. Aika moni on rekrytoitu väkivaltarikoksista tuomittu vanki on ryhmänä lähtenyt livohkaan rintamalta. Mukaan otetaan se oma ase + tarpeellinen raskas lisäaseistus mitä joukolla on ollut käytössä ja Venäjän armeija tarjoaa vielä kulkuneuvot (yleensä siviilimallisia maastoautoja) käyttöön. Näitä tapauksia on ollut jo useita parin viime kuukauden aikana. En tiedä onko karkurit saatu kaikki kiinni.

 

Näytä koko viesti
Fortum - 24.11.2022 08.57

Täälläkin on ihmetelty, etteikö Fortum saanut mistään muualta rahoitusta kuin Valtiolta ja siltäkin roskalainaluokan ehdoilla.

HS:n toimittaja referoi Rauramon yhtiökokouksessa antamaa vastausta seuraavasti (https://www.hs.fi/talous/art-2000009216836.html):
 

”Fortumilla ei ollut eikä ole pääsyä normaaleille rahoitusmarkkinoille, Rauramo sanoi.

Hän kertoi, että ennen Solidiumin rahoitukseen turvautumista Fortum oli nostanut viimeisenkin erän pankkien tarjoamasta 5,5 miljardin euron valmiusluotosta. Fortumin käyttämästä noin 30 pankista yksikään ei voinut tai halunnut tarjota Fortumin kaipaamaa parin miljardin euron lisärahoitusta. Ainakin osin tämä johtui siitä, että samaan aikaan kaikki energiayhtiöt hakivat rahoitusta, ja vakavaraisuussääntely alkoi rajoittaa sitä, kuinka paljon yhteen toimialan liittyvää riskiä pankit saattoivat kantaa."

Lainaa ei siis saatu EU:n alueen pankkien vakavaraisuussääntelyn takia. Syynä ei siis suoraan ollut Fortumin talousa vaan koko toimialan (kaikki tarvitsivat rahoitusta yhtä aikaa), pankkien vakavaraisuussääntelyn ja EU:n johdannaiskaupan sääntöjen takia. Mikäs se olikaan se Timo Soinin lentävä lause EU:sta?

Rauramo myös jatkoi, miksei lainaa saatu vapailta rahoitusmarkkinoilta:

"Lisäksi Uniper-sotku, Venäjän-toimintojen epäselvä tulevaisuus ja luottoluokituksen tippumisen vaara lisäsivät Fortumiin liittyviä riskejä niin, ettei yhtiö voinut hakea rahoitusta joukkolainamarkkinoilta.

”Rahahanat olivat konkreettisesti kiinni”, Rauramo kuvasi."

 

"Moni osakas kysyi, miksei Fortum järjestänyt rahoituksen keräämiseksi yleistä osakeantia, johon kaikki omistajat olisivat päässeet halutessaan mukaan. Rauramon mukaan osakeannin järjestäminen olisi vienyt kuukausia, eikä tähän ei ollut aikaa."

Näytä koko viesti
Kryptovaluutat sijoituskohteina - 24.11.2022 08.13

Niille ketkä eivät Hesaria lue. Entinen miljardööri Bankman-Fried on lähettänyt kirjeen työntekijöilleen jossa hän kirjoittaa mm. olevan syvästi pahoillaan yrityksen riskien ”valvontavirheestä” ja sanoo menettäneensä yritysryppäänsä kasvuhulinassa huomion tähän yrityksen ”tärkeimpään asiaan”. HS:n juttu, ei maksumuurin takana.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009222201.html

"Kryptopörssi FTX:n perustanut Sam Bankman-Fried on tunnustanut kirjeessään FTX:n entisille työntekijöille olevansa syyllinen yhtiön kaatumiseen, kertoo brittilehti Financial Times (FT).

Bankman-Fried kertoo FT:n haltuunsa saamassa kirjeessä, että FTX:n romahdus oli seurausta hänen oman sijoitusyhtiönsä Alameda Researchin liiallisesta velkaantumisesta.

Bankman-Friedin mukaan hän ei kuitenkaan ollut täysin tietoinen Alameda Researchin virtuaalivaluutoilla kauppaa käyneiden työntekijöiden ottamista riskeistä. Kirjeen mukaan hän ei myöskään tajunnut, kuinka suuren riskin virtuaalivaluuttojen romahdus voisi aiheuttaa.

FTX salli asiakkaidensa ottaa lainaa virtuaalivaluuttojen ostamista varten, jotta asiakkaat voisivat lisätä sijoitustensa tuottoja velkavivulla. Tämän takia Alameda pystyi tekemään ylisuuria sijoituksia, joita Bankman-Fried ei kertomansa mukaan pysynyt valvomaan.

Kirjeen mukaan Alameda oli keväällä lainannut FTX:ltä kaksi miljardia dollaria (noin 1,9 miljardia euroa), jonka takana oli 60 miljardia dollaria omaisuutta vakuuksina.

Kun Bankman-Friedin yritysrypäs oli kaatumassa, Alamedan velkaantuminen oli noussut kahdeksaan miljardiin dollariin ja vakuudet kutistuneet yhdeksään miljardiin dollariin.

Bankman-Fried kirjoittaa olevan syvästi pahoillaan tästä ”valvontavirheestä” ja sanoo menettäneensä yritysryppäänsä kasvuhulinassa huomion tähän yrityksen ”tärkeimpään asiaan”.

Entinen miljardööri Bankman-Fried kertoo kirjeessään, että keväällä tapahtunut vakaa valuutta Terran romahdus kutisti Alamedan vakuuksia noin 60 miljardista dollarista 25 miljardiin dollariin.

Tilanne heikentyi edelleen marraskuussa erittäin nopeasti, Bankman-Fried kirjoittaa. FTX:n oma FTT-niminen kryptopoletti romahti aiemmin tässä kuussa sen jälkeen, kun virtuaalivaluuttoihin erikoistunut uutissivusto CoinDesk paljasti FTT-poletin suuren merkityksen Alamedan taseelle.

Alamedan sijoitusriskejä kasvatti Bankman-Friedin mukaan myös se, että sillä oli hallussaan kahdeksan miljardin dollarin arvosta FTX:n asiakasvaroja Bankman-Friedin yritysryppään historiaan liittyvien syiden takia. Normaalisti yhtiön omat ja asiakkaiden varat pitäisi olla erillään. "

Olisi ollut mielenkiintoista jos tätä "historiallista syytä" olisi avattu edes vähän. Todennäköisesti tätä ei ole haluttu tehdä, kun se ei kestä ehkä päivänvaloa.  No, tähän kohtaan saamme varmaan aikanaan enemmän valoa kun viranomaiset ovat tutkimuksensa tehneet ja mahdollinen oikeudenkäynti (oikeudenkäynnit) alkaa.

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 22.11.2022 05.47

HC Bailut kirjoitti:

 

Tinggeli kirjoitti:

 

HC Bailut kirjoitti:

Paras kuljetukseen on tietysti hommaan optimoitu säiliöauto, mutta jos niitä ei ole niin pari 2,5 m3 farmarisäiliötä kuorma-auton lavalle ja menoksi.

 

Muuten kävisi mutta kun ei käy. VAK / ADR kuljetukset ovat sen verran säädeltyjä EU alueella (ja Ukrainassakin, mutta varmaan sotatila helpottaa määräyksiä) että tuo on täysin kielletty.

 

Kirjoitin varmaan epäselvästi, kun toit tähän EU alueen sääntelyn esille.

Tarkoitin tilannetta jossa sodassa oleva Ukraina alkaa soveltaa keinoja kuljettaa polttoainetta paikasta toiseen tarkoituksena estää ihmisten paleltuminen hengiltä. Mikäli silloin ei ole saatavilla lakien ja pykälien mukaista kalustoa, sovelletaan. Ukrainan kansa on ollut kekseliäs koko sodan ajan, toivottavasti on myös jatkossa.

Kirjoitin myös varmaan kanssa vähän huonosti, mutta vastasin lähinnä tuohon ideaasi parista 2,5 kuution farmitankista tms. vastavasta ratkaisusta. Mutta samat ADR säännöt on siis voimassa Ukrainassakin. Ja kyllä, varmasti sotatilanteessa noudattavat sääntöä joustavasti, kuitenkaan vaarantamatta liikaa muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta kun ei olla Venäjällä. Mutta loiskelevytön 2500 litran (*) farmitankki x 2 kpl täynnä palavaa nestettä kuorma-auton lavalla irtotavarana ei kuulu tieliikenteeseen missään tapauksessa useastakaan syytä. Ei edes sotatilassa. Muitakin vaihtoehtoja kun on ja varmasti Ukrainalaiset keksivät sellaisia, jos on tarve. Hyvä alku olisi jo jakaa kuorma pienempiin astioihin.

Varmaan katson tätä asiaa ehkä eri kulmasta kuin sinä, tieto kun lisää tuskaa ja tietoa olen saanut koulutuksen ja kokemuksen perusteella. Olisi melkoinen painajainen, jos tuollainen kuljetus kaatuisi esim. liian korkean painopisteen tai tankin sisällä olevan nesteen vapaan liikkeen takia tielle. Eikä nesteen tarvitsisi edes syttyä tuleen, eikä kenenkään muun tiellä liikkujan jäädä alle. Ja vaikka ne farmitankit pysyisivätkin kyydissä eivätkä repeytyisi, mitä toki epäilen, niin silti tilanne olisi pelastustoimen johtajalle painajainen (säiliöt vuotavat silti mm. huohotin putkista ja neste leviää tielle haitaten pahasti pelastustoimia). Yksi skenario (säiliö repeytyy ja neste leviää ympäriinsä tielle, ei muita osallisia onnettomuuteen eli ei ole kolari): ensimmäinen ongelma tulee jo mihin sijoitat pelastusajoneuvot (tuulen suunta ja riittävän etäälle, tuletko tietä pitkin tuulen ylä- vai alapuolelta, jos alapuolelta, niin miten pääset yläpuolle?), sitten vaarallisen alueen eristäminen, sitten syttymisvaaran estäminen (vaahdotus) jos tiedetään edes sen verran että kyseinen aine ei reagoi veden kanssa (aine tulisi tietää). Sitten mietitään, kuinka ylipäätä päästään tiedustelemaan se onnettomuuspaikka (polttonesteessä ei voi kävellä ja levitettyä vaahtokalvoa ei saa rikkoa), aluksi pitäisi koittaa myös siis selvittää mitä ainetta siellä vuotaa (onko kuljetus edes merkitty oikein ja näkyykö vaaran lipukkeet ja aineen YK numero ja pitävätkö nämä merkinnät paikkansa juuri tälle kuljetukselle vai onko ne edellisen kuljetuksen jäljiltä, miten saadaan kuljetuksen rahikirja autosta, josta siis vuotava aine selviäää?). Ja kun aine on sitten viimein selvillä, mietitään toimenpiteet ja kuinka sinne vuotavien säiliöiden luokse päästään tukkimaan ne jne jne jne. Suomessa kyseessä olisi ensisijaisesti vaarallisen aineen onnettomuus suuri (pelastusoimen tehtävä A453) ja toissijaisesti tieliikenneonnetttomuus suuri (A204). Paikalla olisi melkoinen kalustonäyttely.

ADR säännöt on käytössä nykyisin kaikissa alla olevan kartan mukaisissa maissa (yhteensä 57 valtiota), vaikka ne mielletään "Eurooppalaisiksi säännöksi". Ovat voimassa myös siis Ukrainassa.

 

(*) Esim. 2000 litran kiinteissä säiliöissä (18-tonnin koknaispainoisessa ajoneuvossa) on sisällä muistaakseni loiskelevyjä 3-4 kpl estämässä nesteen vapaan liikkumisen. Nesteen liikkuminen tuollaisessakin säiliössä on melkoisen "hurja tunne", neste kun pääsee liikkumaan loiskelevysitä huolimatta jos säiliö on liian vajaa.

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 21.11.2022 06.02

HC Bailut kirjoitti:

Paras kuljetukseen on tietysti hommaan optimoitu säiliöauto, mutta jos niitä ei ole niin pari 2,5 m3 farmarisäiliötä kuorma-auton lavalle ja menoksi.

Muuten kävisi mutta kun ei käy. VAK / ADR kuljetukset ovat sen verran säädeltyjä EU alueella (ja Ukrainassakin, mutta varmaan sotatila helpottaa määräyksiä) että tuo on täysin kielletty. Alle vapaarajan (dieselillä 1000 litraa, bensalla 333 litraa) saa toki kuljettaa ilman ADR-määräyksiä (=määrykset kuljetuskalustolle + kuljettajalle + kuljetusorganisaatiolle) mutta silloinkin kuljetusastian tulee olla tieliikennekäyttöön hyväksytty IBC-pakkaus, eli intermediate Bulk Container. IBC:n maksimitilavuus on dieselille 3000 litraa (bensalle 1000 litraa) polttoaineelle jonka jälkeen pitää olla jo se hyväksytty säiliöauto.

https://tukes.fi/vak/polttoaineiden-kuljetus

Mutta ei tehdä tästä liian vaikeaa. Kyllä Euroopassa ihan riittävästi löytyy laillista kuljetuskapasiteettia (säiliöautot ja säiliävaunulliset junat). Ja uskoisin, että kyllä Ukrainassakin riittää. Onhan Ukrainassa ollut toimiva polttoaineenjakelu-logistiika siviiliautoille. Käytetään sitä. Uskoisin, että siellä on vapaata kapasiteettia, kun autoilu on varmasi vähentynyt.

Ja jos homma jää säiliäautoista kiinni, niin onhan niitä myytävänä Euroopassa käytettynäkin. Tälläkin myyntipalstalla tällä hetkellä 468 kpl: https://www.trucksnl.com/tank-trucks

Joku Suomalainen firma lahjoitti viikonloppuna Ukrainaan kaksi isoa varavoimalaa. Hieno juttu.

 

 

Nimettömänä pysyttelevä yksityinen yritys luovutti 7.11.2022 meille virallisesti kaksi tehokasta generaattoria, joiden kuljetuksesta Logistiikkakeskuksemme vastasi. 18.11.2022 ne ylittivät Puolan ja Ukrainan välisen rajan ilman esteitä. #StandWithUkraine 1/3 pic.twitter.com/cU8SZMi4uY

— Ukrainian Association in Finland (@UkrAssocInFinn) November 20, 2022

 

Näytä koko viesti
Ukrainan tilanne - 21.11.2022 11.19

wunderbra kirjoitti:

..... ja kuljetuskapasiteetti. Vähän tyylitöntä moista pohtia mutta mikähän firma niitä tankkiautoja mahtaa tehdä? Luulisi linjastolla olevan kiire, jos 40 miljoonan ihmisen maata ruvetaan varavoimalla ylläpitämään.

Jos tänään tilaat säiliöauton, niin se on käytössäsi vasta alkuvuonna 2024. Alustan toimitusaika on noin 9 -10 kuukautta ja sitten siihen päälle säilön rakentajan noin 2-3 kk. Jos siis päällirakentajan tuotannossa on tilaa ja slotti tuotantoon on tilattu riittävän ajoissa. Ja Suomessa on pari kolme merkittävämpää firmaa jotka tekevät säiliöautojen päällirakenteita eri alustoille. Niiden tilauskirjat ovat kuulema edelleen täynnä ja tuskin muuallakaan on eri tilanne (Suomi vie paljon mm. säiliöautoja ulkomaille).

Olin mukana työryhmässä joka tilasi säiliöauton (tosin vedelle) huhtikuussa 2018 ja se toimitettiin meille kesäkuun viimeisellä viikolla 2019. Toimitusaika oli siis 14 kk. Tosin ongelmia oli löytää päällirakentajan tuotannosta tilaa, tästä tuli n. 2 kk viive. Vaikka siis tuotantoon yritetiin saada varaus jo toukokuussa 2018 eli melkein vuotta etukäteen. Alusta tuli Suomeen tammikuussa 2019 ja päällirakentaminen alkoi maaliskuun lopulla 2019.

Näytä koko viesti