Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.7.2020 03.14

Teknokraatti kirjoitti:

 

Reeti kirjoitti:

Ehdotan, että tämä Volvo/Mersu/Turbo -keskustelu jatkuisi jossain muussa ketjussa

 

Vaikka teknisten perusteiden osalta olenkin mielestäni oikeassa, kiitän ansaitsemastani näpäytyksestä sormille offtopikin suhteen.

Jatketaan aiheesta.

 

Jos joku perustelee Teslan valuaatiota vertaamalla polttomoottoreihin ja heittää väitteen, niin toki se pitää käydä läpi vastaisuudessakin.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 11.7.2020 08.48

Pluribus kirjoitti:

 

tomjar kirjoitti:

 

 

Tässä kuva, joka liittyy äskeisen postaajan viestiin:

https://mma-user-upload.mixedmartialarts.com/2020-07/cropped733556758164...

 

Koko viestihistoriasi on teslavihaa ja muutama kultaan sijoittamisviesti seassa. Onko sulla kaikki ihan hyvin? 

Koita nyt hyvä mies ymmärtää, ettei Teslan arvostus pörssissä johdu sen aiemmista tuotantomääristä tai tuloksellisuudesta, vaan arvioista tulevaisuuden skenaarioista. Isoinkin shorttaaja ymmärtää, että tuotantomäärät ovat kasvamassa nopeasti kun gigatehtaita rakennetaan lisää koko ajan. Olisi hedelmällisempää kritisoida Teslan market cappia antamalla arvioita tulevaisuuden skenaarioista ja kertoa oma näkemys siitä, minkä takia et näe Teslaa yhtä vahvana niissä kuin markkina näkee.

Oleellisia kysymyksiä: kuinka suureksi tuotanomäärät kasvavat esim. 10v aikana, kuinka suurella katteella autot myydään tänä aikana, kuinka suuren markkinaosuuden Tesla saa sähköautomarkkinasta sen kasvaessa isoksi, kuinka vahvaksi Teslan brändi muodostuu, tuleeko Teslasta johtava FSD -toimija?

Markkina näkee Teslan vahvana noissa kysymyksissä, longit vielä vahvempana, shortit markkinan näkemystä heikompana. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. 

Onko muuten ketjun vähäiset longit kotiuttaneet vielä voittoja lainkaan? Itsellä alkaa nykyinen valuaatio olla pelottavan lähellä omaa 5v targettia, jonka perusteella pitäisi jo alkaa pienentämään panosta absoluuttisesta max betistä panosta järkevämpään, toisin sanottuna myydä osa osuuksista pois. Mielestäni, vaikka Teslasta saatu informaatio viimeisen vuoden aikana on ollut erittäin positiivista, se ei ole kuusinkertaistanut yrityksen arvoa. Vedonlyöntipuolella aika herkkään tiputan panosta jos kertoimet huonontuu ennen laakia tai laakien aikana. Toistaiseksi edelleen 70-80% salkustani on kiinni Teslassa enkä ole vielä myynyt ainuttakaan osaketta. Vibani on se, että seuraavan 12kk ajalla saapuva informaatio yrityksesta on niin positiivista, että valuaatio menee oman 5v targettini yli heittämällä. SP 500 sisällytys ja todennäköisesti erinomaiset Q2, Q3 ja Q4 kvartaalitulokset uskoakseni raketoivat osaketta entisestään. Vaikea nähdä heikkoja kvartaalituloksia olevan tulossa gurujen myyntimääräarvioiden perusteella (TroyTeslike yms.). Lisäksi ne omat valuaatiot on aina ihan järkyttävää spekulointia, kun sähköautomarkkina ei ole vielä muotoutunut kunnolla. 

Ai oikein Tesla-vihaa. laughlaughlaughlaughlaughlaughlaughlaughlaugh  Tainnut mennä oikein kunnolla Pluribusilla tunteisiin? 

Mun koko viestihistoriakin on viitsitty lukea läpi ja etsiä sieltä vihaa ja muita tunteita. laugh Siinä linkittämässäni kuvassa ei kai ollut mitään virhettä? Osaako muuten joku selittää miten ihmeessä jotain automerkkiä voi vihata?

Tämä Tesla-uskonto menee koko ajan naurettavammaksi ja lähentyy muita uskontoja, pian kai joku paikallinen Musk-pappi tuomitsee mut kadotukseen...

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 11.7.2020 03.15

hawkofarroyo kirjoitti:

Tuossa jo analyytikot miettii että mikäli SP500 lisäys tulee niin Osake on jo ottanut ennakkoa. Ei toista Yahoota.

https://finance.yahoo.com/m/d26298b2-fe38-39a0-95f6-3c16cd4f573a/would-tesla-stock-rise-60%25-if.html?.tsrc=applewf

 

Toki mitä vain voi tapahtua.

Toivon että Äyräs (Fiilismies) muistaa myydä Teslat ajoissa. 
Se että jos ei pääsekkään SP500 niin voimikrossa on löysää. 
Jotenkin tuo on liian päivänselvä asia että joku tienaa hyvin isosta rahasta.

Jos jokin on liian houkuttelevaa ja ilmiselvää.. jään miettimään tätä.

Jännä (routalempi jännä) että Teslan osakkeen arvostuksella ei ole mitään tekemistä pitkän ja kestävän liiketoiminnan kannalta katsottuna. 
Fordn osake on n.6 taalaa, tietysti osakkeitakin on moninkertainen määrä. Mutta ks. Firma oli aikanaan voittamaton suunnannäyttäjä. Nyt ihan "normifirma".

Toisaalta mikä estää Teslaakin tekemästä splittejä. 
 

Salaliittoteoriani on että Elon Musk nostatattaa tuon arvon pilviin ja myy osakkeitaan jotta voi keskittyä olemaan rakettimies. Sitten tuo rysähtää kunnolla. (Käärin Eskimofolion hatuksi)

 

Tässä kuva, joka liittyy äskeisen postaajan viestiin:

https://mma-user-upload.mixedmartialarts.com/2020-07/cropped733556758164...

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.7.2020 09.40

rockafella kirjoitti:

 

tomjar kirjoitti:

Teen töitä laadun ja SPC:n kanssa ja voin vakuuttaa, että noilla Teslan näytöillä en tule milloinkaan ostamaan noin laadutonta autoa ja vielä tuohon hintaan. Kyseessä ei ole minkäänlainen viha vaan ymmärrys vaihtelun merkityksestä ja sen hallinnan puutteesta. Mikäli volyymit tuosta kasvaa, niin ongelmat kasvaa vielä nykyisestä. Valmistuslaadun heikkouden lisäksi Teslan jälkimarkkinoinnin haluttomuus tai kyvyttömyys osoittaa, ettei laatu ole heidän prioriteettinsa. Kokonaisvaltaisesta laadusta löytyy hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea ja tilastollinen laadunhallinta avaa myös silmiä siihen, mitä oikea laatutyö parhaimmillaan on (Relentless Pursuit of Perfection).

 

Lupasin olla vastaamatta, mutta kun vastasit asiallisesti niin kirjoitan nyt vielä. Pahoittelut omasta hyökkäävästä tyylistä, myönnän että herne oli ehtinyt kairautua syvälle nenään. 

Iso ongelma tässä ja aina laadusta keskustellessa on terminologia. Kuluttajalle laatu tarkoittaa mm. ominaisuuksia, käytettävyyttä ja kestävyyttä. Sulle laatu tuntuu tarkoittavan hiottuja valmistusprosesseja, prosessin noudattamista, pieniä toleransseja ym. Wikipediasta löytyy seuraava määritelmä laadulle, joka kuvaa hyvin terminologian sekavuutta: 

Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. ... Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen.”

Se missä sun ajattelu menee metsään on se, että jos ei noudateta 10 danin laatuprosessia, tarkoittaisi suoraan että tuotteet eivät voi olla kestäviä tai hajoaisivat käsiin. Ja että netistä löytyvistä kertomuksista voisi tehdä mitään järkeviä tilastollisia yleistyksiä. Ja tuskin olet päässyt Teslan prosesseja auditoimaan, eli kuulopuheiden pohjalta mennään. 

Saako kysyä millä autolla sä ajelet?

 

 

Älä huoli, en ota henkilökohtaisesti kommentteja tai "tuohtumusta" ja pahoittelut osoittavat hyväkäytöksisyyttä, jota arvostan kovasti.

 

Ja sitten asiaan, olet ihan oikeassa. Laatu tarkoittaa luotettavuuden lisäksi myös mm. viimeistelyä, mutta myös jälkimarkkinointia ja palvelun laadukkuutta. Kaiken tämän (lopputuloksen) tuottaa toistettavat ja vähän vaihtelua sisältävät prosessit koko arvoketjun matkalla.

 

On perusedellytys, että peltien raot istuvat tai ovat tasalaatuiset. Jos eivät ole, niin silloin kokoonpanossa on vikaa ja/tai osien sekä peltien valmistuksessa vaihtelua. Jos edes tällaista perin yksinkertaista asiaa (samoin kuin maalaus) ei saada kuntoon, niin miten sitten sama organisaatio voi saada ihan oikeasti vaativat asiat laadukkaiksi? Ei mitenkään. Se kertoo merkin laatuvaatimuksista, jotka eivät ole prioriteettina, koska niihin ei laiteta riittävästi paukkuja. Tämä siis vain esimerkkinä perusvaatimuksista tietyn hintaluokan autoista.

 

Nimimerkki Jelly tuossa kuvasikin hyvin asian, ihmiset arvostavat eri asioita ja toisille laatu on tärkeämpää kuin toisille, toiset taas arvostavat teknologiaa ja jotkut muotoilua tai vaikka brändiä. Jokainen valitsee itse minkä auton ostaa ja millä perusteella, oma pointtini on ollut se, että Teslan laaduttomuutta ei voi sivuuttaa. Eri asia on, että vaikuttaako se kurssiin.

 

Mulla on ollut Mersuja, mutta kerta toisensa jälkeen petyin laatuun. Tällä hetkellä ajelen Lexuksella. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.7.2020 01.27

rockafella kirjoitti:

 

tomjar kirjoitti:

... Alkuperäinen kirjoittaja kertoo kuinka Teslalla on parhaat tekijät, mutta silti edes maaliongelmaa ei saada ratkaistua vuosien aikana ja samalla kerrotaan kuin laatuongelmat on vaan pinnallisia...voi jeesus. Pienellä vaivalla löytyy hyviä kuvagallerioita irroinneista tukivarsista, irroinneista puskureista ja pohjan osista sekä ovien ja muiden paneeleiden raoista jne. (asioita, jotka on ihan perusasioita, jos hallitsee prosessin eli pitää vaihtelun kurissa). En siis lähde toistamaan samoja juttuja jokaiseen postiin, koska ne ovat helposti saatavilla, jos vaan uskaltaa katsoa "uskonnon ulkopuolelle".

 

Höpö höpö. Se, että sinä ja pari muuta nickiä toistaa näitä hokemia jatkuvasti, ei tee niistä tosia. Nimimerkillä vuosi ja 20000km kolmosella, ei mitään ongelmia, ei yhtään visiittiä huoltoon, ja maalitkin on vielä pinnassa. Ja samankaltaisia kokemuksia on mun tuntemilla kolmoskuskeilla. 

Ässissä on ollut enemmän korjattavaa, ja suomeen on tuotu vanhempia ässiä. Suomalaiset tykkäävät ostaa käytettyjä, uusina kalliita autoja. Mutta ässä on vanha ja nykyään marginaalinen tuote, kolmonen ja Y ovat Teslan päätuotteet ja tulevaisuus. Eikä ne muutkaan autot täydellisiä ole. Mulla on ollut paljon kalliimpiakin autoja ja kyllä niitä ongelmia riittää saksalaisissakin. Jos taas tuotteen laatua ja hyvyyttä arvioidaan mittaamalla panel gappeja, on fokus aika lillukan varsissa. 

Mä jotenkin voisin vielä ymmärtää tämän Tesla-vihan, jos sä olisit omistanut Teslan ja pettynyt siihen. Mutta ei, et ole omistanut tuotetta, tuskinpa olet ajanutkaan. Etsit netistä kauhutarinoita, yleistät ja mutuilet ja esiinnyt täällä jonkinlaisena Tesla-laadun asiantuntijana. 

Lopetin jo kertaalleen tämän threadin seuraamisen, kun jutut oli degeneroitunut Iltalehden kommenttikentän tasolle. 

Ps. Voit rauhassa lytätä tämänkin postauksen internetistä löytämilläsi “faktoilla”, mä en ala sun kanssa netissä keskustelemaan. Kunhan halusin muille jakaa kokemuksia kolmosen kanssa elämisestä, ja oikoa sun levittämää väärää kuvaa.

 

Teen töitä laadun ja SPC:n kanssa ja voin vakuuttaa, että noilla Teslan näytöillä en tule milloinkaan ostamaan noin laadutonta autoa ja vielä tuohon hintaan. Kyseessä ei ole minkäänlainen viha vaan ymmärrys vaihtelun merkityksestä ja sen hallinnan puutteesta. Mikäli volyymit tuosta kasvaa, niin ongelmat kasvaa vielä nykyisestä. Valmistuslaadun heikkouden lisäksi Teslan jälkimarkkinoinnin haluttomuus tai kyvyttömyys osoittaa, ettei laatu ole heidän prioriteettinsa. Kokonaisvaltaisesta laadusta löytyy hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea ja tilastollinen laadunhallinta avaa myös silmiä siihen, mitä oikea laatutyö parhaimmillaan on (Relentless Pursuit of Perfection).

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 03.52

starsailor kirjoitti:

Matkustin aika säännöllisesti Tampereelta itäsuomeen ja tuli pysähdyttyä siinä Jyväskylän jälkeen olevalla huoltoasemalla tai sitten seuraavalla. Joskus matkailijoita ja autoja on satoja. Jos näistä olisi kolmasosa sähköautoja, joiden lataus kestäää 15-30min, niin tarvitsisi olla kymmeniä, useita kymmeniä latauspisteitä tulevaisuudessa. Ehkä niitä on, ehkä ei, mutta auton tankkaa muutamassa minuutissa täyteen ja sillä ajaa sen 700-1000km maatiellä.

Ja joku oli kai kokenut tämän viestisi ikäväksi tai sähköautolle ikäväksi ja oli peukuttanut alaspäin. surprise Ja näköjään myös Credit Defaultin viestille oli tehty sama... 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 10.09

Jimbomonster kirjoitti:

 

Credit_Default kirjoitti:

Muutenkin tuntuu, että kaupungistuminen ajaa ihmisiä enemmän autottomiin talouksiin. Ja ne jotka käyttävät autoa pitkiin työmatkoihin, eivät todellakaan ole sitä porukkaa jotka maksavat siitä kulkuvälineestä 50.000€.

 

Itse ostin Teslan juuri siksi, että kilometrejä tulee paljon. Exceli näyttää että 8ke diesel tulee 6 vuoden aikana selvästi kalliimmaksi kuin 40ke Tesla. Tällöin kaikki Teslan ominaisuudet (etähallinnointi, mediaominaisuudet, suorituskyky) tulevat käytännössä kaupanpäälle. Eilen tein vajaan 400km lenkin asiakkaan luona, ei lataustarvetta, välillä olisi toki latureita ollut (Pohjanmaa). Kauemmas mentäessä superchargerit pitävät matka-ajan samana kuin dieselissäkin.

Minulle täysin no-braineri.

 

Paljonko on paljon kilometrejä ja missä suunnalla ne yleensä ajat ja kuinka pitkinä siivuina?

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 2.7.2020 01.41

Pahvimuki kirjoitti:

*200miljardia ja 25miljardia ei 25milj mut joo..

 

Juuri näin. Pahoittelut kirjoitusvirheestä.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 2.7.2020 11.13

Aki kuvasi kuplan koon hyvin kirjoituksessaan: Teslan markkina-arvon 200 mijardia dollaria ja liikevaihto viime vuonna 25 miljoonaa.

 

Junas taas kuvasi hyvin miten tuohon pumpataan taas lisää ilmaa, ilman että itse liiketoiminnasta tulee yhtään parempaa.

 

Opetuslapset huutaa siis tulevaisuudessakin kuorossa: "Tesla tulee, oletko valmis."

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 1.7.2020 04.30

joppi kirjoitti:

 

tomjar kirjoitti:

 

Sijoitustieto kirjoitti
​​​​​​..... 
​​​​​

harmittaa, kun ihmiset menevät oman asiantuntemuksensa ulkopuolelle, niin silloin tulee kirjoitettua esim. tällaista tuubaa (ja menee pohja pois koko tekstiltä ja alkaa miettiä, että ymmärtääköhän se noista muistakaan asioista):

 

 

Yllä mainittu kertoo, että valmistus, sekä sen tehokkuuden tai laaduntuoton mittaaminen (ml. sen kehittäminen) on hänelle aivan hepreaa, koska yllä mainittu aivan aivan käsittämätöntä huttua.  

 

 

Enempi harmittaa onelinerit, jossa alkuperäinen kirjoittaja lytätään ilman mitään perusteluita. 

Joppi, et ilmeisesti ole seurannut tätä topikkia tai keskustelua ollenkaan tai sitten et osaa googlettaa eri kielillä Teslan laatuongelmista, kassavirtalukuja, tuottavuuslukuja jne. ja verrata niitä muihin valmistajiin. Niitä on käyty myös tässä topikissa läpi. Alkuperäinen kirjoittaja kertoo kuinka Teslalla on parhaat tekijät, mutta silti edes maaliongelmaa ei saada ratkaistua vuosien aikana ja samalla kerrotaan kuin laatuongelmat on vaan pinnallisia...voi jeesus. Pienellä vaivalla löytyy hyviä kuvagallerioita irroinneista tukivarsista, irroinneista puskureista ja pohjan osista sekä ovien ja muiden paneeleiden raoista jne. (asioita, jotka on ihan perusasioita, jos hallitsee prosessin eli pitää vaihtelun kurissa). En siis lähde toistamaan samoja juttuja jokaiseen postiin, koska ne ovat helposti saatavilla, jos vaan uskaltaa katsoa "uskonnon ulkopuolelle".

Näytä koko viesti