Olet täällä

Koronavirus Covid-19 - 18.3.2021 01.43

Edit. tämä siis vastauksena FinnisDGI:lle:
Nyt kyllä tuntuu ettet ole ihan ymmärtänyt lukemaasi. THL arvio tarttuvuusluvusta lausunnon antamisen hetkellä oli tuon 1,15-1,35 (eli parin viikon takainen tilanne). THL odottaa (tai ainakin odotti lausunnon mukaan) tartuntaluvun pienentyvän tuosta tasosta lisärajoitusten seurauksena. Siihen ei otettu kantaa, miten iso tarttuvuusluku näiden rajoitusten jälkeen on. Miten tästä voi mitenkään päätyä esittämääsi johtopäätökseen, että tähän uskovan kannattaisi ehdottomasti lyödä vetoa sinua vastaan? Huomaathan, että lausunnon laadullinen analyysi rajoitusten todennäköisistä vaikutuksista kattaa tilanteet, joissa :

  • tapausmäärät laskevat nykyisestä (tarttuvuusluku <1),
  • tapausmäärät pysyvät nykyisellä tasolla (tarttuvuusluku ~1),
  • tapausmäärät kasvavat nykyisestä (tarttuvuusluku 1-1,15).

Näiden tilanteiden välisiin todennäköisyyksiin ei lausunnossa otettu kantaa, vaan ainoa varsinainen kannanotto oli, että rajoitusten seurauksena tartuntaluku todennäköisesti pienentyy nykyisestä (taso 1,15-1,35), jolloin edelleen on voimassa nuo kolme esittämääni tapausta. Ja näistä tapauksista 2 / 3 päätyisi sinun voittoon vedonlyönnissä. (Korostan kuitenkin, että lausunnossa THL ei ota mitään kantaa näiden väliseen todennäköisyysjakaumaan, eli ei arvioi tapausmäärien kehitystä tämän tarkemmin)

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 18.3.2021 07.56

FinnishDGI kirjoitti:

Kyllä tämä minun luetunymmärtämiselläni pitää tulkita THL:n arvioksi siitä paljonko tapauksia Suomessa voisi olla 18.4.

THL:n käyttämistä luvuista, ja siitä mihin ne mahdollisesti perustuvat tai eivät perustuvat, voisi mainita lisääkin, mutta jätän niiden selvittelyt ja analyysit vedon toiselle puolelle, siltä varalta, että sen saan jonkun kanssa aikaiseksi. 

Mielekkään / houkuttelevan 1:1 vedon määrittely on (ainakin minulle) hankalampaa, mutta pitääpä yrittää ehtiä haarukoida ennen kuin case happanee käsiin. 

Ilmeisesti meillä on sitten eroja luetunymmärtämisessä, koska nähdäkseni tuossa sanotaan, kuten aiemmin kirjoitin: "parin viikon takaisilla leviämisluvuilla vaaliviikon päiväkohtainen tartuntamäärä olisi ollut 2600-11000, mutta koska nyt tehdään rajoitustoimia, niin lukema todennäköisesti on pienempi." Siihen ei oteta kantaa, miten paljon tämä pienenee, koska ymmärrettävistä syistä sitä on hyvin hankala arvioida. On vain spekuloitu, että rajoitustoimet eivät välttämättä ole riittäviä ja näillä toimilla ei välttämättä käännetä epidemian suuntaa, mikä varmaankin tarkoittaisi, että tarttuvuusluku jäisi yhden paikkeille tai vähän yli. Tämän perusteella THL kanta vaikuttaa siltä, että he uskovat rajoitusten pienentävän tarttuvuutta (eli ei nähdä näitä 2-11 tuhannen päivälukuja), mutta vielä ei tiedetä, pienentyykö tarttuvuusluku riittävästi, jotta vaalien aikaan oltaisiin riittävän hyvässä tilanteessa. 

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 17.3.2021 06.37

FinnishDGI kirjoitti:

 

Turms kirjoitti:

Miksi tuohon kukaan tarttuisikaan, tartuntamääräthän ovat jo hienoisessa laskussa kun verrataan esim. tiistaipäiviä keskenään, kuten pitää.

 

No pari syytä ainakin:

1) Jos uskoo THL:n lukujen olevan edes mahdollisuuksien rajoissa, niin on valueta tarjolla.

2) Vaikka ei usko THL:n laskuharjoitukseen, ei lopputulos silti ei ole deterministinen. Viikon 15 näytteistä todettujen tapausten määrään liittyy jonkinnäköinen todennäköisyysjakauma. Alkuperäisessä viestissä sai ehdottaa mielestään sopivaa kerrointa, joka siis kuvastaa sitä todennäköisyyttä. Tällä foorumilla tähän ryhmään kuuluvia on oletettavasti 1. ryhmää enemmän. Luonnollisesti en minäkään tietenkään millä tahansa kertoimella lähde vastapuoleksi.

 

Vaihtoehtoisesti voisin toki lyödä vetoa myös viikon 15 tapausten kokonaismäärästä, joka ylittää tietyn rajan.

THL ei tarkalleen ottaen ole esittänyt mitään ennustelukuja vaaliviikon tartuntamääristä, vaan ainoastaan sen, että parin viikon takaisilla leviämisluvuilla vaaliviikon päiväkohtainen tartuntamäärä olisi ollut 2600-11000, mutta koska nyt tehdään rajoitustoimia, niin lukema todennäköisesti on pienempi. Toki tämän lausunnon voi ymmärtää niin, että THL odottaa vaaliviikolle 0-2599 päivittäistä tapausta. Mutta mitäpä jos esität meille raja-arvot, joilla olet valmis lyömään 1:1 vedon lukua X suuremmasta tai lukua Y pienemmästä tartuntamäärästä, ehkä tähän jo joku tarttuu? 

Näytä koko viesti
Päivän politiikka - 7.3.2021 11.38

Hyvä kolumni jälleen. Kommentoisin kuitenkin tuota THL:n "arviota" tautimääristä sen verran, että tästä tuntuu olevan hyvin laajasti levinnyt väärinkäsitys. THL lausunnossaan (https://thl.fi/documents/10531/634402/lausunto_2021_03_05.pdf/396b298d-dd19-28e9-fea7-f22fb95358d4?t=1615043489509) toi kyllä mielestäni selvästi esiin, että nuo esitetyt 2600-11000 tapausta päivässä lukemat kuvastavat tilannetta, jossa tarttuvuusluku/lisääntymisluku pysyisi nykyisen kaltaisena, eli mitään uusia rajoitustoimenpiteitä ei olisi tehty (ja oletuksena myös, että ihmisten käyttäytyminen ei muuttuisi). Tämän jälkeen todetaan, että nyt tehtävät rajoitukset todennäköisesti pienentävät tarttuvuuslukua ja siten tällaisia tautimääriä ei nähdä, mutta vielä ei voida arvioida, miten paljon tarttuvuusluku ja siten tautimäärät pienentyvät. Samalla on merkittävä riski, että myös vaalien aikaan olisi voimassa rajoituksia ja tästä syystä voi olla järkevämpi lykätä vaaleja.

Jostain syystä tämä lausunto on ainakin mediassa, ehkä myös oikeusministeriön ulostuloissa (?), käännetty niin, että THL odottaa näkevänsä tuollaisia päivälukemia huhtikuussa. En kyllä tiedä, onko THL:n toimesta joku puhuva pää antanut muita lausuntoja, mutta jos tämä tulkinta on peräisin tuosta kirjallisesta lausunnosta, niin se on kyllä median toimesta tulkittu yksinkertaisesti väärin.

Näytä koko viesti
Etätyö ja tulonhankkimismenot - 6.1.2021 04.38

Tuulipuku kirjoitti:

Tuli ostettua tuossa viime vuonna uutta työpöytää, tuolia, näppiskää ja monitoria. Kaikkihan nuo on laitettava vähennyksiin. Työskentelin noin 70-80% viime vuodesta etänä, joten onnistunee. Työhuonevähennys, 80% nettilaskuista, osa sähköstä ja nuo hankinnat päälle niin alkaa olemaan jo hyvin vähennettävää.

Työhuonevähennyksen könttäsummaan sisältyy osa noista, eli et voi kahteen kertaan vähentää: "Kaavamainen työhuonevähennys kattaa työhuoneen vuokran, kalusteet, valon, sähkön, lämmön ja siivouksen."

Näytä koko viesti
Etätyö ja tulonhankkimismenot - 6.1.2021 11.30

Kyllä, mielestäni tulkitsit oikein. Tässä yksi selventävä esimerkki tilanteesta:

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/uutishuone/lehdist%C3%B6tiedo...

Näytä koko viesti
Luottokortit ja näiden bonusohjelmat - 5.1.2021 10.14

penninvenyttaja kirjoitti:

Norwegianin luottokortti taitaa olla parhaasta päästä näistä ilmaisista. Vaikkakin kerryttää 1% CashPoint pisteitä, niin taitaa todellinen bonus euroissa olla 0,1%.

Itseltäkin tämä löytyy, mutta ei tule juuri käytetyä muuhun kuin vuokra-autojen vuokraamiseen ja näihin Norwegianin tarjoamaan vakuutukseen (28,72 euroa/vuosi).

Kyllä se on tuo noin 1 % euroissakin, tosin vaihtelee hieman valuuttakurssien mukaan, koska CashPoint pisteet lasketaan Norjan kruunuissa. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 30.8.2020 05.42

Sähköautot kyllä teoriassa säilyttävät arvonsa polttomoottoriautoja paremmin. Ongelmana/riskinä nykyisten sähköautojen arvonsäilytyksessä on kuitenkin teknologian kehittyminen, sillä se menee tällä hetkellä hyvin nopeasti eteenpäin ja voi romahduttaa nykyisen sähköautokannan arvoa merkittävästi. Eli jos esim. akkuteknologia todella kehittyy niin, että lähitulevaisuuden akut ovat sekä edullisempia että kapasiteetiltaan suurempia, niin uudet mallit tulevat vaikuttamaan myös vanhojen autojen arvoon merkittävästi. Jos taas uskoo, että suuria teknologisi harppauksia ei tulla ottamaan, niin on perusteltua odottaa sähköautojen säilyttävän arvoaan perinteisiä polttomoottoriautoja paremmin. 

Itse näkisin myös, että Teslat säilyttävät tällä hetkellä paremmin arvonsa kuin monet muut sähköautomallit mm. näiden jatkuvien päivitysten vuoksi, eli tässä suhteessa Teslalla voi olla etua. Toki suurin syy tuohon nykyiseen hyvin pieneen arvonalenemaan on sähköautojen toistaiseksi pieni tarjonta, mutta tämä tullee lähivuosina muuttumaan.   

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 11.32

Tinggeli kirjoitti:

 

Tince111 kirjoitti:

 Näissäkään ei usein ymmärretä sitä, että jo pienin latausnopeus (8 kWh, jonka saa tavallisesta kotitalouspistorasiasta auton omalla johdolla) on

 

Miten 8000 W tehon saa 10 A tai 16 A sulakkeen läpi?

Tehon kaava: P=U*I

Kun U=230 Vac, niin:

I=10 A => P = 2300 W

I=16A => P=3680 W

 

Eli ei siitä normaalista kotitalouspistorasiasta (saati lämpötolpasta) saa mitään 8 kW tehoa ulos. Kaapelit ja sulakkeet ei kestä.

Kolmivaihepistorasia (400 Vac) ei ole mikään normaali kotitalouspistoke eikä yksikään lämpötolppa ole 3-vaiheinen. 3-vaihesähköllä vaaditaan 25 A mällli tuollaiselle 8 kW teholle. Monellako sellainen on kotona? Edes omakotiasujalla.

Joo tuohon jäi kirjoitusvirhe, eli siis tarkoitus oli kirjoittaa 1,8 kWh, joka tulee 8 A virralla auton oman laturin avulla.

Edit. Ja siis nimenomaan tämä 1,8kWh on jo riittävä valtaosalle, eli teksti alkuperäisessä viestissä oli "oikein". 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 07.35

Latauspistekeskustelussa usein tosiaan unohtuu se, että valtaosa latauksista on tarkoitus tehdä kotona/työpaikoilla. Tällä hetkellä isoimpana ongelmana on kadunvarsipysäköinti, jonne latausta ei luonnollisesti kovin helposti järjestetä. Kaikki pysäköintipaikat, joissa on lämpötolppa tai mahdollisuus sähkölle, ovat kuitenkin kohtuullisen helposti käytettävissä. Toisissa kohteissa se voi vaatia isompia investointeja/säätöä, toisissa kohteissa pääsee hyvin vähällä, mutta lähtökohtaisesti näistä ei tule merkittävää estettä sähköautojen yleistymiselle isossa kuvassa. Näissäkään ei usein ymmärretä sitä, että jo pienin latausnopeus (8 kWh, jonka saa tavallisesta kotitalouspistorasiasta auton omalla johdolla) on valtaosalle riittävä, sillä hyvin harva lopulta ajaa yli 100 km päivittäin ja toisaalta yksittäiset pidemmät matkat eivät kotilatauspisteen tehontarpeeseen vaikuta. Julkinen latauspisteverkosto luonnollisesti myös kasvaa viimeistään kysynnän mukana, toki tavoitteena on tätäkin toteuttaa ennakoiden. 

Range-keskusteluun liittyen nykyisellä teknologiatasolla muistaakseni noin 97-99 % Suomessa ajetuista matkoista voisi tehdä sähköautolla, mikäli kaikilla olisi  käytössä kotilatausmahdollisuus. Ja jo nykyisellä infralla prosentti on noin 85-90 %. Vastaavasti valtaosa ihmisistä voisi tehdä kaikki matkansa sähköautolla. Edelleen on toki poikkeuksia, kuten Hauturin tapaus osoittaa, mutta suurille massoille sähköauto on jo nyt rangen puolesta soveltuva. Toki moni pelkää sen ostoa sillä perusteella, jos sattuisi joskus joutumaan 1000 km lapin reissulle, vaikka ei ole ikinä aiemmin sitä toteuttanut. Tämäkin toki onnistuu sähköautolla, mutta vaatii hieman suunnittelua ja on varmasti helpommin toteutettavissa polttomoottoriautoilla. 

Ja vielä hintakeskusteluun: on pölhöä verrata uuden Teslan hintaa käytettyyn perusautoon. Kyllä ne tämän hetken 3000 euron autotki on uutena maksaneet aika paljon enemmän. Luonnollisesti tällä hetkellä ei vielä juurikaan ole tarjontaa käytetyissä sähköautoissa, mutta kyllä se tarjonta siitä jatkuvasti lisääntyy. Ja toki halvimmat Suomessa myydyt uudet sähköautot maksoivat alle 16000 euroa. Sähköauto on myös tällä hetkellä huomattavasti edullisempi elinkaarikustannuksiltaan kuin vastaavan hintainen polttomoottoriauto, eli loogisesti toimiva ihminen voi myös maksaa siitä hieman enemmän. Tällä työkalulla voi kohtuullisen kätevästi verrata eri autojen kustannuksia ja täällä voi myös modifioida lähtöarvoja hyvin vapaasti: http://www.autokalkulaattori.fi/

Laskurin kanssa on toki syytä huomioida, että sähköautot tulevat yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi pienentyvän verokertymän vuoksi, eli laskurissa olevat arvot eivät liene olevan pysyvä asiantila, mutta toimivat tämän hetken tilanteessa hyvin. Toisaalta poliittinen tahtotila voi tulevaisuudessakin olla pitää polttomoottoriautojen käyttäminen sähköautojen käyttöä kalliimpana, eli jos sähköautoilun kulut (verot/maksut) kasvavat, niin sama käynee myös muilla energialähteillä toimiville autoille.

Näytä koko viesti