Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 30.8.2020 05.42

Sähköautot kyllä teoriassa säilyttävät arvonsa polttomoottoriautoja paremmin. Ongelmana/riskinä nykyisten sähköautojen arvonsäilytyksessä on kuitenkin teknologian kehittyminen, sillä se menee tällä hetkellä hyvin nopeasti eteenpäin ja voi romahduttaa nykyisen sähköautokannan arvoa merkittävästi. Eli jos esim. akkuteknologia todella kehittyy niin, että lähitulevaisuuden akut ovat sekä edullisempia että kapasiteetiltaan suurempia, niin uudet mallit tulevat vaikuttamaan myös vanhojen autojen arvoon merkittävästi. Jos taas uskoo, että suuria teknologisi harppauksia ei tulla ottamaan, niin on perusteltua odottaa sähköautojen säilyttävän arvoaan perinteisiä polttomoottoriautoja paremmin. 

Itse näkisin myös, että Teslat säilyttävät tällä hetkellä paremmin arvonsa kuin monet muut sähköautomallit mm. näiden jatkuvien päivitysten vuoksi, eli tässä suhteessa Teslalla voi olla etua. Toki suurin syy tuohon nykyiseen hyvin pieneen arvonalenemaan on sähköautojen toistaiseksi pieni tarjonta, mutta tämä tullee lähivuosina muuttumaan.   

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 11.32

Tinggeli kirjoitti:

 

Tince111 kirjoitti:

 Näissäkään ei usein ymmärretä sitä, että jo pienin latausnopeus (8 kWh, jonka saa tavallisesta kotitalouspistorasiasta auton omalla johdolla) on

 

Miten 8000 W tehon saa 10 A tai 16 A sulakkeen läpi?

Tehon kaava: P=U*I

Kun U=230 Vac, niin:

I=10 A => P = 2300 W

I=16A => P=3680 W

 

Eli ei siitä normaalista kotitalouspistorasiasta (saati lämpötolpasta) saa mitään 8 kW tehoa ulos. Kaapelit ja sulakkeet ei kestä.

Kolmivaihepistorasia (400 Vac) ei ole mikään normaali kotitalouspistoke eikä yksikään lämpötolppa ole 3-vaiheinen. 3-vaihesähköllä vaaditaan 25 A mällli tuollaiselle 8 kW teholle. Monellako sellainen on kotona? Edes omakotiasujalla.

Joo tuohon jäi kirjoitusvirhe, eli siis tarkoitus oli kirjoittaa 1,8 kWh, joka tulee 8 A virralla auton oman laturin avulla.

Edit. Ja siis nimenomaan tämä 1,8kWh on jo riittävä valtaosalle, eli teksti alkuperäisessä viestissä oli "oikein". 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 07.35

Latauspistekeskustelussa usein tosiaan unohtuu se, että valtaosa latauksista on tarkoitus tehdä kotona/työpaikoilla. Tällä hetkellä isoimpana ongelmana on kadunvarsipysäköinti, jonne latausta ei luonnollisesti kovin helposti järjestetä. Kaikki pysäköintipaikat, joissa on lämpötolppa tai mahdollisuus sähkölle, ovat kuitenkin kohtuullisen helposti käytettävissä. Toisissa kohteissa se voi vaatia isompia investointeja/säätöä, toisissa kohteissa pääsee hyvin vähällä, mutta lähtökohtaisesti näistä ei tule merkittävää estettä sähköautojen yleistymiselle isossa kuvassa. Näissäkään ei usein ymmärretä sitä, että jo pienin latausnopeus (8 kWh, jonka saa tavallisesta kotitalouspistorasiasta auton omalla johdolla) on valtaosalle riittävä, sillä hyvin harva lopulta ajaa yli 100 km päivittäin ja toisaalta yksittäiset pidemmät matkat eivät kotilatauspisteen tehontarpeeseen vaikuta. Julkinen latauspisteverkosto luonnollisesti myös kasvaa viimeistään kysynnän mukana, toki tavoitteena on tätäkin toteuttaa ennakoiden. 

Range-keskusteluun liittyen nykyisellä teknologiatasolla muistaakseni noin 97-99 % Suomessa ajetuista matkoista voisi tehdä sähköautolla, mikäli kaikilla olisi  käytössä kotilatausmahdollisuus. Ja jo nykyisellä infralla prosentti on noin 85-90 %. Vastaavasti valtaosa ihmisistä voisi tehdä kaikki matkansa sähköautolla. Edelleen on toki poikkeuksia, kuten Hauturin tapaus osoittaa, mutta suurille massoille sähköauto on jo nyt rangen puolesta soveltuva. Toki moni pelkää sen ostoa sillä perusteella, jos sattuisi joskus joutumaan 1000 km lapin reissulle, vaikka ei ole ikinä aiemmin sitä toteuttanut. Tämäkin toki onnistuu sähköautolla, mutta vaatii hieman suunnittelua ja on varmasti helpommin toteutettavissa polttomoottoriautoilla. 

Ja vielä hintakeskusteluun: on pölhöä verrata uuden Teslan hintaa käytettyyn perusautoon. Kyllä ne tämän hetken 3000 euron autotki on uutena maksaneet aika paljon enemmän. Luonnollisesti tällä hetkellä ei vielä juurikaan ole tarjontaa käytetyissä sähköautoissa, mutta kyllä se tarjonta siitä jatkuvasti lisääntyy. Ja toki halvimmat Suomessa myydyt uudet sähköautot maksoivat alle 16000 euroa. Sähköauto on myös tällä hetkellä huomattavasti edullisempi elinkaarikustannuksiltaan kuin vastaavan hintainen polttomoottoriauto, eli loogisesti toimiva ihminen voi myös maksaa siitä hieman enemmän. Tällä työkalulla voi kohtuullisen kätevästi verrata eri autojen kustannuksia ja täällä voi myös modifioida lähtöarvoja hyvin vapaasti: http://www.autokalkulaattori.fi/

Laskurin kanssa on toki syytä huomioida, että sähköautot tulevat yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi pienentyvän verokertymän vuoksi, eli laskurissa olevat arvot eivät liene olevan pysyvä asiantila, mutta toimivat tämän hetken tilanteessa hyvin. Toisaalta poliittinen tahtotila voi tulevaisuudessakin olla pitää polttomoottoriautojen käyttäminen sähköautojen käyttöä kalliimpana, eli jos sähköautoilun kulut (verot/maksut) kasvavat, niin sama käynee myös muilla energialähteillä toimiville autoille.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 1.7.2020 12.18

hauturi kirjoitti:

 

Lehtopöllö kirjoitti:

" Enkä oikein näe mitään kovin massiivista arvoa itsestäänajavalle autolle, joka pystyy siihen vain tietyillä hyvin hoidetuilla tieosuuksilla ja hyvässä kelissä. "
Tämä särähti omaan korvaan ja pahasti. Minä näen valtavan lisäarvon autolle, joka osaa ajaa täysin itsenäisesti hyvällä kelillä ja hyvällä tieosuudella ja ilmoittaa kuljettajalle, kun ihmisen huomiota taas tarvitaan. Jopa Suomessa kelit ovat välillä kohdillaan ja paikoitellen tiet hyvässä kunnossa. Luulisin jo Suomesta löytyvän paljon ihmisiä, joilla hyväkuntoisella tiellä hyvässä kelissä tapahtuva itsenäinen ajaminen vapauttaisi ihmisen auton ratista tekemään mitä hyvänsä haluaa useiksi sadoiksi tunneiksi vuosittain. Tälle voi hinnoitella järkevää arvoa miten haluaa, mutta väittäisin tämän ominaisuuden nostavan auton arvoa vähintään useilla tuhansilla euroilla verrattuna autoon, jossa ihminen joutuu ajamaan koko ajan.
Kyvykkyys itseohjautuvuuteen Tesla vs muut sähköautot vs polttomoottoriautot on sitten ihan eri keskustelu, mutta ominaisuutena äärettömän arvokas niin Teslaan kuin Toyotaankin.

 

Jos on mahdollista, että kuljettajan pitää minä hyvänsä hetkenä huomata ilmoitus, että sinun pitää nyt ajaa, ja reagoida siihen mielellään sekunnin osissa, niin silloin se ei kyllä mitenkään vapauta ihmistä tekemään mitä hyvänsä haluaa.

Tutkitusti ihmisen viive auton hallintaan ottamisessa voi olla jopa kymmeniä sekunteja, joten tällaista välittömän reagoinnin tarvetta ei tulla autoihin vaatimaan (tai sallimaan). Käytännössä auton tulee siis olla vähintään automaatiotasoa neljä, ennenkuin kuljettaja voi päästää irti ratista ja tehdä oikeasti jotain muuta. Tällä tasolla auto edelleen vaatii ongelmia kohdatessaan ihmistä avuksi, mutta tilanne hoidetaan siten, että jos ihminen ei reagoi, niin auto pysähtyy itsenäisesti ja hallitusti. 

Periaatteessa tasolla 3 auto kykenee jo itsenäiseen ajamiseen, mutta ihmisen täytyy olla jatkuvasti skarppina ja valmiudessa ottamaan auto hallintaansa. Näyttää tosin siltä, että tason 3 autoja ei markkinoille kovin helposti tule, koska ihmiset alkaisivat luottamaan liikaa teknologiaan, eikä tällöin enää seurata liikennettä riittävästi saati olla valmiita ottamaan autoja hallintaan. Tesla, kuten moni muukin merkki, olisi itseasiassa sarjavalmistetuilla autoilla tietyissä ympäristöissä tällä hetkellä automaatiotasolla 3, mutta juuri tämän riskin vuoksi autoihin on viritelty vaatimus ratista kiinni pitämiseen. 

Automaattiajamisen osalta kisassa on kysymys kahdesta asiasta: Kuka rakentaa riittävän luotettavasti toimivan tason 4 auton (ei vaadi kuljettajaa ajoneuvon sisälle) edes joissain käyttöympäristöissä ja kuka toisaalta saa tätä käyttöympäristöä laajennettua eniten. Tesla kyllä vaikuttaisi tarjoavan tällä hetkellä kuluttajakäyttöön edistyneintä automaatioteknologiaa, mutta ymmärtääkseni sitä ei kuitenkaan pidetä lähellekään kehittyneimpänä teknologian kehittäjänä. Luonnollisesti täydellinen vertailu on kuitenkin mahdotonta, eikä todellisia voimasuhteita tiedä juuri kukaan, mutta lähtökohtaisesti en pitäisi automaattiajamisessa perusoletuksena Teslan ylivoimaa, vaan päinvastoin haastajan asemaa. Pitäisin myös yllättävänä, jos Teslan nykyinen fleetti tulisi nykyisillä sensoreillaan ja pelkillä softapäivityksillä ikinä yltämään automaattiseen ajamiseen (taso 4) kuin korkeintaa hyvin rajatuissa käyttöympäristöissä (hyvät keliolosuhteet ja tietyt tie- tai katuosuudet). 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 4.5.2020 11.32

Niin paitsi että nuo eivät nykyisin vaadi enää erityisen helppoa reittiä, vaan pystyvät liikkumaan myös monimutkaisemmissa ympäristöissä, vaikka eivät tietenkään kaikkein vaikeimmissa ympäristöissä vielä toimikaan. Ja kun se toimii yksittäisellä reitillä, niin reittiverkostoa on helppo skaalata laajemmaksi, jolloin kutsuohjautuvuus tulee peliin. Tällöin reitti ei olekaan enää yksi lyhyt pätkä, vaan auto kykenee liikkumaan tietystä ympäristössä, esim kaupunginosassa jo laajemmin. Skaalautuminen hieman laajempaan, mutta sopivan helppoon ympäristöön kaupungissa ei todellakaan ole tässä palapelissä se vaikein pala.

Ja lainsäädännön osalta Suomen lainsäädäntö mahdollistaa jo nykyisin ajoneuvon ajamisen ilman, että auton sisällä on ketään. Laki velvoittaa, että ajoneuvolla täytyy olla sen liikkumisesta vastaava henkilö, mutta tämä voidaan hoitaa myös etävalvonnalla ja etävalvojalla vastaavasti voi olla useita autoja vastuullaan. Ja idea ei ole se, että etävalvoja reagoisi mahdollisiin vaaratilanteisiin reaaliaikaisesti, vaan ajamiseen puututaan lähinnä kun auto itse ilmoittaa tarvitsevansa sitä. Lainsäädännön osalta on EU-tasolla sitouduttu siihen, että jäsenmaat alkavat kehittämään automaattiautoja suosivaa lainsäädäntöä, joten tuskin lakitekniset ongelmat tästä ainakaan lisääntyvät. Tämä ei tietenkään lähivuosina ole realismia henkilön itse omistamilla autoilla, mutta yhteiskäyttöautoilla tietyissä ympäristöissä tämä on hyvinkin mahdollista. Ja kuten sanoin, tuskin ihan kaikkialle pääsee automaattiautoilla vielä pitkään aikaan, jos koskaan. Kyse on nimenomaan käyttöympäristöistä ja siitä, miten laajasti autot toimivat eri käyttäympäristöissä.  

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 4.5.2020 08.58

madgecko kirjoitti:

Jos autossa olisi mahdollista nukkua, katsoa leffaa tai että se noukkisi ravintolaillan jälkeen kotiin, niin asia olisi ehkä vähän eri. Mutta 100% varmasti tota ei ainakaan suomessa tulla näkemään 50 vuoteen. Pitää olla aina valveilla siellä ratin takana, joka tekee köröttelevästä itseajavasta autosta tuskallisen kokemuksen kuljettajalle. Ja tästä säännöstä pitävät meidän pikkubyrokraatit takuuvarmasti huolen. 

Aika vahvasti julistettu ottaen huomioon, että Suomessa on tarkoitus seuraavan parin vuoden aikana päästä pilotoimaan talviajoonkin kykenevää robottibussia ilman, että ajoneuvon sisällä on lainkaan turvakuljettajaa. Kun se onnistuu, niin siitä on aika lyhyt matka rajoitetulla alueella toimivaan kutsuohjattuun automaattiliikenteeseen, eli käytännössä myös henkilöautomaisesti toimiviin robottitakseihin. Toki vielä ollaan kaukana tason 5 automaatiosta eli siitä, että auto kykenisi ajamaan ihan kaikilla metsäautoteilläkin täysin automaattisesti kaikissa keliolosuhteissa. Mutta se, että rajoitetussa käyttöympäristössä (ODD) automaattiautot (taso 4) ajavat ilman kuljettajaa ei suinkaan ole 50 vuoden päässä edes Suomessa. 

Mitä tulee Teslaan, niin vaikka Tesla tarjoaa kuluttajakäyttöön mahdollisesti kaikkein kehittyneintä teknologiaa, niin sitä ei yleisesti pidetä automaattiajamisen osalta kehittyneimpänä valmistajana. En myöskään olisi kovin luottavainen, että nykyisillä sensoreilla varustettu fleetti kykenisi automaatiotason 4 ajamiseen välttämättä koskaan. Automaatiotaso 3 sillä voidaan saavuttaa jo lähivuosina ja mahdollisesti hyvissä olosuhteissa myös tason 4 ajo voi onnistua tietyissä käyttöympäristöissä, mutta minun on vaikea nähdä tuon toimivan kuitenkaan kovin huonoissa keliolosuhteissa. Toki Teslan bisneksen kannalta tuokin voi riittää ja itseasiassa laajamittainen automaatiotason 4 lykkääntyminen voi myös hyödyttää autonvalmistajia, sillä riittävän laajasti automaattiseen ajoon kykenevät autot tulevat pienentämään autokannan tarvetta hyvin merkittävästi.  

Fiilismies: onko tuosta connectivity packagen nykyisestä ostoprosentissa jossain lukuja, vai mistä olet arvioinut tuon prosentin? Tähän ei ole antaa mitään faktaa, mutta henkilökohtaisesti omalla yhden miehen otoksella (olen viittä vaille tilaamassa model kolmosta) ei tulisi mieleenkään maksaa tuosta ylimääräistä, koska lisäarvo on hyvin olematon (ainakin nykyisillä lisäominaisuuksilla). Täysin mutulla arvioisin, että prosentit ovat yläkanttiin. 

Hauturi tuossa hyvin tiivistikin, tosin voisi sen verran täydentää, että myös energiankulutus ja lähipäästöt (päällimmäisenä melu) rajoittavat nopeuksia, kuten tekevät jo nykyisin tietyissä paikoissa. Ja siinä vaiheessa, kun kaikki autot - tai riittävän suuri osa autoista - on automaattisia, niin sekaan tuskin enää päästetään perinteisiä ihmiskuljettallisia autoja lainkaan. Tämä tilanne on toki kaukana tulevaisuudessa. 

Näytä koko viesti
Koronavarmat firmat / osakkeet - 9.3.2020 04.03

Itse en oikein hahmota, miksi myös Fortum on ottanut näin paljon hittiä koronasta, että on lasketellut jopa hieman yleisindeksiä enemmän? Osaisiko joku avata tarkemmin Fortumin koronasta johtuvia riskejä, kun perusskenaariossa olisin taipuvainen pitämään tätä hyvin koronadefensiivisenä firmana? Vai onko tässä matkan varrella tullut muuta yhtiökohtaista tietoa, mikä kurssia on painanut?

edit. Farseerilta tulikin hyviä pointteja yllä

Näytä koko viesti
SijoitusInvest 2018 - Messukeskuksessa 22.–23.11.2018 - 22.11.2018 03.34

Onko tuo katsottavissa jälkilähetyksenä jossain? Toki myös Teerenpelit-paneeli kiinnostaisi?

Näytä koko viesti
Todella hyvä idea mutta mistä etsimään sijoittajia? - 13.12.2017 01.20

Sssuper kirjoitti:

Miten en voi voittaa progressiivisella panostustaktiikalla jos jos se klaava osuu varmasti joka toinen kerta?

Kuvailemassasi tilanteessa näin ei tietenkään tapahdu, eli "klaava ei osu _varmasti_". Ihan tavanomainen rulettimartingale tässä on kyseessä, jossa kerroin vain vähän heittelee, mutta sillä ei ole lopputulokseen ja matemaattisen todistamiseen mitään vaikutusta.

Eri asia on, jos kuvittelet, että panostamasi seuraavan pallon voittaja -kerroin olisi mielestäsi ylikerroin. Tällöinkään systeemilläsi ei tosin saavuteta kuin kasvavaa varianssia (?), etkä ilmeisesti näihin ylikertoimiin itsekään uskonut.

Ja edelleen jos uskot että kerroin on "oikea" (todelliset todennäköisyydet miinus bookkerin osuus), niin sillä ei ole mitään merkitystä onko vedon kerroin 1,5, 2, 2,5 vai 100, kuvailemasi systeemi on tappiollinen. Jos kerroin on 2,5, ei vedon kohteena oleva asia tapahdu keskimäärin joka toinen kerta. Ja pinoamalla progressiivisesti negatiivisen odotusarvon vetoja, lopullinen odotusarvo ei mitenkään muutu positiiviseksi millään silmänkääntötempulla.

Näytä koko viesti
#Teerenpelit 1 - Jorma Vuoksenmaa - 15.11.2017 05.49

Erinomainen jatkumo pokeripuolen Teerenpeleille. 

Ehdottomasti vieraaksi alkuperäinen aisapari Marko Erola! Ja päivitetyt näkemykset alkuperäisten Teerenpelien neljännen jakson sijoituskeskusteluihin https://www.youtube.com/watch?v=nQ92ENsZuuc 

Näytä koko viesti