Olet täällä

LeadDesk

Käyttäjän Sijoitustieto kuva
Liittynyt: 9.6.2014, 17:41
Viestejä: 757

LeadDesk First North -listautumisanti 4.2.2019 - 11.2.2019

"LeadDesk Oy on nopeasti kasvava ja kansainvälistyvä ohjelmistoyhtiö, joka toimii pilvipohjaisten ohjelmistojen markkinoilla Euroopassa. Yhtiö tarjoaa LeadDesk-pilvipalvelua suurivolyymisen myynnin ja asiakaspalvelun tarpeisiin. Yhtiöllä on toimistot kuudessa maassa Pohjois-Euroopassa. LeadDesk-pilvipalvelua käyttää yli 700 asiakasta 34 maassa.

LeadDeskin liikevaihto on kasvanut vuosien 2012 ja 2018 välisenä aikana keskimäärin 46 % vuodessa. Vuonna 2018 Yhtiön liikevaihto oli noin 11,0 miljoonaa euroa, mikä vastasi noin 21 %:n kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) arvo vuoden 2018 joulukuussa oli noin 8,8 miljoonaa euroa. Käyttökate (EBITDA) vuonna 2018 oli noin 1,8 miljoonaa euroa, joka vastasi noin 17 %:n osuutta liikevaihdosta."

Käyttäjän myyntimies kuva
Liittynyt: 10.11.2016, 10:50
Viestejä: 16

Ei mitenkään vakuuttavat luvut:
https://leaddesk.com/fi/sijoittajat/tunnusluvut/

Onhan liikevaihto noussut mutta turskaa tulee koko ajan,
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/leaddesk-oy/22990228/taloustiedot

Omavaraisuus ei kauhean hyvällä malilla ole ja nämä velkaantumisasteet.

https://leaddesk.com/fi/sijoittajat/toimitusjohtajalta/

" LeadDesk on kannattavasti kasvava," nojaa...

Listautumis hinta 7,5, jää todellakin välistä.

 

Käyttäjän cempaired kuva
Liittynyt: 14.3.2017, 12:31
Viestejä: 24

Rohkeaa koittaa noin korkealla arvostuksella näin kylmenneillä IPO markkinoilla. 

Inderes antaa 8,9 tavoitehinnan (https://www.inderes.fi/fi/leaddesk-vahva-saas-kasvutarina), mutta saahan siinä olla kaikki planeetat ja tähdet hyvin kohdallaan et noin kauniisti tulokset nousisi.

PE 61, Omavaraisuus 14, nettovelkaantumisaste 168.

Viimevuosi oli vielä aika raskaasti tappiollinen (-1 139 000e).

Käyttäjän K.A. kuva
Liittynyt: 14.12.2017, 14:07
Viestejä: 5

Vähän harhaanjohtavalta mainonnalta tuntuu:

"Liikevaihto on kasvanut 2012-2018 välillä keskimäärin 46% vuodessa".

Periaattessa kyllä, mutta kasvu johtuu siitä, että 2012-2013 välillä kasvu oli lähes 120%

ja 2013-2014 yli 80%.

Sen sijaan sen jälkeen kasvu on ollut n. 20%-25% vuodessa, mikä on mielestäni

realistisempi lukema.

Kansainvälisen liikevaihdon kasvuna keskimäärin ilmoitetaan sama 46% vuodessa.

2014-2015 kasvu oli 78% ja 2015-2016 68%

Mutta 2016-2017 enää 22% ja 2017-2018 24%.

Aikä härskiä minun mielestäni.

Käyttäjän Daytrader kuva
Liittynyt: 12.1.2016, 14:44
Viestejä: 443

Selailin lukuja ja väittämiä läpi. Ei mulla alkuun sattunut silmiin mitään, mikä olisi erikoista tai väärin. Yritys on hinnoiteltu niinkuin tämän kaltaiset yritykset ovat. Jos sijoitat P/E-luvun tai muunkaan perinteisen mittarin perusteella, voit unohtaa pilvipalveluihin sijoittamisen. Vaikka SaaS-yhtiöt hinnoitellaan tällä hetkellä luokka EV/Sales 8 ja P/E ääretön, ei tulisi mieleenkään shortata koko sektoria. Kannattaa lukaista esim Inderesin teksti SaaS-yhtiöistä yleisesti.https://www.inderes.fi/fi/mita-tarkoittaa-saas

Pitää lappuset lukaista vielä tarkemmin ja katsoa vähän johtoa, ennen kuin tekee sijoituspäätöksen.

Käyttäjän Mikael Hakim kuva
Liittynyt: 20.10.2018, 13:12
Viestejä: 6

Minulla aika samankaltaisia mietteitä kuin Daytraderillä.

Mielestäni suurin ongelma on, että näin pieni SaaS-yhtiö tekee noinkin hyvää tulosta. Tämä siis olettaen, että tuote on kunnossa ja pärjää vertailussa kilpailijoihin. Pienen SaaS-mallilla toimivan yhtiön pitäisi tässä vaiheessa vetää rohkeasti tappiolla luukuttamalla myyntiä suurella organisaatiolla. Esimerkkiä voi katsoa vaikka lukuisista jenkkiyhtiöistä.

Tässä mallissa on tietysti se ongelma, että - kuten täälläkin on nähtävissä - suomalaiset sijoittajat eivät ole valmiita maksamaan yhtiöstä 5x liikevaihtoa, koska eivät ymmärrä SaaS-bisneksen lainalaisuuksia vaan katsovat edellisen vuoden käyttökatetta tai pahimmassa tapauksessa nettotulosta. Suomessa sijoittajien yleinen ajatusmaailma on, että P/E <10 on halpa ja P/E >20 kallis ja sillä sipuli.

En kuitenkaan tunne tuotetta ja uskon, että käyttökate on viritetty yläkanttiin listautumista silmällä pitäen. Jos myyntipanostuksia uskalletaan listautumisen jälkeen lisätä, niin jostain tulosjulkistuksen dipistä saatan hyvinkin ostaa yhtiötä.

Käyttäjän Rahamiäs kuva
Liittynyt: 20.2.2018, 21:16
Viestejä: 39

Kiinnostava firma, mutta mun makuun liian kallis kun ottaa huomioon riskitason. Vasta parin vuoden päästä nähdään onnistuiko kasvu suunnitellusti. Sitä ennen ehtii tapahtua paljon. Lisää pohdintaa blogissa: 
https://rahamias.blogspot.com/2019/02/leaddesk-on-kiinnostava-yritys-mut...

ps. Varmaan osasyy nihkeään suhtautumiseeni on nämä viime vuoden listautujat, joista lähes kaikki on olleet pettymyksiä.

 

Käyttäjän recreational kuva
Liittynyt: 6.2.2019, 00:37
Viestejä: 3

Inderesin raportin ja roadshown tutustuneena kansainväliset näytöt ei vakuuta.

Globaalin pilvipohjaisen markkinan koon ja kasvun korostaminen: LeadDesk ei toimi globaalilla markkinalla, ja tuosta kokonaismarkkinasta suuri osa, eli isot toimijat eivät ole totetuneen myynnin (keskiasiakkuus) perusteella realistista kohderyhmää ainakaan lyhyellä aikavälillä. Esitetyillä kasvuluvuilla muuten koko perinteinen toimiala olisi siirtynyt pilveen viidessä vuodessa. Tietysti irrelevantti markkinan koon hehkuttaminen on ehkä klassisinta bullshittia.

Ylipäätään koko perusviesti "high-volume" toimijoille (en muista sanatarkasti) suunnatusta palvelusta on melko hauska, jos suurin asiakkuus on alle 200k€/vuodessa ja keskimääräinen n. 15k€. Minuutin Googlauksella selviää, että yksin Iso-Britanniassa on yli 40 +1000 agentin centeria.

Vahva track record kansainvälisillä markkinoilla myynnistä:

4M kansainvälisellä myynnillä 2018 olettaen samankokoinen keskiasiakkuus 4M/12/1300 = 256 asiakasta.
Saksa Ruotsi Norja markkinoilla on toimittu kolme vuotta, Hollanti ja Tanska 1-2.
Yrityksen edustajien mainitsemalla 10% churnilla voidaan laskea että asiakkuuksia olisi hankittu noin sata vuodessa.
Viideltä markkinalta, noin 20 hengen myyntiorganisaatiolla.
Inderesin raportin ja roadshow:n numeroilla laskettu, toivottavasti laskin väärin koska nuo numerot ovat pelottavia. Tai naurettavia.
Samalla oletuksella jatkaen noin 5-10% asiakastapaamisista johtaisi kauppaan.

Yritysostoista puhuttiin paljon, mutta sanottiin vähän.
Asiakkuuksien oston osalta maallikkona en ymmärrä, mitä oltaisiin ostamassa?
Suuria toimijoita tuolla rahoituksella ei hankita, ja SMB-toimijoilla ei ole liiketoiminnan kokoluokassa merkitystä (eikä LeadDeskilla ole osaamista centereiden operoimisesta kuitenkaan).
Osa-omistajuus järjestelyt myös osakkeita käyttäen? Kuulostaa haasteelliselta lähtökohdalta luoda kaikkien osapuolten kannalta toimiva ja kannattava järjestely.

Muutenkin kokonaisuudesta jäi ihmeellinen mahdollisten mahdollisuuksien esittelyn maku jos viitsisi kaikki muistiinpanot tähän puhtaaksikirjoittaa.

Inderesin kasvu- ja kannattavuusarvioihin en ota kantaa tai siihen onko osake niiden perusteella hyvä sijoitus, mutta itselleni liian monta yhtälöä joita en ymmärrä.

Tai sen verran otan kantaa, että 20% pitäisi olla helposti tehtävissä mutta se on SaaS:lle tuollaista suuruusluokkaa pidetään yleisesti ottaen huonona suorituksena.

Käyttäjän Accounting 101 kuva
Liittynyt: 28.7.2018, 11:36
Viestejä: 86
Daytrader kirjoitti:

Selailin lukuja ja väittämiä läpi. Ei mulla alkuun sattunut silmiin mitään, mikä olisi erikoista tai väärin. Yritys on hinnoiteltu niinkuin tämän kaltaiset yritykset ovat. Jos sijoitat P/E-luvun tai muunkaan perinteisen mittarin perusteella, voit unohtaa pilvipalveluihin sijoittamisen. Vaikka SaaS-yhtiöt hinnoitellaan tällä hetkellä luokka EV/Sales 8 ja P/E ääretön, ei tulisi mieleenkään shortata koko sektoria. Kannattaa lukaista esim Inderesin teksti SaaS-yhtiöistä yleisesti.https://www.inderes.fi/fi/mita-tarkoittaa-saas

Pitää lappuset lukaista vielä tarkemmin ja katsoa vähän johtoa, ennen kuin tekee sijoituspäätöksen.

 

Oletko esitettä ehtinyt tutkia? Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteesi tästä.

Käyttäjän Hynägrande kuva
Liittynyt: 21.8.2017, 23:04
Viestejä: 83

Kyl mä taidan skipata tämän. Businessidea on ihan ok, mutta en pysty vakuuttumaan tämän tiimin kyvystä kerätä massit pois. Ja kun osakkeen hintakaan ei ole erityisen halpa. 

Käyttäjän Keskittäjä-Keijo kuva
Liittynyt: 31.12.2018, 20:42
Viestejä: 7

Ylipäätään koko perusviesti "high-volume" toimijoille (en muista sanatarkasti) suunnatusta palvelusta on melko hauska, jos suurin asiakkuus on alle 200k€/vuodessa

 

LeadDeskin asiakaskohderyhmä ei ole suuryritykset vaan pk-yritykset.

Tuote soveltuu suurivolyymiseen toimintaan, millä tarkoitetaan suurta kontaktitiheyttä per pulpetti. Esimerkkinä vaikkapa joku nenäpäiväkeräyksen tyyppinen tapahtuma, jossa ohjelman aikana parille kymmenelle lahjoitusten vastaanottohenkilölle saattaa tulvia 100 puhelua  minuutissa. Ohjelmisto soveltuu tällaiseen nopeaan kontaktointiin loistavasti. Myös ohjelmasta ulos saatava kontaktointiin liittyvä tilastoanalytiikka pitäisi olla hyvin käyttökelpoista ja varsin hyödyllistä sitä käyttävälle yritykselle.

Tulkitsen asian niin, että tämä lienee tehty hyvin tehokkaaksi ja virtaviivaiseksi käyttää (no hassle, no nonsense) ja siksi se sopii tietyntyyppisille pk-toimijoille hyvin.

Morgan Stanley, Apple tai Coca Cola ei siis tällä ohjelmalla tee mitään. VeriSure, Lippupiste, Taksikeskus ja Lähitapiola sen sijaan voivat hyvinkin tehdä.

 

Käyttäjän recreational kuva
Liittynyt: 6.2.2019, 00:37
Viestejä: 3
Keskittäjä-Keijo kirjoitti:

Ylipäätään koko perusviesti "high-volume" toimijoille (en muista sanatarkasti) suunnatusta palvelusta on melko hauska, jos suurin asiakkuus on alle 200k€/vuodessa

 

LeadDeskin asiakaskohderyhmä ei ole suuryritykset vaan pk-yritykset.

Tuote soveltuu suurivolyymiseen toimintaan, millä tarkoitetaan suurta kontaktitiheyttä per pulpetti. Esimerkkinä vaikkapa joku nenäpäiväkeräyksen tyyppinen tapahtuma, jossa ohjelman aikana parille kymmenelle lahjoitusten vastaanottohenkilölle saattaa tulvia 100 puhelua  minuutissa. Ohjelmisto soveltuu tällaiseen nopeaan kontaktointiin loistavasti. Myös ohjelmasta ulos saatava kontaktointiin liittyvä tilastoanalytiikka pitäisi olla hyvin käyttökelpoista ja varsin hyödyllistä sitä käyttävälle yritykselle.

Tulkitsen asian niin, että tämä lienee tehty hyvin tehokkaaksi ja virtaviivaiseksi käyttää (no hassle, no nonsense) ja siksi se sopii tietyntyyppisille pk-toimijoille hyvin.

Morgan Stanley, Apple tai Coca Cola ei siis tällä ohjelmalla tee mitään. VeriSure, Lippupiste, Taksikeskus ja Lähitapiola sen sijaan voivat hyvinkin tehdä.

 

Okei, mä selvästi tulkitsin tuon palvelun ytimen määrittelyn hieman väärin, kiitos tarkennuksesta. Tuo alkuperäinen kommenttini liittyi siihen, että sekä show että Inderesin analyysi liidattiin kokonaismarkkinan kautta, ja mun mielestä kaikki siitä johdettu argumentaatio yrityksen/osakkeen potentiaalista on harhaanjohtavaa (huolimatta mun väärästä tulkinnasta).

Analytiikkapuoli ehdottomasti voisi olla kilpailuetu tässä vertikaalissa, itse osakkeen suhteen mun merkitsemishaluja ei nosta että tästä puolesta kuulen ekan kerran Sijoitustiedossa. 

Verisure, Lippupiste Taksikeskus ja Lähitapiola on kyllä hyvä ja Euroopan tasolla iso asiakassegmentti...mutta silti 1300€/kk on keskimääräisenä laskutuksena mun mielestä ongelma.

Mielenkiintoinen case.

Käyttäjän Accounting 101 kuva
Liittynyt: 28.7.2018, 11:36
Viestejä: 86

Merkkasin itse LeadDeskiä. Toisin kuin yleinen sentimentti piensijoittajien keskuudessa, mielestäni tämä ei ole kallis. Päinvastoin, jos Case kehittyy yhtään kuvatun mukaisesti voivat multippelit tuplata. Lisäykset sitten, kun saadaan lisää dataa tarinan kehittymisestä. Olen myös valmis lyömään laput laitaan, jos luvatussa kasvussa ei pysytä.

Käyttäjän Paahtopaisti kuva
Liittynyt: 1.10.2014, 21:40
Viestejä: 30

Merkkasin myös itse pienen erän. Syksyllä jäi monet annit välistä hinnoittelun takia mutta tähän nyt osallistuin. Olen Accounting:n kanssa täysin samaa mieltä casesta ja itse pidän myös oikeuden lyödä laput laitaan jos kasvua ei tule.

Käyttäjän Accounting 101 kuva
Liittynyt: 28.7.2018, 11:36
Viestejä: 86

Näyttää vähän siltä ettei ylimerkintää tule. Kahtellaa kuis annin käy. En nyt muista miten aikaisin ylimerkkinnöistä on yleensä ilmoitettu.

Käyttäjän khufu kuva
Liittynyt: 26.2.2015, 22:53
Viestejä: 141

Annin järjestäjä tuntuu kulisseissa tehneen sen verran jalkatyötä tämän myymiseksi, että ei tämä taida olla ihan heittämällä täyteen tulossa.

Käyttäjän Daytrader kuva
Liittynyt: 12.1.2016, 14:44
Viestejä: 443

Tuli viikonloppuna tutustuttua LeadDeskiin. Toisin kuin jokapuolella kirjoitetaan, ei yhtiö ole mitenkään älyttömästi hinnoiteltu. Enemmänkin ongelma on, ettei se oikein herätä riittävästi mielenkiintoakaan. Merkitsin aika mikkihiirimäärän, lähinnä että tulee seurattua, miten lähtee käyntiin.

+ SaaS-yhtiöksi hinnoittelu on ihan kohtuullinen

+ Johto ja hallituksen puheenjohtaja antoivan ihan hyvän kuvan itsestään, joskaan nyt ei varsinaisesti säväyttänyt. Kuitenkin viimevuosien First North listautujien parempaa päätä. Lisäksi IPO on puhdas anti, ei myyntejä.

- Call Center -toimiala ei ole kovin kiinnostava. Eihän alan välttämättä tarvitse kasvaa, kun sen sisällä voi vallata silti hyvin markkinaosuuksia tekemällä asiat paremmin. Silti näen uhkan, että asiakkaiden palvelu ja myyntityö puhelimitse voivat vähentyä ennakoitua nopeamminkin. Toki keskisuuret yhtiöt eivät ole aivan ensimmäisiä, missä tekoäly olisi suureksi avuksi. Mutta noin ajatuksena, että tässä kuitenkin maksetaan kasvusta, joten olisi parempi olla nousevalla alalla.

- Ehkä suurin ongelma casessa on ulkomaiden kasvuvauhti. Suomessa markkinat ovat hyvin rajalliset ja siihen yhtiön arvostusta ei voi perustua. Toisaalta sitten myynnin kasvu ulkomailla oli viime vuonna hädin tuskin +20%, vaikka lähtötaso on matala. Ainoa syy miksi tähän lähtisin oikeasti mukaan, olisi ulkomaiden kiihtyvä ja kannattava kasvu. Jos siitä saadaan todisteita, ei itselleni ole mikään ongelma maksaa pari euroa enemmänkin kuin 7,5 euron listautumishinta.

En vain tiedä, miten LeadDesk tulee pärjäämään, joten parempi kait katsoa kuin katua.

Ihan kolikkotason merkintää puoltaa sekin, että kysyntä annille ei vaikuttaisi olevan erityisen suuri. Anti jatkuu loppuun asti. Sitten osakkeella ei käsittääkseni ole stabilisointia, joten pikavoiton tavoitteluun tämä tuntuu huonolta caselta.

Käyttäjän Paahtopaisti kuva
Liittynyt: 1.10.2014, 21:40
Viestejä: 30

Monet ovat olleet huolissaan asiakkaiden suhdanneherkkyydestä. Itse näen tämän asian hieman toisin. Indersillä oli juuri SaaS-podi, jossa LeadDesk kuvailtiin luottokortti-SaaS -yhtiöksi. Sen käyttöönotto on siis todella helppoa ja nopeaa. Tämä avaa myös mahdollisuuden jos asiakasmarkkinassa tapahtuu myllerrystä. Tälläisessä tilanteessa mahdollisimman nopea käyttöönotto on etu.

Käyttäjän Anton kuva
Liittynyt: 8.8.2018, 12:22
Viestejä: 30

Onko tämä sama kuin zendesk? Tekikö kukaan mitään vertailuja näihin, toimiiko leadesk vain suomessa ja suomeksi. en merkannut, enkä tutkinut mutta olisi mukava tietää. Zendeskiä olen huomannut  myös suomalaisissa yrityksissä

Käyttäjän JP kuva
JP
Liittynyt: 12.2.2019, 08:05
Viestejä: 1

Ei ole samaa tavaraa kuin Zendesk. Zendesk tekee asiakaspalvelujärjestelmää, LeadDesk taas call center -järjestelmää. Ulkomailla tehtävästä liikevaihdosta voi päätellä, että ohjelma ei ole vain suomeksi, mutta voin toki olla väärässäkin, milloin olisin myös äärimmäisen vaikuttunut myyntiorganisaatiosta.

Käyttäjän Anton kuva
Liittynyt: 8.8.2018, 12:22
Viestejä: 30

Asia selvä, selasin vähän pidempään läpi heidän sivuja niin tämä selkeni, onhan niillä asiakkaita jopa jenkeissä. 

Jos joku on vertaillut kilpailevien yritysten kanssa niin näitä on aina hauska lukea

Käyttäjän Accounting 101 kuva
Liittynyt: 28.7.2018, 11:36
Viestejä: 86

Läpi meni ja vielä lievällä ylimerkinnällä. Seuraava mielenkiintoinen virstanpylväs on eka pörssi tulostiedote.

Mainos: Aurejärvi Varainhoito
Yksilöllistä ja luotettavaa täyden valtakirjan varainhoitoa
Tutustu