Olet täällä

Tammiralli - 1.12.2019 12.39

Itse alustavasti suunnitellut seuraavia: Martela, Robit ja Enersense. Kaikki roskafirmoja, mutta potentiaalisia rallaajia. Nokia myös potentiaalinen.

Näytä koko viesti
Aallon Group - 26.11.2019 09.09

Heillä on tällä hetkellä kuusi eri kirjanpito softaa käytössä (kaikki yleisimmät) välissä on integraatiokerros,jonka päällä on asiakasportaali. Olen 99% varma, että hankituista yrityksistä on jokin näistä ohjelmistoista käytöstä.

Näytä koko viesti
Aallon Group - 26.11.2019 06.15

On hyvä huomata, että näillä yrityskaupoilla Aallon kerää itselleen sitä kriittistä massaa, jolla skaalaetuja saadaan. 

Oma tulkintani on, että taloushallintopalveluissa tilitoimisto on se, missä lisäarvo syntyy eikä talousohjelmistot. Tästä kielii myös kirjanpito-ohjelmien halvat hinnat. Pienyritykset eivätkä yrittäjät osaa itse tehdä kirjanpitoansa tai edes halua vaikka edullisia ohjelmia on tarjolla vaan he ovat  valmiita maksamaan preemiota tilitoimistoille, jotta he hoitavat nämä tylsät lakisääteiset tehtävät. 

Taloushallinto on ennenkaikkea palveluammatti ja asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia. Asiakaspoistumalla triggerinä on enemmin tyytymättömyys kuin hinta, joten on hienoa nähdä, että Aallon strategian keskipisteenä on työntekijöiden ja asiakkaiden tyytyväisyys. Kirjanpitopalveluissa, kun voi saada melko luokatonta palvelua. 

Usein puhutaan Talenomista ja automaatiosta, mutta myös Aallon Group rakentaa automaatiota ohjelmisto kerroksensa päälle, mistä olenkin jo kirjoittanut Jensin blogiin. 

Olen ollut mukana hieman isomassa kirjanpidon ulkoistushankkeessa, jossa otimme tarjouksia eri tilitoimistoilta. Talenom ei missään nimessä ollut halvin. He itsekin totesivat, että eivät kilpaile hinnalla vaan palvelun laadulla. (Accountor taisi olla halvin).

On myös hyvä muistaa, että Talenomissa on suuri teknologia riski, koska he ovat  investoineet kymmeniä miljoonia järjestelmäänsä ja heillä on tekki teami overhead kuluna tästä hamaan loppuun. Aallon voi taas huokeaan hintaan käyttää mitä vain ohjelmaa tai siirtyä käyttämään yhtä ohjelmaa, jos jokin ylivertainen kirjanpito-ohjelma nousisi lähitulevaisuudessa. 

Omistan itse myös Heerosta, mutta olen analysoinut, että kilpailu on huomattavasti kovempaa kirjanpito-ohjelmistoissa kuin tilitoimistojen välillä johtuen pitkistä asiakassuhteista ja siitä, että toisessa myydään softaa ja toisessa taas palvelua.

Summasummarum olen varma, että asiakkaat ovat  valmiina myös tulevaisuudessa maksamaan hyvästä palvelusta, joten olen levollisin mielin Aallon Groupin kelkassa, missä keskitytään asiakastyytyväisyyteen ja automatisoidaan rutiinitöitä ja kasvetaan myös yrityskauppojen avulla, jotta skaalaedut kasvavat nopeammin.

Näytä koko viesti
Aallon Group - 25.11.2019 07.47

https://aallongroup.fi/2019/11/aallon-group-oyj-hankkii-tilitoimisto-avion-oyn-liiketoiminnan/

 

Aallon Group teki taas nami hintaan yrityskaupan. EV/EBIT noin 4. Näitä, kun taotaan ensi vuonna kaksi kauppaa kvartaaliin orgaanisen kasvun kera, kirsikkana kakun päällä lievä liiketoiminnan skaalautuminen on tällöin tuotto-odotus ensi vuodelle erittäin messevä.

Näytä koko viesti
Optomed - 23.11.2019 11.44

Ihan  kiinnostava, mutta  kasvaa liian hitaasti.

Näytä koko viesti
Privanet - 23.11.2019 10.27

Hyvä, että joku näitä mätäpaiseita nostaa tikunnokkaan, muuten koko ala kärsii.

Näytä koko viesti
Kamux - 19.11.2019 08.26

Mielestäni rakentava kritiikki on aina tervetullutta, koska se luo rakentavaa keskustelua.

Vielä sen verran noista uusista autoista, että ei se ihan suoraviivaista ole, koska viime vuonna myös käytettyjen autojen myynti dippasi samalla kuin uusien. Nyt myös käytettyjen autojen kauppa on noussut uusien mukana. Tähän vaikuttaa paljon myös siis ulkoisetkin tekijät, kuten ihmisten luottamus talouteen tai onko jotain poliittista hömppää sotkemassa markkinaa. Tähän peilaten Q4 pitäisi olla myös erittäin hyvä, kun vertailukausi oli heikko WLTP sekoilujen takia. Käytettyjen autojen markkina tarvitsee kuitenkin uusia autoja, jotta markkina pysyy terveenä. Kierto voi siis jopa hetkellisesti kiihtyä, koska autoihin käytettävissä oleva rahan määrä ei ole vakio. 

Ensi vuonna olemme sitten viisaampia Kamuxin suhteen ja kumpi olikaan oikeassa.

Näytä koko viesti
Kamux - 18.11.2019 08.41

http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/henkiloautokanta_kayttovoimittain

Tästä tilastosta saanee jotain osviittaa.

Edit: lisätty linkki vielä ensirekisteröinteihin http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kayttovoimat

 

On myös hyvä huomioida, että kamux myymien autojen keskihinta on vuonna 2019 on ollut n. 11,8teur, joten kalliit hybridit eivät ole sitä heidän ydinbisnestään (Tai kilpaile näistä asiakkaista). Yleensä, kun ihmiset ostavat uuden tulee heiltä vaihdossa käytetty. Näitä Kamux voi sitten ostaa merkkiliikkeiltä halvalla, jos esim mersulle viedään hybridiin vaihdossa vaikka Audi niin Mersu ei sitä kauppaa, vaan myy nopeasti Kamuxin kaltaisille jobbareille huokeaan hintaan (Mielikuvitteellinen esimerkki). Olet siinä oikeassa, että voi hieman kasvua hidastaa, jos kalleimmat tuontiautot eivät enää kelpaa syystä tahi toisesta. 

Henkilökohtainen tulkintani on, että ne jotka ostaa käytettyjä bensa V8 eivät välttämättä ole ensimmäisenä ostamassa uutta hybridiä vaikka näitä saisi hyvään hintaan. (Puhdas mielipide).

Pidän siis näitä uusia kalliita iso moottoria hybridejä myrskynä vesilasissa Kamuxin kohdalla.

Näytä koko viesti
Kamux - 16.11.2019 11.49
Aki Pyysing kirjoitti:

Mie myin loput Kamuxit @7,38. Kiitosta vaan Jens & Mikko!

Kysyin hyvin autosivistyneeltä kaveriltani täsmennyksen siihen mikä se Kamuxin "väliaikainen" kilpailuetu on.

Suomessa puuttuu uusien autojen maahantuojilta monista merkeistä bensakoneet eli isopäästöiset eli oikeiden miesten autot kokonaan tai ne ovat ainakin hintakilpailukyvyttömiä. Tähän on päästy siis verotuspäätöksillä. Näin uusien autojen myynti onkin sitten dropannut pahasti ja tämä kysyntä on kohdistunut vaihtoautoihin. Kamux pystyy tämän Suomen ekstrakysynnän takia ostamaan Saksassa ja Ruotsissa autoa sisään tavanomaista eazymmin, kun on markkina mihin dumpata kotterot. Eli Suomen markkinatilanne tukee kaikkia kolmea maata.

Tämä tilanne muuttuu, kun autotehtaat julkistavat lisää hybridejä. Mutta tänä vuonna ei vielä muutu mikään, joten Q4 pitäisi olla vielä hyvä. Miun eliniänodote on niin matala, että sinne asti en jaksa odotella. 

Ymmärtääkseni Kamuxin Suomen liikevaihdosta noin 5% on suuripäästöisiä tuontiautoja. Ei siis merkittävä riski bisnekselle. Hybrideista sen verran, että Kamuxillehan on aivan sama minkälaisia käytettyjä autoja he myyjät. Varasto kiertää niin nopeasti (40pv), että tälläiset autokannan fundamentti muutokset eivät pääse vaikuttamaan, koska ne tapahtuvat paljon hitaammin kuin, mitä koko varasto kiertää.

Näytä koko viesti
Kamux - 10.11.2019 08.51

Hyvää pohdintaa Mikolta taas. Kamuxin "kilpailuedut" kasvaa koko ajan, kun volyymit kasvavat. Eli voivat alentaa hintojaan jatkuvasti, mikäli se on tarpeen.

Olen myös pohtinut, että käytettyjen autojen kaupassa ei ole hankala pärjätä, koska suurimman osan kilpailijoiden palvelu on aivan luokatonta (Melkoinen yksinkertaistus, mutta karkeasti totta). Ei siis tarvitse itse toimia täydellisesti, jos muut ovat surkeita. Kamux nyt monistaa hyvin yksinkertaista konseptia, missä palvelu on huomioitu, mikä historiallisesti aina ollut se akileenkantapää autokaupalle, mistä varmasti suurin osa ihmisten negaatioista toimialaa kohtaan johtuu.

Lisäksi halvat hinnat takaavat sen, että vaihto-omaisuus kiertää ja tulosta syntyy. Tällä toimialalla kannattavuus määräytyy kuitenkin hyvin yksinkertaisesti: Bruttokate kertaa varaston kiertoaika.

 

 

Näytä koko viesti