Olet täällä

Mikael Hakim

Mikael Hakim

  • Liittynyt 20.10.2018
  • 6 viestiä
  • 0 aloitettua ketjua

Viimeisimmät viestit

Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 16.2.2019 9.53

Staden kirjoitti:

Ei mitään! Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jostain syystä pyöräilyyn suhtaudutaan havaintojeni perusteella Suomessa vahvan ideologisesti ja polarisoituneesti. Ilmeisesti sillä on varsinaista merkitystään suurempi symboliarvo tms.

Oma kompetenssi ei riitä arvioimaan lukuja kriittisesti, ja on varmasti totta että lopputulos riippuu jossain määrin tutkijoiden tulokulmasta. Asiasta varsinaisesti tietämättä luulisin kuitenkin että ainakin aikasäästöjen osalta olisi olemassa jotain suht standardilaskukaavoja, joita käytetään muitakin liikenneinvestointeja arvioitaessa. Säästetty minuutti on säästetty minuutti kulkuvälineestä riippumatta. Tietysti vielä täytyy saada käyttäjien määrä ja todellinen säästyvä aika kohdilleen, mutta luulisi että pääsevät ainakin sinne päin.

Tätä 523 miljoonan euron säästöä on mahdoton arvioida näkemättä taustalla olevaa nykyarvomallia. Paperissa luki, että laskelma perustuu tiettyihin oletuksiin 40 vuoden periodilla ja 5 % diskonttokorolla. Tein itselleni hyvin karkean excelin, jossa yritin hahmottaa asiaa, ja päädyin toteamaan, että yhden prosenttiyksikön muutoksella säästyneissä matkatunneissa voidaan heilauttaa nykyarvoa usealla kymmenellä miljoonalla.

En tiedä, onko malli omani tapaan melko yksinkertainen, vai onko tuohon oletettu kaiken maailman kerrannaisvaikutuksia eli esimerkiksi aikasäästöjä liikenneruuhkien vähenemisestä, joilla saadaan omiin tarkoitusperiin mukavasti sopeutuvia muuttujia vielä lisää. Joka tapauksessa väittäisin, että säästöjen määräksi voisi perustella yhtä hyvin nolla kuin kaksi miljardia euroa, koska itse Nostradamus ei pysty sanomaan edes ladon seinän tarkkuudella, onko investoinnin vaikutus vaikkapa keskimääräisen pyöräilymatkan lyhenemiseen tai keskinopeuteen 1 vai 3 prosenttia.

Urani alkuvaiheessa liike-elämässä kalliisti laskutettuja ennusteita tehneenä ja nähneenä olen aika kyyninen kaikkea ennustamista kohtaan. Tuollaisen mallin laatiminen sisältää aikamoisen määrän "laita siihen vaikka 3 % kun se kuulostaa hyvältä"-tyyppisiä oletuksia. En usko, että tämän tutkimuksen toteuttaneessa konsulttifirmassa on sen kummempia ihmisiä kuin missään muuallakaan ja veikkaisin, että taustoiltaan viiden yhtä pätevän tiimin tuottamat laskelmat päätyisivät viiteen aivan erinäköiseen tulokseen. Tuskinpa tämänkään mallin ensimmäinen versio on juuri tuohon 523 miljoonan aikasäästöön päätynyt, vaan se on hyvään haarukkaan osuva kivankuuloinen luku, johon malli saadaan helposti sopimaan muutamia ruuveja vääntämällä.

Eli lyhyesti boldattuun: en valitettavasti usko, että oikeasti päästään sinne päin, tai edes lähimain. Toki tuo voi yhtä hyvin olla oikein mainio arvio. Valitettavasti 40 vuoden aikana kumuloituvat miljoonasta asiasta riippuvat melko abstraktit säästöt ovat täysin oman käsityskykyni ulkopuolella. Minä olen toki lähtökohtaisesti kaiken kevyen liikenteen sujuvoittamisen kannalla, vaikka liikennesäännöistä piittaamattomat ja muiden turvallisuuden vaarantavat trikoopellet aina vähän kiehuttaa.

Ostin/Myin tänään - 11.2.2019 17.16

Kerrankin tuli oltua hereillä ja ostettua ajoissa perjantaina EA:n osaketta hintaan $92,50, kun se oli ensin noussut lähemmäs 10 % Apex Legendsin lupaavien ensiarvosteluiden ja käyttäjämäärien ansiosta. Perjantaina hinta nousi vielä 6 % lisää ja tänään tuli (jenkki)aamusta 9 % pyrähdys, jonka jälkeen kotiutin voitot hintaan $106,00. 

En hirveän hyvin tunne pelialan logiikkaa, mutta markkina-arvon nousu noin 30 %:lla eli 8 miljardilla dollarilla pelkästään hyvin käyntiin lähteneen ilmaispelin siivittämänä ei kuulosta kovin kestävältä. Tuntuu kuitenkin olevan alalle ominaista, että jengi innostuu ihan suhteettoman paljon uuden pelin hyvistä käyttäjä-/myyntiluvuista.

Stockmann - 6.2.2019 22.27

Pitäisin myös mahdollisena, että viikonloppuna joltain on lipsahtanut positiivinen tiedonmurunen, joka keskiviikkoon mennessä on ehtinyt kiertää niin kauas alkuperäisestä lähteestä, että jotkut ovat sen uskaltaneet hyödyntää. En ihmettelisi, jos lähipäivinä kuultaisiin hyviä uutisia. No, ehkä nyt ei todennäköisesti näin, mutta ei olisi myöskään ensimmäinen kerta.

Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset - 5.2.2019 21.42

Aki Pyysing kirjoitti:

Ei tosiaankaan ole selvää. Taksit ja kyydit ovat lisääntyneet ja hinnat laskeneet hieman. Joten enemmän ihmisiä ajaa vapaaehtoisesti taksilla ja taksia = hyvinvointi on lisääntynyt. On trumpilainen lähestymistapa asiaa, että jos uudistuksessa on voittajia, joten pitää olla myös häviäjiä. Toki häviäjiä olivat kiistatta vanhat lisenssitaksit. Lisäksi häviäjiin kuuluvat applikaationasennus- ja lukutaidottomat kuluttajat, jotka ovat hyvin hintasensitiivisiä, eikä tarjonnan lisääntyminen meinaa mitään. Tosin perutaan uudistus ja sitten nyt tyytymättömät valittavat, kun pikkujoulujen jälkeen taas ei saa takseja.

Meillä on selvästi eri kokemukset hintatason kehittymisestä, joten ei tästä sen enempää. Oli minulta huonosti muotoiltu, että kyseessä olisi nollasummapeli. En ole itse sen kummemmin uudistuksen puolesta tai vastaan, kun ei tuo omaan käyttäytymiseeni juuri ole vaikuttanut ja hinnoissa kymppi sinne tänne katoaa marginaaleihin.

Aki Pyysing kirjoitti:
Suosittelen muuten aplikaatioden, edes yhden, asentamista ja käyttämistä. Hinnan saa tietää ihan etukäteen.

Taksi Helsingin mainio app ollut käytössä jo toista vuotta. Appilla esimerkiksi ennakkoon huomisaamuksi lentokentälle tilattu taksi on kympin kalliimpi kuin vuosi sitten. En tiedä, onko ennakkotilauksen hinta muuttunut. Mutta kuten totesin, en ole tehnyt hintavertailua ja maksan ylihintaa, mikäli Taksi Helsinki on olennaisesti kilpailijoitaan kalliimpi.

Aki Pyysing kirjoitti:
Eikä ne yökuskit ole vuosikausiin mihinkään osanneet. 90-luvulla osasivat kyllä.

Meikäläisellä ollut sitten hyvä tuuri kuskien kanssa, kun hyvin harvoin ennen viime syksyä on ollut mitään ongelmia löytää keskustan osoitteisiin.

Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset - 5.2.2019 20.14

Näin Helsingin keskustassa asuvana on tietysti mukava todeta kuuluvansa taksilain uudistuksessa jossain määrin voittaneisiin, mutta vähänkin laajemmin tarkasteltuna lienee selvää, että keskimääräinen kuluttaja hävisi. Vastapuolelta löytyy sitten tietysti voittaja, joten riippuu katsantokannasta, onko uudistus hyvä vai huono asia.

Oman kokemukseni perusteella kävelyetäisyyttä pidemmillä matkoilla hinnat ovat nousseet kaksinumeroisen prosenttimäärän, ja vastaavasti palvelutaso on laskenut. Vastaan on tullut kuskeja, jotka joutuvat näpyttämään navigaattoria ja kysymään kirjoitusasua esimerkiksi niinkin hankalasta kohteesta kuin Runeberginkatu. Tämä ongelma voi korjaantua ajan mittaan, kun ratin ääreen istuneet uudet kuskit toivottavasti myös oppivat jotain kilometrien karttuessa. Melko vähän on tullut viimeisen puolen vuoden aikana taksia käytettyä pahimpiin ruuhka- tai sesonkiaikoihin, joten tarjonnassa en ole havainnut merkittävää muutosta aiempaan, mutta sen suhteen olen kuullut positiivista signaalia.

Luulin alkuun voittaneeni reippaamminkin, kun lentokentältä pääsi kotiin kiinteään 40 euron hintaan (aiemmin melko tasan 50 €), mutta nyttemmin hymy on hyytynyt, kun matka lentokentälle kustantaa pyöreästi 60 euroa (aiemmin se samainen 50 €). Baarista pääsee himaan pari euroa edullisemmin kuin ennen, mutta harmillisen vähän on tullut tuotakaan etua viime aikoina käytettyä. Se mainittakoon disclaimerinä, etten ole tehnyt vertailua eri taksiyhtiöiden välillä eli saatan autuaana maksaa ylihintaa.

Kampin metroaseman taksitolpalla olen havainnut tilanteita, joissa asiakkaat eivät tyydy jonon ensimmäiseen vaan kyselevät hintoja viideltä peräkkäin olevalta autolta. Ei siinä muuten mitään, mutta tuntuu olevan vähän hankalaa lähteä keskeltä jonoa, kun autot ovat alle metrin etäisyydellä toisistaan, oikealle ei pääse ja vasemmalla on 15-senttinen kynnys. Varmaan tuon halutessaan ylittää, mutta hieman tosiaan näyttää hankalalta kääntymistilan ollessa mitä on.

LeadDesk - 4.2.2019 14.19

Minulla aika samankaltaisia mietteitä kuin Daytraderillä.

Mielestäni suurin ongelma on, että näin pieni SaaS-yhtiö tekee noinkin hyvää tulosta. Tämä siis olettaen, että tuote on kunnossa ja pärjää vertailussa kilpailijoihin. Pienen SaaS-mallilla toimivan yhtiön pitäisi tässä vaiheessa vetää rohkeasti tappiolla luukuttamalla myyntiä suurella organisaatiolla. Esimerkkiä voi katsoa vaikka lukuisista jenkkiyhtiöistä.

Tässä mallissa on tietysti se ongelma, että - kuten täälläkin on nähtävissä - suomalaiset sijoittajat eivät ole valmiita maksamaan yhtiöstä 5x liikevaihtoa, koska eivät ymmärrä SaaS-bisneksen lainalaisuuksia vaan katsovat edellisen vuoden käyttökatetta tai pahimmassa tapauksessa nettotulosta. Suomessa sijoittajien yleinen ajatusmaailma on, että P/E <10 on halpa ja P/E >20 kallis ja sillä sipuli.

En kuitenkaan tunne tuotetta ja uskon, että käyttökate on viritetty yläkanttiin listautumista silmällä pitäen. Jos myyntipanostuksia uskalletaan listautumisen jälkeen lisätä, niin jostain tulosjulkistuksen dipistä saatan hyvinkin ostaa yhtiötä.