Olet täällä

LeadDesk - 8.2.2019 12.46
Keskittäjä-Keijo kirjoitti:

Ylipäätään koko perusviesti "high-volume" toimijoille (en muista sanatarkasti) suunnatusta palvelusta on melko hauska, jos suurin asiakkuus on alle 200k€/vuodessa

 

LeadDeskin asiakaskohderyhmä ei ole suuryritykset vaan pk-yritykset.

Tuote soveltuu suurivolyymiseen toimintaan, millä tarkoitetaan suurta kontaktitiheyttä per pulpetti. Esimerkkinä vaikkapa joku nenäpäiväkeräyksen tyyppinen tapahtuma, jossa ohjelman aikana parille kymmenelle lahjoitusten vastaanottohenkilölle saattaa tulvia 100 puhelua  minuutissa. Ohjelmisto soveltuu tällaiseen nopeaan kontaktointiin loistavasti. Myös ohjelmasta ulos saatava kontaktointiin liittyvä tilastoanalytiikka pitäisi olla hyvin käyttökelpoista ja varsin hyödyllistä sitä käyttävälle yritykselle.

Tulkitsen asian niin, että tämä lienee tehty hyvin tehokkaaksi ja virtaviivaiseksi käyttää (no hassle, no nonsense) ja siksi se sopii tietyntyyppisille pk-toimijoille hyvin.

Morgan Stanley, Apple tai Coca Cola ei siis tällä ohjelmalla tee mitään. VeriSure, Lippupiste, Taksikeskus ja Lähitapiola sen sijaan voivat hyvinkin tehdä.

 

Okei, mä selvästi tulkitsin tuon palvelun ytimen määrittelyn hieman väärin, kiitos tarkennuksesta. Tuo alkuperäinen kommenttini liittyi siihen, että sekä show että Inderesin analyysi liidattiin kokonaismarkkinan kautta, ja mun mielestä kaikki siitä johdettu argumentaatio yrityksen/osakkeen potentiaalista on harhaanjohtavaa (huolimatta mun väärästä tulkinnasta).

Analytiikkapuoli ehdottomasti voisi olla kilpailuetu tässä vertikaalissa, itse osakkeen suhteen mun merkitsemishaluja ei nosta että tästä puolesta kuulen ekan kerran Sijoitustiedossa. 

Verisure, Lippupiste Taksikeskus ja Lähitapiola on kyllä hyvä ja Euroopan tasolla iso asiakassegmentti...mutta silti 1300€/kk on keskimääräisenä laskutuksena mun mielestä ongelma.

Mielenkiintoinen case.

Näytä koko viesti
Opiskelijan sijoitusmonoblogi - 6.2.2019 02.30

Olinkin tulossa kysymään, että mikä ajaa tänään - kiitos vastauksesta!

Rovion lisääminen ollut listalla jonkin aikaa mutta toiveissa oli että olisi pysynyt samoilla tasoilla vielä hetken aikaa. Tulkitsenko rivien välistä, että sun arvio että osarissa tulee lisää hyviä uutisia?

Ei liity suoranaisesti Rovioon, mutta kun tunnet alan ilmeisen hyvin, niin osaatko suositella mitä (verkko)medioita, blogeja tai muita tietolähteitä kannattaa seurata jos haluaisi perehtyä pelialaan syvemmin yleisellä ja trendien tasolla, sekä erityisesti sijoittajan näkökulmasta?

Näytä koko viesti
LeadDesk - 6.2.2019 12.43

Inderesin raportin ja roadshown tutustuneena kansainväliset näytöt ei vakuuta.

Globaalin pilvipohjaisen markkinan koon ja kasvun korostaminen: LeadDesk ei toimi globaalilla markkinalla, ja tuosta kokonaismarkkinasta suuri osa, eli isot toimijat eivät ole totetuneen myynnin (keskiasiakkuus) perusteella realistista kohderyhmää ainakaan lyhyellä aikavälillä. Esitetyillä kasvuluvuilla muuten koko perinteinen toimiala olisi siirtynyt pilveen viidessä vuodessa. Tietysti irrelevantti markkinan koon hehkuttaminen on ehkä klassisinta bullshittia.

Ylipäätään koko perusviesti "high-volume" toimijoille (en muista sanatarkasti) suunnatusta palvelusta on melko hauska, jos suurin asiakkuus on alle 200k€/vuodessa ja keskimääräinen n. 15k€. Minuutin Googlauksella selviää, että yksin Iso-Britanniassa on yli 40 +1000 agentin centeria.

Vahva track record kansainvälisillä markkinoilla myynnistä:

4M kansainvälisellä myynnillä 2018 olettaen samankokoinen keskiasiakkuus 4M/12/1300 = 256 asiakasta.
Saksa Ruotsi Norja markkinoilla on toimittu kolme vuotta, Hollanti ja Tanska 1-2.
Yrityksen edustajien mainitsemalla 10% churnilla voidaan laskea että asiakkuuksia olisi hankittu noin sata vuodessa.
Viideltä markkinalta, noin 20 hengen myyntiorganisaatiolla.
Inderesin raportin ja roadshow:n numeroilla laskettu, toivottavasti laskin väärin koska nuo numerot ovat pelottavia. Tai naurettavia.
Samalla oletuksella jatkaen noin 5-10% asiakastapaamisista johtaisi kauppaan.

Yritysostoista puhuttiin paljon, mutta sanottiin vähän.
Asiakkuuksien oston osalta maallikkona en ymmärrä, mitä oltaisiin ostamassa?
Suuria toimijoita tuolla rahoituksella ei hankita, ja SMB-toimijoilla ei ole liiketoiminnan kokoluokassa merkitystä (eikä LeadDeskilla ole osaamista centereiden operoimisesta kuitenkaan).
Osa-omistajuus järjestelyt myös osakkeita käyttäen? Kuulostaa haasteelliselta lähtökohdalta luoda kaikkien osapuolten kannalta toimiva ja kannattava järjestely.

Muutenkin kokonaisuudesta jäi ihmeellinen mahdollisten mahdollisuuksien esittelyn maku jos viitsisi kaikki muistiinpanot tähän puhtaaksikirjoittaa.

Inderesin kasvu- ja kannattavuusarvioihin en ota kantaa tai siihen onko osake niiden perusteella hyvä sijoitus, mutta itselleni liian monta yhtälöä joita en ymmärrä.

Tai sen verran otan kantaa, että 20% pitäisi olla helposti tehtävissä mutta se on SaaS:lle tuollaista suuruusluokkaa pidetään yleisesti ottaen huonona suorituksena.

Näytä koko viesti