22
forum
|

G-Gekko

+1
Liittynyt:
27.7.2015
Viestejä:
7

Volkswagen narahti jenkeissä päästötesteissä huijauksesta (http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-21/volkswagen-drops-15-a…) ja konsernin osake putosi suunnilleen potentiaalisen maksimisakon 18bn$ verran (mellevä 37,5k$ per auto).

Osakkeen hinta on puolittunut vuoden huipuista 262,45 eiliseen päätöskurssiin 132,20. Itse ostin eilen osakkeen sukeltaessa keskihintaan 129,28 ja nyt on hyvä aika miettiä mitä tällä tekisi :)

Riskipuolella on ainakin jenkkien sakko, kyseisten autojen korjauskulut (maailmanlaajuisesti?), oikeudenkäynnit muualla maailmassa ja myynnin putoaminen imagosyistä. Toisaalta oman näkemykseni mukaan kuluttajat ovat aika nopeasti unohtaneet autovalmistajien mokailuja. Positiivista myös on, että VW:n portfoliosta löytyy jutussa mainittujen VW:n ja Audin lisäksi mm. Skodaa, Seatia, jne.

P/E 6.2 on aika mukava firmalle, joka teki viime vuonna ennätysmyynnin ja 14.8bn€ tuloksen (ennen veroja).

 

0
0
22.9.2015 - 13:39 #5254

JL

+26
Liittynyt:
5.8.2014
Viestejä:
101

Ja syöksy vaan jatkuu, tällä hetkellä osakettaa saa hintaan 106,xx €. Tällä kursilla P/E jo alle kutosen.

Mieli kyllä tekisi tarttua tähän putoavaan puukkoon...

0
0
22.9.2015 - 13:47 #5255

G-Gekko

OP
+1
Liittynyt:
27.7.2015
Viestejä:
7

Pähkäilen itse tässä myös pitäisikö ostaa lisää niin saisi keskihintaa laskettua...

0
0
22.9.2015 - 17:06 #5263

bullero

Liittynyt:
11.6.2015
Viestejä:
47

joo täällä tuli sipaistua salkkuun @ 129.7 :) tuli kyllä ihan puun takaa aamuinen lasku, illalla näytti vielä siltä että nousupäivä tiedossa

IMO aika overrated reaktio markkinoilla, joo hei päästökusetus jne. on aika epärehellistä touhua ja etenkin kun sillä vältelty veroja

kuitenkin komppaan jonkun netti-anomuumin kommenttia mm. Toyotan jarruongelmista USA:ssa, ihmishenki > raha ja mitähän Toyota tuosta sai vaikka joutui kutsumaan satoja tuhansia autoja korjattavaks? 1.75m autoa tsekattiin ja 1.2 miljardia maksettiin sakkoja. Nyt ollaan vähän viherhippejä kusetettu ja 6.5-18 miljardin sakot. Plus Euroopan ja Aasian sakot.

tässä kuitenkin haetaan päätä vadille niin voipi olla että Volkkarin käy huonosti. Johto ainakin vaihtuu, mutta pysyykö yhtiö hengissä? Oma veikkaus että japsit poimivat tämän haltuun, worst case siis. 

tulipahan poltettua näpit, vero-optimoinniksikin sitä kutsutaan :)

0
0
23.9.2015 - 01:12 #5269

Seniili Seiska

+12
Liittynyt:
9.3.2015
Viestejä:
51

Tekisi kyllä mieli tarttua, mutta niin saatanan huonoja kokemuksia puukoista, lähes järjestäen.  Nämä ovat niin hämäriä keissejä, että ihan mahoton sanoa mikä siellä taas kytee. Mjaa-a, jos ihan pienen pikkuvivun sittenkin...

0
0
23.9.2015 - 09:17 #5273

Sad But True

+7
Liittynyt:
1.7.2014
Viestejä:
34
bullero kirjoitti:

kuitenkin komppaan jonkun netti-anomuumin kommenttia mm. Toyotan jarruongelmista USA:ssa, ihmishenki > raha ja mitähän Toyota tuosta sai vaikka joutui kutsumaan satoja tuhansia autoja korjattavaks? 1.75m autoa tsekattiin ja 1.2 miljardia maksettiin sakkoja. Nyt ollaan vähän viherhippejä kusetettu ja 6.5-18 miljardin sakot. Plus Euroopan ja Aasian sakot.

Juristit Jenkeissä voivat Case-VW:ssä juurikin vedota menetettyihin ihmishenkiin. Toyotan ongelmien takia kuoli muutama, Volkkarin voidaan arvioida tappaneen tuhansia. Samanlaisia lööppejähän tulee aina Venäjän metsäpaloista, joiden pienhiukkaset tappavat satoja Suomessa, olkoonkin kyse ihmisistä, jotka muutenkin poistuisivat pian. Nyt päästöt jopa 40-kertaiset, taustalla tahallinen kusetus. Tässä voi huippukorvausten lisäksi olla tiedossa pitkä maahantuontikielto, jota jenkkien oma autoteollisuus tietysti lobbaa.

VW myönsi eilen softan olevan 11milj. autossa - Pystyykö näitä edes korjaamaan niin, ettei tehot laske valtavasti? Pelkästään Suomessa voidaan miettiä miten päästöihin nojautuva verotus, katsastukset, kulutus, luvatut tehot yms... perustuvat tällä hetkellä väärään dataan.

0
0
23.9.2015 - 11:16 #5275

ernest

+3
Liittynyt:
14.2.2015
Viestejä:
11

Pysyisin juuri nyt kaukana autotehtaiden osakkeista. Vaikea kuvitella, että VW on ainoa autotehdas, millä on ollut vaikeuksia alittaa jenkkien tiukat hiukkaspäästöjen rajat. Vaikka en mikään moottorien asiantuntija olekaan, niin käsittääkseni suuri teho, pieni kulutus ja matalat hiukkaspäästöt on vaikea yhdistelmä.

0
0
23.9.2015 - 12:38 #5276

khufu

+239
Liittynyt:
26.2.2015
Viestejä:
192

Suomessahan autoverotus perustuu hiilidioksidipäästöihin, että siihen tuo ei kai vaikuta kun päästöhuijaus liittyi typpioksidipäästöihin yms. 

Ilmeisesti helpoin korjausvaihtoehto on softapäivityksellä tehdä tuosta päästömittaustilannetta varten suunnitellusta modista vakiotoimintamodi. Tehot laskee, sitä en tiedä kuinka paljon ja tuleeko muita ongelmia pidempiaikaisessa ajossa (lämpö, kulumat yms). Varsinaisten teknisten muutosten tekeminen on sitten hyvin kallista, joku lehti ennakoi että lähemmäs 10k€ per auto. 

Mutta onhan tässä kysymys firman kannalta katastrofista, jolla on suuria suoria sekä epäsuoria kustannuksia. Sakot jenkeissä on alkuvaiheessa esiinnostettu suora kustannus, saapa nähdä miten käy muuallapäin maailmaa. Takaisinkutsut ja korjaukset ovat toinen suora kustannus. Lisäksi tiedossa voi olla oikeusjuttuja ja vahingonkorvauksia asiakkaille, mikäli dieselvolkkareiden omistajien autoista joudutaan ottamaan osa tehoista softapäivityksellä pois.

Tämän lisäksi tulee epäsuoria kustannuksia lähinnä imagotappioiden yms myötä. Mielestäni tämä brändiarvo on automarkkinoilla aika iso asia, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että nykyään myydään saman konsernin sisällä melkolailla samoja tuotteita hyvinkin erilaisilla hinnoilla. Teknisesti myös eri yritysten valmistamat tuotteet ovat hyvin samankaltaisia, jolloin hinnoittelu perustuu voimakkaasti laatumielikuviin ja brändiarvoon. VW-konserni on jo aiemmin kärsinyt mm. erilaisista moottoreihin ja voimansiirtoon liittyvistä ongelmista, nämä rajattua määrää tuotteita koskeneet ongelmat eivät tosin ole tähän mennessä juuri myynnissä näkyneet.

Lopulta ainoa millä on merkitystä, on suhteuttaa edellä hahmotellut kokonaistappiot yrityksen kurssikehitykseen. Jos katsoin oikein, niin VW:n pörssiarvosta on tämän jupakan yhteydessä sulanut noin 32% ja 24 miljardia euroa. Jos oletetaan, että VW oli ennen tätä tapausta hinnoiteltu markkinoilla suunnilleen oikein, niin onko 24 miljardin euron hintalappu tälle skandaalille liian suuri vai pieni? Kuinka vakava juttu 11 miljoonaa viallista tuotetta on, paljonko tulee suoria kustannuksia per auto? Entä mikä hintalappu epäsuorille kustannuksille laitetaan?

Pystyn tällä hetkellä perustelemaan itselleni helposti 24 miljardia euroa suuremman tai pienemmän hintalapun, joten vaikea ottaa tähän selvää kantaa.

0
0
23.9.2015 - 14:04 #5279

Velho

+1412
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
544

Autoihmisenä oli pakko ottaa tästä kiinni @108,90. Täysin mutulla meni, mutta mun on vaan vaikea sisäistää sitä että maailman suurimman autovalmistajan arvo lähes puolittuisi jonkun moottoriohjelmointikikkailun vuoksi.

0
0
26.9.2015 - 19:34 #5312

PelleSnuslos

+90
Liittynyt:
25.9.2015
Viestejä:
145

Täs on hyvä muistaa että Volkswagenin tulos on osaltaan perustunut tohon kusetukseen. Eli kun sitä ei voi jatkossa tehdä niin tuloksesta sulaa osa. Ois hyvä jos osais laskea et kuinka paljon hyötyä siitä on saatu, sen voi sit tiputtaa suoraan pois tulevista tulos arvioista. Eli se P/E ei oo ihan sitä miltä se näyttää. Ja sen lisäks sit brandin arvon lasku ja kaikki korvaukset ja muut kulut.

0
0
28.9.2015 - 16:27 #5332

Velho

+1412
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
544

Oman ostoni jälkeen kurssi kävi jo yli 120:n, mutta uutiset asiasta elävät ja ja nyt mennään satkun paikkeilla. Tämä on ihan ok: oman spekulatiivisen ostoni tein sillä ajatuksella että kyse on ylireagoinnista ja osake toipuu, mutta se vie aikaa. Ainakin noin vuoden päivät olen valmistautunut holdaamaan ellei jotain aivan ihmeellistä tapahdu.

Käsittääkseni VW:n moottoriteknologia ei mitenkään olennaisesti eroa kilpailjoistaan, ainakaan siten että kilpailijat olisivat etevämpiä. Pikemminkin VW on ollut moderneissa diesel-moottoreissa edelläkävijä. Jos VW ei selviä NOx-päästöistä, epäilen että ei selviä moni muukaan ja lopulta viranomaisetkin joutuvat taipumaan jonkunlaiseen kompromissiin.

 

0
0
28.9.2015 - 16:44 #5334

wunderbra

+66
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
130

Eikös tässä aika yleisesti veikkailla koko dieselille loppua? Ainakin Economistissa näin arvelivat ja tähän suuntaan on ollut hinkua aiemminkin.

0
0
28.9.2015 - 19:39 #5336

Valpuri

+9
Liittynyt:
25.11.2014
Viestejä:
78

10 vuoden päästä polttomottoriautoja ei valmisteta enää. (ehkä jotain spesiaalimalleja, mutta niiden osuus on jotain desimaaleja)

0
0
28.9.2015 - 20:54 #5338

Kari

+1
Liittynyt:
5.8.2014
Viestejä:
23

Sähköautoille ei ainakaan toistaiseksi tehdä päästömittauksia. Olen ainakin 20 vuotta lukenut autotehtaiden sun muiden höpinöitä sähköautoista. Uskomatonta että Teslan pari kaveria on saanut alle kymmennessä vuodessa aikaan enemmän kuin kaikki autotehtaat yhteensä enemmän kuin samassa ajassa.

0
0
4.11.2015 - 12:33 #5718

Velho

+1412
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
544

Myin @100,40 eli tästä vajaa 10% kura. Syy myyntiin oli tämänpäiväinen VW:n uutinen manipuloinnin laajenemisesta bensiinimoottoreihin. Tätä en ollut ennakoinut. Kun ostin, lähtökohtana oli että kyse on vanhoista diesel-malleista, eikä kyseistä teknologiaa enää myydä joten huijaus on historiaa. Tarkoitus oli holdata osaketta tarvittaessa pidempäänkin, kunnes korjaukset ja korvaukset on tehty ja maksettu, ja asia unohdettu. Nyt VW ilmoitti että myös bensiinimallien päästömittauksissa on huijattu, ja jollakin ihmeen konstilla tälle on arvioitu 2 miljardin hintalappu. Tässä vaiheessa päätin irrottaa, koska nyt ei ole tietoa siitä onko huijauksessa kyse jostain keinosta, jota käytetään nykytuotantomalleissakin, enkä usko että kyse voisi olla vain joistakin sadoista tuhansista autoista. VW:n kannalta skandaalin todellisena riskinä pidän sitä, että myynti voidaan pysäyttää. Vanhojen autojen korjaamiseen ja korvausten maksamiseen on kyllä kassassa rahaa, kyse on vain hintalapun suuruudesta. Kassavirran loppuminen olisi todellinen ongelma.  

En kadu alkuperäistä ostostani, mutta vastaavissa tapauksissa pitää jatkossa paremmin huomioida riski siitä että kaikki paska ei ole kerralla tiedossa.

0
0
9.3.2016 - 19:21 #7554

SaIkunhoitaja

+8
Liittynyt:
30.12.2015
Viestejä:
33
Valpuri kirjoitti:

10 vuoden päästä polttomottoriautoja ei valmisteta enää. (ehkä jotain spesiaalimalleja, mutta niiden osuus on jotain desimaaleja)

Tähän liittyen olen silmäillyt Toyota Motor Corporationia NYSEstä. P/e 8-9 ja Toyotalla maailman suurin ja luotettavin näyttö sähkön käytöstä voimanlähteenä (hybridit). Onko jollain näkemystä auto-alan osakkeista ja erityisesti Toyotasta? Sorry OT., jos jollain tietoa Toyotasta perustakoon uuden ketjun.

0
0
9.3.2016 - 19:52 #7555

mb

+16
Liittynyt:
4.3.2016
Viestejä:
60
Valpuri kirjoitti:

10 vuoden päästä polttomottoriautoja ei valmisteta enää. (ehkä jotain spesiaalimalleja, mutta niiden osuus on jotain desimaaleja)

Joo! 10 vuoden päästä kaikki maailman tiet ovat täynnä latauspisteitä ja näin Afrikkaankin ollaan viimein saatu kaikkialle sähköt! Eiku. 

10 vuoden päästä polttomoottoriautoja valmistetaan 218 % siitä määrästä, mitä tänä vuonna. Se on hyvä arvaus.

0
0
9.3.2016 - 20:17 #7556

hauturi

+3084
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2263
mb kirjoitti:

10 vuoden päästä polttomoottoriautoja valmistetaan 218 % siitä määrästä, mitä tänä vuonna. Se on hyvä arvaus.

Se voi olla hyvä arvaus, mutta varmaan joskus 1900-luvun alussa joku esitti samanlaisen arvauksen hevoskärryistä. Ja arvausta tukevat faktat olivat varmasti aivan yhtä vahvat.

0
0
9.3.2016 - 20:27 #7557

mb

+16
Liittynyt:
4.3.2016
Viestejä:
60
hauturi kirjoitti:

 

mb wrote:

 

10 vuoden päästä polttomoottoriautoja valmistetaan 218 % siitä määrästä, mitä tänä vuonna. Se on hyvä arvaus.

 

Se voi olla hyvä arvaus, mutta varmaan joskus 1900-luvun alussa joku esitti samanlaisen arvauksen hevoskärryistä. Ja arvausta tukevat faktat olivat varmasti aivan yhtä vahvat.

Autot yleistyivät maasta riippuen 40-70 vuotta mainitsemaasi ajankohtaa myöhemmin.

0
0
9.3.2016 - 22:00 #7558

SaIkunhoitaja

+8
Liittynyt:
30.12.2015
Viestejä:
33

Joo eipä itelläkään oo uskoa tuohon 10v päästä kaikki sähköisiä vaan kehitys on hitaampaa. Suuntausta lähinnä hain, että sähköönpäin mennään (vedyn kautta tai töpselistä). Siirtymä tulee pikkuhiljaa ja hybridit lisääntyy ja kohta sitten phev valtaa alaa ja näiden avulla luodaan pikkuhiljaa infraa myös täyssähköautoja silmälläpitäen. Ainoa automerkki, jolla tästä on oikeasti pitkänlinjan osaamista on Toyota. Tietty joku voi ajaa kehityksessä aina ohi, mutta Toyotalla on pohjatyöt mielestäni kunnossa. Esim. Prius on nykymittapuulla järkyttävän luotettava auto ja tottakai sen oli oltava, koska uuden tekniikan tulo markkinoilla tyssähtää heti, jos se porsii. En ole siis hakemassa pikavoittoja vaan Toyota tulis ikiholdiin.

0
0
9.3.2016 - 22:14 #7559

mb

+16
Liittynyt:
4.3.2016
Viestejä:
60

Sähkömoottori lienee kiistatta parempi kuin polttomoottori autoille. Ongelmana on polttoaineen varastoiminen. Aina ei parempi tekniikka valtaa alaa. Ja sittenkin on vielä epäselvää, tekeekö sillä rahaa. Esimerkiksi lentäminen on todella yleistä Euroopassa, kukapa olisi uskonut 100 vuotta sitten, mutta lähes kaikki lentoyhtiöt de facto konkurssissa.

0
0
10.3.2016 - 22:41 #7590

rockafella

+95
Liittynyt:
11.2.2016
Viestejä:
219

Mä omistan Toyotaa. Ostin 2010 jarruskandaalin aikaan, ja on ollut erinomainen sijoitus. En ole ammattisijoittaja, mut markkinat ylireagoi ja markkinat (eli ihmiset) unohtaa. Kuka enää muistelee jarruskandaalia Toyotaa katsellessaan?

Ostin kuukausi sitten myös Volkkaria. Samalla ajatuksella - myrsky laantuu aikanaan ja jos yhtiötä ei pilkota tmv, viiden vuoden päästä yhtiö on taas hinnoiteltu muiden autoyhtiöiden tapaan. 

Omistan myös Teslaa. Markkina-arvo bisnekseen nähden on vitsi, mutta tykkään firmasta. Volkkari ja Toyota on mulle long-term keep, Tesla pelilappu.

0
0