Olet täällä

Swedish Match - 13.12.2019 01.49

Mistäs lähiseuduilta saisi Zyniä testiin? Keski-Euroopasta olen löytänyt vain Skruffia, joka on kyllä loistotuote. Ei pahemmin valu. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.12.2019 02.10

Jim Cramer tutustui tuotteeseen ja muutti mieltään:

Jim Cramer turns bullish on Tesla — 'I'm a true believer'

 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 29.11.2019 12.58

Fiilismies kirjoitti:

Urheiluvedonlyönnissä "tuularit" miettii mikä joukkue voittaa tänään ja painaa rahat sinne miettimättä kertoimia ollenkaan. Parhaat joukkueet on keskimäärin yleensä aina hieman yliarvostettuja ja ylipelattuja. Tälläsiä tiimejä on esimerkiksi fudiksessa Fc Barcelona tai PSG. Kyllä, on totta että nää tiimit hyvin todennäköisesti voittaa seuraavan pelin ja teet voittoa, mutta kun kerroin on 1.10 tai 1.05, niin voittaako se jengi oikeesti niin usein, että jäät pitkässä juoksussa voitolle? Tavan tallaaja miettii ainoastaan ensimmäistä asiaa, eli voittamista, eikä ollenkaan toista asiaa, eli kerrointa ja sen suhteuttamista voiton todennäköisyyksiin. Nään Teslassa jonkinverran yhtäläisyyksiä ylipelattuihin urheiluseuroihin. 

Tämä on mielenkiintoinen vertaus, ja olen tätä itsekin joskus tuuminut, vaikka en ole vedonlyöntiä harrastanut. Ymmärtääkseni vedonlyönnissä kerroin laskee, mitä enemmän kohdetta pelataan? Osakekurssi taas nousee, mitä enemmän sitä pelataan eli ostetaan. Bitcoin lienee tästä ääriesimerkki. 

Fiilismies kirjoitti:

Nään Teslassa jonkinverran yhtäläisyyksiä ylipelattuihin urheiluseuroihin. Yhtiö näyttää kaikin puolin seksikkäältä betsikohteelta. Tavallinen sijoittaja saattaa miettiä, että "mikähän olis sellanen tulevaisuuden juttu joka ei oo nyt vielä lyöny läpi, mutta jonka uskon tulevaisuudessa lyövän läpi raketin lailla.. no tää Tesla näyttää just siltä " ja sit painetaan betsiä sisään miettimättä kerointa tai hintaa sen tarkemmin. 

Tästä olen ihan samaa mieltä. Lisäksi taustalla voi olla ajatus, että “tää on niin hyvä juttu, tässä haluan olla mukana”. Tästä hyviä esimerkkejä on vaikka Beyond Meat ja kannabisosakkeet.  (Todellisuudessa näitä “hyviä juttuja” tukee paremmin ostamalla niiden tuotteita kuin osakkeita). 

Tesla-foorumeita ilmiön huomaa hyvin, monelle Teslan osakkeet saattaa olla ainoat osakeomistukset. Jotenkin sellainen fiilis mulle on kyllä jäänyt, että summat ovat niin pieniä, että pisaroista ei kasva edes puroa…

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 27.11.2019 03.45
Anton kirjoitti:

Teslasta sen verran että monet fanit ovat tunteella mukana. Heillä on kuva että Musk on loistava yrittäjä joka perustanut monta yritystä ja kaikki ovat aina onnistuneet. Ja tähän vielä päälle tesla on hyvä mailmalle koska se taistelee ilmastonmuutos vastaan. Lisätään tähän vielä että omistavat auton ovat osakkeenomistajia eikä olla ikinä pintaa syvemmälle katsottu. Kaikki vastaargumentit ovat Big Oil, olet vihainen sekä kaikki mitä Musk sanoo pitää tietenkin paikkansa.

Voisi tietenkin ottaa esiin kaikki vastaargumentit mutta miksi? Laitoin tonne tesla keskusteluun hyviä argumentteja ja todisteita. Siihen ei tesla-fanit ikinä ottanut kantaa. 

En tiedä miksi siirsit keskustelun tänne, mutta vastaan nyt tänne. Tämä sun kirjoitus oli hyvin kirjoitettu. Ei millään pahalla, mutta jos nyt vilkaiset sitä kirjoitusta mihin alunperin vastasin ja mistä tämä lähti liikkeelle, niin sitä on todella vaikea lukea. Ajatuksen virtaa ja satunnaisia linkkejä. Tätä oli paljon helpompi lukea. 

Jotenkin aistin sun kirjoituksista, että sulla on sellainen tausta-ajatus, että Tesla on jonkinsortin huijaus ja odotat että se paljastuu. Tai että Elon on huijari, keisarilla ei ole vaatteita ja kohta se paljastuu. Mun nähdäkseni tilanne ei ole noin. Tesla on ollut jättimäinen gamble. Perusteluita seuraa myöhemmin. Mutta on hyvä ymmärtää, että en minä kiistä, ja tuskin muutkaan, noita Elonin toilailuja tai syntejä.

Solarcity oli shady ja likainen veto. Tämä on munkin mielestä ihan vakava juttu. En tiedä voiko siitä seurata vielä jälkiseuraamuksia. 

Joo, Musk on syönyt huumeita telkkarissa, haistatellut pitkät sijoittajapuhelussa, liioitellut ja luvannut liikoja, haukkunut Ihmisiä Twitterissä ym jne. So what. Mun mielestä Elon piristää tätä jäykän harmaata sijoitusmaailmaa. 

Elon on julkistanut tuotteita, joita ei ole vielä olemassa tai niitä ei voi ostaa, esimerkiksi Powerwall ja Solar Roof. Toihan on ihan suoraan startup-maailman oppeja: ensin koetetaan myydä, ilmoitetaan hinta ja jos pitoa on, ehkä tehdäänkin jotain. Tai sitten tuoteidea hautautuu johonkin vuosikausiksi. Elon tekee tota vaan isommalla yleisöllä kuin kukaan muu. 

Elon ei ole mikään stabiili normaalikaveri. Ehkä siltä puuttuu yksi kromosomi, saattaisi joku luonnehtia. Se, miten Eloniin reagoi, on taas jokaisen itsensä päätettävissä. Näemmä osa fanittaa, osa vihaa ja osa hekottelee. Itse hekottelen, ja arvostan suuresti sitä mitä hän on saanut aikaiseksi. 

Mäkin uskon, että Tesla on taloudellisesti käynyt konkan partaalla. Luultavasti useampaan kertaan. Tesla on ollut ihan jättimäinen gamble, jossa tunnutaan koko ajan mentävän ihan reunalla. Sehän tästä juuri on tehnyt niin mielenkiintoista. Nyt taas vaihteeksi näyttää, että homma voi onnistua. Jos kolmonen ei olisi niin hyvä auto kuin se on, olisi tarina varmaan jo päättynyt. En nyt kuitenkaan usko, että taustalla on kirjanpidon väärentämistä tai muuta vastaavaa. Jos nyt joku David Einhorn näin twitterissä väittää, ei se kyllä mun mielestä todista vielä yhtään mitään. Kyllä siitä tulee ihan etusivun uutinen.  

Musk oli tuossa ”taking Tesla private” mun mielestä ihan oikeilla jäljillä. Firma saa tietyltä ryhmältä ihan kohtuuttomasti lokaa sen takia, että _valuaatio_ koetaan vääräksi. Onhan toi nyt aika absurdi tilanne, ja se haittaa liiketoimintaa.

Summa summarum, mun mielestä Tesla on hyvällä asialla, ja Muskia on todella viihdyttävä seurata. Musk on tehnyt virheitä ja syntiä, mutta ei se ole niin oleellista, kun tuote kuitenkin ratkaisee. Välillä omistan osaketta, välillä en. Tänä vuonna ostin Teslan auton. Tekeekö se minusta sun silmissä Muskovaisen, ei sillä ole mulle merkitystä. Ei maailma oikeasti jakaudu Muskovaisiin ja ateisteihin. Näemmä molempia ääripäitä kuitenkin löytyy. Toiset uskovat jumalaan ja toiset salaliittoteorioihin.

Ja jotta asia ei jää epäselväksi, mun toiveet on että liikenne sähköistyy, ja että Euroopassakin aletaan tehdä hyviä sähköautoja. En siis toivo Teslan maailman herruutta.

Näytä koko viesti
Ostin/Myin tänään - 26.11.2019 07.25

Edit: poistin viestin. Onkija yllä jo oikeastaan vastasikin kysymykseeni. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.11.2019 04.02

Oon ajanut kaikkia Teslan malleja roadsteria lukuunottamatta, ja kilpailijoista koeajettuna on mm. Audi eTron ja Mercedes EQC. 

Omasta tallista löytyy tällä hetkellä Tesla Model 3 Performance. Oman "kenttätutkimukseni" pohjalta olen melko vakuuttunut, että Model 3 on tällä hetkellä markkinoiden paras sähköauto. Hyviä autoja mulla on ollut aiemminkin, mutta tämä auto vei kyllä jalat alta.

Porsche Taycan (Cross Turismo) on ennakkovarauksessa. Silloin pitäisi luopua autopilotista ja Super Charger -verkostosta. Voi olla että jää ostamatta, mutta koeajetaan nyt ensin. 

Tuote on mielestäni siis erinomainen, ja kun alun laatuongelmatkin tuntuisi olevan selätetty, näyttää lähitulevaisuus myynnin kannalta hyvältä. Tämän nyt toki kaikki Teslaa seuraavat tietävät, ja lienee siten leivottu kurssiin. Ja kurssi nyt elää muutenkin omaa elämäänsä stratosfäärissä.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.11.2019 02.17
Jeans kirjoitti:

En lähde nyt kaivamaan lukuja, joihin olen joskus törmännyt, mutta akkuteollisuus on jättimäinen myös ilman sähköautoja. Kysyntä entistä pienemmille ja paremmille akuille on vahvaa kännykköiden, läppäreiden, älykellojen jne. takia. Energiatiheys ja kustannustehokkuus paranee huimaa vauhtia. Oli Tesla olemassa tai ei, oli aina tulossa tämä piste, jolloin sähköautojen tuottamisesta tulee taloudellisesti järkevää. Tähän kun lisätään siihen ohjaava regulaatio, niin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Teslalla oli todella pieni vaikutus autojen sähköistymisen kannalta, vaikka toki Musk yrittää aina ottaa tästä kunnian.

Olet oikeassa, aiemmin kulutuselektroniikka oli suurin lithiumioniakkujen käyttäjä. Tänä vuonna sähköautot taitavat mennä ohi.

Joka tapauksessa odotin vähän kovempia perusteluita kuin ”en usko”. Ei mikään tapahdu itsestään, jonkun se aina lopulta täytyy tehdä. Tässä tapauksessa Tesla on raivannut tietä. Vamasti joku muu olisi sen ennemmin tai myöhemmin tehnyt ja saanut siitä kunnian, mutta nyt se oli Tesla. Euroopan autovalmistajat ovat lähinnä potkineet tölkkiä eteenpäin ja keksineet keinoja, miten polttomoottoreilla kikkaillaan päästötesteistä läpi. 

Vasta-arvauksena, päätellen siitä millä innolla vanhat autovalmistajat olivat autojaan sähköistämässä, veikkaan että Tesla on aikaistanut liikenteen sähköistymistä useilla vuosilla. Ihan pelkkänä heittona. Tästä lienee turha kinastella, kun toista vaihtoehtoa emme tiedä.

Itse en ole havainnut Muskin omivan kunniaa Teslan saavutuksista. Jos joku näin ajattelee tai sanoo, on se suunnilleen sama asia kuin sanoa että Mannerheim voitti talvisodan.

Olemmeko kuitenkin samaa mieltä siitä, että liikenteen sähköistyminen on hyvä juttu?

Jeans kirjoitti:
rockafella kirjoitti:

Ei mulla ole siihen mitään perusteluita, eikä myöskään vaikkapa Amazonin tai Netflixin valuaatioon. Googlen Waymo on jossain arvioitu 200 miljardin arvoiseksi. Järkeä vai ei? Tesla on tällä hetkellä sähköautojen kukkulan kuningas, ja sillä on potentiaalia tulla todelliseksi megapeluriksi. Sen enempää en ryhdy keräämään tähän listaa bull-teeseistä, niitä on netti pullollaan. Teslan osake nousee kun homma edistyy, ja laskee kun homma yskii. 

24.10. kirjoitin "Vahva Q3. Mitään niin radikaalia ei kuitenkaan tapahtunut että päivän pomppu ois perusteltu, taisivat shortit haalia lappuja kilpaa. Teslan lähitulevaisuus näyttää hyvältä, ja jatkan vankkurin kyydissä istumista."  Sen jälkeen osake on noussut 300->340. Lähitulevaisuus näyttää edelleen positiiviselta, mutta voi olla että kohta on taas aika poistua vankkureista.

Tätä on pakko lainata, koska tässä se suuri ongelma piilee. Ei mulla mitään muuta Teslaa vastaan just olekaan kuin valuaatio. Voisin nähdä ostavani sitä, jos sitä sais nykyisessä tilanteessaan johonkin 15-20 miljardin hintaan. Silloin näkisin, että olisi muutaman sadan prosentin upside jos kaikki sujuu hyvin seuraavan viiden vuoden aikana. Mutta tää on just se ongelma, että en oo törmännyt yhteenkään rationaaliseen ja kunnolliseen bull-analyysiin Teslasta joka oikeuttaisi nykyvaluaation, eikä sunkaan perustelut vakuuta. Ongelma, jota oon myös nähnyt jonkin verran on se, että Teslaa verrataan näihin teknologiayhtiöihin, joilla on aitoja kilpailuetuja.

Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi. Ei minun tarkoitus ole perustella Teslan nykyvaluaatiota tai vakuuttaa sinua bull-teeseillä. En ymmärrä Teslan (tai Netflixin tai Amazonin) valuaatiota, mihin se perustuu tai perustuuko ylipäänsä mihinkään. Se nyt on vaan tämän päivän hinta, jolla osakkeella käydään kauppaa. Bull-teesejä löytyy, bear-teesejä löytyy, kaikki on vaan arvausta tulevasta. Jos jotain pitäisi nyt veikata, veikkaisin että Tesla on riskeihin nähden ylihintainen, mutta se on sitä myös jatkossa, ja kurssin raju huojunta jatkuu. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 25.11.2019 05.59
Jeans kirjoitti:

Syy miksi kilpailijat eivät ole lähteneet tekemään sähköautoja aiemmin on, että niitä ei ole voitu tuottaa voitollisesti. Akkuteknologian kehityttyä aletaan nyt olla siinä pisteessä, jossa tämä muuttuu.

Tämä varmasti suurin syy. Lisäksi löytyy monia muita syitä, nykyinen kilpailuetu polttomoottoriteknologiassa, saksassa autoteollisuuden työpaikat jne. Polttomoottoriautojen kukkulan kuninkaille status quo on hyvä asia, liikenteen sähköistyminen taas todellinen uhka.

Jeans kirjoitti:

Akkuteknologian kehityksen nopeudelle Teslalla on ollut hyvin pieni merkitys.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Teslan myötä tuotekehityspanostukset akkuteknologiaan ympäri maailmaa ovat kasvaneet  -> vaikuttaa akkuteknologian kehitykseen.  Onko sulla esittää tähän vasta-argumenttia?

Jeans kirjoitti:

Tesla on tuhlannut miljardeja veronmaksajien tukirahoja ja 20 miljardia sijoittajien rahaa tuottaessaan sähköautoja tappiolla, eivätkä todennäköisesti vieläkään ole saaneet operaatiota voitolliseksi.

Hmm, melko erikoisesti ilmaistu tuo sijoittajien rahojen ”tuhlaaminen”.  Olet ymmärtääkseni itsekin sijoittanut startuppeihin, ja tietänet miten homma toimii. Pieni osa yrityksistä ja sijoituksista onnistuu, suurin osa ei. Huudellaanko jälkikäteen rahojen tuhlaamisesta? Yleensä ei, jos kyse ei ole selvistä väärinkäytöksistä. 

Minä päinvastoin veikkaan, että Teslaan miljardeja sijoittaneet sijoittajat ovat keskimäärin oikein tyytyväisiä siihen, mitä rahoilla on saatu aikaiseksi.

Jos taas valtio tukee aloittelevia yrityksiä, kuten esimerkiksi Suomessa Tekes (nykyään Business Finland), on syyttävä sormi syytä suunnata poliittiseen järjestelmään ja yritystukiin. Yritykset luovivat siinä ympäristössä mikä niillä on, ja tottakai hakevat niitä tukia, jos se on liiketoiminnallisesti järkevää. Ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että kivaa niiden lippulappujen, hankesuunnitelmien ja raporttien tekeminen ei ole.

Jeans kirjoitti:

Moni on sanonut, että kokemus on positiivisesti yllättävä ja kun on kokeillut kunnon sähköautoa, ei halua enää vaihtaa takaisin bensa-autoon. Mielenkiintoista nähdä, kuinka iso osa johtuu tästä edusta, joka poistuu kun kilpailijoilta tulee kunnon sähköautoja, ja kuinka iso osa on oikeasti Teslan omaa ylivoimaisuutta. Nähtäväksi jää.

Tämän tosiaan vasta aika näyttää. Teslan kolmonen on todella hyvä auto, ja kuluttajana ja eurooppalaisena toivon, että muiltakin valmistajilta tulee jatkossa hyviä sähköautoja. 

Jeans kirjoitti:
rockafella kirjoitti:

Tesla kasvaa edelleen huimaa vauhtia, ja tuote on hyvä (joidenkin mielestä ylivoimainen).

Ei ainakaan tällä hetkellä pidä paikkansa. Teslan liikevaihto laski YoY 2018Q3->2019Q3. Toki tuleva kehitys riippuu siitä, miten Kiinan tehtaan myötä myynti lähtee rullaamaan siellä. Musk on taitavasti onnistunut siirtämään sijoittajien fokusta liikevaihdosta autojen myyntilukuihin. Myyntiluvut ovat vielä olleet (marginaalisesti) nousussa mutta keskimääräisen auton myyntihinta laskussa, jolloin liikevaihto on laskenut.

Lähde: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/revenue

Kyllä tuo mun silmiin edelleen kasvukäyrältä näyttää, kun tasoittelee piikit pois. "Kasvaa huimaa vauhtia" oli kieltämättä liian vahva ilmaisu. 

Jeans kirjoitti:
rockafella kirjoitti:

Musk jakaa mielipiteitä, kuten esim. Jobs aikanaan, eikä tietenkään ole mikään pyhimys. Mutta kiistatta se on saanut asioita aikaan. Jos yhtään kuuntelet muiden jenkkitoimareiden (tai vaikka Surin) puheita niin ihan samaa pullistelua  niistäkin löytyy. 

Esimerkiksi Muskin funding securedia, Solarcity ja sukulaisten bail-outia, ja sankarisukeltajan kutsumista pedofiiliksi on hankala puolustaa ja Jobs varmasti loukkaantuisi tästä vertauksesta. Samaa mieltä kuitenkin siitä, että erittäin aikaansaava kaveri, joka laittaa itsensä likoon ja tekee todella äärirajoilla kaikkensa yhtiöidensä eteen.

Jos nyt luet tarkemmin, niin kirjoitin että Jobs jakoi mielipiteitä aikoinaan, ja nyt Musk jakaa mielipiteitä. Ei siinä enempää vertailua ollut. Jobs voi nukkua rauhassa. Ei mulla ole tarvetta puolustella Muskin tekoja tai mielenliikkeitä. Olen itsekin aiemmin epäillyt tässä threadissa, että Elon ei ollut selvinpäin liikkeellä. Normaalista kaverista ei ole kyse. 

Mark Cuban kiteytti mielestäni hyvin Elonin ja Teslan tässä CNBC:n haastattelussa: https://youtu.be/8wjicXZFNgg

Jeans kirjoitti:
rockafella kirjoitti:

Eihän tossa muuta ”vikaa” ole kuin valuaatio. Sen määrittää markkina. Oletko siis vihainen Teslalle, Muskille vai markkinoille, jotka arvostavat sen mielestäsi väärin?

Tästäkin samaa mieltä, mutta kiinnostaisi kuulla tarkemmin perustelujasi nykyisen valuaation järkevyydelle.

Ei mulla ole siihen mitään perusteluita, eikä myöskään vaikkapa Amazonin tai Netflixin valuaatioon. Googlen Waymo on jossain arvioitu 200 miljardin arvoiseksi. Järkeä vai ei? Tesla on tällä hetkellä sähköautojen kukkulan kuningas, ja sillä on potentiaalia tulla todelliseksi megapeluriksi. Sen enempää en ryhdy keräämään tähän listaa bull-teeseistä, niitä on netti pullollaan. Teslan osake nousee kun homma edistyy, ja laskee kun homma yskii. 

24.10. kirjoitin "Vahva Q3. Mitään niin radikaalia ei kuitenkaan tapahtunut että päivän pomppu ois perusteltu, taisivat shortit haalia lappuja kilpaa. Teslan lähitulevaisuus näyttää hyvältä, ja jatkan vankkurin kyydissä istumista."  Sen jälkeen osake on noussut 300->340. Lähitulevaisuus näyttää edelleen positiiviselta, mutta voi olla että kohta on taas aika poistua vankkureista. 

Jeans kirjoitti:

Ja itseasiassa Tesla on viime vuosina ollut myös resultswise ihan hyvä shortti, sillä (ainakin valtaosan ajasta) se on selvästi hävinnyt indeksille, vaikka näkisin yhtiön markkinariskitason olleen huomattavasti korkeampi.

rockafella kirjoitti:

Toi arvostushan on ihan heiluri, menee ylös ja alas.

Mäkin uskon siihen, että kurssi tulee seuraavat vuodet sahaamaan samaa ~300$ osakehintaa ja konkurssiriski on pieni. Nollakorkojen maailmassa rahoitusta kyllä löytyy aina uudestaan. Ellei iske joku vakava kansainvälinen talouskriisi. Mutta juuri se tekee mielestäni Teslasta järkevän shortin. Osakkeella on rajattu upside ja on hyvä hedge markkinariskille.

Tuo on muuten ihan totta, heilurilla voi tehdä rahaa monella tapaa. 

Jeans kirjoitti:

Ellei usko Teslan jostain kumman syystä pystyvän ikuisesti ylisuuriin voittomarginaaleihin kilpailijoihinsa verrattuna niin jossain vaiheessa kun se lähenee mature-tilaa, se aletaan arvostamaan lähemmäs kilpailijoidensa tasoa, eli tyyliin P/E 6. Siten mielestäni nykyvaluaatioon on jo sisäänleivottu reipas onnistuminen.

Näin tietenkin kuuluu käydä. Tuo kilpailijoiden P/E 6 on kyllä nykymarkkinassa niin matala, että uskon, että siihen on leivottu reippaasti juuri tätä liikenteen sähköistymisen uhkaa. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.11.2019 03.02

No onpas sulla vihaa varastossa. 

Teslahan on ihan huikea firma. Se tehnyt maailman ensimmäiset hyvät sähköautot, saanut sähköautot breikkaamaan ja muut valmistajat seuraamaan perässä. Se, että öljypohjainen liikenne sähköistyy, on hyvä kuluttajille, ilmastolle ja esimerkiksi suomen vaihtotaseelle. 

Tesla kasvaa edelleen huimaa vauhtia, ja tuote on hyvä (joidenkin mielestä ylivoimainen). Model 3 valittiin juuri vuoden autoksi mm. Hollannissa, Norjassa ja briteissä ja se sai saksassa Autobildin kultaisen ohjauspyörän, parhailla pisteillä. 

Musk jakaa mielipiteitä, kuten esim. Jobs aikanaan, eikä tietenkään ole mikään pyhimys. Mutta kiistatta se on saanut asioita aikaan. Jos yhtään kuuntelet muiden jenkkitoimareiden (tai vaikka Surin) puheita niin ihan samaa pullistelua  niistäkin löytyy. 

Eihän tossa muuta ”vikaa” ole kuin valuaatio. Sen määrittää markkina. Oletko siis vihainen Teslalle, Muskille vai markkinoille, jotka arvostavat sen mielestäsi väärin?

Toi arvostushan on ihan heiluri, menee ylös ja alas. Juhani Huopainen on kirjoittanut ilmiöstä ja siitä miten sillä voi tehdä rahaa:

https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/uudet-huiput-kohta-pida-kiinni-pankeista-nyt-pohdinnassa-tesla

Sijoittamisessa ei kannata ottaa mitään henkilökohtaisesti, tarkoitushan on tehdä rahaa. Pahinta mitä voi tehdä, on tunteiden vallassa hirttäytyä strategiaan mikä ei toimi.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.10.2019 07.52

Vahva Q3. Mitään niin radikaalia ei kuitenkaan tapahtunut että päivän pomppu ois perusteltu, taisivat shortit haalia lappuja kilpaa.

Teslan lähitulevaisuus näyttää hyvältä, ja jatkan vankkurin kyydissä istumista.

 

Näytä koko viesti