Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.1.2020 08.49
Onkija kirjoitti:
Kaikki ketkä rakastavat sähköautoja sanovat, että kyllä 300-400 km range riittä, niin siitä on turha väitellä. Sehän on jokaisen kuluttajan oma oikeus itse päättää, mikä häntä tyydyttä. Tällä hetkellä kuitenkin suurin osa näkee nimenomaan tämän rangen yhtenä ongelmakohtana sähköautoissa.

Jos ajaa kahdeksaakymppiä, pääsee Teslalla yli 500 kilsaa. Riittääkö se? Ja akut kehittyvät nopeasti, nopeammin kuin vetyteknologiat.

Onkija kirjoitti:

Tällä hetkellä kuitenkin suurin osa näkee nimenomaan tämän rangen yhtenä ongelmakohtana sähköautoissa.

Niin näkee, ilman omakohtaista kokemusta. Oikeasti ylivoimaisesti suurin hankinnan este tällä hetkellä on hankintahinta. Kun hinnat tippuvat, alkaa kauppa käymään ja mukaongelmatkin katoavat. Happamia, sanoi kettu pihlajan marjoista.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.1.2020 03.18
Onkija kirjoitti:

Mitä tulee sähköautoihin, niin en sanoisi, että se on vielä päivänselvää, että 10 vuodenpäästä sähkö on se käytetyin ”menovesi”. Teknologia kehittyy ja näin ollen esim. vedyn käyttömahdollisuudet saattavat parantua.

Pahoin pelkään, että kymmenen vuoden päästä käytetyin menovesi on edelleen fossiiliset. Toivottavasti uudet autot ovat kuitenkin sähköisiä. 

Quote:

... vetyauto on nopeampi tankata, tankkaus/latausnopeus. Vety autoilla ei ole ongelmaa akkujen kanssa kun auto vanhenee - kestää paremmin. Vetyautoilla on parempi range. 

Tämä kommentti kyllä paljastaa, että sulla ei ole käytännön kokemusta eikä teoriatason ymmärrystä sähköautoiluista. Älä ota tätä loukkauksena, monella ei vielä ole. 

Sähköauton iso etu nimenomaan on, että sitä ei tarvitse käydä tankkaamassa. Tökkäät sen yöksi lataukseen, ja aamulla se odottaa aina tankki täynnä. Mulla menee tähän valehtelematta alle 3 sekuntia autosta noustessa, eikä bensapumpun vieressä kökkimistä ole yhtään ikävä. 

Tankkauksen/latauksen nopeus on relevanttia vain, jos ajaa autolla yli 300-400 kilometriä päivässä. Tämä on corner keissi, jos et satu olemaan taksikuski. Ja jos autolla ajaa yli 300-400 kilometriä päivässä, on ihan järkevää pitää parinkymmenen minuutin tauko ja ladata auto samalla. 

Jos autollasi ei ole vakituista parkkipaikkaa, on yöllä lataaminen tietenkin vielä haaste. Mutta se onkin toisen keskustelun aihe, kannattaako esimerkiksi Helsingin subventoida autoilijoita täysin alihintaisella kadunvarsipysäköinnillä.  

Vetyinfran rakentaminen on kallista ja vaikeaa. Sähkö löytyy valmiiksi joka torpasta, ja sähköjohtojen veto on edullista. Tähän päälle vielä sähkö-vety-sähkö-konversion häviöt (yli 70%) niin on kyllä todella vaikea keksiä mitään mikä puoltaisi vetyautoja vs sähköautoja. Vedyllä ja polttokennoilla voi olla tulevaisuutta raskaassa liikenteessä ja vaikka lentämisessä. Muuten tämä sähkö- vs. vetyauto on fudia jota suolletaan ihmisten sekoittamiseksi - ”jätä tietokone ostamatta kun kvanttikone on ihan kulman takana!”

Ja jos et mua usko, voit lukea mitä volkkari kirjoittaa vedystä: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery...

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 26.1.2020 02.37
Jeans kirjoitti:

Oon ajanut Tesla Model S:ää, sekä istunut Porsche Taycanin kyydissä. Henkilökohtaisesti ei jäänyt fiilistä, että Tesla olisi jotenkin ollut parempi.

Käypä Jeans nyt ihmeessä koeajamassa kolmosta, sehän tässä valloittaa maailmaa ja on kannibalisoinut myös Model S:n myynnin. Suosittelen Performancea, joka on mielestäni paras Teslan valmistama auto. Model S on jo 8 vuotta vanha malli, ja se näkyy ajettavuudessa ja sisätiloissa. 

Taycan on hieno peli. Range on pettymys, mutta kyllä tuollakin pärjää. Helmikuussa alkaa koeajot suomessa. Go Porsche!

 

Näytä koko viesti
Hemingwayz - 13.1.2020 02.47

Näkyykö artikkelin kuvat muilla? Mulla ei näy.

Edit: Nomadin kotisivujen blogissa kuvat näkyy: 

https://www.nomadinvest.fi/post/ensimm%C3%A4isen-vuoden-j%C3%A4lkiviisastelut

 

- fiksataan kuntoon tänään - yp

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 17.12.2019 11.19

Myin puolet pois @380. Mukava tuplaus. 

Lähitulevaisuus näyttää edelleen erinomaiselta, mutta vaikea selittää viime päivien nousua, kun mitään uusia uutisia ei ole tullut. Veikkaan, että shortit sulkee positioita ennen vahvaa Q4:sta. Kaiken kaikkiaan tunnelma on nyt niin positiivinen, että kotiutin voitot.

Tulevasta ei tiedä, saattaa breikata uusiin ennätyksiin tai laskea vanhoille tukitasoille. Mielestäni jotain isompaa takaiskua tarvittaisiin isoon alamäkeen. Vaikea nähdä mitä se olisi, jollei akut lopu taas kesken.

Arvontaahan tämä on, mutta kivaa. Saa nähdä toistaako historia itseään eli jatkuuko heilunta. 

Näytä koko viesti
Swedish Match - 13.12.2019 01.49

Mistäs lähiseuduilta saisi Zyniä testiin? Keski-Euroopasta olen löytänyt vain Skruffia, joka on kyllä loistotuote. Ei pahemmin valu. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.12.2019 02.10

Jim Cramer tutustui tuotteeseen ja muutti mieltään:

Jim Cramer turns bullish on Tesla — 'I'm a true believer'

 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 29.11.2019 12.58

Fiilismies kirjoitti:

Urheiluvedonlyönnissä "tuularit" miettii mikä joukkue voittaa tänään ja painaa rahat sinne miettimättä kertoimia ollenkaan. Parhaat joukkueet on keskimäärin yleensä aina hieman yliarvostettuja ja ylipelattuja. Tälläsiä tiimejä on esimerkiksi fudiksessa Fc Barcelona tai PSG. Kyllä, on totta että nää tiimit hyvin todennäköisesti voittaa seuraavan pelin ja teet voittoa, mutta kun kerroin on 1.10 tai 1.05, niin voittaako se jengi oikeesti niin usein, että jäät pitkässä juoksussa voitolle? Tavan tallaaja miettii ainoastaan ensimmäistä asiaa, eli voittamista, eikä ollenkaan toista asiaa, eli kerrointa ja sen suhteuttamista voiton todennäköisyyksiin. Nään Teslassa jonkinverran yhtäläisyyksiä ylipelattuihin urheiluseuroihin. 

Tämä on mielenkiintoinen vertaus, ja olen tätä itsekin joskus tuuminut, vaikka en ole vedonlyöntiä harrastanut. Ymmärtääkseni vedonlyönnissä kerroin laskee, mitä enemmän kohdetta pelataan? Osakekurssi taas nousee, mitä enemmän sitä pelataan eli ostetaan. Bitcoin lienee tästä ääriesimerkki. 

Fiilismies kirjoitti:

Nään Teslassa jonkinverran yhtäläisyyksiä ylipelattuihin urheiluseuroihin. Yhtiö näyttää kaikin puolin seksikkäältä betsikohteelta. Tavallinen sijoittaja saattaa miettiä, että "mikähän olis sellanen tulevaisuuden juttu joka ei oo nyt vielä lyöny läpi, mutta jonka uskon tulevaisuudessa lyövän läpi raketin lailla.. no tää Tesla näyttää just siltä " ja sit painetaan betsiä sisään miettimättä kerointa tai hintaa sen tarkemmin. 

Tästä olen ihan samaa mieltä. Lisäksi taustalla voi olla ajatus, että “tää on niin hyvä juttu, tässä haluan olla mukana”. Tästä hyviä esimerkkejä on vaikka Beyond Meat ja kannabisosakkeet.  (Todellisuudessa näitä “hyviä juttuja” tukee paremmin ostamalla niiden tuotteita kuin osakkeita). 

Tesla-foorumeita ilmiön huomaa hyvin, monelle Teslan osakkeet saattaa olla ainoat osakeomistukset. Jotenkin sellainen fiilis mulle on kyllä jäänyt, että summat ovat niin pieniä, että pisaroista ei kasva edes puroa…

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 27.11.2019 03.45
Anton kirjoitti:

Teslasta sen verran että monet fanit ovat tunteella mukana. Heillä on kuva että Musk on loistava yrittäjä joka perustanut monta yritystä ja kaikki ovat aina onnistuneet. Ja tähän vielä päälle tesla on hyvä mailmalle koska se taistelee ilmastonmuutos vastaan. Lisätään tähän vielä että omistavat auton ovat osakkeenomistajia eikä olla ikinä pintaa syvemmälle katsottu. Kaikki vastaargumentit ovat Big Oil, olet vihainen sekä kaikki mitä Musk sanoo pitää tietenkin paikkansa.

Voisi tietenkin ottaa esiin kaikki vastaargumentit mutta miksi? Laitoin tonne tesla keskusteluun hyviä argumentteja ja todisteita. Siihen ei tesla-fanit ikinä ottanut kantaa. 

En tiedä miksi siirsit keskustelun tänne, mutta vastaan nyt tänne. Tämä sun kirjoitus oli hyvin kirjoitettu. Ei millään pahalla, mutta jos nyt vilkaiset sitä kirjoitusta mihin alunperin vastasin ja mistä tämä lähti liikkeelle, niin sitä on todella vaikea lukea. Ajatuksen virtaa ja satunnaisia linkkejä. Tätä oli paljon helpompi lukea. 

Jotenkin aistin sun kirjoituksista, että sulla on sellainen tausta-ajatus, että Tesla on jonkinsortin huijaus ja odotat että se paljastuu. Tai että Elon on huijari, keisarilla ei ole vaatteita ja kohta se paljastuu. Mun nähdäkseni tilanne ei ole noin. Tesla on ollut jättimäinen gamble. Perusteluita seuraa myöhemmin. Mutta on hyvä ymmärtää, että en minä kiistä, ja tuskin muutkaan, noita Elonin toilailuja tai syntejä.

Solarcity oli shady ja likainen veto. Tämä on munkin mielestä ihan vakava juttu. En tiedä voiko siitä seurata vielä jälkiseuraamuksia. 

Joo, Musk on syönyt huumeita telkkarissa, haistatellut pitkät sijoittajapuhelussa, liioitellut ja luvannut liikoja, haukkunut Ihmisiä Twitterissä ym jne. So what. Mun mielestä Elon piristää tätä jäykän harmaata sijoitusmaailmaa. 

Elon on julkistanut tuotteita, joita ei ole vielä olemassa tai niitä ei voi ostaa, esimerkiksi Powerwall ja Solar Roof. Toihan on ihan suoraan startup-maailman oppeja: ensin koetetaan myydä, ilmoitetaan hinta ja jos pitoa on, ehkä tehdäänkin jotain. Tai sitten tuoteidea hautautuu johonkin vuosikausiksi. Elon tekee tota vaan isommalla yleisöllä kuin kukaan muu. 

Elon ei ole mikään stabiili normaalikaveri. Ehkä siltä puuttuu yksi kromosomi, saattaisi joku luonnehtia. Se, miten Eloniin reagoi, on taas jokaisen itsensä päätettävissä. Näemmä osa fanittaa, osa vihaa ja osa hekottelee. Itse hekottelen, ja arvostan suuresti sitä mitä hän on saanut aikaiseksi. 

Mäkin uskon, että Tesla on taloudellisesti käynyt konkan partaalla. Luultavasti useampaan kertaan. Tesla on ollut ihan jättimäinen gamble, jossa tunnutaan koko ajan mentävän ihan reunalla. Sehän tästä juuri on tehnyt niin mielenkiintoista. Nyt taas vaihteeksi näyttää, että homma voi onnistua. Jos kolmonen ei olisi niin hyvä auto kuin se on, olisi tarina varmaan jo päättynyt. En nyt kuitenkaan usko, että taustalla on kirjanpidon väärentämistä tai muuta vastaavaa. Jos nyt joku David Einhorn näin twitterissä väittää, ei se kyllä mun mielestä todista vielä yhtään mitään. Kyllä siitä tulee ihan etusivun uutinen.  

Musk oli tuossa ”taking Tesla private” mun mielestä ihan oikeilla jäljillä. Firma saa tietyltä ryhmältä ihan kohtuuttomasti lokaa sen takia, että _valuaatio_ koetaan vääräksi. Onhan toi nyt aika absurdi tilanne, ja se haittaa liiketoimintaa.

Summa summarum, mun mielestä Tesla on hyvällä asialla, ja Muskia on todella viihdyttävä seurata. Musk on tehnyt virheitä ja syntiä, mutta ei se ole niin oleellista, kun tuote kuitenkin ratkaisee. Välillä omistan osaketta, välillä en. Tänä vuonna ostin Teslan auton. Tekeekö se minusta sun silmissä Muskovaisen, ei sillä ole mulle merkitystä. Ei maailma oikeasti jakaudu Muskovaisiin ja ateisteihin. Näemmä molempia ääripäitä kuitenkin löytyy. Toiset uskovat jumalaan ja toiset salaliittoteorioihin.

Ja jotta asia ei jää epäselväksi, mun toiveet on että liikenne sähköistyy, ja että Euroopassakin aletaan tehdä hyviä sähköautoja. En siis toivo Teslan maailman herruutta.

Näytä koko viesti
Ostin/Myin tänään - 26.11.2019 07.25

Edit: poistin viestin. Onkija yllä jo oikeastaan vastasikin kysymykseeni. 

Näytä koko viesti