Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 28.9.2020 03.21

Tinggeli kirjoitti:

Sen sijaan Teslan laatuun ei ollut lainkaan tyytyväinen eikä Teslassa oleviin suunittelumokiin. Esim. ettei ole otettu huomioon lainkaan pohjolan olosuhteita (useita eri osa-alueita). Lyhyesti: Kalifornilaisten suunnittelema auto Kalifornian olosuhteisiin. Tämä taas on negatiivista Teslalle ja sataa kilpailijoiden laariin.

Nyt on taas arvokasta toisen käden tietoa. Vastailen nyt tämän kerran, mutta en ota tavaksi. 

En tiedä mihin ominaisuuksiin naapurisi viittasi, mutta ne lienevät nämä kolme kun mitään muita en tiedä:

  • Karmittomat ikkunat voivat jäätyä kiinni. Näin on kaikissa autoissa jossa on karmittomat ikkunat. Ratkaisin asian sivelemällä Korrekin silikonipuikolla tiivistesuojaa ikkunatiivisteisiin. Näin tein myös joskus aiemmin karmittomassa mersussani. Toimii. 
  • Ovenkahvat ovat perseestä, ja voivat jäätyä talvella. Ratkaisin asian suihkuttamalla lukkosulaa kahvakoneistoon. Hyvin on toiminut.
  • Nykyisessä kolmosessa ei ole ilmalämpöpumppua, joka säästäisi energiaa lämmityksessä. Tulevassa Y:ssä on, ja kolmoseenkin se on tulossa.

Mulla on ollut kaikenlaista autoa aikaisemmin, ja tämä on paras talviauto mitä mulla on ollut. Miksi? 

  • Sähköauto ja -moottori on aina käyttövalmis, kylmäkäynnistys ei ole mikään juttu. 
  • Sisätilojen esilämmitys on ihan eri levelillä kuin jollain sisätilalämppärillä. Ajastus ja päälle laitto onnistuu vaivattomasti kännykällä, ja lämmitys tapahtuu normaalia ilmastointia ja penkinlämmittimiä käyttäen isosta akusta.
  • Teslan neliveto on todella hyvä.

Mä olen kolmoseen ja sen laatuun oikein tyytyväinen. Autoa ei varmasti ole rakennettu 7 danin laatuprosessin mukaisesti, mutta ei se ole mua käyttäjänä ja omistajana haitannut. On varmasti mahdollista rakentaa parempi sähköauto ja parempi sähköauto pohjoisiin oloihin (ja ehkä Porsche on jo niin tehnytkin), mutta kyllä tämäkin on hyvä. 

Tinggeli kirjoitti:

Samaninen Teslan käyttäjä sanoi, ettei luvattuun yli 400 km rangeen Tesla pääse täällä pohjolassa. Range on käytänössä kuulema 300 km. Sen kanssa voi elää, kun ajattelee pidemmät matkat uudella ajatuksella. Pitää vain pysähtyä useammin "huoltoasemille juomaan kahvia", jolloin akkuun saa lisää energiaa. Eli matka-aika kestää pidempään.

Omalla Model 3 Performancella pääsen kyllä ihan mainiosti ilmoitettuihin lukuihin. Range riippuu todella paljon nopeudesta ja kelistä. Jos ajaa hyvässä kelissä kahdeksaakymppiä pääsee yli ilmoitetun 530km rangen, ja vastaavasti jos ajaa autobahnia 150:iä range on noin 300km. Ilmanvastus tuplaantuu kun nopeus kasvaa 80->120.

Tuolta voit katsoa reaalimaailman rangetestejä:

https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-range.html#test-procedure

Yhteenveto: Model 3 Performancella kesällä 90 nopeudella 480km, talvella 433km.

Talvella rangea on vähemmän, koska kylmä akku luovuttaa vähemmän energiaa (samoin kuin esimerkiksi kännykkä), vierintävastus on kelistä riippuen suurempi, ja akun ja sisätilojen lämmittämiseen menee energiaa. On hyvä huomioida, että akuston energiasisältö vastaa vain noin 8,5 litraa bensaa. Lämmityksen osuus on siis iso. Jos ajaminen on lyhyttä pätkää siten että auto seisoo pakkasessa viilenemässä ilman latausmahdollisuutta, on mahdollista päästä hyvin lyhyeen rangeen - energia kun menee auton lämmittämiseen.

 

 

Näytä koko viesti
Markkina tänään: Seuranta- ja kommentointiketju - 23.9.2020 07.07

Tämähän on kuin pikauusinta keväältä. Kurssilasku loppui kuin seinään kun Powell ilmoitti että "Fed will do whatever it takes" ja FED alkoi kahmia velkapapereita markkinoilta. Terveet ja tehokkaat markkinat!

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 23.9.2020 06.57

idkf kirjoitti:

Isompi uutinen viimeaikoina on mielestäni ID.3 58kWh -mallin julkistus ja ensimmäiset testit. Vaikuttaa olevan aika linjassa Model 3 55kWh version kanssa kulutuksessa ja sitä kautta rangessa. Lautauskäyrä on hyvä, joskin Model 3 hakkaa vielä latauksen alussa selvästi nopeudessa. ID.3 on paremmat valot, tilavampi, paremmat penkit ja ajoasento sekä on selvästi hiljaisempi. Model 3 on edelleen ylivertainen kiihtyvyydessä, lataa alussa nopeammin sekä kaistavustin(FSD) on parempi kuin ID.3. Kuitenkaan ero ei ole massiivinen kuin ainoastaan kiihtyvyyden osalta, eli sikäli kilpailu vaikuttaa selvästi kiristyneen. Loppuvuodesta julkaistava ID.4 haastaa puolestaan Model Y:n ja 2021 saataville tuleva ID.3 77kWh malli Model 3 Long Rangen.

Pääsin ajamaan pidemmän lenkin ID.3:lla. Jämäkkä ja laadukkaan oloinen auto, mukava ajaa, hyvä alusta ja hiljainen. Rouvan mielestä sisältä hienompi kuin Tesla 3. Infotainment oli samankaltainen kuin muissakin saksalaisissa. Softa oli vielä buginen, muun muuassa “autosteer” ei ollut  käytettävissä ja ilmastointi temppuili. Mutta eiköhän nuo ajan kanssa saada korjattua. Kiihtyvyys oli yllättävän vaisua, mutta varmasti riittävää. Kaiken kaikkiaan oikein Golfin oloinen auto, laadukas paketti mikä ei herätä suuria intohimoja. Hyvä Volkswagen!

Teslan Battery Dayta katsellessa ei voinut olla miettimättä, että mikäköhän on eurooppalaisen autoteollisuuden kohtalo ilman omaa akkuteollisuutta… Näyttää ns. Symbianin polulta.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 23.9.2020 04.24

Olipas hyvä Battery Day! 

Mulle Teslan kasvutarinan suurin kompastuskivi on ollut se, että akkuvalmistus ei ole ollut omissa käsissä. Se on pitänyt Teslan samassa rintamassa muiden autovalmistajien kanssa, jossa ollaan kriittisin osin riippuvaisia akkuvalmistajista. Nyt irtiotto on mahdollinen. Onhan tämä ollut juoruissa ja veikkauksissa jo vuosia, mutta nyt homma on julkista ja kisa käynnissä.

Uskon että tämä on vuosien homma, ja veikkaan että todellisuudessa se on kauempana kuin puheissa annettiin ymmärtää. Mutta jos joku niin Tesla voi pystyä tuohon: Tesla pystyy keräämään huippuosaajia ympäri maailmaa, rnd-budjettia riittää, toimintatavat eivät ole vielä kangistuneet jne.

Myin S&P 500 -pettymyksen jälkeen taas osan osakkeista pois. Jäljelle ihan mukava potti, jota ajattelin holdata seuraavat vuodet. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 20.8.2020 10.34

2000 korkattu. Mun veikkaus syyksi rakettimaiselle kurssinousulle on (edelleenkin) etukeno todennäköiselle S&P 500 indeksiin lisäykselle. Tän hetken arviot on, että rahastojen pitäisi ostaa noin 20% floatista. Se on todella paljon, ja uutisvirta ja fundamentit alkavat olla toissijainen seikka. Osakkeet on ostettava joka tapauksessa.

Netistä googlettelin että indeksiin lisäys olisi mahdollisesti elokuun lopussa tai syyskuun alussa. Todella mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, miten hyvin markkina on tämän ennakoinut ja miten kurssi reagoi jos lisäystä ei tapahdukaan.

Tietääkö joku tarkempaa aikataulua mahdolliselle lisäykselle?

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 12.7.2020 10.08

Pluribus kirjoitti:

Onko muuten ketjun vähäiset longit kotiuttaneet vielä voittoja lainkaan? Itsellä alkaa nykyinen valuaatio olla pelottavan lähellä omaa 5v targettia, jonka perusteella pitäisi jo alkaa pienentämään panosta absoluuttisesta max betistä panosta järkevämpään, toisin sanottuna myydä osa osuuksista pois. Mielestäni, vaikka Teslasta saatu informaatio viimeisen vuoden aikana on ollut erittäin positiivista, se ei ole kuusinkertaistanut yrityksen arvoa. Vedonlyöntipuolella aika herkkään tiputan panosta jos kertoimet huonontuu ennen laakia tai laakien aikana. Toistaiseksi edelleen 70-80% salkustani on kiinni Teslassa enkä ole vielä myynyt ainuttakaan osaketta. Vibani on se, että seuraavan 12kk ajalla saapuva informaatio yrityksesta on niin positiivista, että valuaatio menee oman 5v targettini yli heittämällä. SP 500 sisällytys ja todennäköisesti erinomaiset Q2, Q3 ja Q4 kvartaalitulokset uskoakseni raketoivat osaketta entisestään. Vaikea nähdä heikkoja kvartaalituloksia olevan tulossa gurujen myyntimääräarvioiden perusteella (TroyTeslike yms.). Lisäksi ne omat valuaatiot on aina ihan järkyttävää spekulointia, kun sähköautomarkkina ei ole vielä muotoutunut kunnolla. 

Mä oon kotiutellut matkan varrella. Ostot ja myynnit löytyy tästä keskustelu-threadista. 

Ensimmäisen kerran ostin noin 150:llä ja myin kaiken noin 300:lla. Vähän yli vuosi sitten ostin noin 190:lla, keventelin ekan kerran 400:ssa ja toisen kerran noin tonnissa. Loput laput odottaa vielä. Enemmän olisi tienannut pelkästään holdaamalla, mutta samalla isommalla riskillä.

Tällaista raketointia (vuodessa melkein kymmenkertaistuminen pohjista) en osannut kuvitella edes päiväunissa, enkä olisi uskonut jos joku olisi siitä vuosi sitten kertonut. Mun mutu-arvion mukaan nykyinen kurssi johtuu tulevasta s&p500 lisäyksestä. Mieleen tulee Porsche & VW short squeeze, vaikka yhteistä tässä ei taida olla kuin toimiala. Se tarina kuitenkin kertoo, että arvostus voi vielä kerran singahtaa stratosfääristä kuuhun. Jos näin käy, luovun mielelläni omistuksistani ja toivon ostavani myöhemmin halvemmalla takaisin.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.7.2020 01.29

tomjar kirjoitti:

Teen töitä laadun ja SPC:n kanssa ja voin vakuuttaa, että noilla Teslan näytöillä en tule milloinkaan ostamaan noin laadutonta autoa ja vielä tuohon hintaan. Kyseessä ei ole minkäänlainen viha vaan ymmärrys vaihtelun merkityksestä ja sen hallinnan puutteesta. Mikäli volyymit tuosta kasvaa, niin ongelmat kasvaa vielä nykyisestä. Valmistuslaadun heikkouden lisäksi Teslan jälkimarkkinoinnin haluttomuus tai kyvyttömyys osoittaa, ettei laatu ole heidän prioriteettinsa. Kokonaisvaltaisesta laadusta löytyy hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea ja tilastollinen laadunhallinta avaa myös silmiä siihen, mitä oikea laatutyö parhaimmillaan on (Relentless Pursuit of Perfection).

Lupasin olla vastaamatta, mutta kun vastasit asiallisesti niin kirjoitan nyt vielä. Pahoittelut omasta hyökkäävästä tyylistä, myönnän että herne oli ehtinyt kairautua syvälle nenään. 

Iso ongelma tässä ja aina laadusta keskustellessa on terminologia. Kuluttajalle laatu tarkoittaa mm. ominaisuuksia, käytettävyyttä ja kestävyyttä. Sulle laatu tuntuu tarkoittavan hiottuja valmistusprosesseja, prosessin noudattamista, pieniä toleransseja ym. Wikipediasta löytyy seuraava määritelmä laadulle, joka kuvaa hyvin terminologian sekavuutta: 

Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. ... Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen.”

Se missä sun ajattelu menee metsään on se, että jos ei noudateta 10 danin laatuprosessia, tarkoittaisi suoraan että tuotteet eivät voi olla kestäviä tai hajoaisivat käsiin. Ja että netistä löytyvistä kertomuksista voisi tehdä mitään järkeviä tilastollisia yleistyksiä. Ja tuskin olet päässyt Teslan prosesseja auditoimaan, eli kuulopuheiden pohjalta mennään. 

Saako kysyä millä autolla sä ajelet?

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 7.7.2020 10.53

Lehtopöllö kirjoitti:

Tässä olikin kyse siitä, että kuinka pitkälle itsenäisesti ajava auto pitää kehittää, että siitä saadaan minkälaista hyötyä.

Tämä. Tuosta 20000 kilometristä olen ajanut varmasti yli puolet auto pilotilla. Yhtään vaaratilannetta ei ole ollut, turvallisemmin se ajaa kuin huonosti keskittyvä ihminen. Taajamissa, risteykset, liittymät, tietyöt ym vaaran paikat ajan itse, ei se autonomista eikä täydellistä ole, mutta kyllä se tekee ajamisesta todella paljon vähemmän kuormittavaa. Ruuhkatkaan ei enää vituta niin paljoa. 

Harkitsen Porsche Taycaniin vaihtamista, ja aiemmin luulin, että Super Charger -verkosto olisi suurin juttu mistä pitäisi luopua. Mutta kyllä se onkin auto pilot. En usko että enää haluaisin autoa ilman sitä. Onneksi vastaavanlaisia järjestelmiä kehittää muutkin, ja eiköhän possunkin ajoassistentti vielä tuosta parane. 

Teslan valuaatioon en ota kantaa. Jos jotkut haluavat ostaa Teslan osakkeita hinnasta välittämättä, ei se multa ole pois.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 7.7.2020 10.52

tomjar kirjoitti:

... Alkuperäinen kirjoittaja kertoo kuinka Teslalla on parhaat tekijät, mutta silti edes maaliongelmaa ei saada ratkaistua vuosien aikana ja samalla kerrotaan kuin laatuongelmat on vaan pinnallisia...voi jeesus. Pienellä vaivalla löytyy hyviä kuvagallerioita irroinneista tukivarsista, irroinneista puskureista ja pohjan osista sekä ovien ja muiden paneeleiden raoista jne. (asioita, jotka on ihan perusasioita, jos hallitsee prosessin eli pitää vaihtelun kurissa). En siis lähde toistamaan samoja juttuja jokaiseen postiin, koska ne ovat helposti saatavilla, jos vaan uskaltaa katsoa "uskonnon ulkopuolelle".

Höpö höpö. Se, että sinä ja pari muuta nickiä toistaa näitä hokemia jatkuvasti, ei tee niistä tosia. Nimimerkillä vuosi ja 20000km kolmosella, ei mitään ongelmia, ei yhtään visiittiä huoltoon, ja maalitkin on vielä pinnassa. Ja samankaltaisia kokemuksia on mun tuntemilla kolmoskuskeilla. 

Ässissä on ollut enemmän korjattavaa, ja suomeen on tuotu vanhempia ässiä. Suomalaiset tykkäävät ostaa käytettyjä, uusina kalliita autoja. Mutta ässä on vanha ja nykyään marginaalinen tuote, kolmonen ja Y ovat Teslan päätuotteet ja tulevaisuus. Eikä ne muutkaan autot täydellisiä ole. Mulla on ollut paljon kalliimpiakin autoja ja kyllä niitä ongelmia riittää saksalaisissakin. Jos taas tuotteen laatua ja hyvyyttä arvioidaan mittaamalla panel gappeja, on fokus aika lillukan varsissa. 

Mä jotenkin voisin vielä ymmärtää tämän Tesla-vihan, jos sä olisit omistanut Teslan ja pettynyt siihen. Mutta ei, et ole omistanut tuotetta, tuskinpa olet ajanutkaan. Etsit netistä kauhutarinoita, yleistät ja mutuilet ja esiinnyt täällä jonkinlaisena Tesla-laadun asiantuntijana. 

Lopetin jo kertaalleen tämän threadin seuraamisen, kun jutut oli degeneroitunut Iltalehden kommenttikentän tasolle. 

Ps. Voit rauhassa lytätä tämänkin postauksen internetistä löytämilläsi “faktoilla”, mä en ala sun kanssa netissä keskustelemaan. Kunhan halusin muille jakaa kokemuksia kolmosen kanssa elämisestä, ja oikoa sun levittämää väärää kuvaa.

 

Näytä koko viesti
Miksi kurssit nousevat, vaikka työttömyys kasvaa räjähdysmäisesti ja talous sakkaa? – Ilmainen baari on auki. - 12.4.2020 08.11

Quote:
Voi siis olla jopa niin, että resultwise osakkeisiin on ihan hyvä aika sijoittaa mutta syynä ei niinkään firmojen tulevaisuusnäkymät next muutama vuosi vaan inflaatioriski ja se, että jos tulisi kunnon infla niin arvopapereissa on paremmassa turvassa kuin cash 

Miten tarkoitat? Nouseva (ja kunnon) inflaatio tarkoittaisi että osakemarkkinat hakee vauhtia alempaa.

https://www.investopedia.com/articles/investing/052913/inflations-impact-stock-returns.asp 

Tässä seuraavassa jutussa on mielenkiintoinen kuvaus mitä 70-luvulla kävi jenkeissä:

"In the Vietnam War era the government's rapid increase of the federal deficit began the inflation cycle that peaked in the late '70s.

... It's worth remembering that the worst stock performance of the 1970s came not when inflation peaked but when it first spiked rapidly. From 1972 to 1973, inflation doubled to more than 6 percent. By 1974 it was 11 percent. In those two years, the S&P 500 declined by a combined 40 percent. Inflation was higher in 1979 and 1980, topping out at 13.5 percent, by which time the S&P 500 had long returned to positive performance, though on an inflation-adjusted base. It was a lost decade for stocks."

https://www.cnbc.com/amp/2018/02/12/warren-buffett-explains-how-to-invest-in-stocks-when-inflation-rises.html

Näytä koko viesti