Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 12.7.2020 10.08

Pluribus kirjoitti:

Onko muuten ketjun vähäiset longit kotiuttaneet vielä voittoja lainkaan? Itsellä alkaa nykyinen valuaatio olla pelottavan lähellä omaa 5v targettia, jonka perusteella pitäisi jo alkaa pienentämään panosta absoluuttisesta max betistä panosta järkevämpään, toisin sanottuna myydä osa osuuksista pois. Mielestäni, vaikka Teslasta saatu informaatio viimeisen vuoden aikana on ollut erittäin positiivista, se ei ole kuusinkertaistanut yrityksen arvoa. Vedonlyöntipuolella aika herkkään tiputan panosta jos kertoimet huonontuu ennen laakia tai laakien aikana. Toistaiseksi edelleen 70-80% salkustani on kiinni Teslassa enkä ole vielä myynyt ainuttakaan osaketta. Vibani on se, että seuraavan 12kk ajalla saapuva informaatio yrityksesta on niin positiivista, että valuaatio menee oman 5v targettini yli heittämällä. SP 500 sisällytys ja todennäköisesti erinomaiset Q2, Q3 ja Q4 kvartaalitulokset uskoakseni raketoivat osaketta entisestään. Vaikea nähdä heikkoja kvartaalituloksia olevan tulossa gurujen myyntimääräarvioiden perusteella (TroyTeslike yms.). Lisäksi ne omat valuaatiot on aina ihan järkyttävää spekulointia, kun sähköautomarkkina ei ole vielä muotoutunut kunnolla. 

Mä oon kotiutellut matkan varrella. Ostot ja myynnit löytyy tästä keskustelu-threadista. 

Ensimmäisen kerran ostin noin 150:llä ja myin kaiken noin 300:lla. Vähän yli vuosi sitten ostin noin 190:lla, keventelin ekan kerran 400:ssa ja toisen kerran noin tonnissa. Loput laput odottaa vielä. Enemmän olisi tienannut pelkästään holdaamalla, mutta samalla isommalla riskillä.

Tällaista raketointia (vuodessa melkein kymmenkertaistuminen pohjista) en osannut kuvitella edes päiväunissa, enkä olisi uskonut jos joku olisi siitä vuosi sitten kertonut. Mun mutu-arvion mukaan nykyinen kurssi johtuu tulevasta s&p500 lisäyksestä. Mieleen tulee Porsche & VW short squeeze, vaikka yhteistä tässä ei taida olla kuin toimiala. Se tarina kuitenkin kertoo, että arvostus voi vielä kerran singahtaa stratosfääristä kuuhun. Jos näin käy, luovun mielelläni omistuksistani ja toivon ostavani myöhemmin halvemmalla takaisin.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.7.2020 01.29

tomjar kirjoitti:

Teen töitä laadun ja SPC:n kanssa ja voin vakuuttaa, että noilla Teslan näytöillä en tule milloinkaan ostamaan noin laadutonta autoa ja vielä tuohon hintaan. Kyseessä ei ole minkäänlainen viha vaan ymmärrys vaihtelun merkityksestä ja sen hallinnan puutteesta. Mikäli volyymit tuosta kasvaa, niin ongelmat kasvaa vielä nykyisestä. Valmistuslaadun heikkouden lisäksi Teslan jälkimarkkinoinnin haluttomuus tai kyvyttömyys osoittaa, ettei laatu ole heidän prioriteettinsa. Kokonaisvaltaisesta laadusta löytyy hyviä kirjoja, joita kannattaa lukea ja tilastollinen laadunhallinta avaa myös silmiä siihen, mitä oikea laatutyö parhaimmillaan on (Relentless Pursuit of Perfection).

Lupasin olla vastaamatta, mutta kun vastasit asiallisesti niin kirjoitan nyt vielä. Pahoittelut omasta hyökkäävästä tyylistä, myönnän että herne oli ehtinyt kairautua syvälle nenään. 

Iso ongelma tässä ja aina laadusta keskustellessa on terminologia. Kuluttajalle laatu tarkoittaa mm. ominaisuuksia, käytettävyyttä ja kestävyyttä. Sulle laatu tuntuu tarkoittavan hiottuja valmistusprosesseja, prosessin noudattamista, pieniä toleransseja ym. Wikipediasta löytyy seuraava määritelmä laadulle, joka kuvaa hyvin terminologian sekavuutta: 

Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. ... Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen.”

Se missä sun ajattelu menee metsään on se, että jos ei noudateta 10 danin laatuprosessia, tarkoittaisi suoraan että tuotteet eivät voi olla kestäviä tai hajoaisivat käsiin. Ja että netistä löytyvistä kertomuksista voisi tehdä mitään järkeviä tilastollisia yleistyksiä. Ja tuskin olet päässyt Teslan prosesseja auditoimaan, eli kuulopuheiden pohjalta mennään. 

Saako kysyä millä autolla sä ajelet?

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 7.7.2020 10.53

Lehtopöllö kirjoitti:

Tässä olikin kyse siitä, että kuinka pitkälle itsenäisesti ajava auto pitää kehittää, että siitä saadaan minkälaista hyötyä.

Tämä. Tuosta 20000 kilometristä olen ajanut varmasti yli puolet auto pilotilla. Yhtään vaaratilannetta ei ole ollut, turvallisemmin se ajaa kuin huonosti keskittyvä ihminen. Taajamissa, risteykset, liittymät, tietyöt ym vaaran paikat ajan itse, ei se autonomista eikä täydellistä ole, mutta kyllä se tekee ajamisesta todella paljon vähemmän kuormittavaa. Ruuhkatkaan ei enää vituta niin paljoa. 

Harkitsen Porsche Taycaniin vaihtamista, ja aiemmin luulin, että Super Charger -verkosto olisi suurin juttu mistä pitäisi luopua. Mutta kyllä se onkin auto pilot. En usko että enää haluaisin autoa ilman sitä. Onneksi vastaavanlaisia järjestelmiä kehittää muutkin, ja eiköhän possunkin ajoassistentti vielä tuosta parane. 

Teslan valuaatioon en ota kantaa. Jos jotkut haluavat ostaa Teslan osakkeita hinnasta välittämättä, ei se multa ole pois.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 7.7.2020 10.52

tomjar kirjoitti:

... Alkuperäinen kirjoittaja kertoo kuinka Teslalla on parhaat tekijät, mutta silti edes maaliongelmaa ei saada ratkaistua vuosien aikana ja samalla kerrotaan kuin laatuongelmat on vaan pinnallisia...voi jeesus. Pienellä vaivalla löytyy hyviä kuvagallerioita irroinneista tukivarsista, irroinneista puskureista ja pohjan osista sekä ovien ja muiden paneeleiden raoista jne. (asioita, jotka on ihan perusasioita, jos hallitsee prosessin eli pitää vaihtelun kurissa). En siis lähde toistamaan samoja juttuja jokaiseen postiin, koska ne ovat helposti saatavilla, jos vaan uskaltaa katsoa "uskonnon ulkopuolelle".

Höpö höpö. Se, että sinä ja pari muuta nickiä toistaa näitä hokemia jatkuvasti, ei tee niistä tosia. Nimimerkillä vuosi ja 20000km kolmosella, ei mitään ongelmia, ei yhtään visiittiä huoltoon, ja maalitkin on vielä pinnassa. Ja samankaltaisia kokemuksia on mun tuntemilla kolmoskuskeilla. 

Ässissä on ollut enemmän korjattavaa, ja suomeen on tuotu vanhempia ässiä. Suomalaiset tykkäävät ostaa käytettyjä, uusina kalliita autoja. Mutta ässä on vanha ja nykyään marginaalinen tuote, kolmonen ja Y ovat Teslan päätuotteet ja tulevaisuus. Eikä ne muutkaan autot täydellisiä ole. Mulla on ollut paljon kalliimpiakin autoja ja kyllä niitä ongelmia riittää saksalaisissakin. Jos taas tuotteen laatua ja hyvyyttä arvioidaan mittaamalla panel gappeja, on fokus aika lillukan varsissa. 

Mä jotenkin voisin vielä ymmärtää tämän Tesla-vihan, jos sä olisit omistanut Teslan ja pettynyt siihen. Mutta ei, et ole omistanut tuotetta, tuskinpa olet ajanutkaan. Etsit netistä kauhutarinoita, yleistät ja mutuilet ja esiinnyt täällä jonkinlaisena Tesla-laadun asiantuntijana. 

Lopetin jo kertaalleen tämän threadin seuraamisen, kun jutut oli degeneroitunut Iltalehden kommenttikentän tasolle. 

Ps. Voit rauhassa lytätä tämänkin postauksen internetistä löytämilläsi “faktoilla”, mä en ala sun kanssa netissä keskustelemaan. Kunhan halusin muille jakaa kokemuksia kolmosen kanssa elämisestä, ja oikoa sun levittämää väärää kuvaa.

 

Näytä koko viesti
Miksi kurssit nousevat, vaikka työttömyys kasvaa räjähdysmäisesti ja talous sakkaa? – Ilmainen baari on auki. - 12.4.2020 08.11

Quote:
Voi siis olla jopa niin, että resultwise osakkeisiin on ihan hyvä aika sijoittaa mutta syynä ei niinkään firmojen tulevaisuusnäkymät next muutama vuosi vaan inflaatioriski ja se, että jos tulisi kunnon infla niin arvopapereissa on paremmassa turvassa kuin cash 

Miten tarkoitat? Nouseva (ja kunnon) inflaatio tarkoittaisi että osakemarkkinat hakee vauhtia alempaa.

https://www.investopedia.com/articles/investing/052913/inflations-impact-stock-returns.asp 

Tässä seuraavassa jutussa on mielenkiintoinen kuvaus mitä 70-luvulla kävi jenkeissä:

"In the Vietnam War era the government's rapid increase of the federal deficit began the inflation cycle that peaked in the late '70s.

... It's worth remembering that the worst stock performance of the 1970s came not when inflation peaked but when it first spiked rapidly. From 1972 to 1973, inflation doubled to more than 6 percent. By 1974 it was 11 percent. In those two years, the S&P 500 declined by a combined 40 percent. Inflation was higher in 1979 and 1980, topping out at 13.5 percent, by which time the S&P 500 had long returned to positive performance, though on an inflation-adjusted base. It was a lost decade for stocks."

https://www.cnbc.com/amp/2018/02/12/warren-buffett-explains-how-to-invest-in-stocks-when-inflation-rises.html

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 4.4.2020 02.02

Iltasanomissa hyvä nosto:  “Koronavirus voi levitä keskustelun ja pelkän hengityksen kautta”. 

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006462671.html

Linkatussa 3 sivuisessa tutkimusyhteenvedossa todetaan, että suattaapi hyvinkin levitä aerosolina, mutta ei ole tarpeeksi tutkimustietoa jotta voisi sanoa varmaksi. https://www.nap.edu/download/25769

Höh, eikö käsienpesu pelastanutkaan maailmaa?

 

Näytä koko viesti
Pohjan tunnusmerkkejä - 26.3.2020 09.40

CNBC:llä joku asiantuntija veikkaili, että loppukuusta isot sijoittajat ja rahastot rebalansoivat portfolioita. Osakkeet laskeneet -> osakepaino laskenut -> ostetaan osakkeita. Myös pelot korkomarkkinalla näyttäisi hellittäneet. Varmaan monia muitakin syitä taustalla, ja nyt momentum on vähäksi aikaa kääntynyt.

Mä edelleen odotan, että korona iskee kunnolla jenkkeihin, ja todellisuuden iskiessä laskee kurssitkin. Täytyy vaan toivoa, että shortit ei knokkaa sitä odotellessa....

Näytä koko viesti
Nordnet - Kysymyksiä ja vastauksia - 26.3.2020 03.24

Kiitos vastauksista Jukka ja Lee2sos!

Oletan, että ostolaita lasketaan suoraan daxista/futuurista? 

Näytä koko viesti
PikkuPro mutuilee sijoitushommeleita - 20.3.2020 03.39

Perehdyit asiaan lisää ja tilannekuvasi muututtua muutit näkemyksesi sekä portfoliosi. Hatunnosto!
 

Näytä koko viesti
Bilot - 20.3.2020 01.24

Saataisko tässä uusi ennätys: iposta yt-neuvotteluihin alle kahdessa viikossa?

En tunne Bilotin asiakasportfoliota, paljonko on julkista yms joiden kehityshankkeet jatkuu. Mutta yleensä vyötä kiristettäessä konsultit laitetaan ensimmäisenä pihalle.

 

Näytä koko viesti