Kiitti kommenteista.
[quote=Warre-Karhu]
1. Etiikka ongelmat ohjelmoinnissa, eli tietysti ohjelmoidaan auto suojelemaan ihmistä viimeiseen asti, mutta mitä jos on autossa 5 ihmistä ja edessä 1 lapsi. Kumpaa auto suojelee? Ja tämä on yksi loputon suo ja varmaan hyvin vaikea ratkaista. Näistä asioista pitäisi varmaan tehdä lakeja ensin ennen itseohjautuvaa liikennettä.
Tää ongelma tulee tosi usein esille kun puhutaan itseohjautuvista autoista, ja nun mielestä jotkut antaa sille turhan paljon painoarvoa. Jos teknologia on muuten käyttövalmis, niin miten eettistä on sit jättää käyttämättä tämän takia, kun voitaisiin pelastaa satoja tuhansia ihmishenkiä joka vuosi. Ja sitä paitsi, millä todennäköisyydellä tuollainen tilanne tulee oikeasti eteen, varsinkin itseohjautuvalle autolle, joka pystyy reagoimaan yllättäviin tilanteisiin instana ja jonka huomio ei koskaan herpaannu.
[quote=Warre-Karhu]
2. Vastuunjako, eli kenellä on vastuu onnettomuustilanteissa. Nykyisin käytäntö on että jos mekaaninen tai tekninen vika tulee on autonvalmistaja vastuussa, siis esimerkiksi 5 vuotta sitten toyotan ongelmat kun kaasu hirttää kiinni jne. Mitenkä tälläisissa tilanteissa sitten vakuutusyhtiön osuus vastuunjaosta jne.
Jotenkin kuvittelisin, ettei tämä ole niin haastava ongelma, jos siis puhutaan taloudellisesta vastuusta. Esim. voisiko autonvalmistaja vakuuttaa kaiken vastuun vakuutusyhtiölle, ja vaikka ylisuurilla preemioilla aluksi, ellei vakuutusyhtiöt muuten uskalla? Aika nopeasti saadaan dataa kasaan, ja voidaan kilpailuttaa vakuutusten hinta reilulle tasolle.