Olet täällä

Koronavirus Covid-19 - 4.3.2020 12.48

Casteliero kirjoitti:

 

Artsipappa kirjoitti:

VOX haastattelussa tämä oli mielenkiintoinen jos kaikki eivät ole jaksaneet lukea:

Julia Belluz
If you didn’t find the “iceberg” of mild cases in China, what does it say about how deadly the virus is — the case fatality rate?

Bruce Aylward
It says you’re probably not way off. The average case fatality rate is 3.8 percent in China, but a lot of that is driven by the early epidemic in Wuhan where numbers were higher. If you look outside of Hubei province [where Wuhan is], the case fatality rate is just under 1 percent now. I would not quote that as the number. That’s the mortality in China — and they find cases fast, get them isolated, in treatment, and supported early. Second thing they do is ventilate dozens in the average hospital; they use extracorporeal membrane oxygenation [removing blood from a person’s body and oxygenating their red blood cells] when ventilation doesn’t work. This is sophisticated health care. They have a survival rate for this disease I would not extrapolate to the rest of the world. What you’ve seen in Italy and Iran is that a lot of people are dying.

Moni on ehkä ajatellut että Kiinan terveydenhuolto on vähän niin ja näin, mutta Brucen mukaan "sophisticated health care" ja kuolleisuusprosentit muualla tulevat olemaan korkeampia.

 

Noista ECMO-laitteiden merkityksistä olen jo aiemmissa viesteissä maininnut. Suomessa on tasan yksi paikka missä ECMO-laite on, ja se on lastensairaala Helsingissä. Suomessa on myös vain n. 20 ammattilaista, jotka laitetta osaa käyttää. Sen käyttö vaatii jatkuvaa vahtimista, koska siinä kierrätetään verta ja jatkuvasti on riski, että verenkiertoon kulkeutuu joko hyytymiä tai kuplia. Näin ollen tarvitaan sitä osaavaa ammattilaista, jotka osaa näihin puuttua välittömästi, jos näin käy.

Tuohon määrään myös, niin en muista sanoiko Aylward, että siellä Kiinassa on joko osastoilla pelkästään useita ECMO-laitteita ja merkittävä määrä noita hengityskoneita, tai yksittäisissä sairaaloissa. Mutta antoi kuitenkin ymmärtää, että siellä laitteita on merkittävästi enemmän ja sen johdosta kuolleisuus on saatu pidettyä noissa lukemissa. Suomessa, jos hengityskoneita on se reilu 200kpl ja 1kpl ECMO-laitteita, niin kusessa ollaan jos epidemia iskee lujaa tänne. Optimistinen olen tuon leviämisen kanssa, että miten heikosti se loppujen lopuksi on lähtenyt leviämään, mutta huolestuttavaa on tuo valmistautuminen. Toivottavasti tulee lääkkeitä/rokote ennen kuin se iskee lujaa tänne.

 

Mistä olet repäissyt tämän 1kpl ECMO laitetta Suomessa? Tässä on pakko olla jokin väärinkäsitys, koska eritasoisia ECMO-laitteita on kymmeniä suomessa. Lasten uudenman mallin ECMO:ja on yksi Meilahdessa, mutta ECMO:n sopivia laitteita on jokaisessa yliopistollisessa sairaalassa. 
 

https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/87220/Yliopistosairaaloihin+lisaa+happeuttamislaitteita

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 26.2.2020 08.59

Lääketieteestä ja/tai patofysiologiasta kiinnostuneille tässä yksi uusi Lancetin case report Kiinasta miten meni.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30076-X/fulltext?fbclid=IwAR3W1UxYNeWLi6LoadETw9hcNDB1kJa-0rD07MKPzvWD6ROddsjx5UQpbGU#.XlaydDEB2F0.facebook

"Our results imply that overactivation of T cells, manifested by increase of Th17 and high cytotoxicity of CD8 T cells, accounts for, in part, the severe immune injury in this patient." -> Liian kova immuunivaste oli yksi syy taudin vakavuuteen, kuten H1N1:ssä kin. 

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 22.2.2020 03.48

Mua ei huolestuta mikään pieni rajumpi flunssa vaan se että se saattaa tuhota niin immuunipuolustusta kuin sisäelimiä samalla. Jos tämä oikeasti iskee kiveksiin niin kaivan itselleni ilmatiiviin bunkkerin ja muutan metsään. 

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 22.2.2020 10.17

Onko petterillä tai muilla mitään dataa näistä uudelleensairastuneista? Onko mitään yhteenvetoa julkaistu kuolinsyistä virukseen (ARDS, AKI/ARF, MODS etc?) eli tukehtuuko jengi vai pettääkö muut sisäelimet?

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 21.2.2020 11.49

Saattaa olla viitteitä (ei vielä vertaisarvioituja tuloksia), että sairastettu COVID-2019 ei anna immuniteettia ja uudelleentartunta on riski. Toipilaana second hitin saaminen on varmasti kova pala elimistölle.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3879345?fbclid=IwAR1GCPk9BGfukQIBsWpIRsdoyCD4qs26xUnfTEeUxUmO6-uP9RIfvV7LXNg

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197?fbclid=IwAR0y0XMV134gw5YAXJr_tsm2_p6Ui60Y_g2jKYLg3Cf3l9KJ_1nSS08dmqs

Pelkkien keuhko-oireiden lisäksi virus tuhoaa mm. munuaisia (AKI n. 7% sairastuneista) ja miesten kiveksiä sekä saattaa jopa aiheuttaa lapsettomuutta tulevaisuudessa.

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3878295?fbclid=IwAR0-JdRNZnc-6vqchDf3XWRhs6X3KXOP24YGYjw75BHcb_GvCPsoRCPnn0Q

Aikamoinen riesa tästä on tulossa...

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 10.11.2019 07.04

Jeans kirjoitti:
Kommervenkki kirjoitti:
Jeans kirjoitti:

Toki sitä ei koskaan tiedä miten mieli vielä voi muuttua, mutta tällä hetkellä on hyvin vahvasti fiilis, että LSEn jälkeen koulut saa riittää.

Yksi out of the box idea joka voisi sopia sinulle olisi liikennelentäjän lupakirja. Patrialta n. 100k. Uskon, että psykologiset ja kognitiiviset testit eivät olisi sinulle suuri kynnys kouluun tai töihin valmistumisem jälkeen. Siinä on ammatti, jota ei omakustanteisesti pysty harrastamaan kuin useamman sadan megan jälkeen (puhutaan liikennekoneilla lentämisestä). Voisit tehdä osa-aikaisena harrastuspohjalta ja bonuksena aina paistaa aurinko toimistoon, vaikka olisi mikä räntäpaskamyrsky maassa. Long-haulia lentäessä 3-4x kuukaudessa töitä.

Kieltämättä vähän kaukaa haettu idea näin laskentatoimen ja rahoituksen maisterin opiskelijalle. laugh Sulla näyttää olevan intohimona lentäminen ja musta tuntuu, että teet nyt sen yleisen virheen, että ajattelet muita kiinnostavan yhtä paljon ne samat asiat, jotka sua kiinnostaa. Mulla ei kyl ikinä oo tullut mieleen, että haluaisin ryhtyä lentäjäksi. Uskon aika vahvasti, että tulevaisuus tulee olemaan sijoittamisen parissa. Politiikkakin kiinnostaa jatkuvasti entistä enemmän, mutta saatan olla vähän turhan suorapuheinen ja kompromissihaluton siihen hommaan.

 

Tämä idea tuli mieleen kun olit ostanut sen SpaceX:n lennon silloin joskus. Arvelin, että saattaisi olla vastaavaa mikä kiinnostaisi. yes 

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 5.11.2019 05.34

Ylitöiden teettäminen taitaa olla jokinlainen mystinen sisäinen riitti näissä IB ja konsultointihommissa varsinkaan, jos niistä ei makseta extraa (bonarit ei käy tässä kontekstissa korvauksesta), tai jos niitä ei vastaavasti kompensoida ylimääräisenä palkallisena vapaana. Mikäli henkilöt joutuu tekemään vuodessa enemmän kuin 40h/viikko keskimäärin (ykisttäiset viikot voi olla vaikka 80h, kunhan tasoittuu) niin loogisinta olisi palkata lisää porukkaa vaikka 2- tai 3-vuorotyöhön, jolloin saadaan work-life balance kuntoon. Yksikään suorittavan tason työntekijä ja harva ylmepikään on korvaamaton. Innokkaista tulijosita tuskin olisi pulaa.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 3.11.2019 06.52

prplsqrl kirjoitti:
Kommervenkki kirjoitti:
Jeans kirjoitti:

Toki sitä ei koskaan tiedä miten mieli vielä voi muuttua, mutta tällä hetkellä on hyvin vahvasti fiilis, että LSEn jälkeen koulut saa riittää.

Yksi out of the box idea joka voisi sopia sinulle olisi liikennelentäjän lupakirja. Patrialta n. 100k. Uskon, että psykologiset ja kognitiiviset testit eivät olisi sinulle suuri kynnys kouluun tai töihin valmistumisem jälkeen. Siinä on ammatti, jota ei omakustanteisesti pysty harrastamaan kuin useamman sadan megan jälkeen (puhutaan liikennekoneilla lentämisestä). Voisit tehdä osa-aikaisena harrastuspohjalta ja bonuksena aina paistaa aurinko toimistoon, vaikka olisi mikä räntäpaskamyrsky maassa. Long-haulia lentäessä 3-4x kuukaudessa töitä.

Allekirjoittanut työskentelee liikennelentäjänä sinivalkoisilla ja nimenomaan long-haulia. En kyllä henkilökohtaisesti näe mitään järkeä siinä, että op siirtyisi lentouralle. :D Työstä saatava kompensaatio ei alkuunkaan vertailukelpoinen sille mitä Jens muualta samalla ajalla ja panostuksella saa. Lisäksi työ kuitenkin sen verran vaativaa, ettei sitä myöskään ihan lonkalta osa-aikaisena harrastustoimintana voi hoitaa. Mukava ja palkitseva ammatti, mutta tässä tapauksessa en alanvaihtoa lähtisi suosittelemaan jos ja kun tarkoituksena jossain määrin maksimoida ajankäytön tuotto.

 

idea olikin siinä, että olisi totaalista vaihtelua muulle toiminnalle. Idea ei ole mitään uraa rakentaa eikä edes toimeentuloa. Mitään 1000h tiiman, 2000h sidonnaisuudella hiekkalaatikkokuvioita en nyt hae. Lentäminen on siistiä ja tällä tavalla harrastus olisi ns. ilmainen (kompensaatiolla ei tässä tapauksessa ole suurta väliä onko 0, 3 vai 10k/kk) verrattuna omakustanteiseen vastaavilla laitteilla (puhutan megoista/v).Alussa toki pitäisi saada jettitiimaa kasaan, että pääsee vauhtiin, mutta onhan näitä muitakin harrasteammattipilotteja esim. Hollannin kuningas lentää harrastuksena muutaman legin kuussa KLM:llä. Jens voisi vapaasti valita työpaikkansa mistä tahansa maailmaa (ok FAA konversio ehkä hidaste jenkkeihin) ja joku lomalentoyhtiö jossa tiimaa tulee 3-400h/v tai joku osa-aika roster niin mikäs siinä. Private jet hommissa hommia on vieläkin vaihtelevasti ja pääsisi ehkä tapaamaan aika hyvin tietyntyyppistä eliittiä, jossa voisi syntyä synergiaa investment wise. Itse en tiedä parempaa fiilistä kuin Vr ja gear up (siis housut jalassa). Tai jättää hommat CPL, ME/IR:n ja vaikka omakustanteisiin 737 tyyppeihin, jolloin voi oikeasti sanoa lentäneensä isoakin konetta (implied value baarissa astronominen) ja lentelee jatkossa huvikseen jollain kivalla kimppa DA42:lla tms. 

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 2.11.2019 04.49

Jeans kirjoitti:

Toki sitä ei koskaan tiedä miten mieli vielä voi muuttua, mutta tällä hetkellä on hyvin vahvasti fiilis, että LSEn jälkeen koulut saa riittää.

Yksi out of the box idea joka voisi sopia sinulle olisi liikennelentäjän lupakirja. Patrialta n. 100k. Uskon, että psykologiset ja kognitiiviset testit eivät olisi sinulle suuri kynnys kouluun tai töihin valmistumisem jälkeen. Siinä on ammatti, jota ei omakustanteisesti pysty harrastamaan kuin useamman sadan megan jälkeen (puhutaan liikennekoneilla lentämisestä). Voisit tehdä osa-aikaisena harrastuspohjalta ja bonuksena aina paistaa aurinko toimistoon, vaikka olisi mikä räntäpaskamyrsky maassa. Long-haulia lentäessä 3-4x kuukaudessa töitä.

Näytä koko viesti
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa - 2.11.2019 10.44

Oletko ajatellut, että LSE:n jälkeen opiskelisit vielä jotain tutkintoa tulevaisuudessa, vai onko opiskelut LSE:n jälkeen siinä? Esim. MBA Harvardista/MIT/Stanfordista vielä kirsikaksi kakkuun jossain vaiheessa? Tai esim. joku muu poikkiteiteellinen maisteri joltain muulta alalta IT/luonnontieteet/psykologia tms.? 

Näytä koko viesti