Olet täällä

Ilkka

Käyttäjän Lucky Luke kuva
Liittynyt: 28.1.2015, 01:15
Viestejä: 385

Avataanpa tähän Ilkalle oma ketju vaikka paras momentum tästä jo ehkä katosikin. Saadaan ainakin asiat oikean otsikon alle, eikä tota Sanoma-ketjua sotkemaan, mihin minäkin taisin olla osasyyllisenä.

20.9 Alman päätöskurssi 4,99€

20.9 Ilkan päätöskurssi 2.85€

Ilkan Osakkeiden lukumäärä tilinpäätöspäivänä 25.665.208 kappaletta. Ilkka omistaa Alman osakkeita kpl 22 493 473 ja tasearvo 31.12.2015 101.76M€. Tähän tehtiin 3,5M€ arvonalennuskirjaus helmikuussa Alman Talentum-kauppojen laimennusvaikutuksen seurauksena.

Tämähän tarkoittaa sitä, että itseasiassa Ilkan tasearvopommi on purkautunut viimeaikaisen kurssinousun seurauksena kokonaan ja tällä hetkellä Alma-potti on Ilkan taseessa 14M€ aliarvostettu. No, tätä tuskin vielä lähdetään ylöskirjaamaan, mutta ei Alman välttämättä enää kovin suurta kurssinousua tarvinne tehdä kun spekulaatiot alkavat.

Ilkan markkina-arvo 75M€. 6/2016 korollinen vieras pääoma noin 48M€. Tällä kalkyylillä Ilkan omien businesten arvo olisi noin 9M€. Alla on toki kesäkuinen tulosvaroitus, muttei siltikään kovin kovalta arvostukselta kuulosta.

Omavaraisuusaste oli 53,9 % (51,5 %) ja osakekohtainen oma pääoma 2,54 euroa

Lisäksi Alma parantaa menoaan ja tällä on merkittävä tulosvaikutus Ilkalle. Tässä Nordean ennusteet Ilkalle:

  2015 2016e 2017e 2018e
Liikevaihto, meur 41,2 39,7 38,7 37,6
Liikevoitto, meur (oikaistu) 9,5 9,9 12,4 12,9
Eps, eur (oikaistu) 0,16 0,28 0,41 0,44
Osinko, eur 0,1 0,15 0,2 0,25
Osinkotuotto, % 4,9 6,9 9,1 11,5
P/e  11,9 7,9 5,4 5,0
P/b 0,8 0,8 0,7 0,7
Ev/ebitda 11,3 7,3 6,1 6,0

 

Vuoden 2017 eps ennuste on 0,41 ja näiden arvioiden jälkeen Almalta tuli vielä positiivinen tulosvaroitus.

Ihan kohtalainen sijoitus vieläkin, sanoisin.

Käyttäjän Aki Pyysing kuva
Liittynyt: 16.12.2013, 13:48
Viestejä: 1799

Almalta tuli posari. Mie laitoin kurssit exceliin ja sain kurssireaktion jälkeen Ilkan muulle liiketoiminnalle kuin Aamulehden omistamiselle -21M. Ostin sitten Ilkkaa lisää sen mitä 3,12 asti sai.

Kolumni Ilkasta: https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/kolumni-willimies-nuijamiehen-kimpussa

Ja lisää keskustelua Ilkasta: https://www.sijoitustieto.fi/sijoituskeskustelu/artikkelikeskustelu/kolumni-willimies-nuijamiehen-kimpussa

Käyttäjän Sijoitustieto kuva
Liittynyt: 9.6.2014, 17:41
Viestejä: 366

Aki Pyysing 16.7.2017: Ilkan pohjalaisen liiketoiminnan markkina-arvo on miinus 20 miljoonaa euroa.

Ilkka-Yhtymä julkaisee Pohjanmaalla kahta sanomalehteä (Ilkka ja Pohjalainen), viittä paikallisrämpylää ja kahta ilmaisjakeluaviisia. Toisin kuin Finnkino Lappeenrannassa, ei Ilkka ole ostellut paikalliskilpailijoitaan toiminnan lakkauttaakseen. Tosin Kauhava- ja Härmä-lehdet se yhdisti 2009. Vaatimattomuudestaan tunnetulla seudulla uusi lehti sai nimekseen Komiat.

Käyttäjän Dharma kuva
Liittynyt: 25.6.2014, 20:59
Viestejä: 1540

Ilkkaa kannattaakin tarkastella ensisijaisesti Alman kautta. Inderesin ennusteen mukaan Alman P/E:t 2017/18 ovat 16/15. Tämä on mediayhtiölle ihan kohtuullista. Jos orastava nousukausi pitää, ovat Almalla pullat hyvin uunissa, sillä mediatoiminta skaalautuu oikein kivasti. Nettisivuille mahtuu aina bannereita, ja lisäsivut paperilehteenkään eivät paljon maksa, jos ilmoitusten ostajia alkaa olemaan ihan jonoksi asti.

Ottamatta kantaa itse Ilkkaan, on 16/15 PE ihan hirveän korkea lähes tuhon partaalla olevalle business-konseptille. Google ja Facebook ovat syöneet, ja syövät, mainoseurot ja samalla mainostamisen yksikkökustannukset ovat romahtaneet. 

Mediamainonta 2017

  Kesäkuu Kumulatiivinen
MEDIARYHMITTÄIN muutos-%  
Painetut sanomalehdet -15,1

-10,5

https://www.tns-gallup.fi/uutiset/mediamainonnan-muutokset

Sähköisen mainonnan osuus mediamainonnan määrästä kasvoi 52,4 %:iin vuonna 2015.
Internet- ja radiomainonta sekä ulko- ja elokuvamainonta kasvoivat. Mediamainontaan
käytettiin yhteensä 1155,1 miljoonaa euroa, mikä on 2,1 % vähemmän kuin edellisenä
vuonna. Tiedot perustuvat TNS Gallup Oy:n yhteistyössä Mainonnan Neuvottelukunnan
kanssa toteuttamaan tutkimukseen.

Sähköisen mainonnan osuus kasvoi viime vuonna 2,2 prosenttiyksikköä. Verkkomainonnan osuus koko mainonnan määrästä oli 24,8 %. Sen euromääräinen kasvu oli 6,8 %, mikä jakaantui lähes kaikille verkon osa-alueille.

Display-mainonta, johon sisältyy myös mainonta Facebookissa, kasvoi 4,9 %. Displaymainontaan sisältyvä mobiilimainonta kasvoi yli 35 % ja instream- eli videomainonta (sisältää myös netti-tv mainonnan) lähes 16 %.

Hakusanamainonta ja sähköisten hakemistojen panostukset kasvoivat 5,6 %. Luokiteltu ilmoittelu verkossa elpyi myös hieman ja kasvoi 1,3 %.

Televisiomainonta laski euromääräisesti 3,5 % ja sen osuus koko mediamainonnasta oli 22,1 %. Radiomainonta kasvoi euromääräisesti 3,1 % ja sen osuus oli 5,1 %. Elokuvamainonta kasvoi edelleen 43,4 % joskin sen osuus kokonaisuudesta on vain 0,4 %.

Digitalisaatio kasvatti ulkomainontaa

Ulkomainonta kasvoi 9,4 % ja sen osuus mediamainonnasta kasvoi 4,2 %:iin. Ulkomainonnassa on viime vuosina investoitu digitaalisiin tauluihin, mikä antaa mainostajille uusia mahdollisuuksia. Koko ulkomainonnan volyymista jo 20 % tulee digitaalisista ratkaisuista.

Painetun median osuus alle puolet

Painettujen medioiden osuus mediamainonnasta oli vuonna 2015 yhteensä 43,4 % ja niiden osuus kokonaisuudesta laski 2,7 prosenttiyksikköä.

Painettuun sanomalehtimainontaan käytettiin rahaa 7,5 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kaupunki- ja noutolehdissä tilanne oli parempi: niissä mainontaan käytetty euromäärä nousi 1,2 %. Sanoma- ja kaupunkilehtimainonnan osuus mediamainonnasta oli 36,3 %.

Aikakauslehtimainonnan osuus mediamainonnasta oli 7,1 %. Euromääräisesti mainonta niissä laski 13,5 %. Aikakauslehtiryhmässä yleisölehtien mainostulot laskivat edelleen huomattavasti, 18,3 %. Asiakaslehdissä mainostettiin peräti 28,9 % vähemmän ja myös
ammatti- ja järjestölehdissä mainonta laski 1,1 %. Asiakaslehtien mainonnan lasku johtuu pääasiassa julkaisujen siirtymisestä verkkoon.

https://mainostajat.fi/mainonta-siirtyy-yha-enemman-digitaalisiin-kanaviin/

Lehden sisällön, eli mainosten välisen täytteen, tuottaminen maksaa saman verran kuin muukin työ Suomessa eli kallistuu koko ajan, mutta mainostulot laskevat. Tämä tappaa vähitellen suurimman osan suomalaisesta painetusta mediasta ja verkkoon jää ehkä 10 % rahasta, mitä aiemmin alalle tuli, koska hinnoittelu on aivan eri. 

Käyttäjän Farseer kuva
Liittynyt: 20.7.2016, 19:14
Viestejä: 28

Alma kyllä vaikuttaa semisti yliarvostetulta, mutta vaikka Alma Median arvostuksessa olisi 20% ilmaa ja jos arvostaa sinänsä plussaa tekevää omaa toimintaa niin vaikka tulos putoisi kolmanneksella (tulosvaroitushan tuli myös laskevan tuloksen osalta) ja laittaisi P/E 10 kertoimen niin noin 20M€ arvo rapsahtaisi omalle liiketoiminnalle. Noillakin luvuilla olisi semisti alihintaista, ja jos luottaa nousukauteen niin paremmin mainosala toki tuppaa nousemaan kuin moni muu ala. Tosin media-ala on kyllä melkoisen murroksen vallassa, että pitää sitten olla luottoa tekijöihinkin.

 

Vähän kahden vaiheilla ottaisiko hieman lisää. Ei noita herkullisia vähäriskisiä ostopaikkoja kotimaisessa pörssissä tunnu liiaksi nyt olevan.

Käyttäjän Aki Pyysing kuva
Liittynyt: 16.12.2013, 13:48
Viestejä: 1799

Meinasin kirjoittaa, että Ilkka julkaisee tuloksen kahdelta, kun kerran aina (=viimeksi) julkistivat. Kirjoitan sen sijaan, että Ilkka julkaisee tuloksensa, kun sitä huvittaa. Mitään logiikkaa ei löydy vanhoista pörssitiedotteista eikä kellonaikaa ole ilmoitettu.

Tämä osari ei tosin ole kovin jännä, kun on negari alla. Mutta ajattelin kuitenkin kurkata, mutta en kyllä ehdi olla koko päivän ajan ruudulla kytiksellä, kun lento lähtee neljältä (vaikken koskaan poistukaan Etelä-Helsingistä).

Käyttäjän hautakumpu kuva
Liittynyt: 9.11.2015, 15:12
Viestejä: 41

Tässä ei kyllä enää ihan älyttömiä Ilkan oma tulos paina, kun Alma jo päälle 7e ja puksuttelee kohti 10e tasoja. Ilkka ei isoja aikoja alle 4e tule viihtymään.