JR
Viimeisimmät viestit
Tekoäly
24.12.2025 - 16:15
TL wrote:
No, miten ne selviävät risteyksissä joissa ei ole liikennevaloja? Eikö tuo ole If (ei valoja) then liikennevaloton risteysprotolla? Eli miksi valtavasti resursseja?
Ne selviävät siitä, koska liikennevalottomassa risteyksessä normaalitilanne on, että ei ole liikennevaloja.
Moderneissa tekoälyissä ei ole yhtään ihmisen kirjoittamaa "if, else" -osaa. Kaikki perustuu valmennusdataan, jossa neuroverkko vahvistuu tehdessään valmennusdataa vastaavan päätöksen, ja heikentyy tehdessään jotain muuta. Sitten leikitään jotain evoluutiota muistuttavaa. Nää poikkeustilanteiden yhdistämiset kuulostaa ihmiselle triviaaleilta, mutta ehdottomien ohjeiden ja koulutusdataan perustuvan neuroverkon yhdistäminen on hiton vaikeeta.
Esimerkkinä, tämän vuoksi Grok vuorotellen kritisoi pyydettäessä omistajiaan, ja toisessa päässä ilmottautuu Mechahitleriks.
EU-politiikka ja EU:n kilpailukyky
24.12.2025 - 15:03
Wagoneer wrote:
Muistan Lontoon ajalta (yli 30v sitten) tapauksen, kun Subway -ketju koitti briteissä saada tonnikala -leipänsä luokittelua muutettua niin, että se olisi päässyt alemman veroprosentin piiriin. No, tuote meni tietenkin valtion laboratorioon tutkittavaksi. Labrassa paljastui, ettei Subwayn -tonnikala leipä sisältänyt grammaakaan itse tonnikalaa. Eli se siitä sitten..
Näitä voi myös miettiä terveellä järjellä. Varmaan kyseessä tämä tornihuhu, https://www.snopes.com/fact-check/subway-tuna-actual-fish/
Jos joku firma pystyis oikean tonnikalan kalastusta halvemmalla jäljittelemään tonnikalaa tavalla, joka menee läpi kuluttajille, niin se ei olis skandaali vaan miljardibisnes.
Tekoäly
24.12.2025 - 14:36
Waymolla on vastuullinen lähestymistapa. Tollasissa ongelmatilanteissa optimaalisesti toimiminen vaatis valtavasti resursseja marginaalitilanteeseen, eli ei ole ihan lähiaikoina tapahtumassa, ja kun semmosta ei ole, niin jäätyminen on paljon parempi kuin satunnainen sooloilu.
En näe tätä isona ongelmana - sähköautojen päämarkkinat on semmosia, missä sähkökatkot on harvinaisia.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
23.12.2025 - 00:24
En usko EU:n repeytyvän kappaleiksi. Toki valtioita houkutellaan eri suuntiin, ja niillä on eri intressejä, osa on ongelmaoppilaita, on aina ollut... Mutta tää USA:n sekoilu on pikemminkin herättäjä - keskikokoiset ja pienet valtiot eivät voi luottaa vain sääntöpohjaiseen maailmanjärjestykseen, eli on todella tärkeää pysyä osana jotain kokonaisuutta, joka täytyy ottaa huomioon.
En usko tähän tässä implikoituun kahden rintaman sotaan. USA tekee törkeitä asioita, mutta joku öljyn hakeminen NATO:n ulkopuolisista maista kevyillä tekosyillä on kuitenkin aivan eri asia kuin polttaa viimeiset liittolaisensa.
Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset
20.12.2025 - 02:24
Kiva etten tällä hetkellä ole velkaa sulle, tulis syyllinen olo lukea tämmöstä.
Oy Suomi AB
18.12.2025 - 11:26
Tästä sekoilusta seuranneessa keskustelussa on tullut selväksi, että edes perussuomalaisten kannattajat eivät pidä edustajiaan oikeustoimikelpoisina.
Kun perussuomalaiset kansanedustajat mokaavat jollakin aivan käsittämättömällä tavalla, niin syy ei ikinä ollut heissä, koska jatkuva töppäily on vain odotettavissa. Syy on niissä ympäröivissä aikuisissa ihmisissä, jotka eivät osaa tai halua kätkeä töppäilyä ja suojata muita ihmisiä sekä edustajia itseään sen seurauksilta.
Tämä olisi ymmärrettävä asenne dementiakodin asukkaisiin, demokraattisesti valittujen johtajien tapauksessa se tuntuu hieman oudolta.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
15.12.2025 - 23:36
JP wrote:
En löytänyt riippumatonta lähdettä. Teslan väittämät siitä, että FSD olisi 9x turvallisempi kuin ihmiskuski on tietysti otettava reilun suolan kanssa, kun yhtiö pimittää tietoa lukujen takaa ja on epäilyjä siitä, että FSD kytkeytyy pois päältä (tarkoituksella) juuri ennen onnettomuutta ja ei siksi tilastoituisi FSD:n virheeksi.
Suhteellisen tasapainoinen ja tuore artikkeli, joka pohjautuu dataan joka ei ole suoraan epäuskottavaa. https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2025/11/14/tesla-finally-releases-fsd-crash-data-that-appears-more-honest/
Edit: Kyllähän tässä jää vieläkin paljon arvailujen varaan, koska en vieläkään luottaisi Teslan julkaisemaan dataan, mutta tää artikkeli alkaa vastata arkijärkeä sen pohjalta, mitä tiedän FSD:n ja ihmisten heikkouksista. Positiivisena puolena FSD on väsymätön, sen kykyjen rajoissa oleva huomiokyky ei ikinä laske. Miinuksena sillä on tunnettuja tilanteita joissa se sekoaa täysin, esim välkkyvät valot, joiden takia Teslat ovat ajaneet lukuisia kertoja junaradoille tasoristeyksiin sekä hälytysavoneuvoja päin.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
15.12.2025 - 22:17
Kirjotan varmuudeksi mielestäni itsestäänselvän osan auki tässä. Nää Alepan robotit toimii tosi hyvin, mutta lisäks ne ei käytännössä voi vahingoittaa ketään. Panokset on mitättömät. Ja ne etenee aika hitaasti, eli ei vaadita mitään nopeita reaktioita. Kun kävelen semmosta vastaan, niin se pysähtyy täysin kun olen muutaman metrin päässä ja voisin periaatteessa kävellä sen eteen. Ja kaikella tällä nerokkaalla teknologialla nekin välillä vaan juuttuu odottamaan älyttömän pitkään jotain tienylitystä, ja lisäks niistä yritetään tehdä mahdollisimman "söpöjä", jotta ihmiset auttais niitä jos ne joskus on vaikeuksissa, juuttuneina johonkin lumiseen tienreunaan tms.
Siis ne on aivan nerokasta teknologiaa, tulevaisuutta, ja toimii vaikuttavan hyvin, mutta samalla vaatimukset on aivan eri kuin softassa joka ohjaa autoa, joka on toisaalta tappoase, ja jonka pitäisi lisäks suoriutua tosi sujuvasti kaikesta, että liikenne laajemmin toimii.
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
15.12.2025 - 20:03
JP wrote:
Mutta jos rauta ei riittäisi käsittelyyn niin nämä kaikki suhaajat olisivat jo tykittäneet itsensä moottoritieltä helvettiin, kun oikeasti FSD ajaa keskimäärin paremmin kuin ihminen, jolla on noin kaksi silmää ja sairaan kova usko omaan multi-taskaamiseensa.
FSD ei aja paremmin kuin ihminen. Tällä hetkellä FSD:n ja sen valvomiseen aidosti keskittyvän ihmisen yhdistelmä on hieman turvallisempi kuin avustamaton ihmisajaja, mutta ihminen tunnistaa yhä enemmän (tai aiheuttaa vähemmän) FSD:n missaamia vaaratilanteita kuin toisin päin.
Veikkaus, rahapelimonopoli. Lisenssijärjestelmä tulee?
14.12.2025 - 21:48
Melkein missä vaan järjestelmässä voi pelata ajoittain voitollisia vetoja, eli harrastamaan voitollista vedonlyöntiä. Mutta jos merkittävä osa vetomarkkinasta vedetään pois (minkä tää uusi verotus käytännössä tulee tekemään), niin ammattilaisilta katoaa suurin osa leivästä, ja vaihtoehdot on ettiä uutta alaa tai muuttaa ulkomaille.
Rohkenen arvata, että tätä Aki suunnilleen tarkoitti, vaikka veti mutkia suoriksi.
Vuoksenmaalta ei kannata kysyä mitään, se on käärmeöljykauppias jonka loistava tulevaisuus on todella kaukana takana.