4.5.2023 - 13:57 #98278

mskomu

+1314
Liittynyt:
31.3.2019
Viestejä:
659

Mietin myös, että en usko tekoälyn - varsinkaan jonkun ChatGPT:n - olevan mikään ylivertainen osakeanalysoija ja sitten kun tiedetään, että lyhyellä aikavälillä satunnaisuuden merkitys on ihan älytön. Mutta ainakin itse pidän sitä ihan itsestään selvänä, että merkittävä osa piensijoittajista alkaa kyselemään sijoitusneuvoja ChatGPT:ltä tai joltain vastaavalta joko suoraan, tai sitten TikTokin "sijoitusneuvojat" alkavat hyödyntää sitä. En tiedä, että tuleeko massaa niin paljoa, että se pystyisi liikuttelemaan kunnolla kursseja, mutta jonkinlaista fronttaamisen mahdollisuutta tässä varmasti olisi.

En näillä tiedoilla koita päästä aallon harjalle sen enempää, kuin mitä yritin (en yrittänyt) tehdä samaa WSB:lle arvaillen, että mikä meemiosake seuraavaksi raketoi. Mutta eiköhän jotkut osaavat tyypit osaa tätäkin hyödyntää.

Voisin kuvitella, että hype kiihtyy ja jengi koodailee yksinkertaisia, mutta hienoon pakettiin, koodailtuja treidibotteja tai osakeanalyysibotteja. Näitähän on ollut jo nyt, mutta luulen, että ChatGPT:n kaltaisten palveluiden lyödessä isommin suuren yleisön tietouteen, niin kysyntä tällaisille boteille kasvaa. Ja kun 100 apinaa koodaa botteja, niin jotkut mustat laatikot, jotka sijoittavat vaikka matalimpien P/E:n yhtiöihin tmv., tulevat biittaamaan markkinat todella lujaa lyhyellä aikavälillä. Sitten vain pitäisi kyetä selvittämään niiden toimintalogiikka ja frontata sitä.

0
0
5.5.2023 - 04:18 #98286

PelleSnuslos

+90
Liittynyt:
25.9.2015
Viestejä:
145

1. Kysy tekoälyiltä sadalla eri tavalla että mitä stonkkeja pitäis ostaa. Sitten osta paria suosituinta.

2. Katsele kun kurssit nousee muiden kysellessä ja ostaessa näitä stonkkeja

3. Myy pois ennen kuin hype loppuu. Profit

0
0
5.5.2023 - 11:04 #98297

The Poet

-28
Liittynyt:
26.8.2020
Viestejä:
32

1.

Jumala loi tekoälyn

omaksi kuvakseen -

peliksi ja peiliksi.

(Kimmo Mantere)

0
0
5.5.2023 - 11:25 #98298

1UP

+118
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
170

Siinä mielessä tuollainen tekoäly voisi olla hyväkin apulainen, että tekisi päätökset faktapohjalta ja puuttuisi ihmiselle tyypilliset psykologiset virheet, hätäily ja panikointi.

0
0
5.5.2023 - 19:31 #98322

aliisan_avaimet

+513
Liittynyt:
2.6.2020
Viestejä:
521

Ei se perustu faktoihin. Kaikki nämä Large Language Modelit toimivat sanojen läheisyyden todennäköisyyspohjalta. Eli jos pyydät siltä osakesuosituksia, se antaa sinulle ne osakkeet, jotka useimmin esiintyvät aineistossa noiden sanojen lähellä ("suosittelen osaketta", "parhaat osakkeet", "top10 suositukset"...). Ainestona käytetään sitten myös keskusteluja, eli todellakin sitä voi vinouttaa kunhan vain jaksaa naputtaa.

0
0
5.5.2023 - 21:43 #98323

Basso Pasanen

+136
Liittynyt:
4.7.2021
Viestejä:
122

No jaksaa ne botit roskapostiakin suoltaa mutta kyllä niistä rauhassa saa olla. Kyllä ne prosentuaalisesti kivasti kiinni saadaan. Eli ei se naputtelu nyt niin vaan hommaa välttämättä manipuloi.

Tässä jotain yhden kantin testailuja ja pohdintaa ai:n tekemästä uutisanalyysistä. ML puoltahan on tällaisesta jo ollut. 

https://www.cnbc.com/amp/2023/04/12/chatgpt-may-be-able-to-predict-stoc…

 

0
0
6.5.2023 - 00:44 #98327

TS_

+19
Liittynyt:
16.8.2018
Viestejä:
24
Basso Pasanen kirjoitti:

No jaksaa ne botit roskapostiakin suoltaa mutta kyllä niistä rauhassa saa olla. Kyllä ne prosentuaalisesti kivasti kiinni saadaan. Eli ei se naputtelu nyt niin vaan hommaa välttämättä manipuloi.

Tässä jotain yhden kantin testailuja ja pohdintaa ai:n tekemästä uutisanalyysistä. ML puoltahan on tällaisesta jo ollut. 

https://www.cnbc.com/amp/2023/04/12/chatgpt-may-be-able-to-predict-stock...

 

Olipahan mielenkiintoinen tutkimuksen tulkinta. Chatgpt:ltä kysyttiin, oliko päivän 1 aikana tullut uutinen positiivinen vai negatiivinen osakkeen kannalta. Sitten tätä tulosta verrattiin siihen, miten osakekurssi oli käyttäytynyt päivän 2 aikana, kun uutinen oli sisällä hinnoissa jo päivän 1 lopussa. Tuohon esitettyyn kysymykseen vastaaminen ei liene erityisen vaikeaa ihmisellekään, vaan yleensä lienee aika selvää onko uutinen hyvä vai huono. Se, että kone osaisi tunnistaa tämän, lienee uskottavaa. Sitä ei kuitenkaan kai tutkittu, vaan sitä, miten kurssi käyttäytyi päivän 2 aikana. Itse tulkitsen tulosta niin, että kurssit reagoivat osittain viiveellä uutisiin. Kovin paljoa se ei kai kerro chatgpt:n kyvyistä tai ainakaan ylivertaisuudesta suhteessa ihmiseen uutisen tulkitsijana.

0
0
6.5.2023 - 02:55 #98328

Basso Pasanen

+136
Liittynyt:
4.7.2021
Viestejä:
122

Tämä juuri että ai kykenee sentimentit jaottelemaan massasta melkein lennosta, joten posi/nega uutisen vaikutus tulee markkinaan vaikuttamaan per heti eikä päivän päätteeks. Näin itse tulkitsen mahdollisuudet. Eli silloin kun alat uutista tavaamaan on botit jo sylkeneet toimarit samassa ajassa ulos kun avaat uutislinkin joka minuutti sitten julkaistiin.

0
0
6.5.2023 - 10:10 #98336

TS_

+19
Liittynyt:
16.8.2018
Viestejä:
24

Toi on paljon mahdollista ja sitä kai tehdään jo nykyisin. Mutta sitä tossa tutkimuksessa ei ymmärtääkseni tutkittu. Eli ei tutkittu osaako botti ennustaa uutisen vaikutuksen pörssikurssiin vaan tutkittiin, mikä korrelaatio on sillä, pitääkö botti uutista hyvänä siihen, miten kurssi reagoi uutista seuraavana päivänä. 

0
0
15.5.2023 - 14:04 #98655

1UP

+118
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
170

Tunnettu sijoittaja Kimmo Matikainen kysyi tekoälyltä, kuinka voisi rikastua. ChatGPT antoi kysymykseen tyhjentävän vastauksen.

Tekoälyn viiden kohdan vastaus kysymykseen: kuinka voisin rikastua?

Rikastumisen tulisi olla pitkäjänteinen prosessi, joka perustuu ahkeruuteen, säästäväisyyteen ja älykkäisiin taloudellisiin päätöksiin. Vaikka ei ole olemassa taikakeinoa varallisuuden saavuttamiseen, tässä on muutamia periaatteita, jotka voivat auttaa sinua rakentamaan vaurautta ajan mittaan:

1. Koulutus ja ammatillinen kehittyminen: Investoi omaan osaamiseesi ja koulutukseesi. Hanki tarvittavat taidot ja tiedot menestyäksesi haluamallasi alalla.

2. Taloudellinen suunnittelu ja budjetointi: Laadi realistinen budjetti, joka ottaa huomioon tulosi ja menosi. Säästäminen on avainasemassa, joten pyri välttämään turhaa tuhlaamista ja sijoita säännöllisesti.

3. Sijoittaminen: Tutki sijoittamisen perusteita ja harkitse pitkäaikaisia sijoituksia, kuten osakkeita, kiinteistöjä tai indeksirahastoja. Ole tietoinen riskeistä ja hanki tarvittaessa ammattimaista neuvontaa.

4. Yrittäjyys: Jos sinulla on luovuutta ja yrittäjähenkeä, harkitse oman yrityksen perustamista. Tämä voi tarjota mahdollisuuden ansaita enemmän ja luoda omaa vaurautta.

5. Monipuolista tuloja: Pyri hankkimaan erilaisia tuloja ja hajauttamaan riskiä. Tämä voi sisältää palkkatyön ohella esimerkiksi sivutoimisen liiketoiminnan tai sijoitustoiminnan.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että vaurastuminen ei ole tärkein tavoite elämässä. On tärkeää löytää tasapaino taloudellisen menestyksen ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin välillä.

0
0
15.5.2023 - 14:06 #98656

1UP

+118
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
170

Niin, että aika 'tylsä' vastaus tekoälyltä. Useimmat ihmiset jotka kysyvät,  toivovat jotain osakkeiden nimiä, jotka pomppaavat kohta taivaisiin.laugh

0
0
15.5.2023 - 14:50 #98657

Piensijoittaja

+37
Liittynyt:
29.4.2019
Viestejä:
88
1UP kirjoitti:

Niin, että aika 'tylsä' vastaus tekoälyltä. Useimmat ihmiset jotka kysyvät,  toivovat jotain osakkeiden nimiä, jotka pomppaavat kohta taivaisiin.laugh

Sitten pitää kysyä, mitkä osakkeet pomppaavat kohta taivaisiin

0
0
15.5.2023 - 15:10 #98658

tappio

+632
Liittynyt:
25.5.2019
Viestejä:
338
1UP kirjoitti:

Niin, että aika 'tylsä' vastaus tekoälyltä. 

 

No tuo onkin aika tylsä kielimalli joka siis arpoo sanoja peräkkäin ilman ymmärrystä. Kun kysyin mikä on todennäköisyys hävitä pre-flop all-in käsi AA vs AA se kertoi minulle ensin ettei sellainen tilanne ole mahdollinen koska pakassa on vain neljä ässää. Seuraava vastaus oli ettei tuota voi hävitä koska se on 50-50 tilanne. Ja koitapa pelata sen kanssa shakkia.

0
0
15.5.2023 - 16:37 #98659

Artsipappa

+2036
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1900
tappio kirjoitti:

 

1UP kirjoitti:

Niin, että aika 'tylsä' vastaus tekoälyltä. 

 

 

No tuo onkin aika tylsä kielimalli joka siis arpoo sanoja peräkkäin ilman ymmärrystä. Kun kysyin mikä on todennäköisyys hävitä pre-flop all-in käsi AA vs AA se kertoi minulle ensin ettei sellainen tilanne ole mahdollinen koska pakassa on vain neljä ässää. Seuraava vastaus oli ettei tuota voi hävitä koska se on 50-50 tilanne. Ja koitapa pelata sen kanssa shakkia.

Mulle antoi erilaisen vastauksen:

"In No Limit Texas Hold'em, if you and your opponent both have pocket Aces (AA), the odds of you losing the hand are very low, but it's not impossible. The most likely outcome in this scenario is a split pot, where both players share the winnings because they have the same hand strength.

However, the board cards can influence the outcome. If the board runs out with four cards of the same suit, and one of you has an Ace of that suit while the other doesn't, then the player with the suited Ace will win with a flush

The likelihood of losing with pocket Aces against another player with pocket Aces is roughly 2% or less. However, it's essential to remember that poker has an element of luck, and even with the odds in your favor, it's never a guarantee."

Tosin outoa ettei se laskenut tarkkaa prosenttia.

0
0
15.5.2023 - 17:49 #98661

tappio

+632
Liittynyt:
25.5.2019
Viestejä:
338
Artsipappa kirjoitti:

Mulle antoi erilaisen vastauksen:

Kokeilin silloin heti alussa kun se julkistettiin ja vastaukset kehittyivät joka päivä. 

Artsipappa kirjoitti:

Tosin outoa ettei se laskenut tarkkaa prosenttia.

Juuri kai siksi, että se ei laske vaan valikoi oikeita seuraavia sanoja nettihakujensa perusteella ja vastaukset vaihtelevat sitten käytettyjen sanojen mukaan. Joskus sanat menee sekaisin ja usein mukaan tulee ihan geneeristä puppua samasta aiheesta kuten tässäkin lopussa.

"What are the chances of losing AA vs AA when you go all-in pre-flop?

ChatGPT

If two players hold pocket aces and go all-in pre-flop, the chances of losing AA vs AA are quite low, but it is not impossible. The odds of a tie, where the hand ends in a split pot, are about 0.45%. The odds of losing with pocket aces against another player with pocket aces are also about 0.45%, and the odds of winning outright are approximately 99.1%.

It's worth noting that these odds assume that both players play their hands all the way to the end of the hand. In practice, players may fold their hands before the end of the hand, which would affect the final outcome. Additionally, the likelihood of losing with pocket aces against another player with pocket aces may be affected by factors such as the players' positions, betting patterns, and other strategic considerations."

0
0
15.5.2023 - 18:55 #98662

1UP

+118
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
170
piensijoittaja kirjoitti:
Sitten pitää kysyä, mitkä osakkeet pomppaavat kohta taivaisiin.

Ei se tiennyt, käski vaan seurata sijoitustieto.fi sivustoa.

0
0
25.5.2023 - 14:31 #98878

big bad bear

+501
Liittynyt:
18.11.2016
Viestejä:
274

Noniin - NVIDIA julkaisi välituloksen eilen ja teesi tekoälyn ajamasta tech huumasta tuleville vuosille vahvistui entisestään. Mun mielestä tässä on kyse eksponentiaalisesta kehityksestä.

NVIDIA myi 11 miljardilla taalalla kuluneen 3kk raportointijakson aikana (estimate $ 7b), ja sanoi tilauskirjan chipeille olevan aivan tukossa. Ilmeisesti datacenterit joutuvat ostamaan rautaa kun tekoälyn käyttö lisääntyy. Tämä yllätti ammattianalyytikot, ja NVIDIAn market cap ylittänee kohta biljoonan. Tähän jos tulee kylkeen vielä joku kryptoralli, niin NVIDIAn ainoa huono businesalue, näytönohjaimet, ei olekaan enää huono. Firmalla on aika valoisa tulevaisuus, mutta niin on koko sektorilla. 

Erikseen ja sivuhuomautuksena - uskoisin, että johtavia osakeindeksejä kuten S&P500 ym. joudutaan miettimään muutaman vuoden sisään uusiksi, kun tech firmojen market capit ovat liian suuri osa indeksin arvosta. Tällaisenaan ne eivät ole kovin mielekäs benchmark oikein millekään muulle kuin riskisentimentille.

 

1
0
1.11.2023 - 18:10 #102267

1UP

+118
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
170

https://twitter.com/javilopen/status/1719363262179938401

Tuossa joku random-tyyppi mainostaa tehneensä Angrybirds-kloonin 10-12 tunnissa pelkästään käyttämällä tekoälysovelluksia. Chat-GPT nelosversio koodasi ja midjourney/dallevalle teki grafiikat. Aivan hillitön mullistus ohjelmistokehitykseen!

Tuo peli räjäytti Rovion maailmanmaineeseen silloin toistakymmentä vuotta sitten. Tietysti edelleen täytyy olla se idea, mutta tekoäly lisää tuottavuutta niin ettei ole tosikaan. Tuohon kun lisää vielä kvanttitietokoneiden kehityksen niin jotain yllättävää tulee tapahtumaan. Toivottavasti tieteen ja kehityksen saralla.

6
0
1.11.2023 - 19:44 #102269

myyntimies

+51
Liittynyt:
10.11.2016
Viestejä:
41

Ihan hieno homma! Mutta yhden kentän editori muutamalla fysiikalla ei ole vielä ihan kokonainen angrybirds peli.

Chat-GPT on hyvä homma ja mullistaa monia asioita mutta välillä nämä hypet menee vähä yli.

1
0
1.11.2023 - 22:56 #102274

Artsipappa

+2036
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1900

myyntimies wrote:

Ihan hieno homma! Mutta yhden kentän editori muutamalla fysiikalla ei ole vielä ihan kokonainen angrybirds peli.

Chat-GPT on hyvä homma ja mullistaa monia asioita mutta välillä nämä hypet menee vähä yli.

Meneekö? Sanoisin että ei mene. Mä olen sitä mieltä ettei tätä murrosta hehkuteta tarpeeksi. Väitän että saman kokoluokan murros kun internet, ellei isompi, koska leviää niin valtavan nopeasti potentiaalisesti sadoille miljoonille käyttäjille. Internet otti kuitenkin aikansa.

Tässä siis random jantteri koodaa peliä tekoälyn ohjeistamana, ja pidät sitä liian isona hypenä? Ok sit. Oikeissa käsissä tämä on aivan älytön työn tehostaa, ja tulee muuttamaan maailmaa enemmän kun moni uskoo seuraavaan 10v aikana. Pitää muistaa että chatGPT ollut julkisessa käytössä alle vuoden. Huomaan jo omassa työssä että tehostanut tekemistä paljon. Paha sanoa tarkasti paljonko, mutta veikkasin 40%-60%. 

Toki voin olla väärässäkin. Se nähdään.

3
0
2.11.2023 - 19:20 #102313

madgecko

+56
Liittynyt:
16.1.2020
Viestejä:
209

Artsipappa wrote:

myyntimies wrote:

Ihan hieno homma! Mutta yhden kentän editori muutamalla fysiikalla ei ole vielä ihan kokonainen angrybirds peli.

Chat-GPT on hyvä homma ja mullistaa monia asioita mutta välillä nämä hypet menee vähä yli.

Meneekö? Sanoisin että ei mene. Mä olen sitä mieltä ettei tätä murrosta hehkuteta tarpeeksi. Väitän että saman kokoluokan murros kun internet, ellei isompi, koska leviää niin valtavan nopeasti potentiaalisesti sadoille miljoonille käyttäjille. Internet otti kuitenkin aikansa.

Tässä siis random jantteri koodaa peliä tekoälyn ohjeistamana, ja pidät sitä liian isona hypenä? Ok sit. Oikeissa käsissä tämä on aivan älytön työn tehostaa, ja tulee muuttamaan maailmaa enemmän kun moni uskoo seuraavaan 10v aikana. Pitää muistaa että chatGPT ollut julkisessa käytössä alle vuoden. Huomaan jo omassa työssä että tehostanut tekemistä paljon. Paha sanoa tarkasti paljonko, mutta veikkasin 40%-60%. 

Toki voin olla väärässäkin. Se nähdään.

Vielä toi tehdään pienissä palasissa ja pitää osata koodata, jotta saa toimimaan. 

Mutta eipä varmaan kauaa mene kun kokonaisia pelejäkin osaa suoraan tehdä.

1
0
2.11.2023 - 22:33 #102315

Artsipappa

+2036
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1900

madgecko wrote:

Artsipappa wrote:

myyntimies wrote:

Ihan hieno homma! Mutta yhden kentän editori muutamalla fysiikalla ei ole vielä ihan kokonainen angrybirds peli.

Chat-GPT on hyvä homma ja mullistaa monia asioita mutta välillä nämä hypet menee vähä yli.

Meneekö? Sanoisin että ei mene. Mä olen sitä mieltä ettei tätä murrosta hehkuteta tarpeeksi. Väitän että saman kokoluokan murros kun internet, ellei isompi, koska leviää niin valtavan nopeasti potentiaalisesti sadoille miljoonille käyttäjille. Internet otti kuitenkin aikansa.

Tässä siis random jantteri koodaa peliä tekoälyn ohjeistamana, ja pidät sitä liian isona hypenä? Ok sit. Oikeissa käsissä tämä on aivan älytön työn tehostaa, ja tulee muuttamaan maailmaa enemmän kun moni uskoo seuraavaan 10v aikana. Pitää muistaa että chatGPT ollut julkisessa käytössä alle vuoden. Huomaan jo omassa työssä että tehostanut tekemistä paljon. Paha sanoa tarkasti paljonko, mutta veikkasin 40%-60%. 

Toki voin olla väärässäkin. Se nähdään.

Vielä toi tehdään pienissä palasissa ja pitää osata koodata, jotta saa toimimaan. 

Mutta eipä varmaan kauaa mene kun kokonaisia pelejäkin osaa suoraan tehdä.

Ei pidä osata koodata. Mulla ei ole yhtään koodaustaustaa, ja olen tehnyt täysin tekoälyn ohjeistamana pythonilla työkalun joka skannasi nettiä tietyssä jutussa mitä halusin, ja vei tulokset exceliin. Ei ehkä kovin hankala koodarille, mutta se että täysin ilman koodaustaustaa omaava voi sen tehdä n.3-4h tuntuu uskomattomalta.

Myös jossain määrin monimutkaisia VBA juttuja tehnyt exceliin. Ei se kerralla onnistunut, mutta lopulta sain toimimaan. Ja syy oli luultavasti minussa, pitää hyvin tarkasti selittää mitä haluaa, niin kyllä se sieltä tulee. Taito sekin, hyvät promptit.

4
0
3.11.2023 - 11:58 #102329

madgecko

+56
Liittynyt:
16.1.2020
Viestejä:
209

Artsipappa wrote:

Ei pidä osata koodata. Mulla ei ole yhtään koodaustaustaa, ja olen tehnyt täysin tekoälyn ohjeistamana pythonilla työkalun joka skannasi nettiä tietyssä jutussa mitä halusin, ja vei tulokset exceliin. Ei ehkä kovin hankala koodarille, mutta se että täysin ilman koodaustaustaa omaava voi sen tehdä n.3-4h tuntuu uskomattomalta.

Myös jossain määrin monimutkaisia VBA juttuja tehnyt exceliin. Ei se kerralla onnistunut, mutta lopulta sain toimimaan. Ja syy oli luultavasti minussa, pitää hyvin tarkasti selittää mitä haluaa, niin kyllä se sieltä tulee. Taito sekin, hyvät promptit

Riippuu toki mitä tekoäly laitetaan tekemään kuinka hyvin se onnistuu tekemään sen kerralla ilman, että ihminen joutuu yhdistelemään tai muuttelemaan käsin tuloksia. Ja toki pieni modaus onnistuu helposti vaikka ei osaisi koodata kyseisellä kielellä. 

Mutta monimutkaisemmat jutut eivät vielä onnistu tällä hetkellä, niin kuin tuollainen angry birds tyylinen peli, josta kerrottiin X:ssa.

0
0
3.11.2023 - 12:12 #102331

Artsipappa

+2036
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1900

madgecko wrote:

Artsipappa wrote:

Ei pidä osata koodata. Mulla ei ole yhtään koodaustaustaa, ja olen tehnyt täysin tekoälyn ohjeistamana pythonilla työkalun joka skannasi nettiä tietyssä jutussa mitä halusin, ja vei tulokset exceliin. Ei ehkä kovin hankala koodarille, mutta se että täysin ilman koodaustaustaa omaava voi sen tehdä n.3-4h tuntuu uskomattomalta.

Myös jossain määrin monimutkaisia VBA juttuja tehnyt exceliin. Ei se kerralla onnistunut, mutta lopulta sain toimimaan. Ja syy oli luultavasti minussa, pitää hyvin tarkasti selittää mitä haluaa, niin kyllä se sieltä tulee. Taito sekin, hyvät promptit

Riippuu toki mitä tekoäly laitetaan tekemään kuinka hyvin se onnistuu tekemään sen kerralla ilman, että ihminen joutuu yhdistelemään tai muuttelemaan käsin tuloksia. Ja toki pieni modaus onnistuu helposti vaikka ei osaisi koodata kyseisellä kielellä. 

Mutta monimutkaisemmat jutut eivät vielä onnistu tällä hetkellä, niin kuin tuollainen angry birds tyylinen peli, josta kerrottiin X:ssa.

Juu, varmasti näin. Mutta eipä sitä ehkä ole tarkoitettu täysin noviisille. Koodausta osaavalle huikean hieno työkalu. Ja tosiaan kunhan noi kehittyy, niin voi olla että entistä vähemmän pitää mistään mitään ymmärtää ja silti voi tehdä monimutkaisempaa peliä tai ohjelmistoa. 

1
0
3.11.2023 - 12:50 #102334

mskomu

+1314
Liittynyt:
31.3.2019
Viestejä:
659

Sinällään triviaali homma, mutta ehkä voi auttaa hahmottamaan sitä, miten jossain muussakin asiassa kehitys voi mennä, nimittäin meemeissä on tapahtunut suurta kehitystä tekoälyn myötä. Esim. ajankohtaisista aiheista tehdään aina kaikenlaista satiiria, kuten Kaj Stenvall teki Putlerista kaikenlaisia nokkelia maalauksia sodan alettua. Monella voi olla hauskoja ideoita, muttei osaamista toteuttaa niitä. Dallella tai vastaavilla on paikattu tätä tyyliin: "Epätoivoinen Putin komentaa lentäviä iranilaisia ruohonleikkureita" (en tiedä, missä muodossa promptit pitää laittaa, en ole käyttänyt palvelua) ja sitten kun tuota iteroi jonkin aikaa, niin saa visioimansa luomuksen.

Ehkä tästä pidemmälle viety juttu voisi olla, että jollain on idea hyvästä sarjakuvasta, muttei osaa piirtää eikä kirjoittaa kaunokirjallisuusmielessä, mutta osaa arvioida lukemaansa ja näkemäänsä ja omaa selkeän vision siitä, millaisen lopputuloksen haluaa. Vaatii varmaan paljon aikaa iteroida puhekuplat ChatGPT:llä ja kuvat Dallella, mutta voisin kuvitella, että kykenisin vaikka itse tekemään tuon järjellisessä ajassa (jos olisi visio), mutta vastaavalla tasolla piirtämisen ja kirjoittamisen opettelu voisi olla mahdoton työ.

Vuosisatoja sitten luovuutta rajoitti vauraus ja syntyperä. Jos köyhälle talonpojalle syntyi nero lapsi, niin eipä hänellä ollut käytännössä mahdollisuuksia hioa taitojaan vaikka säveltämiseen, maalaamiseen, höyrykoneeseen vaadittavien osien työstöön tai fysiikan opiskeluun. Tämän seurauksena menetettiin hirvittävä määrä kykyjä. Nykyään käytännössä kaikki käyvät koulun ja on ihan erilainen mahdollisuus nousta omien kykyjensä avulla ilman erinomaisia ulkoisia lähtökohtia, kehitys on ollut sen mukaista. Nykyään luovuutta voi rajoittaa kuitenkin vielä kädentaidot tai muu vastaava, jotka on kyllä opeteltavissa, mutta kuitenkin. En sitten tiedä, että pystyvätkö AI-työkaluja käyttävät oman elämänsä Carl Barksit haastamaan heitä, jotka ovat opetelleet itse piirtämään ja kirjoittamaan, mutta onhan tuossa potentiaalia.

2
0
3.11.2023 - 12:55 #102336

1UP

+118
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
170

Juu, ihan vielä ei tosiaan ole sillä tasolla, että annat vaan pari puhuttua komentoa tyyliin "Tee sairaan hyvä mobiilipeli, joka matkii Angry Birdsiä" ja "Tee sitten siihen viä 100 pelikenttää." 😅 Hyvä kuitenkin, että haluttu tavoitetaso on tiedossa ja eiköhän nuo hommelit siihen joskus pääse. 

(Sivuhuomautuksena voi muuten sanoa, että jenkkien kuuprojektin kaikkien tietokoneiden laskentateho 60-luvulla oli pienempi kuin 10 vuoden takaisen älypuhelimen laskentateho. Nasa käytti sitä tehoa ampumaan ihmisen kuuhun, me taas käytettiin samaa tehoa ampumaan vihaisia lintuja possuja kohti.😅 Maailma muuttuu.)

0
0
3.11.2023 - 13:07 #102337

JR

+5055
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1485

mskomu wrote:

Ehkä tästä pidemmälle viety juttu voisi olla, että jollain on idea hyvästä sarjakuvasta, muttei osaa piirtää eikä kirjoittaa kaunokirjallisuusmielessä, mutta osaa arvioida lukemaansa ja näkemäänsä ja omaa selkeän vision siitä, millaisen lopputuloksen haluaa. Vaatii varmaan paljon aikaa iteroida puhekuplat ChatGPT:llä ja kuvat Dallella, mutta voisin kuvitella, että kykenisin vaikka itse tekemään tuon järjellisessä ajassa (jos olisi visio), mutta vastaavalla tasolla piirtämisen ja kirjoittamisen opettelu voisi olla mahdoton työ.

Hiukan ajatuksen vierestä, koska tässä kyse ei ole ollut taiteilijasta joka ei osaisi piirtää itse, vaan tarkoituksellisesta uuden mediamuodon hyödyntämisestä. En ole vielä ehtinyt lukea, posti toi tällä viikolla.

https://www.goodreads.com/book/show/84245059-the-abolition-of-man

1
0
10.1.2024 - 06:28 #104211

Almanakka

+438
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
236

Fundsmithin Terry Smithiltä järkevä kirjoitus tekoälystä viimeisessä sijoittajakirjeessään. Sijoittajilla on äärimmäisen huono tracki tunnistaa voittajia aikaisen vaiheen teknologioista. Sen lisäksi sijoittajat eivät myöskään osaa hahmottaa mikä yhtiö voittaa voittajateknologian sisällä. Vai osataanko me tällä kertaa?

1
0
10.1.2024 - 08:01 #104214

Marraskuu

+796
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
882

En ole kovin hyvin perillä tekoälyn toimintaperiaatteesta, mutta onko tekoälyn tuotokset kuitenkin etupäässä isosta tietomassasta haettua ja yhdisteltyä tietoa? Toisin sanoen luoko tekoäly tuotoksensa muiden tuottamasta tiedosta? Voisiko siitä seurata vastuita tekijänoikeuksista?

Noviisina kyselen...

1
0
10.1.2024 - 09:17 #104217

Hynägrande

+1747
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1203

Marraskuu wrote:

En ole kovin hyvin perillä tekoälyn toimintaperiaatteesta, mutta onko tekoälyn tuotokset kuitenkin etupäässä isosta tietomassasta haettua ja yhdisteltyä tietoa? Toisin sanoen luoko tekoäly tuotoksensa muiden tuottamasta tiedosta? Voisiko siitä seurata vastuita tekijänoikeuksista?

Noviisina kyselen...

Kyllä. Ja tekijänoikeuksien osalta on jo useita oikeusjuttuja menossakin ja ne tulevat jatkumaan vielä vuosia. Valituskierroksia ja rahaa tulee palamaan ennen kuin ne on taputeltu..

Tekoälyn juridiikka on muutenkin kovasti alasimella ja vasara heiluu ja kipinät sinkoilee. EU:n tasolla tulee AI Act ja muitakin lakihankkeitakin on vireillä. 

1
0