Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 20.2.2020 01.59

Hynägrande kirjoitti:

Pakko kyllä kommentoida, vaikka tämä onkin hivenen off-topic :) Olen tehnyt erilaisia insinöörijuttuja työelämässä noin 20 vuotta ja Madgeckon jutuissa on totta vain toinen puoli. Ja sekin löyhästi. 

Intohimoisia insinöörejä tunnen monta ja itsekin olen päätynyt näpräilemään tekniikan parissa, koska halusin. En päätynyt insinööriksi siksi että se tuottaa ison tilipussin tai avaan oven herrahissiin.

Ok, uskotaan, että suomesta löytyy intohimoisia inssejä! 

Mutta kyllä mun jutuissa vähän totuuttakin on, kunhan provosoin vähän asioita ;)

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 15.2.2020 01.09

EkeKeke kirjoitti:

insinöörien työajasta et varmaan ole tavannut edes yhtään insinööriä saati sitten puhunut heidän kanssaan työstä. Insinööreillä on kuukausipalkka, joka sisältää kaiken eli lisiä ei ole olemassa. Plussatunteja voit maksimissaan saada ja niitä et pysty koskaan käyttämään, kun olet aina töissä. Tämä siis ylemmillä toimihenkilöillä joita tänä päivänä monet insinöörit ovat.

Töitä tehdään aina kun niitä on eli joskus 24/7 kun otetaan aikaerot huomioon ja pidetään palaveriä Kiinalaisten tai Jenkkien kanssa. Eli perus 8 h alkuun ja sitten mukuloiden haku päiväkodista ja illalla jatketaan.

Toki sitten kun on hiljaisempaa on myös mahdollista joustaa eli tehdä lyhyempää päivää. Tässä ei tietenkään ole huomioitu sitä asiaa, että ajatustyötä saatetaan tehdä myös kotona.

Sitten vielä sellainen asia, että laiskuus on insinöörin hyve. On lukemattomia mullistavia asioita keksitty, varsinkin automaatiopuolella, kun ei millään jaksa tehdä itse niin keksitään kone tai koodin pätkä joka hoitaa homman.

Nimimerkillä Insinööri, joka tekee Kiinalaisten insinöörien kanssa töitä.

Olen kyllä itse insinöörimäisella alalla töissä toimistossa ja tiedän hyvin systeemin. Kyllä se helposti on sellaista, että asioita siirrellään eteenpäin ja ei sellainen luomisen into pala. Parin räkänökan kustaaminen lätkätreeniin on paljon tärkeämpää kuin keksintöjen tekeminen. Byrokaatti-insinöörejä, jotka ovat unohtaneet miksi ovat alalle hakeutuneet. Mikään ei ole heille kivempaa kuin täyttää kalenteri, niin ettei kukaan voi vaivata millään asialla, kun usein pitää tehdä se kalenterivaraus ihan pienetäkin asiaa varten. 

En usko että työtunnit suoraan kertovat tuottavuudesta tai luovuudesta. Mutta kyllä ne motivaatioista kertovat ja se taas kulkee käsikädessä tuottavuuden ja luovuuden kanssa. Motivaatio on täällä suomessa aika nollaa toimistoilla. Ei siinä Elonin joukkojen kanssa kilpailla. Niillä on palava halu mullistaa maailma. Kannattaa lukea Elonin elämänkerta, niin saa kuvan miten paljon Teslan ja SpaceX:n meno eroaa suomalaisista firmoista.

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 09.53

Tinggeli kirjoitti:

Juu, ennen merimiesten tuottavuus oli hyvä, kun tekivät 6-9 kk reissuja maailman merille vaikka kotona oli perhe. Nykyisin merimiesten tuottavuus on laksenut kun eivät tee kun max 8 tuntia päivässä laivalla ja shiftin pituus on yleensä vain viikon pari.

No ehkä oli kovuutta tehdä ristiretkiä ja löytää uusia manteireita?

Ainakin Elonin elämänkertakirjasta tulee fiilis, että kova ja intohimoinen duuni on se mikä saa aikaan. Taidan olla naivi kun kuvittelen, ettei työajan lyhennys ja vaatimusten löyhentäminen olekaan se juttu, joka erottaa menestyjät luusereista.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 09.09

kahuuts kirjoitti:

 

madgecko kirjoitti:

Suomi (ja suurin osa vanhaa Eurooppaa) ei millään voi pysyä kilpailussa mukana. Täällä taistellaan työajan lyhentämiseksi  vaan ja hyvä kun ehditään käydä toimistolla kääntymässä per viikko. Ei siinä paljoa tuottavaa työtä tehdä. Kiinalainen insinööri tekee oikeasti työtä ja effektiivisesti varmaan 2-3 kertaisien tuottavan tuntityömäärän viikossa. Täällä palaveerataan ja käydään 1.5 tunnin lounailla ja 1 tunnin kahvitaoilla....

 

Väitteet ainakin sen kaltaisia että bull-casea kannattaa tarkastella uudestaan, jos se on rakennettu tälläisille oljenkorsille.

Aiheesta on ihan riittävästi tutkimusta, että sitä ei tarvitse tässä ruveta sen enempää käymään läpi. Esimerkkinä kuitenkin Mikkisofta juuri kokeili 4 päiväistä työviikkoa Japanissa ja tehokkuus lisääntyi joku 40%.

Teslalla Elon Musk työskentelee varmaan 80 tuntia viikossa. Ja odottaa alaisiltaan samanlaista antautumista. Space-X:lla työntekijät olivat vuosia tyynenmeren saarella valmistelemassa raketteja ja niiden laukaisuja vaikka monilla oli perheet jenkeissä. Moni erinomainen työntenkijä saa potkut Elonin toimesta jos motivaatio ei riitä paiskomaan töitä.

En viitsi edes ajatella mitä Musk kelaa ranskalaisesta 6 tunnin työviikosta tyyliin alcatel lumene jonka Nokia meni naivisti ostamaan. Laiskuus ja mukavuudenhalu on vallannut myös suomi-insinöörit. Tok vertailua on vaikea edes tehdä: Teslan tai Space-X:n työntekijänä pitää pystyä yli-inhimillisiin super-suorituksiin ja suomalaista nykyistä työkulttuuria ei voi edes verrata siihen.

Kiinalaiset tms. ovat ahkeruudeltaan ehkä Teslan työntekijöiden kanssa vähän samalla mittapuulla, mutta voivat luovuudessa hävitä. Suomalaisilla ei jakoa kyytiin mukaan. Eikä suurimmalla osalla vanhaa Eurooppaa (Viro voi olla poikkeus uutena). Nokian alun aikoina varmaan pöhinää oli. Ehkä Koneella on vielä jossain määrin? Pelkään silti että 10 vuodessa Suomi on jäänyt niin jälkeen että vaaditaan mullistus ja sota, jotta siitä noustaan.

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 01.45

Artsipappa kirjoitti:

Talousjournalismi on kaikki OK oli se sitten bull tai bear tyyppistä analyysia, kunhan ei esitetä mitään valheellista ja perustellaan oma kanta. Jos taas se onko talousjournalismi vastuutonta vai ei perustuu siihen onko analyysi oikein vai väärin niin jokainen talousjournalisti voi pistää pillut pussiin. Koska sun viestin perusteella "Tesla romahtaa" oli vastuutonta vain koska tesla nousi eilen? Jos siis olisi romahtanut, niin se olisi ollut OK?

Jotenkin tuntuu että Tesla keskustelu on turhaa ja saman tyyppistä kun uskovaisten kanssa kiistely. Musk on jumala ja kaikki vähänkin kielteinen omaa jumalaa kohtaan halutaan kieltää ja pidetään vastuuttomana. Koita nyt hyvä mies hyväksyä se että osa pitää hintaa vääränä ja siksi shorttaavat. 

Eilen kauppalehti uutisoi todella vääristellen "Teslalta valtava osakeanti - osake jyrkässä alamäessä"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslalta-valtava-osakeanti-osake-jyrk...

Kyseessä ei ole valtava osakeanti.

 

Mä olen ollut Teslan skeptikko lähinnä kun olen lukenut suomalaisten sijoittajien mielipiteitä. Toki Teslan kurssi voi hyvin romahtaa ja joku asia mennä pieleen itse liiketoiminnassa. Silti pidän mahdollisena, että Tesla tulee haukkaamaan todella suuren ja kannattavan palan markkinoista. Elon Musk on tällä hetkellä elävistä ihmisistä lähinnä Jumalaa oleva. Ihmemies joka luo uusia ja ennen mahdottomalta tuntuneita asioita oikeasti tähän maailmaan.

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 12.10

Tinggeli kirjoitti:

Tiesitkö muuten, että 1000 bathia päivässä on Thaimaassa jo ihan hyvä palkka. Siis 30 euroa / päivä! Ja siellä auto on statussymboli. Thaimaassa on muuten paljon auto-alan tehtaita. Thaimaassa on kaakkois-Aasian suurin alan tuotanto.

Kyllä tiedän. Jos olet kaupan kassalla saanet jotain 200-300 bahtia päivässä.

Siihen nähden hämmästyn kyllä miten jengillä on varaa uudehkoihin autoihin ihan siellä riisinviljetys maaseudullakin. Vaimon naapurissa kaikilla on uudehko auto tai pari. On sedan ja pickup truck pihassa ja ne ei tosiaan ole vanhoja. Toki sitten tuollaista perhettä ja taloa kohden on kymmeniä ihmisiä joilla on just just mopo jos sitäkään eikä tuloja juuri ollenkaan.

Tinggeli kirjoitti:

Näkee aikanaa, mutta olen kanssasi eri mieltä. Tällä hetkellä tuota kehitystä ei ole näkyvissä.

Suomi (ja suurin osa vanhaa Eurooppaa) ei millään voi pysyä kilpailussa mukana. Täällä taistellaan työajan lyhentämiseksi  vaan ja hyvä kun ehditään käydä toimistolla kääntymässä per viikko. Ei siinä paljoa tuottavaa työtä tehdä. Kiinalainen insinööri tekee oikeasti työtä ja effektiivisesti varmaan 2-3 kertaisien tuottavan tuntityömäärän viikossa. Täällä palaveerataan ja käydään 1.5 tunnin lounailla ja 1 tunnin kahvitaoilla....

Me ei vaan olla vielä sisäistetty tätä epätehokkuutta. Tulee olemaan karua menoa 10-20 vuoden päästä. Pisatulokset ja nokia oli ja meni. Uutta menestystä ei ole tullut.

No vaiheeksi asiaan. Hienoa että Tesla nousi eilen ja ne "Tesla romahtaa" otsikot olikin tyypillistä talousjournalisimia, joka oikeasti pitäisi kieltää. Niin vastuuntunnotonta huutelua se on.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 14.2.2020 10.12

Tinggeli kirjoitti:
Roope1248 kirjoitti:

Puitteet kysynnälle luo pitkälti Tuote ja Tuotemielikuva sekä tietysti markkinan koko.

 

Vaan on tuote miten hyvä tahansa, ei se myy jos se on liian kallis. Ostajilla ei ole siihen varaa (tai ei ole halua tuhlata rahojaan autoon).

Kyllä tuotteen hinnalla on suurempi vaikutus myyntin kuin tuotteen ylivoimaisilla ominaisuuksilla ja mielikuvilla. Eurot määrää, sen jälkeen tulee mielikuvat ja ominaisuudet..

Markkinan koko kalliiille autolle on erittän rajattu. 78 miljoonaa autoa toki myydään, mutta mikähän on mediaani hinta? Jenkeissä auto maksoi keskimäärin n. 35000 USD. Europassa  keskimäärin 27500 euroa, mutta paljonkohan Kiinassa, Intiassa, Aasiassa, Venäjällä jne? Varmaan hihasta ravisteltuna lähempänä jotain 10000 euroa. Kiina on maailman suurin markkina (menee kymmeniä miljoonia autoja) ja Intiakin tosi iso. Noissa maisssa kansanautojen hinnat on ihan alhaalla. Koita siinä myydä 60000 taalan Teslaa sen ominaisuuksilla ja mielikuvilla kun hinta on sellainen johon ihmisten rahat ei riitä kuin harvoilla ja valituilla. Joten Teslan markkina on kooltaan hyvin rajattu.

Kiinasta ja aasiasta löytyy paljon hyvin ostovoimaista porukkaa ja tuo määrä kasvaa koko ajan. Autoistuminen kasvaa myös koko ajan. 20 vuoden kuluttua Kiinan palkkataso lienee samaa tasoa kuin Euroopassa.  Insinööri täällä ja Kiinassa varmaan tienaa samat ellei sitten käy niin että osaajista maksetaan Kiinassa vielä enemmän. Varallisuuserot ovat ja tulevavat olemaan Kiinassa huikeita. 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 12.2.2020 04.36

Roope1248 kirjoitti:

Ajaton muotoilu. Muut autot jo näyttää vanhoilta ja tylsiltä. 

Teslalla on ollut ongelmia korin osien taivutuksissa. Tällä uudelle muotoilulla vältetään ongelmat. Elon on nero, kun se myy tämän ihmisille hienona muotoiluna. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.2.2020 10.27

Aloittelija2017 kirjoitti:

Toki 6 s riittää kevyesti tavalliseen ajoon, mutta jos ja kun Teslaa verrataan Porscheihin ym. superautoihin, niin on se aika noloa, jos parin kiihdytyksen jälkeen jää sporttiselle Skodalle.

Aika harva sporttinenkaan Skoda nyt 6 sekunttiin pääsee. En tiedä millä mallilla pääsee oleellisesti alle 6 sekunnin, mutta kyllä Tesla nyt aika kova peli on tuolla liikenteessä 6 sekunnilla niille sun Skodille, vaikka maksimi kiihtyvyydet olisikin jo parissa ekassa liikennevalorallissa käytetty!

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.2.2020 12.59

Aloittelija2017 kirjoitti:

Testin lukemalla ymmärrät ehkä paremmin, mutta Tesla siis hyytyy, jos tekee täys kiihdytyksen esimerkiksi 0-100 km/h pari kertaa (katso kuvaajat). Eihän tällaista kukaan arkiajossa tee, mutta tuskin arkiajossa kukaan muutenkaan tarvitsee 2,5 s kiihdytystä sataseen. Nyt siis puhutaan muutenkin aika erityisistä autoista. Parin tällaisen kiihdytyksen jälkeen Tesla hyytyy täysin. Porschella voi huoletta kiihdyttää useita kertoja, ilman merkittävää vaikutusta suorituskykyyn. Porschella siis tekninen etumatka tässäkin asiassa.

Nyt luin ja katoin kuvaajan: https://www.caranddriver.com/reviews/comparison-test/a30799498/2020-porsche-taycan-turbo-s-vs-2020-tesla-model-s-performance/

En kumminkaan sanoisi että Tesla täysin hyytyy vaan jatko kiihdytykset sujuvat 6 sekunnissa sataseen, joka on ihan riittävä karistamaan perästä yli 95% liikenteessä olevista autoista. Tuollainen 6s sataseenhan käsitetään tosi sporttiseksi perheautoksi.

Mistä muuten johtuu ettei Porsche hyydy? Mikä tekninen etumatka sillä on Teslaan nähden? 

Näytä koko viesti