Olet täällä

  stdClass Object
(
    [vid] => 431
    [uid] => 118
    [title] => Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?
    [log] => 
    [status] => 1
    [comment] => 2
    [promote] => 0
    [sticky] => 0
    [vuuid] => cc5994d2-7209-45f1-a15e-6b6a2847cbad
    [nid] => 431
    [type] => forum
    [language] => fi
    [created] => 1423853185
    [changed] => 1566993203
    [tnid] => 0
    [translate] => 0
    [uuid] => a28215f5-42ab-431b-ae41-4e42057a93e6
    [revision_timestamp] => 1566993203
    [revision_uid] => 21
    [taxonomy_forums] => Array
        (
            [und] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [tid] => 20
                            [taxonomy_term] => stdClass Object
                                (
                                    [tid] => 20
                                    [vid] => 2
                                    [name] => Osakkeet
                                    [description] => Keskustelua Helsingin pörssin OMXH-osakkeista ja myös ulkomaisten pörssien osakkeista.
                                    [format] => 
                                    [weight] => 5
                                    [uuid] => 1383e1a5-e34c-4b9f-9ce1-aba298c2bb17
                                    [vocabulary_machine_name] => sijoituskeskustelu
                                    [rdf_mapping] => Array
                                        (
                                            [rdftype] => Array
                                                (
                                                    [0] => skos:Concept
                                                )

                                            [name] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => rdfs:label
                                                            [1] => skos:prefLabel
                                                        )

                                                )

                                            [description] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => skos:definition
                                                        )

                                                )

                                            [vid] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => skos:inScheme
                                                        )

                                                    [type] => rel
                                                )

                                            [parent] => Array
                                                (
                                                    [predicates] => Array
                                                        (
                                                            [0] => skos:broader
                                                        )

                                                    [type] => rel
                                                )

                                        )

                                    [status] => 1
                                )

                        )

                )

        )

    [body] => Array
        (
            [und] => Array
                (
                    [0] => Array
                        (
                            [value] => 

Tesla Motors(TSLA)  on amerikkalainen luksussähköautojen valmistaja, joka on viime vuosina ollut hypen keskipisteessä. Vuonna 2014 se myi 32000 autoa, kasvua edellisen vuoden 17700 autosta oli 81 %. Tesla teki vuonna 2014 tappiota 9200 $ myytyä autoa kohti. Autojen keskihinta (ilman veroja) oli noin 100000 $ .

Tuossa ei olisi mitään ihmeellistä jos Teslan markkina-arvo ei olisi yhä 26 miljardia dollaria, yrityksen arvo on siis 810000 $ jokaista sen vuonna 2014 myymää autoa kohti. Tuo toki perustuu odotuksiin, tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta tehdään nyt jonkinlaista todennäköisyysjakaumaa vuoteen 2020.

Tehdään kolme skenaariota, todellisuudessa todennäköisyysjakauma ei ole pistemäinen, vaan jatkuva, mutta arvostusta voi arvioida myös jakamalla sen paloihin jotka kuvaavat laajempaa jatkuvaa todennäköisyyden pistejoukkoa.

Skenaario 1: Unelmaskenaario. Tesla kasvaa seuraavat 6 vuotta, suunnilleen samaa tahtia kuin viime vuonnakin eli 77 %, se tarkoittaa että Tesla myy miljoona autoa vuonna 2020. Samalla se pystyy kasvattamaan voittonsa autoa kohti 6000 $ eli kaksi kertaa tämän hetken kannattavinta autonvalmistajaa BMW:tä korkeammaksi. Tuossa tilanteessa vuonna 2020 yrityksen markkina-arvo PE:llä 30 olisi  90 miljardia dollaria. 7 % korkokannalla diskontattuna osakkeen arvo olisi tänään 970 dollaria

Skenaario 2: Hyvä skenaario: Tesla kasvaa 6 vuotta 22 % vuodessa ja tuottaa vuonna 2020 100000 autoa, sen voittomarginaali on 3000 $ per auto eli hyvää BMW;n luokkaa. Tuossa tilanteessa vuonna 2020 yrityksen markkina-arvo PE:llä 30 olisi  6 miljardia dollaria. 7 % korkokannalla diskontattuna osakkeen arvo olisi tänään 32 dollaria.

Skenaario 3: Huono skenaario: Teslan bisnes on vuonna 2020 liki main tai kokonaan arvoton. Pidetään osakkeen nykyarvona tuossa tilanteessa 5 dollaria., lähinnä kyse brändiarvosta

Nyt sitten pitää miettiä, millaiset todennäköisyydet eri tapahtumilla on, Skenaario 1 on toki mahdollinen, mutta sen tiellä on aika tolkuttomasti esteitä. Luksusmarkkina on pieni ja autoteollisuudessa nyrkkipajan kasvattaminen jättiyritykseksi on ihan erilainen haaste kuin esimerkiksi Internet busineksessä. Jos olen äärimmäisen optimistinen voi minusta tuollaisen skenaarion todennäköisyys olla maksimissaan 5 %.

Skenaario 2: Ei ole kovin mahdoton, mutta suuria haasteita siihenkin liittyy. Annetaan sille todennäköisyydeksi 30 %, joka rajusti tappiolliselle firmalle erittäin positiivinen arvio.

Skenaario 3: Yleensä kannattammattomat hype start upit menevät konkkaan tai arvottomiksi. 65 % todennäköisyys on ehkä alakanttiin, mutta menköön nyt.

Nyt voidaan laskea osakkeelle teoreettinen arvostus noiden kolmen tilanteen perusteella. 5 % * 970 $ + 30 % * 34 $ + 65 % * 5 $ = 60 $. Tällä hetkellä Teslan kurssi 202 $. Lisäksi voimakkain hype näyttää olevan jo takana.

Olen seuraillut Teslaa jo pitkään mielenkiintoisena erittäin mahdollisena hypeosakkeena eli kyseessä ei ole uusi tuttavuus. Minusta vaikuttaa siltä, että TSLA on nyt erittäin potentiaalinen shorttikohde. Vaikka toki on kuviteltavissa skenaario, jossa Tesla valloittaa maailman, sen todennäköisyys vaikuttaa matalalta, ainakin suhteessa osakkeen tämänhetkiseen arvostukseen. Kuplaan paisuvissa kulttiosakkeissa paras shortin aloitusaika on minusta kun momentum on selvästi kääntynyt, koska hype voi jatkua tosi pitkään. Nyt TSLA on tipahtanut syyskuun huipusta jo noin 30 % ja teknisestikin trendi näyttää olevan laskussa. Pomppuista menoa on kuitenkin odotettavissa. Teslalla on raju tekninen supporttikin noin 200 $ tasossa.

Avasin eilen Teslaan shorttiposition, se ei kyllä ole kauhean iso, muttei suhteessa salkkuuni ihan olemattoman pienikään. Tämän artikkelin kirjoitin, koska oletuksena miinusodotusarvon (osakemarkkinan kokonaistuotto on positiivinen) shorttisijoituksissa pitää jotenkin perustella, ainakin itsellään. Nopealiikkeisenä sijoittaja olen toki aina valmis sulkemaan positionkin jos osake lähtee rajusti kehittymään ihan väärään suuntaan. Nyt kuitenkin toiveena on osakkeen luisu alaspäin niin että luisun aikana voisi ehkä lisätä positiotakin.

 

 

 

 

 

 

[summary] => [format] => teksti_ja_html [safe_value] =>

Tesla Motors(TSLA)  on amerikkalainen luksussähköautojen valmistaja, joka on viime vuosina ollut hypen keskipisteessä. Vuonna 2014 se myi 32000 autoa, kasvua edellisen vuoden 17700 autosta oli 81 %. Tesla teki vuonna 2014 tappiota 9200 $ myytyä autoa kohti. Autojen keskihinta (ilman veroja) oli noin 100000 $ .

Tuossa ei olisi mitään ihmeellistä jos Teslan markkina-arvo ei olisi yhä 26 miljardia dollaria, yrityksen arvo on siis 810000 $ jokaista sen vuonna 2014 myymää autoa kohti. Tuo toki perustuu odotuksiin, tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta tehdään nyt jonkinlaista todennäköisyysjakaumaa vuoteen 2020.

Tehdään kolme skenaariota, todellisuudessa todennäköisyysjakauma ei ole pistemäinen, vaan jatkuva, mutta arvostusta voi arvioida myös jakamalla sen paloihin jotka kuvaavat laajempaa jatkuvaa todennäköisyyden pistejoukkoa.

Skenaario 1: Unelmaskenaario. Tesla kasvaa seuraavat 6 vuotta, suunnilleen samaa tahtia kuin viime vuonnakin eli 77 %, se tarkoittaa että Tesla myy miljoona autoa vuonna 2020. Samalla se pystyy kasvattamaan voittonsa autoa kohti 6000 $ eli kaksi kertaa tämän hetken kannattavinta autonvalmistajaa BMW:tä korkeammaksi. Tuossa tilanteessa vuonna 2020 yrityksen markkina-arvo PE:llä 30 olisi  90 miljardia dollaria. 7 % korkokannalla diskontattuna osakkeen arvo olisi tänään 970 dollaria

Skenaario 2: Hyvä skenaario: Tesla kasvaa 6 vuotta 22 % vuodessa ja tuottaa vuonna 2020 100000 autoa, sen voittomarginaali on 3000 $ per auto eli hyvää BMW;n luokkaa. Tuossa tilanteessa vuonna 2020 yrityksen markkina-arvo PE:llä 30 olisi  6 miljardia dollaria. 7 % korkokannalla diskontattuna osakkeen arvo olisi tänään 32 dollaria.

Skenaario 3: Huono skenaario: Teslan bisnes on vuonna 2020 liki main tai kokonaan arvoton. Pidetään osakkeen nykyarvona tuossa tilanteessa 5 dollaria., lähinnä kyse brändiarvosta

Nyt sitten pitää miettiä, millaiset todennäköisyydet eri tapahtumilla on, Skenaario 1 on toki mahdollinen, mutta sen tiellä on aika tolkuttomasti esteitä. Luksusmarkkina on pieni ja autoteollisuudessa nyrkkipajan kasvattaminen jättiyritykseksi on ihan erilainen haaste kuin esimerkiksi Internet busineksessä. Jos olen äärimmäisen optimistinen voi minusta tuollaisen skenaarion todennäköisyys olla maksimissaan 5 %.

Skenaario 2: Ei ole kovin mahdoton, mutta suuria haasteita siihenkin liittyy. Annetaan sille todennäköisyydeksi 30 %, joka rajusti tappiolliselle firmalle erittäin positiivinen arvio.

Skenaario 3: Yleensä kannattammattomat hype start upit menevät konkkaan tai arvottomiksi. 65 % todennäköisyys on ehkä alakanttiin, mutta menköön nyt.

Nyt voidaan laskea osakkeelle teoreettinen arvostus noiden kolmen tilanteen perusteella. 5 % * 970 $ + 30 % * 34 $ + 65 % * 5 $ = 60 $. Tällä hetkellä Teslan kurssi 202 $. Lisäksi voimakkain hype näyttää olevan jo takana.

Olen seuraillut Teslaa jo pitkään mielenkiintoisena erittäin mahdollisena hypeosakkeena eli kyseessä ei ole uusi tuttavuus. Minusta vaikuttaa siltä, että TSLA on nyt erittäin potentiaalinen shorttikohde. Vaikka toki on kuviteltavissa skenaario, jossa Tesla valloittaa maailman, sen todennäköisyys vaikuttaa matalalta, ainakin suhteessa osakkeen tämänhetkiseen arvostukseen. Kuplaan paisuvissa kulttiosakkeissa paras shortin aloitusaika on minusta kun momentum on selvästi kääntynyt, koska hype voi jatkua tosi pitkään. Nyt TSLA on tipahtanut syyskuun huipusta jo noin 30 % ja teknisestikin trendi näyttää olevan laskussa. Pomppuista menoa on kuitenkin odotettavissa. Teslalla on raju tekninen supporttikin noin 200 $ tasossa.

Avasin eilen Teslaan shorttiposition, se ei kyllä ole kauhean iso, muttei suhteessa salkkuuni ihan olemattoman pienikään. Tämän artikkelin kirjoitin, koska oletuksena miinusodotusarvon (osakemarkkinan kokonaistuotto on positiivinen) shorttisijoituksissa pitää jotenkin perustella, ainakin itsellään. Nopealiikkeisenä sijoittaja olen toki aina valmis sulkemaan positionkin jos osake lähtee rajusti kehittymään ihan väärään suuntaan. Nyt kuitenkin toiveena on osakkeen luisu alaspäin niin että luisun aikana voisi ehkä lisätä positiotakin.

 

 

 

 

 

 

[safe_summary] => ) ) ) [metatags] => Array ( [fi] => Array ( [title] => Array ( [value] => Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? | Osake | Keslustelu | [current-page:pager][site:name] ) [description] => Array ( [value] => Tesla kiinnostaa sijoituskohteena myös Suomessa. Onnistuuko Elon Musk selättämään yhtiön ongelmat ja onko Tesla tulevaisuutta sähköautoissa? ) ) ) [rdf_mapping] => Array ( [rdftype] => Array ( [0] => sioc:Post [1] => sioct:BoardPost ) [taxonomy_forums] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:has_container ) [type] => rel ) [title] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => dc:title ) ) [created] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => dc:date [1] => dc:created ) [datatype] => xsd:dateTime [callback] => date_iso8601 ) [changed] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => dc:modified ) [datatype] => xsd:dateTime [callback] => date_iso8601 ) [body] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => content:encoded ) ) [uid] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:has_creator ) [type] => rel ) [name] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => foaf:name ) ) [comment_count] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:num_replies ) [datatype] => xsd:integer ) [last_activity] => Array ( [predicates] => Array ( [0] => sioc:last_activity_date ) [datatype] => xsd:dateTime [callback] => date_iso8601 ) ) [path] => Array ( [pathauto] => 1 ) [cid] => 29392 [last_comment_timestamp] => 1575035066 [last_comment_name] => [last_comment_uid] => 25001 [comment_count] => 179 [name] => petteri [picture] => stdClass Object ( [fid] => 401 [uid] => 118 [filename] => picture-118-1424882744.jpg [uri] => public://kuvat/avatarit/picture-118-1424882744.jpg [filemime] => image/jpeg [filesize] => 15992 [status] => 1 [timestamp] => 1448894705 [type] => image [uuid] => bc32494f-17b0-455a-a000-01862487e36a [field_file_image_alt_text] => Array ( ) [field_file_image_title_text] => Array ( ) [rdf_mapping] => Array ( ) [metadata] => Array ( [height] => 177 [width] => 285 ) [alt] => [title] => [height] => 177 [width] => 285 ) [data] => a:1:{s:7:"contact";i:1;} [forum_tid] => 20 [entity_view_prepared] => 1 [rate_thumbsup] => Array ( [#weight] => 50 [#markup] =>
Thumbsup
[#title] => Thumbsup [#type] => item ) [rate_numbersup] => Array ( [#weight] => 50 [#markup] =>
4
+1
0
-1
4
0
[#title] => numbersup [#type] => item ) [rate_bothnumbers] => Array ( [#weight] => 50 [#markup] =>
bothnumbers
  • ylös
    100%
  • down
    0%
[#title] => bothnumbers [#type] => item ) )

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku?

Sivu:

Sivut

13.2.2015, 20:46
#1
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Tesla Motors(TSLA)  on amerikkalainen luksussähköautojen valmistaja, joka on viime vuosina ollut hypen keskipisteessä. Vuonna 2014 se myi 32000 autoa, kasvua edellisen vuoden 17700 autosta oli 81 %. Tesla teki vuonna 2014 tappiota 9200 $ myytyä autoa kohti. Autojen keskihinta (ilman veroja) oli noin 100000 $ .

Tuossa ei olisi mitään ihmeellistä jos Teslan markkina-arvo ei olisi yhä 26 miljardia dollaria, yrityksen arvo on siis 810000 $ jokaista sen vuonna 2014 myymää autoa kohti. Tuo toki perustuu odotuksiin, tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta tehdään nyt jonkinlaista todennäköisyysjakaumaa vuoteen 2020.

Tehdään kolme skenaariota, todellisuudessa todennäköisyysjakauma ei ole pistemäinen, vaan jatkuva, mutta arvostusta voi arvioida myös jakamalla sen paloihin jotka kuvaavat laajempaa jatkuvaa todennäköisyyden pistejoukkoa.

Skenaario 1: Unelmaskenaario. Tesla kasvaa seuraavat 6 vuotta, suunnilleen samaa tahtia kuin viime vuonnakin eli 77 %, se tarkoittaa että Tesla myy miljoona autoa vuonna 2020. Samalla se pystyy kasvattamaan voittonsa autoa kohti 6000 $ eli kaksi kertaa tämän hetken kannattavinta autonvalmistajaa BMW:tä korkeammaksi. Tuossa tilanteessa vuonna 2020 yrityksen markkina-arvo PE:llä 30 olisi  90 miljardia dollaria. 7 % korkokannalla diskontattuna osakkeen arvo olisi tänään 970 dollaria

Skenaario 2: Hyvä skenaario: Tesla kasvaa 6 vuotta 22 % vuodessa ja tuottaa vuonna 2020 100000 autoa, sen voittomarginaali on 3000 $ per auto eli hyvää BMW;n luokkaa. Tuossa tilanteessa vuonna 2020 yrityksen markkina-arvo PE:llä 30 olisi  6 miljardia dollaria. 7 % korkokannalla diskontattuna osakkeen arvo olisi tänään 32 dollaria.

Skenaario 3: Huono skenaario: Teslan bisnes on vuonna 2020 liki main tai kokonaan arvoton. Pidetään osakkeen nykyarvona tuossa tilanteessa 5 dollaria., lähinnä kyse brändiarvosta

Nyt sitten pitää miettiä, millaiset todennäköisyydet eri tapahtumilla on, Skenaario 1 on toki mahdollinen, mutta sen tiellä on aika tolkuttomasti esteitä. Luksusmarkkina on pieni ja autoteollisuudessa nyrkkipajan kasvattaminen jättiyritykseksi on ihan erilainen haaste kuin esimerkiksi Internet busineksessä. Jos olen äärimmäisen optimistinen voi minusta tuollaisen skenaarion todennäköisyys olla maksimissaan 5 %.

Skenaario 2: Ei ole kovin mahdoton, mutta suuria haasteita siihenkin liittyy. Annetaan sille todennäköisyydeksi 30 %, joka rajusti tappiolliselle firmalle erittäin positiivinen arvio.

Skenaario 3: Yleensä kannattammattomat hype start upit menevät konkkaan tai arvottomiksi. 65 % todennäköisyys on ehkä alakanttiin, mutta menköön nyt.

Nyt voidaan laskea osakkeelle teoreettinen arvostus noiden kolmen tilanteen perusteella. 5 % * 970 $ + 30 % * 34 $ + 65 % * 5 $ = 60 $. Tällä hetkellä Teslan kurssi 202 $. Lisäksi voimakkain hype näyttää olevan jo takana.

Olen seuraillut Teslaa jo pitkään mielenkiintoisena erittäin mahdollisena hypeosakkeena eli kyseessä ei ole uusi tuttavuus. Minusta vaikuttaa siltä, että TSLA on nyt erittäin potentiaalinen shorttikohde. Vaikka toki on kuviteltavissa skenaario, jossa Tesla valloittaa maailman, sen todennäköisyys vaikuttaa matalalta, ainakin suhteessa osakkeen tämänhetkiseen arvostukseen. Kuplaan paisuvissa kulttiosakkeissa paras shortin aloitusaika on minusta kun momentum on selvästi kääntynyt, koska hype voi jatkua tosi pitkään. Nyt TSLA on tipahtanut syyskuun huipusta jo noin 30 % ja teknisestikin trendi näyttää olevan laskussa. Pomppuista menoa on kuitenkin odotettavissa. Teslalla on raju tekninen supporttikin noin 200 $ tasossa.

Avasin eilen Teslaan shorttiposition, se ei kyllä ole kauhean iso, muttei suhteessa salkkuuni ihan olemattoman pienikään. Tämän artikkelin kirjoitin, koska oletuksena miinusodotusarvon (osakemarkkinan kokonaistuotto on positiivinen) shorttisijoituksissa pitää jotenkin perustella, ainakin itsellään. Nopealiikkeisenä sijoittaja olen toki aina valmis sulkemaan positionkin jos osake lähtee rajusti kehittymään ihan väärään suuntaan. Nyt kuitenkin toiveena on osakkeen luisu alaspäin niin että luisun aikana voisi ehkä lisätä positiotakin.

 

 

 

 

 

 

4
+1
0
-1
4
0
13.2.2015, 22:29
Liittynyt:
23.12.2014, 13:30
Viestejä:
42

hinnoittelu kuulostaa silta kuin tesla saisi yksin koko tulevaisuuden luxus auto markkinan.

Sahkoautojen yleistyminen on tod nak lahes pelkastaan kiinni akuista. Siina vaiheessa kun akut on riittavan tehokkaita, kevyita, pitkakestoisia, nopeasti ladattavia ja halpoja niin saattaa alkaa olla oikeaa menekkia. Lisaks pitas rakentaa aika paljon infraa latauksia varten ympari maailmaa. Tommosen ison akun nopea lataus ei mene ihan suoraan autotallin topselista ku siina liikkuu ampeeri jos toinenkin. Autoja tai sahkomoottoreita ny osaa teha kuka vaan. Jos toi tesla tosiaan fokusoituu luxus auto osastoon, niin vaikeelta kuulostaa. Siina vaiheessa kun akku puoli on hanskassa ja business on kannattavaa, niin varmasti isot autotehtaat ja oikeet luxus auto merkit tulee ja nappaa niille kuuluvan markkina osuuden eli abaut ~kaiken.

Luxus autoilu on ny kuitenkin mielikuvia, perinteita, brandia ja naapurille vittuilua. Se ei oikeen teslalla onnistu. Istuskelin muutama paiva sitten tommosen sahko taxi teslan kyydissa ja aikalailla sama fiilis ku ois ollu passatissa tai volvossa. Sekin kuulemma yli 100k maksanu. Jos jonkun sportin tai muun vastaavan hommaisin niin ehka viimesena se olisi tesla. Kuulostaakin joltain paistinpannu merkilta.

Valitsen skenaarioistasi numeron 2,5. Joku pieni osuus tuollekin voi lohjeta kun ollut kuitenkin ~ekana noita puuhastelemassa.

--> shorttiin vaan.

Onko muuten olemassa shortteja ilman sulkupaivaa? vai pitaako joku paiva jonnekin maarata millon se viim suljettava?

 

0
+1
0
-1
0
0
13.2.2015, 23:39
Liittynyt:
25.6.2014, 20:47
Viestejä:
11

Vaikuttais kyllä arpalipun arvoselta tilanteelta. Jenkeillä on tapa hypettää ihan törkeesti näitä omia mediaseksikkäitä firmoja ja arvostukset usein nousevat ihan älyttömiksi. Millä instrumentilla oot shorttia ottanut? Nordnetissä näyttäis olevan vaan norjan ja ruotsin kruunuissa noteerattavia bear serteja ja niissä heiluminen, jota saletisti on odotettavissa, syö arvoa turhan paljon. Pitkään shorttiin ei siis kovin hyviä lappuja.

0
+1
0
-1
0
0
14.2.2015, 06:27
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Minulla on tili Interactive Brokersilla(IB), jolla shorttaaminen näyttää olevan yhä helppoa ja halpaa. Sen kun katsoo, että osakkeen status on shortable ja painaa myy nappia. Osakelainakulu taitaa olla TSLA:lla 0,43 % vuotuista korkoa luokkaa + tietysti mahdolliset osingot, joita Teslalla ei pitäisi olla tulossa.

Ei tämä nyt ihan eka shortti ole, mutta ihan viime vuosina ei ole shortteja ollut. Vuosina 2008-2009 shorttailin kyllä ok menestyksellä finanssifirmoja, silloin kulut olivat vieläkin alemmat eli pelkkä välityspalkkio ja mahdolliset osingot. Nykyään taitaa hinta olla välityspalkkioiden lisäksi tuo 0,43 % vuotuista korkoa maksu, jos luin oikein hinnastoa. Pitää kyllä vielä tiirata kuukausiraporttia ja tarkistaa tuo.

Muutama vuosi sitten shorttauksen säännöstöhän vähän muuttui välittäjäpuolella, kun ns. naked short kiellettiin. Ei kyllä käytännössä ole tilannetta muuttanut muuten kuin, että nykyään osakkaan omistajalta pitää olla lupa "laarissa" eli välittäjän yhteistilillä olevan osakkeen shorttaukseen, jota aikaisemmin ei tarvittu ja omistajalle maksetaan pieni korko lainasta.

Toki IB:llä varmaan hyvin suuri osa asiakkaista, kuten minäkin on antanut luvan omistamiensa osakkeiden lainaamiseen tarpeen mukaan, josta lainan antaja saa aina pienen palkkion. Lisäksi eri välittäjät lainaavat osakkeita toisiltaan aika automaattisesti. Lopputuloksena IB:llä pitäisi olla kaikkia likvidejä jenkkilappuja tarjolla shortattavaksi riittävästi. Eli käytännössä IB:llä voi shortata voi toistaiseksi voimassaolevalla positiolla.

 

 

1
+1
0
-1
1
0
14.2.2015, 11:03
Liittynyt:
5.1.2015, 21:12
Viestejä:
59

Pystyyköhän nöördnetillä antaa luvan osakkeiden lainaamiselle?

Mielenkiintoinen ketju ja idea. Muillakin firmoilla on varmasti julkisia ja salaisia vastaavia suunnitelmia joten luulen että jos ei muuta niin Tesla kohtaa kovaa kilpailua.

0
+1
0
-1
0
0
14.2.2015, 11:46
Liittynyt:
27.6.2014, 21:53
Viestejä:
97

Itsekin seuraillut osaketta jo jonkin aikaa. Lähinnä syynä se, että Suomessa myydyt Teslat ovat todella luksusautoja / tulevaisuudessa yleistyviä...En nyt muista lähdettä, mutta luin jostain, että tehtaalla on ollut ongelmia kapasiteetin kanssa. Tai siis autoja on jo tilattu enemmän kuin mitä pystyvät seuraavan vuoden aikana valmistamaan tämän hetkisillä resursseilla. Itse yrityksen lukuja en ole nähnyt. En itse asiassa edes tiedä mistä pääsisi tutustumaan USA-firmojen tilinpäätöksiin?

0
+1
0
-1
0
0
15.2.2015, 18:13
Liittynyt:
7.7.2014, 12:55
Viestejä:
7

Noikohan omppufirma ottaa osaa sähköauto kisaan? http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/02/15/applesta-autovalmistaja-muu... Applella on vahva brändi ja jos se lähtee automaailmaan mukaan niin kilpaileeko se juuri Teslan kanssa samoista markkinoista? Mun mielestä Apple tuskin lähtee kilpailemaan isompien autonvalmistajien kanssa vaan tekee mahdollisesti muutaman huippuauton ja kehittää samalla oman käyttöjärjestelmän autoon minkä voi sitten myydä noille isoille valmistajille. 

 

 

0
+1
0
-1
0
0
17.2.2015, 16:31
Liittynyt:
30.6.2014, 14:30
Viestejä:
69

Apple ostaa Teslan?

0
+1
0
-1
0
0
17.2.2015, 18:39
Liittynyt:
25.6.2014, 10:25
Viestejä:
485
wunderbra kirjoitti:

Apple ostaa Teslan?

Näinhän sitä ajatellaan, esim: https://www.linkedin.com/pulse/apple-buy-tesla-75b-18-months-jason-calac...

0
+1
0
-1
0
0
20.2.2015, 00:55
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Yäk, Tesla lähti ainakin lyhyellä tähtäimellä väärään suuntaan, ostosuosituksia joiltain  pankkiiriliikkeiltä. Vähensin nyt puolet positiosta 210 $ tasolla, pitää uudestaan lisätä sitten jos 200 $ vastustaso näyttää menevän tai olevan menossa rikki.

0
+1
0
-1
0
0
21.2.2015, 06:58
Liittynyt:
14.10.2014, 12:59
Viestejä:
129

vähän yli neljännes total floatista shorttina Teslassa

 

 

1
+1
0
-1
1
0
21.2.2015, 14:54
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Joo. Kyllä Teslalla on kohtuullisesti short floatia, 25 % short float ja 0,43 % lainakulu ei kuitenkaan ole mitenkään huippua. 

Vertailuna kohtuullisen kokoisista firmoista vaikka erittäin rajusti shortattu Gamestop(GME), 49 % short float ja 9,4 % lainakulu tai ETF indeksirahasto SPY 12 % short float ja noin 0,4 % shortkulu. 

Olen katsellut puttejakin. Jan 2017 220$ striken putti maksaa nyt noin 50 $ ja 150$ striken putti noin 20 $. Ei järin halpoja, jos TSLA ottaa vielä lisää piikkiä, noiden hinnan pitäisi kuitenkin tipahtaa.

TSLA:n kurssi on niin irti reaalimaailmasta, että valtavia heilahduksia voi tulla mihin suuntaan vaan nopeasti oli fundamentit mitä vain. En pidä Teslan menestystä ihan mahdottomana, vaan lähinnä näen, että TSLA:lla epäonnistumisen todennäköisyys on huomattavan iso nykykurssiin nähden, joten short puolella pitäisi vaan aika selvästi olla voimakkaan positiivinen odotusarvo. Toisaalta jos yleinen markkina dippaa, uskoisin "huonojen" osakkeiden ottavan herkästi enemmän hittiä. Niin pitkään kun sijoittajat ovat positiivisella mielellä mikä vaan riski menee paremmin kaupaksi. Kun taas seuraavan kerran kauhu valtaa markkinat, epävarmimmat sijoitukset myydään ensin.

En ole kuitenkaan vielä vakuuttunut, että karhu olisi ihan lähiaikoina erittäin kovan arvostustason jenkkimarkkinoilla selättämässä härän, mutta juuri nyt kyllä valmistaudun karhun hyökkäyksen varalta ja olen muuttanut salkkua viime aikoina aika lailla defensiiviseen suuntaan, vaikka prosessi on kyllä yhä kesken ja yksi isohko riskipositio on yhä auki. Rahat ovat minulla yhä enemmän kiinni mainstream sijoittajien hyljeksimässä periferioiden kiinteistömarkkinassa (Suomi ja Kanada).  Lasken että oman analyysin mukaan 8-10 % tuoton ja terveen kassavirran firmat ei ehkä niin rajusti dippaa kun korot pysynevät lähiajat lähellä nollaa.

 

1
+1
0
-1
1
0
23.2.2015, 17:55
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Tänään jo -3,3 %. Kylläpä lappu pomppii. Palautin shorttiposition alkuperäiseen kokoon 214 $ myynnillä. Pikkuveivauksella (210$ osto, 214$ myynti) keskihinta nousi vähän.

0
+1
0
-1
0
0
23.2.2015, 22:10
Liittynyt:
23.2.2015, 21:59
Viestejä:
69

Oli ihan pakko tehdä tunnarit tämä topicin perusteella.

Teslassa on kieltämättä todella kova hypearvo ja en usko, että kurssi jatkaa kasvuaan, ainakaan samaa tahtia.

Tesla on kuitenkin investoinut rajusti mm. uuteen akkutehtaaseen ja autojen valmistukseen, koska eivät pysty tällä hetkellä kattamaan kysyntää.

Voittojen puuttuminen liittyy nykytilanteessa mielestäni enimmäkseen kasvuun.

Tietääkseni Teslalla on kolmivaiheinen strategia jossa ensin oli luksusauto yli $ 100 000, nyt alle 100k ja seuraava tavoite on ns. normiauto johon kaikilla on varaa. 

 

Yllä mainituista skenaarioista mielestäni puuttuu vielä hyvin todennäköinen skenaario joka johtaisi Teslan myyntiin. Käsittääkseni akkuteknologia on vertaansa vailla muihin valmistajiin verrattuna ja jotain yhteistyötä taisi mersun kanssa olla sähköautojen akkujen osalta.

En usko, että Tesla pääsee isosti markkinoilla ns. kauppakasseilla. Toisaalta Teslan lupaus ilmaisista latauksista ja aina kasvavista latauspisteistä saattaa houkuttaa monia.

Itse en tätä lappua uskaltaisi edes shortata tällä hetkellä. Joku hullu apple tai google voi jopa ostaa koko firman kehittäessään itseohjautuvia autoja.

Ainakin Elon Musk on tähän mennessä myynyt aika monta perustamaansa firmaa ja tällä hetkellä herraa taitaa enemmän kiinnostaa SpaceX jolloin sopivan ostajan kohdalla kaupat saattaa jopa syntyä.

2
+1
0
-1
2
0
23.2.2015, 23:36
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Tesla toki käyttää muista autonvalmistajista poiketen autossaan LiPo akkuja, joita käytetään yleensä enemmän mobiililaitteissa. Muut autotehtaat eivät niitä yleensä käytä, koska ne ovat kalliita, isoina clustereina syttymisherkkiä ja LiPo akkujen tuotantokapasiteetti on vielä nykyään maailmassa aika rajallinen potentiaaliseen kysyntään nähden.

Tietysti ostotarjous on jokaisen shorttaajan painajainen, mutta 26 miljardin dollarin markkina-arvon yrityksen osto ei ole ihan pikkujuttu. Jos Tesla maksaisi vähemmän, ostotarjous olisi paljon mahdollisempi. Muutenkin paras sähköauto- ja Tesla kuume näyttää olevan jo laantumassa. Käsittääkseni Teslalla ei kyllä ole mitään erityisosaamista itseohjautuvien autojen puolella ja sen tuotantokoneisto on pieni ja tehoton. Mahdollista on toki, että Teslalla on auto- tai akkupuolella hyvin poikkeuksellista osaamista ja siksi se ostetaan. Mutta kuinka todennäköistä on, että nimenomaan Teslalla on loistava osaaminen?

Autotekniikkaa opetaan sadoissa yliopistoissa ja autoteollisuudessa on töissä yhteensä ainakin miljoona insinööriä ja tohtoria. Teslassa on töissä muutama tuhat insinööriä ja tohtoria. On toki mahdollista, että maailman autoteollisuuden osaamishuippu on nykyään piilaakson erittäin tappiollisessa nyrkkipajassa ja että sillä on maailman paras osaaminen autojen tekemisessä, mutta kovin todennäköisenä en tuota pidä.

Samaten akkujen teko on jättibisnestä, jossa on töissä varmaan satoja tuhansia insinöörejä. Akkutekniikkaa myös opetetaan ja tutkitaan suuressa määrässä yliopistoja. On toki mahdollista maailman hienoimmat ja täysin ainutlaatuiset akkuinnovaatiot ovat Teslalla ja sillä on suuri tekninen etumatka, mutta kovin todennäköisenä en sitä pidä. Tesla muuten käyttää autossaan Panasonicin akkuja, jotka on toki pakattu tiiviisti ja jäähdytetty, mutta en oikein usko, että akkujen pakkaaminen ja jäähdytys on niin vaikeaa, ettei sitä missään muualla yhtään osata.

Mitä ostamiseen tulee, jos Apple tai Google haluaisi ostaa auto-osaamista, miksi se ostaisi pienen ja erittäin tappiollisen luksusautovalmistajan, jonka tuotantokapasiteetti on nyt 40000 autoa vuodessa? Jos Apple tai Google lähtisi autoteollisuuteen, eikö tuollainen yritys haluaisi tehdä paljon autoja? Esimerkiksi General Motors tai Ford maksavat vain reilut tuplat Teslaan verrattuna, GM valmisti vuonna 2013 9,6 miljoonaa ajoneuvoa ja Ford 6 miljoonaa.  Siis 150-250-kertaisesti Teslaan verrattuna, myös noiden massavalmistajien tuotantotehokkuus on ihan toisella tasolla Kuin Teslalla.

2
+1
0
-1
2
0
2.3.2015, 16:58
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Hmm. Ajattelin vähän lisätä shorttipositiota, nyt kuitenkin shortattavat TSLA osakkeet ovat IB:llä lopussa. Se on aika harvinaista. Vielä pari päivää sitten lainattavia TSLA osakkeita oli tarjolla miljoonia, nyt kaikki on varattu.

No ei tuo minun Teslan shorttipositio nytkään ihan pieni ole, viime päivinä olen veivannut keskihintaa ylös $203.50 tasolle ja samalla positio on kasvanut rehellisesti arvioituna isoksi ja itse asiassa aika riskipitoiseksikin suhteessa salkkuun. Shorttiposition riskien arviointi on kyllä aika vaikeaa. Osa riskistä koostuu kovin pienen todennäköisyyden tapauksista, joissa tulee iso miinus. Pitäisiköhän perustaa tälläisille operaatioille Oy.

Juuri nyt TSLA on 2,1 % laskussa ja niukasti 200$ dollarin psykologisen rajan alapuolella.

 

 

0
+1
0
-1
0
0
2.3.2015, 18:03
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Osakkeita ilmestyi taas shortattavaksi, joten pikkulisäys $198.50 tasolta. Nyt positioni on jo 69 % asettamastani maksimista dollareissa mitattuna eli nopeasti on otettu lisää positiota.

Tekninen trendi on nyt rajusti alaspäin. Tekninen analyysi myös näyttää, että kaikki tekniset supportin ovat 190-205 $ välissä ja tekniset indikaattorit ennustavat laskua..

http://www.investing.com/equities/tesla-motors-technical?period=3600

Toisaalta Teslalla on psykologinen supportti 200$ tasossa, joka ei ole vielä rikki. Teslan tapaisen osakkeen hinta riippuu eniten ostajien unelmista. 52 viikon alin kurssi eli $177.72 on sekin aika tärkeä psykologinen raja, mutta sinne on reilusti matkaa.

 

 

 

 

0
+1
0
-1
0
0
3.3.2015, 02:44
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Pelkkä kurssikehitys ei näytä riittävän jännitykseksi. TSLA löytyy viime viikon ihan oikealta hard to borrow 15 listalta, jolla on Tesla, Transocean ja 13 osaketta, joista suurin osa on zombie, elävä kuollut, osastoa. Ei näköjään riitä, että ostaa kalliilla ja kurssi laskee, nyt vielä pitää jännittää vielä tuleeko pakko-osto viimeisille shorteille, kun lainoja ei löydykään. Tuo bad beat toki toteutuu torstaina vaan silloin jos se shorttaajaan pahimmin sattuu.

Viime päiviä hurjempia hiljaisia signaaleja on enää vaikea kuvitella. Täytyy muistaa, että shortin onnistumisessa ajoitus on kaikki, millään muulla ei ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä. Toki kohteen pitää olla yliarvostettu, mutta silti mikä vaan kupla voi kestää pitempään kuin millään sijoittajalla on rahaa. Jos kurssi tästä nousee reilusti, täytyy vaan kipata ja kärsiä tappiot. Tein ennen tätä operaatiota ehkä hyvänkin suunnitelman, joka olisi osin varovaisempi, osin riskialttiimpi, nyt on sitten jo 74 % panostusmaksimista on sisällä, kun positio on reilut kolme pinnaa plussalla(kurssi laskenut). Huh. huh.

Taidan olla patologinen gambleri, mutta nyt ylioptimistinen fiilis on että Teslahärällä on tässä potissa vaan gutari tai takaovia, mutta yhdessä potissa se ei takaa mitään, eilenkin netissä vedittiin 400 käteen kaksi kertaa yksiouttisella ohi.

 

 

0
+1
0
-1
0
0
10.3.2015, 15:22
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Teslan osalta vähän päivitystä. Kurssi on laskenut viime päivinä  ja positio on nyt minulla riskimaksimissa. Taustana on, että shortattavat laput voivat loppua kokonaan jos support pettää.

Tekninen analyysi:

Tesla näyttää ehkä juuri olevan rikkomassa voimakkaan supportin 190$-200$ välissä. Jos support menee nyt rikki teknisella puolella ei ole tukea olemassa. Ilman supportteja lasku voi kiihtyä. Toivenuoli on sitten oikeassa reunassa.

Sosiaalinen analyysi:

Markkinoiden yleinen innostus osakkeeseen näyttää olevan laimeaa. Periaatteessa positiivisetkään uutiset eivät ole viime päivinä enää saaneet positiivisia kurssireaktioita. Viestit, joissa pidetään Teslaa hyvänä sijoituskohteena ovat viime päivinä rajusti vähentyneet ja yleinen ilmapiiri on yhä negatiivisempi. Pelkoa on ilmassa, jos huonoja uutisia tulee on jopa myyntipaniikki mahdollinen. Toisaalta Teslalla on ollut paljon hyppyjä ylös, joten mielialat voivat muuttua nopeastikin.

Autojen kysyntäpuoleen voi pörssikurssin lasku minusta vaikuttaa negatiivisesti. Tesla on trenditavara, joka on viime aikoina ollut todella muodissa. Kuitenkin sama muoti ei välttämättä kiinnosta määrättömän pitkään.

Fundamentaali analyysi:

Viime päivinä on tullut tietoa Teslan myyntivaikeuksista Kiinassa ja Norjassa(Norja on Teslalle iso markkina). Myös sähköautojen kokonaismyynti maailmassa kääntyi laskuun helmikuussa. Kaksi suurinta sähköautojen myyntiä seuraavaa saittia on myös antanut Teslalle nihkeitä myyntilukuja tammi-helmikuulta tärkeimmältä markkina-alueelta eli Pohjois-Amerikasta. Teslan Q1 myynti näyttää nyt olevan lähes kokonaan USA:n varassa.

Toki kurssissa näkyy yhä valtavan korkeat odotukset ja osakkeen arvostus valtavan korkea. Se ei ole muuttunut mihinkään.

Yleinen kurssitrendi eli S&P 500 ei minusta näytä teknisesti olevan merkittävässä nousussa, koronnousua pelätään ja dollarin vahvistuminen heikentää yritysten tuloksia. Yleisen kurssikehityksen puolella ei vetoapu Teslalle ylös vaikuta kauhean todennäköiseltä.

Riskianalyysi:

Suurimmat riskit liittyvät nyt hyviin uutisiin. Sellaisia voivat olla esimerkiksi Model X:n ennenaikainen lanseeraus, USA:n myynnin yllättävä piristyminen tai öljyn hinnan nopea nousu tai S&P 500 nousu. Lisäksi Teslan osakkeen hinta voi myös hypätä rajusti ylös short squeeze vaikutuksen vuoksi jos tulee Teslan kannalta hyviä ja shorttaajan kannalta huonoja uutisia.

 

 

3
+1
0
-1
3
0
10.3.2015, 23:17
Liittynyt:
9.3.2015, 16:27
Viestejä:
53

Teknillisellä analyysillä voit kyllä pyyhkiä pyllyä, eikä pelkästään teslan kohdalla. Fundamentaalinen analyysi on johon kannattaa panostaa. Perinteisesti nämä teknoteslat ovat kyllä paskoja nakkeja sijoittajille ja en ihan heti lähtisi junaan. Mutta jos sorrtailet menemään menestyksekkäästi niin mikäpä siinä.

1
+1
0
-1
1
0
14.3.2015, 00:42
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

No, teknisestä analyysistä voi olla montaa mieltä. Toisaalta osakemarkkinoilla menettää varmimmin rahaa tappelemalla trendejä vastaan.

Se on kyllä sanottava, että kun istuu ison shorttiposition päällä saa ainakin jännitystä elämään ja pienetkin uutiset kiinnostavat.

Perjantaina Teslan maailmanlaajuinen myyntijohtaja siirrettiin toisiin tehtäviin asiakaskokemuksesta vastaavaksi johtajaksi ja yritys etsii uusia myyntijohtajia. Siihen asti myynti raportoidaan suoraan pääjohtajalle eli Elon Muskille. Taas yksi hiljainen signaali siitä, että Teslan myynti ei taida vetää loistavasti, harvoin myyntijohtajaa vaihdetaan ja pääjohtaja ottaa myynnin johtamisessa suuren roolin jos myyntikäyrät osoittavat koilliseen.

 

 

 

0
+1
0
-1
0
0
15.4.2015, 13:17
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Päivitelläänpä vähän tätä topikkia, Vuoristorataa mennään, mutta en ole kovin huolissani. Välillä käytiin 182$ tasolla, sitten parin twiitin ja muutaman sadan myydyn auton takia ponkaistiin 210 taalaan ja nyt kurssi on 207 $.

Sijoitus on karvan verran miinuksella, mutta Q1 ja varsinkin Q2 näyttävät shotin kannalta oikein lupaavalta. 

Kurssi perustuu valtaviin odotuksiin, mutta onnistumisen todennäköisyydet eivät näytä kauhean hyvältä, vaan suuri osa reaalisista asioista näyttää huonontuneen. Tuotteiden katteet ovat laskussa, tilauskanta ei näytä kovin hyvältä, EDITDA on miinuksella, Capex on tapissa, uusi tuote (Model X) voi olla myöhässä, kilpailijoilta on tulossa uusia malleja, kassaa palaa 400M-500M vuosineljänneksessä ja sen pohja kohta häämöttää. Lisäksi mikä vaan riskien uudelleenarviointi tai markkinahäiriö (esimerkiksi öljybondikriisi, Kreikka default, yleisen markkinan huolestuminen Q1 tuloksista) voi romauttaa Teslan kurssia nopeastikin alaspain, kun riskipreemio kasvaa ja rahoitus tiukkenee.

Minulla on olo kuin 10 hengen teksupöydässä, jota pelataan 300 BB:tä diippinä. Pöydässä pelaa syvillä vihu, joka menee lähes aina kärkiparilla tai yliparilla poikki, bluffaa paljon ja vastassa on lauma solideja pelaajia, jotka koveeraavat kaverin. Ei tuo yleensä huonomman pelurin kannalta hyvin pääty. Voitoista ei toki ole myöskään mitään takeita.

 

 

0
+1
0
-1
0
0
22.4.2015, 18:18
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Pah. Never underestimate the power of idiots. Tesla-kansa näyttää innostuvan kun firma yrittää myydä akkuja kansalle. Täytyy sanoa kyllä, että monenlaisia riskejä shorttiprojektissa analysoin, mutta patteriralli ei kyllä tullut mieleen.

Meno vaikuttaa nyt sen verran hurjalta ja kun kurssi liikkuu ihan väärään suuntaan, joten suljin shortin ja ostin kohtuullisen kasan kesäkuun putteja tilalle. Riskinhallintaa on välillä pakko tehdä ja minullahan on sentään joskus kyky muuttaa sujuvasti suunnitelmaa.  Nyt tuli vaan fiilis, että tämä apinaralli voi ehkä jatkua seuraavaan osariin saakka. Kun väki innostuu tulppaaninsipuleista, ei siinä paljon muu auta. Varsinainen herätystilaisuus on vielä ennen osaria, joten hurmahenki voi vielä kiihtyäkin.

Seuraava Teslan osari on muuten isolla todennäköisyydellä aivan kauhea, se ei ole muuttunut mihinkään. No pelataan sitten vähän aikaa optioilla, kun peli voi kohta mennä liian kovaksi. Jos ääliöralli jatkuu, pitää kyllä ostella lisää putteja. Kyllä nuo sähköautot varmaan vielä saadaan pyydystettyä.

Itse asiassa viimeiset pari kuukautta ovat olleet ihan opettevaisia siinä, miten mania tai kultti toimii osakemarkkinoilla ja miten osa osakkeista treidaa ihan irti reaalimaailmasta. Eiköhän tollaisista markkinoista vielä rahaa saa irti. Strategiaa pitää vaan vähän hioa.

Muutenkin viimeinen kuukausi on sijoittamisessa Tesla-rallista huolimatta mennyt ihan ok. Toivottavasti tankkerit seilaa vielä jonkin matkaa myötätuulessa. (koputtaa puuta)

 

 

2
+1
0
-1
2
0
29.8.2015, 20:03
Liittynyt:
25.11.2014, 18:36
Viestejä:
81

Suosittelen tutustumaan tähän WBW:n sarjaan Elon Muskista. Paljon asiaa, jotka taatusti kiinnostaa sijoittajaa. Kannattaa aloittaa tästä ensimmäisestä kirjoituksesta:

http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html

On kyllä aivan uskomaton kaveri. Ja tuo WBW on kenties maailman paras blogi.

1
+1
0
-1
1
0
4.4.2016, 11:37
Liittynyt:
10.7.2014, 18:03
Viestejä:
18

Tesla on saanut melkoisen hypen päälle Model 3:n myötä. Ennakkotilauksia on tullut muutamassa päivässä lähes 12 miljardin dollarin edestä, eli yli kaksi kertaa viime vuoden liikevaihdon verran.

Petteriltä lukisin mieluusti päivitettyä analyysiä, ja miksei muiltakin asiaan perehtyneiltä. Tuon auton saatan ostaa, mutta mitenkäs osake?

1
+1
0
-1
1
0
4.4.2016, 23:42
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Haistin Model 3 huuman jo puolitoista kuukautta sitten, joten se ei ole yllätys. Positiota firmassa ei ole ollut kohtuulliseen aikaan. 300k tilausta voi olla firmalle hyvä tai huono uutinen. 300k tilausta $35k hintaisesta autosta, jonka tekeminen maksaa $55K ei vaan minusta vaikuta ihan solideimmalta tavalta tehdä tulosta. Vaikka eihän Teslan kurssiin tuloksella ole lyhyellä tähtäimellä paljon vaikutusta, vaan markkinoiden fiilikset heittelevät tulosta.

2
+1
0
-1
2
0
5.4.2016, 13:42
Liittynyt:
30.12.2015, 10:33
Viestejä:
16

Moi, laittaisitko linkin missä nuo model3 valmistuskustannukset on kerrottu. Niitä vielä näkemättä, olisin yllättynyt jos puhutaan kovin paljon $20K ylittävistä kustannuksista, alle $30K jokatapauksessa.  Muistan nähneeni joskus arvion että toyota tekee corollaa noin $7000-8000 valmistuskustannuksilla, joten veikkasin (lähtökohtaisesti simppelimmän teknologiankin huomioiden), että noin kolmekertaisella hinnalla onnistuu Teslakin nyt kun volyymit mitoitetaan satoihin tuhansiin (miljoonaan?).

Akut maksoivat ModelS aikaan paljon enemmän ja olivat ylivoimaisesti suurin menoerä valmistuksessa.  Nyt on käsitys että kustannus olisi jo 2015 puolittunut ekojen modelS ajoista noin $140 per Kwh tasolle. Gigafactoryn volyymin myötä tuon uskotaan putoavan alle sata usd tasolle. Näin ollen Model3 oletettu 50/60 kwh akku ei enää ihan mahdotonta hintaa valmistukseen tee.

Keskimääräisen model 3:n myyntihinnan veikkaan olevan lähempänä $50k kuin $35k.   Ja kaikki yli tuon $35k perusversion tulevat kolikot ovat huomattavasti parempikatteisia.

 

(En sitli väitä Teslaa nykyhinnalla sijoituskelpoiseksi osakkeeksi!)

1
+1
0
-1
1
0
6.4.2016, 13:35
Käyttäjän petteri kuva
OP
Liittynyt:
26.6.2014, 13:39
Viestejä:
355

Oletus malli 3:n kustannuksista perustuu nykyiseen Teslan kustannusrakenteeseen ja siihen että malli 3 ei erilaisten asiantuntijoiden mukaan vaikuta valtavan paljon halvemmalta tehdä kuin malli S. Tesla ei myöskään ole kulurakenteeltaan Toyota, vaan firman kustannukset ovat taivaissa.

Vuonna 2015 Teslan myi 50580 ajoneuvoa ja yrityksen kulut olivat 94150 dollaria per ajoneuvo, josta cost of revenues oli 61700 dollaria ja myynti- hallinto- ja tuotekehityskulut 32650 dollaria per myyty ajoneuvo.

Toki on odotettavissa, että kustannukset tipahtavat massatuotannon myötä, mutta eivät ne yleensä murto-osaan tipahda.

 

0
+1
0
-1
0
0
15.10.2017, 16:38
Liittynyt:
26.11.2015, 10:05
Viestejä:
38

Teslan kurssi on lähes tuplannut erinomaisesta aloituspostauksesta. Aika hullua! Talouselämä kirjoitti Teslasta lyhyesti perjantaina: https://www.talouselama.fi/uutiset/tuotanto-helvetissa-kurssi-taivaassa-... . Pääsääntöisesti tylsänä indeksisijoittajana en ole kovin innostunut ottamaan näkemystä yksittäisten osakkeiden hintakehitykseen, mutta aika paljon saisi tapahtua, että olisin valmis maksamaan yli 350 dollaria osakkeesta :) Itse asiassa, olen hieman kiinnostunut lyömään vetoa kurssilaskun puolesta. Lyhyeksi myyminen ei tule kysymykseen, mutta myyntioptiot ehkä. Tällä hetkellä (edelleen) short percentage of float yli 25 %.

Onko ajatuksia Teslasta?

0
+1
0
-1
0
0
15.10.2017, 20:46
Liittynyt:
21.8.2017, 23:04
Viestejä:
119

En halua lyödä vetoa kurssikehityksestä - liian riskaabelia minulle nyt - mutta tuore uutinen kertoo että Tesla irtisanoo porukkaa satoja:

https://www.reuters.com/article/us-tesla-jobs/tesla-fired-hundreds-of-em...

Osakkeeseen on taidettu hinnoitella aika optimistinen käsitys kyvystä tehdä joskus tulostakin. En tiedä auttaako satojen ihmisten irtisanominen tuotantovaikeuksiin jotenkin tai tulokseen, mutta ei se nyt ihan normaalia tilanteessa jossa firmalla olevinaan menee lujaa.

0
+1
0
-1
0
0
15.10.2017, 20:56
Liittynyt:
12.1.2016, 14:44
Viestejä:
443

Itsekin olen myyntioptioita katsellut, mutta on niissä aika hyvin huomioitu riskit kalliina aika-arvoina. Eli mennään kohtailaisen kokoisella shortilla vaan eteenpäin. Isoimpana riskinä näe spekulatiivisen kuplan ja kunnon short squeezen osakkeessa. Joten alle 3% pääomasta pidetään shortti.

Kiina on laittamassa aika paljon paukkuja halvempiin sähköautoihin. Aika monelta alalta on kokemusta, että kun Kiinalaiset alkaa jossain tosissaan kilpailemaan, niin siinä on paikallisilla firmoilla täysi tuki valtiolta halvan pääoman, kauppapolitiikan ja tukiaisten muodossa. Tämä tulee vaikuttamaan koko alan katteisiin alle 40k taalan sähköautoissa.

Sitten taas premium kategoriassa luulisi, että saksalaiset pikkuhiljaa saavat jotain järkevää aikaan. Mutta niin olisi ehkä luullut jo muutama vuosi sitten.

Tesla autot ovat innovatiivisia ja cooleja. Mutta firman hinnassa ei ole oikein huomioitu, että miljoonien autojen teko ei ole kovin simppeliä uudelle pelurille. Aika iso nippu miljardeja vielä rahaa poltetaan, ennen kuin firma alkaa vapaata kassavirtaa tuottamaan. Teslan käyttämä akkuteknologiakaan ei mikään kilpailuvaltti ole.

0
+1
0
-1
0
0

Sivut