Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 05.27

Credit_Default kirjoitti:

 

JoonasFI kirjoitti:

 

Credit_Default kirjoitti:

Eli tämä määrä latauspisteiä riittää kattamaan laajamittaisen käyttöönoton? Laajamittaisella käyttöönotolla tarkoitan sitä, että suuri määrä nykyisestä autokannasta korvataan sähkökäyttöisellä.

Suomessa on tällä hetkellä ~2,5m henkilöautoa liikennekäytössä, jos näistä korvataan vaikka 1/5 (tämä ei ole laajamittainen), riittääkö tämä määrä latauspisteitä 500.000 kappaleen sähköautokannan ylläpitoon tieliikenteessä?

Tässähän on vain julkiset latauspisteet, joten tästä jää pois esimerkiksi omakoti-, rivi- ja kerrostalojen autopaikoille jo nyt asennetut tuhannet laturit. Ja näinhän se tulee olemaan jatkossakin - 99 % ajoista auto ladataan kotona ja reissussa em. julkisissa pisteissä. Julkisia latauspisteitä tulee myös kuin sieniä sateella - ja miksei tulisi - hyvää bisnestä.

 

Tuhannet. Entäs sadat tuhannet? Miljoonat?

Kuinka suuri osa suomen 2,5M autoista liikkuu yli 500km (tarvitsee latausta jossain tieverkolla) päivässä? alle 0,1% vai 0,01?

Ja jos vaikka sovitaan että 10% autoista on angstireiskoilla ja niin usein tarpeen yli 500km päiväsiirtymiin, että jätetään ne suosiolla diiseleiksi, niin paljonko jäljelle jääneistä 90% liikkuu yli 500km päivässä ja kuinka usein?

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 05.25

starsailor kirjoitti:

Matkustin aika säännöllisesti Tampereelta itäsuomeen ja tuli pysähdyttyä siinä Jyväskylän jälkeen olevalla huoltoasemalla tai sitten seuraavalla. Joskus matkailijoita ja autoja on satoja. Jos näistä olisi kolmasosa sähköautoja, joiden lataus kestäää 15-30min, niin tarvitsisi olla kymmeniä, useita kymmeniä latauspisteitä tulevaisuudessa. Ehkä niitä on, ehkä ei, mutta auton tankkaa muutamassa minuutissa täyteen ja sillä ajaa sen 700-1000km maatiellä.

Tosiaan ainakin osan sähköautojen range on sitä tasoa jo nyt, että kuljettajaa tankataan (tai tyhjennetään) tienpäällä paljon useammin kuin kulkinetta. ts. sähköautoilijatkaan eivät pysähdy aina auton latauksen vuoksi. ja edelleen, erittäin harva ylipäätään on liikkumassa yli kokonaisrangen päiväsiirtymiä.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 18.6.2020 03.26

Tuota.. suomi24 tai vauva.fi tms lienee kohderyhmää

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 17.5.2020 05.25

Viestisi perusteella vaikuttaa, että sinun kannattaa selvittää itsellesi tartuttamisen ja altistumisen käsitteet

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 29.3.2020 06.00

joni_k kirjoitti:

tommonen lista suomen ja italian välillä kiinnostaisi nähdä. Samoin myös suomen ja espanjan.

https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f26

Tuolta THL dataa ikäryhmittäin. Suomessa tartunnat painottuneet selkeästi keski-ikäisille, ainakin tässä kohtaa.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 18.3.2020 02.57

Tinggeli kirjoitti:

No eikö tämä ole ollut jo pitkään tiedossa, ettei noita hengityslaitteita ole riittävästi, jos edes se hallituksenkin esittämä lievä skenarii toteutuu. Tehohoitoa tarvitsee lievän skenaarion mukaan 1 100–2 700 ihmistä, keskivertoskenaariossa taas 2 200–5 400 ihmistä. Eihän niitä laitteita noin paljon ole keltaisen lehdiston selvitysten mukaan. HUS alueella taisi olla joitakin kymmeniä.

 

Eikai ne koneet kertakäyttöisiä ole? Jossain osui silmään eilen, että 12vrk olisi tuollaisen keskimääräinen käyttöaika per potilas. Siksi tämä epidemian venyttäminen on target. Jos vaikka 6kk kestää niin siinä pyörittää monta sykliä ja tuhansia potilaita (oletetulla 300 kpl laitteen määrällä).

Toisaalta, onko kukaan tietoinen mikä on noiden laitteiden käyttötilanne ns. normaalioloissa. ts. onko niitä kokonaan ilman koronaa vapaana tyypillisesti 80%, 50% vai 20% ?

Lisäksi, pitäisin käsittämättömänä jos laitteita ei jo nyt, tai ainakaan muutaman viikon päästä olisi suomessa enempää kuin ennen tätä kriisiä.

Näytä koko viesti
Nordea - 26.5.2019 02.47

Marraskuu kirjoitti:

Nordean osaketta kannattelee korkea osingonjakosuhde. Osinko on kuitenkin vain osakkeessa olevien varojen siirtämistä osakkeen "taskusta" omistajan omaan "taskuun" siten, että verottaja vielä ottaa tästä siirrosta lähes kolmanneksen. Miksi ylipäätään ostaa osaketta ja saada sen arvo takaisin osinkoina vähennettynä osinkoveroilla?

 

 

Eikö tuo ole vähän laput silmillä heitetty kommentti?  Meinaat, että se että Nordea tekee hintaansa nähden erinomaista tulosta ei vaikuta yhtään mitään asiaan?  Listaa vaikka kaikki tuntemasi yritykset ja vertaa niiden P/E lukuja (ota e verrokiksi vaikka sekä menneestä, nykyhetkestä ja jopa ennuste tulevasta) ja huomaat että ei silti helpolla montaa halvempaa löydy. 

 

Näytä koko viesti
Daytraderin kovimmat tuotot ja julmimmat takaiskut - 12.3.2019 09.38

Kannattaa tutustua uusimpaan talouselämään! (sivut.36 - 42)

Näytä koko viesti
Technopolis - 5.11.2018 03.31

Nyt kauppa käydään jo 5.50e tasolla, eikä ihan pienimmällä volyymillä.

 

EDIT:  .. no nyt myyntilaita kimposi jo 5.79 ja ostaja vetäytyi  ainakin hetkellisesti. Ei kai tässä voi olla kyse muuta kuin talviunilta heränneestä shorttaajasta?

Näytä koko viesti
Technopolis - 4.9.2018 11.46

Voisiko viimeinen luku kuitenkin vielä ola kirjoittamatta tämän kanssa? Kauppaa käydään nyt 4.66e tasolla ja vaihto miljoonia..?

Näytä koko viesti