Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.7.2020 10.25

Ehdotan, että tämä Volvo/Mersu/Turbo -keskustelu jatkuisi jossain muussa ketjussa

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 12.7.2020 02.50

Välipalakommentti - tulipa klikattua tämän ketjun avausposti vuosien jälkeen auki ja siitä sai aika hyvät hymyt, Suosittelen. :)

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 12.7.2020 10.07

TuuriTuuli kirjoitti:

Tesla ja siitä käytävä keskustelu tuo mukavia muistojen tuulahduksia vuodelta 2000. Oli pakko murskata vähän numeroita, mutta jätän taas "on lauantaiyö ja olen vähän päissäni"-disclaimerin jos logiikka ja numeromuisti esim. autoteollisuuden katteista menee jossain pieleen...

Eli...

Jos markkina-arvo on Nordnetin mukaan nyt 259 miljardia ja vuoden 2019 liikevaihto 24.6 miljardia, ja jos leikitään firman nettotuloksen olevan positiivinen ja pysyvän 5% katteen tuntumassa (vastaa koko autoteollisuuden keskimääräistä katetta), niin P/E olisi 210.

Unohdetaan inflaatiot, minimituottovaatimukset, riskipreemiot, diskonttaukset, osinkojen puute ja muut valuaatiota laskevat tekijät, niin saadaan se kaikkein optimistisin ja helpoiten laskettava skenaario:

Jos firman koko tulos jaettaisiin ulos sijoittajalle, ja tulos kasvaisi tasaiset 20% vuosittain, sijoitus maksaisi sijoittajalle itsensä takaisin 20 vuodessa osinkoina ja sen jälkeen kaikki tulo olisi sijoittajalle puhdasta voittoa. Vaikka osakkeen arvo romahtaisi sinä aikana nollaan, osakkeiden myyminen olisi 20 vuoden jälkeen puhdasta voittoa.

Tuossa ajassa liikevaihto olisi kasvanut 940 miljardiin. Globaali automarkkinoiden (siis koko automarkkina, ei vain sähkö- ja henkilöautot) koko lienee tällä hetkellä noin 4000 miljardia, ja jos markkinat kasvavat 2.5%:n vauhtia niin 20 vuoden päästä niiden koko on noin 6600 miljardia. Eli Teslalla olisi tuolloin 14% markkinaosuus. Tällä hetkellä Toyota pitää johtoa vähän päälle 10% markkinaosuudella maailman automarkkinoista.

Tuon kahdenkymmenen vuoden kohdalla markkinaosuus on jo niin suuri, ettei kasvun varaa voi olettaa olevan kuin markkinoiden 2.5%, joten Teslan markkina-arvokin jämähtäisi johonkin PE 10 luokkaan eli 470 miljardiin, mikä tekee nyt sijoittavalle kurssinousuna 3% vuosituoton jos ei firma tuon 20 vuoden aikana osinkoa jakaisikaan.

Uskotaanko tosiaankin että Tesla saa tuloksensa positiiviseksi 5% katteella ihan just kohta ja pystyy ylläpitämään 20% vuosikasvua 20 vuotta (10% katteella 16 vuotta)? Etenkin jos jo kymmenen vuoden kohdilla Teslan markkinaosuudet alkavat olla niin suuria että liikevaihdon kasvun on pakko hidastua?

Jos myönnetään että Tesla joutuu hidastamaan kasvunsa 2.5%:iin sitä mukaa kun sen liikevaihto kasvaa, niin sitten lähivuosina pitäisi pystyä ylläpitämään 50% kasvuja kompensoimaan myöhempien vuosien 2.5%:ia. Jos pari vuotta kasvu olisi 50%, pari vuotta 40%, pari vuotta 30% jne. kunnes 11. vuoden kohdalla pudotaan ja vakiinnutaan 2.5%:iin, niin saadaan sama 20 vuoden sijoituksen takaisinmaksuaika osinkoina. Huonona puolena 20%-skenaarioon nähden tuossa 20 vuoden pisteessä olisi puolikas markkinaosuus, puolikas tulos ja puolikas markkina-arvo, eli ei tuottoa osakkeen arvon kasvun muodossa.

Mielenkiintoista kyllä on, että Tesla on onnistunut oikeasti pitämään yllä poskettomia kasvuprosentteja. Mitä nyt viime vuosi jäi vain 15%:iin jo ilman koronaakin.

 

 

Kysymyksenä tähän, miten olet huomioinut mukaan Teslan nykyiset ja varsinkin tulevat muut liiketoiminnot kuin autojen valmistuksen? Itsestäni tuntuu, että 10v päästä liikevaihdosta iso osa tulee jostain muusta kuin autojen myynnistä. Tämä usein unohtuu nykyarvostusta taivastelevista kirjoituksista. Kurssi on silti keulinut nyt todella koiliseen ja en usko että lähivuosille on juurikaan enää ulosmitattavaa kurssinousun muodossa (päinvastoin).   Dsclmr En omista Teslan tuotteita enkä Teslan osakkeita.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 05.27

Credit_Default kirjoitti:

 

JoonasFI kirjoitti:

 

Credit_Default kirjoitti:

Eli tämä määrä latauspisteiä riittää kattamaan laajamittaisen käyttöönoton? Laajamittaisella käyttöönotolla tarkoitan sitä, että suuri määrä nykyisestä autokannasta korvataan sähkökäyttöisellä.

Suomessa on tällä hetkellä ~2,5m henkilöautoa liikennekäytössä, jos näistä korvataan vaikka 1/5 (tämä ei ole laajamittainen), riittääkö tämä määrä latauspisteitä 500.000 kappaleen sähköautokannan ylläpitoon tieliikenteessä?

Tässähän on vain julkiset latauspisteet, joten tästä jää pois esimerkiksi omakoti-, rivi- ja kerrostalojen autopaikoille jo nyt asennetut tuhannet laturit. Ja näinhän se tulee olemaan jatkossakin - 99 % ajoista auto ladataan kotona ja reissussa em. julkisissa pisteissä. Julkisia latauspisteitä tulee myös kuin sieniä sateella - ja miksei tulisi - hyvää bisnestä.

 

Tuhannet. Entäs sadat tuhannet? Miljoonat?

Kuinka suuri osa suomen 2,5M autoista liikkuu yli 500km (tarvitsee latausta jossain tieverkolla) päivässä? alle 0,1% vai 0,01?

Ja jos vaikka sovitaan että 10% autoista on angstireiskoilla ja niin usein tarpeen yli 500km päiväsiirtymiin, että jätetään ne suosiolla diiseleiksi, niin paljonko jäljelle jääneistä 90% liikkuu yli 500km päivässä ja kuinka usein?

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 3.7.2020 05.25

starsailor kirjoitti:

Matkustin aika säännöllisesti Tampereelta itäsuomeen ja tuli pysähdyttyä siinä Jyväskylän jälkeen olevalla huoltoasemalla tai sitten seuraavalla. Joskus matkailijoita ja autoja on satoja. Jos näistä olisi kolmasosa sähköautoja, joiden lataus kestäää 15-30min, niin tarvitsisi olla kymmeniä, useita kymmeniä latauspisteitä tulevaisuudessa. Ehkä niitä on, ehkä ei, mutta auton tankkaa muutamassa minuutissa täyteen ja sillä ajaa sen 700-1000km maatiellä.

Tosiaan ainakin osan sähköautojen range on sitä tasoa jo nyt, että kuljettajaa tankataan (tai tyhjennetään) tienpäällä paljon useammin kuin kulkinetta. ts. sähköautoilijatkaan eivät pysähdy aina auton latauksen vuoksi. ja edelleen, erittäin harva ylipäätään on liikkumassa yli kokonaisrangen päiväsiirtymiä.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 18.6.2020 03.26

Tuota.. suomi24 tai vauva.fi tms lienee kohderyhmää

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 17.5.2020 05.25

Viestisi perusteella vaikuttaa, että sinun kannattaa selvittää itsellesi tartuttamisen ja altistumisen käsitteet

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 29.3.2020 06.00

joni_k kirjoitti:

tommonen lista suomen ja italian välillä kiinnostaisi nähdä. Samoin myös suomen ja espanjan.

https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f26

Tuolta THL dataa ikäryhmittäin. Suomessa tartunnat painottuneet selkeästi keski-ikäisille, ainakin tässä kohtaa.

Näytä koko viesti
Koronavirus Covid-19 - 18.3.2020 02.57

Tinggeli kirjoitti:

No eikö tämä ole ollut jo pitkään tiedossa, ettei noita hengityslaitteita ole riittävästi, jos edes se hallituksenkin esittämä lievä skenarii toteutuu. Tehohoitoa tarvitsee lievän skenaarion mukaan 1 100–2 700 ihmistä, keskivertoskenaariossa taas 2 200–5 400 ihmistä. Eihän niitä laitteita noin paljon ole keltaisen lehdiston selvitysten mukaan. HUS alueella taisi olla joitakin kymmeniä.

 

Eikai ne koneet kertakäyttöisiä ole? Jossain osui silmään eilen, että 12vrk olisi tuollaisen keskimääräinen käyttöaika per potilas. Siksi tämä epidemian venyttäminen on target. Jos vaikka 6kk kestää niin siinä pyörittää monta sykliä ja tuhansia potilaita (oletetulla 300 kpl laitteen määrällä).

Toisaalta, onko kukaan tietoinen mikä on noiden laitteiden käyttötilanne ns. normaalioloissa. ts. onko niitä kokonaan ilman koronaa vapaana tyypillisesti 80%, 50% vai 20% ?

Lisäksi, pitäisin käsittämättömänä jos laitteita ei jo nyt, tai ainakaan muutaman viikon päästä olisi suomessa enempää kuin ennen tätä kriisiä.

Näytä koko viesti
Nordea - 26.5.2019 02.47

Marraskuu kirjoitti:

Nordean osaketta kannattelee korkea osingonjakosuhde. Osinko on kuitenkin vain osakkeessa olevien varojen siirtämistä osakkeen "taskusta" omistajan omaan "taskuun" siten, että verottaja vielä ottaa tästä siirrosta lähes kolmanneksen. Miksi ylipäätään ostaa osaketta ja saada sen arvo takaisin osinkoina vähennettynä osinkoveroilla?

 

 

Eikö tuo ole vähän laput silmillä heitetty kommentti?  Meinaat, että se että Nordea tekee hintaansa nähden erinomaista tulosta ei vaikuta yhtään mitään asiaan?  Listaa vaikka kaikki tuntemasi yritykset ja vertaa niiden P/E lukuja (ota e verrokiksi vaikka sekä menneestä, nykyhetkestä ja jopa ennuste tulevasta) ja huomaat että ei silti helpolla montaa halvempaa löydy. 

 

Näytä koko viesti