TuuriTuuli kirjoitti:
Tesla ja siitä käytävä keskustelu tuo mukavia muistojen tuulahduksia vuodelta 2000. Oli pakko murskata vähän numeroita, mutta jätän taas "on lauantaiyö ja olen vähän päissäni"-disclaimerin jos logiikka ja numeromuisti esim. autoteollisuuden katteista menee jossain pieleen...
Eli...
Jos markkina-arvo on Nordnetin mukaan nyt 259 miljardia ja vuoden 2019 liikevaihto 24.6 miljardia, ja jos leikitään firman nettotuloksen olevan positiivinen ja pysyvän 5% katteen tuntumassa (vastaa koko autoteollisuuden keskimääräistä katetta), niin P/E olisi 210.
Unohdetaan inflaatiot, minimituottovaatimukset, riskipreemiot, diskonttaukset, osinkojen puute ja muut valuaatiota laskevat tekijät, niin saadaan se kaikkein optimistisin ja helpoiten laskettava skenaario:
Jos firman koko tulos jaettaisiin ulos sijoittajalle, ja tulos kasvaisi tasaiset 20% vuosittain, sijoitus maksaisi sijoittajalle itsensä takaisin 20 vuodessa osinkoina ja sen jälkeen kaikki tulo olisi sijoittajalle puhdasta voittoa. Vaikka osakkeen arvo romahtaisi sinä aikana nollaan, osakkeiden myyminen olisi 20 vuoden jälkeen puhdasta voittoa.
Tuossa ajassa liikevaihto olisi kasvanut 940 miljardiin. Globaali automarkkinoiden (siis koko automarkkina, ei vain sähkö- ja henkilöautot) koko lienee tällä hetkellä noin 4000 miljardia, ja jos markkinat kasvavat 2.5%:n vauhtia niin 20 vuoden päästä niiden koko on noin 6600 miljardia. Eli Teslalla olisi tuolloin 14% markkinaosuus. Tällä hetkellä Toyota pitää johtoa vähän päälle 10% markkinaosuudella maailman automarkkinoista.
Tuon kahdenkymmenen vuoden kohdalla markkinaosuus on jo niin suuri, ettei kasvun varaa voi olettaa olevan kuin markkinoiden 2.5%, joten Teslan markkina-arvokin jämähtäisi johonkin PE 10 luokkaan eli 470 miljardiin, mikä tekee nyt sijoittavalle kurssinousuna 3% vuosituoton jos ei firma tuon 20 vuoden aikana osinkoa jakaisikaan.
Uskotaanko tosiaankin että Tesla saa tuloksensa positiiviseksi 5% katteella ihan just kohta ja pystyy ylläpitämään 20% vuosikasvua 20 vuotta (10% katteella 16 vuotta)? Etenkin jos jo kymmenen vuoden kohdilla Teslan markkinaosuudet alkavat olla niin suuria että liikevaihdon kasvun on pakko hidastua?
Jos myönnetään että Tesla joutuu hidastamaan kasvunsa 2.5%:iin sitä mukaa kun sen liikevaihto kasvaa, niin sitten lähivuosina pitäisi pystyä ylläpitämään 50% kasvuja kompensoimaan myöhempien vuosien 2.5%:ia. Jos pari vuotta kasvu olisi 50%, pari vuotta 40%, pari vuotta 30% jne. kunnes 11. vuoden kohdalla pudotaan ja vakiinnutaan 2.5%:iin, niin saadaan sama 20 vuoden sijoituksen takaisinmaksuaika osinkoina. Huonona puolena 20%-skenaarioon nähden tuossa 20 vuoden pisteessä olisi puolikas markkinaosuus, puolikas tulos ja puolikas markkina-arvo, eli ei tuottoa osakkeen arvon kasvun muodossa.
Mielenkiintoista kyllä on, että Tesla on onnistunut oikeasti pitämään yllä poskettomia kasvuprosentteja. Mitä nyt viime vuosi jäi vain 15%:iin jo ilman koronaakin.
Kysymyksenä tähän, miten olet huomioinut mukaan Teslan nykyiset ja varsinkin tulevat muut liiketoiminnot kuin autojen valmistuksen? Itsestäni tuntuu, että 10v päästä liikevaihdosta iso osa tulee jostain muusta kuin autojen myynnistä. Tämä usein unohtuu nykyarvostusta taivastelevista kirjoituksista. Kurssi on silti keulinut nyt todella koiliseen ja en usko että lähivuosille on juurikaan enää ulosmitattavaa kurssinousun muodossa (päinvastoin). Dsclmr En omista Teslan tuotteita enkä Teslan osakkeita.