20
forum
|

Aki Pyysing

+11753
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6563

Miulla oli elämäntavoitteena päästä jossain vaiheessa Helsingin taksiautoilijat ry:n vuoden taksiasiakkaaksi. Kun tuollaiset 20 vuotta ja kerran päivässä tahti ei riittänyt, luovutin ja latasin tänään Uberin puhelimeen.

Pokeripöydässä on siirrytty yhä suuremmassa määrin Uberin käyttöön. Mie en yleensä ole FOMO:na (Fear of Missing Out) ottamassa uutta teknologiaa käyttöön, vaan olen enimmäkseen JOMO (=Joy of Missing Out).

Olen vihannut Helsingin taksikeskusta niin pitkään kuin olen sitä käyttänyt, eli noin vuodesta -92. Mikä helvetin taksitilaus on sellainen, että saat tilausnumeron, mutta et varmuutta autosta? Tekstiviestitaksi auttoi tähän kuitenkin, se on ihan toimiva systeemi, jossa tiedät koska auto kuittaa kyydin ja mikä on bilikan numero.

Vähän sitten kotiovelleni tilaamani tekstiviestitaksi ajoi edestäni ohi. Pää kääntyi siihen malliin, että etsi  oikeaa osoitetta. Huidoin perään, mutta auto ei koskaan palannut. Soitin taksikeskukseen, ja se kertoi, että kuski oli sanonut, että asiakas ei ollut paikalla. Valehteli siis, ei osannut osoitteeseen, ajoi ohi ja otti uuden pokan. Kerroin tämän taksikeskukselle, joka tuskin välitti terveisiä eteenpäin.

Tämän lisäksi vähän on alkanut ahdistaa neuvoa takseja vaikeisiin paikkoihin kuten Olympiastadionille ja Tavastialle. Kotiosoitteenikin on niin moniosainen, että sitä ei saa navigaattoriin helposti syötettyä, joten olen jo tottunut ajo-ohjeiden antaja.

Puoli neljän väärinpäin olevat taksijonot eivät ole lisänneet suopeuttani nykyjärjestelmää kohtaan.

Uber on selvästi laiton, mutta nykyjärjestelmä on myös susi jo syntyessään. Kun kaikki käyttäneet ovat kertoneet pelkkää hyvää, mie päätin tällä kertaa hypätä kelkkaan etunenässä. Odotettu säästö tyyliin 3K per vuosi.

Jännää sinänsä, että 50 miljardin dollarin arvoinen yhtiö perustaa toimintansa useissa maissa laittomaan toimintaan. Mie en välitä siitä laillisuudesta niin kovin paljon, kunhan toiminta on moraalisesti oikein. Ja monopolien murtaminen on moraalisesti miulla sydäntä lähellä.

Uberilta odotellaan IPOa, tosin varmasti hyvin valuoitua. Tätä voisi ottaa sitten jonkun marginaalierän ihan kannatusmielessä. Kilpailun lisääntyminen on asiakkaille aina hyvä asia. Ymmärrän toki, että taksiluvan omistajat ovat eri mieltä...

0
0
24.9.2015 - 13:59

mustapörssi

+31
Liittynyt:
22.3.2015
Viestejä:
87

Uskomattomat tiltit tulee siitä että soitat maksulliseen palvelunroon (taksikeskus) ja saat vastaukseksi et jos tuotetta ei näy niin soita uudestaan. Häh, just mä tilasin teiltä palvelua minkä maksoin jo etukäteen ja te vastaatte, et voi olla että saatte tuotteen.

Ei kyl oo tätä päivää. 

0
0
24.9.2015 - 15:07

PikkuPro

+5685
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2768

Mie koitin eilen välihuudella teille vanhuksille pöydän toiseen päähän et Yber Peukku. Esimerkiksi koskaan ei ole tullut sanomista kalja/kusi stopeista huolsikalla tai OPD (= oma pullo dokauksessa) jos pikkasen tippaa. Toistaiseksi mätää tai heikkoakaan omenaa ei ole Yberissä näkynyt. Lähinnä kylläkin kalaforniassa käyttänyt.

Yberissähän on helppo reitata sekä asiakkaat että kuskit. Varsinkin kuskien puolella saattaa tämä osin selittää palvelun jouhevuutta josta ainakin itse mielelläni maksan tipin muodossa.

Akille vinkiksi että kun palvelusta tykkäät käsittääkseni maksaa niin imo tippaus ei ehkä huono value: se kai näkyy reittauksessasi jolloin kuskit nappaavat hanakammin kyytejäsi ja jaksavat innokkaammin metsästää jos ei heti kalju vilku tuulilasin edessä. Tosin en varma, onko suomessa sama softa ja samat ominaisuudet kuin jenkeissä mutta jos siis reittauksesi näkyy kuskeille ja aiot paljon käyttää niin investointi tippaukseen imo +EV. Kandee varmaan haastatella kuskia tosta asiasta että millä perusteella kyydit valikoivat.

0
0
26.9.2015 - 17:57

PelleSnuslos

+90
Liittynyt:
25.9.2015
Viestejä:
145

grabtaxi.com

Tällanen kilpailija Uberille toimii tääl Kaakkois-Aasiassa. En oo kerenny kokeilee mut moni on kehunu ja katoin miten toi appi toimii. Noil on tavallisii taxeja, pienii autoja, isoi autoja, minibussei ja prätkätaksei. Moninkertanen määrä Uberiin verrattuna ja halvempi kans. Uber on munkin mielestä rajattomasti parempi kuin taksit mut selvästikin on päteväá kilpailua myös. Semmonen detalji viel et tääl kehitysmaissa ja isois kaupungeis on kiva et ei tarvii ite neuvoo eikä säätää yhtään mitään, senku astuu sisää ja pois

0
0
27.9.2015 - 18:38

Valpuri

+9
Liittynyt:
25.11.2014
Viestejä:
78
Anssi A kirjoitti:

Iltasanomissa (?) oli pari viikkoa sitten äänestys pitäisikö Uber "laillistaa": 92% Kyllä, 8% Ei.

Mielenkiintoista!

0
0
28.9.2015 - 09:06

Salkku nimeltä Wanda

+10
Liittynyt:
28.9.2015
Viestejä:
85
PikkuPro kirjoitti:

imo tippaus ei ehkä huono value: se kai näkyy reittauksessasi jolloin kuskit nappaavat hanakammin kyytejäsi ja jaksavat innokkaammin metsästää jos ei heti kalju vilku tuulilasin edessä. Tosin en varma, onko suomessa sama softa ja samat ominaisuudet kuin jenkeissä mutta jos siis reittauksesi näkyy kuskeille ja aiot paljon käyttää niin investointi tippaukseen imo +EV.

Hesari kirjoitti suomesta, että kuskin tulee antaa 5 tähteä matkustajalle jos kyyti sujuu ongelmitta. Totuudenperäisyydestä en osaa sanoa.

0
0
28.9.2015 - 10:08

Anssi A

+440
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
446
Salkku nimeltä Wanda]

[quote=PikkuPro kirjoitti:

imo tippaus ei ehkä huono value: se kai näkyy reittauksessasi jolloin kuskit nappaavat hanakammin kyytejäsi ja jaksavat innokkaammin metsästää jos ei heti kalju vilku tuulilasin edessä. Tosin en varma, onko suomessa sama softa ja samat ominaisuudet kuin jenkeissä mutta jos siis reittauksesi näkyy kuskeille ja aiot paljon käyttää niin investointi tippaukseen imo +EV.

Hesari kirjoitti suomesta, että kuskin tulee antaa 5 tähteä matkustajalle jos kyyti sujuu ongelmitta. Totuudenperäisyydestä en osaa sanoa.

Tähdet on melko ongelmallinen käytäntö kun Suomessa niistä ajatellaan vähän eri tavalla kuin Jenkeissä. Jenkeissä 4 tähteä tarkoittaa että jotain meni matkassa pieleen, kun taas suomalainen antaessaan 4 tähteä ajattelee että olipa mukava matka.

0
0
28.9.2015 - 10:36

JR

+5055
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1485

Viis tähteä on kyllä typerä skaala ilmasemaan tota. Kolme mahdollista tähteä ois varmaa aika sopiva, koska Huuto.netin positiivinen - neutraali - negatiivinen on semmonen missä suomalaisetkin on ihan hyvin oppinu että "suunnilleen sovittu kauppa" = positiivinen, "väärä tuote, hirvee säätö, mutta lopulta rahat takasin" on neutraali ja "petoksen tunnusmerkit täyttyi" on ehkä sitten negatiivinen.

0
0
28.9.2015 - 10:52

PikkuPro

+5685
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2768
Anssi A]

[quote=Salkku nimeltä Wanda]

[quote=PikkuPro kirjoitti:

imo tippaus ei ehkä huono value: se kai näkyy reittauksessasi jolloin kuskit nappaavat hanakammin kyytejäsi ja jaksavat innokkaammin metsästää jos ei heti kalju vilku tuulilasin edessä. Tosin en varma, onko suomessa sama softa ja samat ominaisuudet kuin jenkeissä mutta jos siis reittauksesi näkyy kuskeille ja aiot paljon käyttää niin investointi tippaukseen imo +EV.

Hesari kirjoitti suomesta, että kuskin tulee antaa 5 tähteä matkustajalle jos kyyti sujuu ongelmitta. Totuudenperäisyydestä en osaa sanoa.

Tähdet on melko ongelmallinen käytäntö kun Suomessa niistä ajatellaan vähän eri tavalla kuin Jenkeissä. Jenkeissä 4 tähteä tarkoittaa että jotain meni matkassa pieleen, kun taas suomalainen antaessaan 4 tähteä ajattelee että olipa mukava matka.

Anssi A, täysin samaa mieltä. Jenkeissä autokauppias soitti hätääntyneenä perään kun emme antaneet palautteen joka kohtaan 5/5. 

0
0
29.9.2015 - 10:34

Salkku nimeltä Wanda

+10
Liittynyt:
28.9.2015
Viestejä:
85
PelleSnuslos kirjoitti:

Eihän tolla oo mitään väliä. Niit tähtii verrataan tietenki maan ja kaupungin sisällä toisiin autoihin, keskiarvoon

Teoriassa ainostaan jos esim. lentokentältä saapuvat turistit antavat tähtiä eri asteikolla ja joku taksi tekee enemmän niitä. Tokkopa mikään oikea ongelma käytännössä.

0
0
29.9.2015 - 17:33

Anssi A

+440
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
446
PelleSnuslos kirjoitti:

Eihän tolla oo mitään väliä. Niit tähtii verrataan tietenki maan ja kaupungin sisällä toisiin autoihin, keskiarvoon

Kestää aika kauan "päästä eroon" yhdestä 3* palautteesta.

0
0
7.4.2016 - 18:26

Aki Pyysing

OP
+11753
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6563

Ensimmäinen Uber-kuski sai tuomion. Pieni sakko ja rikoksella saatu hyöty 12.000 euroa valtiolle. Saattaa tulla Uberille Suomessa kuskipulaa. On se hienoa, että poliisi ottaa nämä rikolliset kiinni.

0
0
18.4.2016 - 15:35

Juha

+1255
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1421

Päivän posari: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041821436103_uu.shtml

- Kuluttajille mahtijuttu, välillä suomipäättäjätkin onnistuvat yllättämään positiivisesti.

Kunnes: http://www.iltalehti.fi/uutiset/201604180144248_uu.shtml

- Pystyykö Soini & PS vesittämään hankkeen? Vai löydetäänkö joku kompensaatiomalli nykytaksikuskeille joka tyydyttää myös perussuomalaisia?

0
0
18.4.2016 - 18:23

Leipuri

+33
Liittynyt:
9.8.2014
Viestejä:
106

Tuo käytännössä tappaa syrjäseutujen taksiliikenteen. Kaikki kynnellekykenevät taksit lähtevät pikkukyliltä viikonlopuiksi ja juhlapyhiksi suurempiin keskuksiin; enemmän takseja - nopeammin ajettu kaikki kyydit baarien sulkemisaikaan - enemmän takseja ajamassa samoja kyytejä = vähemmän tuloja taksareille, lopettajia löytyy. Aikaa myöten tuohonkin löytyy tasapaino.

Eipä sillä, kannatan vapaata kilpailua enkä käytä juurikaan takseja-

0
0
27.11.2016 - 13:30

baatiful (ei varmistettu)

+11
Liittynyt:
Viestejä:
61

Taksiluvan saa jatkossa toimijakohtaisesti, elikkä UBER-kuskitkin taksiluvan saaneen yrittäjän leipiin (alk.7/2018), kannattais ehkä, ellei sit halua tosiaan maksella tienestinsä valtiolle laittoman rikoshyötynä.:)

0
0
6.7.2017 - 12:43

Aki Pyysing

OP
+11753
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6563

Uber Suomi heitti pyyhkeen kehään lakimuutokseen asti. 

"Aki, ymmärrämme että sinä – ja kymmenet tuhannet muut käyttäjät – luotatte Uber-sovellukseen saadaksenne turvallisia, luotettavia sekä edullisia kyytejä pääkaupunkiseudun alueella, ja että tämä uutinen tulee yllätyksenä."

Ei tullut yllätyksenä. Kun viranomaisten väkivaltakoneisto eteni maajohtajan vakuustakavarikkoon asti 28.6.,oli selvää, että ei enää kauaa uberit kulje.

Pisteet kuitenkin Uberille rohkeasta kamppailusta suunnitelmataloutta vastaan.

 

0
0