Tinggeli kirjoitti:Toisaalta, kun ei lennetä, niin säästyy mm. polttoainekustannukset (22%) ja henkilöstökulut (18%) jne. Arviolta toimintamenoista säästyy 60%.
Tänään Finnair antoi odotetun tulosvaroituksen. Muutama ote liittyen aiempaan kirjoitukseeni.
* Finnair arvioi nyt, että koronavirus laskee kysyntää ja sillä on negatiivinen vaikutus liikevaihtoon vuoden 2020 toisella neljänneksellä.
* Finnair peruu ennusteensa, jonka mukaan kapasiteetti vuonna 2020 olisi kasvanut noin 4 %, ja sopeuttaa lähikuukausien aikana verkostoaan ja kapasiteettiaan vastaamaan lentoliikenteen kysyntää. Tämän seurauksena Finnairin lentosidonnaiset kustannukset, kuten lentopolttoainekulut ja lentokenttä- sekä muut maksut pienenevät kapasiteetin muutosten mukaisesti.
* Verkosto- ja kapasiteettimuutosten lisäksi Finnair aikoo sopeuttaa myös muita kustannuksiaan pienentääkseen tilanteen negatiivisia taloudellisia vaikutuksia. Finnair arvioi parhaillaan keinoja sopeuttaa kustannuksiaan 40 - 50 miljoonalla eurolla toimin, jotka kohdistuisivat henkilöstöön, myyntiin ja markkinointiin, kehityshankkeisiin ja muihin projekteihin. Arvioitavana olevat henkilöstötoimet voisivat toteutuessaan sisältää esimerkiksi määräaikaisia lomautuksia tai muita koko henkilöstöä koskevia toimia, sekä rekrytointien sopeuttamista.
Finnairin toiminnalliset kulut olivat viime vuonna 759 miljoonaa eli quartaalia kohden 190 miljoonaa. Polttoainekulujen osuus kuluista oli 22% eli 42 miljoonaa quartaalia kohden. 40-50 miljoonan kustannusleikkaus polttoainekulujen lisäksi on siis melkoisen paljon. Vaikka tulot laskevat lentoliikenteen kutistuessa niin kyllä nuo kulutkin leikkaantuvat melkoisen paljon.