Olet täällä

Shell - 19.2.2020 08.00

Mielenkiintoinen ajatus ja huomio. Itse en ole vielä lähtenyt mukaan öljyn pariin, mutta tuo artikkeli Kiinan alhaisista öljyhinnoista oli varsin kiintoisaa luettavaa. Ehkä ihan hyvä etsiä myös pienempiä puljuja Norjasta tai muualta - onhan sitä pienemmillä loppujen lopuksi varaa kasvaa enemmän kuin suurilla yrityksillä.

Näytä koko viesti
Aktia - 12.2.2020 08.03

Aktia on ollut vähän miinuksella meilläkin ja nyt mennyt plussalle. Ehkä ei sijoituskohteena ole se kaikista varmin ja tuottoisin, mutta näyttää ainakin olevan mukava pieni tasainen pankki, jolla on kaikki ankat jonossa. Meillä rahat ollut pääsääntöisesti muutenkin Aktiassa, tosin viime vuonna siirrettiin osa Bank Norwegianin säästötilille. Taisi aloittaja mainita myös Ålandsbankenin, mukava pankki sekin - sehän on totta että pienessä on kasvuvaraa enemmän kuin suuressa yrityksessä.

Näytä koko viesti
Pankkitilin korvikkeet - 7.2.2020 09.10

Osakkeet ja tietyt säätötilit minunkin mielestä hyvä lähtökohta. Bank Norwegian on ollut asiallinen ja säästötili on saanut paljon kiitosta. Meillä osa rahoista Bank Norwegianin säästötilillä ja osa osakkeissa. Varmat osakkeet, pankin kanssa tehty tasaista tuottoa tuova suunnitelma. Kovin suurella riskillä meillä ei lähdetä sijoittamaan eikä ostamaan. Meillä oli Nordeakin aikaisemmin, mutta Bank Norwegian paremmaksi todettu.

Näytä koko viesti
Rahapeliyhtiöt - 2.2.2020 01.39

Aspire, Kindred, NetEnt, Betsson, LeoVegas kaikilla mennyt melko hyvin viime vuosien aikana yleisesti. Se, mikä kummastuttaa on GiG:n mahalasku. 

Näytä koko viesti
Musti ja Mirri - 21.1.2020 02.08

Muutama kommentti:

 

Itsellä on lähipiirissä kohtuullinen määrä koirakasvattajia, joten päätin kysellä vähän ympäriinsä. Itselläkin nuorempana aikuisena kokemusta elää yhden kasvattajan kanssa ja leikkiä kennelpoikaa. Muistelin ettei Musti ja Mirri näissä piireissä ole kovin suositussa asemassa ja oikeassa olin. Kaikki viisi kasvattajaa jolta kysyin sanoivat, etteivät he ole kymmeneen vuoteen käyneet Mustissa ja Mirrissä, eivätkä käytä mitään heidän tuotteitaan, saati suosittele niitä. Kyseessä ei ole kuitenkaan mitään kotikasvattajia, vaan jopa rotujensa Vuoden kasvattajana valittuja ihmisiä. Esimerkiksi ruoan laatu on ollut verran heikkoa, ettei sitä voi suositella. 

Yritys puhuu Pet Parenting-ilmiön kasvusta, joka on käytännössä kasvanut someaikana valtavasti. Välttämättä Suomessa kyseessä ei ole omistajista prosentuaalisesti niin suuri markkina kuin muualla. Siinä toki on ideaa ja ainakin ollaan hommaan tutustuttu, kun siitä puhutaan. 

Olen hyvin yllättynyt, mikäli Musti&Mirri määrittelee volyymikohderyhmäkseen Vuoden kasvattaja -tason harrastajat/ammattilaiset vs. "tavalliset koiraihmiset" jolloin kilpailija on Prisman hylly, jota vastaan koetussa laatumielikuvassa ja palvelussa pitäisi pystyä kilpailemaan - en osaa sanoa pystyvätkö.

Sinänsä ymmärrän argumentin, että kasvattajien kautta voi rakentaa myyntiä.

Mainostettu 5,2 miljoonan lemmikin markkina on tuhottoman pieni. Myös miljoona kanta-asiakasta ei ole todellinen lukema, sillä kantiksia ajetaan aina promoilla.

Tämä nyt on tarkoitushakuista tulkintaa (ja pitchia MM edustajilta) - 1M asiakasta on asiakasrekisteri, ja sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä kanta-asiakkaiden kanssa, vaikka miten määrittelisi kanta-asiakkaan. Kuitenkin jos rekisteristä myynnin suhteessa 50% on Suomesta, on yrityksellä rekkarissa laskennallisesti ~+50% kohderyhmästä* mitä voi pitää vahvana markkina-asemana. Tai toisinpäin Suomi on capatty ja kasvu täytyisi tehdä voittamalla samantyyppinen asema Norjassa, joka toistaiseksi merkityksetön markkina. 

*https://yle.fi/uutiset/3-9269957
https://www.stat.fi/til/tjt/2017/02/tjt_2017_02_2019-03-08_kat_001_fi.html
= max 810k koira tai kissataloutta?

  

Yksi suurin nettikauppakilpailija Zooplus on osakkeen arvolta mennyt 2017 kesästä tähän päivään 193€ -> 80€.

  • Zooplus.com toimii kuitenkin 26 kielellä, toimii Saksasta ja suureen osaan paikoista vielä toimittaa tilaukset ilmaiseksi ovelle. 
  • Zooplussan osakkeen hinta hipoi vielä 2018 alkupuolellakin 190€ pintaa, sen jälkeen ollut alamäkeä.

Zooplus ei ole mulle tuttu, mutta varsinkin kun valuaatiosta ei ole mitään tietoa, niin eihän tämä nyt voi itsessään olla syy jättää ostamatta?

Omien ja eksklusiivisten tuotteiden osuus: 51,7%. Jos 5/5 kasvattajasta karttaa (sample toki pieni) ketjua, se kertautuu nopeasti.

Näissä rojuissa ja ruuissa on aivan järkyttävät katteet: https://www.entrepreneur.com/article/253333 mikä on erityisen mukavaa kun välikäsiä on vähän. (Onko muuten kaikki tuotanto listattavan yhtiön alla, vai jääkö kultakimpaleet omiin taskuihin?)

Verkkokaupan osuus 20,7%

  • Mielestäni vuonna 2020 aivan liian vähän vähän, kun puhutaan näin pienestä markkinasta.
  • Myöskin verkkokauppa on hyvinkin lähelle Prismalta kopioitu ja se ei ole kovin hyvä

Mihin tämä arvio myynnin prosenttiosuudesta tai verkkokaupan toimivuudesta perustuu? 20% myynnistä onlinesta on useimpiin perinteisiin B&M+online -verrokeihin verrattuna kilpailukykyinen.

Tai mitä sen pitäisi olla, jotta luku olisi hyvä? 

Lähde nyt on mitä, on mutta jotain kuvaa markkinan koosta saa:

https://kauppa.fi/lataa/851/

Verkkokauppa.com $178M
Gigantti $90M
Power $86M
Motonet $69M
taloon.com $66M
Prisma.fi $66M

Musti ja Mirri €246M 50% Suomeen josta 20% verkosta (olettaen että jakauma samassa suhteessa)
= €24,6M vrt. merkittävästi laajempien kohderyhmien ja korkeamman keskiostoksen vertikaalien toimijat.

Ostofrekvenssissä huomionarvioista että ilmeisesti Musti ja Mirri jäi alle 2,4x/vuosi = heikko.

Selvennyksenä, jos tarkoitus on tehdä tuosta seuraavalle kolmelle vuodelle tavoitellusta 100M kasvusta merkittävä osa Suomesta (kivijalka/netti), niin pelkällä "vuotuinen kasvu 10% = 40M" ei mene läpi. Kuitenkin mielestäni yhtä hyvin voisi argumentoida, että verkkokaupassa on merkittävä suhteellinen kilpailuetu muihin alan toimijoihin verrattuna?

Kulutus per Kanta-asiakas (176,1€). 

  • Luku on todella pieni. Käytännössä tuo kattaa vuodessa pienen koiran tai kissan ruokakulut, jos koiralle syötetään fiksua ruokaa eikä pelkkää nappulaa. Tarkoittaa kanta-asiakkaiden ostokierroksen olevan muualla ja raha karkaa välissä muualle. 

Tästä tummennetusta sinänsä samaa mieltä, AOV:ta ja ostofrekvenssiä olisi varmasti varaa nostaa.

 En näe, mistä M&M (((durable))) competitive advantage tulee, tottakai voi olla low cost provider ja ostaa pienempiä puljuja saaden economies of scale. Brändi on olemassa, mutta itse en näe sillä olevan merkittävää arvoa (esim laaja, loyal customer base tai vastaava). Alalla ei myöskään merkittäviä entry barriereitä, 10megalla saisi jo paljon tuhoa aikaan alalla Suomessa + destructive price competition riski olemassa.  

 

En ole asiakas tai muutenkaan kohderyhmää, mutta näen on mahdollista, että laajassa peruskuluttajien segmentissä voivat (en siis ota kantaa ovatko) olla

- Low cost provider -hintasegmentissä laatumielikuvalla ja palvelulla erottuvat markettituotteista? (en tosin vaivautunut edes googlaamaan mitä näiden hinnat on vs. Prisma)

- Brändin arvosta ja customer basen laajuudesta olen eri mieltä (Suomi, osin Ruotsi), lojaliteetti alkaa olemaan liian laadullinen mun arvioitavaksi.

- Omien brändien vuoksi kannattavuusetu

- Ehkä luen kuin piru raamattua, mutta sanotaan lyhyesti että toi 10M palaisi tarvittaessa nopeasti, tietysti ainakin väliaikaista vahinkoa tekisi.

Brändien hakuvolyymeja Googlessa:

Faunatar 9,900

Gigantti 673,000

Ikea 450,000

Lidl 201,000

Musti ja Mirri 60,500

Toyota 74,000

Veikkaus 3 350,000

 

...tuskin silti kiinnostaa, koska

Show me one case of EQT selling equity at a cheap price. 

Ja ilmeisesti Ruotsiin laajennuttiin ostamalla Arken Zoo, eli onko ohuet näytöt että Norjassa - jossa nykymarkkinoista on merkittävää kasvuvaraa - pystytään voittamaan markkinaosuus, kasvamaan, tai rakentamaan brändi kustannustehokkaasti?

Näytä koko viesti
Nordnet - Kysymyksiä ja vastauksia - 15.1.2020 10.47

Seurantalistoihin ei ilmeisesti pysty laittamaan hälytyksiä esim. "ilmoitus mailiin kun osake X nousee/laskee yli rajan Y"?

Teknisesti olisi varmaan megaiisi toteuttaa? Tai mitä saittia palvelua tähän kannattaisi käyttää? Vai olisiko tämä pitänyt laittaa Sijoitustiedon kehitysehdotukset -ketjuun?

 

Näytä koko viesti
Kitupiikin päiväkirja - 15.1.2020 10.40

@petteri siisti blogi, kiva saada erilaista kulmaa Sijoitustietoon yes

@muugg mikä on SA?

 

Näytä koko viesti
Rovio - 12.9.2019 02.10

Tästä tuli sitten oppimiskokemus, keväällä/kesällä en vaivautunut myymään jossain +30% tasolla ei ollut alkuperäisen ajatuksen mukaisesti vaikka mitään oikeaa ideaa jatkosta ei ollut koska leffa oli vielä tulossa (olisi pitänyt huomioida että uhka, ei pelkkä mahdollisuus). Hätäinen myyntiyritys aamulla fakseja lähettäessä jäi sekin reilusti vajaaksi suhteessa toteutuneeseen droppiin.

Näytä koko viesti
Ramirent - 27.8.2019 12.04

En jaksanut/ehtinyt heinäkuussa vastata Loxamin Ramirentia koskevan lunastustarjouksen kirjeeseen, koska laskeskelin että mun omistusosuus ei vaikuta tarjouksen läpimenoon ns. paskankaan vertaa. No nyt Roschier, joka Googletuksen perusteella toimii Loxamin oikeudellisena neuvonantajana Ostotarjoukseen liittyen, lähestyi kirjatulla kirjeellä enkä mitenkään keksi mitä muuta olisin ehtinyt lähiaikoina hölmöillä jotta saisin á 300e/h lakimiehen perääni, niin liittynee noihin osakkeisiin.

Eka oma omistus, mikä ostetaan pörssistä, niin onko jollain kokemusta voiko asiaa hoitaa jotenkin puhelimitse/mailitse tai tulevatko massit perille jos vain ignoraan kirjeen? Ei sillä etteikö tossa vielä tuntipalkoille pääsisi, mutta kuulostaa helvetin vaivalloiselta koukata ainakin 30 min postiin, ja varmaan pitäisi jotain vielä lähetellä takaisinkin? Digitalisaatio missä pelaa kun sitä kerrankin kaivattaisiin?

 

 

Näytä koko viesti
Sijoitustieto.fi - Kehitysehdotukset ja palaute - 23.7.2019 03.00

Pyysing ihmetteli Twitterissä että kyselyyn on tullut vähän vastauksia, niin voisiko johta siitä että kyselyyn voi vastata vain Twitterissä ja vaatii tilin?

Olisin vastannut lisää sisältöä ja aktiivisempi keskustelupalsta

Näytä koko viesti