Olet täällä

Koronavirus Covid-19 - 23.3.2020 01.20

Koronan ev

Olen tottunut ajattelemaan asioita odotusarvon kautta, niin tein hyvin karkean laskelman koronan aiheuttamien kuolemien vaikutuksesta suomen väestöön.

Elinajanodote ikäryhmittäin: 

https://www.stat.fi/til/ksyyt/2003/ksyyt_2003_2004-11-02_tau_001.html

Koronakuolleisuus ikäryhmittäin:

 https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

(Otin taiteellisen vapauden kasvattaa 0-9 vuotiaiden kuolleisuuden 0 -> 0.1%)

Suomen ikärakenne: 

https://www.tilastokeskus.fi/static/media/uploads/tup/suoluk/suomilukuin...

Jos oletetaan, että vedettäisiin ihan entiseen malliin ja korona kävisi läpi 65% väestöstä nittäen Kiinan luvuilla, niin kuolleita tulisi 85k eli noin 1.5% kansasta.

Suomen nykyisellä väestörakenteella suomalaisilla on noin 200M vuotta elinajanodotetta. Koska koronan aiheuttamat kuolemat painottuvat väestönosaan jossa elinajanodote on jo valmiiksi matalampi, niin täysi koronaepidemia onnistuu viemään elinajanodotetta suomesta noin miljoonan vuoden verran eli 0.5%. Tätä lukua voi jokainen vielä kertoa haluamallaan ykköstä pienemmällä vakiolla, koska koronaan kuolleiden populaatiolla on luultavasti valmiiksi omaa ikäryhmää pienempi elinajanodote.

Elinajanodotteen pieneminen vuosissa ikäryhmittäin jos sairastuu koronaan:

Kuulun itse 30-39 vuotaiden ryhmään ja jos sairastun koronaan niin joko kuolen tai en, keskimäärin en, mutta menetän elinajanodotetta 0.09 vuotta eli noin kuukaden päivät. Tämä ei omaan korvaan kuulosta kovin isolta, sillä saisin varmaan suht pienillä elämäntapamuutoksilla useita vuosia elinajanodotetta lisää ja silti en niitä kaikkia tee.

Olenko siis sitä mieltä, että pitäisi se pitäisi ottaa vastaan täysillä? En ole.

Vaikka omalla kohdallani riskit on pienet, niin pystyn kuitenkin omalla toiminnallani säästämään suomalaisten elinajanodotetta. Jos leikitään ajatuksella, että käyttäydyn normaalisti, sairastun ja onnistun tartuttamaan koronan keskimäärin 2.2 ihmiseen ja he tekevät sen edelleen jne. ja tästä saadaan puu joka kasvaa 10 askelta syväksi, niin olemme onnistunut tartuttamaan 2655 ihmistä. Keskimääräisen suomalaisen elinajanodote sairastuessa koronaan pienenee 0.3 vuodella. Tästä saadaan laskutoimituksella aikaiseksi noin 800 vuotta. Jos taas vähennän kontaktini minimiin ja tartutan vaikka 1.1 ihmistä ja muut toimii samoin niin onnistumme viemään suomalaisilta vain 0.8 vuotta elinajanodotetta. Lisäksi läheisiini kuuluu riskiryhmäläisiä ja vielä sellaisia joiden en usko olevan triage luokittelussa kärjessä, niin toivoisin todella, että heille olisi tarvittava apu saatavilla jos he sitä tarvivat.

Jos saisin päättää, niin laittaisin totaalisen lockdownin päälle nyt. Jos nykyisellä strategialla on tarkoitus sairastuttaa 40% populaatiosta, niin silläkin menetelmällä suomalaiset menettää elinajanodotetta noin 0.3%. Saavutettu hyöty suhteessa siihen, että otetaan täysillä vastaan on 0.2%. Tällein puolilöysällä vedellessä ja muiden esimerkkiä seuratessa on kuitenkin suht todennäköistä, että siihen viagaraan joudutaan turvautumaan joka tapauksessa. Ollaan kuitenkin siinä vaiheessa tutkimusta ja sellaisilla resursseilla varustettuna, että 2-3 viikon aikana voi tapahtua paljonkin hyviä asioita. Jos Kiinassa saadaan muutamassa päivässä sairaala pystyyn, niin tuntuu uskomattomalta ajatukselta, että täällä ei pystyttäisi muutamassa viikossa lisäämään esimerkiksi testauskapasiteettia siihen pisteeseen, että tartuntaketjujen seuraaminen olisi tehokasta. Näkisin tämän skenaarion tuottavan myös taloudelle paremman odotusarvon verrattuna siihen, että vedetään puolivaloilla useampi kuukausi ja mahdollisesti mennään vielä hätä-lockdowniin jossain vaiheessa.

 

Näytä koko viesti
Finnair - 16.3.2020 03.06

Nyt alkaa jo menemään skenaariot sen verran kaoottiseksi, että vaikea arvioida mikä on sopiva taso.

Lentobusiness on todella epävaakata toimintaa. Parhaimmillaankin marginaalit on pieniä ja volatiliteetti on suuri.

Käytännössä vaaditaan seuraavat elementit, että lentoyhtiöt tekee voittoa:

  • Halpa löpö
  • Suotuisat makro-ekonomiset olosuhteet
  • Matkustajien luottamus

Näistä ei toteudu nykyisellään kuin löpö ja niidenkin suorat vaikutukset on aika pienet, sillä eurooppalaiset suojaavat melko reilusti polttoainekustannnuksia. Toisaalta kun mitään ei juuri enää lennetä, niin sillä ei ole niin hirveästi väliä.

Minun on ainakin hyvin vaikea arvioida jatkuuko lockdownit 1kk, 3kk, 6kk, 12kk... Oli pituus mikä tahansa niin vaikea nähdä, että kovin nopeasti kumpikaan näistä kahdesta jälkimmäisestä tulee nopeasti toipumaan.

Näytä koko viesti
Finnair - 8.3.2020 11.02

Artsipappa kirjoitti:

Tämä on totta, mutta jos sanotaan nyt vuoden päästä ollaan takaisin normitilanteessa niin ei osaketta voi täysin maanrakoon painaa. Kyllähän Finnair saa isoja säästöjä myös irtisanomisten ja lomautusten kautta jotka tänään ilmoitettiin koskevan koko henkilöstöä. Tosin jos korona saa aikaan laman niin eiköhän lomailu vähene. palvelusektorille ja tietyille maille joiden BKT:Sta iso osa tulee turimista tämä voi olla aivan valtava isku.

Tämä on kyllä aivan totta. Lähinnä tarkoitin vain sitä, että oletan kurssin tulevan edelleen lähiaikoina alas kun mielestäni erittäin todennäköiset huonot tulokset realisoituvat. Pidemmällä aikajänteellä katsottuna nykyinenkin kurssi on aivan houkutteleva, mutta en aio vielä hypätä mukaan kun uskon pääseväni kyytiin halvemmallakin.

Näytä koko viesti
Finnair - 4.3.2020 01.08

vichy kirjoitti:

Ennustan että nämä asia tulevat tapahtumaan seuraavan kuukauden aikana:

Vaikka pudotus kaikilla lentoyhtiöillä on ollut suht rajua niin, ei silti mielestäni tarpeeksi. Vaikka Finnair nyt varoitteli vasta Q2 tuloksesta, niin voiton tekeminen Q3 (paras kvartaali) tulee olemaan vaikeaa ellei positiivisia uutisia ala tulemaan nopeasti.

 

Näytä koko viesti
Finnair - 27.2.2020 05.54

Finnair tuntuu kehittäneen jo immuniteetin koronalle vaikka tässä nyt on lasketeltu jo Q4 hehkutuksesta alaspäin, niin maltillisemmissa lukemissa mitä muut.

 

Esimerkkejä tältä päivältä:

  • Lufthansa -8%
  • Norwegian -24% (Tämä vähän oma lukunsa, rahoitusongelmia jne)
  • Air France KLM -12%
  • SAS -12%
  • IAG (British airways, Iberia, Aer Lingus) -11%
  • Easy jet -7%
  • Ryanair -6%
  • American -10%
  • United -6%
  • Delta -6%
  • Finnair -2%

Parhaista verrokeista AF/KLM ja Lufthansa on jo ottanut reilummin kantaa:

AF/KLM https://www.airfranceklm.com/en/system/files/q4_2019_press_release_en_8855736.pdf

 

After a good performance for the Passenger Network activity with positive unit revenue in January 2020, recent developments with regards to the Covid-19 have impacted the demand outlook, especially in the Asian network. This translates in long-haul forward booking load factors down from February to May 2020. 

Lufthansa https://newsroom.lufthansagroup.com/english/newsroom/all/coronavirus--lufthansa-adopts-a-package-of-measures/s/d80648b4-0f7e-4b3a-89fa-4ef85a218656

In order to counteract the economic impact of the coronavirus at an early stage, Lufthansa is implementing several measures to lower costs: among other things, all new hires planned for the airline with the crane will be reassessed, suspended or deferred to a later date. Lufthansa is also offering employees unpaid leave effective immediately. An expansion of part-time work options in the context of collective bargaining agreements is currently being examined.

Finnairin viimeisin ulostulo on tulosjulkistuksen yhteydessä mainittu "rajalliset vaikutukset" heikon periodin Kiinan lentojen perumisen osalta ja että muualla aasian verkostossa ei ole nähty muutosta varauskäyttäytymisessä. Nämä kommentit on nähtävissä hiukan erikoisena poukkoiluna kun kuitenkin jo muutaman päivän päästä aloitetaan YT:t kaukolentäjien osalta.

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-fia1s-earnings-conference-194158076.html

 

And when it comes to sales and flow of bookings in Asian markets outside of mainland China, markets like Japan, South Korea, Asia Pacific, Thailand and Singapore, India, we see the bookings coming in a usual fashion.

 

Kuitenkin esim AF/KLM sanoo omassa julkistuksessaan, että koko Aasian verkosto ottaa osumaa samoin myös United ilmoitti maantaina, että koko aasian verkoston täyttöasteet ovat erityisen matalat.

Lisäksi Delta ja Hawaian airlines ovat peruneet jo omat lennot huhtikuun loppuun asti Koreaan.

Finnairin Aasian kohteet:

  • Kiina - peruttu Maaliskuun loppuun
  • Hong Kong - pienemmällä frekvenssillä
  • Korea - Osa on jo perunut
  • Thaimaa - Tämän osalta ei vielä kummempia uutisia, mutta uskoisin perus Matti Meikäläisten innon lähtä Pattayalle olevan selkeästi pienempi kun normaalien sukupuolitautien lisäksi saa pelätä myös koronaa
  • Japani - https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-27/abe-calls-for-all-japan-schools-to-close-to-combat-coronavirus Japanissa laitetaan koulut kiinni yli kuukaudeksi koronan takia, joten luulisi myös matkustuskysynnän hiipuvan erittäin paljon kun näinkin radikaaleihin toimenpiteisiin ryhdytään. Japanissa vietetään keväällä ns. "golden week" jolloin kysyntää on todella paljon normaalia enemmän ja nämä ovat lentoyhtiöille erittäin tärkeitä rahanteko aikoja.Tässä on suuri mahdollisuus että tämä jää myös todelliseksi pannukakuksi.

 

Näiden lisäksi koronaa on löytynyt jo euroopasta useista paikoista mm. suomalaisten suosimalta Kanarialta joka on omiaan vähentämään Suomen kysyntää.

Jo pelkästään Q4 julkistuksen yhteydessä olevilla tiedoilla vaikutukset tulee olemaan paljon suuremmat mitä on annettu ymmärtää. Jos lennot lopetetaan Q1 osalta ja jatketaan Q2 niin ei ne nyt vaan sormia napsauttamalla täyty uudestaan, vaan matala kysyntä ylettyy pitkälle Q2 ajalle. Lentobusiness on erittäin herkkä kaikille ulkoisille ärsykkeille. Nyt tilanne on kuitenkin eskaloitunut entisestään ja näyttää paljon huonommalta ja mielestäni markkinat ei ole tähän reagoineet tarvittavalla tavalla. Nyt ollaan niissä tasoissa joissa oletin, että oltaisiin ilman hyvän Q4 tuottamaa nousua tiedoilla jotka oli kaksi viikkoa sitten. Tämä on kuitenkin nähdäkseni Finnairille vielä huomattavasti suurempi riski kuin muille Euroopan verrokeille.

 

Ennustan että nämä asia tulevat tapahtumaan seuraavan kuukauden aikana:

  • Kiinan perumisia laajennetaan ainakin huhtikuun loppuun (kunhan joku isoista tekee sen ensin)
  • Jotain muutakin joudutaan perumaan
  • Johto ymmärtää tulosvaroittaa muutaman viikon myöhässä
  • Kurssi lähempänä 4€ kuin 5€

Jos nyt kuitenkin käy niin, että korona on levinnyt kunnolla eurooppaan ja sen todetaan olevan suht tuhnu ja muutaman kuukauden päästä kaikki jatkuu aivan kuin ennen, niin Finnairilla on mahdollisuus tehdä ihan hyvääkin tulosta kun Q4 antoi viitteitä hyvästä suoriutumisesta normaalissa markkinaympäristössä. Etenkin kun Norwegiania on lyöty jo sen verran alas, että jos siellä tulee konkurssi niin Finnair on varmasti yksi joka siitä hyötyy eniten. Nykyisillä tiedoilla olisin kuitenkin mielummin shorttina.

Näytä koko viesti