Olet täällä

Volvo Cars

Sivu:

Sivut

19.10.2021, 09:21
#1
+1662
Liittynyt:
30.1.2020, 19:23
Viestejä:
1350

Volvo Cars palaa Tukholman pörssiin. Vaihtoehto Teslalle?

https://www.hs.fi/talous/art-2000008342505.html

"Henkilöautovalmistaja Volvo Cars tekee paluun Tukholman pörssiin 22 vuoden tauon jälkeen. Yhtiö ilmoitti maanantaina listautuvansa 28. lokakuuta.

Osakeannissa myydään noin viidennes osakekannasta ja osakkeiden hintahaarukka on 53–68 kruunua osaketta kohti. Yhtiön pörssiarvo voi siten nousta liki 20 miljardiin euroon.

Annissa myydään osakkeita 25 miljardin kruunun (2,5 miljardin euron) arvosta. Kiinalainen Geely jatkaa Volvo Carsin pääomistajana.

Pörssiin suuntaa myös Geelyn ja Volvon yhteinen sähköautoyhtiö Polestar.

Toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoi yhtiön odottavan, että erityisesti ruotsalaiset piensijoittajat kiinnostuvat mahdollisuudesta sijoittaa perinteikkääseen ruotsalaisyhtiöön.

...

Antiesitteessään Volvo Cars kertoo, että yhtiö on kuluvan vuoden syyskuun loppuun mennessä kasvattanut myyntiään 18 prosentilla ja saanut kaupaksi reilut 530 000 autoa. Liikevaihto kasvoi 14 prosentilla 20 miljardiin euroon ja liikevoitto nousi 1,6 miljardiin euroon edellisvuoden 360 miljoonasta eurosta.

Vuonna 2030 kaikkien autojemme on määrä olla kokonaan sähköisiä. Sähköistyminen merkitsee, että markkinoille tulee uusia kilpailijoita ja toimijoita, mikä on kaikille piristävää”, Samuelsson sanoi."

1
+1
0
-1
1
0
19.10.2021, 09:56
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Tulos, tase ja kassavirta Volvo Cars antiaineistosta:

Lähde: prospectus-summary-volvo-car-ab-publ-18-october-2021.pdf (volvocars.com)

1
+1
0
-1
1
0
19.10.2021, 11:06
+571
Liittynyt:
16.12.2013, 13:55
Viestejä:
1001

Nordnet toimii yksinoikeudella Volvo Carsin yleisöannin merkintäpaikkana Suomessa

https://mb.cision.com/Main/116/3435589/1482812.pdf

Tietoa yleisöannista:
• Merkintäaika: 19.–26.10.2021
• Ensimmäinen kaupankäyntipäivä Tukholman pörssissä (arvio): 28.10.2021
• Hinta: 53–68 SEK/osake • Minimimerkintämäärä: 100 osaketta
• Esite ja muut listautumisannin materiaalit löytyvät osoitteesta nordnet.fi/fi/volvocars.

2
+1
0
-1
2
0
20.10.2021, 10:08
-1
Liittynyt:
9.2.2016, 13:19
Viestejä:
5

Mitä tuo tarkoittaa kun hinta on 53-68 SEK/osake? Miksi tuollainen hintahaarukka?

0
+1
0
-1
0
0
20.10.2021, 20:28
+211
Liittynyt:
2.6.2020, 19:40
Viestejä:
229

Ellen aivan väärin laskenut, PE vaihtelee 7.75-10. Volkswagen 7.6, Daimler 6.5, Toyota 9.5.

Kohtuullinen tai hieman yli. Merkkaan pikkuisen, näissä ruotsianneissa kun lototaan.

2
+1
0
-1
2
0
23.10.2021, 21:45
+17
Liittynyt:
24.8.2021, 10:31
Viestejä:
15

Hyvä analyysi annista:

https://omavaraisuushaaste.com/volvo-cars-listautumisanti-analyysi/

Lisäksi Geely laskee valtaosuutta firmassa. Mahdollisesti instikkasijoittajat painostaneet tähän?

https://www.talouselama.fi/uutiset/volvon-osakeannissa-houkutteleva-hintalappu-kiinalainen-omistaja-vahentaa-yllattaen-valtaansa-yhtiossa/834addd7-4322-47ef-8c2b-edbd9f771e1f

"Tänään perjantaina Geely tiedotti kuitenkin pyytäneensä muuttamaan A-osakkeitaan B-osakkeiksi annin yhteydessä niin, että yhtiön valta ja omistus Volvo Car AB:ssa laskevat samassa suhteessa 83,3 prosenttiin."

1
+1
0
-1
1
0
24.10.2021, 14:45
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Geelylle sen konsernin tytäryhtiön listaaminen Tukholman pörssiin voi olla pysähdyspaikka suuremmille markkinoille. Listauksen jälkeen Volvo Car AB:n osakkeen voi tuoda ADR-muodossa jenkkipörsseihin. Samalla tavalla kuin muutkin pohjoismaiset yhtiöt ja siellä jo oleva, raskaan kaluston valmistaja AB Volvo Group :

Atlas Copco AB ADR, Nyse: ATLKY
Nokia Corp. ADR, Nyse: NOK
Sandvik AB ADR, US:OTC SDVKY
Volvo AB ADR, US:OTC VLVLY

Etuna on se, että nyt tästä kiinalaisomisteisesta ADR-hallintatodistuksesta puuttuu välistä Cayman-saarelainen holding-yhtiö.

Sandvik on toteuttanut ADR:nsä siten, että osakkeita säilytetään Deutsche Bankin hallussa, joka toimii siirtoagenttina ja pitää rekisteriä haltijoista. Jenkkiomistajalle ADR on kuin jenkkiosake ja osinko maksetaan dollareina: "You can think of the ADR as a foreign stock repacked to work like a US stock so that an investor can track the share price and receive dividends in dollars."

Lähde: https://www.home.sandvik/en/investors/share-price-monitor/adr-program/

Sandvikin ADR-todistukset ovat kaupan USA:n OTC-markkinoilla. Niiden hintaa ei juuri sillä tavalla noteerata uutisissa kuin Tukholman pörssisssä olevaa, varsinaisen osakkeen hintaa. Sandvik has a sponsored level-1 depositary receipt program. Level-1 depositary receipts (SDVKY) are traded in the US on the over-the-counter (OTC) market in the form of pink sheets. Please note that OTC stock quotes are not published in the newspaper.

Jenkeillä on nostalginen suhde Volvon henkilöautoihin. Laatikkomaisilla, luotettavilla ja turvallisuuteen nojaaavilla autoilla on ollut sijansa: “That boxiness was really something that they hung their hat on, and turned it into a kind of signifier of safety, because you’ve got all this sheet metal around you,” said Paul Snyder, the chairman of the transportation design department at the College for Creative Studies in Detroit, a top school for automotive designers. “They were very slab-sided, and looked like tanks.”

Lähde The New York Times: https://www.nytimes.com/2021/10/22/business/volvo-electric-future-design...

Merkillä on kohta satavuotias historia, vahva mielikuva ja luulenpa, ettei Geely pitkällä tähtäimellä edes aio vastustaa houkutusta tuoda Volvo Cars AB:n osake myös suoraan jenkkipörssien ulottuville. Geelyn oma osake (Geely Holding Group) on noteerattu USA:n OTC-markkinalla tikkerillä GELYF, Frankfurthissa GRU.F ja HongKongissa 0175.HK.

Kiinan valtio asetti huhtikuussa tähtikastiin haluaville yrityksille velvoitteen työllistää vähintään 10% henkilöstöstä tuotekehitykseen ja tutkimukseen sekä käyttää vähintään 5% kuluista tutkimukseen ja kehittämiseen seuraavan kolmen vuoden aikana. Geely saa näppärästi rahoituksen tähän osakeannilla, myyntituottoja käyttämättä. Miksi maksaa itse, kun muu maailma palavasti haluaa osallistua asiaan omilla rahoillaan.

Lähde: https://finance.yahoo.com/news/pulled-ipos-lenovo-geely-auto-093000900.html

Kyllä, merkitsin osakkeita osakeannissa. Jo siitä onkin aikaa kun Volvon henkilöautopuolta on omistettu.

1
+1
0
-1
1
0
25.10.2021, 10:29
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Hinta täsmentyy, kiinnostus on ollut kova, kaupankäynnin aloittamisen aikataulu siirtyy päivällä perjantaille. Poimintoja pörssitiedotteesta:

- Volvo Cars styrelse har idag beslutat att fastställa erbjudandepriset till 53 SEK per aktie (vilket är inom det tidigare kommunicerade prisintervallet) och att minska storleken på nyemissionen av stamaktier av serie B i erbjudandet för att tillföra en bruttolikvid om cirka 20 miljarder SEK. Vidare har huvudägaren Geely Sweden Holdings AB beslutat att inte utnyttja sin rätt att utöka erbjudandet.

- Det har dessutom varit ett överväldigande intresse från allmänheten i Sverige och Norden med över 90 000 anmälningar fram tills idag.

- Första dag för handel på Nasdaq Stockholm förväntas vara den 29 oktober 2021, en dag senare än tidigare indikerat, för att möjliggöra den förlängda anmälningsperioden och återkallelseperioden.

Lähde: https://investors.volvocars.com/en/borsnotering

0
+1
0
-1
0
0
26.10.2021, 12:18
+78
Liittynyt:
28.3.2020, 13:07
Viestejä:
201

Merkkasin, nyt vain Markkasen Biilejä tilaukseen.

1
+1
0
-1
1
0
27.10.2021, 08:32
+116
Liittynyt:
16.10.2018, 21:32
Viestejä:
166

Merkattu

0
+1
1
-1
0
1
27.10.2021, 13:01
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Volco Cars osakeantia jatkettiin viikonloppuna tälle päivälle 27.10.2021. Kauppa alkaa perjantaina.

Listautuvan yrityksen historia ja kokoluokka on hiukan toinen kuin pienyrityslistauksissa. Ohessa ruotsalaisten omaa näkökulmaa antiin päivän Dagens Industrista, Magnus Dagel:

Volvo Cars aktie – för billig att motstå

"Det finns mängder med risker i Volvo Cars – som det kinesiska ägandet, ett stort spann i teckningskursen och att bolaget är mitt i ett teknikskifte mot elbilar. 

Men tillväxten är fin, varumärket bra och balansräkningen stark. Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst."

Lähde DI: https://www.di.se/analys/volvo-cars-aktie-for-billig-att-motsta/

Sijoitushorisontti tässä on hyvä olla jossakin kymmenen vuoden ja monien mutkien kehityksen päässä. Omasta mielestäni mielenkiintoista ja virkistävää.

1
+1
0
-1
1
0
28.10.2021, 13:12
+17
Liittynyt:
24.8.2021, 10:31
Viestejä:
15

https://www.svd.se/stor-rusning--en-kvarts-miljon-vill-ha-volvoaktier

Ainakin 240.000 piensijoittajaa osallistunut antiin. Näemmä loppua kohti kiihtyi osallistuminen. 

Nyt vaan jännityksellä odotellaan, notta osuuko arpaonni omalle kohdalle! 

 

2
+1
0
-1
2
0
28.10.2021, 13:44
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Nordnetissä oli omilla sivuilla viesti listautumisantiin liittyen vartti sitten ja siinä teksti:

"Kappalemäärä tulee vastaamaan hyväksyttyä merkintätoimeksiantoasi."

Hyvässä lykyssä saa merkinnän kokonaan, vai mitä?

0
+1
0
-1
0
0
28.10.2021, 13:56
+17
Liittynyt:
24.8.2021, 10:31
Viestejä:
15

Bingo53 kirjoitti:

Nordnetissä oli omilla sivuilla viesti listautumisantiin liittyen vartti sitten ja siinä teksti:

"Kappalemäärä tulee vastaamaan hyväksyttyä merkintätoimeksiantoasi."

Hyvässä lykyssä saa merkinnän kokonaan, vai mitä?

 

Itelle näemmä tullut sama viesti. Toivotaan parasta. Vähän jättää tulkinnanvaraa tuo, että onko merkintätoimeksianto "hyväksytty" siinä vaiheessa, kun Nordnet on sen vastaanottanut vai tapahtuuko hyväksyminen annista vastaavassa päässä.

0
+1
0
-1
0
0
28.10.2021, 13:59
+116
Liittynyt:
16.10.2018, 21:32
Viestejä:
166

Olikin ihan odotettavaa, että määrä kasvaa 90 000:sta, mikä ilmoitettiin joskus annin puolivälissä. Miksi merkkaisi monta päivää etukäteen, ja altistaisi itseään erilaisille riskeille, vaikkakin lyhytaikaisesti.

0
+1
0
-1
0
0
28.10.2021, 15:57
+17
Liittynyt:
24.8.2021, 10:31
Viestejä:
15

Taisi epätietoisten palauteryöppy herättää Nordnetissä, kun aiempi viesti oli kadonnut ja uusi odotti postissa:

 

"Olemme vastaanottaneet merkintäsi Volvo Car AB:n listautumisannissa ja ja välittäneet sen listautumisannista vastaavalle taholle. Allokaation yhteydessä veloitamme merkintämaksun tililtäsi sekä toimitamme allokoidut arvopaperit salkkuusi. Huomioi, että Volvo Car AB päättää allokaatiosta yhdessä neuvonantajiensa kanssa, eikä Nordnet voi vaikuttaa tähän.

Lähetämme tiedon allokaatiosta huomiseen 29.10. klo 10.00 mennessä salkkusi viestikeskukseen. Jos olet saanut listautumisannissa osakkeita, ne tulevat näkymään Nordnet-tililläsi huomenna, mutta emme voi antaa tälle tarkkaa ajankohtaa."
 

0
+1
0
-1
0
0
28.10.2021, 16:00
+24
Liittynyt:
29.8.2016, 10:52
Viestejä:
20

Bingo53 kirjoitti:

Nordnetissä oli omilla sivuilla viesti listautumisantiin liittyen vartti sitten ja siinä teksti:

"Kappalemäärä tulee vastaamaan hyväksyttyä merkintätoimeksiantoasi."

Hyvässä lykyssä saa merkinnän kokonaan, vai mitä?

Paitsi että nyt Nordnet on rollannut takaisin koko em viestin ja korvanut sen kokonaan uudella viestillä. Nyt ei enää anneta ymmärtää allokaatiosta mitään, huomenna klo 10 mennessä selviää.

Onpas sangen näädästi hoidettu Nordnetilta, olisivat edes korjausviestinä laittaneet!

EDIT: H-i-d-a-s

0
+1
0
-1
0
0
28.10.2021, 16:04
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Lähes neljännesmiljoonan merkitsijän määrällä osake menee oikopäätä Tukholman pörssin kymmenen eniten omistetun yhtiön joukkoon. Jonnekin H&M tienoille:

Aika näyttää kuinka monta jää, mutta luulisi valtaosan. Suuria sijoittajia oli maanantain jälkeen tullut lisää. Lähde: Så många privatsparare har tecknat Volvo Cars-aktier (di.se)

0
+1
0
-1
0
0
28.10.2021, 16:09
+236
Liittynyt:
29.3.2015, 10:02
Viestejä:
322

Bingo53 kirjoitti:

Lähes neljännesmiljoonan merkitsijän määrällä osake menee oikopäätä Tukholman pörssin kymmenen eniten omistetun yhtiön joukkoon. Jonnekin H&M tienoille:

Toisaalta tätä tuskin neljännesmiljoona sijoittajaa saa annista. Joku 50-100k todennäköisemmin. 

0
+1
0
-1
0
0
29.10.2021, 08:49
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Trading in the Volvo Cars share on Nasdaq Stockholm commences today, 29 October 2021, under the trading symbol “VOLCAR B”. Settlement is expected to take place on 2 November 2021.

Lähde pörssitiedote tänään klo 7.00

https://investors.volvocars.com/en/ipo

Merkintä ylimerkittiin ja uusia osakkeenomistajia tulee olemaan yli kaksisataatuhatta: Volvo Cars today welcomes over two hundred thousand new shareholders as it today announces the outcome of the initial public offering and listing on Nasdaq Stockholm.

0
+1
0
-1
0
0
29.10.2021, 09:16
+45
Liittynyt:
26.7.2019, 12:31
Viestejä:
68

Nyt näkyy salkussa. Ilmeisesti tullut 100 kpl kaikille + joku %.

1
+1
0
-1
1
0
29.10.2021, 09:21
+17
Liittynyt:
24.8.2021, 10:31
Viestejä:
15

vsquid kirjoitti:

Nyt näkyy salkussa. Ilmeisesti tullut 100 kpl kaikille + joku %.

Jotain tämmöistä varmaan, itellä näemmä 290/2000. Oli varsin odotettua.

EDIT: Eli näemmä ollut muillakin minimi 100kpl + 10% siitä yli merkatuista.

2
+1
0
-1
2
0
29.10.2021, 09:27
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Näyttävät tulleen samaan tyyliin kuin yllä.

0
+1
0
-1
0
0
29.10.2021, 11:27
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Likvidi paperi ensimmäisen tunnin aikana - DI:

0
+1
0
-1
0
0
29.10.2021, 17:22
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Nordnetin maajohtaja Suvi Tuppurainen kertoo HS:lle, että osakkeita kirjattiin Suomessa yli 16 000 tilille.

”Tätä suurempiin määriin listautumisanneissa on tänä vuonna Suomen asiakkaiden osalta päästy vain suomalaisissa Spinnovan ja Puuilon anneissa”, Tuppurainen kertoo sähköpostitse. Tuppuraisen mukaan Volvo Cars nousi Nordnetin suomalaisten asiakkaiden omistetuimmaksi kansainväliseksi osakkeeksi. Taakse jäivät lentoyhtiö Norwegian, teknologiajätti Apple sekä sähköautovalmistaja Tesla.

Lähde: Volvo Cars palasi Tukholman pörssiin, osake kallistui tuntuvasti – Suomessa yhtiö nousi omistetuimmaksi osakkeeksi ulkomailta - Talous | HS.fi

0
+1
0
-1
0
0
29.10.2021, 19:36
+22
Liittynyt:
31.12.2020, 23:27
Viestejä:
15

Tarkoitus oli lähteä hakemaan pikavoittoja, mutta en saanut painettua myyntinappia. Muualta kopsattu kauppalehden referaatteja:

"”En usko, että Tukholman pörssiin on listattu näin pienellä free floatilla, jos rinnakkaislistautumisia ei oteta huomioon. Aiemmin pörssi edellytti yhtiöiltä vähintään 25 prosentin free floatia.”

”Riskinä on nyt se, että osakkeita ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. On niin paljon passiivista pääomaa, indeksirahastoja ja eläkerahastoja, että osakkeita ei ole tarpeeksi ja se jo itsessään nostaa kurssia.”

Ongelma voi pian muuttua akuutimmaksi, sillä Bornold ennakoi, että Volvo Cars tulee nousemaan vaihdetuimpien osakkeiden OMXS30-listalle. Se houkuttelee passiivisia sijoittajia entisestään.

”On valtava paine, että edes passiivinen pääoma saa tarpeeksi osakkeita. Tämä se riski, kun näin suuri yhtiö listautuu näin pienen free floatin kanssa.”"

Itse mietin jo aikaisemmin, että OMXS30- ja mahdollinen jenkkirinnakkaislistautuminen voisi olla tulossa. Negatiivisena näen vaikean sirupulan. Rekkoja toimitetaan vaillinaisena mm. ikkunat eivät aukea, vänkärin ovi ei toimi, stereot puuttuvat - name to few (www.youtube.com/watch?v=UR9_mfBkItk). Ennuste on, että microchip-vaikeudet voivat jatkua vuodelle 2023 asti. Isot toimijat ovat heränneet tilanteeseen:

https://www.marketwatch.com/story/bosch-to-invest-eur400-mln-in-chip-ope...

Bosch to Invest EUR400 Mln in Chip Operations in 2022 Amid Global Shortage

Mitä Volvoon tulee, pitää pohtia viikonlopun yli, onko exit edessä maanantaina vai jääkö hodliin.

1
+1
0
-1
1
0
31.10.2021, 20:12
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Merkkaamani Volvo Cars AB:n osakkeet jäävät salkkuuni ja syynä on Polestar.

Volvo Car AB omistaa 49,5% Polestarista, joka puolestaan on listautumassa ensi vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla jenkkipörssiin. Markkina-arvoksi arvioidaan tulevan 20 miljardia dollaria. Listautuminen tulee tapahtumaan Gores Guggenheimin valmisteleman SPAC:n kautta, josta sopimus on tehty syyskuussa. Listattavan yhtiön nimi tulee olemaan Polestar Automotive Holding UK Limited ja tikkeri Nasdaqissa PSNY.

Polestarin arvo:

Polestar is worth approximately $20 billion according to the expected enterprise value following its SPAC deal with Gores Guggenheim. Typically all SPACs are priced at $10 initially, with additional warrants sold at $11.50 each.

Lähde: https://www.cityindex.co.uk/market-analysis/polestar-spac-ipo/

Polestar on perustettu 2017 ja kasvanut voimakkaasti Volvo Carsin huomassa. Sillä on kaksi mallia tuotannossa ja uusia tulossa 2024. Suunnitelma: It delivered approximately 10,000 vehicles in 2020 and expects to sell approximately 290,000 vehicles per year by 2025.

Taloudellinen tulos on vasta kehittymässä: Although Polestar is not yet profitable, this isn’t necessarily going to be a deterrent for investors. Polestar’s $20 billion valuation is approximately 3x 2023 revenue expectations and 1.5x 2024 revenue estimates, and about 38x its 2020 revenue. As a comparison, Tesla trades at about 19.96x its 2020 revenue.

Tuotteet suomeksi: https://www.polestar.com/fi/

Tämän takia jään seuraamaan kuinka tulevat tapahtumat aikanaan vaikuttavat listauksessa saamieni osakkeiden kurssiin enkä tyydy pelkkään pikavoittoon.

0
+1
0
-1
0
0
31.10.2021, 20:32
Käyttäjän TL kuva
+136
Liittynyt:
31.7.2020, 19:26
Viestejä:
145

Tuota sähköautokiimaa on hiukan vaikea maalaisjärjelläni ymmärtää. Ja saatat olla hyvinkin tuossa omassa arviossasi volvon arvostustason kehittymisestä.

Mutta jos koko autoteollisuuden markkina-arvo muutama vuosi sitten oli X, on se jos/kun kaikki sähköautoja valmistavat firmat saavat tuntuvan Teslamaisen lisän kohta N*X (en ole tuota kerrointa edes yrittänyt laskea eli mutuni markkina-arvojen kollektiivisesta kasvusta voi olla aivan vääräkin). Minä kuvittelisin että ihmiset käyttävät autoihinsa about saman verran kuin aiemminkin (ja jos yhteiskäyttöautokonseptit yleistyvät mahdollisesti jopa aiempaa vähemmän). Joten mihin tuo koko alan markkina-arvon nousu perustuu jos rahaa tulee sisään about entiseen malliin? Oletan markkinatalouden lakien jatkossakin pitävän huolta siitä etteivät kateprosentit merkittävästi kasva nykyisestä.

Tarkoitus ei siis ole väitellä Teslan arvostuksesta vaan koko alan arvostuksen oikeellisuudesta. 

0
+1
0
-1
0
0
31.10.2021, 20:58
Käyttäjän TL kuva
+136
Liittynyt:
31.7.2020, 19:26
Viestejä:
145

Tuota sähköautokiimaa on maalaisjärjelläni hiukan vaikea ymmärtää. Ja saatat olla hyvinkin olla oikeassa tuossa omassa arviossasi volvon arvostustason kehittymisestä.

Mutta jos koko autoteollisuuden markkina-arvo muutama vuosi sitten oli X, on se jos/kun kaikki sähköautoja valmistavat firmat (joka on kohta = lähes kaikki nykyiset autovalmistajat + muutama uudehko firma) saavat tuntuvan Teslamaisen lisän pian N*X (en ole tuota kerrointa edes yrittänyt laskea eli mutuni markkina-arvojen kollektiivisesta kasvusta voi olla aivan vääräkin). Minä kuvittelisin että ihmiset käyttävät autoihinsa about saman verran kuin aiemminkin (ja jos yhteiskäyttöautokonseptit yleistyvät mahdollisesti jopa aiempaa vähemmän). Joten mihin tuo koko alan markkina-arvon nousu perustuu jos rahaa tulee sisään about entiseen malliin? Oletan markkinatalouden lakien jatkossakin pitävän huolta siitä etteivät kateprosentit merkittävästi kasva nykyisestä.

Tarkoitus ei siis ole väitellä Teslan arvostuksesta vaan pohtia koko alan arvostuksen oikeellisuutta. 

2
+1
0
-1
2
0
31.10.2021, 20:58
+1327
Liittynyt:
17.8.2020, 18:12
Viestejä:
1220

Ei aavistustakaan mitä autoalalla tulee tapahtumaan, eikä tähän voi muuta kuin siteerata Mikko Mäkistä Hesarissa:

JOSKUS tarinat muuttuvat todellisuudeksi. Uskomattoman kallis osake osoittautuu varmasti kuplaksi vasta, kun suuret suunnitelmat menevät mönkään. Vastaavasti menestyvä ja halvan näköinen yhtiö paljastuu arvoansaksi, kun kilpailijat ajavat ohi.

Lähde Helsingin Sanomat: Kuplalle ei ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää, ja siksi kuka vain voi väittää Teslan tai bitcoinin olevan kuplassa. - HS Visio | HS.fi

Volvon henkilöautopuolen listautuminen oli pohjoismaiden suurin sitten vuosituhannen vaihteen Telian. Joten jään itse odottelemaan miten käy.frown

1
+1
0
-1
1
0
1.11.2021, 20:32
+211
Liittynyt:
2.6.2020, 19:40
Viestejä:
229

Minusta sähköautoalan arvostuksessa on selkeästi hinnoiteltu Winner takes all-ilmiö. Oletetaan että yksi yhtiö saa monopolin, jolloin jopa järkytysarvostuksella jää voitolle - jos osui voittavaan hevoseen, muut tietenkin tippuvat murto-osaan.

Minun mielipiteeni on että useammalle valmistajalle tulee edelleen olemaan tilaa. Tesla ei tule koskaan tekemään epäseksikkäitä kauppakassihalpiksia tai vaikkapa taakkamopoja Intian markkinalle. Erottumistekijät toimivat molempiin suuntiin, osa asiakaskunnasta ei ikinä hyväksy pelkkää kosketusnäyttöä turvallisempien fyysisten namiskojen sijaan, tai valmistajan mahdollisuutta päivittää ohjelmisto koska tahansa matkapuhelinverkon yli.

Itse alasta tulee yhä matalakatteisempi, autojen yksinkertaistuessa valmistus yksinkertaistuu ja iso osa huolloista katoaa. Myös sen johtavan ja seksikkään valmistajan katteet tulevat laskemaan, kun entistä useampi valitsee toisen merkin kauppakassin. Tämä on Teslalla itsellään tiedossa, he pyrkivät edistämään sähköautoilua tuoton sijaan, sijoittajilla sen sijaan ei tunnu olevan.

2
+1
0
-1
2
0

Sivut