Olet täällä

Ilmastosopimus ja vaikutukset

18
14623
13.12.2015, 21:22
#1
+1306
Liittynyt:
9.6.2014, 17:41
Viestejä:
1366

Aki kirjoitti kolumnin ilmastosopimuksen voittajista, lue kolumni tästä: https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/kolumni-ilmastosopimuksen-voittajat

0
+1
0
-1
0
0
13.12.2015, 21:30
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

Ei tehdyllä sopimuksella ole mitään vaikutusta CO2-päästöihin. Eipä kyllä mihinkään muuhunkaan. Tuo 100 mrd e vuodessa tulonsiirtoa kehitysmaille (joihin Kiina edelleen ehtojen mukaan kuuluu, jos se haluaa) on myöskin täyttä utopiaa. Ei niitä aikaisempiakaan vastaavia lupauksia kukaan ole maksanut.

Tätä, ainoaa olennaista kuvaa, ei ole koskaan Suomessa valtamediassa ollut, koska toimittajat ovat uskovaisia ja tämä tuhoaisi heidän käännytystyönsä:

Suomessa erilaiset ympäristöverot ja määräykset todennäköisesti vain entisestään kiristyvät ja nyt tehty "sopimus" on yksi tekosyy näille lisää. Käytännössä homma menee niin, että vihreät saavat 100 me vuodessa pelimerkkejä lisää antaa äänestäjillee, esimerkiksi 200me kävelysiltoihin, ja siinä sivussa Fortum saa miljardi euroa riskitöntä voittoa C02-päästöttömästä tuotannosta. Win-win-situation.

1
+1
0
-1
1
0
13.12.2015, 22:30
+411
Liittynyt:
14.7.2014, 12:46
Viestejä:
514

Tällä hetkellä kaikki suurimmat rakennuttajatahot ovat puhuneet 20-20-20-tavoitteista. Siinä pyritään vähentämään 20% energiankulutuksesta ja tuottamaan 20% energiasta uusiutuvilla vuoteen 20 mennessä. Tuo on jo todellisuudessa johtanut osin järjettömiin investointeihin ainakin Suomessa. Muista maista minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta oletan, että noihin tavoitteisiin suhtaudutaan vähän leväperäisemmin ja "tavoitteina" kun taas Suomessa tuo otetaan lakina ja määräyksenä eli lakeja ja normeja kirjoitetaan uusiksi. Nyt sitten mielenkiinnolla odotellaan mitä tuon uuden sopimuksen nähdään vaativan.

​Tuo Akin mainitsema Leed on esimerkki päättäjien järjen vähyydestä. Sen oikkuja noudatatetaan vaikka osa niistä ei edes sovellu Suomeen. Yhtenä esimerkkinä viherkatot joista Leed-laskennassa saa lisäpisteitä. Taustana on viherpinta-alan lisääminen ja vedenimeytys. Tuossa ei Suomessa kuitenkaan ole mitään ongelmaa. Vastineena taas saadaan yläpohjarakenteen hinta helposti kaksinkertaiseksi, lisävaikutuksena lisäpainoa eli lisäystä runkokustannuksiin ja pisteenä iin päälle yläpohjarakenteen käyttöikä puolitettua.

Technopolikseen koko hiilidioksidihössötys vaikuttaa nostaen tulevien hankkeiden kustannuksia. Toki tuossa on muutaman vuoden viive ja jo ennalta suuntaus on ollut nähtävissä, eli ei pitäisi pörssikurssiin olla mitään välitöntä vaikutusta.

 

1
+1
1
-1
1
1
14.12.2015, 12:59
+700
Liittynyt:
16.12.2013, 13:55
Viestejä:
1069

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/12/14/tassa-ovat-ilmastosovun-su...

Oksaharju juttelee ilmastosopimuksen voittajista, Neste ja Fortum mainittu...

1
+1
0
-1
1
0
15.12.2015, 10:57
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

Tässä jutussa about samat asiat, mitä kirjoitin eli mitään päästöjä ei vähennetä missään, mutta energian verotusta kiristetään EU-alueella niin, että Suomesta kadonnee loppukin raskasteollisuus ja vihreät saavat rakentaa muutaman kävelysillan lisää. CO2-päästötön sähköntuotanto saanee jonkin aikaa nauttia riskittömästä voitosta, mutta sitten (eli jo nyt), kun raskasteollisuus on lopullisesti tapettu, sähkön kysyntä länsimaissa romahtaa ja em. sähköteollisuus ajautuu samanlaisiin ongelmiin, mitä terästeollisuus nyt eli suuren julkisen subvention aikana syntyneen ylitarjonnan aiheuttamaan pitkäaikaiseen halpuutukseen ja konkursseihin.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/metallille-paastoista-jopa-miljardiluo...

Näin se Kutosen kataisen ja fundamentalistit meidät sitten tuhosi. Tarpeeksi kun on itse jemmassa ja tuntosarvet toimii, niin oma suku säilyy.

0
+1
0
-1
0
0
15.12.2015, 12:06
+225
Liittynyt:
26.2.2015, 22:53
Viestejä:
193

Vähän outo tuo Kauppalehden stoori. Annetaan ymmärtää, että päästöoikeuksien hinta on ollut tähän asti kova, vaikka nuo ovat treidanneet aika pohjamudissa viime vuodet. Ja sanotaan, että EU korottaa päästöoikeuden hintaa 8 eurosta 40€ tasolle. Miten niin korottaa, eikö sen hinnan pitänytkään määräytyä markkinoilla (joita toki EU säätää haluamaansa suuntaan)?

Uskon, että päästökauppajärjestelmän piirissä energia-alalla voi jatkossakin tehdä ihan hyvää bisnestä. Mutta jos jokainen EU-maa kehittelee huonosti toimivan päästökauppajärjestelmän päälle jotain omia vero- ja tukiaisvirityksiä, niin varsin vaikeaksi menee ja jo nyt nähdyn kaltaisia markkinahäiriöitä tulee lisää.

0
+1
0
-1
0
0
15.12.2015, 12:12
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

khufu kirjoitti:

Vähän outo tuo Kauppalehden stoori. Annetaan ymmärtää, että päästöoikeuksien hinta on ollut tähän asti kova, vaikka nuo ovat treidanneet aika pohjamudissa viime vuodet. Ja sanotaan, että EU korottaa päästöoikeuden hintaa 8 eurosta 40€ tasolle. Miten niin korottaa, eikö sen hinnan pitänytkään määräytyä markkinoilla (joita toki EU säätää haluamaansa suuntaan)?

Uskon, että päästökauppajärjestelmän piirissä energia-alalla voi jatkossakin tehdä ihan hyvää bisnestä. Mutta jos jokainen EU-maa kehittelee huonosti toimivan päästökauppajärjestelmän päälle jotain omia vero- ja tukiaisvirityksiä, niin varsin vaikeaksi menee ja jo nyt nähdyn kaltaisia markkinahäiriöitä tulee lisää.

Korottaa hintaa toki vähentämällä päästöoikeuksen määrää.

1
+1
0
-1
1
0
15.12.2015, 12:14
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

EU:n päästöoikeuskauppa floppasi, koska raskasta teollisuutta siirtyi odottamattoman paljon Kiinaan. Ja näin toki käy seuravallakin kerralla. Päästökaupassa ja siten koko CO2-sopimuksissa onkin kyse teollisuuden siirrosta EU-maiden ulkopuolelle. Erittäin hyvin on toiminut järjestelmä! Suomestakin saatu siirrettyä 100 000 teollisuuden työpaikkaa ilman, että firmat olisivat menettäneet tuotantoaan, vain parantaneet kannattavuuttaan (ja eivätkä tietysti maksa siitä Suomeen veroja).

0
+1
0
-1
0
0
15.12.2015, 12:19
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

Sama juttu naisen kanssa rättiliikkeessä: mies sanoo, että miten vitussa tämä rätti voi maksaa tonnin? Nainen sanoo: mutku se on luisvuitton. 

Naiset ja tissimiehet kun ovat päässeet päättämään, niin meno on sen mukaista. Esim. 13 miljoonaa euroa 1500 kaupunkipyörän hankintaan ja ylläpitoon Helsinkiin. Mies sanoo: 8666 euroa vaihteettomasta pyörästä?! Nainen sanoo: mutku se on pyörä.

http://yle.fi/uutiset/tassa_on_helsingin_uusi_kaupunkipyora/8395453

Eli oikeassa olet, businesta voi tehdä. 

0
+1
0
-1
0
0
15.12.2015, 12:26
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

Lisätään vielä se tärkeä juttu, ettei päästöoikeuden hinta ole tappanut eurooppalaista teollisuutta, vaan sähkön hinta, joka on Euroopassa tuplat USA:aan verrattuna teollisuudelle ja Kiinassa sitten tn vieläkin halvempaa, mutta sieltä ei oikein dataa ole. Plus muut ympäristörajat. Tämä CO2-päästöjuttu on vain yksi ase lisää vihreille tappaa loputkin teollisuudesta ja Kokoomus on siinä työssä esimerkillisesti mukana. Esimerkiksi Kokoomuksen kansanedustaja Kai Mykkänen. "Sinivihreä uudistaja." 

"Ilmastonmuutos on yksi ihmiskunnan suurimmista uhista. Mykkäsen mielestä on tärkeää, että Suomi on kotimaassa tehtävien toimien lisäksi mukana ilmastonmuutoksen torjumisessa myös globaalisti.

Meillä Suomessa hallitus on tehnyt kunnianhimoiset linjaukset siitä, että hiilen käytöstä energiantuotannossa luovutaan ja tuontiöljyn käyttö kotimaan tarpeisiin puolitetaan 2020-luvun aikana”, Mykkänen muistuttaa."

http://www.kaimykkanen.fi/

Tällaiset megalomaaniset idiootit suurissa puolueissa tekevät enemmän tuhoa kuin känninen kenraali itärintamalla OMILLEEN.

 

 

1
+1
0
-1
1
0
15.12.2015, 14:18
+225
Liittynyt:
26.2.2015, 22:53
Viestejä:
193

Markus kirjoitti:

Korottaa hintaa toki vähentämällä päästöoikeuksen määrää.

Joo suunnilleen luulen ainakin tietäväni miten järjestelmä toimii ja miten sitä aiotaan jatkossa tasapainottaa. Lähinnä toi oli pikkuhuomio siitä, että Kauppalehden toimittajan teksti oli vähän tönkköä ja asiaa tuntematon henkilö saattaisi saada siitä sen kuvan, että EU jollakin asetuksella määrää päästöoikeuden hinnaksi 40€/per tuotettu hiilidioksiditonni. Tosiasiassahan EU juuri vähentää tavalla tai toisella markkinoille päätyvien päästöoikeuksien määriä, ja hinta sitten reagoi siihen jotenkin. Track record näissä on sitä luokkaa, että vähän epäilen päätyykö se hinta neljäänkymppiin vaikka sitä valituilla toimenpiteillä tavoiteltaisiin. Poliittisten johtajien peukaloidessa markkinoita mitä tahansa saattaa tapahtua, vaikka sitten kysymyksessä olisi poliittisten johtajien keinotekoisesti luomat markkinat.

 

 

0
+1
0
-1
0
0
15.12.2015, 14:30
15.12.2015, 14:31
+18
Liittynyt:
30.11.2015, 10:58
Viestejä:
124

40 e hinnan voi varmistaa sillä, että EU ostaa takaisin päästöoikeudet tuohon hintaan aina. Idioottivaltion versio kultakannasta.

1
+1
1
-1
1
1
16.12.2015, 01:29
+95
Liittynyt:
28.1.2015, 01:15
Viestejä:
383

"We must stop weather" 

"How?" 

"More taxes" 

"Will that help?" 

"No, but it makes us ridiculously rich" 

"Sounds like a plan!" 

#ParisAgreement

Eija-Riitta Korholalla on asiallinen blogikirjoitus aiheesta: http://eijariitta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/208327-karkkipaiva-pariisia-s...

0
+1
1
-1
0
1
11.12.2021, 19:07
+2408
Liittynyt:
30.1.2020, 19:23
Viestejä:
1698

Elokapina sulki tänään Särnäisten Rantatien joka on Helsingin pelastuslaitoksen yksi kriittisimmistä ajoreitietä (*). Elokapina vastustaa näköjään kapitalismia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/347fd5f8-bd51-427e-8999-1e052877430d

 

(*) Tämä vain sivuhuomautuksena. Keskuspelastusasema sijaitsee Kalliossa ja siellä päivystää kaupungin ainoa(t) palomestari(t) joka toimii pelastustoimen johtajana. Siellä on myös kaupungin ainoa ensihoitolääkäri sekä ainoa ensihoidon kenttäjohtaja (korkeampi ensihoidon koulututaso ja lääkinnällinen lupa) sekä kaupungin ainoa raskas pelastusyksikkö. Itäisessä Helsingissä on myös liian vähän ensihoitoyksiköitä (osan tehtäväsitoutuneisuus on luokkaa 70% eli suurimman osan ajasta kiinni tehtävässä eli ei ole hälytettävissä) jolloin esim. Vuosaareen tai Helsingin Sipoon liitosalueelle lähin ensihoitoyksikk lähtee Kallion pelastusasemalta. Useat tehtävät ovat hyvin aikakriittisiä ja esim. sydänpysähdyksessä jokainen menetetty minuutti on 10% pois potilaan ennusteesta selvityä hengissä. Ajan vaikutus tulipalon rajuuteen on myös melko suuri.

Kaikki liikenne Kallion asemalta Itä-väyllle kulkee siis Sörnäsiten Rantatien kautta ja sen Eloapinat pistivät tänään sulki. Eivät kyllä välitä kanssaihmisten elämästä mitään, kun sulkevat yhden kriittisimmistä reiteistä.

Esim. tänne lähti raskas pelastusyksikkö, palomestari ja ambulanssilääkäri Kalliosta

Edit: ei oikein onnistu tuo Twitteri-upotus.... Mikähän tuossa on vikana?

- Koodi oli ihan toimiva, se tulee syöttää tuohon hymiönappulan vieressä olevaan embed media-laatikkoon. Ja koodi tulee syöttää uudelleen mikäli viestiä editoi. -yp

0
+1
0
-1
0
0
11.12.2021, 19:39
+469
Liittynyt:
21.10.2018, 11:59
Viestejä:
423

Näyttäs toimivan ihan oikein. Kai käytit varmasti Embed Media -kohtaa.

0
+1
0
-1
0
0
11.12.2021, 20:47
+2408
Liittynyt:
30.1.2020, 19:23
Viestejä:
1698

Kiitos, opin taas uutta  smiley

0
+1
0
-1
0
0
25.5.2022, 07:13
-87
Liittynyt:
19.3.2017, 10:42
Viestejä:
449

Suurin osa luultavasti hymähtelee sille, että joku Kiinan kaltainen sosiaalinen pisteytysjärjestelmä tulisi esim. Suomeenkin, mutta sehän voi tulla meille helpommin nieltävässä muodossa. Ja missäs muuallakaan tästä keskustellaan kuin WEF:n foorumissa Davosissa.

"Alibaba Group president J. Michael Evans boasts at the World Economic Forum about the development of an "individual carbon footprint tracker" to monitor what you buy, what you eat, and where/how you travel.

https://twitter.com/AndrewLawton/status/1529045188764921856

0
+1
3
-1
0
3
25.5.2022, 08:57
Käyttäjän JR kuva
+2900
Liittynyt:
30.6.2014, 14:42
Viestejä:
857

Meuro kirjoitti:

Suurin osa luultavasti hymähtelee sille, että joku Kiinan kaltainen sosiaalinen pisteytysjärjestelmä tulisi esim. Suomeenkin, mutta sehän voi tulla meille helpommin nieltävässä muodossa. Ja missäs muuallakaan tästä keskustellaan kuin WEF:n foorumissa Davosissa.

"Alibaba Group president J. Michael Evans boasts at the World Economic Forum about the development of an "individual carbon footprint tracker" to monitor what you buy, what you eat, and where/how you travel.

https://twitter.com/AndrewLawton/status/1529045188764921856

Pidin joskus kirjaa tuloistani ja kuluistani excelissä. En tajunnukaan, että siinä tuli tatuoitua pedon merkki otsaan.

1
+1
0
-1
1
0