Mielenkiintoisia pienyhtiöitä maailmalla

12.2.2021 - 21:01 #65719

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2009

Öljy kuitenkin kulkee tapahtui hinnoille sitten mitä tahansa. Useampia vuosia salkussa ollut öljynkuljettaja Knot Offshore Partners LP (KNOP) maksoi taas tänään tilille vuoden ensimmäisen osingon, joka on viime vuodet ollut 10...12% luokkaa. Maksaa osingon neljä kertaa vuodessa.

Riskisimpiä sijoituksia siis, mutta analysoijat lupaavat hyvää:

Kyllä kurssi viime vuonna kyykähti arvioista huolimatta ja syksyllä uskalsi lisäillä, kun pientä liikettä alkoi ylöspäin.

Laivat kulevat 3...7 vuoden sopimuksilla usealle yhtiölle ja tase on kunnossa (2020Q3) - vaikeuksia maksaa osinkoa ei ole:

Kassavirta on tasainen ja vapaasta kassavirrasta riittää hyvin maksaa osingot osakkaille:

Laivasto on asiallinen - lisätiedot: Microsoft PowerPoint - 3Q20 KNOP Earnings Presentation_FINAL (q4cdn.com)

Taitaa olla aika, jolloin tällaisten pienyhtiöiden etsiskely voi olla tuottavaa. Riskille voi saada korvauksen.

0
0
12.2.2021 - 22:14 #65724

Merta

+300
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
214

Kun täällä GLNG:stä puhetta, niin mainittakoon, että GLOG näyttäisi melkoisten analyysien jälkeen yhtiöltä, jossa vielä valueta jäänyt huolella pöydille. Ensi viikon alussa tuleva Q4/20 saattaa pitää myös sisällään positiivisne yllätyksen, koska 4 yhtiön 18:sta tankkerista on heittänyt adhoc-keikkaa ja LNG:n hinta on raketoinut mukavasti Q4. 

Tänään LNG carrier TOPS raketoi about 40%, mutta tuolle en keksinyt paljoa fundamentteja. GLNG kiusaa omistajia ilmeisen katteettomilla merger-puheilla ja lisäksi raskaan velkataakan uudelleenjärjestely painaa osaltaan kysyntää. GLOG vaikuttaisi 2x-3x baggerilta 2-3 vuoden tähtäimellä ja LNG:n kysyntä vaikuttaisi kasvavan tasaista 4% vuosivauhtia hamaan tulevaisuuteen, joten nyt ei välttämättä olealkuunkaan huono aika hypätä paattiin. Markkina herää, toimituksille on kysyntää, GLOG saa nyt keväällä lisää uusia tankkereita joiden tilauskannat on jo myyty vuosiksi täyteen (molemmat menee 5 vuoden sopimukselle suoraan kun tulevat liikenteeseen).

0
0
22.2.2021 - 15:30 #66180

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2009

Turbokulutusta odotellessa sijoittajat arvaavat kysynnän lisääntymisen ja tukirahoituksen vaikutuksen muuttavan eniten pienten yhtiöiden osakkeiden arvoja - sijoitusrahaa sinne suuntaakin:

Shares of small companies are outpacing their larger counterparts by the widest margin in more than two decades. Behind their rise: confidence among investors that heavy stimulus and coronavirus vaccine deployment will boost the economy.

The Russell 2000 Index of small companies has climbed 15% and set 10 closing records so far this year, well above the S&P 500’s 4% rise. That is the largest such gap between the two indexes through Feb. 19 since 2000, according to Dow Jones Market Data.

The leadership by small companies goes back even further. Over the past six months, they are beating the S&P 500 by nearly 30 percentage points.

Lähde The Wall Street Journal: https://www.wsj.com/articles/historic-gains-in-small-stocks-highlight-i…

Tämä on ollut nähtävissä loppusyksystä asti vastaavassa etf:ssä:

Pienyhtiö-etf:n nousu (sininen käyrä) on ollut huomattavasti reippaampaa kuin S&P500 indeksin (keltainen käyrä). Samaa kehitystä on ollut pohjoismaisten pienyhtiöiden rahastoissa.

Yksittäisiä, mielenkiintoisia yhtiöitä voi löytää näiden rahastojen sijoituksia tutkimalla.

0
0
22.2.2021 - 23:04 #66204

Merta

+300
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
214

GLOGista tuli tänään Blackrockin ostotarjous ja kurssi +20%. Vaikea sanoa meneekö läpi. En usko, että ainakaan helposti.

0
0
23.2.2021 - 08:25 #66209

paisti

+89
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
54
Merta kirjoitti:

GLOGista tuli tänään Blackrockin ostotarjous ja kurssi +20%. Vaikea sanoa meneekö läpi. En usko, että ainakaan helposti.

Tää oli hyvä tipsi ja aloin kattelee LNG-shippaajia tämän jälkeen.. arvoin Flex LNG:n ja GLOG:n välillä.. arvaa kumpaa ostin? 

0
0
23.2.2021 - 13:22 #66228

Merta

+300
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
214

Ei varmaan haittaa vaikka olisit lähtenyt FLNGn kelkkaan, koska se tulee nousemaan. Laitoin eilen GLOGin sileeks ja tänään hyppään varmaan longina FLNG:hen mukaan. Pitää vielä analysoida tarkemmin.

Yksi mielenkiintoinen yhtiö on CHS, eli Chicos FAS, joka myy jenkkimarkkinassa naistenvaatteita. Lapun arvo noussee selkeästi yli 3 taalan, jos ensi viikon Q4-osari on positiivinen. Yhtiön brändit on rapakon takana erittäin suosittuja, heikoista vuokrasopimuksista on nyt hankkiuduttu eroon ja panostukset digitalisaatioon alkavat näkyä. 

Joulukuussa jenkkien retail-markkina laski vielä 1,4%, mutta tammikuu oli jo +4%, ja rättikaupassa vieläkin kovempi eli +6%. Elpyminen on alkanut ja nyt pitäisi vain veikata oikeaa heppaa. Omat roposet menee CHS:lle. Eilen otin vielä dipistä lisää 2,46:lla.

0
0
23.2.2021 - 14:03 #66236

Heikin Ashi

+2388
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835

Suomalaisella EV-startupilla sähköskootteribrändi  Skand Oy:llä Invesdorissa anti menossa.

Skandilla on oma yhdeksän erilaista sähköistä kulkuneuvoa käsittävä mallisto. Siihen kuuluu Tigonin kaltaisia sähkömoposkoottereita, ikäihmisten keskuudessa suosiotaan kasvattavia senioriskoottereita ja muita sähköisiä liikkumisen apuvälineitä. Tuotteiden loppukokoonpano tehdään Nurmijärvellä.

Varsin kiinnstava tuote on kokoontaittuva iMoving-sähköskootteri, jonka voi taitella latautumaan vaatekomeroon, tai ottaa mukaan vaikka lennolle.

Skandin näkemyksen mukaan sähköinen liikkuminen on megatrendi, jonka vallankumous on vasta alussa. Yritys on jo myynyt Pohjoismaissa yli 5000 sähköistä kulkuneuvoa. Liikevaihto vuonna 2019  3,9 milj eur., tulos 29 teur, kun aktivointeja ei tehty. Liikevaihto 2020 luokkaa 3,6 milj eur. 2021 odotellaan kovaa kasvua. Yli puolet myynnistä tulee nyt Ruotsista. Deloitten listauksessa (2019) teknologiayhtiöistä 13 nopeimmin kasvava Suomessa ja Euroopassakin taisi  olla 60-70  paikkeilla.Tavoitteena on avata EU:n laajuinen verkkomyynti tänä vuonna. Tuotteet valmistutetaan Kiinassa puolivalmisteiksi ja loppukoonpano  ja laadunvarmistus Nurmijärvellä.

Täytyypä tutustua putiikkiin tarkemmin. Historia osoittaa, että Invesdorissa annetaan monasti - sanotaanko kauniisti - pikkaisen  liian ylioptimistinen  kuva firmoista (= täytyyhän anti saada kaupaksi)  

https://www.youtube.com/watch?v=gdvgDH8zpuU

Onko mielipiteitä?

 

0
0
23.2.2021 - 20:55 #66256

aliisan_avaimet

+513
Liittynyt:
2.6.2020
Viestejä:
521

Tuohon tulee aina kiinnitettyä huomiota kun huomaa niiden mainoksen Postisen takana. Täälläpäin noita pappamopoja, kopilla ja ilman, on reilusti, ja mitä yhden kanssa juttelin niin tyytyväisiä ovat myös.

Nuorisolla on jonkin verran sähköpotkulautoja, mutta ne eivät ole Skandin, vaan peruskiinalaisia. Tässä on selvä ero, vanhempi väestö ostaa mielummin kotimaista luotettavaa, nuorille hinnalla on enemmän väliä kuin mahdollisilla pikkuvioilla. En usko että he pystyvät nuorille myymään samalla kasvulla kuin vanhuksille.

Tuo taittuva vehje voisi olla aika kätevä junalla kulkijoille. Ei menisi rahaa taksiin kummassakaan päässä vaikka kohteeseen olisi parikymmentä kilometriä. Tuossa käytössä olen nähnyt niitä yksipyöräisiä, mutta ne eivät sovellu huonon tasapainon omaaville, vaativat kypärän, ja näyttävät vähän tyhmältä.

Nuo sadan prosentin kasvuluvut edellyttävät aika täydellistä suoritusta, sama kuin muissa joukkorahoituksissa ettei kasvu toteudu ~95% todennäköisyydellä. P/S 1.35 ei kuitenkaan ole mitenkään kauhean korkea luku, ja tuotteet ovat hyvä ja tarpeeseen. Voisin mennä mukaan ihan tukemisen ilosta, kiitos kun mainitsit.

0
0
24.2.2021 - 08:38 #66272

Merta

+300
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
214

Yksi erittäin mielenkiintoinen on TOP Ships, joka on Kreikkalainen Nasdaqiin listattu varustamo, joka operoinut öljytankkereita vuodesta 2007 tuolla nimellä, toiminta tosin alkoi jo 1999. 

Yhtiö päätti muuttaa strategiaansa 2015 ja uudisti koko laivastonsa, korvaten vanhat laivat ns. energiatehokkailla ja ympäristöyatävällisillä ECO-tankkereilla. Nyt laivastossa 10 lähes uutta kokoluokan 50t dtw tankkeria ja 2 isompaa ns. Suexmaxia. 

Uudistaessaan laivastoa TOPS dilutoi osakettaan hankkiakseen pääomaa markkinoilta. Toistuvat dilutoinnit ja niitä seuranneet reverse splitit raivostutti ymmärrettävästi osakkeenomistajia, mutta tuo kivulias prosessi on nyt saatu päätökseen.

Laivaston keski-ikä on nyt alle 3 vuotta ja koronavuoden 2020 aikana koko fleetti oli kiinni pitkillä sopimuksilla BP:lle, Shellille jne isoille toimijoille ja myös vuoden 2021 leasing-aste on jo 98%. Uudet laivat ja ympäristöystävällinen eco-teknologia alhaisine päästöineen kiiinnostaa öljyjättejä, jotka ovat leasanneet TOPSin laivaston. Lisäksi pari vanhaa alusta vielä myytiin 2020 tilikauden aikana varsin hyvään hintaan.

Tämä ei ole alkuunkaan riskitön yhtiö, mutta sen tulevaisuudennäkymät ovat suhteessa nykyiseen arvostustasoon erinomaiset. Tämä johtuu pitkälti siitä, että nykyinen arvostustaso nojaa historiatietoon, ei niinkään tulevaan. Lisäksi yhtiö on saanut kohtuuttomasti joskin ymmärrettävästi paljon lokaa netin keskusteluissa, mutta tulevaisuuteen katsottaessa se on mainettaan parempi.

Toimialalla on uusjako menossa ja Scorpion tai Teekayn kaltaiset jätit eivät pysty nykymarkkinaan nähden muutenkin liian suurta laivastoaan ympäristöystävällisille asetuksille nopeasti tai edullisesti muokkaamaan, koska laivastot on suuria ja täynnä vanhoja aluksia, joille ei uudistuvassa ympäristöystävällisemmäasä ja alhaisten päästöjen vaatimustason mukaisessa markkinassa ole kysyntää. 

Bagger-potentiaalia TOPSilla on 5x-10x hyvinkin nykytasolta, jos upside toteutuisi ja yhtiö olisi toimintojensa osalta siinä, missä itse näen sen nyt olevan. Mutta korostan toimialan olevan riskialtis ja riskejä on hyvin vaikea nähdä. Kuitenkaan fundamentteinä nouseva öljyn hinta ja kasvava markkinakysyntä ei ainakaan heikennä TOPSin tilannetta. 

0
0
25.2.2021 - 12:19 #66373

Rakettiliiga

+3
Liittynyt:
18.2.2021
Viestejä:
3

Speqta liidien generointiin ja markkinointiin erikoistunut firma Ruotsista. Toimii pääasiallisesti taloudellisten tuotteiden ja kuluttajahyödykkeiden markkinoinnin parissa. First North listalla.

P/E: 10,7, PEG Ratio: 4.4, PB Ratio: 1,1

Osa yrityksen tuotteista ja yhteistöistä:

- Mainostustekniikka Bidbrain. Kehityksessä oleva työkalu Google Shopping mainoksien hintatarjousten optimointiin. Tarkoitus tuoda säästöjä ja tehokkuutta yritysten Google Shopping Mainoksien hintatarjouksiin ja budjetointiin. Tilauspalvelu. https://bidbrain.com/

- Taloudellisten tuotteiden (sähkösopimukset, luottokortit ja lainat) vertailuyhteistyö Aller Median (Dagbladet.no) kanssa. Ruotsissa myös suosittu Expressen Låneguiden rahoitustuotteiden vertailusivusto.

- Yhteistyö Sanoma Median kanssa. Hoitaa Ilta-Sanomien alennuskoodi sivustojen ylläpidon.

- Vinklubben.se Viiniklubi sivusto/palvelu, joka auttaa yhdistämään viinien maahantuojat ja kuluttajat.

- 2020 Speqta osti Suomen kenties suurimman lainavertailusivusto Rahalaitoksen.

Q4 vaikutti hyvältä. Luvut kasvoivat myös osaksi Rahalaitoksen hankkimisen johdosta. Q4 Raportin yhteenveto.

  • Revenues increased by 62% to KSEK 44 611 (27 463).
  • EBITDA profit increased by 544% to KSEK 26 650 (4 136), a margin of 60% (15). Adjusted EBITDA increased by 53% to KSEK 6 330 (4 136), a margin of 14% (15).

Mielestäni melko kiinnostava firma johon olen sijoittanut itse 4,5 sek hinnoissa. Mielestäni vastaavien yritysten hintoihin verrattaessa Speqtan osakkeen hinnassa on mahdollisesti kasvuvaraa. Jokaisen tulee kuitenkin tehdä omat taustatyöt ja tämä postaus ei tietenkään ole minkäänlainen sijoitussuositus.

Yritys tuntuu olevan vielä melko tuntematon, esimerkiksi Sharevillessä vain noin 200 jäsenellä on tätä salkussa. Shareville-omistajien määrä on kuitenkin melkein kaksinkertaistunut reilussa kuukaudessa.

Huomattavaa: Speqtan kaksi omistajaa joutuivat myymään omistuksiaan melko huomattavasti tammikuussa 2021 maksaakseen ottamiaan yrityslainoja. https://speqta.com/en/press-releases/speqtas-founders-sell-parts-of-the…

 

 

0
0
25.2.2021 - 15:44 #66393

jippej

OP
+585
Liittynyt:
29.8.2017
Viestejä:
267
Late kirjoitti:

GLNG (Golar) Preliminary: Golar LNG Limited preliminary fourth quarter and financial year 2020 results (yahoo.com)

Aika jäätävän pitkä ja monimutkainen..... o/ Katotaan kurssista 16:30 onko hyvä :D

Henkilökohtaisesti tykkäsin. Lisäsin viime viikolla. Ei ihan yksiselitteinen tosiaan. Markkinoiden tykkääminen on tämän kohdalla aina mitä sattuu. Enemmän odotan yhtiötä seuraavien analyytikoiden kommentteja. 20$ on minulla edelleen lappuja kaupan. Nyt istun käsien päällä.

50M buyback +++/ spottipaatti rikki kiimassa - - (1M+ olisi voinut tulla alariville) / NFE lockup vain 90d ++ / NFE lähtee, tapa avoinna + / selkeä halu purkaa osien summan valuaatio omistajille kaikin tavoin +++.

Tuli mieleen, että tämä on vähän kuin Kaasun Ovaro. Yhtiön historia on aika likainen ja suorittamiseen ei uskota. . 

0
0
25.2.2021 - 15:51 #66396

Late

+402
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
437

Joo, ja thx kommenteista. Itsekin haalinut tätä, kolmanneksi isoin omistus. 

CEOn kommentit tosiaan hyvin "osakkeenomistajaystävällisiä". Pre:n mukaan muutaman prossan nousu ainakin alkuun. Valunee yleisenä lskupäivänä iltasella.

0
0
26.2.2021 - 10:04 #66437

jippej

OP
+585
Liittynyt:
29.8.2017
Viestejä:
267

GNLG conference call muistiinpanot(itselle tehty, joitain kohtia vähän avasin, kun eivät olleet mitenkään ymmärrettävissä): 

 

  • Troim pahoittelee, että on feilannut. Ei osattu ennustaa ölpän menevän >100$ -> 37$, kaasun hinnan muutoksia ja alan tila mennyt perseelleen.
  • FLNG on tärkein
  • 50M buyback alkaa, kun nimet paperissa NFE kanssa(viranomaisluvat, byrokratia kesken). Oletus H1 2021.
  • HILLI saadaan refinance paremmilla ehdoilla, jos train 3/4 saadaan käyttöön
  • HILLI näillä tiedoin lopettaa 2026(Kamerunissa) sopimuksen päätyttyä(~50% käyttöasteella menee liikaa kykyä hukkaan, joka voisi tuottaa kassavirtaa.) => veikkaan, että tämä enemmän ultimatum Perencolle, että jatkosoppari tehdään kaikille 4 trainille tai ei tehdä ollenkaan
  • HILLI ~2v, niin toimintavalmiina seuraavassa kohteessa tarvittaessa
  • GIMI refinance saadaan, kun COD(commercial operation day) lähenee => halvemmat rahoituskulut
  • 50M buyback aloitetaan, kun NFE diili on maalissa(byrokratia/viranomaisluvat odottaa)
  • Pankeilla/PE tullut paljon yhteydenottoja 18,6M NFE osakkeeseen liittyen
  • Osakkeet kävisi alustavasti n. 60% saakka vakuutena eli ~500-600M olisi helposti lainattavissa
  • Kaikki vaihtoehdot avoinna, mutta osakkeenomistajien arvo etusijalla
  • closing the valuation gap, and we will push forward initiatives to close the gap, and that will very likely include distribution of parts of our NFE holdings to DLNG shareholders => NFE lappuja tulossa jokin määrä oletettavasti osinkona
  • Jatkaa: So you will not see a block sale of $1 billion after 91 days, if that's what you're really asking for.
  • …now clearly, there are buyers for LNG carriers as most recently seen with the BlackRock taking GasLog private. So I guess, what are your plans for the LNG carriers? => Blackrock GLOG osto on mielenkiintoinen ja instituutiotason intressiä on sektorille. Jatkaa: …We don't rule out any alternative for us. What we believe is that over time, shifting an FLNG, most likely does not belong in the same entity, and we would look to further simplify our corporate structure, number one, to create pure exposures to shareholders and again, with the key motivation to unlock the valuation gap.
  • Stifel, FLNG Mark I, Mark III and now  you've also sort of outlined the possibility of doing a smaller, maybe more expedited version. => pieni malli on toteutettavissa, mutta vaatii monta pitkällä olevaa pientä, että se saadaan järkeväksi. Hankintaketju kuntoon, pääosat ja niiden toimittajat lukkoon => toistetaan prosessia ainoastaan muuttaen minkä päällä nesteytysteknologia on(maa/laiva). Jatkaa Mark I ja III osalta: But what I would say on the Mark I and mark III, we keep saying it, is that the amount of interest coming through the door is increasing. And we've been saying for the last probably 18 months now that as LNG prices increase, we will get further increased interest for our products because, a, they're proven; and b, they are cheapest and fastest to market. Jatkaa: Mark I ja Mark III on niin pääomavaativia, että käytännössä vaatii Majorin FID, että homma saadaan rokkaan(ei haluta vivuttaa itseä loputtomiin). Pienemmät laitokset olisi taas omaa tuotantoa, omalla rahalla.
  • Kysymys, Tunda ja muut FSRU(LNG -> kaasuksi, joka voidaan syöttää verkkoon): So Tundra, as you know, is operating in the fuel pool right now as a carrier. My view of Tundra is -- and again, this is very consistent with what we've been saying for the last month, if not years. The value in FSRU is not to just put it out onto charter, as an FSRU earning a marginal return. The value for us is to somehow get into that integrated downstream gas value chain, and that's what we look to do. = FRSU ei ole itsessään kovin kiinnostava bisnes, koska marginaalit on heikot(teknisesti helppo juttu).
  • B. Riley kysyy: onko FLNG:lle kilpailijaa: CEO: No. / Troim(HPJ):  think we talked to the biggest player in the FPSO side yesterday, and they have plans for FLNG, but I think they're pretty much given up on it. And of probably the most serious competitor we have. !!! => Petrobas kanssa oltu keskusteluissa. Muut mahdolliset keskustelukumppanit CNOOC, Shell, Total, Exxon Mobil, mutta veikkaisin, että Petrobas on yksi näistä, joiden kanssa FLNG Mark I/III on meneillään.
  • B. Riley: Mikä on houkuttelevin osa bisnestä? CEO:   think one of the challenges with FLNG that we've talked about is the time it takes from the FID, the final investment decision, to actually generate in cash. And so what we've been doing with the downstream business is looking at ways to supplement that. And with FLNG, what we're trying to do is -- so let me fast forward where we have several of these projects on tolling agreements with super majors on 20- or 25-year contracts, generating hundreds of millions of dollars of EBITDA. That's a very, very attractive investment proposition for infrastructure funds and not on other people see. It's very steady cost terms that are generally completely ambivalent to commodity prices because they are linked on tolling. Boldattu nyky-yhtiön multibagger potentiaali. Tänne päästäkseen ollaan valmiita tekemään mitä tahansa upstream-midstream-downstream. Tästä tuli vain se mieleen, että oleellista on päästä tänne, mutta se vaatinee myös muuta bisnestä, koska FLNG vaatii massiiviset investoinnit ja ei tuota mitään 2-4v.
  • Averir vs NFE kilpailu. Nähdään enemmän siten, että LNG kasvu sataa pitkässä juoksussa kaikkien laariin.
  • Black & Veatch kanssa tutkitaan ammoniakkia, koska sitä pidetään tällä hetkellä todennäköisimpänä voittajana vetykisassa, koska se on helposti kuljetettavissa ja energiatiheys on raju
  • Näkevät kyllä vedyn seuraavana selkeästi, mutta matka on piiiitkä, eikä halua olla ensimmäisenä siellä, kun LNG osalta oltiin 10-15v etuajassa..
  • Useassa kommentissa GNLG ja NFE suhteesta on ollut malliin: I just think it creates perfect alignment if you want a shareholding in a company, not necessarily a massive one. But if you have a shareholding in a company and you share future, you share alignment, then you're -- in my experience, the best relationships in business work when both companies benefit from the co-creation of something that's individually bigger than two parties working on their own, is working together. => boldasin oleellisen. Tämä lisättynä sillä, että aika vahvasti viitattiin NFE osakkeiden jakoon GNLG omistajille. Veikkailen, että omistus tiputetaan ~10% => 3% tms, jossa jaettu osakkeita osinkona. Toistettu useaan kertaan, että suurta omistusta ei jää. NFE:ssä nähdään lähinnä se, että yhdessä ollaan kaasun Major, kun saadaan lähteeltä käyttöön asti koko arvoketju.
  •  Laivojen rahoitus onnistuu takapainotteisemmin maksaen jatkossa
  • 22-23 LNG Carrier sykli on hyvin mielenkiintoinen(tarjontaa vähän)

 

Lyhyenä tiivistelmänä. FLNG on tärkein. Rahtaus on täytebisnes, jota ei saada järkevästi ulkoistettua ja osataan homma, niin päädytään tekeen vain pitkät sopparit ja hoidetaan homma. Aavistuksen yli break-even näkyi arviot pitkissä sopimuksissa(77% sopimuksilla vuodelle 2021). 2 laivaa pidetään spotissa, jotta päästään mukaan hullutteluihin. Osakkeenomistajan etua ajetaan, jota tavoitellaan lyhyellä tähtäimellä buyback ja mahdollinen yrityksen osiin pilkkominen. Pitkällä tähtäimellä multibagger potentiaali tulee tähän: (FLNG:stä): so let me fast forward where we have several of these projects on tolling agreements with super majors on 20- or 25-year contracts, generating hundreds of millions of dollars of EBITDA. Hilli ja Gimi tekee sopimusten mukaan 2024 eteenpäin 224M$ EBITDA/vuosi. Näitä jos olisi pari lisää ja erillinen yhtiö, niin kertoimet saa olla aika isot. Sopimukset tuuppaa olemaan pitkiä. FLNG osalta ei tällä hetkellä ole suoraan kilpailevaa teknologiaa. Maalle tehdyt toki, mutta kustannustehokkuus kärsii, jos kentät ei ole isot. Esim Shell taisi upottaa 13Mrd$ Preludeen(FLNG), jonka toiminta on vähän niin ja näin. GNLG teki hillin 1,3Mrd ja commercial uptime 100%. 

Itse jatkan holdaamista. Ylipainoa voidaan kevennellä, jos kurssi oikein lähtee kiipeämään. Nyt istuskelen tyytyväisenä. 

0
0
26.2.2021 - 10:13 #66439

paisti

+89
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
54

Kiitos yhteenvedosta! Niin hyvältä vaikuttaa, että tekis mieli lisätä jo nyt isoon positioon mutta ehkä tämä paatti ei helposti jätä rannalle. Odotan kyllä, että NFE-kaupan clousaantumisen jälkeen alkaa näkyä myös hinnassa painetta ylöspäin. Katotaan mitä tästä tulee, malttia pitää tämän kanssa olla reilusti.

0
0
8.3.2021 - 12:08 #66868

jippej

OP
+585
Liittynyt:
29.8.2017
Viestejä:
267
jippej kirjoitti:

Kazatomprom / Kazakstanin valtiollinen ydinvoima-uraani-yhtiö. Tällä hetkellä edullisin uraanin tuottaja maailmassa. Ollut positio ja otan varmaan jossain vaiheessa takaisin.

Tätä ostettu nyt tälle aamulle @23,4 USD (Lontooseen listattu taalamääräisenä). Uraania ison makrokuvan takia. Kazatomprom tuottaa uraanin primäärituotannosta >20%. En tiedä vielä paremmasta sähköntuotantotavasta kuin ydinvoima ja Intia-Kiina-E-Amerikka jne tulee vaatimaan sähköä populaatiolleen, joka ei myöskään lopu, kun ei tuule tai aurinko on pilvessä. Ajauksena tiivistetysti, että maailma sähköistyy, pidän ydinvoimaa parhaana tuotantomuotona ja tarjotaan raaka-ainetta tekijöille. Vielä pitäisi jaksaa perehtyä lähdeverotukseen, mutta perehdyn ennen kuin tulee ajankohtaiseksi ja tarvittaessa myynti-ostojen kautta, jos kovin epäedullinen. Tavoitteena vähinään jotain vuosia pitää. Oletettavasti otan myös lisää tätä/jotain muuta uraanipeliä tälle vuotta.

edit. https://www.kazatomprom.kz/en/investors 

0
0
8.3.2021 - 14:20 #66877

Rakettiliiga

+3
Liittynyt:
18.2.2021
Viestejä:
3

Tourn International AB - Vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut yritys Ruotsista. Tourn.co

Mielenkiintoinen firma osui silmään viime viikolla. Tuli kannattavaksi tänä vuonna. Liikevaihto ollut kasvusuunnassa jo useita vuosia. Velaton yhtiö. PE Ratio 5.2x.

Yrityksellä on ns. MCN (multi channel network) eli kerää Youtubettajia omaan verkkoon ja hoitaa / auttaa heitä omassa bisneksessään. Nappaa siivun tuloista.

Toteuttaa myös some / influencer markkinointikampanjoita yrityksille (esim. Nelly). 

Todella tarkkaa analyysia en ole saanut tehtyä. Ostin tätä ihan pienen siivun 14,40sek hinnassa, koska tämän hetkinen hinta näyttää edulliselta ja firma on mielenkiintoinen. Vaikuttajamarkkinointi näyttää kuitenkin kasvavan koko ajan ja muita vastaavia listattuja yrityksiä pohjoismaissa ei ilmeisesti ole?

Lisää keskustelua Avanzassa. Mielipiteitä ja ajatuksia saa heittää. Jokainen tekee omat tutkinnat ja tämä ei ole sijoitussuositus.

0
0
1.4.2021 - 20:43 #68280

aliisan_avaimet

+513
Liittynyt:
2.6.2020
Viestejä:
521

Skandin anti merkittiin lähes täyteen, ja tuon 845k lisäksi annin julkisuus poiki halvan lainatarjouksen. Sitten on vielä olemassaolevat lainaneuvottelut joissa Skand haki antivarojen suuruista lainaa. Nyt ei pitäisi olla pätäkästä pulaa.

0
0
16.4.2021 - 12:06 #69014

jippej

OP
+585
Liittynyt:
29.8.2017
Viestejä:
267
paisti kirjoitti:

Melkeen vaatis jo oman ketjun, mutta laitetaan nyt tänne kun en uskalla ketjua avata: 

Eli Golar LNG:ssä tapahtuu, NFE kauppa saatu maaliin: Golar LNG Limited has today completed the sales of Hygo Energy Transition Ltd. and Golar LNG Partners LP

Nyt on mielenkiintoista nähdä miten kurssi reagoi tähän vai tapahtuuko mitään? 

Seuraan yhtiötä melko tarkasti. Pitäisi olla selkeästi positiivinen kurssivaikutus. Välittömästi kurssin pitäisi korjata nyt tasoon 18,6M *NFE ($44,65 eilinen päätös) + käteiset + oma liiketoiminta -velat. Ahkeralle tässä olisi hyvä jatkuva paritreidauspaikka NFE-GLNG välillä. Toinen kurssia nostava vaikutus on NFE julkaisema Norsk Hydron MOU(aiesopimus), joka tärkeä Barcarena-terminaalille, koska tämä käytännössä takaa, että toiminta saadaan kannattavaksi. 

Itsellä osaketta reilu määrä itselle. Otin optioitakin tällä ja viime viikolla mm. $10 call tälle päivää. Taustalla lähinnä gamblayshalu ja olosuhteet siihen oli otolliset eli IV alhaalla ja kurssi kyykkäsi sopivasti ennen odotettua kauppa paketoitu = omien oston ilmoitusta. 

0
0
6.8.2021 - 17:27 #73236

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2009

Makkarankäristäjien takuulaitteen, grillivalmistaja Weberin osake listautui eilen hinnalla 14 USD jenkkipörssiin ja pomppasi siitä: WEBR rose to as high as $17.25 intraday, up 23.2% from the $14 a share that the company's initial public offering priced at.

Uusi päivä, uudet kurssit:

Talousluvut ovat tulleet nyt Morningstariin. Oman pääoman saaminen plussalle vaatii jo muutamankin grillipihdin myymistä:

Osakkeessa on se hyvä puoli, että business on kenelle tahansa käristäjälle ymmärrettävää. Sijoituksen kannattavuudessa voi kyllä sormi palaa, kukapa tietää.

 

 

0
0
6.8.2021 - 21:39 #73242

hauturi

+3078
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2260

firman tuotteet ovat kyllä laadukkaita, muuten en kommentoi

e: kommentoin sittenkin: ovat ilmeisen onnistuneesti lanseeranneet päätuoteryhmän (grillit) rinnalle laajan repertuaarin kaikkea oheiskamaa, savustuspuruista sähköisesti kääntyiviin vartaisiin. Varsinkin näissä oheistuotteissa on katteet kaikesta päätellen kohdillaan

0
0
6.8.2021 - 21:40 #73243

Kalle

+142
Liittynyt:
6.8.2020
Viestejä:
134

Grillien mukana tuleva lisätuote kirjanen on lähes parasta mitä ulkohuussissa voi lukea. 

0
0
7.8.2021 - 20:24 #73269

Basso Pasanen

+136
Liittynyt:
4.7.2021
Viestejä:
122

Kyllä. Omistan Weber grillin ja lisähärpättimiä hankkiessa on tullut päädyttyä "tarvike" vaihtoehtoihin. Esim omaan malliin paistoparila 80-90€ ja bulkkiversio 20€. Rasvankeräys foliovuoka weber stanssauksella ja hinnalla on jo oma vitsi.

0
0
15.9.2021 - 22:10 #75007

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2009

Jenkit kärsivät enenevässä määrin sääilmiöistä ja ovat parin viimeisen vuoden aikana alkaneet asennuttaa varavoimakoneistoja koteihinsa. Markkinajohtaja on wisconsinilainen Generac Holdings Inc. (GNRC:NYSE), jonka kurssi on moninkertaistunut.

Jenkit varustavat kotejaan nyt pahimpaan: myrskyyn, evakuoinnin estymiseen taudin vuoksi ja ilmastoilmiöiden pahenemiseen. Osassa maata itse myrsky tai tulva ei aiheuta niin suurta vahinkoa kuin kuumuus ja sähkökatkon aiheuttama jäähdytyksen puute.

"Even lower-profile outages — last month, storms in Michigan left almost a million homes and businesses in the dark for up to several days — have many American homeowners buying mini power plants of their own."

Generac tekee kolme neljäsosaa jenkkiläisistä yksittäisiin talouksiin tarkoitetuista varavoimakoneista, kokoluokaltaan noin 10...15 kW. Toimitusajat ovat tällä hetkellä venyneet seitsemään kuukauteen. Sijoittajat arvelevat koronan ja ilmastomuutoksen yhteisvaikutuksen muuttavan jenkkikuluttajien prioriteetteja.

“Instead of a nice-to-have, backup power is increasingly a need-to-have, when you’re working at home,” said Mark Strouse, a J.P. Morgan analyst who covers Generac and other alternative energy stocks.

Katkojen aiheuttamat taloudelliset vahingot ovat kasvaneet ja samalla katkoton aika lisääntynyt.

Muita hyötyjiä ovat olleet Enphase (+500%, aurinkopaneeleja), Bloom Energy (polttokennogeneraattoreita) ja Plug Power (+700%, vaihtoehtoiset energiat).

Lähde: https://www.nytimes.com/2021/09/15/business/generac-climate-change-gene…

Sijoittajille: http://investors.generac.com/

Investor presentation: http://investors.generac.com/static-files/bafdf782-884c-4c37-b276-c7ad7…

Moottorivalmistajat Cummins ja Caterpillar eivät juuri valmista tämän kokoluokan laitteita, mutta niiltä ei kauan kestä nostaa tuotantoa kun kysyntä nousee.

"Generac, aware of the potential competition from other players as well as home solar panels and other solutions, has made a series of acquisitions in the battery and energy storage industry, which is emerging as a small but fast-growing source of revenue for the company."

Elämme enenevästi sähkön varassa ja alalla on kehitystä myös pienkuluttajien kokoluokassa yhtä lailla kuin voimalaitos- ja jakeluverkkomittakaavassa. Sijoitusmahdollisuuksia voi löytyä pienvalmistajistakin.

0
0
17.9.2021 - 19:21 #75099

aliisan_avaimet

+513
Liittynyt:
2.6.2020
Viestejä:
521

Skand raportoi hyvän osarin.

Puolen vuoden myynti 57% enemmän kuin 2019 (ennen koronaa) tai 67% enemmän kuin 2020. Norja ja Tanska saatu avattua, ja rekrytty Red Bullin entinen markkinointijohtaja.

Varoittavat että konttipula ja rahdin kalleus vaikuttaa myös heihin, vaikka Suezin tukos ei vielä vaikuttanutkaan. Saksan avaus vaiheessa.

Kiintoisana detaljina IPCC:n ilmastoraportin julkaisupäivä oli Skandille historian toiseksi paras myyntipäivä, ja heidän mukaansa tuona päivänä myytiin Teslan Euroopan varastoista puolet. Joko patoutunutta kysyntää oli paljon, tai sitten yllättävän moni osti sähkövehkeen impulssina.

0
0
19.4.2022 - 16:21 #85257

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2009

Ennalta arvaamattomien riskien piiskatessa Venäjä-sijoittajia, maailmalla sattuu ja tapahtuu muillekin.

Lohilo Foods Ab:n johtaja, jonka epäillään pöllineen tämän jäätelövalmistajan kassan eli parikymmentä miljoonaan kruunua, uskotaan piileksivän Balilla. Mies on pidätetty poissaolevana petoksesta ja kansainvälisesti etsintäkuulutettu, kertoo Smålandsposten: "Den brottsmisstänkte chefen inom börsnoterade Lohilo Foods AB i Växjö gömmer sig sannolikt på Bali. Samtidigt som polisen jagar mannen försöker Kronofogden hitta hans tillgångar."

Dagens Industri päivittää uutista: https://www.di.se/live/tidigare-lohilo-chef-misstanks-ha-flytt-till-bal…

Lohilo (tikkeri: LOHILO) on kehittynyt vuonna 2008 perustetusta pienvalmistajasta vähitellen tuotelaajennuksilla ja hakeutunut toista vuotta sitten Tukholman pörssiin, First North listalle. Kurssikehitys ei listautumisen jälkeen ole ollut kovin lupaava - kurssi (kynttilät) Nordnetin käyränä, vertailukäyrä Tukholman pörssi (keltainen):

Kaavion lähde: https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/osakekurssit/17243454-lohilo-foo…

Yritys on pääosin kasvanut vaikkakin nettotulosta ei ole kertynyt:

Luvut ajalle 2018...2020 Nordnetistä. Yritys on viime vuodesta taittanut alkavaan vuoteen melko lupaavasti - alla avainluvut 2020...2021 helmikuun tilinpäätösaineistosta:

Luvut: https://www.lohilofoods.com/_files/ugd/9d05b3_cf7298150a124ac68e0a5fb19…

Ja nyt sitten helmikuussa johtohenkilö kaappaa kassan taskuunsa ja häipyy muille maille vierahille. Sijoittajan näkökulmasta itse aina ajattelen osinkoja ja näitä kasvuihmeitä niin, että parempi tuloksen osan on olla osinkona minun taskussani kuin juipin taskuissa jossain Balin rantamajoissa.

0
0
5.4.2024 - 14:44 #107044

Bingo53

+2777
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2009

Ihmettelin eilen miksi salkun kokonaisarvo Nordeassa oli pudonnut, kunnes huomasin tikkerillä GLAD-rivin olevan ilman noteerausta ja hankintamenoarvoja.

Asia selvisi tutkimalla. Kuukausiosinkoa maksava GLAD eli Gladstone Capital splittaa käänteisesti 2:1 niin, että kahdesta osakkeesta tulee yksi. Hinnan noususta näkyy aavistus Yahoo- Financen sivulla.

Kuva poistettu.

Tutkimalla löytyi uutinen, joka oli alkuviikosta jäänyt huomaamatta.

Gladstone Capital Corporation
Mon, April 1, 2024 at 11:05 PM GMT+3

MCLEAN, VA / ACCESSWIRE / April 1, 2024 / Gladstone Capital Corporation (Nasdaq:GLAD) (the "Company") announced today that its board of directors has approved a reverse stock split of its outstanding shares of common stock at a ratio of 1-for-2 that will be effective for purposes of trading as of the opening of business on the Nasdaq Global Select Market on April 5, 2024.

As a result of the reverse stock split, every two shares of the Company's issued and outstanding common stock will be automatically combined into one issued and outstanding share of common stock, without any change in the par value per share.

Shareholder distributions will be unchanged as monthly distributions per share will adjust commensurate with the 1-for-2 ratio of the reverse stock split.

The Company's common stock will continue to trade on Nasdaq under the symbol GLAD. The new CUSIP number for the Company's common stock following the reverse stock split will be 376535878.

Pakko laittaa muistiin verottajaa varten.

0
0