11.6.2015 - 16:00 #4179

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764

Kyllä niitä on ihan helppo verrata edellisiin, Sagan omilla sivuilla. Black Cross:t meni tänään noin 100% kovemmalla eurohinnalla kuin vuosi sitten, tosin semi marginaalimäärä mut musta alkaa tuntua, että myyntikäyrä vähän sama kuin maaliskuussa, kirkastuu loppua kohti.

Eri mieltä tarhureista eli en luota siihen, että heidän mahdollinen markkinatietämys välittyy reaaliaikaisesti tehokkaasti pörssikursseihin. Perustelun jo aiemmin esitinkin: mulla aika paljon kokemusta pienyrittäjistä ja voin sanoa, että vaikka liiketoimintaosaaminen olisi kovalla tasolla niin old school yrittäjien pörssitietämys on keskimäärin äärimmäisen paistikasta...ja näkisin tarhauksen oldschool alana mm. koulutustason osalta.

Vähän sitä reaaliaikaisuutta haittaa vaihtokin, tänään 8 tonnia (vaikka tosiaan tuli vähän uutta tietoakin, tuo 100% hinnannousu on ihan Jännä).

0
0
12.6.2015 - 12:37 #4188

...Boris...

+16
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
32

Ei mene itsellekään jakeluun arvostus. Eikö tässä vaiheessa voida jo aika suurella todennäköisyydellä sanoa, että epsi on 4€+ ehkä enemmänkin. Vaikka Saga pienomistajan näkökulmasta maksaakin huonosti osinkoa niin nouseehan tällä epsillä lain velvoittama osinko % jo aika korkeaksi näillä alle 25€ hinnoilla. Tarviiko se tosiaan näkyä siellä Kauppalehden sivuilla se uusi epsi että porukka kiinnostuu.

Joku Nordealainen kurssin tuonne polki ja huutiksen alettua on lopettanut myynnit. Mikäli halutut myynnit tehty niin tästä ehkä myös tukea nousulle kun lukuja tulee julki.

 

0
0
12.6.2015 - 13:32 #4190

Mustakasi

+19
Liittynyt:
19.12.2014
Viestejä:
74

Paras ennustus minkä minä olen lukenut kertoo noin 3€:n EPS:sistä.

Osinko sielä 1.4€ tuntumassa. Sagalla on ollut huomattavasti kovempiakin osinkotuottoja historiassa.

Toki tuo ennustus on hyvin varovaisesti tehtyja varmasti alalaidassa.

0
0
12.6.2015 - 14:44 #4194

Late

+402
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
437

"Paras ennustus minkä minä olen lukenut kertoo noin 3€:n EPS:sistä."

 

:D :D

 

Vitsi? Tai noh, oikeassa varmaan olet teknisesti, eihän viralliset tahot tätä oikein pui eikä arvaile. Mikä olisi oma arvauksesi EPSistä? Paljon saan kertoimeksi, että se on varmasti yli 4?

0
0
12.6.2015 - 18:37 #4195

Mustakasi

+19
Liittynyt:
19.12.2014
Viestejä:
74

Oma arvio täysin hatusta. Miten itse arvioit?

Q1 on jo tiedossa eli -1.39€, Q2 heitin päästä viime vuosien lukujen perusteella, Q3 tulee varmaasti olemaan lähellä 2€, kun kesän huutokaupan välitysmyynti oli noin 220m€ ja Q4 heitin vain viime vuosien perusteella.

Q1: -1.39€

Q2: 3€

Q3: 2€

Q4: -0.4€

Total: 3.21€

 

0
0
12.6.2015 - 22:02 #4197

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764

 

 

Mustakasi kirjoitti:

Oma arvio täysin hatusta. Miten itse arvioit?

Q1 on jo tiedossa eli -1.39€, Q2 heitin päästä viime vuosien lukujen perusteella, Q3 tulee varmaasti olemaan lähellä 2€, kun kesän huutokaupan välitysmyynti oli noin 220m€ ja Q4 heitin vain viime vuosien perusteella.

Q1: -1.39€

Q2: 3€

Q3: 2€

Q4: -0.4€

Total: 3.21€

Uskon, että q2 EPS on yli 2e, perusteluna vertailu edellisistä vuosista (Lähde KL mut seuraamani nickit (Koti-isä ja pojanmölkkerö), uskon et luvut suht. oikein):

 

"Koti-isä: "Oisko peräti yhtiön 2. paras kesäkuun myynti? 
--------------------------------------------------------

Pojanmölkkerö: Minähän elävänä fossiilina vastaan tuohon naps ja kops vain muistista. Sinä jouduit muistelemaan viisi minuuttia vanhaa asiaa.

Ensin vuosi, sitten välitysmyynnin arvo (M€), kappalemäärä (M), kvartaalin EPS, lopuksi vuoden EPS.

2011; 164 M€ - 2,64 Mkpl - 1,22 € - 3,84 €

2012; 192 M€ - 2,72 Mkpl - 1,89 € - 4,69 €

2013; 273 M€ - 3,26 Mkpl - 2,81 € - 5,86 €

2014; 157 M€ - 4,11 Mkpl - 1,47 € - 0,41 €

2015; ? M€ - 4,54 Mkpl - ? € - ? €

Kyllä tämä on selkeästi yhtiön toiseksi paras kesäkvartaali, eikä tuo paraskaan ole kaukana."

 

Tätä lappua joutunen holdaamaan kauemmin kuin toivoin (ikävää lähinnä koska olisi nyt ostohaluja muualla ja velkaa jaksanen säätää aikaisintaan elokuussa). Toisaalta otetaan sitten niitä minimiosinkoja jotka kuitenkin ylittää tästä kurssista ensi vuonna 5% eli on saletti huippuosinko näillä markkinoilla. Sitäpaitsi lain minimistä voi liikkua tapahtua vain yhteen suuntaan.

Kuten oon maininnut aiemminkin, niin isossa kuvassa merkittävää ja yllättävää tulitukea Sagalle: Kettutytöt ei lähivuosina helpolla Suomessa harjaa, ei vaikka olisi Viher-vasemmisto vallassa ja n. 95% varmuudella täsmäheikennyksiä toimintaedellytyksiin ei tämä hallitus tee...turkikset olivat muistaakseni vientitilastojen 5. merkittävin tuotekategoria (yritin tarkistaa mut googletustaidot<kärsivällisyys, taas kerran..). Siinä vaiheessa kun mietitään, surraanko kettujen vai vanhusten/päiväkotilasten oloja niin edellisen mielenosoitukset saattaa ottaa huomiotaloudessa osumaa..

Paremman taloustilanteen kehittyneissä maissa on liikkuja jo tapahtunutkin eli Sagan suhteellinen asema on vahvistunut ja saattaa tehdä niin jatkossakin. 

ps. kyl mäkin long run tykkäisin et ei tarhattas mut niillä korteilla ja säännöillä pelaan mitkä Herrat jakaa.

 

0
0
13.6.2015 - 11:00 #4198

Mustakasi

+19
Liittynyt:
19.12.2014
Viestejä:
74

Poliittinen riski on tosiaan todella minimissään lähivuosina. Hyvä niin. Aina ei ole ollut näin hyvä tilanne turkistuottajien kannalta.

Eikö tuo kesäkuun huutokauppa mene Q3? Kesäkuun huutokaupan välitysmyynti oli tosissaan 220m eli hieman parempi kuin vuonna 2012 jolloin tehtiin 1,89e EPS.

0
0
13.6.2015 - 11:29 #4199

Jytky

+107
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
149

Tiistaina Ajankohtaisessa kakkosessa hiukan turkistarhauksesta juttua

"Onko turkistarhaus aikansa elänyt vai valittavatko eläinaktivistit turhasta? Tapasimme hopeakettuja pohjanmaalaisella turkistilalla"

Saapas nähdä millainen pätkä tulee...

 

0
0
13.6.2015 - 19:41 #4201

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764
Mustakasi kirjoitti:

Poliittinen riski on tosiaan todella minimissään lähivuosina. Hyvä niin. Aina ei ole ollut näin hyvä tilanne turkistuottajien kannalta.

Eikö tuo kesäkuun huutokauppa mene Q3? Kesäkuun huutokaupan välitysmyynti oli tosissaan 220m eli hieman parempi kuin vuonna 2012 jolloin tehtiin 1,89e EPS.

My bad - on. Eli maaliskuun huutarin tulokset näkyy q2 ja kesäkuun huutarin q3. (tiesin kyl mut kirjoitussekoilu).

Riidit otan et ei oo vihajuttu toi turkishomma. Ei kai tarhaajaa voi pakottaa kameroita vastaanottamaan ja vapaaehtoisesti tuskin suostuu jos ei ok juttu kannaltaan...tai sit on tyhmä mikä toki ihan mahdollista.

Jotenkin vaan Kettutyttö-osasto on viime ajat ollu aika yesterday news ja kun kaikki aivosolulliset tajuu, että mitään rajoituksia ei nyt säädetä niin luulen jutunkin olevan tyyliin "eihän tää nyt niin kauheeta ookkaan hei"....kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen. Vihataan taas kun on varaa siihen.

EDIT: toivottavasti tavatut ketut ei puhu suunsa ohi! 

 

0
0
17.6.2015 - 16:44 #4213

Lucky Luke

+96
Liittynyt:
28.1.2015
Viestejä:
366

Poliittista riskiä ei varmaan ole lähivuosina, mutta minkälainen rasite tulee jatkossa olemaan Kiinassa lätkäisty 15%:n tullimaksu? Sehän astuu voimaan nyt kesäkuun lopussa. Pahaa pelkään, että jonkun verran tämä vaikuttaa jatkossa hintoja laskevasti. Tästä saadaan Köpiksen heinäkuun huutokaupasta vahvat viitteet. Jos siellä hintataso pysyy edes suunnilleen samana niin pakkohan tässä on palata näillä hinnoilla omistajaksi.

Täältä tarkemmat aikataulut ja hintatasot sitten aikanaan: http://www.kopenhagenfur.com/auction/auctions/auction-schedule

 

0
0
17.6.2015 - 19:05 #4214

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764

Se tullimaksu voi toki vaikuttaa. Resultwise olisi helppo väittää että "on jo hinnoissa" mutta kun en täydellisiin markkinoihin Sagan kohdalla usko niin en kehtoo joten sanon vaan että kaikki riskit huomioiden imo vahvasti ostohinnoissa. Tekis mieli ostaa lisää mutta ei kyllä uskalla kun positio niin suuri jo nyt. Pataan toki tullut mutta niin omistusaikana olisi tullut (KH 26,5e) joka tapauksessa koska ostin Sagat noin huipuilta eli prosentuaalisesti kohtuu ok...ei toki mikään Ålandsbanken joka ei ole ottanut osumaa juuri lainkaan.

Katsoin sen turkistarhaus-ajankohtaisohjelman: http://areena.yle.fi/1-2449114 Huomioita:

1. niinkuin oletin, aika neutraali ja sovitteleva oli tekijöiden positio.

2. Paremman/miellyttävämmän näköinen pr. tyyppi turkistuottajille, TY. Toi on pelottava ja -EV alalle!

3. Jännät linet tuottajapuolella. Sekä pr. tyyppi että tarhuri otti linen, että "ei voi paljon tiukentaa lakeja, joko about näin tai loppukoon kokonaan (varsinkin tarhuri)". Jos oli suunniteltu line niin imo hyvä veto kun käytännössä poliittista riskiä ei nyt ole - vientitulot ovat niin kriittisiä nyt. PR tyypillä myös imo hyvä line että "vaikka vihut puhuvat vain parannuksista kettujen oloihin niin tosiasiassa ajavat "lopullista ratkaisua"". (vrt. tupakka jossa täyskielto muistaakseni ihan kirjallisenakin jossain).

Toisaalta suojelijapuoli sovinnollinen eli alan taposta ei mainittu, parannuksista vain. Eli gameplan imo muuttunut molemmilla puolilla: "kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen" ja  tuottajilla nyt hyvä neuvotteluasema.

Sagalla on long run paljon haasteita ja kysymysmerkkejä, mm. Kiinan talouden kehitys. Kuitenkin näillä hinnoilla nään firman äärihalpana ja kun q3 jälkeen PE on imo joku 7 (!!) niin en vain näe kurssia kestävänä eli jossain vaiheessa korjaa jos ei tule isoja negat. uutisia. Se "jossain vaiheessa" oli kylläkin mm. TP kohdalla vissiin toista vuotta..

.

0
0
17.6.2015 - 19:55 #4216

mustapörssi

+31
Liittynyt:
22.3.2015
Viestejä:
87

Oli kyl jäätävän näkönen mimmi, näytti siltä et se söi niitä söpöjä kettunpoikasia aamupalaks, muutenkin tuli pari kertaa aika tylyt kommentit. Ei ollu oppikirja malli pr-työskentelystä, toki varmaan ties tarkalleen mistä puhui.

en jaksais uskoo et tän firman kohdalla olis vaikutusta osakkeen hintaan, brandi ei varmaan paljoa epäseksikkäämmäks saa. Täällä kuplassa asuessa tulee mieleen et onks toi hinta sen takia halpa ettei sitä kaikki halua ostaa? jos ite hankin Sagaa niin en siitä paljoo huutele runoilloissa.

 

 

0
0
17.6.2015 - 21:15 #4217

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764
mustapörssi kirjoitti:

Oli kyl jäätävän näkönen mimmi, näytti siltä et se söi niitä söpöjä kettunpoikasia aamupalaks, muutenkin tuli pari kertaa aika tylyt kommentit. Ei ollu oppikirja malli pr-työskentelystä, toki varmaan ties tarkalleen mistä puhui.

en jaksais uskoo et tän firman kohdalla olis vaikutusta osakkeen hintaan, brandi ei varmaan paljoa epäseksikkäämmäks saa. Täällä kuplassa asuessa tulee mieleen et onks toi hinta sen takia halpa ettei sitä kaikki halua ostaa? jos ite hankin Sagaa niin en siitä paljoo huutele runoilloissa.

 

 

Heh, joo. Nykyoloissa varmaan rahalla sais ihan söpön pr-blondinkin. Musta Saga on halpa koska se on halpa...tarkoitan, että ei selitystä kuten ei ollu 2009 alun overall hintatasolla (tai no, selitys imo ylireagointi/maailmanlopun tunnelmat), lokakuun 2014 UPM 10e tasolle, Loppuvuoden Ålandsbankenin alle 10e tasoille jne jne jne. Kysyntä ja tarjonta, epätäydelliset markkinat ja whatnot.

Itse suhtaudun terveissä firmoissa asiaan niin, että jos en saa hintaa millä tykkäisin myydä niin holdataan maailman tappiin ja nostetaan osinkoina. Se on se ikuinen plan B joka rauhoittaa kummasti. Sagalla osinko on ensi keväänä imo minimissään 1,4e joka nykykurssista on kai joku 6 pinnaa.

Hauska kurssikäyrä kyllä huomioiden jäätävä käänne huutareissa tänä vuonna:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/index.jsp?klid…

Mut ei siis kitinää, I just hold on.

 

 

 

0
0
23.6.2015 - 15:40 #4236

Late

+402
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
437

Mun tekee mieli kitistä... :( Tää oli vikaostos. Muu pörssi virittelee taas nousuja, tämä laskee. Osinkoja tulossa, mutta mieluummin tässä pitäisi rahat vaikka Nordeoissa, se sentään voi nousta.

Ehkä aina ei voi osua, tuli panostettua liikaa 25€ tietämillä.

0
0
23.6.2015 - 23:20 #4239

Mustakasi

+19
Liittynyt:
19.12.2014
Viestejä:
74

Huomenna Q2.

Saa nähdä helpottaako hallintarekisteröityjen myyntipaine. Nordea on lopettanut myymisen eikä kurssi ole siltäkään palautunut ollenkaan. 

0
0
24.6.2015 - 13:23 #4247

LongJohn

+73
Liittynyt:
21.1.2015
Viestejä:
124
Late kirjoitti:

+5,3%

lol. 4 prossaa tosta on 10 osakkeen kaupasta. 

Ootan kyllä mielenkiinnolla osarin vaikutusta kurssiin ja kaupankäynnin vilkastumiseen.

0
0
24.6.2015 - 15:32 #4248

keijokepuli

+364
Liittynyt:
16.12.2014
Viestejä:
283

Se oli lienee sitä mitä odotettiin (niin ja tiedettiin jo 3 kk sitten). Ainakaan itse en nopealla silmäyksellä huomannut mitään yllättävää pommia. 

0
0
24.6.2015 - 16:20 #4249

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764
keijokepuli kirjoitti:

Se oli lienee sitä mitä odotettiin (niin ja tiedettiin jo 3 kk sitten). Ainakaan itse en nopealla silmäyksellä huomannut mitään yllättävää pommia. 

Täällä jo aamuyö mut pikaisesti/unihiekkaisesti vilkaisten jopa pari pientä plussaa:

1. "Liiketoiminnan muut tuotot kolminkertaistuivat tilikauden toisella neljänneksellä ja olivat 530.000 euroa. Marras- huhtikuun liiketoiminnan muut tuotot olivat 630.000 euroa. Liiketoiminnan muihin tuottoihin sisältyy palautuneita ostajaluottotappioita katsauskaudella 450.000 euroa ja marras-huhtikuussa 470.000 euroa. ". Tosin hieman tulee mieleen, että liian hätaäisesti laitettu luottotappioiksi jos noin merkittävästi palautuu mutta hyväkiva toki.

2."Liiketoiminnan kulut laskivat tilikauden toisella neljänneksellä 12 prosenttia edelliseen vastaavaan katsauskauteen verrattuna ja olivat 15,0 miljoonaa euroa (17,1 MEUR). ". Tässä varmaan näkyy huutisten arvaamattomuuden hyvä puoli - huonon 2014 jäljiltä tarkka taloudenpito.

3. "Konsernin nettorahoitustuotot kasvoivat tilikauden toisella neljänneksellä 66 prosenttia ja olivat 1,7 miljoonaa euroa (1,0 MEUR). Kasvu johtui pääasiassa nettokorkotuottojen kasvusta. Marras-huhtikuun nettorahoitustuotot olivat 3,3 miljoonaa euroa (1,9 MEUR). ". En tiedä taustoja mutta itseni yllätti, että noin kasvoivat...saako niiltä tarhureilta jotain semijärkevää korkoakin? Anyhow, tän kokoluokan firma kun tahkoaa 3kk aikana 1,7m nettorahoitustuottoja niin aika merkittävää.

Imo hyvä osari, hieman parempi kuin odotin. Kurssikehityksestä ei hajua ja varustaudun henkisesti osingon nosteluun sillä imo tämän olisi kuulunut nousta jo maaliskuun huutarin myötä. Siispä plan B: ei pikavoitto vaan arvosijoitus-holdausta...en nimittäin pidättäisi hengitystä sen puolesta, että mr. market diskonttaisi Suomen huonon makrotalouden positiivista vaikutusta Sagaan eli lainsäädäntöriski on käytännössä pois ainakin seuraavat 4 vuotta (todennäköisesti paljon pidempään sillä siinä vaiheessa kun eläkkeitä yms. etuuksia leikataan niin Minkkien olot jää takavasemmalle. 1944 perääntymisvaiheessa aika nopeasti tuli kenttäoikeudet ja pikateloutukset ja vaikka analogia voi ontua niin turkistarhaus on vain aivan liian kriittistä Suomelle nyt jotta merkittävästi voitaisiin rajoittaa ja tosiaan 4 vuotta täysin safe.

 

0
0
24.6.2015 - 17:42 #4251

keijokepuli

+364
Liittynyt:
16.12.2014
Viestejä:
283

thanks PP hyviä huomioita. Pidemmällä aikavälillä kai se tarhauksen lopettaminen eli säädösten merkittävä kiristäminen on suurin riski. Tästä olen samaa mieltä kanssasi, että Suomi tarvitsee kaikki mahdolliset vientitulot ja vihreät ei ole hallituksessa nyt kiusaamassa, joten 4 vuotta ollaan hyvissä. Lyhyemmällä aikavälillä nämä tullien vaikutukset ja makrotalouden kehitys näyttänee tulevan hintatason ja menekin, mutta holdarimeiningillä myös. Kevään osinko tosiaan vähintään se 1,4, mutta ei syksyllä ihmeellisesti tarvitse mennä, jotta 2 euroonkiin päästään!

0
0
24.6.2015 - 18:50 #4252

Mustakasi

+19
Liittynyt:
19.12.2014
Viestejä:
74

Mihin perustuu oletus lisäosingosta tai normaalista suuremmasta osingosta? Näkisin että normaalia suurempi osinko on epätodennäköinen. Suurimmalle omistajalle riittää vähemmistöosinko. 

0
0
24.6.2015 - 20:58 #4253

Kari

+1
Liittynyt:
5.8.2014
Viestejä:
23

Laittaisin myös hieman jäitä hattuun Sagan osingon suhteen. Ei olisi ensimmäinen kerta kun osingonmetsästäjät poistuvat kirjaimellisesti ovet paukkuen kesken yhtiökokouksen.

0
0
24.6.2015 - 20:59 #4254

Doggy

+3
Liittynyt:
2.7.2014
Viestejä:
59

0,7 euron osakekohtainen osinko riittää pyörittämään liittojen taloutta. Sitä enemmän maksetaan vain pakon edessä eli vähimmäisosinkoon uskon minäkin.

0
0
24.6.2015 - 21:42 #4255

keijokepuli

+364
Liittynyt:
16.12.2014
Viestejä:
283

joo, olen hyvin tietoinen osingonjakopolitiikasta, mutta miten se jakosääntö meni? Paljonko Sagan tulee tuloksestaan lain mukaan vähintään jakaa?

 

edit: joo 2 euroa voi olla vähän turhan optimistinen arvio. Tää näyttää vähän 2012 meiningiltä, joten ei ehkä 2 euroon päästä.

0
0
24.6.2015 - 22:39 #4256

Pyry

+13
Liittynyt:
29.6.2014
Viestejä:
25

Hiukka mutkat suorina osinkoa pitää jakaa vähintään 8% omasta pääomasta tai puolet tuloksesta, kumpi sitten onkaan pienempi.

Oma pääoma per osake oli osarissa 25,71 €, josta 8% on 2,06. EPS suurella todennäköisydellä yli 4 € tänä vuonna, joten itse olen olettanut osingon olevan noin 2,10€.

EDIT: Tai no ei se EPS ehkä niin suurella todennäköisyydellä olekkaan yli neljää vaan vain lähellä sitä, jolloin osinkokin sitten suunnilleen puolet sitten siitä.

0
0
24.6.2015 - 22:58 #4257

Kari

+1
Liittynyt:
5.8.2014
Viestejä:
23

Minkään valtakunnan lakeja, säännöksiä tai prosentteja ei vähimmäisosingosta ole olemassa. Sagan oma osinkopolitiikka:

Yhtiön tavoitteena on tasainen osingonjako, jossa otetaan huomioon yhtiön liiketoimintanäkymät sekä liiketoimintaan ja sen vaatimiin investointeihin liittyvät rahoitustarpeet.

 Suomennettuna tämä tarkoittaa samaa mitä Doggy tuossa kirjoitti: Vähimmäisosinko jolla liitot saavat omaa toimintaansa pyöritettyä.

Kollektiivisesti "turkistuottajat", joka on yhtiön entinen nimi isolla alkukirjaimella, tekevät tai ovat tekemättä tiliä kasvatus- ja myyntitoiminnasta, eivät prosenttikaupalla toimivan huutokauppakeisarin jakamilla osingoilla.

0
0
24.6.2015 - 23:31 #4258

Pyry

+13
Liittynyt:
29.6.2014
Viestejä:
25

Osakeyhtiölaissa määritellään vähemmistöosinko.  Lainaus:

7 §

Vähemmistöosinko

Osinkona on jaettava vähintään puolet tilikauden voitosta, josta on vähennetty yhtiöjärjestyksen mukaan jakamatta jätettävät määrät, jos sitä varsinaisessa yhtiökokouksessa ennen voiton käyttämistä koskevan päätöksen tekemistä vaativat osakkeenomistajat, joilla on vähintään yksi kymmenesosa kaikista osakkeista. Osakkeenomistaja ei kuitenkaan voi vaatia voittona jaettavaksi enempää kuin tämän luvun mukaan on ilman velkojien suostumusta mahdollista jakaa eikä enempää kuin kahdeksan prosenttia yhtiön omasta pääomasta. Jaettavasta määrästä vähennetään tilikaudelta ennen varsinaista yhtiökokousta mahdollisesti jaetut osingot.

Edellä 1 momentissa tarkoitetusta vähemmistöosingosta voidaan määrätä toisin yhtiöjärjestyksessä. Oikeutta vähemmistöosinkoon voidaan rajoittaa vain kaikkien osakkeenomistajien suostumuksella.

EDIT: Saga yhtiöjärjestyksessä on lause, että 10% tilikauden voitosta siirretään suhdannerahastoon ja loppu on sitten yhtiökokouksen käytettävissä voitonjakoon. Tuo 10% kuulunee kategoriaan "yhtiöjärjestyksen mukaan jakamatta jätettävät määrät".

0
0
24.6.2015 - 23:39 #4259

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764
Mustakasi kirjoitti:

Mihin perustuu oletus lisäosingosta tai normaalista suuremmasta osingosta? Näkisin että normaalia suurempi osinko on epätodennäköinen. Suurimmalle omistajalle riittää vähemmistöosinko. 

Hallituksen valtuutukseen perustuu, näkyy mandaatti jopa täällä: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/osingot/osinkohistoria.jsp?klid=11…

Näkisin 30c lisäosingon erittäin todennäköisenä (koska huutikset menneet putkeen) ja julkistus-ajankohdaksi mutuilisin syyskuun huutis-tilikauden loppu. Sagan todellinen osingonmaksupolitiikka on vahvasti tiedossamme ja imo sen spekulointi on jopa mennyt välillä överiksi, KL ainakin. Toki poikkeaa muista pörssiyhtiöistä, toki on vähemmistö-osakkaille tylsä eli pääomistaja määrää tarpeidensa mukaan ja toki osingon pienennys yhtiökokouksessa hallituksen esityksestä oli todella poikkeuksellista MUTTA ei se nyt mafia kuitenkaan ole joka loppupeleissä kusettaa kaikki massit muualle ja jakaa vain lämmintä kättä. Esim. 2015 maksetaan huomattavasti enemmän osinkoa kuin 2014 firma tienasi eli kyllä tasaisen osingonjaon tavoittelulla jotain pohjaakin on. Toinen "ei-niin-kauhean" osingonjaon merkki on tämä lisäosinko: varsin järkevää Sagan tyyppisessä toiminnassa katsoa vuoden isot huutarit ensin läpi ja päättää vasta sitten tilikauden lopullinen osingonjako.

Ylläolevalla EN siis yritä väittäâ, että yhtiöllä ei olisi varaa anteliaampaan osingonjakoon, todella olisi. Mutta osinkolinkistä nähdään, että kyllä 2011-> osinkoa on ihan jaettukin, noin minimit toki mutta seitsemisen euroa kuitenkin.

Kysyttiin minimiosingosta. Osakeyhtiölain 13:7 kohtaan perustuu:

Vähemmistöosinko

Osinkona on jaettava vähintään puolet tilikauden voitosta, josta on vähennetty yhtiöjärjestyksen mukaan jakamatta jätettävät määrät, jos sitä varsinaisessa yhtiökokouksessa ennen voiton käyttämistä koskevan päätöksen tekemistä vaativat osakkeenomistajat, joilla on vähintään yksi kymmenesosa kaikista osakkeista. Osakkeenomistaja ei kuitenkaan voi vaatia voittona jaettavaksi enempää kuin tämän luvun mukaan on ilman velkojien suostumusta mahdollista jakaa eikä enempää kuin kahdeksan prosenttia yhtiön omasta pääomasta. Jaettavasta määrästä vähennetään tilikaudelta ennen varsinaista yhtiökokousta mahdollisesti jaetut osingot.

Sagalla tuota omaa pääomaa on kertynyt yli 25e/osake (osin juuri nihkeän osingonjaon kautta) joten 2015 tilikaudelta tulee väkisin reipas osingonnosto vs. 2014 tilikausi koska kumpikin minimi tähän velvoittaa.

Itse holdaan mutta kärsimättömille varoituksen sana: Saga ei noussut maalis/kesäkuun huutisten jälkeen vaikka imo markkinaperusteita olisi ollut. Aivan hyvin matalalento voi jatkua kevääseenkin koska seuraava iso huutis on silloin eikä osinkokiimaa syksyllä vielä näy. Lisäksi koska kukaan ei lappua seuraa niin KL 12kk juoksevat statsit varmaan merkityksellisiä kuten Balancen lista ja molempien mukaan Saga nyt rupufirma mutta koska hyvää sisällä niin pian ja uudestaan q3 julkistuksen jälkeen luvut kaunistuvat ja mm. PE laskee 12kk juoksevassa alle 10.

Kannattaa miettiä, kestääkö kärsivällisyys holdata Sagaa...toki voi myös tyyliin tuplata ilman erityistä uutta syytä tänä vuonna mutta basicly Saga on poikkeuksellisenkin mystinen kurssikäyttäytymisessään.

 

EDIT: LOL enpä muuta kirjoittamaani mutta vanheni siis kirjoittaessani aika oleellisesti... KL päivitti kirjoittaessani 12kk juoksevan ja PE 29 -> 9,89. Luvut kaunistuvat vielä q3 ja mennään nykykurssista siihen tyyliin PE 7. 

EDIT II: pyry ehti ensin lakilainauksen kanssa, jaksa muokata tuotakaan enää, menköön tuplana ketjuun.

 

0
0
24.6.2015 - 23:35 #4260

Kari

+1
Liittynyt:
5.8.2014
Viestejä:
23

Lukekaa nyt edes nuo omat lainaukset ajatuksella..

Saga on yksi "väärimmin" analysoiduista yhtiöistä ja Pyryn kopipaste taas kerran osoitti tämän:

Osinkona on jaettava vähintään puolet tilikauden voitosta, josta on vähennetty yhtiöjärjestyksen mukaan jakamatta jätettävät määrät, jos sitä varsinaisessa yhtiökokouksessa ennen voiton käyttämistä koskevan päätöksen tekemistä vaativat osakkeenomistajat, joilla on vähintään yksi kymmenesosa kaikista osakkeista.

Kenellä on vähintään kymmenesosa kaikista Sagan osakkeista poislukien Suomen turkiseläinkasvattajien liitto?

Vastaus: Ei kenelläkään. Viisi suurinta omistajaa ovat turkisliittoja joilla ei ole intressejä jakaa osinkoa enemmän mitä itse tarvitsevat.

0
0