5.8.14 eli tänään huhutaan, että Venäjä kieltäisi ylilennot mm. Finnairilta. Tällä olisi merkittävä vaikutus Finnairille, mutta ei aivan yksiselitteinen. Finnair näet voi lentää Aasiaan pohjoisnavan yli. Maantieteellinen etu Itä-Aasiaan säilyisi, tai jopa vahvistuisi suhteessa muihin eurooppalaisiin yhtiöihin. Kiinan, Korean ja Japanin väestöt kun ovat huomattavan pohjoisessa Aasiassa. Eteläisemmän Aasian kohteet taasen eivät ole taloudellisesti niin tärkeitä pl. Hong Kong, Singapore ja Bangkok. Tai toki ovat tärkeitä, mutta eivät aivan sitä, mitä Finnair ydinliiketoiminnassaan Aasiasta hakee. Näihin kun on suora yhteys myös etelämpää Euroopasta Hindukushin reittiä.
Lentoyhtiöt ovat aivan kuraa sijoitusmielessä ja roikkuvat valtio-omistajiensa tuella yleensä olemassa. Finnairin pörssiarvolla ei saisi edes yhtä uutta erittäin pitkänmatkan laajarunkokonetta.