Vastaan samalla Tinggelille ja Aloittaja2017:lle.
Tinggeli kirjoitti:Markkinan koko kalliiille autolle on erittän rajattu. 78 miljoonaa autoa toki myydään, mutta mikähän on mediaani hinta? Jenkeissä auto maksoi keskimäärin n. 35000 USD. Europassa keskimäärin 27500 euroa, mutta paljonkohan Kiinassa, Intiassa, Aasiassa, Venäjällä jne? Varmaan hihasta ravisteltuna lähempänä jotain 10000 euroa. Kiina on maailman suurin markkina (menee kymmeniä miljoonia autoja) ja Intiakin tosi iso. Noissa maisssa kansanautojen hinnat on ihan alhaalla. Koita siinä myydä 60000 taalan Teslaa sen ominaisuuksilla ja mielikuvilla kun hinta on sellainen johon ihmisten rahat ei riitä kuin harvoilla ja valituilla. Joten Teslan markkina on kooltaan hyvin rajattu.
Lainaan itseäni muutaman sivun takaa, konffapuhelussa oli hyvä kiteytys Teslan strategiasta ja lähivuosien kannattavuudesta:
"We’re trying to make the cars as affordable as possible as fast as possible while still being a little bit profitable …… and having good free cash flow and accumalated cash balance”.
Eli hintoja tullaan laskemaan sitä mukaa kun tarvitsee ja pystytään. Tällä hetkellä koko tuotanto menee kaupaksi näillä hinnoilla, rajoitteena on tuotanto. On niitä hintoja aikaisemminkin laskettu, ja rajustikin. Ajan kanssa mallistoa tulee lisää, puheissa on ollut esimerkiksi Kiinaan suunnattu oma malli, ja eurooppa kaivannee jotain golfin kokoista vaihtoehtoa.
ps. Ässän myyntiä kannibalisoi uudempi/parempi Model 3, ja ässän toimitusajat ovat joka tapauksessa kuukausia tällä hetkellä. Profeetta Elon on useamman kerran korostanut, että fokus on kolmosessa ja Y:ssä. Model S saa rippeet (toivottavasti kuitenkin jonkun refreshin tänä vuonna) ja X on "Fabergen muna" joka on "good as is".