Olet täällä

Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 18.2.2020 05.01

Teslalla on valtavia laatuongelmia, kuten ämpärillinen vettä sisätiloissa tai 1000 km jälkeen irtoava maali, mutta kiihkeimpiä faneja tällaiset seikat eivät haittaa. Jos autoja meinataan myydä miljoonia vuodessa, niin alkaa kyllä aika monia asiakkaita haittaamaan. Model S ja X myynti on Euroopassa käytännössä jo loppunut ja ehkä se kertoo jotain Teslan tilanteesta Amerikan ulkopuolella. 

Itse pohdin sitä, miten se 5000 kg painava ruostumattomasta teräksestä valmistettu Cybertruck pelastaa maailman hiilidioksidipäästöiltä ja muilta ympäristötuhoilta - joka käsittääkseni on muka yksi Muskin missio? Jos sillä korvataan Ford F150 Raptor, niin ehkä ympäristöhaitat eivät vielä kauheasti kasva, mutta moni fani Euroopassa on vaihtamassa melko tavallisen henkilöauton tuollaiseen. No ainakin auto kestää ympäristöaktivistien kivityksen, mikäli tuollaista joskus saa Euroopassa myydä. Ihan jo kolariturvallisuuden (jalankulkijat) vuoksi menee luultavasti EU:ssa kielletyyjen listalle, mikäli autoon ei tehdä suuria muutoksia. . 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.2.2020 10.19

Toki 2 miljoonaa autoa koko markkinasta ei toki ole paljoa, mutta premiumluokassa se on jo erittäin paljon. Tuon verran myyvät suurimmat premium-merkit. Ja tuo 2 miljoonaa autoa pitäisi myydä valtavalla katteella kovenevassa kilpailutilanteessa, jotta nykykurssi olisi edes jotenkin perusteltu. Ei ole mitään takeita sille, että Tesla tähän pystyisi. Nyt noin 2 miljoonaa vuodessa myyvien saksalaisten premium-merkkien markkina-arvo on noin 1/3 Teslan arvosta ja Tesla on vielä kaukana näistä myyntiluvuista.

Toinen esimerkki: Tesla myy vielä huomattavasti vähemmän autoja kuin esimerkiksi Volvo, jolta on pian tulossa varsin kilpailukykyisiä sähköautoja (ml. Polestar) erinomaisella androidin käyttöjärjestelmällä. Volvon myynti on kasvanut todella voimakkaasti viime vuosina. Volvon omistaa kiinalainen Geely, joka myy yhteensä muistaakseni vajaa 2 milj. autoa vuodessa. Kummalla mahtaa olla parempi jalansija maailman suurimmille automarkkinoille eli Kiinaan? Teslan yhtä Kiinan tehdasta hehkutetaan ja sen pitäisi laskea Teslojen valmistuskustannuksia merkittävästi. Kiinalaisella Geelylläkin taitaa olla muutama tehdas Kiinassa. Myös Volvoja valmistetaan Kiinassa. Teslan markkina-arvo on kuitenkin noin 10 kertainen Geelyyn verrattuna. Esimerkiksi tältä pohjalta voi lähteä pohtimaan, kumman firman arvostus on sitten pielessä? 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 13.2.2020 05.31

Musk on siis jälleen kerran puhunut muunneltua totuutta. Kovasti ihmettelen, miten niin moni edelleen uskoo tämän kaverin juttuihin. Musk on jo vuosia sitten luvannut, että ei enää anteja. 

Ihmettelen myös sitä, miten niin moni vain laskee, montako autoa Tesla pystyy valmistamaan parin vuoden kuluttua. Oleellisempaa kai on, paljonko autoja pystytään myymään, eikä paljonko niitä pystytään valmistamaan. Millä perusteella Tesla pystyy myymään esimerkiksi 2 milj. autoa hyvällä katteella? Eihän tälläkään hetkellä S ja X mene kaupaksi esimerkiksi Euroopassa juuri lainkaan, eikä X edes ole vielä kovin vanha malli. Model 3:n toimitusajat eivät ole kovin pitkiä, joten ei niitäkään luultavasti kauheasti nykyistä enempää myydä nykyhinnoilla. Model Y:n tilauksista ei taida olla tietoa vieläkään?

Ihmettelen myös, miten linkkaamani testin Taycania halutaan verrata Teslan malliin, jollaista tuskin on kaupoissa vielä ainakaan pariin vuoteen. Edelleen testin perusteella on aivan selvä asia, että Teslalla ei ole minkäänlaista teknistä etumatkaa Taycaniin verrattuna. Ainoa etu on hinta, mutta Teslan oli vain pakko laskea hintoja, koska kauppa ei käynyt vanhoilla hinnoilla. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 10.2.2020 05.05

Ymmärrän kyllä miten testin lukema tulee, mutta useimmiten niitä pitkiä matkoja taidetaan ajaa maantiellä. Jos Taycanilla pääsee maantieajossa käytyännössä yhtä pitkälle kuin Teslalla, niin en näe Teslalla etumatkaa. 

Fiilismiehelle: Teslan 7 vuotta sitten esittelemä malli ei ollut lähelläkään sitä mitä nyt myydään. Kuten jo kirjoitin, Tesla on uudistunut monta kertaa ja esimerkiksi tässä mallissa on aivan uusi moottori. Ei tämä ole mikään Teslan 7 vuotta sitten esittelemä versio, vaikka se ehkä näyttää jokseenkin samalta. 

Pystyisikä Porsche tekemään saman hintaisen sähköauton kuin Tesla? Vaikeaa sanoa, mutta Porschen ei tarvitse myydä tätä autoa yhtä halvalla kuin Teslan omaansa. Porschehan tekee myös halvempaa 4s versiota, joka ensimmäisellä kiihdytyksellä jäisi Teslalle. Porsche on myös laadullisesti aivan eri tasolla kuin Tesla. Aivan uusissa Tesloissa on esimerkiksi tullut ämpärillinen vettä jalkatilaan autopesussa. Enpä usko, että tätä tapahtuu Porschessa.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 10.2.2020 04.09

Niin huomasitko, että testin maantieajossa näillä kahdella pelillä pääsi jokseenkin yhtä pitkälle. Teslalla pääsi 10 mailia pidemmälle, mutta siinähän on hieman suurempi akkukin. En äiittänyt, että Porschella olisi etumatka asiassa, mutta eipä se myöskään ole jäljessä. 

Pointti siis edelleen on se, että moni perustelee Teslan posketonta markkina-arvoa teknisellä etumatkalla, mutta tämän testin perusteella Teslalla ei käytännössä ole minkäänlaista teknistä etumatkaa.

Porsche on toki kallis, mutta se onkin Porsche. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.2.2020 01.36

Luulisin, että suurin syy on Porschen 800 V jännite vs. Teslan 400 V. Tällöin Porsche saa saman tehon pienemmällä sähkövirralla ja näin akut eivät kuumene yhtä voimakkaasti.

 

Toki 6 s riittää kevyesti tavalliseen ajoon, mutta jos ja kun Teslaa verrataan Porscheihin ym. superautoihin, niin on se aika noloa, jos parin kiihdytyksen jälkeen jää sporttiselle Skodalle.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.2.2020 12.16

Testin lukemalla ymmärrät ehkä paremmin, mutta Tesla siis hyytyy, jos tekee täys kiihdytyksen esimerkiksi 0-100 km/h pari kertaa (katso kuvaajat). Eihän tällaista kukaan arkiajossa tee, mutta tuskin arkiajossa kukaan muutenkaan tarvitsee 2,5 s kiihdytystä sataseen. Nyt siis puhutaan muutenkin aika erityisistä autoista. Parin tällaisen kiihdytyksen jälkeen Tesla hyytyy täysin. Porschella voi huoletta kiihdyttää useita kertoja, ilman merkittävää vaikutusta suorituskykyyn. Porschella siis tekninen etumatka tässäkin asiassa.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.2.2020 11.20

En jättänyt asiaa tarkoituksella mainitsematta, vaan ajattelin kyllä jokaisen kiinnostuneen lukevan testin. Autotestin voittaja ei mielestäni ole koskaan ollut kovin mielenkiintoinen asia, koska auton paremmuus riippuu henkilökohtaisista tarpeista ja haluista. Etenkin tässä testissä ja keskustelussa oleellista on Teslan ja Porschen tekniikka, eikä niinkään se, kumman takapenkillä on paremmat tilat. Eiköhän muutenkin potentiaalinen Porschen ostaja omista jonkun toisenkin auton, jos tilaa tarvitsee.

Oleellista nyt siis oli se, että Teslalla ei ole minkäänlaista teknistä etumatkaa Porscheen verrattuna yhdelläkään osa-alueella. Porsche on nopeampi, se latautuu nopeammin ja suurimpana yllätyksenä jopa kantama on käytännössä sama. Teslaihmiset ovat kovin sanoin arvostelleet nimenomaan Porschen kantamaa ja nyt näiltäkin puheilta vietiin pohja. Toinen itselleni yllättävä asia tosiaan oli, miten Tesla hyytyy lähes tavallisen perheauton tasolle parin lyhyen kiihdytyksen jälkeen. Voidaan toki nillittää, että Tesla on vanha malli, mutta eipä ole uudempaakaan näköpiirissä. Ja vaikka Tesla on vanha, niin kuten Teslafanit aina muistuttavat, se on uudistunut monta kertaa. Tässäkin versiossa on juuri uudistunut moottori. Vaikka Teslalta siis tulisikin aivan uusi malli, niin tuskin esimerkiksi kantamassa mitään täysin mullistavaa tapahtuisi.

Teslan absurdia markkina-arvoa on toistuvasti perusteltu teknisellä etumatkalla. Tämän testin mukaan Tesla on kuitenkin Porschea jäljessä. Minkäänlaista etumatkaa ei siis ole. Tähän päälle vielä se, että laadultaan ja laatuvaikutelmaltaan Tesla on edelleen surkealla tasolla - esimerkiksi aivan uusissa Tesloissa on tullut ämpärillinen vettä matkustajan jalkatilaan autopesussa. Ei ihan 100 000 euron auton ominaisuus. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 8.2.2020 08.02

Mielenkiintoinen testi. Taycan ja Model S ovat ensimmäistä kertaa vastakkain. Testin luettuani herää kysymys, että missä on se monen hokema Teslan etumatka sähköautoissa, jolla perustellaan ainakin 100 miljardin "ylihintaa" osakkeelle.

https://www.caranddriver.com/reviews/comparison-test/a30799498/2020-pors...

Porsche on nopeampi kuin Tesla jo ensimmäisellä kiihdytyksellä (Top Gear lytättiin huijaukseksi vastaavaan tulokseen päädyttyään), mutta parin kiihdytyksen jälkeen Tesla ei pärjäisi enää edes tavalliselle perhesportille. Tiesin Teslan hyytyvän, mutta en tajunnut hyytymisen olevan näin jäätävää.

Porschen lataus on hieman nopeampaa. Latausasemia on toki vähemmän, mutta niin on ladattavia autojakin.

Mikä pahinta, Teslan range ei osoittautunut testissä juuri lainkaan Porschea paremmaksi, vaikka Porsche on haukutu lyttyyn juuri kantaman vuoksi. Eroa ei maantieajossa ollut kuin 10 mailia, jos - ja miksipä ei - ekstrapolointi pitää paikkansa. Ilmoitetut luvut ovat aivan eri tasolla, mutta totuus näyttäisi olevan toinen.

Ei tarvinne edes mainita, että Porschen laatuvaikutelma on aivan eri tasolla.

Hintaa toki Porschessa on aika paljon enemmän, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että Teslalla ei ole minkäänlaista etumatkaa sähköautoissa ainakaan tämän testin perusteella.

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 24.1.2020 05.28

Aikaisemmin linkin käppyrä ei sinänsä kerro juuri mitään, koska todellisuudessa saksalaisten premiumien potentiaaliset asiakkaat ovat siirtyneet katumaastureihin. Kannattaa vilkaista myös X3 ja GLC myyntimääriä, ennen kuin tekee suurempia johtopäätöksiä saksalaisten myynnistä. Jopa BMW 3-sarjan myynti on taas voimakkaassa kasvussa uudistumisen jälkeen, mutta tuo käppyrä loppuukin juuri sopivasti ennen tämän näkymistä.

Toki perinteisillä valmistajilla on ongelmansa, mutta monet Teslaan uskovat ovat mielestäni kadottaneet mittasuhteet täysin. Saksalaisten premiumien myynti on kaikesta huolimatta ollut lähes jatkuvassa kasvussa, vaikka Teslaan uskovien mielestä niitä ei kuulemma juuri kukaan pian enää osta. Todellisuudessa mikään ei viittaa tähän. Daimelin liikevaihtoi kasvoi Q3 2019 ja Teslan liikevaihto taas pieneni samaan aikaan. Tesloja kyllä myytiin mukavasti, mutta myytyjen autojen keskihinnat laskivat roimasti. Voittoakin hieman tehtiin, mutta yksi hieman voitollinen kvartaali ei vielä ole kovin varteenotettava todiste tulevista valtavista voitoista.

Jenkeissä tilanne voi olla toinen, mutta esimerkiksi Audi E-tron taitaa hakata Teslan suuret mallit myynnissä Euroopassa jo kevyesti. Model S ja X mallien myynti sakkaa todella pahasti ainakin Euroopassa, vaikka hintoja pudotettiin todella reippaasti. Mitä sitten tapahtuu, kun varteenotettavia kilpailijoita on enemmän? Jenkeissä Tesla varmasti pärjää, mutta en olisi aivan vakuuttunut muusta maailmasta. Tesla on toki hieman edellä autojen sähköisessä puolessa, mutta eihän Teslan mekaaninen laatu ole lähelläkään perinteisiä valmistajia. Tämä karkoittaa useimmat mahdolliset ostajat Euroopassa. Tesla tulee varmaan vakiinnuttamaan asemansa autoalalla, mutta nykykurssia ei minun mielestäni perustele mikään. 

 

Näytä koko viesti