Olet täällä

Usa Vaalit 2020 - 25.10.2020 01.29

Hyvä debatti Trumpille. Undecided olettaisi tämän perusteella nyt menevän isommalla prosentilla hänelle. 

Oheisella videolla haastateltu undecided äänestäjiä (Frank Lutz): https://www.youtube.com/watch?v=Xie2wCbrxGY. 9 äänestäisi Trumppia, 1 Bideniä ja pari jahkaili. 

Teemaksi nousi, että halusivat nähdä presidentillisempää käytöstä jotta voisivat Trumppia äänestää ja nyt Trumppi oli monen mielestä kontrolloidumpi ja presidentillisempi. Pystyvät helpommin sen äänen hänelle sitten antamaan.

Samaan aikaan Biden oli monen mielestä liian epämääräinen. Biden ei onnistunut olemaan undecided näkökulmasta riittävän konkreettinen. Moraaliusasiassa ennakkoon Biden nähtiin "decentimpänä" hieman tämä laptop kohu parin kohdalla ainakin muutti kantaa - ehkä se Biden ei ollutkaan niin korkean moraalin ihminen. Toki edelleen moni piti Trumpin characteria huonona. Yhteenlaskettuna etua kuitenkin Trumpille aiempaan tilanteeseen nähden. 

Oletan Trumpin nyt vievän korkealla todennäköisyydellä koko vaalit ja betsit sen mukaisesti. 
Trump varmaankin sai nyt näitä "undecided" äänestäjiä kelkkaansa + bidenin öljykommentit auttaa pennsylvaniassa, (myös ohio, new mexico, texas). Trumpilla myös hyvä maaninen loppukampanja. 2 rallia nyt per päivä. 5-6 rallia vielä loppuun.  Ja oletan edelleen, että Trumpin porukka innokkaammin äänestää vs Biden - Turnout etu. Ja shy trump voter etu myös. Trumpin kampanjalla valtavasti myös orgaanista innostusta ympäri maan (bikers, truckers, boaters for Trump jne.). 

Esimerkiksi Trafalgar group, yrittävät ottaa huomioon tuon shy trump voter efektin tai "social desirability bias", niin he ennustavat aika niukkaa Trumpin voittoa. Nate dismissaa nämä Trafalgar groupin pollit pitkälti, koska hän näkee että ovat partisan pollaajia biasoituneella metodologialla. Oman näkemyksen mukaan tuo social desirability bias on isolla todennäköisyydellä totta ja näin ollen Trafalgarin metodologia vaikuttaa itse asiassa järkeen käyvältä. Näin ollen uskon Trafalgarin polleihin enemmän kuin Nate. (Nate painottaa Trafalgaria C- arvolla keskiarvoissa, eli pienesti). Trafalgar group myös ylipäätään pyrki saamaan enemmän kiireistä "tavallista" ihmistä vastaamaan polliin. 

 

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 20.10.2020 10.47

Jos vertailee kampanjoiden loppurutistusta niin on aika suuri ero. Huvikseni aloin vertailemaan.

Joe Bidenin kampanja näyttää aika vähän live-esiintymisiä pitävän. En osannut löytää heidän sivultaan oikein eventtejä. https://joebiden.com/. Löysin sitten https://www.mobilize.us/joebiden/, oli kaikenlaista virtuaalieventtiä, mutta ei ollut Bideniä ja Kamalaa kyllä missän niminä (Ilmeisesti Joe valmistautumassa väittelyyn). Outoa, että Kamala ei kuitenkaan näytä oikein kiertävän. Jostain luin että Obama tulisi tueksi vielä kampanjalle?

Trumpin kampanjan sivulta taas löytyi helposti eventit https://www.donaldjtrump.com/events/?utm_medium=web&utm_source=djt_web&u...

Trumpin kampanjalla on esimerkiksi huomenna seuraavat eventit

- Lara Trump virtuaalieventtiä 

- Donald Juniorin pitämä event, Pennsylvania

- Eric Trumpin pitämä event, Willis Michigan

- Trumpin ralli, Erie Pennsylvania,

- Mike Pencen vaimo, eventti, Mount Joy Pennsylvania

- Mike Pence event, Portsmouth, NH

- Ivanka Trump event, Florida

Penssylvania, ehkä tärkein battleground nyt Trumpin kampanjalla fokuksessa. MIelenkiintoista nähdä saako Trumppi osanottoa ralliinsa kuinka. 

Näyttäisi aika selvältä että Trumpin kampanjalla on aktiivisuusetu ja tämä säilynee vaalipäivään asti. Iso kysymysmerkki tietysti on, että miten korona vaikuttaa ihmisten mielissä. Voisiko Trump jopa menettää äänestäjiä, kun pitää näitä ralleja ja hänet nähtäisiin vastuuttomana?

Ehkä kuitenkin tässä kohtaa kisaa alkaa motivointikysymys olemaan se tärkein. Ei varmaan enää oikein voi menettää tai saada uusia äänestäjiä paljoakaan, alkaa olemaan jo kannat aika lukkoonlyötyjä kenties, tärkeämpää saada porukka motivoitumaan äänestämään. Uskoisin, että kasvotusten kymmeniätuhansia ihmisiä tapaamalla eri ralleissa on helpompi motivoida ihmisiä äänestämään. Tulee ehkä myös psykologista "trump train" efektiä / joukkohenkeä joka motivoi äänestämään.  

Mielenkiintoista nähdä päteekö tämä teoria. Uskoisin että pitäisi kiristyä kisan myös tämän Trumpin tehokkaamman oloisen, hurmosmaisenkin kampanjoinnin ja rallittamisen myötä. 

 

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 18.10.2020 07.09

 Biden korruptioskandaalikin varmasti eduksi viimeiset viikot. Vaikka harva muuttamassa mielipidettään, niin voi kuitenkin kenties esimerkiksi demoralisoida Bernie Bros porukkaa Bidenin äänestämisen suhteen. Ja ehkä myös harvat itsenäiset alkavat epäilemään Bidenin rehellisyyttä. Trump on alkanut jo ralleissaan sanomaan Bideniä pahemmaksi kuin Hillary. Ja varmaan alkaa jatkossa puskemaan narratiivia, että jos olisi aiemmin tullut vain tämä Hunterin hard drive tietoon / FBI olisi ollut asialla, niin olisi Bernie saanut ehdokkuuden.

Ja toki Trump nyt suoraan sanoo, että Bidenin täytyisi pudota kisasta, vika twiitti: "Hunter Biden’s laptop is a disaster for the entire Biden family, but especially for his father, Joe. It is now a proven fact, and cannot be denied, that all of that info is the REAL DEAL. That makes it impossible for “50%, or 10%” Joe, to ever assume the office of the President!".

Giulianilla tuo Hard drive näyttää tosiaan olevan, kun on e-maileja vahvistettu, kuvistakin toki jo pystyi aika lailla päättelemään että kovalevy on hallussa, tuskinpa Giuliani, tiiminsäkkään, osaa deep fakeja tehdä. Uskomaton tarina kyllä sinänsä.  Ja Trump uskaltaa nyt hyökätä erittäin voimakkaasti Bideniä vastaan, koska hän ei näytä pelkäävän vastasyytöksiä - ehkä johtuen siitä, että on evidenssiä rittämin, niin ei pelkää Bidenin vastasyytöstä / kunnianloukkaussyytettä jne. Mielellään kasvattaisi jutun näkyvyyttä lakitupaan asti. Tai Trumpin tiimillä on varastossa lisää ammuksia Bideniä vastaan. Kiinaa varmaan koko seuraava viikko rummutetaan ja Bidenien / Hunterin korruptoituneelta vaikuttavia viestejä käsitellään.

Olettaisi, että ainakin jonkin verran demoralisoisi demokraattileiriä,  bernie bros porukkaa. Ja helpottaisi Independettejä äänestämään Trumppia. Trumppi näyttää taistelevan enemmän eliittiä vastaan, kun mediakin häntä sensuroi jne. Tätä keissiä mahdoton ainakaan negatiiviseksi Trumpille kääntää. Kysymysmerkki tietysti että onko Trumpille etua 0,1 % vai jopa 1 % plus.

Valtamedia toki saattaa tämän niin hyvin osata piilottaa ja spinnata, että Trumppi jakaa Venäjän disinformaatiota, että vaikutus on 0 %. Oletan, että ei tämä kuitenkaan onnistu, koska on liian paljon kaikenlaisia itsenäisiäkin toimittajia josta tätä tarinaa kuulee. Ja Fox news toki tästä uutisoi, mitä moni independent varmaan seurailee. Ja sensurointia kompensoi streissand efekti.

Ja jos joku ihmettelee että mitä ne syytökset olivat / mikä skandaali niin NYPost julkaisi juttua ja Rudy julkaisi oheiset videothttps://m.youtube.com/watch?v=RZasrHQeKiY, https://m.youtube.com/watch?...

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 18.10.2020 02.38

Täällä on aika isossa fokuksessa Nate, mutta ehkä mielenkiintoista muitakin asiantuntijoita seurata ja arvioida heidän argumenttien järkevyyttä suhteessa Naten argumentteihin ja arvioihin. Esimerkiksi Trafalgarin Robert C. Cahaly ennustaa, että Trumppi voittaisi niukasti. 2016 Robert ja firmansa ennusti kaikista tarkimmin battleground paikat. 2018 oli myös tarkka. Nyt ennustaa, että seuraavasti menisi battlegroundit: (pari päivää vanha juttu https://bongino.com/pollster-from-trafalgar-i-predict-trump-will-win-wit...)

Florida: Trump by two
Pennsylvania: Biden by two
Wisconsin: Biden by three
North Carolina: Trump by two
Michigan: Trump by one
Ohio: Trump by four
Arizona: Trump by four

Ja jos Biden ei ota yllätysvoittoja, niin päästäisiin siihen, että Trumpille 276 vs 262 Biden. Ohessa Robertin yksi viimeaikainen haastattelu https://www.youtube.com/watch?v=_UlezIniwBU. 

Ryan Tyson ennustaa myös, että Trump voittaisi, suurimpana syynä että arvelee Trumpin saavan korkeamman Turnoutin https://stpetecatalyst.com/political-party-with-adam-smith-will-the-poll...

Koronavirus, vaikka ajattelisi että on vain bonusta demokraateille, niin voi muutama asia kompensoida. Postitse lähetetyissä äänissä voi olla hieman korkeampi rejection rate. SItten voi jotkut demokraatit ehkä jättää äänestämättä tai eivät uskalla mennä äänestyspaikoille tai asunnostaan pihalle koronaviruspelon takia. Toki vote by mail varmaan auttaa. Mutta toisaalta koronavirus voi haitata enemmän demokraattien kampanjointia, koska vaikeampi varmaan saada vapaaehtoisia kiertämään ja pitämään eventtiä jne. 

Trumpin pitäisi pystyä omaa kampanjointiaan jatkamaan tehokkaasti. Trumpin kannattajat ja porukka eivät pelkää kiertää koputtelemassa ovia, tästä voi olla pieni hyöty. Trumpin kampanja näyttää aika isolla innolla koputtelevan ovia. https://www.youtube.com/watch?v=wzTLSnqFj-Q Tämä ovien koputtelu voi kompensoida Trumpin ongelmaa median suhteen, mediahan on huomattavasti Biden ystävällisempi, käytännössä ilmaista Biden kampanjointia. 

Trumpin ralleissakin yllättävästi demokraatteja ja porukkaa jotka eivät äänestäneet aiemmin. https://bongino.com/president-trumps-florida-rally-16-of-attendees-were-...

Yksittäisenä tekijänä Trumpin enthusiasm-gap näyttää niin isolta, että uskon sen olevan Trumpin voiton todennäköisyyttä huomattavasti parantava tekijä. Ja veto näillä kertoimilla näyttää houkuttelevalta.

Laitan Trumpille hieman lisää betsiä (ja / tai osavaltiokohtaisiin vetoihin).

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 16.10.2020 11.00

Otin yhden A+ pollin tuolta 538 sivulta. Esimerkiksi Monmouth oli tehnyt pollin Arizonassa. https://www.monmouth.edu/polling-institute/documents/monmouthpoll_az_101...

Oheinen lause pisti silmään: "Using a likely voter model with a relatively high level of turnout, the race stands at 51% for Biden and 44% for Trump. The race tightens to 49% Biden and 47% Trump when using a likely voter model with lower turnout.". 

Oma oletus - joka tietysti voi hyvinkin väärä olla - betsatessa Trumpin puolesta oli, että Trumpilla iso turnout ja Bidenillä pieni. Polleissa (tai ainakaan tässä kyseisessä pollissa) ei tätä skenaariota lasketa, vaan joko molemmille ilmeisesti korkea turnout tai molemmille matala. Eli jos Trumppi onnistuu omat kannattajansa saamaan oikein innostumaan äänestämään, mutta Biden ei suhteessa yhtä hyvin, niin voi tulla polleihin nähden ekstraprosentteja.

Mielenkiintoista seurata kuinka käy näissä vaaleissa. 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 28.9.2020 10.19

Reeti kirjoitti:

Roopelle kiitokset valtavan hienosta batteryday referaatista näkemyksineen!

Minua jäi mietityttämään miten isoja negatiivista vaikutuksia voi olla tuolla auton rakenteen tekemisellä muutamasta jättimäisestä modulista ja vielä akuston integrointi osaksi korin rakennetta. Äkkiseltään tulee mieleen miten kallista ja aikaavievää on auton kuntoon laitto, kun tulee (pienehköjäkin) osumia. Auto voi mennä lunastukseen melko pienestäkin pususta jos tosiaan on vain 3 isoa osaa rungossa (vaihtaminen lienee erittäin hankalaa(?) . Jos on epäilys pienestäkin vääntymisestä niin on turvallisuusriski sekä rakenteen, että akuston puitteissa. Miten tämä heijastuu sitten vakuutuksen hintaan?  Tiedän että vakuutuksyhtiöt suhtautuvat tälläkin hetkellä erittäin kriittisesti Teslaan ja että Tesla siksi suunittelee omaa vakuutustoimintaa (vai oliko jo jossain osassa jenkkejä tarjollakin?). Autojen elinkaaren aikana tulee tilastollisesti liuta pieniä ja isompia mällejä joten tämä ei ole mitätön asia.

Pahoissa törmäyksissä auto olisi "totaled" joka tapauksessa, joten näiden kannalta isoista valuista ei haittaa. Pienet parkkipaikkatörmäilyt ei varmastikkaan haittaa mitään, ulkokuortahan Tesla ei vala. On enemmän "piilossa" nuo valuosat.

Eli vakuutusnäkökulmasta ja korjausnäkökulmasta jäisi aika pahat törmäykset, mitkä kannattaa vielä korjata. Kuinka hankala valuosat korjata? Jos Tesla tekee näitä valuosia liukuhihnalta, niin ehkä vaan vaihtaisi kokonaan tälläisen valuosan. On varmasti kallista kuin mikä, mutta onko kuinka iso ero muihin? Jos on eroa TEslan haitaksi, niin tämä ero ei välttämättä ole kovin iso. Ja vakuutusmaksuyhtälöön ei välttämättä hirveästi vaikuta. Teslalla varmaan paljon vaikuttaa vakuutushintoihin myös kalliit tietokoneet ja sensorit mitkä menee helposti mäsäksi. 

Saa nähdä mitä tulee olemaan vakuutukset Teslan valuosia sisältäviin autoihin. Tai että nouseeko preemio model 3 ilman valuosaa vs model y valuosalla. Veikkaisin, että ei välttämättä pahemmin nostaisi vakuutuspreemioita verrattuna että ei ole näitä valuosia. Nythän on Model Y jo kaupan missä on peräpäässä tuo valuosa, ilmeisesti vakuutusmaksut eivät siinä ole suurempia kuin model 3 autossa kuitenkaan? (korjatkaa jos olen pahasti väärässä, oheisen jutun löysin tähän liittyen https://www.valuepenguin.com/tesla-car-insurance)

Teslan vakuutukset eivät tosiaan halvimmasta päästä kuitenkaan tällä hetkellä ole. Ehkä Teslan oma vakuutustoiminta laajentuessaan tätä hinnoittelua parantaa. Samoin Teslan "active" turvallisuus kun paranee, automatisoitu hätäjarrutus jne. niin nämä vähentävät varmasti myös vakuutusten hinnoittelua pidemmällä tähtäimellä. Yksi simppeli olisi "hirven tunnistin", Tesla paremmin osaisi jarruttaa hirven nähdessään ja parempi hätäjarrutus jos edelläajava tekeekin yhtäkkisen hätäjarrutuksen - ettei aja perään. Samoin Teslan autoparkkiominaisuus jos paranee niin voi alkaa säästämään parkkipaikkaosumissa. Ehkä Tesla myös oppii välttämään sellaisia huonoja ratkaisuja jotka johtavat isompiin korjauskustannuksiin. Teslalla on paljon omaa huoltamotoimintaa, joten olettaisi, että Teslalla on ainakin insentiivit kohdallaan koittaa tehdä autoistaan halvempia korjata. Kun Teslan skaala kasvaa, niin varaosa ja huoltamosaatavuus myös paranee. 

Teslan kilpailukyvyn kannalta akkukustannus on tavallaan yksi aspekti. Jos tällä saralla Tesla saa 4k kustannusedun, niin sitten Teslalla on 4 k kustannusetu kokonaisuuttakin katsottaessa.

Sitten on erillinen toinen aspekti laatu ja laatuvaikutelma. Se on väärä olettamus, että Tesla olisi tällä hetkellä ongelmissa laatunsa kanssa. Teslahan on saanut hyvin kaupan autojaan. Varmasti kuitenkin jonkin verran Tesla on menettänyt potentiaalista myyntiä, koska jutut maalipintaongelmista jne. ovat levinneet, samoin paneelien raoista ollut paljon puhetta. Näiden osalta Tesla on kuitenkin jo huomattavasti parantanut autojaan. Tuotantojen nostovaiheissa Teslalla ollut enemmn ongelmia. Ehkä Teslalla ollut myös hieman "opettelua" kun on vasta aika nuori autovalmistaja. 

Maalipinnan osalta Tesla tulee kuitenkin huomattavasti parantamaan, kun tulee uusi tehdas esimerkiksi Giga Berliiniin, joka saa modernit maalaamot. Sitten paneelien rakojen osalta Tesla on jo parantanutkin, Tesla jo laatukyselyiden kärjessä kiinassa https://www.teslarati.com/tesla-china-model-3-build-quality-shanghai-man.... Eli Tesla vaikuttaisi laadun suhteen harppovan eteenpäin. Valuosat muuten tulevat parantamaan myös laatua, vähentää huomattavasti osien määrää ja sitä kautta mahdollisuuksia virheisiin. 

 

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 27.9.2020 09.05

Kalle kirjoitti:

Oletetaan, että FSD 8 K lisävaruste, 60 prossan takerate, 4.8 k

Kuinka hyvä oletus on pitää FSD nykyinen hinta ja  osuus kun samalla myytyjen autojen keskihinta tippuu merkittävästi. Toisen olettaisin tippuvan. On eri asia myydä 8000usd lisäkilkettä 50000usd autoon kun 25000usd autoon.

Minun veikkaukseni on että FSD ja muu softa paketoidaan kuukausi hinnalliseen tilaukseen. SaaS on kuitenkin erittäin toimivaksi osoitettu bisnes malli.

En muistanut mainita tässä viestissä, että ajattelen olevan kuukausihinnottelumallilla myös (aiemmissa FSD postauksissa diskonttailin ne simppelisti saman arvoiseksi summaksi). Diskontattuna tulevat rahavirrat näistä kuukausituloista voisi ajatella olevan karkeasti noin 8 k nykyarvo auton myyntihetkellä. 

Mikähän Teslan kuukausihinta voisi olla palvelulle? Ehkä Tesla hinnoitelee kuukausimallin about 100 dollaria kuussa? Jos olisi about 100 dollaria per kk. tuo täysin itseajava palvelu, 1200 sitten vuodessa ja 8 vuodessa olisi jo 9600. Jos olettaa, että enempää ei itseajavia vuosia ole ja diskonttailee tätä myyntihetkeen oltaisiin reilu 8 k lukemissa. 

Tesla voisi tuon kk hinnan asettaa niin, että koittaisi saada insentiiviä ostaa kerralla FSD paketin. Ehkä olisi tyyliin 134 kuussa esimerkiksi. Silloin 5 vuodessa menisi 8 k itsejavan palvelun maksuun. Joku voisi laskea, että kannatttaa ostaa mieluummin saman tien, riski kun on että kuukausimaksukin nousee. 

Tässä lähiaikoina Teslalta pitäisi subscription malli muuten jo tulla https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2020/04/30/tesla-self-driving-s...

 

Näytä koko viesti
Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? - 27.9.2020 09.23

Akkupäivästä. Ensin akkupäivän läpikäynti pohtien kilpailijanäkökulmiakin ja sitten pohdintaa osakkeen arvostuksen kannalta. 

Tesla julkaisi ison määrän eri innovaatioita, joilla arvioi pääsevänsä 56 prossan kustannussäästöön akkupakettitasolla. Käyn läpi akkupäivän videon “tahtiin” näitä asioita.

Isompi paristo, Tabless innovaation avulla

Ehkä isoin innovaatio oli Tabless. Koska mahdollisti isomman pariston ja näin kustannusoptimoinnin paremmin, kun lämpöongelma ja latausajan pitenemisongelma tuli ratkaistua. Toinen etu, että poistaa tuotannosta hidastavia vaiheita, ei tarvi kiinnitellä “Tabeja” samaan tyyliin kuin ennen. Voi olla kilpailijoille hankala kopioida, koska on ensinnäkin patentti Teslalla tähän. Kukaan muu ei ole Tabless designia aiemmin tehnyt. Muskin puheiden perusteella vaati myös useamman iteraation, että saivat toimimaan, toisin sanoen jos kilpailija haluaisi kopioida veisi heiltä myös aikaa. Tämä innovaatio tuo “obvious” säästöjä, kun mahdollisti isomman kooltaan optimoidun pariston ja sitä kautta energiatiheyden paranemista, sekä tehosti tuotantoa. Näihin säästöihin on helppo uskoa.

Kilpailijoilla on myös ongelma, että moni on panostanut esim. “Prismatic” ja “pouch” tyyppisiin paristoihin. ID3 esimerkiksi käyttää ilmeisesti prismaattisia. Sylinteri malli on kuitenkin esimerkiksi Sandy Munron mukaan halvempi valmistaa (etenkin kun isompi koko). Sylinterimallissa on myös painoetu, vaikka ihan yhtä tiiviisti paristoja ei saisikaan ladottua (Tesla tosin sai tiivistetty ladontaa laittamalla osaksi struktuuria tai auton koria). Muskin mukaan isompi paristokoko mahdollisti myös paremman tehon ja toimintasäde parani 16 % isomman formin myötä. Hinta putoaisi pariston formin muutoksen myötä 14 % per kilowattitunti. 

Akkujen tuotantotehtaat ysinkertaisemmiksi ja näin ollen halvemmiksi, dry electrode innovaatio keskeisenä tekijänä

Kalvojen (“foils”) päälle materiaali laitetaan yleensä monimutkaisemman prosessin kautta, wet process, uunit jne. Dry electrode prosessi yksinkertaistaa tätä prosessia, electorde materiaali suoraan “kalvolle”. Tesla osti Maxwellin tämän teknologian ja patenttien vuoksi, Teslalla kilpailijoihin nähden patenttisuojaa.  Tämä dry electrode prosessi kuitenkin Muskin ja Drewin mukaan vielä “iteraatioita” vaativa. Toisin sanoen Tesla ei vielä ole päässyt hyvään yield rateen / paristot eivät vielä riittävän laadukkaita, ei saada haluttuja energiatiheyksiä, ominaisuuksia jne konsistentisti. Musk mainitsi, että noin 4 kuukauden välein uusi “iteraatio”, nyt oli tehty 4 ja ei vielä oltu riittävän hyvässä yield ratessa. Model S plaid oli tulossa vuoden päästä arviolta, ilmeisesti Tesla arvioi että vuodessa saisi sitten tämän YIeldin riittävän hyväksi tai kahdeksannella iteraatiolla toisin sanoen. Musk mainitsi, että 6 tai 7 iteraatio mahdollistaisi massatuotannon (noin puolen vuoden päästä). Kuulostaa uskottavalta, Dry electrode prosessi kun ilmeisesti pienemmässä skaalassa jo toimii, ehkä riskinä on, että laitteisto voi olla hieman monimutkaisempi sitten kuin odotettiin ja kehityskustannus isompi, kun joudutaan vuoden päivät vielä prosessia hiomaan.

Dry Electrode prosessista tuli kuitenkin mielikuva, että se on saattanut olla Teslan omaa akkutuontantoa hidastava tekijä, Model S plaid varmaan muuten voisi olla aiemminkin jo Tuotannossa. Kenties akkupäivän lykkäykset liittyneet myös tähän. 
 Joka tapauksessa industry standard prosessiin nähden Tesla näki 10 kertaa pienemmän footprintin ja energiavaateen Dry Electorde prosessille  (uunit veivät paljon energiaa aiemmassa prosessissa). On toisaalta hyvä, jos prosessi ei ole triviaali laittaa “dry” teknologiaa käyttämän, kilpailijoiden vaikeampi kopioida. 

High speed continuous motion assembly. Slidellä oli, että 1 tuotantolinja, 20 GWH ja 7 x output (onkohan vertailukohtana kenties panasonicin esimerkiksi). Tesla varmaan pääsee hyötymään osittain “Tabless design” tuomista hyödyistä. Varmasti Hibar technologies ja Ghroman engineering on myös auttanut Teslaa hankkimaan insinööri ja teknologiaosaamista tuotantolinjan pystyttämiseen. Mutta ehkä iso tekijä on myös Muskin fysiikan “first principles” periaate, Teslan kulttuuriinkin onnistunut kenties saamaan jo tätä eetosta. Hän osaa vaatia insinööreiltä paljon ja oikeita asioita + Tesla onnistuu parhaita insinöörejä saamaan töihin.

Drew mainitsee myös, että Tesla voi suunnitella kaikki laitteet toimimaan kokonaisuutena, ei ole laitteiden välisiä “edge conditions”. Tästä lausunnosta tulee itselle käsitys, että Tesla tekee käytännössä kaiken Tehtaassa olevan itse ja kaikki laitteet myös itse, näin mahdollistaen kokonaisuuden optimoinnin helpommin. Musk mainitsee Teslan pyrkivän olemaan maailman paras  “in manufacturing” tai tehdasvalmistuksessa. Muskin tavoitteesta käsin on loogista, että Tesla tekee asioita pikemmin itse kuin ulkoistaa. Jos meinaa olla paras - “head and shoulders above” , niin silloin täytyy olla se joka tekee. Musk näkee tämän Teslan tulevaisuuden kilpailuetuna.

Formation - akun lataaminen, laadunvarmistus. 86 prosentin pudotus tarvittavassa sijoituksessa, 75 prosenttia pienempi footprint. 

Nämä edellä olevat yhteenlaskettuna: 75 % pudotus tarvittavassa sijoituksessa per GWH.  Terafactory tulisi viemään tilaa about saman verran kuin nyt Giga Nevadan tehdas. Jos miettii näitä lukuja, mikäli Tesla pääsee näihin, niin Tekee Teslan akkutuotannon kilpailukykyisemmäksi kuin kilpailijoiden. Kilpailijat kun joutuisvat investoimaan enemmän tehtaisiin. Tesla arvioi, että noin 18 % pudottaisi akkupaketin hintaa “tehdasoptimointi”. 

Jos pohtii kilpailijoita, niin heidän täytyisi pystyä samanlaisiin tehostamisiin, jotta pysyvät samassa kilpailuasemassa kuin nyt. Teslalla etua ehkä siitä, että voi optimoida koko kokonaisuutta helpommin, pelaaman paremmin yhteen. Teslan ei tarvitse ottaa huomioon kuin vain omat tarpeensa. CATL ja kumppanit joutuvat pitämään varmaan joustavuutta erilaisten autoyhtiöiden tarpeet silmällä pitäen. Tesla voi optimoida helpommin nyt kaiken tätä uutta paristokokoa varten ja integroida vielä autonvalmistuskin siihen kylkeen. Esimerkiksi Fremontissa on jo pilot line, mistä tulee paristoa. Vieressä on autonvalmistus, joten ei tarvitse kuljettaa kuin olematon matka, että saadaan Model S plaid malli tuotettua. Samoin Giga Berliinissä tulee olemaan akkutehdas jonne viedään raaka-ainemateriaali, ja sitten vieressä on kokoonpanotehdas josta tulee valmista Model Y:tä Model 2:sta jne.  Kilpailijat joutuvat kärsimään suuremmista logistiikkakustannuksista ja tietysti toimittajien katteet kiilana myös. Riittää, että Tesla pystyy samaan kustannustasoon, kuin CATL tai jokin muu paha kilpailija, niin Tesla saa jo valtavia hyötyjä alhaisempina logistiikkakustannuksina sekä säästää katteen. 

Teslan suunitelmana tuottaa omaa akkua 100 GWH 2022 vuonna ja 3 TWH 2030 vuonna. Vain omaa tuotantoa, Tesla edelleen Muskin mukaan ostaisi kuitenkin muiltakin todennköisesti akkuja, koska tarpeet olisivat sen verran isot. 3 Terawattitunnista Musk mainitsee, että epäilee kenties päästävän jo hieman aiemminkin tuohon lukuun, sanoo että 2030 vuodesta “highly confident”. Sinänsä nämä luvut eivät kuulosta mahdottomilta. Jos oikeasti Tesla pystyisi puristamaan 1 Terawattitunnin tehtaan Giga Nevadaan suunnitellun kokoiseksi - ei tarvitsisi kuin kolme tälläistä, ei kuulosta mahdottomalta Tehtaiden pystyttämis näkökulmasta. 

Anodi piistä

Tesla aikoo andoimateriaalina käyttää piitä ja ns. “Raw” eli ei sitten ilmeisesti erityisen prosessoitua.  Piitä on noin 25 % maankuoren massasta, eli yleinen alkuaine kyseessä, helppo skaalata tästä näkökulmasta. Parantaa myös energiatiheyttä ja alentaa kustannuksia. Haasteena on ollut, että laajenee ja sitten huono “cycle life”. Tähän ongelmaan on olemassa ratkaisuja, mutta näissä ongelmana ollut hinta ja skaalatuvuus. Tesla tätä ongelmaa aikoo ratkoa käyttämällä elastista “coating” materiaalia. Tämä on ehkä iso kysymysmerkki, että mikä tulee olemaan sitten cycle life näillä Teslan piitä käyttävillä akuilla. Kuinka hyvin tämä Teslan ratkaisu toimii. Tästä ei paljoa ollut presentaatiossa yksityiskohtia. Mutta hinta olisi vain noin 1 dollari per KWH ja rangea parantaisi 20 %. Hinnan pudotusta olisi noin 5 % akkupaketille. Vaikka Cycle life jonkin verran huononisi, niin ehkä Tesla näkee rangen paranemisen 20 % ja hintapudotuksen olevan isompi etu. 

Hieman myös epäselväksi jäi, että oliko koko anodimateriaali nyt piistä vai vielä osa vain. 20 % rangen paraneminen kyllä viittaisi isoon Piin käyttöön joka tapauksessa. Twitterissä joku alan ihminen spekuloi kuitenkin, että Tesla jäisi johonkin 10 % :n käyttöön, prototyyppiasteelle jäisi täysin silikonista valmistettu: https://twitter.com/sdmoores/status/1309118312450752518. Ehkä Tesla graduaalisti saa tätä piin määrää kasvatettua, ei ehkä kertalaakista pysty kovin isoa osuutta vielä. Toisaalta toinen akkuja tutkinut, limiting factor, arvelee, että saattaisi Tesla kuitenkin 100 % piihin siirtyvän https://twitter.com/LimitingThe/status/1308826038013550592. Taas toisaalta 20 % range increase taitaa olla hieman pienempi, kuin mitä olettaisi jos olisi 100 % piistä anodi. 

Tätä piitä jo monet käyttävät osittain anodissa (Teslakin). Kokonaan anodia ei ole kuitenkaan vielä tehty piistä. Tämä saattaisi olla Teslalle kilpailuetu, jos onnistuu omalla teknologiallaan saamaan ratkaisun “cycle life” ongelmaan ja kasvattamaan Piin osuutta kohti 100 %. Kilpailijat saattavat kenties myös olla konservatiivisia, eivät halua ehkä samaan tyyliin kuin Tesla ottaa riskiä piin suhteen. Teslalle voi olla ehkä hyvä strategia laittaa piitä Model S plaid tyyppiseen ison kantaman akkuun (model s Plaid toimintasäde oli 836 kilometriä). Jos riski konkretisoituisi ns. Cycle life olisi näissä ekoissa pii anodi paristoerissä huonohko ja akku alkaisi menettää kapasiteettiä, vaikkapa 20 % jo 5 vuoden jälkeen, niin tämä ei olisi niin iso katastrofi, kun  lähtö taso oli sen 836 kilometriä. Tippuisi 668 kilometriin - isompi kuin model s long range plus tällä hetkellä 646 kilometrin säteellä.

Katodi

Tesla suunnittelee käyttävänsä kolmea eri katodityyppiä jatkossa, rauta fosfaatti, nikkeli magnaani ja korkean nikkelin. Teslalla oli kuva, missä tuleva “model 2”, model 3 ? ja “stationary storage” oli rauta fosfaatille. Model Y, X, S , kotiakku oli nikkeli magnaanille, ja Cybertruck sekä semi korkealle nikkelille. Varmaankin Tesla aikoo jossain vaiheessa konvertoida kaikki mallit käyttämään tätä uutta form factoria katodimateriaalia vaihtaen käyttökohteen mukaan. Luultavasti Model Y Giga Berliinistä jo saa tämän Teslan nikkeli magnaani akun. Jos pohtii tätä teslan strategiaa, niin on skaalausmielessä hyvä, ei olla riippuvaisia vain yhdestä raaka-aineesta.

Nikkeliakun osalta, Tesla toi esiin, että maksimoi nikkelin, poistaisi Kobaltin, “novel coatings and dopants”, 15 % hinnan pudotus katodimateriaalille. Kilpailijoihin nähden tämä Teslan osio ei ole ehkä kovin iso jymyjuttu, koska CATL esimerkiksi myös kehittää kobaltitonta akkua. Joka tapauksessa tärkeää, että Tesla tällä katodiosa-alueella on kilpailukykyinen, olisi ollut huono jos Tesla ei olisi nikkeliä jostain syystä pystynyt maksimoimaan. Kuitenkin tämä korkean nikkelin akku jäi aika epäselväksi, esityksessä ei kovin tarkkaan pureuduttu yksityiskohtiin. 

Tesla suunnittelee valmistavansa katodimateriaaleja omalla prosessillaan, joka aiempaa yksinkertaisempi, 66 % investointi alas ja 76 % alas prosessointikustannus. 

Akkumaailmassa puhutaan “battery grade” nikkeleistä (taisi olla nikkelisulfaatti), Tesla aikoisi näiden sijaan käyttää ns. Raakaa nikkeli “rouhetta/ tomua”. https://www.outotec.com/products-and-services/commodities/battery-metals... Outoteciltä löytyi slide, Tesla käyttäisi siis vain “nickel metal” ja siitä prosessoitua jauhetta. Ei tarvitsisi tehdä nikkelisulfaatiksi. Säästyisi paljon steppejä näin ollen. Tesla myös aikoisi hyödyntää etenkin tulevaisuudessa kierrätettyjä akkuja akkumateriaalien lähteenä. 

Tesla siis menee akkuvalmistuksessa katodimateriaalin valmistukseen saakka. Muskin mukaan tämä tulisi Teslan akkutehtaan kylkeen. Esimerkiksi Giga Texasiin tulisi tämä katodimateriaalia valmistava tehdas, akkutehtaan ja auton kokoonpanevan tehtaan kylkeen - tai sama tehdaskompleksi käytännössä. Näin ollen Tehtaalle tulee raakaa nikkeliä ja litiumia inputiksi ja näistä valmiita akkuja ja sitten autoja. Tesla myös ilmeisesti jos ymmärsin oikein, niin voi käyttää halvempaa litiumkarbonaattia ja rakentaa oman conversion tehtaansa, muttei tarvitse sulfaatti muodossa olevaa, joten säästäisi 33 % tällä “sulfate free” prosessilla. 

Tesla myös litiumista puhuttaessa mainitsi, että voi llitiumin saada ekstraktoitua suolaa hyödyntävällä prosessilla. Musk sanoi Teslan hankkineen oikeudet Nevadassa olevaan Litiumia sisältävään 10 000 eekkerin alueeseen. Tesla on siis Litiumin kaivamiseenkin näköjään menossa! Yksityiskohdat kuitenkin vielä jäivät aika auki.

Kilpailijoihin nähden Tesla saa ison edun jos onnistuu eliminoimaan sulfaattivaiheet. Samoin jos litium eksraktointi prosessi toimii, Tesla turvaa omaa raaka-aine saantiaan / parantaa neuvotteluasemia tarvittaessa. Kierrätys tuonee Teslalle myös etua, koska voi keskittyä omat akkunsa tehokkaasti kierrättämään, ei tarvi olla niin multi purpose, voi optimoida helpommin prosessia. Ja kun on tavallaan first mover advantagea tuossa kierrätysprosessissa. Tesla pääsee jo kohtapuoliin mainaamaan Model S akuista akkumateriaalia, 2012 Model S:t alkavat olla jo kohtapuoliin elinkaarensa lopussa. Katodipuolelta Tesla arvioi saavansa kustannussäästöä 12 %. Kilpailijoiden tulisi päästä samaan.

Uusi kori-design akkupaketti integroiden

Tämä on ehkä toinen ns. suuri yksittäinen innovaatio. Tesla tekee korin about 3 palasta, on 1 etupää valu, 1 pohjalevy integroiden akkupaketti osaksi struktuuria ja takapää 1 valu. Akkupaketin kannalta, ei ole enää erillistä paketointia akun ympärillä. Akun pohjana ja yläkantena on kori. Valu tuo jo isot säästöt, takapään valu vähensi 40 % hintaa verrattuna entiseen tapaan. Kilpailijoiden kannalta mielenkiintoinen pointti oli, kun Musk mainitsi, että tekivät oman alumiiniseoksen jotta saivat tietyt ongelmat ratkottua mitä näin isoon valuun liittyy. Tälläistä kilpailijoiden jo huomattavasti vaikeampi kopioida. Täytyisi olla osaamista myös alumiiniseoksien tekemisessä. Ja ajallisestikkin voi olla haastava. KIlpailijoiden tulisi jo alkaa suunnittelemaan valtavia “casting” koneita. Investointivaateet valtavia. Perinteisillä autonvalmistajilla voi olla myös iso kynnys lähteä tekemään radikaaleja muutoksia, vaikka näyttävätkin obvious asioilta toteuttaa kustannusmielessä. Sandy Munrolta hyvä video liittyen Teslan akkuintegrointiin ja näihin valuasioihinkin https://www.youtube.com/watch?v=GkQga-mzO4Y. Mielenkiintoinen pätkä Sandy Munron videolta oli se, kun toi esiin heidän valukorinsa, jota koittivat markkinoida ns. Perinteisille autonvalmistajille. Kukaan ei innostunut. Ja nyt Tesla tekee valaen jo ison osan koria. Perinteiset autonvalmistajat saattavat olle hiukan konservatiivisempia iinnovatiivisuuden suhteen, tämä Teslalle iso etu. 

Tähän akun integrointiin liittyen, nyt akku on “oikeasti” osa struktuuria. Tästä myös Sandyn videolla hyvä demonstraatio. Tesla voi poistaa nyt I palkit paristojen välistä, paristot voi latoa tiiviimmin keskemmälle autoa. Auton “agility” paranee painopisteen keskittymisen myötä, paino vähenee ja jäykkyys paranee. Jäykkyys tulee olemaan erittäin hyvä, kun jokainen paristo on tavallaan jäykistävä elementti. Yhteensä akku ja kori-innovaatio paransi rangea potentiaalisesti noin 14 % paino väheni 10 % ja 370 kappaletta osaa vähemmän. Nämä innovaatiot pienentävät myös tehdasta, korin valmistus ei vaadi enää tilaa läheskään yhtä paljon. Akkupaketin valmistus ei vaadi enää vastaavalla lailla tilaa, on tavallaan osa korin rakennusta, eliminoitiin tavallaan erillisen akkupaketin valmistus. 55 % pudotus hinnassa per GWH ja 35 % pudotus vaadittavassa tehdas pinta-alassa. 7 prosentin pudotus “akkupaketin” hintaan. 

Yhteenveto: 56 % hinnanpudotus akkupaketille. Auton toimintasäteen kasvu 54 %. Investointi per GWH 69 % alas. Ja Musk arvioi että näitä alettaisiin realisoimaan jo vuoden päästä. 3 vuoden päästä arvioi että oltaisiin päästy realisoimaan jo täydessä määrin. 

Jos pohtii Teslan lukujen uskottavuutta, niin ne eivät näytä tuulesta temmatuilta vaan hyvin loogisilta. Esimerkiksi pariston muoto ja kori-integrointi on aika itsestäänkin selviä kustannussäästöjä tuovia juttuja. Teslalla tosin varmasti kestää vielä, että pääsee kaikki odottamansa säästöt realisoimaan. Dry Electode prosessita varsinkin jäi käsitys, että vaatii vielä sen about vuoden ainakin, että toimisi hyvin. Pii anodimateriaalina oli myös hieman kysymysmerkki toimintasyklien suhteen. Toisaalta Teslalla oli hieman insentiiviä osborne efektin pelossa olla konservatiiviseen suuntaan. Kenties tästä syystä aika vähän puhuttiin toimintasädelukemista. 

Hankala nähdä miten Teslan kilpailijat pystyisivät vastaamaan. Moni Teslan kilpailija tyytyy ulkoistamaan akut. Ongelmaksi nousee, että miten tälläinen kilpailija voisi sitten vastata esimerkiksi Teslan “Cells to chassis” innovaatioon. Varmaan jossain kohtaa kilpailijat vastaavat, mutta ulkoistus strategia voi tehdä vastaavanlaisten innovaatioiden tekemisen vaikeammaksi. https://www.teslarati.com/tesla-can-fail-batteries-and-still-dominate-au...  Saksalainen professori lausui seuraavasti: “Even if Tesla only manages half of the expected increases in the difficult changes to the anode and a few percentage points less in the cell design, 40 percent more range remains. That would be around 700 instead of 500 kilometers on one charge. That’s a lot, based on almost conventional battery chemistry. Elon Musk has worked everywhere, from processing the raw materials to the finished car, to make his cars better and cheaper. Tesla apparently managed to turn both screws in the right direction. Even if the company only achieves a fraction of the growth announced, that is still far above what the competition in this country is planning,” Fichtner remarked.”

Arvostus: Polku 2 Triljoonaa + markkina-arvoon 2030.
Nyt näyttää olevan aika selkeä polku, että Teslan markkina-arvo olisi vähintään Triljoona ehkä pari tai enemmänkin 2030.

Suuri syy kasvaneelle luottamukselle on konkreettinen jättimäisen ambition plan, joka vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta, mutta kuitenkin vaikealta kilpailijoiden nopeasti kopioitavaksi (ja Tesla ei lepäile laakereillaan).

Teslalla plan pudottaa akkupaketin hintaa 56 prossaa 3 vuodessa (tai allekkin). Teslan kilpailukyky paranee entisestään 3 vuoden päästä jos kilpailijat eivät kykene yhtä isoon pudotukseen tai isompaan. Konkreettisemmin, Tesla tulisi pudottamaan jonnekkin 50 -60 usd per kwh tasolle hintansa yli sadasta. 75 kwh akulle säästöä noin 4000 usd. Kustannus kilpailuetua toisin sanoen tuhansia euroja kilpailijoihin nähden.  

3 vuoden päästä Tesla toisi markkinoille 25 tuhannen dollarin sähköauton, hintaluokkansa parhaan auton monella mittarilla. Olisi halvempi kuin vastaavat polttisautot  etenkin kun huomioon käyttökustannukset. "Järjetöntä" ostaa enään Camryjä ja Civicejä kun samalla hintaa saisi sähköauton alhaisemmilla käyttökustannuksilla, paremmalla turvallisuudella, ehkä ainakin 400 kilometrin toimintasäteellä, mahdollisuus “bensa-asemaan” kotona, myös llaajalla latausverkostolla, paremmalla ajettavuudella ja teholla sekä nopeudella plus ympäristöystävällisempikin. Plus itseajavat ominaisuudet optiona. Jälleenmyyntiarvokin parempi ja hallitukset verottaa usein suotuisammin.

Kilpailijoita toki on,mutta vastaava maksaisi enemmän, id 3 on 330 kilometriä toimintasäteellä ja halvin malli tulossa 30 000 €.

Havainnollistetaan: 3 vuoden päästä voisit valita 22 500 euron Tesla model 2:sen (giga berliinistä, usa hinta 25 000 usd) oletettavasti noin 400 kilometrin toimintasäteellä tai 30 000 euron id3:n 330 kilometrin toimintasäteellä. Teslalla myös supercharger verkosto ja paremmat itseajavat ominaisuudet sekä softa yleensäkkin. Kumman valitset? Veikkaisin että Tesla menee paremmin kaupan, vaikka toki merkkiuskollisia vaikea on käännyttää. 

10 miljoonaa + Teslaa 2030 (Muskin tavoite 20 miljoonaa)  on nyt aika helppo nähdä.

Oletetaan, että 2030 Tesla myy 2.5 miljoonaa model S, X, 3, Y, Roadster, Semi, cybertruck USA malli. Ja 7.5 miljoonaa model 2 eri variantit 20k minimpi, 25 k ja 30 k versiot. Euroopassa suuniteltu 1 malli ja kiinassa toinen malli. Myös pakettiauto ja cybertruckin pienempi eurooppaversio. Ehkä Model 1 mallikin, 15 K smart car tyyppinen / minikokonen Tesla. 

Oletetaan, että FSD 8 K lisävaruste, 60 prossan takerate, 4.8 k, pyöristetään muulla softatulolla 5 tuhanteen. Sitten itse auto oletetaan 35 k ASP yli malliston (on kaikenlaista hardware ja software lisäpakettia joka autoon), ja 10 prossan voitto, 3,5 k voittoa. Kaikki muu kuin FSD paketti huomioiden. 

8.5 k voittoa  20 prossa vero pois ja ollaan 6.8 k.
Kerrotaan 10 miljoonalla ja annetaan autoliiketoiminnalle 20 pe (jatkuvaluonteista softatuloa myös, Tesla network potentiaali)
Päästään lukuun 1.36 Triljoonaa. Tähän päälle energia ja muu liike toiminta, arvioidaan 340 miljardia arvoon. Energiaa havainnollistava laskelma: jos olisi 100 usd per kwh hinta ja myytäisiin akkua 1.5 TWH:lla -> olisi 150 miljardia liikevaihtoa. Muut osioon jää vielä Supercharger latausasema tulot, Aurinkopaneelit ja aurinkokatot, akkusofta, vakuutustulot, huoltamo tulot, vanhojen Teslojen jälleenmyyntitulot, Kenties Dojo (supertietokone neural network kouluttamiselle)  as service tulot. Tesla Networkista myös potentiaalisesti tuloja. Ehkä oltaisiin 1.7 - 2 Triljoonaa rangella.

Musk todennäköisesti kuitenkin hypettää jo lentokoneitakin. varmaan 2030 voisi pe kerroin olla hiukan yli 20 koska Musk sen verran hypettäisi kasvuoptioita 2030 vuonnakin. Hypettämisestä puheen ollen. Helppo nähdä Teslan pitävän self driving 2.0 päivä, powetrain päivä, Tesla Network julkistus, energy 2.0 päivä, model 2 julkistus, one more thing VTOL lentokone jne. PE voi Teslalla pysyä hieman korkeammalla, koska nähdään innovatiivisena teknologiayhtiönä, kasvuoptiot tavallaan boostaavat PE lukua varmaan jatkossakin. 

Ehkä kuitenkin 2 Triljoonaa + olisi markkina-arvo todennäköisemmin. Tesla saattaa myös muillekkin autonvalmistajille myydä kaikenlaista, hardwarea ja softwarea.

Se mikä antaa ylläolevaan luottoa on Teslan vahvalta näyttävä kilpailuetu, innovaatiot per aikayksikkö isompi kuin kilpailijoidensa. Tesla selkeästi innovoi usealla osa-alueella jatkuvasti. Tai tekee inkrementaalisia parannuksia. Ei ole pelkästään akku mitä Tesla nyt innovoi.  Yhtenä esimerkkinä: Tesla alensi koko korin kustannuksia radikaalisti käyttämällä jättimäisiä valuosia. Sandy Munro myös hyvin tuo tämän pointin esiin videollaan, sanoo Teslan olevan nopea, niin nopea ettei tajua miten ehtivät saamaan joitakin asioita aikaan. Esimerkiksi ihmettelee Teslan nopeutta tuon Model 3 ja Model Y kehityksen välillä + ihmettelee, että miten ehtivät tekemään valuosien tuottavat koneet noin nopeasti. 

Pistetään tämä päivitetty veikkaus. Ensimmäisessä tälle palstalle laittamassani viestissä (olikohan viime joulukuun aikoihin?) veikkasin että Teslan markkina-arvo olisi 2030 vuonna Triljoonan. Nyt lyön vetoa sen puolesta, että on 2 Triljoonaa+. Noin 5 kertaistuisi vielä Teslan markkina-arvo. Diluutiokin huomioiden varmaan ainakin nelinkertaistuisi sijoitus vielä.
 

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 17.9.2020 12.43

Pohdiskelin tuota lukkiutumistilannetta. Jos katsoo vaikkapa viimeisintä yougov/economist pollia https://docs.cdn.yougov.com/t0hi1tcqs5/econTabReport.pdf, niin siellä on 6 % päättämättömiä. 

On kuitenkin vielä 6 % potti "ns." jaossa. Vaikka lukittuneempi tilanne toki onkin kuin jossain aiemmissa vaaleissa. Jos Biden häviää kaikki kolme väittelyä äänestyspäätökseen vaikuttamisnäkökulmasta + Trumpilla istuvan presidentin etu (tunnettua pahaa helpompi äänestää) + etuna paraneva koronatilanne + paraneva talous, niin miksei yhtälöstä voisi tulla Trumpille isompi potti?

Näkisin että mahdollista Trumpin saada näistä undecided äänistä se 4,5 % 6 prossasta tai jopa yli jos edellä mainitut oletukset oikeassa. Havainnollistaen: Biden saisi 1,5 %. Tällöin Trump saisi suhteessa etua 3 %. 

Bonusjuttuja Trumpille mitä tulee mieleen: 

"Shy voters"  -  Hankala toki sanoa, että onko marginaalinen 0.01 % vaikutus vai voisiko olla jopa 0.5 % ja yli tasoa.

Cloud research oli tätä tutkinut: https://www.cloudresearch.com/resources/blog/election-2020-poll-respondent-honesty/

11.7% of Republicans say they would not report their true opinions about their preferred presidential candidate on telephone polls. 

In contrast, just 5.4% of Democrats say they’d be reluctant to share their true voting intentions — roughly half the number of Republicans reluctant to tell the truth on phone polls. 

10.5% of Independents fell into the “shy voter” category, just a percentage point lower than how Republicans react to phone poll

Tarkemmin ehdokkaisiin liittäen: 10.5% of Trump supporters said they were likely to be untruthful on phone surveys compared to 4.6% of Biden supporters.

Kyssärit: 

Q1 – “Given today’s charged political environment, if you were asked in an automated telephone poll (also called “Interactive Voice Response” or “IVR”), would you give your true opinion about which presidential candidate you are likely to vote for?”. Q2 – “Given today’s charged political environment, if you were asked by a telephone interviewer, would you give your true opinion about which presidential candidate you are likely to vote for?

Kun katsoo tuota tutkimusmetodologiaa, niin ehkä tuo kysymys saattaa olla hieman johdatteleva "Given today's charged political environment". Toisaalta ihmiset eivät osaa ehkä ajatella miten toimisivat ns. "tilanteessa". Jos on olemassa "shy" ilmiö, niin tämä ujous ehkä iskisi päälle vasta kun tulee niitä "vieraita", etukäteen kuvittelee vastaavansa tietysti totuudenmukaisesti. Saattaisi aliarvioida omaa taipumusta "valehdella" tai sanoa "not sure". Joka tapauksessa Trumppi näyttää saavan tästä ilmiöstä jonkin verran etua verrattaessa Bideniin. 

Yksinkertaistaen lukuja: Jos olisi Trumpin kannattajia se 43 % ja noin 4,3  % voisi ajatella jättävän sanomatta vielä kantansa tai olevansa huolissaan. Oletetaan, että kuitenkin puolet sitten uskaltautuisivat, olisi noin + 2,6 % Shy voter bonus. Bidenin äänestäjistä 4,6 % pelkäsivät vastata pollstereille, laitetaan Bidenille ns. "Bonusta", 1,3 %. Trumpille etua differentiaali 1,3 % näillä oletuksilla. 

Tämä kuulostaa olevinaan korkealta ehkä vieläkin. Jos tehdään oletus että 75 % ujoista sitten kuitenkin paljastaa totuuden, niin sitten edeltävillä laskelmilla tulisi 0.65 % etua Trumpille. 

Jos yksinkertaisesti summaa "ujovaikutuksen" vaikkapa matalammasta päästä 0.7 % + 3 % etua "lukkiutumattomista", niin päästään lukuun  3,7 %.  Swingi-paikoissa on sen verran lähellä jo tilanne, että tälläiset lukemat voisivat viedä Trumpin todennäköisemmin jo voittoon. 

EDIT: kolmas bonus voisi Trumpille olla, että myös porukkaa jotka olivat "varmoja" kannastaan kuitenkin kääntyisivät Trumpin kannalle. Varmaan moni esimerkiksi Koronan takia on tällä hetkellä sitä mieltä, että ei Trumppia ikinä. Korona on kuitenkin väistymässä, jos viimeisiä trendejä katsoo. Samoin vaaliväittelyt, jos Biden oikein pahasti epäonnistuu, voi saada jotkut harkitsemaan uudelleen. Moni sanoo olevansa varma, vaikka sitten melko helposti loppujenlopuksi vaihtaisikin mieltään. Yksi esimerkki ihan vain sen esittämiseksi, että on olemassa tyyppejä jotka itkivät Trumpin voittoa (surusta), mutta jotka nykyään Trump "faneja" melkeinpä https://www.youtube.com/channel/UCGTrP78wxs0OmJVxsDInVFw. Brandon Straka, walkaway movementin perustaja on yksi toinen korkean profiilin "käännynnäinen". Kolmas mikä tuli vielä mieleen, Tim Pool, toimittaja, jolla hyvinkin suosittu youtube kanava https://www.youtube.com/user/Timcasts. Ja tämä Tim Pool vasta mellakoiden jälkeen hyppäsi  kunnolla Trump junaan. 

Toki tulee suhteuttaa tämä kolmas bonus eroon suhteessa Bideniin. Näkisin tämän kuitenkin nyt suosivan Trumppia. Jos lukee valtamediaa sitä uskoen, niin en näe miten Trumppia ei jo vihaisi ja Bideniä kannattaisi. Bidenillä on ehkä tavallaan jo aika "maksimissa" kannatuksensa. Hän ei ole vielä joutunut mitenkään erityisen huonoon valoon, on pysytellyt taka-alalla. Tai ei ole koeteltu tätä hänen kannatustaan oikeastaan ollenkaan. Trumpin kannatusta koetellaan jatkuvasti ehkä about 95 % negatiivisella uutisoinnilla valtamedian toimesta. 

Bonusjuttuja Bidenille mitä tulee mieleen:

Toisaalta media jeesaa hyvin, tulee jatkuvaa tahtia anonyymeistä lähteistä juttua, että Trump on halveerannut kaatuneita jne. Ottamatta kantaa juttujen todenperäisyyteen, moni luottaa mediaan edelleen vahvasti. Tai vaikka ei luottaisi, niin helposti jutut jää mieleen ja niihin tulee uskottua, koska ne pulpahtaa sitten "omina ajatuksina" pinnalle. Tai ei ole muutakaan tietoa. Samoin valtamedia tuntuu hyvin jättävän vähälle huomiolle rauhansopimukset ja vastaavat.  Ehkä valtamedia ja sosiaalinen media riittävän härskillä Biden kampanjoinnilla saa käännettyä kuitenkin päättämättömiä Bidenin suuntaan. Moni "undecided" kun varmaan myös valtamediaa lukee. 

Näkisin tilanteen niin, että Trump on viemässä vaalit, koska veikkaan tuulten vielä puhaltavan suotuisasti vaalipäivää kohti mentäessä. Media ja sosiaalinen media voi kuitenkin kampanjoinnillaan luoda kunnon aallokkoa ja näin ehkä estää "undecided" äänten valumisen Trumpille, hankala olla todella varma kuitenkaan Trumpin voitosta. Yli 50 % varma olen kuitenkin ja veto kertoimiin suhteutettuna vaikuttaa hyvältä tällä hetkellä. 

EDIT: 4 mahdollinen bonusjuttu tuli vielä mieleen, mikä ei tämän päivän polleissa vielä pahemmin Trumpille näkyisi. Heiluripaikoissa aktiivinen esiintyminen. Trump näyttää aika isolla vimmalla jo taas kiertävän näissä vaa'ankielipaikoissa. Trump todennäköisesti seuraavat 7 viikkoa kiertää ahkerasti kaikki heiluripaikat läpi - ahkerammmin kuin Biden. Vaikka Biden mainostaisi, niin ihmiset ehkä arvostavat sitä, että poliitikko vaivautuu paikan päälle. Tärkeää on myös miltä paikan päälle tuleminen näyttää. Jos Trump karavaani on pitkä, niin ihmisten on myös psykologisista syistä mukavampi hypätä Trump junan kyytiin. Tulee fiilis, että pakkohan sen Trumpin on olla voittaja, kun porukkaa piisaa, jotka häntä menee kuuntelemaan. Voittajaseuraan halutaan lyöttäytyä. Tämä "Trump train" efekti tosin näkynee vasta aivan loppumetreillä, kun Trump kampanja kiertää vimmatusti heiluripaikoissa. 

Näytä koko viesti
Usa Vaalit 2020 - 12.9.2020 06.48

Floridan viimeisin polli oli sen + 2  bidenille. (moni muukin polli saman suuruusluokan lukuja)

Vaaleihin on aikaa noin 7 viikkoa. 

Onko oletus, että pysyy + 2 vaalipäivään mennessä kuinka realistinen? Voisiko kasvaa bidenille voisiko laskea?

Jos tehdään oletus, että Bidenillä on dementia, niin silloin tämä ehkä näkyisi jonkin verrani väittelyissä ja Trumppi saisi kenties väittelyistä etua itselleen.

Vaikka kannat lukkiutuneita ovatkin, niin jonkin verran voi olla liikkumaa (oletetaan vaikkapa se 5 %).

Oletetaan, että Trump klaaraa paremmin väittelyn 1 /200 vaihtaa kantansa Trumpin puolelle -> + 1 %

Jos tehdään oletus, että korona data pysyy hyvänä floridassa (ollut laskeva trendi jo pidemmän aikaa, varmaan viive kuitenkin että ihmiset hoksaavat että korona ei ollutkaan niin paha kun pahimmat projektiot ennustivat ja lehdistä tuli mielikuva) tämäkin voi mennä Trumpin laariin. Toki voi olla, että on jo tullut tästä Trumpin kannatukseen kaikki mitä on tulossa. Oletetaan kuitenkin että vielä yksi henkilö kahdesta sadasta muuttaa kantaansa bidenistä Trumpille -> vaikutus + 1%

Nyt ollaan tasatilanteessa 50/50. 

Oletetaan, että Trump äänestys turnout isompi kuin Bidenin -> oletetaan että tästä etua Trumpille 1 %

-> Trumppi veisi sitten 51 % äänimäärällä floridan. 

Näytä koko viesti