Rahasiirto Nordeasta omalle jaetulle tilille toiseen pankkiin tuotti tänään virheilmoituksen - "nimi ei vastaa".
Jaettu tili on Danske Bankissa ja siellä tilinimi näkyy minulla muodossa "Sukunimi Etunimi tai"
Tällä kertaa hyväksyin rahasiirron menemään vaikka tarkistus ei osunutkaan, mutta kuukausisiirtoon täytyy varmaan ottaa itselle uusi etunimi.
Syynä varmaan tässä kuussa tullut uusi tarkistusmenettely:
Pankit alkavat automaattisesti tarkistaa, täsmäävätkö saajan tilinumero ja nimi. Jos tiedoissa on eroavaisuus (esim. kirjoitusvirhe), asiakas saa varoituksen ennen maksun lähettämistä. Maksun lähettäminen virheellisillä tiedoilla on asiakkaan omalla vastuulla, ja pankki voi pyytää asiakasta harkitsemaan maksua tarkkaan.
Sijoituskohteena Nordea on ollut itselleni varsin hyvä — mutta palveluntarjoajana pettymys. Tällä kertaa digitaalisen pankkitoiminnan edelläkävijältä tuli juhlava ilmoitus keskeisen palvelun loppumisesta. Kehitystyön osana. Hienoa on toki se, että palvelu loppuu automaattisesti; minulta ei edellytä mitään toimenpiteitä. Sellaista se kehitys on, vaivatonta. 😂
Kuva
Kaupankäyntini siirtyy entistä enemmän muiden palveluntarjoajien suuntaan.
Nordea Wallet oli aikanaan hyvä ja tilalle tullut kulutusseuranta on käyttökelvoton, joka ei tiedä ilman manuaalista opettamista mitään. Samoin Nordea Investor on ollut hyvä mutta verkkopankissa häslääminen on melko kankeaa. Harmi kun toimivat systeemit ajetaan alas. En ole vielä tutkinut mutta ei kyllä mitään hajua mistä nämä yllämainitut vanhat tapahtumat löytyy esim. verkkopankissa vai löytyykö ollenkaan. Otin myös varuiksi talteen ja tämä onnistui silmänräpäyksessä.
Mielestäni muutaman vuoden vanhoja tapahtumia ei löydy jatkossa kuin tekemällä suoran kyselyn pankkiin ja muistaakseni esim. yli viisi vuotta vanhat tiliotteet pitää Nordean ottaa ”manuaalikäsittelyyn” ja maksaa 5€ per tiliote. Ongelmana on se, jos et itse tarkkaan tiedä minkä kuukauden tiliotetta haluat; tähän auttaa investorista otettu tapahtumalistaus.
Mielestäni muutaman vuoden vanhoja tapahtumia ei löydy jatkossa kuin tekemällä suoran kyselyn pankkiin ja muistaakseni esim. yli viisi vuotta vanhat tiliotteet pitää Nordean ottaa ”manuaalikäsittelyyn” ja maksaa 5€ per tiliote. Ongelmana on se, jos et itse tarkkaan tiedä minkä kuukauden tiliotetta haluat; tähän auttaa investorista otettu tapahtumalistaus.
Vielä on viikonloppu aikaa etsiä Nordea Investorista Cityconin splittiä edeltävät hankintamenotiedot.
Cityconin viimeinen splitti oli 0,2:1 osakesplitti 18.03.2019. Samassa yhteydessä osakkeen kaupankäyntitunnus muistaakseni vaihtui. Nordea ei siirtänyt oma-aloitteisesti hankintamenoja uusille osakkeille splittiä edeltävistä ostoista.
Lähipiirin kanssa on jo esivalmisteltu vastaamaan verottajalle printtaamalla splittiä edeltävät tapahtumat vanhalle tunnuksella eli 17.3.2019 asti. Ja sen jälkeen tapahtumat uudella tunnuksella 18.3.2019 alkaen.
Kun palvelua ei ensi vuonna enää ole, tänä vuonna Cityconista luopuneet voivat olla keväällä pulassa selvityspyynnön kanssa.
Itse olen alkanut tallettamaan kaikki tiliotteet omalle koneelle eri pankeista. Varmaankin tämä tiliotearkisto on ollut rutiinia jo monelle sijoittajalle, mutta minä aloitin vähän aikaa sitten, kun Nordeankin systeemit kuihtuu historiatiedon osalta.
Päätin ottaa verottajaa varten Investorin arkistosta talteen muutaman toimeksiannon tarkat tiedot vuodelta 2018. Mutta Nordea oli suuressa viisaudessaan päättänyt tuhota sen arkiston. Asiakaslähtöistä toimintaa Nordean tapaan. 🤬
Tuntuu mielenvikaiselta antaa pankin "kekseille" asennuslupa, kun ne eivät kuitenkaan johda palvelun paranemiseen
Pankit väittävät evästepyynnöissään tarvitsevansa asennuslupaa koneellesi sillä perusteella, että he voisivat parantaa palveluaan sinun eduksesi. Asia on todellisuudessa asiakaskokemuksen perusteella juuri toisin päin.
Pankit ovat asentaneet omia ja muiden evästeitä siinä tarkoituksessa, että voivat huonontaa palveluaan juuri siihen rajaan saakka, että olet etsimässä toista pankkia vaihtaaksesi siihen.
Pankkien pitäis hävetä sitä, että kehtaavat vielä mankua selkääntaputuksia keskeyttämällä palveluaan ja lätkäisemällä ruudulle palautekuponkia.
Olen virittänyt omia vempeleitäni toimimaan mahdollisimman vähäisillä kokkareilla.
Pankin vaihto, aivan kuten vakuutusyhtiön vaihto, pitäisi olla lähes joka vuotinen prosessi. Luonollisesti kilpailutuksen tuloksena, jolloin saa suoran edun euroissa. Kun kilpailuttaa säännöllisesti, maksaaa vähemmän ja saa enemmän. Ja kun vaihtaa pankkia, tulee nämä dokumentit siiiretttyä kuin huomaamatta oman tietokoneen kovalevyn syrjälle. Nimimerkki tänä vuonna Nordeasta kaiken datan talteen otanut ex. Nordealainen. Pankin vaihto toi säästöjä satasia vuodessa.
Näin on käynyt, että tapahtumat ei enää näy. Investor piti poistua 8.12. mutta IT-osasto päätti tältä osin toisin.
Toimeksiantoarkisto ei näkynyt enää eilen 7.12. mutta tapahtumat kyllä löytyivät Nordea investorista vuodelta 2018. Haastattelin aiheesta Nordean sijoitusjohtajaa eilen 7.12.
Onkohan muita OST:n siirtoa harkitsevia tai jo tehneitä? Nordnet voisi olla käyttäjäystävällisin ja monipuolisin mutta tuulipukuiselle välittäjähinnoiltaan epähoukutteleva, OP:lla kk-maksulla pääsisi jo siedettäviin hintoihin mutta palvelusta on muuten vaikea saada mitään selkoa. Mandatumista taitaa joillakin olla kokemusta, hintojen puolesta kai ihan ok varsinkin jos summat ovat suuria. Enpä uskonut että Investoria voisi tulla ikävä.