Sinne meni koko itäsiipi. Pari päivää sitten oltiin vielä huolissaan, että puiden juuret voivat vaurioitua. Nyt ei ole enää puita eikä rouva Kennedyn puutarhaa. Myös yhdyskäytävä purettiin. Eilen paljastui, että se tilalle tulisi lasikäytävä ja kattoterassi.
No mutta, maailman parhaat arkkitehdit kuitenkin asialla ja itäsiipihän oli aika ruma, pieni ja sitäkin oli muuteltu alkuperäisestä. Kaikki hyvin siis.
No mutta, maailman parhaat arkkitehdit kuitenkin asialla ja itäsiipihän oli aika ruma, pieni ja sitäkin oli muuteltu alkuperäisestä. Kaikki hyvin siis.
En tiedä asiasta sinänsä mitään, mutta jengi on yllättävän kiinnostuneita jostain yhden talon remontoinnista.
Voisi ajatella niin, että jos tämä on se the juttu, niin asiat on itse asiassa jenkeissä oikein hyvin.
No mutta, maailman parhaat arkkitehdit kuitenkin asialla ja itäsiipihän oli aika ruma, pieni ja sitäkin oli muuteltu alkuperäisestä. Kaikki hyvin siis.
En tiedä asiasta sinänsä mitään, mutta jengi on yllättävän kiinnostuneita jostain yhden talon remontoinnista.
Voisi ajatella niin, että jos tämä on se the juttu, niin asiat on itse asiassa jenkeissä oikein hyvin.
Mutta herttinen sentään, jopa Melanien on kuiskuteltu olevan varsin huolestunut miehensä remontti-hankkeesta omakotitalonsa Valkoisen talon suhteen. Mitä luulette, onkohan se unohtanut kysyä vaimolta mielipidettä sisustuksen suhteen (oman kokemukseni mukaan kannattaisi)?
Yhdysvaltain keskuspankin Fedin pääjohtaja Jerome Powell näytti keskiviikkona keskuspankin avomarkkinakomitean kokouksen jälkeisessä tiedotustilaisuudessa, että hän on edelleen yksi harvoista, ellei ainoa, Yhdysvaltain talouden tylsä mutta järkevä aikuinen.
Vaikka olen aika paljon rahaa tyhmien amerikkalaisten kustannukselta tehnytkin, olen tiennyt siellä edelleen asuvan myös järkeviä aikuisia. Tosin en odottanut, että niiden prosentuaalinen osuus kääntyisi laskusuuntaan, mutta näin lienee vuosikymmenessä parissa käynyt.
Enkä siis puhu edes trumpetisteista. Uskonnollisista kahjoista ei ole Amerikassa ollut koskaan puutetta. Euroopasta karkoitetut kiihkoilijathan olivat pääroolissa koko valtion perustamisessa. Nimenomaan itä- ja länsirannikon liberaalien ajautuminen hulluuteen, joka johti kahteen Trumpin kauteen on se, mikä on yllättänyt. Toki myös republikaanipuolueen kääntyminen valtiojohtoista isolationistista taloutta ajavaksi on ollut vähän ylläri pylläri. Mutta sosialismin nousu USA:ssa on vähän hämmentävää.
Älkääkä tulko miulle kertomaan, että demokraatit on kokoomuksesta oikealle. No mas. Southern Democrats toki, mutta bändi AOC, Bernie & muut Hullujussit eivät.
Nimenomaan itä- ja länsirannikon liberaalien ajautuminen hulluuteen, joka johti kahteen Trumpin kauteen on se, mikä on yllättänyt.
Suomella kävi onneksi satumainen tuuri, kun otsikossa mainittu Trump II ei alkanut jo 20. tammikuuta 2021, vaan vasta 4 vuotta myöhemmin. Jos olisi alkanut, siis toteutunut ns. vaihtoehtoinen todellisuus, Suomelle olisi käynyt hyvin ikävästi, se ei nimittäin olisi tänä päivänä Naton jäsen.
Ai niin, koko Venäjän hyökkäystähän Ukrainaan ei olisi edes tullut jos Mr. Truth Trump olisi ollut presidentti ja hän ratkaisikin sen jo 24 tunnissa (miksi asiasta siis vielä vouhotetaan?).
Texas Stock Exchange - uusi jenkkipörssi tulossa ensi vuonna
Kuva
Dallasilainen sijoittajaryhmä on niputtanut rahaa TXSE Group nimellä ja on avaamassa TXSE:tä eli Texas Stock Exchangea ensi vuonna New Yorkin duopolin eli NYSE:n ja Nasdaqin vastapainoksi.
JPMorgan on nyt ilmoittautunut mukaan sijoittajaryhmään, jossa jo aiemmin ovat Citadel Securities, BlackRock ja Charles Schwab.
TXSE received approval from the Securities and Exchange Commission in late September to operate an exchange, paving the way for the TXSE to open for trading in the first quarter of 2026 and later launch its listings business.
Uusi pörssi aikoo kilpailla Nasdaqia ja NYSEä vastaan pienemmillä kuluilla ja vähemmillä velvoitteilla, nämä kun vaativat koko ajan lisäkustannuksia ja asettavat vaatimuksia hallinnon diversifioinnille ja niin edelleen.
Backers of the TXSE, as it is known, pledge it will be more CEO-friendly.
Idealla on pohjansa myös siinä, että tusinoittain jenkkiyhtiöitä muuttaa toisiin osavaltioihin helpomman säätelyn ja matalamman veropolitiikan perässä. Teksasissa on New Yorkin jälkeen toiseksi eniten Fortune 500 yhtiöitä, aivan Kalifornian kintereillä.
“Dallas has become one of, if not the most, dominant financial centers in the country, if not the world”
Kyseessä on siis ensimmäinen "Antiwoke" -pörssi, vaikka pörssin vakuutetaankin olevan epäpoliittinen.
Vuosikymmeniä sitten oli tusinoittain alueellisia pörssejä New Yorkin ulkopuolella, mutta ne joko suljettiin tai suuremmat ostivat ne. IEX ja CBOE Global Markets ovat yrittäneet murtautua osakkeiden listaukseen, mutta eivät ole pärjänneet. Boston Stock Exchange, Chicago Stock Exchange ja Philadelphia Stock Exchange ovat niitä, jotka jo 20 vuodena aikana ovat sulautuneet NYSEen ja Nasdaqiin.
Volyymien saaminen voi olla tuskan takana sillä traderit ohjaavat kauppamääräyksensä niihin pörsseihin, joissa on suurimmat volyymit.
Ehkä meno Dallasissa muuttuu, kun Musk siirtää Delawareen rekisteröimänsä yhtiön Teksasiin.
Ranskalaisen johdon ulos tuuletuksen jälkeen uuteen kukoistukseen noussut Chryslerin moottoripää johto ilmoitti tuovansa RAM merkin alla tähän mennessä suurimman SUV -maasturin "Big Boy" markkinoille Ramcharger -nimellä. Ramcharger on tuttu mallinimi Dodgen historiasta. "Big Boyn" valmistusta varten Michiganin tehtaaseen tehdään miljardi investoinnit. Marraskuun 8. päivä alkavassa Vegasin SEMA show:ssa on myös esillä uudestaan henkiin herätetty "Hellcat" -moottori ell kahdella remmiahtimella varustettu 6.2 -litrainen V8. Moottori tulisi RAM 1500 SRT "Dude" pick-up malliin reiluna 800hv versiona. Se olisi silloin tehokkain US made massatuotantoauto. Ensimmäinen muutos tuli pikavauhtia tuotantoon eli RAM pickupin Hemi V8 -mallisto palautettiin tuotantoon ja mallia tehdään kolmessa vuorossa reilun 45.000 auton kvartaalivauhtia. Kysyntä perus -V8:lle on kova.
Chryslerin moottoripää johdolle ennenaikainen joululahja oli Trumpin toisen kauden aluksi tekemä päätös palauttaa vuoden 2020 emissio- ja päästörajat. Samalla poistettiin osavaltioilta oikeus asettaa omia päästörajoja. Asia, mistä ainakin Californian osavaltio on valittanut liittovaltion oikeuteen. Trump myös poisti autotehtailta seuraamusmaksut päästörajojen ylittämisestä, määrämällä sakkomaksuksi tasan 0 dollaria. Samalla kyllä poistettiin teollisuusyrityksiltä valvonta päästöistään, sillä koko virasto minkä piti kerätä tilastot ja valvoa päästörajoja lopetettiin.Niillä oli ainakin se suora vaikutus että Bidenin erikseen kieltämät pahiten ilmastoa ja/tai maaperää saastuttavat hiiivoimalat heräsivät käyntiin.
Chryslerin perässä Fordin toimitusjohtaja Jim Farley on ilmoittanut että Ford tekee V8 -moottoreita vielä pitkään ja GM ilmoitti sijoittavansa Buffalon moottoritehtaaseen 888 miljoonaa, jolla luodaan linjat kokonaan uudelle entistä tehokkaammalle V8 -moottoriperheelle. Uudet moottorit olisivat tulossa 2027 esiteltäviin Chevyn Colorado ja GMC Sierra pickup -malleihin.
Sijoittajan kannalta sekä Ford ja GM tahkoavat miljardivoitot tänä vuonna. Ja Stellantiksen osalta ollaan palaamassa Marchionnen aikaan. Aikaan, jolloin Chrysler piti Fiat-Chryslerin voitollisena. Chryslerin voitot kääntävät koko konsernin voitolliseksi viimeistään vuonna 2026 huolimatta Euroopan vastatuulesta.
USA::n autotehtaat katsovat nyt syyskuun lopussa loppuneen Bidenin aikakauden sähköautojen (BEV ja PHEV) ostohyvityksen poistumisen vaikutusta myyntiin. Teslahan hallitsee täyssähköautojen myyntiä ja 90% sähköauton ostajista sai täyden 7.500 dollarin ostokupongin valtiolta. Todennäköisesti nykyinen trendi eli suuntaus ns. mild-hybrid autoihin kasvaa BEV ja PHEV:n kustannuksella. Toyota on selkeä markkinajohtaja mild-hybrid autoissa. USA:n autojäteistä Ford on tuomassa uusia sähköautoja, koska merkki haluaa pysyä Euroopan markkinoilla. Mutta mallit ovat tarkoitettu Euroopan markkinoille. Eri asia on kauanko Dearbornissa niellään Euroopan tappioita. Fordin uusi CEO Jim Farley karsi ensitöikseen rankalla kädellä kaikki tappiolliset mallit pois (koski erityisesti Eurooppaa) ja samalla päätöksen teko siirrettiin Euroopan osalta Dearborniin..
Uusin käänne USA:n ympäristöpolitiikassa on, että Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto (EPA) on ehdottanut ajoneuvojen päästönormien kumoamista, mikä on aiheuttanut järkytyksiä ympäristöpolitiikassa. Kyseessä ei ole pelkkä sääntelyn heikkeneminen, vaan perustavanlaatuinen uudelleenarviointi Amerikan ympäristöoikeudellisesta ja tieteellisestä perustasta.
Yhdysvaltain energiaministeriön ehdotuksessa todetaan, että ”Ilmastonmuutos on todellinen, ja se ansaitsee huomiota”, kirjoittaa itse energiaministeri Chris Wright esipuheessa. ”Mutta se ei ole ihmiskunnan suurin uhka. Suurin uhka on globaali energiaköyhyys.” Esityksessä todetaan, että ”on näyttöä siitä, että kirjallisuudessa laajalti käytetyt skenaariot ovat liioitelleet havaittuja muutoksia ja että tulevaisuuden lämpenemisen ennusteet on ”liioiteltu”. Esityksessä todetaan myös, että ”liian aggressiiviset hillitsemistoimet voivat osoittautua taloudellisesti haitallisemmiksi kuin hyödyllisiksi”.
Seuraukset ovat syvällisiä. Jos Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston ehdotus hyväksytään, se poistaisi liittovaltion vuoden 2020 päästöstandardit laajalta osalta liikennesektoria, joka on vastuussa 28 prosentista Amerikan hiilidioksidipäästöistä. Liikenne on ollut vuosien ajan vihreän sääntelyn ydin. Jos ajoneuvojen päästöjen sääntelyn perustelut romahtavat, muiden alojen, kuten voimalaitosten, sääntelyn perustelut romahtavat sen mukana..
Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA sanoo nyt ehdotuksessaan, että vuoden 1970 Clean Air Act "ei valtuuta EPA:ta määräämään päästöstandardeja globaalien ilmastonmuutosongelmien ratkaisemiseksi", että "EPA analysoi jatkuvasti näyttöjä ilmastomuutoksesta ja ne herättävät merkittäviä epäilyksiä ilmastonmuutos havaintojen luotettavuudesta" ja että "mikään ajoneuvojen ja moottoreiden päästöjen hallintaan tarvittava teknologia ei voi ratkaista tunnistettuja globaaleja ilmastonmuutosongelmia ilman, että kansanterveydelle ja hyvinvoinnille aiheutuu suurempia haittoja".
Ympäristöviraston esitys on nyt lausunnolla ja se erittäin suurella todennäköissyydellä hyväksytään, koska konservatiiveilla on selkeä enemmistö kongressissa. Käytännössä esitys antaa laillisen oikeuden poistaa kokonaan liikenteen päästönormit. Jotka jo palautettiin vuoden 2020 tasolle.
No, jatkossa tuskin jenkkien kannattaa haikailla vievänsä juurikaan autoja ulkomaille, jos tällaisten speksien perusteella niitä alkavat rakentaa.
---------------------
On aloitettu jo, toisaalta BEV autojen tuotantoa ajetaan alas. Ford ilmoitti viime viikonlopulla keskeyttävänsä F-150 Lightning -mallin tuotannon kysynnän puutteen takia ja irtisanovansa sähköautojen tuotantolinjalta 2.000 työntekijää. Saksan Colognen sähköautotehtaalle ilmoitettin taas 1.000 hengen vähentämisestä ja tuotanto keskeytyksistä heikon kysynnän vuoksi. Ford panostaa jatkossa mild-hybrid- ja polttomoottorimallistoon. Ford arveli sähköauto yksikkönsä Model-E:n tekevän n. 5,5 miljardin taalan tappiot tänä vuonna. GM:llä ja Chryslerilla on sama linja.
Chrysler puolestaan lisää jokaiseen V8 RAM lava-autoon "Symbol of Protest" -merkit. Kts.kuva.
Vice versa, USA:n markkinat ovat elintärkeitä Euroopan autonvalmistajille. Euroopan oma sisäinen automyynti on miniature kehys jenkeistä. Ja nyt ei enää Venäjä tai Kiina auta.
USAn markkinat ovat varmasti tärkeät Esim VW n. 6% ja BMW 15%, mutta tuskin kuitenkaan niin merkittävä, että Eurooppalaiset valmistajat lähtisivät muuttaman konseptia USAn myynnin takia. Joten voidaan olettaa skenaarion siitä, että USAn valmistajat jäävät omille markkinoilleen ja Eurooppalaiset keskittyvät muun maailman markkinoille. Tosin uskon, että premium luokassa USAssa Eurooppalaiset autot pysyvät haluttuna paremman laadunsa ja tekniikkansa johdosta. Sähköautot yleistyneet sekä Euroopassa, että Aasiassa. Käsittääkseni Teslan tuotanto on siirtynyt jo nykyisin Kiinaan ( yli 1/3 valmistetuista Tesloista on Kiinalaisia), tämä kehitys jatkunee. Muut Amerikkalaiset, jolla on tuotantoa Euroopassa ( Ford, Stellaksen Eurooppaosat) jatkanee myös, mutta kuin kilpailukykyisenä ( Paljonko panostavat).
Mielenkiintoinen kysymys on, että jos polttikset kuitenkin jossain vaiheessa osoittautuvat kilpailukyvyttömäksi ( ympäristösyyt, teknologia), miten käy jenkkiyhtiöiden. Tietenkin jos polttikset ovat myös pitkän ajan voittajia, tilanne on toisinpäin.
BMW myi vuoden 2025 ensmmäisen puoliskon aikana 514.000 autoa, USA:ssa myytiin 178.500 autoa eli noin USA osuus oli 34,5% kokonaismyynnistä. Luvut ovat BMW:n ilmoittamat. VW on huono esimerkki, koska yhtiö ajoi kirjaimellisesti päin seinää sähköautoillaan USA:ssa. VW yhtiön Audille USA on kolmanneksi suurin myyntimaa ja. Porschelle USA:n markkinat ovat elintärkeät. Mercedes-Benzillä USA myynnin osuus oli 2025 alkupuoliskolla reilut 26%.
Tesla tuotti vuoden 2025 alkupuoliskolla Austinissa 362.000 autoa, Shanghaissa reilut 90.000 autoa ja Berliinin tehtaan lukuja ei ole saatavilla. Karkea arvio liikkuu 150-200.000 kappaleen määrissä. Tesla ei itse ilmoita tehdaskohtaisia tuotantomääriä. USA:n tehtaan tuotantomäärä on uskottava, jos katsoo myyntilukuja. Amerikkalaisen mielestä ei edellenkään ole kuin yksi sähköauton valmistaja eli Tesla. Kiinan luvut täsmäävät Kiinan myyntimääriin. Teslan myynti Kiinassa on ollut laskussa vuodesta 2024 lähtien ja lasku jatkuu. Saman ja vielä raaemmin ovat kokeneet länsimaiset autonvalmistajat. Yhtenä syynä voi olla Kiinan keskuskomitean "huomautus", että kiinalaisten tulisi ostaa vain kiinalaisia autoja.
Aasiassa sähköautojen myynnin osuutta markkinoista sekoittaa Kiinan valta-asema. Asia-Pacific alueella sähköautojen (puhutaan BEV) osuus on reilut 63% markkinoista. Aasian muista suurista automaista, Thaimaassa ja Indonesiassa sähköautojen osuus on 13%. Asia-Pacific alueella sähköautojen kasvu vauhdiksi on arvioitu noin 40% vuodessa. Ja Kiinan asema markkinoilla on erittäin vahva.
Australiassa ja Uudessa Seelannissa sähköautojen osuus on 2%.
Länsimaisen autotehtaiden pullonkaula on, että Kiina hallitsee tärkeintä osaa eli akkukennostoa. Kiina omistaa karkeasti 90% käytettävissä olevista mineraalivaroista ja jalostuskapasiteetista. Kiina pystyy määrittämään hinnan. Euroopassakin on samoja mineraalivaroja, mutta kaivoksien saaminen käyttöön on pitkän valitusrumban takana. Vaikeuksista oli hyvä ohjelma YLE:llä taannoin. Autotehtaat siirtävät kokoajan valmistusta halvempiin maihin esim. Mercedes aloittaa uuden A-sarjan valmistuksen Unkarissa, pelkästään työkustannus säästöjen takia. Turkissa on myös monella autotehtaita, samoin Egyptissä (Mercedes), Algeria ja Marokko (Stellantis).....ja siirtovauhti on kova. Saksan Autoteollisuusliitto lask,i, että Saksasta on häipynyt 55.000 työpaikkaa autoteollisuudesta kahden viimeisen vuoden aikana.
Eurooppalaisten laatu on laskenut ja amerikkalaisilla ei ole laatua tuskin koskaan ollutkaan. Kuukausi sitten oli US -lehdissä juttuja, kun Ford teki takaisinkutsujen määrässä uuden ennätyksen. Syyskuuhun mennessä pelkästään USA:ssa 109 takaisinkutsua, jotka koskevat 1,45milj. autoa ja vuosi ei ole lopussa. Kiinalaiset ovat nopeita oppimaan, tosin mikä on autojen kestävyys on vielä kysymysmerkki. Myös sähköautojen arvonalenema on omassa luokassaan vrt. bensa/diesel -malleihin. Kannattaa muistaa, että vuonna 1977 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä ensimmäinen kerran korealainen auto Hyundai Pony. Hyundaita katsottiin kieroon. Vaikka matka on ollut välillä ohdakkeinen, ei kukaan puhu enää halveksuen korealaisesta autosta. Ja USA:ssa Hyundai ja Kia myyvät erinomaisesti.
Viime viikolla amerikkalaiset lennonvalvojat jäivät ilman palkkashekkejään, vaikka toistaiseksi he olivat saaneet palkkaa sulkutilan aikana.
Kuva
Matkustustilanne alkaa muodostaa jonoja lentoasemille sairaaksi ilmottautuvien lennonjohtajien lisääntyessä. Kuljetusalan virassa olijoista vain viidennes saa palkkarahaa työsuhteesta.
On Tuesday, Transportation Secretary Sean Duffy told Fox News that some areas of US airspace might have to be closed if the government shutdown continues. About 13,000 air traffic controllers, who are government employees, have been working without pay due to the shutdown.
"If you bring us to a week from today, Democrats, you will see mass chaos," Duffy said. "You will see mass flight delays. You'll see mass cancellations, and you may see us close certain parts of the airspace, because we just cannot manage it because we don't have the air traffic controllers."
Asiahan ei etene, kun molemmat sopimuspuolet pitävät toisiaan syypäinä. Valtiojohto taas valmistelee tärkeää ristiretkeä Nigeriaan.
Jonakin rajana voi ehkä pitää Kiitospäivää, joka tänä vuonna on torstaina 27. marraskuuta. Kiitospäivä on jenkeissä kiivain matkustuspäivä ja kulkemisen esteet vaikuttaisivat laajalti hotelleihin, kuljetuksiin ja yksityisten ihmisten suunnitelmiin.
Samalla lähestyy muukin sesonki, jolloin koneiden on kyllä kuljettava tai muutoin 'sixseven'-sukupolvi jää ilman joululahjojaan.
Trump on viimeinkin saamassa oman rauhanpalkinnon.
Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa kertoi keskiviikkona uudesta ”Fifan rauhanpalkinnosta”. The Timesin tietojen mukaan palkinto ollaan antamassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpille.
Fifan puheenjohtaja Gianni Infantino kertoi rauhanpalkinnosta bisneskonferenssissa Miamissa, jossa myös Trump oli paikalla. Infantino on viime aikoina vaikuttanut mielistelevän Trumpia useaan otteeseen, joten fanit ymmärsivät palkinnon kohteen välittömästi.
Tuore uutinen kertoo, että USA:n Maatalousministeriö sanoo avaavansa uudelleen noin 2 100 piirikunnan toimistoa hallituksen sulkemisesta huolimatta auttaakseen maanviljelijöitä saamaan 3 miljardin dollarin tuen . Tuki on tarpeen, sillä Kiina on ollut suurin ostaja soijapavuille, vehnälle, maissille, sian- ja naudanlihalle, puuvillalle, pähkinöille......ja nyt vienti on nollassa.
Käsitykseni mukaan kyseessä on taistelu terveydenhuollosta, tarkemmin vuonna 2010 eli Obama -kaudella annetusta Affordable Care Act (ACA) -laista. Joka kankeasti kääntyy "kohtuuhintaisen hoidon laiksi". Se on sairausvakuutuslaki, joka ensisijaisesti on tarkoitettu niille, jotka ovat työpaikan osaksi sponsoroiman, Medicare tai Medicaid -ohjelman ulkopuolella. Eli pätkätyöläiset, työttömät, köyhyysrajalla elävät ...arviolta 24 miljoonaa ihmistä. Budjetissa republikaanit haluavat nyt lopettaa valtion tuen, mikä tarkoittaisi ACA:n sairausvakuutusmaksujen moninkertaistumista demokraattien mukaan. Budjetissa republikaanit ajavat myös terveydenhuoltoon leikkauksia, mitä demokraatit eivät myöskään hyväksy.