Wagoneer
Viimeisimmät viestit
EU-politiikka ja EU:n kilpailukyky
16.12.2025 - 13:09
Niin kauan, kun Kiina hallitsee 90% sähköauton kalleimman komponentin eli akkukennoston mineraalivaroja ja jalostusta EU.n autonvalmistajat ovat Kiinan talutusnuorassa. Sillä Kiina määrittelee akkukennoston hinnan ja samalla länsimaisen EV -auton hinnan. Volvo Cars ja Polestar eivät ole eurooppalaisia autonvalmistajia vaan tukevasti kiinalaisomistuksessa. Katsoin kesällä läpi Australian kymmenen suurimman akkuteollisuuden käyttämien harvinaisten mineraalien kaivosyhtiöiden omistukset ja kaikissa oli kiinalainen yhtiö joko suurin omistaja yli 50% omistuksella tai omisti vähintäin reilun määrä enemmistön. Tällä hetkellä ainoa Gigafactory, joka ei ole riippuvainen Kiinan kautta tulevista raaka-ainesta on Tesla/Panasonicin Gigafactory Nevadassa USA:ssa. Euroopassakin olisi runsaasti harvinaisten metallien varoja, mutta niiden kaivaminen on pitkän ja vuosia kestävien selvitystöiden, lupabyrokratian ja valitusrumbien takana. Tämä tuli hyvin ilmi YLE:n esittämästä dokumentista, mikä tuli syksyllä ulos. Toisin on Kiinassa. Autonvalmistaja BYD, jolla on puolueen antama yksinoikeus louhia Tiibetin mineraaleja ei ole kovin kiinnostunut vaikka satelliittikuvien perusteella tiibettiläisiä kyliä, kaupunkeja jää kaivosten alle tai että litiuminin saostusaltaat tuhoavat joet ja hävittävät pohjaveden.Kommunistisessa diktatuurissa tiibettiläisillä ei ole muutenkaan edes perusihmisoikeuksia.
Jos länsimainen autoteollisuus jatkaa nykyisellä tiellä se johtaa väistämättä länsiautojen valmistuksen joutumista yhä enemmän kiinalaisomistukseen. Ja meillä on itänaapurissa tuore muistutus siitä, mihin kommunistinen diktatuuri voi maassa johtaa.
Ukrainan tilanne
15.12.2025 - 20:38
Ukrainan nykyinen hallitus on sekoitus Neuvostoliiton menneisyyttä ja rikollisia tapoja. GI-TOC:n tutkimus (Global Initiative Against Transnational Organized Crime) on dokumentoinut järjestäytyneen rikollisuuden ja tiettyjen toimijoiden ja valtion haarojen välisten yhteyksien laajuutta Ukrainassa. Tämä tutkimus on paljastanut, missä määrin vakava rikollinen toiminta Ukrainassa on mahdotonta ilman valtion hyväksyntää ja jopa hallintaa. Jälleenrakennuksen kannalta korruptoituneet toimijat hyötyvät edelleen yhteyksistään toimeenpanovaltaan ja oikeuslaitokseen. Ukrainan korruptionvastainen toimisto (NABU) on toiminut erittäin hyvin, mutta organisaatio on kovan paineistuksen alla, mitä kuvaa hyvin viimeisin tapaus Andryi Jermak, joka oli Presidentin kanslian johtaja ja kiistatta Ukrainan toiseksi vaikutusvaltaisin mies. NABUn ns. MIDAS -tutkinnan jäljet johtivat häneen ja hän ehti ennen pidättäjiään paeta S600 Mersullaan Puolan rajan yli Eurooppaan. NABUn mukaan MIDAS -tutkinta johti myös Timur Mindichin (Presidentin pitkäaikainen luotettu ja bisneskumppani) ja hänen kauttaan myös Ukrainan puolustusministeriöön ja pankkialalle. Mindich pakeni pidättäjiään Israeliin. Operaation nimi MIDAS tulee kuulemma Mindichin kartanon kylpyhuoneesta ja sieltä löytyneestä puhtaasta kullasta tehdystä wc-pöntöstä. Ukrainan Presidentin nimi nousi ennen sotaa esiin YLE:nkin julkaisemissa ns. Pandoran papereissa, yhteyksistään paratiisisaarten offshore -yrityksiin, joiden takana oli Odessan mafia.
GI-TOC:n mukaan järjestäytyneen rikollisuuden osalta liiketoiminta sujuu sotaa käyvässä maassa yleisesti ottaen hyvin vaikka yhteistyö Venäjän mafian kanssa on vähentynyt. Midas tutkinnassa selvisi, että asioilla näyttää olevan yhteys myös Moskovaan. NABUn mukaan rahoja kanavoitiin Kiovan toimiston kautta, joka oli yhteydessä Andryi Derkachiin, entiseen ukrainalaiseen politikkoon ja nykyiseen Kremlin-mielisen venäläiseen senaattorin. Nauhojen mukaan osa MIDAS -rahoista päätyi Venäjälle.
NABU on iso askel oikeaan suuntaan paljastaessaan vallanpitäjien korruptiota, mutta ellei siihen liity aitoa kulttuurista muutosta Ukrainan sisällä, järjestäytynyt rikollisuus yksinkertaisesti korvaa kaatuneet ja taistelu on käytävä yhä uudelleen.
Ukrainan tilanne
11.12.2025 - 01:01
Kohta 1 aikataulu on utopiaa. Jo pelkästään valtion rakenteen takia. Ukraina oli ennen sotaa Euroopan korruptunein valtio jopa pahemmin kuin Venäjä. Eihän valtion kaikkien rakenteiden läpi juurtunut korruptio päätöslauselmilla lopu. Samoin sodan voittajiin kuuluu Ukrainan mafia, joka oli ennen sodan alkua esim. USA:ssa luokiteltu suurimmaksi mafia organisaatioksi. Mafialla oli varsin tukeva Ukrainan taloudesta ja myös mediasta ennen sotaa. Ja olihan mafian johtaja Odessan pormestarinakin. Veikkaan, että jos rahaa ja tarvikkeita annetaan eikä tiukasti valvota niiden toimituksia, käy niinkuin EU:n korona avustuksille, josta Italian ja Espanjan mafiat nappasivat maansa avustuksista huomattavan siivun. EU myönsi itse, ettei se pystynyt valvomaan minne rahat oikeasti menivät. Hakemuksia tuli niin paljon. Nähtävästi 150.000 virkamiestä ei riitä.
Paperista huomaa, että EU:n rooli on mitätön. Paitsi, kun rahaa tarvitaan. Jää sellainen kuva, että EU maksaa ja amerikkalaiset firmat toteuttavat. Johtuu varmaan siitä, että EU ei ole tuottanut mitään muuta kuin kilometreittäin päätöslauselmia, joiden ainoa paikka on roskakori. Ja jos sellainen ihme tapahtuisi, että EU saisi pähkäiltyä miten rahat saadaan niin jakaminen olisi yhtä holtitonta kuin aina ennenkin. Ainoa tyytyväinen olisi Ukrainan mafia.
.Historiassa Ukraina on maa, jonka yli on aina kävelty alkaen Tsingis -klaanien valloitusajoista. Maassa ei mitään perinnettä demokraattiseen yhteiskuntaa ja on unelma ajattelua, että demokraattinen maa edes minimi edellytyksin syntyisi vain tuosta sormia napsauttamalla. Se vaatii vähintäinkin nykyisin vallassa olevan ja korruptoituneen sukupolven siirtymisen eläkkeelle.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
9.12.2025 - 18:27
|
Tekoäly
17.11.2025 - 21:14
sori kirjain erheestä. Tarkka aikataulu on varmaan kiinni lainsäädännöstä. Seurasin kesällä miten lakiesitys etenee, kulki silloin nimellä autonomous driving act muistaakseni ja se hyväksyttiin ennen brittien kesälomia ja silloin aikataulu oli 1.1.2026. Nyt nimi on "Automatic Driving Act" ja se löytyy legislation.gov.uk sivuilta. Nuiden sivujen mukaan se olisi tulossa voimaan marraskuun 17 2025 eli tänään. Ja seuraavassa lauseessa sanotaan, että voi olla jostain syystä se voimaantulo viivästyy. Mutta paketti on sinänsä valmis ja mielestäni aika hyvä, koska siinä ensimmäisen kerran määritellään milloin hallinta on automatiikalla (tästähän jenkeissä aina kiistellään), vastuut, vakuutukset, auton inssikoe jne,, paljon asioista. Laissa on myös merkittävää, että se kattaa koko Iso-Britannian.
Wayve ja Uber yhteistyöstä on juttua Wayven omilla sivuilla ja nyt puhutaan kevät 2026. Mutta millonkos se kevät tulee Lontooseen?
Toinen lainsäädännössä pitkällä olevaa maa on Luxemburg. Ja siellä pitäisi kiinalaisen tekoäly -yhtiön Pony.Ai ja Stellantiksen aloittaa myös ilman kuljettajaa tai kauko-ohjausta oleva robotaxi -palvelu vuoden 2026 aikana. Autona Peugeot e-Traveller. Kiinassa Pony.Ai robotaksit ovat jo liikenteessä Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa ja Shenzhenissä. Palvelun saa käyttöön puhelimeen ladattavalla apilla. Veikkaan, että tuo etenee myös vauhdilla.
Saksan lainsäädäntö on tekeillä, mutta hyvin pienin askelin. Tällä hetkellä puhutaan lainsäädäntö, joka sallisi Level 4 robotaksi palvelut erikseen luokitelluilla teillä ja alueilla (SAE Level 4). Ja näiden osalta on monia testiajoja menossa Berliinissä NoWeL4 -projektin tiimoilta, jota Saksan liikenneministeriö rahoittaa 9,5 miljoonalla.
Waymon eli Alphabetin autot myös suhaavat Lontoon katuja, joten Waymo on tulossa varmaan seuraavaksi tarjoamaan robotaxi -palveluita.
Tesla ei ole ilmoittanut level 4 -tason aikataulua kovinkaan selvästi, puhumattakaan Eurooppaan tulosta. Sen muistan lukeneeni jostain, että Musk olisi ollut raivoissaan, kun näki brittien lainsäädännön vastuumenettelyn kolaritapauksissa.
Nuissa tulevissa on pari merkittävää eroa eli Wayve ei tarvitse etukäteiskartoitusta, kun taas Waymo, Pony.Ai ja Tesla? tarvitsevat. Wayve, Waymo ja Pony.Ai eivät ole alustariippuvaisia, kun taas olen ymmärtänyt, että Teslan Level 4 olisi Tesla riippuvainen.
Korjaan tuon nimisekaannuksen, alkuperäiseen juttuun (ei voinutkaan enää, no rights). Syvät pahoittelut kardinaalimokasta. Mutta kun mielestäni asia on erittäin tärkeä ja sillä on laajakantoisia näkymiä.
Tekoäly
16.11.2025 - 21:33
Cambridgen yliopiston tutkimustyöstä alkuunsa saanut brittiläinen AI-yhtiö Wayne on ensimmäisenä tuonut robotaksin Lontoon taksiliikenteeseen. Waynen, ilman kuljettajaa ja ilman etäohjausta, toimiva robotaksi selvitti ensimmäisenä englannin liikenneviranomaisten tekemän autolle tarkoitetun ns. inssitestin Lontoon liikenteessä. Testiautona oli Jaguar I-Pace. Waynen erona kaikkiin muihin järjestelmiin on, se ettei se tarvitse pohjatietoa eli ennakkokartoitusta alueesta. Waynen tekoälyogiikka päättelee tutkien, sensoreiden, kameroiden datan avulla reittiä eteenpäin.Nähtävästi erinomaisen onnistuneesti, koska viranomaisten tekemä inssikoe suoritettiin virheittä. Tammikuun 2026 alusta lähtien, kunhan brittien jo hyväksytty "Automated Vehicle Act" tulee voimaan, kuluttaja voi Lontoossa tilata robotaksin kotiovelleen Uberin -palvelusta. Wayne ei ole pörssinoteerattu yhtiö, mutta Nvidia ja Microsoft ovat sijoittaneet yhtiöön huomattavia summia.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
6.11.2025 - 15:51
Tuore uutinen kertoo, että USA:n Maatalousministeriö sanoo avaavansa uudelleen noin 2 100 piirikunnan toimistoa hallituksen sulkemisesta huolimatta auttaakseen maanviljelijöitä saamaan 3 miljardin dollarin tuen . Tuki on tarpeen, sillä Kiina on ollut suurin ostaja soijapavuille, vehnälle, maissille, sian- ja naudanlihalle, puuvillalle, pähkinöille......ja nyt vienti on nollassa.
Käsitykseni mukaan kyseessä on taistelu terveydenhuollosta, tarkemmin vuonna 2010 eli Obama -kaudella annetusta Affordable Care Act (ACA) -laista. Joka kankeasti kääntyy "kohtuuhintaisen hoidon laiksi". Se on sairausvakuutuslaki, joka ensisijaisesti on tarkoitettu niille, jotka ovat työpaikan osaksi sponsoroiman, Medicare tai Medicaid -ohjelman ulkopuolella. Eli pätkätyöläiset, työttömät, köyhyysrajalla elävät ...arviolta 24 miljoonaa ihmistä. Budjetissa republikaanit haluavat nyt lopettaa valtion tuen, mikä tarkoittaisi ACA:n sairausvakuutusmaksujen moninkertaistumista demokraattien mukaan. Budjetissa republikaanit ajavat myös terveydenhuoltoon leikkauksia, mitä demokraatit eivät myöskään hyväksy.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
5.11.2025 - 13:44
BMW myi vuoden 2025 ensmmäisen puoliskon aikana 514.000 autoa, USA:ssa myytiin 178.500 autoa eli noin USA osuus oli 34,5% kokonaismyynnistä. Luvut ovat BMW:n ilmoittamat. VW on huono esimerkki, koska yhtiö ajoi kirjaimellisesti päin seinää sähköautoillaan USA:ssa. VW yhtiön Audille USA on kolmanneksi suurin myyntimaa ja. Porschelle USA:n markkinat ovat elintärkeät. Mercedes-Benzillä USA myynnin osuus oli 2025 alkupuoliskolla reilut 26%.
Tesla tuotti vuoden 2025 alkupuoliskolla Austinissa 362.000 autoa, Shanghaissa reilut 90.000 autoa ja Berliinin tehtaan lukuja ei ole saatavilla. Karkea arvio liikkuu 150-200.000 kappaleen määrissä. Tesla ei itse ilmoita tehdaskohtaisia tuotantomääriä. USA:n tehtaan tuotantomäärä on uskottava, jos katsoo myyntilukuja. Amerikkalaisen mielestä ei edellenkään ole kuin yksi sähköauton valmistaja eli Tesla. Kiinan luvut täsmäävät Kiinan myyntimääriin. Teslan myynti Kiinassa on ollut laskussa vuodesta 2024 lähtien ja lasku jatkuu. Saman ja vielä raaemmin ovat kokeneet länsimaiset autonvalmistajat. Yhtenä syynä voi olla Kiinan keskuskomitean "huomautus", että kiinalaisten tulisi ostaa vain kiinalaisia autoja.
Aasiassa sähköautojen myynnin osuutta markkinoista sekoittaa Kiinan valta-asema. Asia-Pacific alueella sähköautojen (puhutaan BEV) osuus on reilut 63% markkinoista. Aasian muista suurista automaista, Thaimaassa ja Indonesiassa sähköautojen osuus on 13%. Asia-Pacific alueella sähköautojen kasvu vauhdiksi on arvioitu noin 40% vuodessa. Ja Kiinan asema markkinoilla on erittäin vahva.
Australiassa ja Uudessa Seelannissa sähköautojen osuus on 2%.
Länsimaisen autotehtaiden pullonkaula on, että Kiina hallitsee tärkeintä osaa eli akkukennostoa. Kiina omistaa karkeasti 90% käytettävissä olevista mineraalivaroista ja jalostuskapasiteetista. Kiina pystyy määrittämään hinnan. Euroopassakin on samoja mineraalivaroja, mutta kaivoksien saaminen käyttöön on pitkän valitusrumban takana. Vaikeuksista oli hyvä ohjelma YLE:llä taannoin. Autotehtaat siirtävät kokoajan valmistusta halvempiin maihin esim. Mercedes aloittaa uuden A-sarjan valmistuksen Unkarissa, pelkästään työkustannus säästöjen takia. Turkissa on myös monella autotehtaita, samoin Egyptissä (Mercedes), Algeria ja Marokko (Stellantis).....ja siirtovauhti on kova. Saksan Autoteollisuusliitto lask,i, että Saksasta on häipynyt 55.000 työpaikkaa autoteollisuudesta kahden viimeisen vuoden aikana.
Eurooppalaisten laatu on laskenut ja amerikkalaisilla ei ole laatua tuskin koskaan ollutkaan. Kuukausi sitten oli US -lehdissä juttuja, kun Ford teki takaisinkutsujen määrässä uuden ennätyksen. Syyskuuhun mennessä pelkästään USA:ssa 109 takaisinkutsua, jotka koskevat 1,45milj. autoa ja vuosi ei ole lopussa. Kiinalaiset ovat nopeita oppimaan, tosin mikä on autojen kestävyys on vielä kysymysmerkki. Myös sähköautojen arvonalenema on omassa luokassaan vrt. bensa/diesel -malleihin. Kannattaa muistaa, että vuonna 1977 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä ensimmäinen kerran korealainen auto Hyundai Pony. Hyundaita katsottiin kieroon. Vaikka matka on ollut välillä ohdakkeinen, ei kukaan puhu enää halveksuen korealaisesta autosta. Ja USA:ssa Hyundai ja Kia myyvät erinomaisesti.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
5.11.2025 - 00:00
Vice versa, USA:n markkinat ovat elintärkeitä Euroopan autonvalmistajille. Euroopan oma sisäinen automyynti on miniature kehys jenkeistä. Ja nyt ei enää Venäjä tai Kiina auta.
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
3.11.2025 - 13:09
Druuge wrote:
No, jatkossa tuskin jenkkien kannattaa haikailla vievänsä juurikaan autoja ulkomaille, jos tällaisten speksien perusteella niitä alkavat rakentaa.
---------------------
On aloitettu jo, toisaalta BEV autojen tuotantoa ajetaan alas. Ford ilmoitti viime viikonlopulla keskeyttävänsä F-150 Lightning -mallin tuotannon kysynnän puutteen takia ja irtisanovansa sähköautojen tuotantolinjalta 2.000 työntekijää. Saksan Colognen sähköautotehtaalle ilmoitettin taas 1.000 hengen vähentämisestä ja tuotanto keskeytyksistä heikon kysynnän vuoksi. Ford panostaa jatkossa mild-hybrid- ja polttomoottorimallistoon. Ford arveli sähköauto yksikkönsä Model-E:n tekevän n. 5,5 miljardin taalan tappiot tänä vuonna. GM:llä ja Chryslerilla on sama linja.
Chrysler puolestaan lisää jokaiseen V8 RAM lava-autoon "Symbol of Protest" -merkit. Kts.kuva.
Kuva![]()