Wagoneer
Viimeisimmät viestit
Venäjä
1.11.2025 - 23:01
EU:n pakotteiden alaisen venäläisen öljyn ja kaasun suurimmat välittäjät EU -maille ovat Shell ja ranskalainen Total Energies. Venäjän öljyn ja kaasun suurimmat käyttäjät ovat Ranska, Belgia, Hollanti, Espanja, Portugal, Slovakia, Kreikka ja Unkari.
Shellin suurimmat omistajat ovat amerikkalaiset Black Rock ja Vanguard varainhoitoyhtiöt sekä Norjan valtio Norge Bankin kautta. TotalEnergyn suurimmat omistajat ovat Amundi Asset Management, ranskalainen varainhoitoyhtiö ja yllättäen? Black Rock sekä Vanguard.
Gunvor on pieni tekijä tässä pelissä, jossa EU:n pakotteet vuotavat kuin seula eivätkä jäsenmaat edes itse kunnioita itse asettamiaan pakotteita.Kun EU ei saa edes selvää miten ja kuka maksaisi USA:sta ostettavan aseavun. Ainoa maa, joka voisi antaa suuremmassa mitassa aseapua olisi Ranska, mutta Ranska ei sitä anna, koska tarvitsee Venäjän öljyä ja maakaasua. Englanti olisi toinen, mutta sitä ei hyväksytä koska maai ei ole EU maa. Lopputulos EU käy seuraavan vuoden neuvottelua miten annettava aseapu maksetaan ja siihen mennessä sinänsä Venäjän järjetön taktiikka on saavuttanut tuloksensa ja Ukraina palautettu Venäjän alaisuuteen. Logiisesti seuraava maa on Moldovia. Josta kukaan ei ole kiinnostunut. Seuraavaksi tulevat Valko-Venäjä sekä Balttian maat.
EU:sta on tullut 50.000 virkamiestä työllistävä itse itseään ruokkiva organisaatio, joka ei saa aikaan kuin kilometrillä tolkulla päätöksiä, joiden määräyksiä harva EU -maa seuraa. Valitettavasti Suomi kuuluu seuraajiin (jota siiviittää ministeriöiden toimettomien virkamiesten into) ja nettomaksajiin sitoutumalla yhä tiiviimmin EU:n yhä pahenevan yhteisvelkaan. Suomi maksaa miljardeja euroja ulos ilman, että kukaan EU:ssa kontrolloisi rahojen käyttöä. EU:han myönsi, että ns. korona-rahat esim. Espanja sai 200 miljardia euroa taisivat mennä osaksi ihan muille teille. Heillä ei ole kuulemma virkamiehiä käsittelemään hakemuksia. Kysymys onkin kuinka monta virkamiestä vaaditaan käsittelemään yksi EU -tukihakemus?
Ameriikan Yhdysvallat - Trump II seurantaketju
1.11.2025 - 15:31
Ranskalaisen johdon ulos tuuletuksen jälkeen uuteen kukoistukseen noussut Chryslerin moottoripää johto ilmoitti tuovansa RAM merkin alla tähän mennessä suurimman SUV -maasturin "Big Boy" markkinoille Ramcharger -nimellä. Ramcharger on tuttu mallinimi Dodgen historiasta. "Big Boyn" valmistusta varten Michiganin tehtaaseen tehdään miljardi investoinnit. Marraskuun 8. päivä alkavassa Vegasin SEMA show:ssa on myös esillä uudestaan henkiin herätetty "Hellcat" -moottori ell kahdella remmiahtimella varustettu 6.2 -litrainen V8. Moottori tulisi RAM 1500 SRT "Dude" pick-up malliin reiluna 800hv versiona. Se olisi silloin tehokkain US made massatuotantoauto. Ensimmäinen muutos tuli pikavauhtia tuotantoon eli RAM pickupin Hemi V8 -mallisto palautettiin tuotantoon ja mallia tehdään kolmessa vuorossa reilun 45.000 auton kvartaalivauhtia. Kysyntä perus -V8:lle on kova.
Chryslerin moottoripää johdolle ennenaikainen joululahja oli Trumpin toisen kauden aluksi tekemä päätös palauttaa vuoden 2020 emissio- ja päästörajat. Samalla poistettiin osavaltioilta oikeus asettaa omia päästörajoja. Asia, mistä ainakin Californian osavaltio on valittanut liittovaltion oikeuteen. Trump myös poisti autotehtailta seuraamusmaksut päästörajojen ylittämisestä, määrämällä sakkomaksuksi tasan 0 dollaria. Samalla kyllä poistettiin teollisuusyrityksiltä valvonta päästöistään, sillä koko virasto minkä piti kerätä tilastot ja valvoa päästörajoja lopetettiin.Niillä oli ainakin se suora vaikutus että Bidenin erikseen kieltämät pahiten ilmastoa ja/tai maaperää saastuttavat hiiivoimalat heräsivät käyntiin.
Chryslerin perässä Fordin toimitusjohtaja Jim Farley on ilmoittanut että Ford tekee V8 -moottoreita vielä pitkään ja GM ilmoitti sijoittavansa Buffalon moottoritehtaaseen 888 miljoonaa, jolla luodaan linjat kokonaan uudelle entistä tehokkaammalle V8 -moottoriperheelle. Uudet moottorit olisivat tulossa 2027 esiteltäviin Chevyn Colorado ja GMC Sierra pickup -malleihin.
Sijoittajan kannalta sekä Ford ja GM tahkoavat miljardivoitot tänä vuonna. Ja Stellantiksen osalta ollaan palaamassa Marchionnen aikaan. Aikaan, jolloin Chrysler piti Fiat-Chryslerin voitollisena. Chryslerin voitot kääntävät koko konsernin voitolliseksi viimeistään vuonna 2026 huolimatta Euroopan vastatuulesta.
USA::n autotehtaat katsovat nyt syyskuun lopussa loppuneen Bidenin aikakauden sähköautojen (BEV ja PHEV) ostohyvityksen poistumisen vaikutusta myyntiin. Teslahan hallitsee täyssähköautojen myyntiä ja 90% sähköauton ostajista sai täyden 7.500 dollarin ostokupongin valtiolta. Todennäköisesti nykyinen trendi eli suuntaus ns. mild-hybrid autoihin kasvaa BEV ja PHEV:n kustannuksella. Toyota on selkeä markkinajohtaja mild-hybrid autoissa. USA:n autojäteistä Ford on tuomassa uusia sähköautoja, koska merkki haluaa pysyä Euroopan markkinoilla. Mutta mallit ovat tarkoitettu Euroopan markkinoille. Eri asia on kauanko Dearbornissa niellään Euroopan tappioita. Fordin uusi CEO Jim Farley karsi ensitöikseen rankalla kädellä kaikki tappiolliset mallit pois (koski erityisesti Eurooppaa) ja samalla päätöksen teko siirrettiin Euroopan osalta Dearborniin..