27.10.2023 - 15:56
#102159
+2327
Liittynyt:
9.2.2019 - 09:20
Viestejä:
823

En tunne tarkemmin Kempowerin vallihautoja amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin latauslaitevalmistajiin verrattuna, mutta Kempowerin arvostustaso on ollut  pilvissä niihin verrattuna. Ulkomaiset sijoittajat eivät Kempowerista myöskään ole merkittävämmin kiinnostuneet, suomalaiset sitä enemmän. Kempowerin kurssi lähti notkahduksen myötä lopultakin seuraamaan maailman menoa.

 

27.10.2023 - 16:24
#102162
-32
Liittynyt:
26.8.2020 - 20:49
Viestejä:
30

Eiköhän Kempower näytä

räkänokka, adhd-Muskille

mitä on Lahtelaisuus 

ja Liipolalaisuus.

27.10.2023 - 19:00
#102166
+128
Liittynyt:
27.9.2017 - 11:34
Viestejä:
65

Juha wrote:

Mitäs täällä nyt tapahtuu? No kukaan ei taida tietää, mutta Teslan hyppääminen kilpailuunko tässä olisi järkevän kuuloinen arvaus?

3mrd markkina-arvo ei ollut kovin perusteltu firmalle, jolla on suuret lupakset  ja tekee 10mil käyttökatetta. Kasvu näytti nyt hidastumisen merkkejä,  paniikkimyynnit alkoivat ja kupla poksahti. Noin viikkoa aiemmin Inderesin Kempoweria hehkuttavassa analyysissa kerrottiin mm. että Kempowerille ei tule kilpailua enempää DC-latauspuolella, eikä Tesla ole heidän suora kilpailija. Molemmat kuulostivat aika uskomattomilta väitteiltä.

Markkina-arvo on nyt 1,6mrd ja oma näkemys että vielä on laskuvaraa.

9.11.2023 - 09:21
#102484
OP
+1209
Liittynyt:
16.12.2013 - 13:55
Viestejä:
1375

KL: "Sähköautojen latausjärjestelmiä valmistavan Kempowerin suurin omistaja, Kemppien suvun Kemppi Group, on myynyt Bloombergin mukaan eilen illalla pörssin sulkeutumisen jälkeen 3,4 miljoonaa Kempowerin osaketta 30 euron osakekohtaiseen hintaan.

Koko myydyn potin hinnaksi tulee näin 102 miljoonaa euroa.

Bloombergin mukaan Kemppi Group tarjosi osakkeita suoraan suursijoittajille UBS:n ja Carnegien kautta.

Kempowerin eilinen päätöskurssi oli 35,24 euroa."

14.12.2023 - 12:26
#103473
+50
Liittynyt:
23.12.2019 - 01:52
Viestejä:
41

Nordea aloitti Kempower-seurannan. Nordea ennustaa Kempowerin liikevoittomarginaalin käyvän 14.6 prosentissa ensi vuonna, mutta nousevan sen jälkeen 18 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Liikevoiton keskimääräiseksi vuosikasvuksi ennuste on 24 % vuoteen 2030 asti. Suositus on ”osta”, DCM-pohjainen tavoitehinta 36.9 euroa.

23.12.2023 - 20:23
#103844
+34
Liittynyt:
8.7.2021 - 08:15
Viestejä:
36

USA:n kansallinen latausverkosto rakentuu hitaasti. Vuoteen 2030 mennessä pitäisi kuitenkin olla hallituksen päätöksen mukaan pystytetty puoli miljoonaa asemaa. Todellisen kansallisten asemien määrän tarpeen on arvioitu olevan kaksikertainen.

Standardit: "Chargers must be within a mile of an interstate exit or highway and have four ports that are all operational and meet minimum power levels 97 percent of the time."

Osavaltiot  kuitenkin näkevät hommaan vaikeaksi: “When you start talking about a charging system, being open 24/7 and meeting certain power thresholds, I mean, think about the complexities of that.” 

ja “I’ve been doing this for about 30 years, and this is the first time I’ve ever encountered a program where you’ve had to do so much planning before you spend a penny.

Kempower vasta rantautui, Teslalla tunnetusti etumatka: "Tesla has won many of the bids so far, and other station owners will probably make upgrades to adapt to the market."

Tämä saattaa luvata hyvää muiden kilpailijoiden osalta (poimittu kommenteista): "The main issue for those of us with EVs is the painfully bad apps from too many providers. Most of us have had to download and pre-load $ on 4-6 apps. And they crash, time out, have inaccurate station info. What a mess!"

New York Timesissa tänään.

5.1.2024 - 09:23
#104116
+337
Liittynyt:
16.11.2023 - 11:15
Viestejä:
167

Kempower piti eilen hiljaista jaksoa edeltävän puhelunsa. Teslan kilpailua pitivät varteenotettavimpana ja merkittävänä. Yrittivät kuitenkin kääntää tämän positiiviseksi kertomalla, että jos Tesla totuttaisi kuluttajat Kempowerinkin käyttämään teknologiaan, voisi tällä olla positiivinen vaikutus. Kysyntää kuulemma riittää edelleen eikä se ole riippuvainen pelkästään sähköautojen tilausmääristä, vaan nykyinenkin autokanta vaatii merkittävästi lisää latausinfraa. BTW varastotasoja kun katsoo, niin EV-valmistajilla saattaa olla tulossa aika kylmä vuosi 2024, mutta tämä ei nyt liity suoraan tähän ketjuun.  Jenkeissä saa etua siitä, että valmistaa tarpeeksi suuren osan laitteensa materiaaleista paikallisesti. Kempower ei täytä tätä kriteeriä vielä, mutta työstävät sitä. Toistaiseksi siis kaiketi kilpailuhaitta, mutta eiköhän tuo korjaantune.

Kai tuo kilpailutilanne on se isoin haaste pitkää tarinaa ajatellen. Kempower tekee vähän turhan kovaa marginaalia tällä hetkellä ja ainakin itse näen ihan relevanttina riskinä tulevaisuutta ajatellen. Jos liikevoitto ei olekaan 20 % liikevaihdosta kuten nyt odotetaan, vaan 10-12 %?

5.1.2024 - 11:45
#104130
-32
Liittynyt:
26.8.2020 - 20:49
Viestejä:
30

Kempower rules:

tulee pystymään tuonne

12-20% in the long run: buy.

11.1.2024 - 17:43
#104276
+34
Liittynyt:
8.7.2021 - 08:15
Viestejä:
36

https://etn.fi/index.php/13-news/15709-kempowerin-komponenttitoimittaja-kiihdyttaeae-latausnopeutta

Amerikkalainen onsemi solmi viime kesänä strategisen kumppanuuden suomalaisen Kempowerin kanssa EliteSiC-sarjan mosfettien ja diodien käyttämisestä sähköautojen latureissa. Nyt onsemi on esitellyt latureihin ratkaisuja, jotka kiihdyttävät sähköauton akuston latausnopeutta.

Onsemi on esitellyt yhdeksän uutta EliteSiC-tehomoduulia, jotka mahdollistavat kaksisuuntaisen latauskyvyn ultranopeille sähköajoneuvojen tasavirtalatureille ja energian varastointijärjestelmille. Piikarbidipohjaiset ratkaisut parantavat dramaattisesti järjestelmän kustannuksia suuremmalla tehokkuudella ja yksinkertaisemmilla jäähdytysmekanismeilla.

SiC voi pienentää laturin tehoelektroniikan vaatimaa kokoa jopa 40 prosenttia ja painoa jopa 52 prosenttia verrattuna perinteisiin piipohjaisiin IGBT-ratkaisuihin. Pienemmillä ja kevyemmillä latausalustoilla suunnittelijoilla on kaikki tärkeimmät rakennuspalikat, joita tarvitaan luotettavan, tehokkaan ja skaalautuvan tasavirta-pikalaturiverkoston nopeaan käyttöönottoon. Näiden ratkaisujen ansiosta sähköajoneuvojen akut ladata jopa 80 prosentin kapasiteettiin vain 15 minuutissa.

Mahtaako strateginen kumppanuus rajoittaa kilpailijoiden mahdollisuuksia saada komponentteja, jos näistä tulee Kempowerin tulevissa systeemeissä mahdollisesti vakio. 

14.2.2024 - 12:36
#105399
+2327
Liittynyt:
9.2.2019 - 09:20
Viestejä:
823

Heikin Ashi 27.10.2023 wrote:

En tunne tarkemmin Kempowerin vallihautoja amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin latauslaitevalmistajiin verrattuna, mutta Kempowerin arvostustaso on ollut  pilvissä niihin verrattuna. Ulkomaiset sijoittajat eivät Kempowerista myöskään ole merkittävämmin kiinnostuneet, suomalaiset sitä enemmän. Kempowerin kurssi lähti notkahduksen myötä lopultakin seuraamaan maailman menoa.

Gravitaatio!

Kuva poistettu.
4.3.2024 - 17:13
#106070