20
forum
|

Marraskuu

+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026

Onko täällä Mercedekseen tarkemmin perehtyneitä. Perjantaina tuli Q1 rapsa ja ihan hyvin tuntuu kauppa käyneen edelleen.

                                                                   Q1 2023     Q1 2022

Change In millions of euros in % Revenue 37,516      34,858 +8

EBIT                                                               5,504       5,229 +5

Adjusted EBIT                                                5,422       5,301 +2

Net profit                                                         4,011       3,586 +12

Earnings per share (in euros)1                         3.69         3.26 +13

Free cash flow of the industrial business        2,164       1,216 +78

Adjusted free cash flow of the industrial business 2,245    1,210 +86

Net liquidity of the industrial business                 28,889   22,706 +27

Investments in property, plant and equipment          789        855 -8

Research and development expenditure              2,470      1,979 +25

Employees (31 March)                                     2 169,355     171,052 -1

0
0
29.4.2023 - 23:12

Teknokraatti

+1241
Liittynyt:
29.1.2020
Viestejä:
575

Perehtyneisyyttä löytyy jonkin verran, mutta pelkään pahoin ettei aivan sellaista kuin kysyt, eli sijoituspäätöksessä en voi auttaa. 

Käyttäjän kannalta järkevimmän kuljetuskyvyn ja kustannusten yhdistelmän rajaaminen uuden sähköisen tuoteportfolion ulkopuolelle kilpailijoiden säilyttäessä sen tuntuu pelottavalta, mutta toisaalta minä olenkin boomeri, jonka mieltymyksiä ei ole välttämättä taloudellisesti mielekästäkään palvella. 

Eli jos ei Mersu osaa tehdä sähköistä E-sarjan farkun kokoista autoa, joka painuu taloudellisesti tuulen läpi, sitten tähtikavalkadi meidän pihalla päättynee dieselmoottorisen S213 jälkeen. Saatan olla kontraindikaattori, koska Volvollakin on mennyt paremmin kuin koskaan sen jälkeen kun se lakkasi tekemästä minulle mieleisiä autoja.

0
0
30.4.2023 - 09:36

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371
Teknokraatti kirjoitti:

Perehtyneisyyttä löytyy jonkin verran, mutta pelkään pahoin ettei aivan sellaista kuin kysyt, eli sijoituspäätöksessä en voi auttaa. 

Käyttäjän kannalta järkevimmän kuljetuskyvyn ja kustannusten yhdistelmän rajaaminen uuden sähköisen tuoteportfolion ulkopuolelle kilpailijoiden säilyttäessä sen tuntuu pelottavalta, mutta toisaalta minä olenkin boomeri, jonka mieltymyksiä ei ole välttämättä taloudellisesti mielekästäkään palvella. 

Eli jos ei Mersu osaa tehdä sähköistä E-sarjan farkun kokoista autoa, joka painuu taloudellisesti tuulen läpi, sitten tähtikavalkadi meidän pihalla päättynee dieselmoottorisen S213 jälkeen. Saatan olla kontraindikaattori, koska Volvollakin on mennyt paremmin kuin koskaan sen jälkeen kun se lakkasi tekemästä minulle mieleisiä autoja.

Olisin voinut itsekin kirjoittaa suuren osan tuosta tekstistä. Toisaalta vaikuttaa siltä, että S214:n hybridimalli saattaisi hyvinkin kelvata itselleni, olettaen että ovat osanneet tällä kertaa tehdä tavaratilan lattiasta tasaisen. Omalla käytölläni >100km sähköinen toimintamatka tarkoittaa käytännössä sähköautoa, pl. parit reissut Suomeen ja ehkä muutama muu vähän pidempi reissu vuodessa. Ja Suomen reissuille en ole varma haluaisinko edes täyssähkäriä, kun kuitenkin parhaimpiakin niistä pitää ladata kolme-neljä kertaa välillä.

0
0
30.4.2023 - 10:34

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026
hauturi kirjoitti:

 

Teknokraatti kirjoitti:

Perehtyneisyyttä löytyy jonkin verran, mutta pelkään pahoin ettei aivan sellaista kuin kysyt, eli sijoituspäätöksessä en voi auttaa. 

Käyttäjän kannalta järkevimmän kuljetuskyvyn ja kustannusten yhdistelmän rajaaminen uuden sähköisen tuoteportfolion ulkopuolelle kilpailijoiden säilyttäessä sen tuntuu pelottavalta, mutta toisaalta minä olenkin boomeri, jonka mieltymyksiä ei ole välttämättä taloudellisesti mielekästäkään palvella. 

Eli jos ei Mersu osaa tehdä sähköistä E-sarjan farkun kokoista autoa, joka painuu taloudellisesti tuulen läpi, sitten tähtikavalkadi meidän pihalla päättynee dieselmoottorisen S213 jälkeen. Saatan olla kontraindikaattori, koska Volvollakin on mennyt paremmin kuin koskaan sen jälkeen kun se lakkasi tekemästä minulle mieleisiä autoja.

 

Olisin voinut itsekin kirjoittaa suuren osan tuosta tekstistä. Toisaalta vaikuttaa siltä, että S214:n hybridimalli saattaisi hyvinkin kelvata itselleni, olettaen että ovat osanneet tällä kertaa tehdä tavaratilan lattiasta tasaisen. Omalla käytölläni >100km sähköinen toimintamatka tarkoittaa käytännössä sähköautoa, pl. parit reissut Suomeen ja ehkä muutama muu vähän pidempi reissu vuodessa. Ja Suomen reissuille en ole varma haluaisinko edes täyssähkäriä, kun kuitenkin parhaimpiakin niistä pitää ladata kolme-neljä kertaa välillä.

Nuo mersun uudet hybridit vaikuttavat varsin kilpailukykyisiltä, kun toimintamatka sähköllä >110 km.

Pörssikurssi osakkeella pyörii 70 eurossa. Epsiä tuli ekalla kvarttaalilla 3,79 eur ja viime vuoden eps oli liki 12 eur.

0
0
30.4.2023 - 10:58

Bingo53

+3359
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2251
Marraskuu kirjoitti:

Onko täällä Mercedekseen tarkemmin perehtyneitä. Perjantaina tuli Q1 rapsa ja ihan hyvin tuntuu kauppa käyneen edelleen.

Nimimerkki Marraskuu kysyy tuntemusta Mercedeksestä ja tarkoittanee osaketta Mercedes-Benz Group AG (tikkeri MBG.DE yahoossa). Tämä voi olla vähän hämäävää, koska osake tunnettiin aiemmin nimellä Daimler AG ennen kuin yhtiö jakautui viime vuoden helmikuussa henkilöauto- ja pakettiautovalmistukseen Mercedes ja raskaan kaluston valmistukseen eli Daimler Trucks.

Lyhyesti: The Mercedes-Benz Group AG (former Daimler AG) is one of the world's most successful automotive companies. The company is listed on the Frankfurt and Stuttgart stock exchanges (ticker symbol MBG). In 2022, the Group had a workforce of around 170,000 and sold 2.5 million vehicles. Group revenues amounted to €150.0 billion and Group EBIT to €20.5 billion.

Linkki: https://group.mercedes-benz.com/investors/

Ohjeistus kuluvalle vuodelle divisioonittain:

Linkki presentaatio pdf: https://group.mercedes-benz.com/dokumente/investoren/praesentationen/me…

Itse omistin Daimleria monet vuodet lähinnä hyvän osingon vuoksi kunnes yhtiö alkoi kärsiä päästövalehteluista. Tämä johti ennen pitkää jakautumiseen: February 01, 2022 – Daimler AG will become Mercedes-Benz Group AG on February 1, 2022. Following the successful stock market debut of Daimler Truck, the Group’s renewed focus on the automotive business is being underlined with a new name.

Tässä Daimler AG (pörssitunnus DAI) nimettiin uudelleen Mercedes-Benz Group AG:ksi (pörssitunnus MBG). Tätä oli edeltänyt joulukuun 10. päivä 2021 eli edellisvuoden lopussa Daimler Truck Holding AG:n (pörssintunnus DTG.F) tuominen Frankfurtin pörssiin. MBG omistaa vähemmistön eli 35% Daimler Truck Holding AG:sta, johon raskas ajoneuvovalikoima siirtyi.

Linkki: https://group.mercedes-benz.com/company/news/daimler-becomes-mercedes-b…

Daimler Trucks keskittyy raskaaseen kalustoon, ja siihen kuuluvat Mercedes-Benzin raskaan kaluston lisäksi Freightliner, Fuso, Setra, Western Star ja joitain muita merkkejä.

Linkki juttua suomeksi: https://tekniikanmaailma.fi/daimler-ag-jakautui-virallisesti-kahteen-yk…

Linkki: https://www.daimlertruck.com/en/investors/financial-calendar/annual-mee…

Osakekurssi MBG:



Osakekurssi DTG

Kurssikehitystä seuratessa on hyvä ottaa huomioon tämä hieman yli vuosi sitten tapahtunut jakautuminen ja suhtautua sillä silmällä erilaisiin ajallisiin kasvu- tai laskuprosentteihin. Ne eivät välttämättä ole vertailukelpoisia kovin kauaksi.

 

Muutoin: Hyvää Vapunaattoa kaikille wink

0
0
30.4.2023 - 13:04

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026
hauturi kirjoitti:

 

Teknokraatti kirjoitti:

Perehtyneisyyttä löytyy jonkin verran, mutta pelkään pahoin ettei aivan sellaista kuin kysyt, eli sijoituspäätöksessä en voi auttaa. 

Käyttäjän kannalta järkevimmän kuljetuskyvyn ja kustannusten yhdistelmän rajaaminen uuden sähköisen tuoteportfolion ulkopuolelle kilpailijoiden säilyttäessä sen tuntuu pelottavalta, mutta toisaalta minä olenkin boomeri, jonka mieltymyksiä ei ole välttämättä taloudellisesti mielekästäkään palvella. 

Eli jos ei Mersu osaa tehdä sähköistä E-sarjan farkun kokoista autoa, joka painuu taloudellisesti tuulen läpi, sitten tähtikavalkadi meidän pihalla päättynee dieselmoottorisen S213 jälkeen. Saatan olla kontraindikaattori, koska Volvollakin on mennyt paremmin kuin koskaan sen jälkeen kun se lakkasi tekemästä minulle mieleisiä autoja.

 

Olisin voinut itsekin kirjoittaa suuren osan tuosta tekstistä. Toisaalta vaikuttaa siltä, että S214:n hybridimalli saattaisi hyvinkin kelvata itselleni, olettaen että ovat osanneet tällä kertaa tehdä tavaratilan lattiasta tasaisen. Omalla käytölläni >100km sähköinen toimintamatka tarkoittaa käytännössä sähköautoa, pl. parit reissut Suomeen ja ehkä muutama muu vähän pidempi reissu vuodessa. Ja Suomen reissuille en ole varma haluaisinko edes täyssähkäriä, kun kuitenkin parhaimpiakin niistä pitää ladata kolme-neljä kertaa välillä.

Nuo mersun uudet hybridit vaikuttavat varsin kilpailukykyisiltä, kun toimintamatka sähköllä >110 km.

Pörssikurssi osakkeella pyörii 70 eurossa. Epsiä tuli ekalla kvarttaalilla 3,79 eur ja viime vuoden eps oli liki 12 eur.

0
0
30.4.2023 - 13:21

TL

+1378
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1063

Melko asiantuntemattomia mietteitä eli ota ne sellaisina.

Autovalmistajat poislukien Tesla ja muut sähköautofirmat ovat P/E-lukujen valossa, useimmat muutkin kuin Mersu, todella halpoja. Mahdollinen syy lienee teknologiamurros, jonka uskotaan suosivan vahvasti Teslaa ja (kiinalaisia) sähköfirmoja. Toisaalta auton valmistaminen on melko isojen kiinteiden kustannusten peliä eli kassavirrasta joutuu investoimaan takaisin ison osan ja toisaalta tiukassa paikassa ko. kustannuksia ei välttämättä ihan heti skaalata rajusti alaspäin. Mikäli shit hits the fan, joko teknologiamurroksen tai vaikka globaalin taantuman muodossa, voi olla että P/E- luvut äkkiä näyttävät hyvinkin erilaista. Jos uskoo mersun jatkavan about nykyisen kaltaisilla luvuilla lienee hinta halpa.

0
0
30.4.2023 - 23:17

Teknokraatti

+1241
Liittynyt:
29.1.2020
Viestejä:
575
TL kirjoitti:

Melko asiantuntemattomia mietteitä eli ota ne sellaisina.

Autovalmistajat poislukien Tesla ja muut sähköautofirmat ovat P/E-lukujen valossa, useimmat muutkin kuin Mersu, todella halpoja. Mahdollinen syy lienee teknologiamurros, jonka uskotaan suosivan vahvasti Teslaa

Minusta kommentit olivat sangen asiantuntevia tuotteen osalta, joskin yrityksestä kysyttäessä aiheen vierestä. 

Ala ei näytä minusta erityisen aliarvostetulta, vaikka kieltämättä jotkut yritykset treidaavat poikkeuksellisen alhaisella P/E:llä. DAIn perinteitä jatkava Mersu ei ole missään erityisessä alelaarissa viitosen P/E:llä.

Tämä sla on perinteisesti pääomaintensiivinen ja autonvalmistajat ovat olleet tyypillisesti matalan arvostuskertoimen bondilappuja kohtuullisella "kuponkikorolla". Nyt ala saattaa tosiaan olla eriytymässä, koska suhteelliset arvostukset ovat jonkin verran muuttuneet pitkän ajan perustilanteesta, jossa autofirman P/E on 5 ja Toyotan 6 ja amerikkalaisten mitä milloinkin.

Syitä en lähde arvailemaan, mutta BMW on P/E:llä mitattuna poikkeuksellisen halpa ja perinteisesti muita suuremmalla P/E:llä  treidaava Toyota Motor on jo yli kympin P/E:ssä reilusti muita arvostetumpi tuotuaan markkinoille yhden keskeneräisimmistä Toyotista vuosikymmeniin (Beyond Zero) ja ilmoitettuaan ettei se usko patteriautoihin. Jos syy on teknologiamurros, Toyotan arvostus on noussut komeasti sen oletetun suunnan kieltämällä ja asiakkaiden peruessa urakalla BZ tilauksiaan. Rohkenen epäillä tässä iimiössä olevan takana jotain muutakin? 

Hyvin brändätyt mielikuvat oikeuttavat suuret arvostuskertoimet, kuten tikkerit TSLA ja RACE osoittavat käyttövoimasta riippumatta. 

Siinä olet täysin oikeassa, että Mersun nykyinen hintataso odottaa sujuvaa siirtymää polttiksista EQ sarjoihin. Sen onnistumistahan me emme ole vielä nähneet vaikka kauppa käykin resurssirajoitteisella markkinalla, missä kaikki menee mitä tuotannosta saadaan ulos? 

0
0
2.5.2023 - 01:41

illuminatus

-2
Liittynyt:
27.1.2021
Viestejä:
7

Itsellä MB GLE 350 de ja sillä ajelee käytännön normiajot sähköllä. Sit jos tarvii lähtee pidemmälle matkalle niin diiselillä se vajaa 1000km. Itse ainakin tyytyväinen.

0
0
27.7.2023 - 09:11

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026

Mersulta ok luvut. Lupailee loppuvuodellekin myynnin jatkuvan suotuisasti. Kiinassa kisa kiristyy ja siellä myynti laski 9%

1
0
27.7.2023 - 12:57

Vulpes Capital

+71
Liittynyt:
15.1.2019
Viestejä:
80

Täsmälleen sama auto alla ja tyytyväinen, hyvä auto!

Samoin Mersun osake ollut melko hyvä sijoitus, ostin n. 9 kk sitten. Tänään vähän lisäsin hyvän osarin jälkeen. 

0
0
4.4.2024 - 15:57

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026

Saksalaiset autotehtailijat saivat nostetta ilmeisesti inflaatiolukujen pienenemisestä. Arvostukset kohtuu matalia, kun kiinalaisten EV:t painaa hintoja. 

Perinteiset polttomoottoriautot tekevät edelleen tulosta ja tulevat todennäköisesti pärjäämään pidempään kuin yleinen odotus tällä hetkellä on. Suomessakin sähköautoista on siirtymää myös takaisin polttomoottoreihin eli ei nuo sähkövehkeet ihan kaikille toimi.

1
0
27.7.2024 - 08:20

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026

Mersun Q2 luvut tuli eilen. S-sarjan myynti alamäessä sekä muutoinkin kalleimpien mallien myynti tullut alas. Pakettiautojen myynti kasvussa edelleen. Tulos odotetusti alamäessä, mutta kohtuu hyvä tässä markkinassa arvostukseen nähden. Kisa on kovaa käyttövoimamurroksen ja tekoälykehityksen keskellä.

Kuva
1
0
27.7.2024 - 14:20

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026

LopullaBensaa wrote:

Asian vierestä, mut oon jonkin aikaa kyttäillyt klonkswagenia. Jos kurssi poxauttaa 100€, niin mä laakasen! 😊

Mä myin volkkarit ennen osingon irtoamista toukokuussa ja ostellu hiljakseen takas ka alle 106eur.

Viime vuoden eps oli 32 eur ja osinkoa jakoi 9,2 eur.

Volkkari tiputti heinäkuun alussa tuottomarginaalin ennustetta tälle vuodelle 6,5- 7,0% (7,0-7,5).

0
0
27.7.2024 - 14:34

LopullaBensaa

-20
Liittynyt:
2.9.2020
Viestejä:
124

Mulla on ollu volkkaria vaan kerran, osto 130, myynti vähä yli 200. Niiden osinkkojen kans vaan ois tympee säätö, ettei mee liikaa veroja… ei jassa sitä pelleilyä. Mutta 100 -> 200 kelpais kyllä muuten. 

0
0
27.7.2024 - 14:57

Marraskuu

OP
+974
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1026

LopullaBensaa wrote:

Mulla on ollu volkkaria vaan kerran, osto 130, myynti vähä yli 200. Niiden osinkkojen kans vaan ois tympee säätö, ettei mee liikaa veroja… ei jassa sitä pelleilyä. Mutta 100 -> 200 kelpais kyllä muuten. 

Tällä kertaa osinkojen lähdeveron välttely oli eduksi. 

Autojen sähköistymisen tökkäämisen lasken jossain määrin eduksi perinteisille valmistajille. Antaa heille mahdollisuuden saada jo kehiteystä polttomoottoriteknologiasta pidempään tuottoja sekä aikaa parantaa juoksuaa sähköautojen osalta.

0
0
25.10.2024 - 17:08

TL

+1378
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1063

Joltakin kiinalaisten ja Teslan myymät autot ovat väistämättä pois. Tuskin ne Aygojen ja Microjen vaan pikemminkin 40k€ ja ylöspäin maksavien merkkien myyntiä ne taitavat leikata.

1
0