Tänään sitten sekä kuluttajat että pk-yritykset Suomessa arvelivat, että hyvin menee jatkossa. Kauppalehden KL-indeksi pk-sektorille oli 64, (flat 50), eli korkein sen aloittamisesta 2012 alkaen. Kuluttajien ennuste on itse itseään toteuttava, sillä kuluttajat kuluttavat, jos arvelevat elettävän nousukaudella. Pk-yrityksillä on taas hyvä ote omiin näkymiinsä. Mikrohavaintonikin tukevat tätä: Turussa taksikuski kertoi, että kyydit ovat selvästi lisääntyneet, mutta "ei sentäs arki-iltoina".
Optimismi saattaa osoittautua aiheettomaksi, jos kv. kauppa tökkää, mutta en heittele kapuloita rattaisiin hyvinmenemiselle. Muuten olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä eli julkisia menoja leikattava. Ja nousukaudellahan sitä kiristystä onkin järkevä tehdä.