Jos sähköautossa sen akun meinaa jättää pois, niin tarvii tilalle sähkögeneraattorin ja tankin synteettiselle polttoaineelle. Jolloin olisi sekä sähkömoottori että polttomoottori autossa, jolloin ei pääse hyötymään pelkästä sähkömoottorin 90 prossan ja yli hyötysuhteesta. Eikö tämä ole aika selvä asia, että power to x teknologiaa miettiessä autojen kohdalla vastakkain on sähkömoottori + akku vs polttomoottori kera synteettinen polttoaine. Tai sitten fuel cell autoon tehdään polttoainetta.
Noissa esityksissä mitä linkkasit power to x tarkoittaa nimenomaan polttoaineen valmistamista. Joko fuel cell autoihin tai polttomoootoriautoihin. Ja X on se jokin polttoaine. X ei ole sähköä suoraan sähkömoottoriin kuten akku mahdollistaa. Eli akkua ei voi teknologisessa mielessä korvata muutakuin silloin, jos laitetaan sähkögeneraattori + polttoainesäiliö sähköautoon. Eli akkua ei voi korvata jos puhutaan autosta, jossa on vain sähkömoottori.
Jännitehäviötä tulee. Onko jännitehäviö suurempi kuin polttoaineen kuskaamisessa ja säilömisessä syntyvät kustannukset? Vai onko pienempi? Ja jos on pienempi, niin sen pitäisi olla merkittävästi pienempi, jotta olisi merkitystä laskelmiin (kymmeniä prosentteja pienempi).
Edit: tuo polttokennoauto/vetyauto tai fuel cell teknologia on varmaan se mitä tarkoitat tuon power to x parina. Se on se vaihtoehto mitä Toyotakin on kaavaillut. Sillä toki voisi korvata ison akun. (Pienempi sen sijaan keräämässä jarrutusenergiaa) En sitä kuitenkaan sähköautoksi miellä. Eikö täyssähköautona pidetä nimenomaan autoa jossa on akku ja sähkömoottori. Muuttuu autotyyppi joksikin muuksi jos halutaan akusta eroon.