Artikkelit, Kaupallinen yhteistyö

Tesla on enemmän kuin autonvalmistaja

Johannes Ankelo |
Jaa Twiittaa

Kaupallinen yhteistyö | Nordnet

Tesla on viime vuosien polarisoivin osake. Yhtiötä joko rakastetaan tai vihataan. Myös Teslan toimitusjohtaja, Elon Musk, saa fanien sydämet sykkimään tai vihaajat hermoromahduksen partaalle. Pidit Teslasta tai et, on vaikeaa kiistää yhtiön saavuttaneen jotain merkittävää olemassaolonsa aikana.

Viimeiset kaksi vuotta ovat nähneet noin 20-kertaisen nousun Teslan osakkeen hinnassa. Tänä vuonna osakkeen tuotto on ollut vajaat parikymmentä prosenttia pakkasella.

Tesla on merkittävä pelaaja energiamarkkinoilla. Sähköautoissa kilpailu tiivistyy jatkuvasti eri autovalmistajien tuodessa markkinoille omia versioitaan. Tesla on sähköajoneuvoissa jo konkari, sillä vuonna 2020 Tesla toimitti lähes 500 000 autoa. Yhtiö on edennyt startup-vaiheesta pitkälle eteenpäin eikä saa huomiota enää ainoastaan mahtipontisten lupausten ansiosta.

Sähköautovalmistajat nauttivat hulppeista tukiaisista, jotka lankeavat polttomoottoriautojen valmistajien maksettavaksi hiilipäästömaksujen muodossa. Tukiaisista ei hyödy ainoastaan Tesla, vaan kaikki sähköajoneuvoja valmistavat yhtiöt.

Sähköautojen valmistamisen ja käytön teknologia on edennyt pitkälle, mutta se on edelleen verraten kallista. Tämä koskee erityisesti akkuja, jotka ovat sähköautojen kallein osa. Tuotannon taloudellinen puoli tuottaa valmistajille ongelmia ja tästä syystä Tesla joutuu usein kriitikoiden paineeseen yhtiön ollessa vain niukasti voitollinen. Teslan bruttokate viime vuonna oli vain yhden prosentin luokkaa.

Ilman tukiaisia sähköajoneuvot olisivat nykyistä huomattavasti kalliimpia, eikä Tesla olisi voitollinen.

Teslasta on kirjoitettu satoja artikkeleita, joten yhtiö on lähestulkoon kaikille tuttu sähköisistä ajoneuvoistaan.

Mutta mitä muuta Tesla tekee autojen lisäksi?

Energia, tehokkuus ja innovaatio

Teslan energiabisnes vastaa 5-6 prosenttia koko yhtiöstä, mutta kokonaisuutena sen merkitys on huomattavasti suurempi tulevaisuuden kuvaa katsottaessa.

Autojen lisäksi Tesla valmistaa Solar Roof -energiakattoja. Solar Roof näyttää tavanomaiselta katolta, eikä kokoelmalta tavanomaisia aurinkopaneeleita. Silmää hivelevästä designista nauttiva Musk on halunnut energiakatolle tyylikkään ulkoasun.

Solar Roof ei ole halpa, mutta New Yorkin gigatehdas laittoi vauhtia tuotantoon ja valmistaa miljoonia paneeleita vuodessa. Tavanomaisen katon asentamiseen menee muutamia päiviä, mutta Solar Roofissa saattaa mennä jopa muutamia viikkoja.

Teslan Power Wall on seinälle asennettava valtava akku, joka varastoi energiaa joko verkosta tai energiakatosta. Se auttaa tasapainottamaan energiakulutusta.

Power Wall on sekin tyyris, eikä sellaisia löydy mattimeikäläisen autotallista vielä tänä vuonna. Se kuitenkin osoittaa Teslan kyvyn muuttaa tapaa, jolla voimme säästää energiaa akkuihin.

Kaikki energiakaton ja Power Wall -akun kehittämisessä syntynyt teknologia päätyy lopulta Teslan autoihin. Akkuteknologia ja innovaatiot tekevät Teslasta edelläkävijän energia- ja tekoälymarkkinoilla ja nämä erottavat sen kilpailijoista sähköautoissa. Teslaa ei voi siis nimittää pelkästään auton valmistajaksi.

USA:ssa on tällä hetkellä 1 100 Supercharger-asemaa. Supercharger-lataajan avulla Teslan akun voi ladata 80 prosenttia täyteen alle tunnissa. Sillä voi ajaa mallista riippuen vajaat 400 kilometriä. Yhteensä eri latausvaihtoehtoja USA:ssa on jo yli 20 000, mikä Teslan mukaan kattaa 99 prosenttia koko maasta. Tesla on siis rakentanut huoltoasemaverkoston, jonka jakamalla muiden sähköautojen käyttäjät voisivat korvausta vastaan käyttää ja maksut ropisisivat Teslan kassaan.

Tesla tavoittelee tehokkuutta kaikilla osa-alueilla. Autonvalmistuksessa se on onnistunut pudottamaan keskimääräisen tuotantokustannuksen 55 prosentilla 84 000 dollarista 38 000 dollariin. Akkuteknologiassa se on 10 prosenttia per kilowattitunti halvempi pahimpaan kilpailijaan verrattuna ja 24 prosenttia halvempi toimialan keskiarvoon verrattuna.

Tesla on edelläkävijä myös autonomisen ajoneuvon rakentamisessa. Sen autopilotti ja itseohjautuva alusta tarjoavat jo automaatiota, mutta niillä on myös toinen tarkoitus: datan kerääminen. Teslalla on yli miljoonaa autoa kaduilla ja ne keräävät yhtiölle arvokasta tietoa. Dataa Teslalla on kilpailijoihin verrattuna murskaavasti enemmän ja data on tekoälyn perusta.

Muskin suuret suunnitelmat

Kerran vuodessa Tesla järjestää Battery Dayn, eli akkupäivän. Battery Dayn aikana Musk usein puhuu mahtipontisesti, antaen huimia ennustuksia tulevaisuuden suunnitelmistaan. Viime vuoden Battery Dayssa Musk ilmoitti Teslan tavoitteesta valmistaa vuositasolla 20 miljoonaa autoa vuoteen 2030 mennessä. Monen kuulijan korviin Muskin visio on rohkea, ellei jopa mahdoton.

Puheillaan Musk luo julkisesti visiota tulevaisuudesta tiimilleen ja työntekijöilleen. Näin hän varmistaa, että kunnianhimoinen tavoite on selvä sekä firman henkilöstölle että suurelle yleisölle. Musk on napannut sivun John F. Kennedyn pelikirjasta, sillä JFK maalasi oman visionsa 1960-luvun alussa ilmoittamalla, että vuosikymmenen loppuun mennessä USA lähettää miehen kuuhun. Yhdeksän vuotta myöhemmin projekti sai päätöksensä Neil Armstrongin astuessa kuun pinnalle. 1960-luvun alussa ei tarkoitukseen sopivaa rakettia tai muuta tarvittavaa teknologiaa ollut vielä edes kehitetty. “Mahdoton” on onnistunut aiemminkin, mutta onnistuuko Musk taas kerran vetämään jäniksen hatusta?

Muskin visio vuosikymmenen päähän on ristiriidassa nykyisessä kvartaalitalouden kanssa. Markkinat vaativat tuloksia välittömästi eikä muutaman vuoden päästä.

Kaikki ei Muskiltakaan ole onnistunut; vuonna 2017 Musk ylpeili Roadster-mallillaan, joka kiihtyisi nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa ja saavuttaisi 400 km/h huippuvauhdin. Neljän vuoden odotuksen jälkeen saamme Roadsterin lanseeraamisen suhteen jatkaa odottamista.

Roadsteria odotellessa Tesla lanseerasi uuden mallinsa, Model S Plaidin. Raporttien mukaan se kiihtyy nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa, huippuvauhdin ollessa 320 km/h. Mallissa on kolme moottoria, joissa potkii yhteensä 1 020 hevosvoimaa.

Tasaisen varmaa kasvua

Tesla on kasvattanut liikevaihtoaan vuodesta toiseen, mutta osakkeen hinta kiihtyi “nollasta sataan” vasta viime vuonna.

Tällä hetkellä osakkeen hinnalla 611 dollaria yhtiön markkina-arvo on 588 miljardia dollaria, mikä tekee Teslasta maailman yhdeksänneksi suurimman yhtiön. Toyota, maailman toiseksi suurin autonvalmistaja, on markkina-arvoltaan alle puolet Teslan arvosta 252 miljardilla dollarilla. Tämä siitä huolimatta, että Toyota toimitti autoja lähes 20x Teslaa enemmän.

Viimeisen kahden vuoden aikana muut autoyhtiöt, jotka eivät valmista sähköajoneuvoja, ovat maksaneet Teslalle miljardeita dollareita päästöhyvityksinä. Kilpailijoiden alkaessa valmistaa enemmän sähköautoja, päästöhyvityksien osuus Teslan tuloista tulee pienenemään ja asettaa painetta yhtiön tuloksentekokyvylle.

Ilman päästöhyvityksiä Tesla tekee hädin tuskin voitollista tulosta.

Päästöhyvitykset tulevat laskemaan, mutta samalla Tesla avaa gigatehtaan Berliinissä. Gigatehtaita on ennestään jo Kiinassa, New Yorkissa ja Nevadassa.

Teslan osakkeeseen on ladattu paljon odotuksia ja epäilemättä osa osakkeen hintapreemiosta on Muskin luomaa taikaa yhtiön ympärille.

Markkinointimieheksi ilkikurisesti tituleeratun Muskin tavasta johtaa Teslaa ja luoda magiaa sen ympärille voidaan havaita neljä tekijää:

1) spesifiset, kunnianhimoiset tavoitteet julkisesti ilmoitettuna

2) tuotteilla kiusoittelu, esimerkiksi twiittaamalla tuotteen toiminnoista tai yksityiskohdista

3) odotuksen luominen

4) rohkeita lausuntoja, mutta toistaiseksi niissä on ollut realismi mukana

Tämän konseptin voi odottaa jatkossakin toteutuvan, luovan lumoa Teslan ympärille ja saavan Tesla-fanit hurmokseen.

Michael Burryn Tesla-shortti

Kaikki eivät kuitenkaan ole olleet vakuuttuneita Teslan valoisasta tulevaisuudesta. Monet ovat polttaneet viimeisen parin vuoden aikana näppinsä pahasti yrittämällä shortata Teslan osaketta. Osake oli yhdessä vaiheessa markkinoiden shortatuin osake, mutta paineesta huolimatta se onnistui rakettimaista matkaansa ylöspäin.

Innokkain Teslan osakkeen shorttaaja on “the Big Short” -leffasta tuttu Michael Burry, joka finanssikriisin aikaan onnistui ennakoimaan ja rahastamaan asuntomarkkinoiden romahduksen.

Nyt Burry on samoissa aikeissa Teslan suhteen.

Toukokuun puolivälissä 13F-raportissaan Burryn Scion Asset Management ilmoitti valtavista shorttipositiostaan Teslan osakeoptioissa. Myyntioptioiden koko vastaa yli 800 000 Teslan osaketta ja niiden nimellinen arvo on noin 530 miljoonaa dollaria. Shortin koko on 40 prosenttia koko hedge fundin salkun koosta, joten shortti on kaikin puolin merkittävä betsi Teslan osakkeessa.

Nordnet Marketsin Tesla-sijoitustuotteilla voi joko longata tai shortata Teslaa

Suomessa Teslan volatiilia osaketta voi treidata Nordnet Markets -viputuotteiden avulla.

Nordnetin tuotteilla tehdyistä kaupoista sijoittaja ei maksa välityspalkkiota, mikäli kaupan koko ylittää sata euroa.

Nordnet Markets -tuotteet sopivat tarkoitukseltaan sekä lyhyeen kauppaan että pidempään holdiin.

Bull- ja Bear-sertifikaatit sopivat erityisesti lyhyen aikavälin kaupankäyntiin. Ne voimistavat kohde-etuuden, kuten Teslan osakkeen, päivittäisiä liikkeitä valitulla vipuvaikutuksella. BULL 3X-sertifikaatti voimistaa osakkeen hintamuutoksia kolminkertaisesti molempiin suuntiin. Jos kohde-etuuden hinta nousee yhdellä prosentilla, tuottaa sertifikaatti kolme prosenttia voittoa. Jos kohde-etuuden hinta vastoin odotuksia laskee prosentilla, muodostuu sertifikaatin tappioksi kolme prosenttia.

Teslan osakkeeseen Nordnet Markets tarjoaa Bull- ja Bear-sertifikaatteja 1X-, 2X- ja 3X-vivulla.

Minifutuurit sopivat sekä lyhyeen että pitkään kauppaan ja myös niissä on Teslan osake kohde-etuutena. Minien dynaamisen vivun ansiosta tuotteen voi valita pieniriskisestä aina suuren vivun riskisiin treidaustuotteisiin. Myös Mineillä voi tavoitella tuottoja sekä nouseviin että laskeviin kursseihin.

Mini Long-tuote tuottaa kohde-etuuden hinnan noustessa ja Mini Shortilla voit hyötyä osakkeen laskevasta kurssista. Tällä hetkellä Nordnet Marketsin valikoimasta löytyy Tesla-Minejä vipuvaikutuksilla 1-4x.

Oletko shorttina vai longina Teslan osakkeeseen? Osallistu keskusteluun ja jaa mielipiteesi yhtiöstä Sijoitustiedon palstan Tesla Motors ja vinoutunut todennäköisyysjakauma - täydellinen shortti vai shorttaajan mahalasku? -ketjussa.

Nordnet Markets

Nordnet Markets -tuotteilla voit käydä kauppaa joko vivulla tai ilman. Markets tarjoaa Suomen suosituimmat viputuotteet, joiden kautta voit treidata laajaa valikoimaa sijoituskohteita ympäri maailman. Valikoimaan sisältyy osakkeita, hyödykkeitä ja indeksejä. Välityspalkkio on 0 euroa kaikista yli 100 euron kaupoista.

Markets-tuotteilla voit käydä kauppaa normaalia eurooppalaista osakekaupankäyntiä laajemmilla aukioloajoilla, klo 09.15-21.00.

Nordnet Markets tarjoaa Pohjoismaiden laajimman valikoiman pörssilistattuja tuotteita, joilla voit käydä kauppaa ilman välityspalkkioita. Välityspalkkiottomuus koskee Nordnetin verkkosivuilla ja Nordnetin tarjoamien kaupankäyntisovellusten (esimerkiksi Infront Web Traderin) kautta tehtyjä, kauppasummaltaan yli 100 euron tai yli 1000 SEK/DKK/NOK suuruisia toimeksiantoja Nordnet Markets -tuotteilla. Käydäksesi kauppaa Nordnet Markets -tuotteilla sinun on läpäistävä tietämystesti varmistaaksesi tuotteiden soveltuvuuden sinulle. Kaupankäynti pörssilistatuilla tuotteilla sisältää korkean riskin, joka ei sovi kaikille. Sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Ennen kaupankäynnin aloittamista sijoittajan tulee ymmärtää kaupankäyntiin liittyvät riskit ja tuotteeseen liittyvät ehdot.

Kaupallinen yhteistyö | Nordnet

Sisältöpoiminta:

Helsingin pörssin tuloskalenteri

Artikkelit, Kaupallinen yhteistyö

Kulta nousi uuteen ennätyshintaan

Johannes Ankelo
18.4.2024
east Lue lisää
Artikkelit, Kaupallinen yhteistyö

Google valjastaa AI-teknologiaa hyödykseen

Johannes Ankelo
16.4.2024
east Lue lisää
Kaupallinen yhteistyö

Bitcoinille tavanomainen korjausliike puoliintumisen lähestyessä

Pessi Peura
15.4.2024
east Lue lisää