Olet täällä

Artikkelit

Rovio - Siivittääkö Angry Birds 2 -elokuva yhtiön uuteen nousuun?

”Mua polttaa liekit rovion”, voisi Rovion osakkeeseen sijoittanut tokaista Gimmelin laulun tapaan Rovion osakkeen viimeviikoisen luisun perusteella. Angry Birds-pelistä parhaiten tunnetun viihdeyhtiö Rovion listauksen jälkeinen pörssielämä ei ole ollut osakekurssin nousulla herkuttelua vaikka maailmanlaajuisesti pörssit ovat olleet nosteessa. Listausannissa osakkeen arvoksi määriteltiin 11,50 euroa eikä osake ole niille tasoille sittemmin enää noussut.  Viime viikolla julkaistun toisen kvartaalin tulos petti markkinoiden odotukset ja osakkeen arvo onkin tullut alas yhteensä 56% listausarvostuksestaan parin vuoden takaa.

Rovio on suomalainen peleihin keskittyvä viihdeyhtiö. Muistan vuosikymmenen alkupuolella Saksassa pelanneeni Angry Birdsiä metrossa duunimatkalla ja olleeni peliin koukussa aika pahasti. En voi kieltää tai vahvistaa pelanneeni peliä töiden lomassa. En tiennyt pelin olevan suomalaista tekoa, mutta en myöskään ollut niin pahasti koukussa että olisin maksanut pelin uusista tasoista. Angry Birds kuitenkin tarjosi koukuttavan mixin haastetta ja onnistumisen tunteita liskoaivojeni aktivoimiseksi, joten en suinkaan ihmettele pelin maailmanlaajuista suosiota. Muutaman viikon pelattuani siirryin lukemaan kirjoja Kindlellä ja mobiilipelejä en ole sen koommin pelannut. Rovio on kuitenkin onnistunut koukuttamaan kännykkäpelaajia ympäri maailman niin ansioituneesti että listautuivat Helsingin pörssiin lähes kaksi vuotta sitten.

Rovio luo ja kehittää mobiilipelejä sekä harjoittaa lisenssiliiketoimintaa eri viihde- ja kuluttajakategorioissa. Angry Bird-saaga on Rovion tunnetuin brändi, joka sekin näkyy Marimekon ohella Thaimaan katukuvassa sekä maalla että Bangkokissa. Angry Birds on pelin lisäksi laajentunut animaatiosarjoihin, elokuvaan, elämyspuistoihin ja erilaisiin kuluttajatuotteisiin, joita kolmannet osapuolet valmistavat Roviolta saamiensa lisenssien perusteella. Yhtiön liiketoiminta on jaettu kahteen liiketoimintayksikköön: Games ja Brand Licensing.

 

Q2 / 2019

Rovion toisen neljänneksen tulos ei onnistunut vakuuttamaan sijoittajia ja yhtiön osake tippuikin 6,45 euron tasoilta viikon sisällä viiden euron tasoille. Moni on jäänyt ihmettelemään miksi pudotus on ollut näin suuri.

Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto laski vuoden toisella kvartaalilla 5,3 miljoonaan euroon, kun se viime vuonna vertailukaudella oli 6,0 miljoonaa euroa. Factsetin analyytikot olivat odottaneet tuloksen laskevan vieläkin enemmän 4,8 miljoonaan euroon, joten siihen peilattuna lasku ei ollut odotetun raju.

Samaiset analyytikot odottivat liikevaihdon kasvavan lähes 74 miljoonaan euroon mutta myynti jäi 71,8 miljoonaan euroon.

Liikevoittomarginaali heikkeni vuodentakaisesta 8,4 prosentista 7,4 prosenttiin. Rovio oli aiemmin ohjeistanut toiselle neljännekselle koko vuotta heikompaa kannattavuutta, joten tämäkään pudotus ei ollut täysin odotusten vastainen.

Rovion oikaistu liikevoitto ilman Hatch Entertainmentia kasvoi 8,1 miljoonaan euroon vertailukauden 7,5 miljoonasta eurosta. Oikaistu liikevoittomarginaali vahvistui 11,3 prosenttiin vertailukauden 10,4 prosentista.

Rovion suurempi liiketoimintayksikkö Games kasvoi huhti-kesäkuussa 0,2 prosenttia 65,4 miljoonaan euroon. Brand Licensing -segmentin liikevaihto puolestaan laski kahdella prosentilla 6,4 miljoonaan euroon.

Yhtiön uusin, tammikuussa lanseerattu peli Angry Birds Dream Blast nousi Rovion toiseksi suurimmaksi peliksi ja saavutti 14 miljoonan euron bruttomyynnin. Angry Birds 2, joka on yhtiön suurin peli, myi 26,5 miljoonalla eurolla verrattuna vuodentakaiseen 29,7 miljoonaan euroon.

EPS oli 0,04 euroa, joka laski vuodentakaisesta 0,07 eurosta.

Rovion Hatch-striimausalustan laajentuminen söi tulosta

Rovio kertoi Q2 liikevoiton laskeneen pääosin siksi, että Hatch Entertaiment laajensi uusille markkinoille 5G-verkkojen levittäytymisen mukana. Hatchin operatiiviset kulut olivat toisella vuosineljänneksellä 2,8 miljoonaa euroa (vertailukaudella 1,5 miljoonaa euroa) ja 4,6 miljoonaa euroa (2,7) ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Kulujen kasvu johtui Hatchin laajentumisesta uusille markkinoille.

Mutta mikä on Hatch? Hatch on Rovion 80-prosenttisesti omistava 5G-striimauspalvelu, jossa käyttäjät voivan pelata Rovion pelejä pilvestä käsin. Se toimii PlayStation Now-palvelun kanssa samaan tapaan, eli käyttäjän ei tarvitse ladata pelejä laitteeseensa, vaan pelit voi striimata suoraan internetyhteyden kautta.

Hatch tarjoaa käyttäjille yli 150 mobiilipeliä, jotka kaikki ovat käyttäjän saatavilla välittömästi kunhan kännykkä on yhteydessä internetiin. Hatch-premium-palvelu on maksullinen.

Roviolla on 5G-sopimuksia esimerkiksi Saksassa Deutsche Telekomin kanssa, Vodafonen kanssa Isossa Britanniassa ja Sprintin kanssa Yhdysvalloissa. Tämän lisäksi yhtiö ilmoitti aloittavansa yhteistyön Samsungin kanssa 5G-peleistä Galaxy S10 5G-puhelimeen ladattavasta sovelluksesta, jonka kautta käyttäjä pääsee käsiksi kaikkiin peleihin ilman latauksia, lisämaksuja tai rajoituksia.

Vauhdittaakseen kasvua Hatch hakee ulkoista rahoitusta sekä uusia strategisia kumppanuuksia. Yhtiön tavoitteena on lisätä yksi uusi peli Hatch-valikoimaan joka viikko. Vuoden 2019 aikana Rovio tutkii vaihtoehtoisia rahoitusrakenteita Hatchin kasvun vauhdittamiseksi ja on myös valmis pienentämään omistusosuuttaan alle 50 prosentin.

Viisi suurinta peliä dominoivat Rovion myyntiä

Lähes kymmenen vuotta sitten lanseerattu Angry Birds Classic ei ole enää yhtiön aktiivisen myynnin kohteena, mutta sai viime kuussa jopa 80 000 latausta SensorTowerin mukaan, ja oli Rovion seitsemänneksi ladatuin peli. Rovion suurin peli on neljä vuotta sitten julkaistu Angry Birds 2 yli miljoonalla latauksella. Viime vuoden lopussa lanseerattu Angry Birds Dream Blast kasvattaa nopeasti suosiotaan.

Rovion viisi suurinta peliä Angry Birds 2, Angry Birds Dream Blast, Angry Birds Match, Angry Birds Friends ja Angry Birds Pop vastasivat 87 prosenttia kaikesta Rovion pelimyynnistä. Viime vuoden ensimmäisellä kvartaalilla neljä suurinta peliä toivat kaksi kolmannesta myynnistä, joten suurimpien pelien merkitys myynnistä on kasvanut merkittävästi.

Angry Birds Dream Blast on alkanut nopeasti haastaa Angry Birds 2:sen kärkipaikkaa Rovion suurimpana pelinä. Dream Blast tuplasi tuotot vuoden toisella kvartaalilla ja trendin voi odottaa jatkuvan, sillä se on peleistä ainoa joka kolmella viime neljänneksellä on kasvanut voimakkaasti.

AppGroovesin yli 172 000 käyttäjää antavat Dream Blastille erinomaiset 4,6 tähteä viidestä. Eräs arvostelijoista ei alunperin välittänyt Angry Birds-peleistä lainkaan, mutta kokeiltuaan Rovion uusinta peliä on nauttinut suuresti muun muassa pelin haasteellisuudesta ja viihdyttävyydestä.

Odotukset tulevaan

Marketwatchin sivustolla Roviota seuraa 3 analyytikkoa, jotka antavat yhtiölle ”Osta”-suosituksen keskimääräisellä 7,25 euron tavoitehinnalla.

Koko vuoden EPS:n analyytikot ennustavat päätyvän 0,26-0,33 euron väliin 0,30 euron konsensusennusteella.

Elokuisen puolisvuotiskatsauksen lomassa toimitusjohtaja Kati Levoranta maalaili kuvia tulevasta: ”Odotamme elokuussa julkaistavan Angry Birds -elokuvan jatko-osan tuoman medianäkyvyyden mahdollistavan käyttäjähankinnan lisäämisen kärkipeleillemme vuoden toisella vuosipuoliskolla.”

”Olemme tyytyväisiä, miten Angry Birds Dream Blast on kehittynyt ja että se on menossa kohti 50 miljoonan euron bruttomyynnin tasoa koko vuoden osalta”, hän jatkaa. ”Oletamme Angry Birds -elokuvan jatko-osan ja siihen liittyvän markkinoinnin kiihdyttävän brändilisensointiliiketoimintaa ja tuovan lisää pelaajia Angry Birds -peleihin vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.”

Rovio ei muuttanut ohjeistustaan loppuvuodelle: liikevaihdon yhtiö odottaa osuvan 300-330 miljoonan euron väliin ja vertailukelpoisen tuloksen se odottaa olevan 9-11 prosenttia liikevaihdosta.

Yhtiö suunnittelee julkaisevan vähintään yhden pelin vielä tänä vuonna.

Washington Post kertoo uuden Angry Birds 2-elokuvan olevan odotuksia parempi ja antavan katsojille positiivisen elämyksen anteeksiannosta ja tiimityöskentelystä.

Keskustele Roviosta täällä

Osavuosikatsauskalenteri Q3/2019
Liity Sijoitustiedon jäseneksi