Olet täällä

Artikkelit

Nikola ja Tesla ne yhteen soppii...vai soppiiko?

Pari viikkoa sitten en tiennyt Nikolasta hölkäsen pöläystä. Tiesin kyllä Teslasta ja Nikola Teslasta. Ystäväni kysyessä ajatuksia Nikolasta, vastasin vain “en löisi omia rahojani Elonia vastaan” ja ihmettelin vastausta ettei yhtiöllä ole liikevaihtoa vielä lainkaan. Pari twiittiäkin olin ohimennen lukenut ja niissä Nikolasta puhuttiin kuten Teslasta. Luulin Nikolan olleen lempinimi Teslalle. Eipä ole. Nikola on tullut kilpailemaan Teslan kanssa päästövapaiden raskaiden ajoneuvojen markkinoille.

Opin taas uutta, joten päätin laittaa yhden miehen FED-ajojahtini hetkeksi hyllylle, tutkia Nikolaa tarkemmin ja kirjoittaa osakkeen varsin villistä alkutaipaleesta.

Nikola Corporation on Phoenixissa, Arizonassa, päämajaansa pitävä vetykäyttöisiä puoliperävaunujarekkoja valmistava yhtiö. Nikola perustettiin vuonna 2014 Trevor Miltonin toimesta ja sillä on arviolta noin 250 työntekijää.

Tämän vuoden maaliskuussa Nikola ja VectorIQ Acquisition Corporation yhdistyivät ja fuusion seurauksena Nikola listattiin Nasdaqiin NKLA-symbolilla. Kaupankäynti Nikolan osakkeella käynnistyi 4. kesäkuuta ja meno on ollut hurjaa.

Osakkeen ollessa huipuissaan yhtiöstä tuli markkina-arvoltaan suurempi kuin Ford, vaikkei Nikolalla ole vielä yhtäkään toimitettua ajoneuvoa.

Yksi nousun syistä oli Miltonin ilmoitus tilauskirjojen avaamisesta Nikolan Badger-lava-autolle.

Samalla Milton ilmoitti, että yhtiön täytyy löytää sopiva valmistaja Badgerin saamiseksi markkinoille. Badger tulee markkinoille kilpailemaan Teslan Cybertruckin ja Fordin F-150-mallin kanssa.

Nikolan muita malleja ovat NZT, One, Two, Tre, Reckless ja Wav.

Osakkeen hinta on tällä hetkellä pelkkää hypeä, sillä liikevaihtoa yhtiö ei odota tekevänsä ennen ensi vuotta. Ensimmäistä miljardin dollaria liikevaihtoa Nikola odottaa vuodelta 2023.

Nikola tekee tällä hetkellä rankasti tappiota, mutta osakkeenomistajat luottavat yhtiön kykyyn toimittaa autot markkinoille ja kääntää yritys kannattavaksi. Kysymyksiä riittää melkoisesti, sillä yhtiöllä ei ole edes tehdasta, jossa valmistaa ajoneuvoja.

Nikolan tappio vuonna 2017 oli 17,6 miljoonaa dollaria, vuonna 2018 yhtiön tilikausi päätyi 64,3 miljoonaa tappiolle ja viime vuonna päädyttiin 88,7 miljoonaa pakkaselle.

Viime vuoden liikevaihto ei päätä huimannut 500 000 dollarilla.

Toisaalta Teslakaan ei ole vielä raportoinut voitollista tilivuotta ja sen osake on tänä vuonna 127 prosentin nousussa.

Nikolan mukaan sen 14 000 ennakkotilausta vastaavat noin 10 miljardin taalan liikevaihtoa. Tilaukset eivät ole sitovia ja niistä voi saada rahat takaisin. Eikä ennakkotilauksista ei tarvitse maksaa penniäkään. Tämä oli Miltonin mukaan tietoinen valinta, sillä Tesla otti maksuja ennakkotilauksista, eikä Milton halua yhtiönsä näyttävän Ponzi-huijaukselta.

Sijoittajia Nikolan tositteiden puute ei ainakaan vielä ole sen kummemmin haitannut. Citron Researchin Andrew Left uskoo osakkeen putoavan takaisin 40 dollariin kuukauden sisällä. “Osaketta ei saa edes lainaksi tällä hetkellä, sillä kaikki haluavat shortata sitä. En yllättyisi vaikkei Nikola ei saisi yhtään ajoneuvoa kaduille koskaan.”

Mielenkiintoisen vivahteen osakkeen tarinaan tuovat Robinhood-sijoittajat, joita ei varsinaisesti pidetä markkinoilla fiksuna rahana. Robinhood tarjoaa sijoittajille mahdollisuuden treidata ilman välityspalkkioita. Palvelun kautta voi osakkeista omistaa vain murto-osan. Nämä tekevät palvelusta tuulipukusijoittajalle erittäin mielenkiintoisen.

Mitä enemmän Robinhoodilaiset ovat ostaneet osaketta, sitä korkeammalle hinta on noussut. Korrelaatio ei välttämättä tarkoita syy-yhteyttä, mutta joka tapauksessa Robinhoodilaiset ovat tuoneet väriä sijoitusmaailmaan koronakriisin aikana.

Nikola ja Tesla tukkanuottasilla

Nikola haastoi Teslan oikeuteen vuonna 2018, väittäen että Teslan Model 3 rikkoi Nikolan patenttioikeuksia. Elon Musk kutsui väitteitä naurettaviksi.

“Hän ei pidä meistä, ja se on OK”, Milton sanoi Muskista.

Molemmat yhtiöt on nimetty legendaarisen serbialaisen keksijän Nikola Teslan mukaan. Ja molempien tavoitteena on hämmentää soppaa automarkkinoilla tarjoten päästövapaita vaihtoehtoja fossiiliperäisiä polttoaineita käyttäville ajoneuvoille.

Tesla rakentaa Semi-rekkansa omilla tehtaillaan, akut mukaanlukien, mutta Nikola turvautuu ulkopuoliseen apuun ajoneuvojensa rakentamisessa. Ensimmäiset Nikola-rekat rakennetaan Saksan Ulmissa IVECO:n tehtailla.

Toisin kuin Teslan sähköautot, Nikola aikoo rakentaa ajoneuvoja, jotka käyttävät voimalähteenään vetypolttokennoteknologiaa. Kennot tuottavat sähköä yhdistämällä tankeissa säilöttävää vetyä ilmasta saatavan hapen kanssa. Vetyautojen hyödyt ovat verrattavissa sähköillä kulkeviin autoihin, mutta niiden lataamiseen menee vähemmän aikaa ja niillä voi yhdellä latauksella kulkea pidempiä matkoja.

Toyota on valmistanut polttokennoilla eteenpäin puskevaa autoa jo viitisen vuotta, mutta ei ole saanut juurikaan myyntiä aikaiseksi. Haastetta Nikolalla siis riittää, sillä yhtiön vetykennoteknologia ei ilmeisesti sekään ole vielä loppuun asti testattua.

Vetykennot eivät ole uutta teknologiaa, mutta ne ovat aiemmin olleet liian kalliita laajamittaisempaan käyttöön. Nyt niiden hinta on tullut alas ja odotetaan halventuvan entisestään. Tammikuussa The Hydrogen Council arvioi, että vedyn valmistuksen ja jakelun hinta voisi laskea jopa puoleen vuoteen 2030 mennessä.

Yksi Nikolan suurista aikeista on laaja vetyhuoltoasemien verkosto. Vetyä polttoaineena käyttävät ajoneuvot ovat vain yksi osa yhtiön suurempaa strategiaa.

Teslan Elon Musk ei ole Nikolan aikeista vaikuttunut. Musk on kutsunut vetokennoteknologiaa “käsittämättömän typeräksi”, muttei myöskään halunnut Nikolan paistatella parrasvaloissa liian pitkään. Musk lähetti Teslan sisäisen sähköpostin, jonka mukaan nyt laitetaan talla pohjaan Teslan Semin valmistuksessa. Aiemmin yhtiö oli tiedottanut ensimmäisistä toimituksista vasta ensi vuonna, mutta nyt asiaan tullee vauhtia.

Teslan osake rikkoi uutisten siivittämänä tuhannen taalan rajan ensimmäistä kertaa.

Maailman arvokkain autoyhtiö on tällä hetkellä Toyota noin 211 miljardin markkina-arvolla. Teslan markkina-arvo on 184 miljardia. Nikola on tänään hieman vajaa 25 miljardin arvoinen.

Asiantuntijat arvioivat menevän vuosia ennen kuin Teslan ja Nikolan pitkän matkan ajoneuvot voivat tosissaan murtautua markkinoille. Dieselä käyttävät raskaat ajoneuvot voivat kulkea tankillisella tuplasti niin pitkälle kuin Teslan Semin 500 mailin toimintasäde.

Rhein Associates arvioi, että vuonna 2030 sähkö- ja hybridimallin rekat voivat muodostaa vajaat 7 prosenttia Pohjois-Amerikan raskaiden ajoneuvojen markkinoista.

Haasteita Miltonilla ja Muskilla riittää molemmilla.

Keskustelu foorumilla Nikolasta ja Teslasta.

Kuukausittaista korkotuottoa lainasijoittamisesta
Liity Sijoitustiedon jäseneksi