Olet täällä

Artikkelit

Finnair selviää, mutta nousukiito antaa odottaa itseään

Merkintäoikeusannin ansiosta senttiosakkeisiin vajonneen Finnairin toinen neljännes oli odotetun synkkä. Vaikka yhtiö tulee selviämään kriisistä vahvalla kassalla ja vakaalla taseella, ei osakkeelta voi odottaa rakettimaista nousua koronakriisin toisen aallon väijyessä kulman takana. Ajan mittaan lentotoimialan odotetaan palautuvan täydellisesti.

Suomen valtio omistaa Finnairista yli puolet eikä päästä ylpeyttään kaatumaan. Tuulisia lentokelejä on toki luvassa niin yhtiön työntekijöille kuin osakkeenomistajillekin.

Finnairin osakkeen hinta on parissa vuodessa pudonnut noin 95 prosenttia.

Kesä-heinäkuussa toteutettu merkintäanti aiheutti melkoistaa sekamelska Finnairin osakkeen hinnoittelussa.

Merkintäoikeusanti tarjosi lähes ilmaisia lounaita

Finnair ilmoitti keväällä aikomuksestaan kerätä sijoittajilta noin 500 miljoonaa euroa kassaansa kriisistä selviämiseksi.

Merkintäoikeusanti ylimerkittiin, sillä osakeannissa merkittiin yhteensä noin 1,4167 miljardia uutta osaketta, mikä vastaa noin 110,7 prosenttia tarjottavista osakkeista.

Merkintähinta oli 0,40 euroa osakkeelta ja kustannusten jälkeen Finnair keräsi noin 501 miljoonan euron nettopääomat.

Sijoittajille avautui pörssissä paikkoja vähäriskisen tilin tekemiseen. Markkinoilla esiintyi virheellistä hinnoittelua Finnairin osakkeessa, josta skarpit sijoittajat voivat hyötyä. Sijoitustiedon palstalla muun muassa Aki antoi vinkkejä tilanteesta hyötymiseen.

Finnairin osakkeenomistajat saivat jokaista omistamaansa osaketta kohti merkintäoikeuden, jolla saattoi merkitä kymmenen uutta osaketta 0,40 eurolla. Merkintäoikeudet irtosivat vanhan osakkeen hinnasta 11. kesäkuuta, ja tämän jälkeen alkoi markkinoilla tapahtua.

Merkintäoikeuden irtoamista voidaan verrata osakkeen splittiin, jolloin osakkeen nimellisen markkinahinnan tulisi reagoida muutokseen varsin suoraviivaisesti. Finnairin osake päätyi irtoamista edeltäneenä päivänä 10. kesäkuuta 3,90 euroon. Sitä vastaava neutraali hinta merkintäoikeuden irtoamisen jälkeen olisi ollut 0,72 euroa. Osakkeiden hintaseurantapalveluissa hintahistoriaan tehtiinkin tämän mukainen antikorjaus.

Vanha mielikuva osakkeen hinnasta kuitenkin ilmeisesti sokaisi osan sijoittajista, ja osakkeen hinta nousi reilusti yli yhden euron. Enimmillään hinta kävi jopa 1,68 eurossa, mikä tarkoitti osakkeen hinnan yli kaksinkertaistumista.

Hinnoitteluvirhe ei poistunut kaupankäynnin alkaessa merkintäoikeuksilla 17. kesäkuuta ja uusilla osakkeilla kaksi päivää sen jälkeen. Vanhojen osakkeiden hinta laski uusien osakkeiden hinnan tasolle vasta heinäkuussa, kun osakesarjat yhdistyivät.

Finnairin osakeannin tapauksessa sijoittaja ei voinut ostaa osaketta alennuksella, mutta nokkela sijoittaja saattoi tienata myymällä vanhaa osaketta ja ostamalla uutta, sillä molemmilla on jatkossa sama osinko-oikeus ja arvonkehitys.

Vaikka osakkeen hinnassa esiintyi virheitä pitkän aikaa, oli merkintäoikeus yhtiön kannalta onnistunut.

”Tällä onnistuneella osakeannilla vahvistamme omaa pääomaamme tavalla, joka edesauttaa kestävää ja kannattavaa kasvua koskevien tavoitteidemme saavuttamista,” toimitusjohtaja Topi Manner kommentoi annin onnistumista.

Finnairilla on nyt kassavaroja 970 miljoonaa euroa, missä näkyvät kesän osakeannilla kerätyt noin 500 miljoonaa euroa. Maaliskuun lopussa kassassa oli 832,5 miljoonaa euroa. Finnair on kertonut jatkavansa kustannussäästöjen toteuttamista.

Q2 / 2020

Finnairin Q2-luvut olivat odotetusti murheellista luettavaa. 

Matkustajamäärät laskivat huhti-toukokuussa noin 98 prosenttia vuodentakaisesta. Suuri osa henkilökunnasta on ollut lomautettuna pitkään.

Liikevaihto romahti viime vuoden 793 miljoonasta eurosta 68,6 miljoonaan euroon. Liikevaihdon romahduksen selittää luonnollisesti koronaviruksen aiheuttama totaalinen lentojen kysynnän katoaminen.

Yhtiön vertailukelpoinen tappio toisella kvartaalilla oli 174,3 miljoonaa euroa. Analyytikkojen odotus oli 179 euroa tappiota. Vuosi sitten tulos oli 47 miljoonaa euroa positiivinen.

Finnair oli aiemmin ilmoittanut, että se odottaa tekevänsä noin kaksi miljoonaa euroa tappiota päivässä koneiden pysyessä pääosin maassa. Tulos vastasi näitä odotuksia. 

Q2:n EPS oli -0,25 euroa, analyytikot odottivat -0,17 euron lukemia. Vuosi sitten EPS oli 0,04 euroa plussalla. 

Toisella kvartaalilla Finnair on lentänyt kolme prosenttia lennoista verrattuna viimevuotisiin lentomääriin. Heinäkuun alussa yhtiö kertoi lentävänsä 70-80 yhdensuuntaista lentoa päivässä.

”Olemme maksaneet asiakkaille COVID-19-tilanteen vuoksi perutuista lennoista palautuksia helmi-kesäkuun aikana yli 270 miljoonaa euroa. Palautuspyyntöjä on neljässä kuukaudessa tullut saman verran kuin normaalisti kolmen vuoden aikana. Hakemuksista on nyt käsitelty noin kaksi kolmasosaa. Palautuksia maksetaan vielä arviolta noin 100 miljoonaa euroa”, toimitusjohtaja Topi Manner kommentoi tiedotteessa. Manner kommentoi palautuksissa olevan viiveitä, mutta lupaa yhtiön pitävän huolen siitä, että asiakkaat saavat rahansa takaisin mahdollisimman pian.

Odotukset tulevaan

Lähikuukausina lentomäärien odotetaan kasvavan selvästi. Finnair kertoo uusissa näkymissään kasvattavansa kapasiteettiaan portaittain suhteellisen nopeasti. Lentojen määrää nostetaan neljännekseen viimevuotisesta kapasiteetista heinäkuussa. Syyskuussa tavoitteena on lentää puolet viime syyskuun lentojen määrästä. 

”COVID-19-pandemiatilanteen kehitykseen ja matkustusrajoitusten purkamisen aikatauluun liittyy kuitenkin epävarmuuksia, minkä vuoksi liiketoiminnan näkyvyys on heikko eikä yhtiö anna liikevaihtoa koskevaa ohjeistusta kolmannen vuosineljänneksen osalta”, Finnairista kerrottiin tarkentuneista näkymistä.

Yhtiöstä jatkettiin: ”Koska liikenteen uudelleenkäynnistäminen on investointi, johon liittyy kustannuksia, ja koska Finnair operoi edelleen huomattavasti normaalia alemmalla kapasiteetilla, vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan kolmannella vuosineljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin toisella vuosineljänneksellä.”

Yhtiö toisti aiemmat ohjeistuksensa, jonka mukaan liikevaihto tulee vuonna 2020 laskemaan olennaisesti vuoteen 2019 verrattuna ja että vertailukelpoinen liiketappio tulee olemaan huomattava tilikaudella 2020. Samoin Finnairin kapasiteetti laskee olennaisesti kuluvana vuonna vuodesta 2019.

Luottoluokittaja Moody’sin mukaan lentotoimialan osakkeenomistajia koetellaan ainakin vuoteen 2022 asti, ellei pidempäänkin. Raportin mukaan suurin tekijä toimialan palautumisessa tulee olemaan lentojen kestävä kysyntä. Kun kysyntä palautuu, lentoyhtiöt ja -kentät voivat alkaa elpymisen, jonka jälkeen lentokoneiden valmistajien todellinen comeback voi alkaa. Viimeisimpänä elpyvät osien valmistajat, Moody’sin mukaan niiden palautuminen “normaaliin” ei tapahdu ainakaan ennen vuotta 2023.

Moody’s odottaa matkustajien määrän lentoliikenteessä palautuvan viime vuoden tasoille vasta 2023 toisella puoliskolla, riippuen pitkälti koronarokotteen ja -hoitojen etenemisestä. Moody’s odottaa lentotoimialan kokevan täydellisen palautumisen aikanaan, joten sentään jotain valoa tunnelin päässä. 

Inderes laski Finnairin tavoitehinnan aiemmasta 0,65 eurosta 0,50 euroon, mutta nosti suosituksen “Vähennä”-tasolla puhtaasta myyntisuosituksesta. Syy suosituksen muutokseen oli osakkeen kurssin viimeaikainen selvä lasku.

Marketwatchin viisi Finnairia seuraavaa analyytikkoa antavat osakkeelle “Pidä”-suosituksen. Vain yksi analyytikko kehottaa myymään osaketta.  Analyytikkojen keskimääräiseksi tavoitehinnaksi muodostuu 0,62 euroa.

EPS-ennuste Marketwatchilta Finnairille on -0,02 ja -0,12 euron välissä. Konsensukseksi muodostuu -0,07 euroa.

Koko vuoden EPS-odotukset ovat -0,27 ja -0,66 euron haitarissa, -0,49 euron konsensuksella.

Joko uskallat ottaa Finnairia salkkuun? Kommentoi Sijoitustiedon Finnair-ketjussa.

 

Juuso Mykkänen: Turvasatama haussa vol.2
Liity Sijoitustiedon jäseneksi