12
forum
|

Marraskuu

+1713
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
1498

Avasin uuden otsikkoaiheen EU:lle ja Eu:n kilpailutekijöille muuttuvassa kilpailuympäristössä.

Eu on nopeasti joutunut uuteen tilanteeseen, kun isoveli rapakon takana on selkeästi päättänyt pyrkiä EU:n heikentämiseen ja peräti hajottamiseen. Eu on sen myötä heräämässä uuteen tilanteeseen, jossa sen onkin alettava pärjäämään omillaan. Raadollisesti olemme saaneet huomata meidän nukkuneen ruususen unta, kun olemme keskittyneet kaikenlaiseen sääntelyyn ja kurkun käyryyksien mittailuun kilpailukykymme kehittämisen sijaan. Lisäksi EU on keskittynyt heikompien alueiden tukemiseen syytäen rahaa kehitysalueille ja ties millaisiin epämääräisyyksiin vaikka rahaa olisi pitänyt käyttää asioihin, joilla EU:n kilpailukykyä vahvistetaan suhteessa kilpailijoihimme.

Yksi hyvä esimerkki monien muiden joukossa on EU myöntämä tuki Ruotsin jäänmurtajahankinnalle Etelä-Koreasta. Turha on meidän johtavien politiikoiden ihmetellä , miksi Trump joukkoineen pilkkaa heitä. Tällainen ei menisi missään muualla läpi kuin idioottien Euroopassa. 

Ruotsi päätti tilata 126-metrisen jäänmurtajan suomalaisten ”pahimmilta kilpailijoilta” – Näin Ruotsin viranomainen vastaa | Tekniikka&Talous 

trending_up +3
15.12.2025 - 23:32

Aki Pyysing

+16083
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7805

Marraskuu wrote:

Ääh otsikkoon jäi näppis. Jos ylläpitäjä voi korjata, niin kiitos.

Mie sitten korjasin vähän muutakin, lyhenne on EU, ei Eu😎.

trending_up +2
16.12.2025 - 12:19

Bingo53

+4573
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2845

Euroopan Unioni on tiistaina siirtämässä polttomoottorikieltoa eteenpäin

”Joustavuutta on lisättävä välittömästi”, sanoi Sigrid de Vries, Euroopan autovalmistajien liiton (ACEA) pääjohtaja. ACEA on autoteollisuuden etujärjestö. ”Vuosi 2030 on nurkan takana ja markkinoilla kysyntä on liian vähäistä, jotta valmistajat voisivat välttää niitä uhkaavat miljardien eurojen sakot”, de Vries sanoi maanantaina CNBC:n mukaan. Hän lisäsi, että tarvittavan latausinfrastruktuurin rakentaminen sekä vero- ja ostokannusteiden käyttöön hyväksyminen markkinoiden saamiseksi raiteilleen veisi vielä aikaa.

Euroopan Unionin odotetaan tiistaina lieventävän kieltoaan uusien polttomoottoriautojen myymisestä vuodesta 2035 alkaen Saksan, Italian ja joidenkin autoteollisuusryhmien lobbauksen jälkeen. Euroopan parlamentin jäsen Manfred Weber kertoi viime viikon lopulla Saksan Bild-lehdelle, että kieltoa lievennettäisiin.

Euroopan uusien diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen ja pakettiautojen myyntikieltoa vuodesta 2035 alkaen pidettiin merkittävänä politiikkana EU:n vihreän kehityksen ohjelmassa, kun se hyväksyttiin vuonna 2023. Sen tavoitteena on ollut poistaa autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöt kyseiseen vuoteen mennessä.

Kiellon lieventäminen ja venyttäminen pidemmälle voisi antaa enemmän joustavuutta alueen alkuperäislaitteiden valmistajille, jotka jo kamppailevat Yhdysvaltojen tullien, toimitusketjun häiriöiden, Kiinan kovan kilpailun ja sähköautoihin siirtymisen kanssa.

Jotkut sähköautovalmistajat ovat kuitenkin painostaneet EU:ta "pysymään lujana" vuoden 2035 tavoitteessaan "ja päinvastoin, tukemaan sitä rohkeammilla toimilla". Syyskuun puolivälissä julkaistussa avoimessa kirjeessä yli 150 alueen sähköautoteollisuuden johtajaa sanoi, että päästötavoitteiden huomioon otto valmistuksessa oli jo käynnistänyt satojen miljardien eurojen arvosta niiden johdosta tehtäviä uusia investointeja. Avoimen kirjeen allekirjoittajien joukossa olivat sähköautovalmistajat, kuten Volvo ja Polestar sekä materiaalitoimittajat, akkuvalmistajat ja verkko-operaattorit.

Linkki CNBC: Autos: EU poised to water down 2035 ban on new diesel, gasoline cars

Eurooppa on kunniahimojensa ristipaineissa.

16.12.2025 - 13:09

Wagoneer

+12
Liittynyt:
18.12.2023
Viestejä:
17

Niin kauan, kun Kiina hallitsee 90% sähköauton kalleimman komponentin eli akkukennoston mineraalivaroja ja jalostusta EU.n autonvalmistajat ovat Kiinan talutusnuorassa. Sillä Kiina määrittelee akkukennoston hinnan ja samalla länsimaisen EV -auton hinnan.  Volvo Cars ja Polestar eivät ole eurooppalaisia autonvalmistajia vaan tukevasti kiinalaisomistuksessa. Katsoin kesällä läpi Australian kymmenen suurimman akkuteollisuuden käyttämien harvinaisten  mineraalien kaivosyhtiöiden omistukset ja kaikissa oli kiinalainen yhtiö joko suurin omistaja yli 50% omistuksella tai omisti vähintäin reilun määrä enemmistön. Tällä hetkellä ainoa Gigafactory, joka ei ole riippuvainen Kiinan kautta tulevista raaka-ainesta on Tesla/Panasonicin Gigafactory Nevadassa USA:ssa. Euroopassakin olisi runsaasti harvinaisten metallien varoja, mutta niiden kaivaminen on pitkän ja vuosia kestävien selvitystöiden, lupabyrokratian ja valitusrumbien takana. Tämä tuli hyvin ilmi YLE:n  esittämästä dokumentista, mikä tuli syksyllä ulos. Toisin on Kiinassa. Autonvalmistaja BYD, jolla on puolueen antama yksinoikeus louhia Tiibetin mineraaleja ei ole kovin kiinnostunut vaikka satelliittikuvien perusteella tiibettiläisiä kyliä, kaupunkeja jää kaivosten alle tai että litiuminin saostusaltaat tuhoavat joet ja hävittävät pohjaveden.Kommunistisessa diktatuurissa tiibettiläisillä ei ole muutenkaan edes perusihmisoikeuksia. 

Jos länsimainen autoteollisuus jatkaa nykyisellä tiellä se johtaa väistämättä länsiautojen valmistuksen joutumista yhä enemmän kiinalaisomistukseen. Ja meillä on itänaapurissa tuore muistutus siitä, mihin kommunistinen diktatuuri voi maassa johtaa.

trending_up +6
16.12.2025 - 14:01

1UP

+451
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
501

Itse en oikein näe muuta mahdollisuutta länsivalmistajilla kuin kehittää vaan niin hyviä tuotteita, että pärjäävät kiinalaisille kilpailussa. Ehkä tuolla lykkäyksellä nyt saa vähän lisäaikaa välttää konkurssit.

trending_down Alle 0
16.12.2025 - 14:21

Druuge

+554
Liittynyt:
27.1.2020
Viestejä:
445

Myös kuluttajat voivat tehdä osansa. Esim itse en edes koeajanut kiinalaisia viimeisintä autoa hankkiessa aiemmin tänä vuonna. En edes eurooppalaisen merkin kiinassa valmistettuja malleja. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja oli koti-Euroopassa valmistetuissakin.

trending_up +4
16.12.2025 - 15:23

1UP

+451
Liittynyt:
3.3.2023
Viestejä:
501

Druuge wrote:

Myös kuluttajat voivat tehdä osansa. Esim itse en edes koeajanut kiinalaisia viimeisintä autoa hankkiessa aiemmin tänä vuonna. En edes eurooppalaisen merkin kiinassa valmistettuja malleja. Ihan riittävän hyviä vaihtoehtoja oli koti-Euroopassa valmistetuissakin.

Juu, itsekin toki eurooppalaisella täyssähköllä ajelen. En vaan usko, että "riittävän hyvä" on voittava argumetti pitkässä juoksussa. Jos ei ole kunnon panostuksia, millä tuotteet on kärkiryhmässä, niin se vaan sementoi kiinalaisten voiton tässä teknologiamuutoksessa. Kiinassa on niin kova oman maan sisäinen kilpailu ja TK-panostukset, että tuotteet alkaa olla kovalla tasolla.

trending_up +2
16.12.2025 - 18:06

Köyhäsijoittaja

+26
Liittynyt:
12.6.2018
Viestejä:
30

Viimeaikaisista Trumpin ja Muskin ulostuloista, liittyen EU:n langettamiin sakkoihin, tulee mieleen että Trump näkee EU:n uhkana amerikkalaisille suutyhtiöille. Sääntely lieneen onnistunutta ja oikean suuntaista kun sitä kritisoidaan ja EU tarpeeksi suurimarkkinaalue, jotta sillä on valtaa asettaa uskottavaa sääntelyä. 

Muutenhan jenkkiyhtiöt tekisivät mitä tahtovat.

trending_up +5
24.12.2025 - 14:53

Wagoneer

+12
Liittynyt:
18.12.2023
Viestejä:
17

Kiinalaisen tuotteen kaihtaminen on monessa tapauksessa ongelmaista. Itseäni asia koski, kun vanha Xperia oli tullut vanhaksi. Ensinnäkin varmaa tietoa, kuinka paljon osista on valmistettu Kiinassa on mahdoton saada ellei hajoita itse puhelinta. Itse monen pähkäilyn jälkeen päädyin Nothing Phoneen, se tuntui kaiken etsimisen jälkeen (purkamatta puhelinta) olevan aika kaukana Kiinan valmistuksesta ja osista. Pakkaa vielä sekoittaa, että matkapuhelin alan suurin toimija Kiinassa eli Foxconn on Taiwanilainen yritys, jonka kotipaikka on Taipei.Sittemmin selvisi, että Nothing Phone on kyllä valmistettu Intiassa, mutta valmistaja on BYD. Eli se siitä. Nothing Phon brändää itseään Kiina riippumattomana, mutta vanha totuus taitaa pitää vieläkin paikkansa, että yrityksen kehuvat mainokset kohdistuvat asiaan, mikä on eniten pielessä tai mättää firmassa eniten.

Muistan Lontoon ajalta (yli 30v sitten) tapauksen, kun Subway -ketju koitti briteissä saada tonnikala -leipänsä luokittelua muutettua niin, että se olisi päässyt alemman veroprosentin piiriin. No, tuote meni tietenkin valtion laboratorioon tutkittavaksi. Labrassa paljastui, ettei Subwayn -tonnikala leipä sisältänyt grammaakaan itse tonnikalaa.  Eli se siitä sitten..

 

trending_up +2
24.12.2025 - 14:59

JR

+5843
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1804

Wagoneer wrote:

Muistan Lontoon ajalta (yli 30v sitten) tapauksen, kun Subway -ketju koitti briteissä saada tonnikala -leipänsä luokittelua muutettua niin, että se olisi päässyt alemman veroprosentin piiriin. No, tuote meni tietenkin valtion laboratorioon tutkittavaksi. Labrassa paljastui, ettei Subwayn -tonnikala leipä sisältänyt grammaakaan itse tonnikalaa.  Eli se siitä sitten..

Näitä voi myös miettiä terveellä järjellä. Varmaan kyseessä tämä tornihuhu, https://www.snopes.com/fact-check/subway-tuna-actual-fish/

Jos joku firma pystyis oikean tonnikalan kalastusta halvemmalla jäljittelemään tonnikalaa tavalla, joka menee läpi kuluttajille, niin se ei olis skandaali vaan miljardibisnes.

trending_up +3
25.12.2025 - 00:19

maaj

+55
Liittynyt:
9.4.2019
Viestejä:
22

Wagoneer wrote:

Kiinalaisen tuotteen kaihtaminen on monessa tapauksessa ongelmaista. Itseäni asia koski, kun vanha Xperia oli tullut vanhaksi. Ensinnäkin varmaa tietoa, kuinka paljon osista on valmistettu Kiinassa on mahdoton saada ellei hajoita itse puhelinta. Itse monen pähkäilyn jälkeen päädyin Nothing Phoneen, se tuntui kaiken etsimisen jälkeen (purkamatta puhelinta) olevan aika kaukana Kiinan valmistuksesta ja osista. Pakkaa vielä sekoittaa, että matkapuhelin alan suurin toimija Kiinassa eli Foxconn on Taiwanilainen yritys, jonka kotipaikka on Taipei.Sittemmin selvisi, että Nothing Phone on kyllä valmistettu Intiassa, mutta valmistaja on BYD. Eli se siitä. Nothing Phon brändää itseään Kiina riippumattomana, mutta vanha totuus taitaa pitää vieläkin paikkansa, että yrityksen kehuvat mainokset kohdistuvat asiaan, mikä on eniten pielessä tai mättää firmassa eniten.

 

Tämä varmaan useimmille meistä ajankohtaista ja kysymys mitä miettii puhelinta ostaessa. Itse kun olen asiaa seuraillut ja tutkiskellut niin eikö ilmiselvä vaihtoehto olisi ollut vaikka Samsung? Hehän ei siis tee enää yhtään puhelimia Kiinassa ja muutenkin Korealainen putiikki. Toinen hyvä vaihtoehto nykyisin (koska virallisesti nyt myynnissä myös suomessa) on Googlen puhelimet, kokoonpano Intiassa ja Vietnamissa ja muuten toki firman jokainen varmaan tuntee.

Näillä kahdella myös nykyään kaikkein paras päivitystakuu, kun luvataan 7v järjestelmäpäivityksiä Samsung ja 8v Google puhelimiin + tietoturva korjaukset vielä pidempään, eli jos on kuluttaja jolla puhelimet kestää vuosikaudet tällä saa turvaa siihen, että ainakin ohjelmistopäivitysten osalta puhelin pysyy ajantasalla ja turvallisena käyttää.

Puhelimien sisällä olevien yksittäisten komponenttien osalta ei varmaan yksikään valmistaja pysty olemaan Kiinasta riippumaton tällä hetkellä, valitettavasti.

Nothing phone brändää itseään joo _ei kiinalaisena_, mutta silti itse perustaja ja toimari on kiinalainen äijä, joka ennen ollut suurta kiinalaista OnePlus/One+ elektroniikka/puhelinfirmaakin perustamassa.

trending_up +1