Olet täällä

Artikkelit

Raakaöljyn ja polttoaineen hintaero ennätyskorkealla

Öljyn hinta on pudonnut noin neljänneksen kesäkuun alun huipuistaan. Hintaa on ajanut alas alhainen treidauslikviditeetti ja alati kasvava määrä huolia: taantuma, Kiinan nollatoleranssi koronan suhteen ja asuntosektorin heikkous, USA:n öljyvarantojen purkaantuminen ja Venäjän tuotannon palautuminen paljon odotettua paremmalle tasolle.

Goldman Sachsin Damien Courvailin toisaalta uskoo suureen todennäköisyyteen korkeammille öljyn hinnoille. Goldman ennustaa tätä huolimatta negatiivisista shokeista, markkinoiden pysyessä Courvalinin odottamaa suuremmassa alijäämässä.

Goldman Sachsin analyysi käy läpi valtavaa eroa Brent-raakaöljyn kesä-heinäkuun keskimääräistä 110 dollarin hintaa ja 160 dollarin Brent-vastaavaa globaalia polttoaineen vähittäishintaa.

Käsitteellisesti kahdella hinnalla on merkitystä öljyn hintaa mallinnettaessa, Courvail kertoo:

  • Polttoaineen vähittäishinta, jotka kuluttajat maksavat ja joka ajaa kysynnän joustavuutta;
  • Raakaöljyn hinta, jonka tuottajat saavat ja joka ajaa tarjonnan joustavuutta.

Vuoteen 2021 asti vähittäishinnoilla oli vakaa suhde raakaöljyn hintaa, mutta tämä ei enää pidä paikkaansa johtuen merkittävistä vääristymistä tuotannon jokaisessa vaiheessa, joka tarvitaan maasta porattavan raakaöljyn muuntamiseksi tuottajien kuluttamiksi polttoaineiksi.

Goldman tutkii tilannetta kolmesta eri vinkkelistä:

  1. Hyvä: vähittäishinnat, vaikkei niillä voi treidata, lähestulkoon saavuttivat Goldmanin ennusteet huolimatta kaikista vallitsevista makrotalouden epävarmuuksista.
  2. Huono: Vähittäis- ja raakaöljyn hintojen erotus oli paljon odotettua suurempi, mikä piti Brent-futuurit paljon Goldmanin ennustamaa alempana.
  3. Ruma: Goldmanin suhteellisen tarkkaan osunut vähittäishintaennuste ei johtanut tarpeeksi suureen kysynnän tuhoutumiseen, mikä olisi johtanut nykyisen, kestämättömän alijäämän päättymiseen.

Paljon odotettua suurempi erotus fyysisen Brent-öljyn (Dated Brent, ei ICE Brent-futuuri) ja globaalien Brent-vastaavien polttoaineiden vähittäishintojen välillä (keskimäärin 0,45 dollaria per tynnyri kesä-heinäkuussa vs Goldmanin ennustama 0,25 dollaria per tynnyri) voidaan linkittää Venäjän energiaan ja EU:n kaasukriisiin.

Tämän lisäksi Goldman toteaa raaka-ainefutuurien putoavan likviditeetin auttavan selittämään ennätyskorkeita preemioita, uusinta romahdusta Brentin hinnassa ja nykyistä äärimmäistä raakaöljyn backwardation-tasoa.

Likviditeetti on pudonnut alimmilleen pitkiin aikoihin.

Courvailin tiiminsä kanssa odottaa edelleen öljymarkkinoiden jatkavan kestämättömässä alijäämätilanteessa nykyisillä hinnoilla.

Öljymarkkinan balanssointi täten vaatii kysynnän tuhoutumista meneillään olevan talousaktiviteetin hidastumisen lisäksi. Tämän suhteen Goldmanin ennuste on konsensusta varovaisempi.

Balanssointi vaatisi terävän pompun polttoaineen vähittäishinnoissa – tämän hetken sitova rajoitus öljymarkkinoiden tasapainottamiseksi – takaisin 150 dollariin tynnyriltä, mikä USA:ssa vastaisi bensiinin ja dieselin hintojen saavuttavan Q4:lla 4,35 dollaria ja 5,45 dollaria per gallona.

Analyysin päätteeksi Goldman pystyy selittämään ennennäkemättömien alennusten Brentin hinnoissa Venäjän energiakriisillä, sillä se nostaa kustannuksia, jotka aiheutuvat raakaöljyn muuttamisesta maasta (Brent) vähittäismyyntihintoihin ympäri maailmaa. Tämä nostaa EU:n kaasuhintoja, rahtihintoja, dollarin arvoa ja maailmanlaajuista jalostuksen käyttöä.

Goldman olettaa vähittäis- ja raakaöljyn hintojen erotuksena jatkavan aiempaa odotettua suurempana. Samalla investointipankki odottaa, että Brentin hinnan täytyy pyrähtää markkinoiden forward-tasoja korkeammalle. Pankin Q3-Q4 2022 ennuste on nyt 110-125 dollaria tynnyriltä, aiemmin 130-140 dollaria tynnyriltä. Goldmanin vuoden 2023 ennuste Brentin 125 dollarin tynnyrihinnasta säilyy muuttumattomana.

Moni voi olla huolissaan Goldman härkämäisestä ennusteesta öljyn suhteen taantuman uhatessa, mutta Courvail huomauttaa, että raportoitu öljyn kysyntä on pysynyt yllättävän korkeana.

Tilastojen mukaan kysyntä jatkaa Goldmanin odotuksia korkeammalle, pankin alennettua ennustuksiaan huhtikuussa.

Kysynnän palautumisen ajureina on toiminut lentopetroli (vuositasolla miljoonan tynnyrin kasvu päivittäisessä kulutuksessa). Bensiinin kysyntä on odotetusti heikentynyt (-500 000 tynnyriä per päivä, koska hintajousto on korkeampi), mitä kompensoi teollisuustuotteiden vahva markkina.

Goldmanin mukaan hallitusten toimet vähittäismarkkinoilla, kuten hintojen jäädyttäminen tai sääntely (esim. Kiina ja Intia) suojaavat edelleen öljyn kysyntää odotettua enemmän.

Keskustele öljymarkkinoista Sijoitustiedon foorumilla.

Avaa ilmainen tili ja myy ja osta kryptovaluuttoja alhaisilla välityspalkkioilla.
Liity Sijoitustiedon jäseneksi