Olet täällä

Artikkelit

Konkursseja luvassa lentoyhtiöille

Viime viikkojen markkinamyrskyssä lentoyhtiöt ovat olleet pahimpien kärsijöiden joukossa. Finnairin vahva Q4 on estänyt pahimman syöksykierteen, mutta pahasti velkaantunut Norwegian on ajautumassa ojasta allikkoon.

Lentoyhtiöille odotetaan valtavia tappioita

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi lentoyhtiöiden tappioiden nousevan jopa 113 miljardiin taalaan kuluvan vuoden aikana koronaviruksen takia.

Firmat ovat vähentäneet henkilöstönsä työmatkailua ja tapahtumia perutaan ympäri maailmaa. Valtiot päivittävät ohjeitaan matkailua koskien. Jopa Tokion vuoden 2020 kesäolympialaisten järjestäminen on vakavassa vaarassa. Jos olympialaiset perutaan, pudottaisi se Japanin BKT-kasvua 1,4 prosentilla SMBC Nikko Securities raportin mukaan.

Lentoyhtiöt puolestaan peruvat lentoja säästääkseen rahaa ja minimoidakseen tappioita. Osa yhtiöistä ei veloita perumismaksua, jos asiakas varaa uuden lennon. Tarve penkkien täyttämiselle viruspaniikissa on kova.

Virus on ehtinyt jo vaatinut ensimmäinen konkurssiuhrinsa. BBC:n raportin mukaan brittiläisen halpalentoyhtiö Flyben konkurssi voi olla vain ensimmäinen monista. The Airline Analystin Michael Duffin uskoo vielä monen yhtiön kaatuvan tässä rytäkässä. Osa Kiinan, Hong Kongin, Thaimaan, Etelä-Korean, Norjan ja Meksikon lentoyhtiöistä pärjää erittäin huonosti analyysifirman taloudellisessa terveysindeksissä. Käteisvarantojen suojeleminen tulee Duffin mukaan olemaan ensiarvoisen tärkeää, kuten sijoituslegenda Ray Dalio koronavirusta koskevassa kirjoituksessaan aiemmin painotti. Aasian sisällä lentävät yhtiöt puolestaan ovat vaikeuksissa, koska niiden asiakaskunta koostuu pitkälti kiinalaisista matkustajista.

Emirates on pyytänyt työntekijöitään ottamaan palkatonta lomaa kuukaudeksi, Cathay Pacific on tehnyt pyynnön henkilökunnalle kolmesta viikosta kun yhtiöt yrittävät säästää kuluissa. Myös Finnair aloittaa laajat yt-neuvottelut koskien koko Suomessa työskentelevää henkilöstöään määräaikaisiin lomautuksiin liittyen.

Vielä helmikuussa IATA arvioi 2020 tappioiden muodostuvan noin 30 miljardiksi dollariksi, mutta maaliskuun alussa arvio korjattiin 63-113 miljardin taalan haarukkaan. Aiempi ennuste piti sisällään oletuksen, että viruksen vaikutus tulee pääasiassa rajoittumaan Kiinaan.

Suurimpia tappioita odotetaan Kaakkois-Aasian ja Australian lentoyhtiöille, joille odotetaan 50 miljardin taalan tappioita ja 23 prosentin laskua matkustajamäärissä.

Kun muut panikoivat, on Warren Buffett ostolaidalla. Omahan Oraakkeli osti viime viikolla lähes miljoonaa Delta Airlinesin osaketta noin 45 miljoonalla dollarilla. Buffett on aiemmin ollut kriittinen lentoyhtiöiden osakkeita kohtaan, mutta on sittemmin muuttanut mielensä toimialan vahvojen fundamenttien ansiosta. Buffett pitää osakkeista, joita suojelee taloudellinen vallihauta. Tämä tarkoittaa markkinoillepääsyn korkeaa hintaa (pääomatarve), jolloin uusien markkinapelurien ilmaantuminen markkinoille on korkean kynnyksen takana. Olemassaolevilla yhtiöillä on enemmän valtaa markkinoilla kilpailun ollessa rajoitettua.

Finnair varoitti viruksen vaikutuksista

Finnairin osake on alkuvuonna 30 prosentin laskussa. Vahva Q4-osari ei ole auttanut viime viikkojen COVID 19-puhurissa.

Helmikuun lopussa Finnair laski kuluvan vuoden ohjeistustaan koronaviruksen takia. Uudessa ohjeistuksessa yhtiö ennustaa ensimmäisen kvartaalin liiketuloksen jäävän vuodentakaisesta ja koronaviruksen vaikuttavan negatiivisesti liikevaihtoon toisella neljänneksellä. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos tulee toisella neljänneksellä olemaan olennaisesti viimevuotista heikompi. Samaa pätee täten myös koko vuoden vertailukelpoiseen tulokseen.

Finnair peruu myös ennusteet, joiden mukaan yhtiön kapasiteetti kasvaisi tänä vuonna neljä prosenttia. Yhtiö optimoi lähikuukausien aikana verkostoaan ja kapasiteettiaan vastaamaan kysyntää. Seurauksena lentosidonnaiset kustannukset, kuten polttoainekulut ja lentokenttä- sekä muut maksut pienenevät kapasiteetin mukaisesti.

“Koronavirustilanne on nyt saavuttanut uuden vaiheen ja levinnyt useisiin maihin, joten ryhdymme tarvittaviin toimiin sopeuttaaksemme kustannuksemme, toimintomme ja resurssimme vastaamaan paremmin liikevaihtoamme. Vaikka koronaviruksen vaikutus toimintaamme on tähän asti ollut rajallinen, näemme nyt heikentyvää kysyntää. On vaikea arvioida, kuinka tilanne tulee kehittymään lähikuukausina”, kertoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner tulosvaroituksen yhteydessä.

Päivityksiä näkymiin on varmasti luvassa Q1-raportin yhteydessä 29. huhtikuuta.

Inderesin suositus Finnairille on “Vähennä”, tavoitehinnalla 5,00 euroa. Tulosvaroituksen seurauksena analyysifirma laski tavoitehintaa 0,75 eurolla.

Marketwatchilla Finnairia seuraa kuusi analyytikkoa. Heidän keskimääräinen tavoitehinta Finnairille on 5,57 euroa ja suositus “Pidä”.

Norwegian konkurssin partaalla?

Isolla velkataakalla markkinoilla lentävän Norwegianin osakkeen hinta on tullut yli 90% alas parin vuoden takaisista huipuista.

Norwegianin osaketta myydään tällä hetkellä isolla vaihdolla.

Norjalaisen halpalentoyhtiön ympärillä kuhisee Flyben konkurssin jälkeen. Voimakkaasti vivutettu Norwegian on ollut hedge fundien shorttipositioiden kohteena koronaviruksen leviämisen jälkeen. 16 prosenttia Norwegianin osakekannasta on lainattu shortteja varten. Tänä vuonna osakkeen hinnasta on kadonnut 70 prosenttia taivaan tuuliin.

Shorttipositiot alkoivat kasaantua erityisesti sen jälkeen kun Norwegianin suosituksia laskettiin. Yhtiön käteiskassa on hupenemassa eikä lainojen määrä ei ole kadehdittava.

Perjantaina yhtiö tiedotti että kaksi kolmasosaa maaliskuun paikoista on myyty. Lisäksi se on valmis luopumaan lennonvaihtopalkkioista uusien varausten kannustamiseksi. “Norwegian optimoi reittiverkostoaan tällä hetkellä ja muutoksista tiedotetaan niin pian kuin mahdollista”, yhtiöstä kerrotaan.

Viimeisen kahden vuoden aikana yhtiö on järjestänyt osakeannin kolme kertaa. Suuren lainamäärän syynä on yhtiön reittiverkoston laajentuminen rapakon taakse. Myös Boeing 737 Maxin ongelmat ovat verottaneet Norwegiania, sillä yhtiöllä on lennostossaan 18 kyseisen mallin konetta.

Viime viikolla Norwegian perui vuoden 2020 ohjeistuksensa johtuen koronaviruksen vaikutuksista. Yhtiö pyrkii palaamaan kannattavaksi myymällä omaisuuseriään, vähentämällä lentoja, viivyttämällä lentokonetoimituksia, muuttamalla lainojen ehtoja ja keräämällä käteistä antien kautta.

Norwegian oli hiljalleen nousemassa lainakriisistään, joka oli aggressiivisen kasvun aiheuttamaa. Yhtiö muutti strategiaansa viime vuonna: tavoitteena on nyt pienentää kapasiteettia ja keskittyä kannattavuuteen.

Marketwatchin 11 analyytikkoa antavat Norwegianille tavoitehinnan 34,50 Norjan kruunua suosituksella “Pidä”. Vielä kolme kuukautta sitten suositus oli “Ylipainota” eikä yksikään analyytikoista kehottanut myymään osaketta.

Konkurssit auttavat selviytyjiä?

Markkinaraati-keskustelussa Taalerin salkunhoitaja Mika Heikkilä kehottaa sijoittajia pitkäjänteisyyteen viruksen luoman epävarmuuden keskellä.

”Tämä on hyvä muistutus siitä, miksi sijoitushorisontin pitää olla pitkäjänteinen ja suunnitelmat pitää tehdä hyvinä aikoina. Salkun sisältöä kannattaa tutkia rauhassa, eikä antaa tunteiden määrätä päätöksiä”, Heikkilä sanoo.

”Matkailualalla tulee Euroopassa luovaa tuhoa, jos on toimittu liian isolla velkalastilla ja toiminta pysähtyy. Flybe menikin jo nurin ja Norwegianin vaikeudet ovat tiedossa”, Heikkilä jatkaa. Samalla hän muistuttaa, että henkiin jääville on enemmän tilaan.

Onko Norwegian konkurssikypsä? Auttaisiko tämä Finnairia? Jatka keskustelua foorumilla.

Tervetuloa keskustelemaan sijoittamisesta Sijoitustietoon!
Liity Sijoitustiedon jäseneksi