Olet täällä

Artikkelit

Kivijalkamyymälä vastaan nettikauppa

Koronaviruksen ansiosta monelle kuluttajalle nettikaupat tulevat entistä tutummaksi. Toistaiseksi kivijalkakaupoissa tehdään vielä paljon enemmän kauppaa kuin netissä, mutta miten pitkään? Amazonin ja Walmartin taistelu rapakon takana antaa osviittaa.

Onlinemyynti kasvaa vuosittain tasaisesti ja samalla moni ennustaa kivijalkamyymälöiden kuolemaa. Kivijalkakauppojen tuho ei kuitenkaan ei ole kiveen kirjoitettu, mikäli ne onnistuvat mukautumaan kulutusmaailman muuttuessa. Fyysisillä myymälöillä on monia etuja onlinekauppoihin verrattuna.

Molempien suosio kasvaa. Myynti kivijalkakaupoissa kasvoi 1,9 prosenttia viime vuoden joulumyynneissä, onlinemyynti kasvoi 9 prosentilla.

Maailmanlaajuisesti viime vuonna 13,7 prosenttia, eli 3,5 triljoonaa dollaria, kaikesta jälleenmyynnistä tapahtui netissä. Luvun uskotaan nousevan lähes 5 triljoonaan ensi vuonna, ennen koronavirusta tehtyjen arvioiden mukaan.

Ei liene yllättävää, että jälleenmyynti on jo laskenut USA:ssa 31 prosentilla maaliskuun puolivälissä viruksen aiheuttaman sekasorron keskellä.

Customer Growth Partnersin presidentin Craig Johnsonin mukaan ne yhtiöt, joilla on vakaa tarjonta myös netissä tulevat selviytymään kriisistä parhaiten. Vakaalla tarjonnalla Johnson tarkoittaa vähintään viidenneksen myynnistä tulevan internetin kautta. Johnson ennustaa nettimyynnin kasvavan nopeasti 20 prosenttiin kaikesta jälleenmyynnistä viruskriisin ansiosta. Ne myyjät, jotka ovat jo tässä vaiheessa jälkijunassa nettimyynnin suhteen tulevat kärsimään eniten.

Miksi kuluttajat valitsevat kivijalkakaupan tai onlinekaupan?

Yli tuhannelle kuluttajalle tehdyn tutkimuksen mukaan kivijalkakauppaa suosivat kertoivat mahdollisuuden nähdä, tuntea ja kokeilla tuotetta tärkeimmäksi tekijäksi kauppatyyppiä valitessa. Naisille tämä oli erityisen tärkeää muotituotteissa.

Toinen syy kivijalkakaupan valitsemiselle oli välittömän mielihyvän tunne. Erityisesti miehille oli tärkeää saada tuote kotiin heti ostoksen tehtyään.

Onlinekauppaa edesauttaa sen helppous ja mukavuus. Onlinekaupassa voi ostokset tehdä milloin tahansa ja missä tahansa. Nämä ovat myös merkittäviä ajureita nettikaupan kasvamisessa.

Nettikaupan tekeminen muodostuu monelle myös halvemmaksi kun ei tarvitse maksaa bensaa tai joutua heräteostosten uhriksi. Kivijalkakauppa vie myös enemmän aikaa liikenteen ja jonotuksen muodossa. Toisaalta jos nettikaupan toimituksista joutuu maksamaan, muodostaa se monelle kynnyksen. Kuluttajat pitävät ilmaisia toimituksia ja palautuksia arvossaan.

Amazon vastaan Walmart

Raskaan sarjan ottelussa eräällä yrityksellä on 650 000 työntekijää ja toisella 2,2 miljoonaa. Ensimmäinen yritys tekee 281 miljardia taalaa liikevaihtoa, toinen 514 miljardia. Toinen on Goljat, joka yrittää olla Daavid; ensimmäinen oli Daavid, josta on pikkuhiljaa tulossa Goljat.

Amazonilla on 650 000 työntekijää ympäri maailmaa, Walmartilla henkilöstöä on yli 3 kertaa enemmän.

Amazonilla on vain hieman alle 600 kivijalkakauppaa, joista suurin osa on viime vuonna hankittuja Wholefoods-kauppoja. Walmartilla kauppoja on reilusti yli kymmenentuhatta.

Amazonin liikevaihdosta yli puolet tuli nettimyynnistä, Walmartilla vain hieman yli 4 prosenttia.

90 prosenttia amerikkalaisista asuu 16 kilometrin säteellä lähimmästä Walmartista. 140 miljoonaa jenkkiä käy Walmartissa joka viikko, mikä vastaa yli 40 prosenttia amerikkalaisista.

Tästä huolimatta Walmartin on syytä ottaa sivu tai pari Amazonin pelikirjasta ettei kukkulan kuninkuus vaihdu nopeasti.

Vielä 2014 Amazon teki 89 miljardin taalan liikevaihdolla 241 miljoonaa dollaria tappiota. Jeff Bezosilla oli tässä vaiheessa vaikeaa saada sijoittajia luottamaan pitkän tähtäimen visioonsa.

Viime vuonna Amazon teki tulosta 11,6 miljardia dollaria 281 miljardin liikevaihdolla.

Walmartin liikevaihdossa ei ole suurta muutosta tapahtunut viiteen vuoteen, jona aikana se on noussut 476 miljardista 514 miljardiin. Samaan aikaan tulos on kuitenkin painunut 16 miljardista 6,6 miljardiin dollariin.

Nyt Walmart on ottamassa mallia Amazonilta ja pyytää sijoittajilta ymmärrystä. Walmart tulosta syövät nimittäin sijoitukset nettikauppabisnekseen.

Amazonin onlinekauppa tuottaa liikevaihtoa siis 141 miljardia taalaa, mutta siihen ei ole laskettu mukaan kolmansien osapuolten myyntiä Amazonin alustalla, joka on liikevaihdoltaan yli 53 miljardia taalaa sekin.

AWS (Amazon Web Services) teki vuoden viimeisellä kvartaalilla liikevaihtoa yli 9 miljardia taalaa ja kasvoi 35 prosenttia. AWS:n asiakkaita ovat muun muassa NASA, Airbnb, Netflix, General Electric ja monta muuta tuttua nimeä.

AWS:n tuottojen avulla Amazonilla on ollut varaa tehdä tappiota muita osa-alueilla.

Amerikkalaiset käyttivät viime vuonna 800 miljardia dollaria ruokaostoksiin. Vain 2 prosenttia myynnistä tapahtui onlinekaupan kautta.

Koko jälleenmyynnin arvo rapakon takana viime vuonna yli 5 triljoonaa taalaa. Tästä 10 prosenttia tapahtui internetin kautta.

Sekä jälleenmyynnin arvon voi odottaa nousevan (kunhan virusshokista selvitään) ja nettimyynnin osuuden voi myös odottaa kasvavan merkittävämmäksi osaksi kokonaisuutta.

Walmart-Goljat ottaa nyt mallia Amazon-Daavidista sijoittamalla tuottojaan onlinekaupan kasvuun.

Mitä tapahtuu kun nouset suurimmaksi? Vihaajien määrä kasvaa. Amazon on viime vuosien rakettimaisen nousunsa aikana saanut paljon vihamiehiä. Samalla monen sydän sykkii entistä enemmän Walmartille. Kuten esimerkiksi Googlen sydän.

Walmart on Googlen kanssa yhteistyössä esimerkiksi ääniaktivoitujen ruokaostosten suhteen. Google ei halua auttaa Amazonia kasvamaan millään tavalla, joten he auttavat Amazonin suurinta kilpailijaa. Vihamiehen vihamies on ystävä.

Walmartilla on paljon rahaa, paljon kivijalkakauppoja, paljon henkilöstöä. Ihmiset haluavat käydä edelleen kaupassa ostoksilla.

Mitä jos Walmart alkaakin käyttää 11 300 myymäläänsä varastokeskuksina? Amazonilla varastokeskuksia on ainoastaan 75. Mitä jos ruokaostokset siirtyvät nopeasti viruspaniikin sivutuotteena nettiin, ja ostokset voidaan toimittaa tunnissa kotiin? Suomessa normaaliaikana toimitukset Espoossa onnistuvat yleensä samalle päivälle, viimeistään seuraavalle. Walmart on 16 kilometrin säteellä 90 prosentista amerikkalaisista. Tunnin toimitus voi onnistua.

Amazon valmistelee drone-lennostoaan toimittamaan tilauksia, mutta se on vielä kaukana toimivasta ratkaisusta.

Vaikka Amazon on viime vuosina kasvanut merkittävästi ja napannut markkinaosuutta, ei kisa kauppakruunusta ei ole vielä läheskään ohi. Todennäköisyydet tosin kallistunevat tällä hetkellä Amazonin puolelle.

Amazon on tällä hetkellä Goljat.

Edessä on erittäin mielenkiintoinen taistelu seuraavien vuosien ja vuosikymmenien aikana.

Kumpi voittaa? Miten nettikauppa tulee kasvamaan Suomessa? Keskustele siitä Sijoitustiedon palstalla.

Lue kuinka vertaislainat ovat tuottaneet koronaviruksen aikana!
Liity Sijoitustiedon jäseneksi